Ministerský předseda Tusar: Vážení
pánové!
Páni dotazovatelé se mne táží,
zda jest pravdou, že vyjednává pruská
delegace o pruském Opavsku v Praze. Konstatuji, že
o nějakém vyjednávání nemůže
být ani řeči. Pravdou jest, že byla
u mne deputace občanstva z území, které
má býti k nám dle mírové smlouvy
připojeno, v čele s ratibořským landrátem,
a ta žádala ode mne, aby vláda naše vstoupila
do jednání s vládou sousedního Německa,
abychom o rektifikaci našich hranic s Německem se
dohodli. Při tom doufali, že by snad určité
části toho území, které nám
bylo přiřčeno, mohly zůstati při
německé říši, a že by nám
zase na druhé straně mohlo Německo odstoupiti
určitá území. Neřekli určitě,
která, ale jaksi tak z toho vysvitá, že by
to měla býti území, jichž jsme
se na pařížské mírové
konferenci domáhali.
Já jsem jakékoliv jednání v tomto
směru odmítl, (Výborně!) poukázav
k tomu, že nejsme ani kompetentními k nějakému
jednání. My podle mírové smlouvy jsme
povnni, mírovou smlouvu do poslední písmenky
vyplniti a nemůžeme se tudíž ničeho
vzdávati, co nám mírová konference
přiřkla; napřed musíme v tomto území
míti naprostou suverenitu, a pak teprve by se dalo mluviti
o nějakém jednání s německou
říši. Ale to již jsem úplně
odmítl a řekl jsem, že o tom nemůže
býti řeči.
Pokud tedy se týká toho, co snad deputace tato prohlašuje,
nemohu to ovšem kontrolovati, ale pakliže tvrdila něco
podobného, že vede se nějaké jednání,
a že snad zde byla vlídně přijata, tedy
podotýkám k tomu pouze tolik, že jsem přirozeně,
jako s každým, i s touto deputaci nových občanů
našeho státu mluvil vlídně, - rozumí
se přece samo sebou, že nebudu nové občany
státu vítati nějakým způsobem
nevlídným. Jestliže oni páni z tohoto
přijetí odvozovali nějaké důsledky,
za to nemohu. Kdyby mně však byli přišli
s nějakou nabídkou, zdali bychom se snad za peníze
nezřekli svých nároků nebo toho, co
nám přiřkla pařížská
konference, jistě že bych to byl s největším
důrazem odmítl. Ale konstatuji, že žádná
nabídka taková nám učiněna
nebyla. (Posl. Sladký: Oni tvrdili, pane ministerský
předsedo, že za dvě miliardy!) O něčem
podobném vůbec nebylo mluveno. To jsou jistě
takové agitační šlágry, vy je
znáte z Těšínska a víte, že
podobnými zbraněmi pracuje se i tam.
Toť ten průběh a výsledek onoho vyjednávání,
po němž se páni dotazovatelé táží
ve třetím odstavci. Já tedy krátce
prohlašuji: Není žádného vyjednávání
a nemohu tudíž také o jeho průběhu
ničeho sděliti.
Pokud se týče otázky čtvrté,
t. j. za jakých okolností dojde k obsazení
Pruského Opavska, prosím, abyste vzali na vědomí,
že tím, že Amerika neratifikovala ještě
mírové smlouvy s Německem, prodloužilo
se vyplnění mírové smlouvy i pro nás,
a my musíme posečkati, až mírová
smlouva vstoupí skutečně právoplatně
v život. Dosud tomu tak není. Tedy jest věc
taková, že kdybychom se nyní domáhali
toho, abychom mohli okamžitě obsaditi ty části,
které k nám mají přináležeti,
tak bychom tak mohli učiniti pouze na základě
úmluvy se sousední německou říší.
Tím bychom se právě musili pustiti do jednání,
kterého si jistě pánové nepřejí.
My také nechceme se do žádného jednání
pouštěti, poněvadž tím bychom a
priori jaksi opouštěli půdu míru versaillesského;
my chceme posečkati, až mírová smlouva
versaillesská bude skutečně ratifikována,
abychom na základě této smlouvy ve lhůtách,
které jsou v mírové smlouvě určeny,
potom k obsazení dotyčných území
mohli přikročiti.
Rovněž tak budeme pamětlivi toho, abychom pak
dali hned úředně vyšetřiti, pokud
a jak dalece jsou pravdivými ta tvrzení o tom plenění
toho území a event. žádali náhradu
škody. My jsme také v tom směru již říšskou
německou vládu v Berlíně na to upozornili,
že není možno, aby nám ten kraj byl odevzdán
v nějakém devastovaném stavu. Tím
končím. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přikročíme
k dalšímu projednávání denního
pořádku, k odstavci
4. zprávě výboru státně
zřízeneckého o vládním návrhu,
(tisk. č. 2023) na změnu ustanovení čl.
IV. a doplnění ustanovení čl. V. zákona
ze dne 7. října 1919 č. 541 sb. zák.
a nař. o úpravě poměrů státních
zaměstnanců, (tisk. č. 2038).
Zpravodajem jest pan kol. Brodecký, uděluji
mu slovo.
Posl. Brodecký: Vážené Národní
shromáždění!
Zákon, který leží před námi,
jest vlastně novelou zákona, kterou bylo možno
očekávati. Při otázce zařazení
státních zaměstnanců do nových
hodnostních tříd a stupňů svedeny
byly veliké zápasy o to, jak zařaditi zaměstnance,
aby necítila se jedna kategorie, jeden ročník
zkrácen oproti ročníku druhému. Každá
z těchto debat skončila všeobecným přesvědčením,
že nelze nalézti východiska z toho, že
musí tak, jako až dosud, při každé
úpravě, býti počítáno
s tím, ne že bude někdo poškozen, jak
se to někdy jmenuje, poněvadž když někdo
získává 2, půl třetího,
3 tisíce korun, nemůže mluviti o poškození,
- nýbrž že se najdou jednotlivé skupiny
zaměstnanců, které příznivé
ustanovení zákona nebudou moci pro sebe zužitkovati
tak, jako skupiny druhé. Aby zabráněno bylo
případným nesrovnalostem, aspoň těm
největším, navrhoval kol. Smrtka již
pro důvodovou zprávu k zákonu samotnému
několik příkladů, o kterých
měl přesvědčení, že když
budou provedeny, povedou k upokojení personálu.
Vláda tehdy již vyhradila sobě, poněvadž
se řeklo, ze resoluce mají býti jak zákon
prováděny, ohledně této resoluce právo,
rozhodovati o jejím provádění až
po propočítání. Jednotlivá
ministerstva přišla pak na základě těchto
příkladů k docela různým důsledkům.
Ale nejen to, čím větší okruh
zaměstnanců propočítáván
byl podle příkladů v důvodové
správě uvedených, tím více
se objevovalo, že nové a nové skupiny ročníků
zaměstnanců jaksi posouvány jsou do poměru
nepříznivějších, než v jakých
by byly, kdyby se propočítání neprovádělo
tak, jak v případě samotném.
Objevilo se to, co se objevuje v personálních přesunech
vždycky, jakmile se hne jediným ročníkem,
jakmile se chce zachrániti jediný ročník
před zvláštním nějakým
ne poškozením, nýbrž nemožností,
využitkovati příznivě nové ustanovení,
okamžitě z toho vyrůstá celá
řada nových a nových nesrovnalostí,
poněvadž, vezme-li se někdo shora, jsou všichni
za ním v nevýhodě, vezme-li se z prostředka,
jsou v nevýhodě, buďto přeskakuje starší
a utíká mladším anebo sourodým
kolegům. Zde není možno - řekl jsem
to také ve své zprávě dne 7. října
- nic dokonalého provésti. Bylo potřeba hranice;
ta byla stanovena a této hranice jest třeba držeti,
třeba to bolelo i nás, a třeba jsme celý
den věnovali jednání na to, abychom našli
hranici co nejpříznivější. Jedno
jest jisto: musí býti určitá hranice
a touto hranicí nesmí býti hnuto. Jakmile
se to hne na jedné straně, celá budova se
skácí a je nutno postaviti novou hranici, ale zase
hranici, ale tím zase není úplně vyrovnání
provedeno. To se seznalo, a vláda zpracovala novellu, totiž
ty dva, článek 1. § 1. a 2., přeměnila
způsobem, který, bude-li z řad zaměstnanců
o věcech vážně jednáno, musí
býti uznán jako způsob, který opravdu
do nejzazších mezí možnosti přichází
vstříc luštění tohoto těžkého
problému. Není to tak dokonalé, aby lidé
mohli býti uspokojeni, ale zde, myslím, jedná
se o to, že není možno vybrati si dobré
nebo špatné, že jest nutno, poněvadž
se jedná o odstranění nesrovnalostí,
v těch nesrovnalostech získat tu nesrovnalost, která
nejméně bolí, a která působí
nejen nejmenší bolest, ale zastihuje také jednak
nejmenší skupinu, a co nejdůležitější,
má-li zákon býti veden duchem sociálním,
aby byli ze zasažení nesrovnalostí vyjmuti
z nejstarších zaměstnanců ti, kteří
nemají před sebou již naděje, že
se dočkají nějakých dalších
oprav, ve kterých by ta dnešní nespravedlnost
mohla být s nich sňata.
To je zásada, na které vláda svůj
návrh zpracovala, zásada, která nebyla, jak
se dalo očekávati, akceptována zaměstnanci,
kteří pokoušeli se v poslední chvíli
návrh zvrátiti. A tu je nutno, řekl bych,
mluviti dvojím směrem. Předem stál
státně zřízenecký výbor
oproti novému návrhu, proti vládnímu
návrhu, ve velice obtížné situaci, jednak
proto, poněvadž jak vládní novellu dostal
se lhůtou 24 hodin, - to znamená čtvrt hodiny
jednání, - tak také protinávrh z řad
zaměstnanců přišel ještě
potom v poslední chvíli, takže není
možno projednati návrh, prostudovati tak, jak by bylo
snad potřebí. Ale státně- zřízenecký
výbor nechce z formálních důvodů
zamítati protinávrh zaměstnanců, nýbrž
považuje za svou povinnost jasně prohlásiti,
že prostě nepřistupuje na protinávrh
proto, poněvadž to není možno, aby, když
zákon jednou je projednán a novellisován
a není naděje, že by novellisováním
mohla býti zjednána spokojenost, poněvadž
jakákoli další novella, která přijde,
vyprovokuje opět nové požadavky, což by
šlo tak daleko, že by vlastně bylo nutno vypočítati,
poněvadž státní zaměstnanci nejsou
zaměstnáni podle let, nýbrž podle měsíců
de facto mezi rokem atd. stabilisováni, bylo by vlastně
nutno vypočítati u každého jednotlivce
všechny ty měsíce a pak teprve podle nich rozřaditi
všechny zaměstnance do těch skupin 24, 36 měsícových.
Jinak by se věci nedaly provésti a každá
novella jde zase zpátky až k tomuto požadavku,
který je naprosto nepřípustný a nemožný.
Státