Čtvrtek 18. prosince 1919

Resoluce k zákonu, jímž se mění ustanovení článku IV. a doplňuje ustanovení článku V. zákona ze dne 7. října 1919 č. 541 sb. z. a n. o úpravě poměrů státních zaměstnanců: "Při přeřaďování profesorů (zatímních profesorů), odborných přednostů, správců a ředitelů do nového schematu platového ve smyslu článku VII. § 11. zákona ze dne 7. října o úpravě poměrů státních zaměstnanců budiž vzat za základ jejich základní plat s 5tiletými přídavky.

Vláda se vyzývá, aby v tomto smyslu vykládala to ustanovení zákona ze dne 7. října 1919, dle něhož převádění profesorů má se díti "obdobně" dle zásad pro státní úředníky tak, aby vzhledem k dosavadním zvláštním jejich poměrům nebyli v důsledcích tohoto přeřadění postaveni nepříznivěji, než ostatní státní úředníci."

Tuto resoluci doporučuje státně zřízenecký výbor rovněž ke schválení. Je nutno zvláště připomenouti, poněvadž i v této kategorii jsou zase veliké rozdíly, veliké nesrovnalosti, že má státně zřízenecký výbor na mysli ve svém vyzvání k vládě, aby u profesorů a učitelů průmyslových a odborných škol, jichž kvinkvenálky byly o mnoho nižší než kvinkvenálky profesorů ostatních, platilo to obdobně v tom rozumu, aby celkový součet postupových sum, dosažených u profesorů a celkový součet dosažený u učitelů a profesorů průmyslových a odborných škol, byly postaveny vedle sebe a, poněvadž se vykazuje ve druhé položce tento obnos pro stejnou kategorii a stejný počet let nižší, aby byli tito profesoři a učitelé průmyslových a odborných škol vyrovnáni do téže výše jako ostatní profesoři, kteří až do dneška měli vyšší kvinkvenálky. To je nutno říci zvláště s tohoto stanoviska, poněvadž v zákoně to nelze říci a v resoluci to také vysloveně nelze říci, poněvadž je to jen nové rozdělování těch kategorií. Takto si ale státně zřízenecký výbor představuje luštění této otázky profesorů a profesorů a učitelů průmyslových a obchodních škol zvláště.

Slavné Národní shromáždění! Já nemohu, než doporučiti toto dílko, tento doplněk zákona k schválení, s ujištěním, že státně zřízenecký výbor hledal všecky možné cesty, aby se nesrovnalostem, které se tu musí objeviti, - nelze bez nich vůbec pracovat - aby se těm největším nesrovnalostem vyhnul a aby věc udělal tak, aby, když již snad nebude moci na těch periferiích organisačních získati uspokojení dotyčných zaměstnanců, aby aspoň uspokojil své vlastní vědomí a svědomí, ale uspokojil také svědomí a vědomí celého slavného Národního shromáždění, které pro tento dodatek zákona bude hlasovat. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Přečtu navržené resoluce, které mi byly podány. Je to nejprve resoluce, kterou přečetl pan zpravodaj, usnesená výborem. Mám ji číst znovu? (Hlasy: Ne!)

Tedy slyšeli jste ji.

Dále mně byly podány resoluční návrhy a to pana kolegy dra Lukavského a soudruhů, tohoto znění:

Resoluce

dra Lukavského a soudr. k vládnímu návrhu zákona, jímž se mění ustanovení čl. IV. a doplňují ustanovení čl. V. zákona ze dne 7. října 1919 čl. 541 sb. z. a nař. o úpravě poměrů státních zaměstnanců;

"Vláda se vyzývá, aby při přeřaďování profesorů na průmyslových a odborných školách odstranila nevýhody oproti ostatním učitelům středoškolským, které vyplývají z toho, že profesoři škol průmyslových a odborných požívali menších pětiletých přídavků".

Resoluce jest opatřena dostatečným počtem podpisů a jest předmětem jednání.

Dále podal pak kolega Vojta, Buříval a Brodecký tento resoluční návrh:

"Vládě se ukládá, aby ve smyslu zákona ze dne 7. října 1919, jakož i ve smyslu zákona právě projednávaného provedla též zařadění třídních poštovních úředníků do jednotlivých hodnostních tříd, platných podle služebních let".

Také tento resoluční návrh jest opatřen dostatečným počtem podpisů a je předmětem jednání.

K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přeje si pan zpravodaj doslovu?

Zpravodaj posl. Brodecký: Navrhuji, aby resoluce druhá a třetí byly odkázány státně-zřízeneckému výboru.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Poněvadž zákon má pouze 4 články a žádný pozměňovací návrh podán nebyl, budeme hlasovati o něm v celku. Je proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí s článkem I., II., III. a IV. zákona, jakož i s jeho nadpisem, jak je obsažen ve zprávě státně-zřízeneckého výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova k druhému čtení?

Zpravodaj posl. Brodecký: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem přijatým právě v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení a přistoupíme k hlasování o resolucích.

Nejprve dám hlasovati o resoluci, navržené výborem státně-zřízeneckým, jak ji přečetl p. zpravodaj. Kdo s resolucí tou souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Resoluce výboru státně-zřízeneckého jest schválena.

Nyní dám hlasovati o obou resolucích p. Kol. dra Lukavského a p. kol. Vojty, o nichž navrhoval p. zpravodaj, aby se přikázaly výboru státně-zřízeneckému.

Kdo souhlasí s tímto návrhem na přikázání obou resolucí výboru státně-zřízeneckému, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Obě resoluce jsou přikázány výboru státně-zřízeneckému a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

Nyní, předpokládaje souhlas Národního shromáždění, přistoupil bych k vyřízení ještě jednoho odstavce denního pořadu, při němž nebude debaty, jak se dá předpokládati a sice k

5. zprávě výboru právního o vládním návrhu zákona (tisk č. 1990), kterým se mění některá ustanovení trestního řádu z 23. května 1873, č. 119 ř. z., a zákona čl. XXXIII. z r. 1896 (tisk č. 2042).

Zpravodajem jest kol. p. dr. Jar. Stránský. Námitek proti tomu není, abychom vyřídili ještě tento odstavec? (Nebyly.) Uděluji slovo p. zpravodaji.

Zpravodaj posl. dr. Stránský ml.: Velectění pánové a paní!

Náš skoro 50tiletý trestní řád potřebuje naléhavě soustavné opravy. Zákon, jehož osnovu předložila vláda Národnímu shromáždění a jehož přijetí vám právní výbor navrhuje, takovou soustavnou opravou není. Z toho však nemůže býti činěna výtka našemu ministerstvu spravedlnosti, poněvadž soustavná reforma trestního řádu jest velké zákonodárné dílo, které v době, která tu dosud byla, a za nynějších poměrů vykonáno býti nemohlo. Já považuji za svou povinnost, spíše při této příležitosti říci, ze přímo horečná činnost, velká činnost, kterou vyvíjí legislativní oddělení našeho ministerstva spravedlnosti za vedení p. min. spravedlnosti a šéfa legislativního oddělení p. sekčního šéfa Poláka, vyžaduje našeho opravdového uznání a naší vděčnosti. (Tak jest!) Zákon, který máte schváliti, jest oprava celé řady jednotlivých ustanovení našeho trestního řadu a sice úplně nesourodých; tedy on se týká na př. ustanovení o milosti a abolici, ustanovení o lhůtách, které se uvádí v jakýsi soulad s obdobným ustanovením řádu civilního, o složení trestního senátu, o delegaci soudu, o soudním uschování věcí propadlých soudnímu zabavení, o podmínkách kollusní vazby, o náležitostech sepsání rozsudku, o poplatcích tlumočníků, o výkonu trestu u jiného soudu, než je ten, který vynáší rozsudek, o podmínkách, kdy se místo protokolu může zříditi pouhý záznam atd. Většinou u všech těchto ustanovení bylo ministerstvo spravedlnosti vedeno nynějšími poměry, kdy soudy jsou přetíženy prací a kdy jest nutno, soudcům poněkud práci jejich ulehčiti tím, že se eliminuje zbytečné psaní podle starého trestního řádu.

Další ustanovení tohoto zákona mají účelem unifikaci našeho trestního řádu s trestním řádem maďarským, dosud platným na Slovensku. Já tedy nebudu, velectění pánové, dále již rozebírati jednotlivá ustanovení, krátce jen se chci zmíniti o jednom. Tento trestní řád - a to jest, tuším, jeho nejdokonalejší a nejpronikavější reforma - poněvadž trestní řad v tom smyslu, že senáty, které rozhodují o zločinech v I. i II. stolici a které dosud byly 4členné, stanoví, že budou příště toliko 3členné. I zde bylo ministerstvo spravedlnosti vedeno jednak důvody fiskálními, jednak velkým přetížením soudů.

A tu jest mou povinností jako zpravodaje právního výboru konstatovati, že právní výbor jen právě v uznání té tísně, ve které se naše justice nalézá, na tyto návrhy přistoupil, že však je považuje za provisorní a, aby to zdůraznil, zkrátil také tu dobu platnosti této změny - byla navrhována doba dvouletá - na toliko jednoletou. My máme všichni vřelé přání, aby ministerstvu spravedlnosti se podařilo, během tohoto roku takovým způsobem vybaviti zase naše soudy, aby mohlo platiti opět to ustanovení staré. Změna totiž, musím podotknouti, je v neprospěch obžalovaného. Dnes, když dva soudci podle tohoto nového zákona budou pro vinu, tedy jest obžalovaný vinen a odsouzen, kdežto za platnosti starého zákona ještě při dvou hlasech pro vinu, když dva hlasy byly pro nevinu, byl osvobozen.

Toť vše, co jako referent dnes podotýkám. Dodávám, že jsem byl se strany ministerstva spravedlnosti požádán, abych provedl v zákoně jisté nepatrné změny. Tyto změny jsou vesměs pouze povahy stylistické, ale u dvou z nich mohla by vzniknouti pochybnost a proto si dovoluji žádati, aby byl schválen zákon s těmito změnami již v prvém čtení, a sice: ve článku I. odst. 15., a sice v jeho odstavci posledním na stránce 4. před posledním slovem "pokračováno" má býti vsunuto slovo " zatím". Dále v článku II. v odstavci 7., v jeho odstavci druhém, má býti ve větě "Okresní soudy i vyšetřující soudce obvodu" atd. slovo "obvodu" vypuštěno. Konečně ve čl. II. v odstavci 23. zase před posledním slovem "pokračováno" má býti vloženo slovo "zatím". (Poslanec Buříval: Právní výbor s tím souhlasí?) To jsou právě změny, které mohu bez souhlasu právního výboru doporučiti. Činím tak jen z opatrnosti, - změny ony mohly by býti považovány za stylistické - jen z opatrnosti navrhuji je již v prvém čtení. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena, resp. odpadá v tomto. případě. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Pan zpravodaj závěrečného slova sobě nepřeje?

Zpravodaj posl. dr. J. Stránský: Nikoli.

Předseda (zvoní): Dám hlasovati o celém zákoně, obsahujícím pět článků, jakož o nadpisu jeho najednou, nebude-li proti tomu námitek (Nebyly) a to s pozměňovacími návrhy, - o kterých možno býti v pochybnostech, nejsou-li to dokonce jen stylistické změny - doporučenými p. zpravodajem a to: aby v odstavci 15. čl. I. v poslední řádce před slovem "pokračováno" vsunuto bylo slovo "zatím", ve čl. II. v odst. 7. aby na 5. řádce slovo "obvodu" bylo vypuštěno a konečně v odstavci 23. aby v poslední řádce před slovem "pokračováno" bylo vsunuto slovo "zatím".

Kdo se články I.-V. zákona, jak jest obsažen ve zprávě výboru právního, jakož i s nadpisem jeho a se změnami, které jsem pravě uvedl a které doporučil pan zpravodaj, souhlasí v prvém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen s příslušnými změnami v prvém čtení. K druhému čtení vyžádal si slovo pan zpravodaj.

Zpravodaj dr. Stránský ml. Pro druhé čtení jest mi navrhnouti řadu oprav, tiskových chyb a korektur ve vládním návrhu. To jsou:

V čl. I. místo "anebo" slovo "nebo"; odstavec 2. poslední věta: "určující počátek lhůty a čas, po který jest spis dopravován poštou" a nikoliv: "po kterou je poštou dopravován spis".

Dále v odstavci 2. poslední odstavec jeho "Písemná podání, zejména podání opravného prostředku lze učiniti i telegraficky" - "také telegraficky".

Na stránce 4. v odstavci třetím místo slova "soud nejvyšší" "nejvyšší soud" (šestá řádka zdola).

Na stránce 5. v odstavci 16. 2. místo "vzdání se" pouze "vzdání", to "se" vynechati.

Dále v čl. II. na stránce 6. shora odst. druhý, zase táž slova, stejná oprava "po který jest spis dopravován poštou", místo "po který jest dopravován poštou spis".

Potom na téže stránce ob jeden odstavec dále místo "i telegraficky" "také telegraficky"; zase táž oprava.

Na stránce 7. první odstavec shora místo slova "vyhledávajících" má býti "vyhledávacích", češtější by bylo ovšem vyhledávajících.

Na téže straně odstavec 11. "Ustanovení posledního odstavce v § 146. platí také zde" místo "i zde" a na téže stránce v odstavci 13. "Mimo to může býti protokol přečten..." místo: "když žalobce i obžalovaný souhlasí", "souhlasí-li žalobce i obžalovaný".

Na str. 8. odstav. 16. jest všude nesprávně místo "do usnesení" "proti usnesením žalobního senátu", jakož i dále "do usnesení žalobního senátu zamítajících návrh".

Potom ještě na str. 10. poslední oprava jest tisková chyba v odstavci 24. "vzdají-li se strany práva odvolacího", to jest tisková chyba. To jest všechno.

Předseda: Přistoupíme k hlasování v druhém čtení. Kdo zákon, přijatý v prvém čtení, s korekturami doporučenými teď panem zpravodajem schvaluje také v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina, zákon je schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen.

Přerušuji projednávání dnešního denního pořadu a, nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě některé doplňovací volby do výborů. (Námitek nebylo.) Není námitek.

Do výboru technického za vystoupivšího člena N. S. Stoupala navrhuje se člen N. S. Vacula;

do výboru zemědělského za člena N. S. Chlebounovou člen N. S. Sáblík.

Kdo s navrženými změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina, obe změny jsou schváleny.

Návrh člena N. S. Karla Brožíka a soudr. na změnu článku 18. zákona o závodních a revírních radách při hornictví, tisk č. 2067, přikazuje se též výboru technickému.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP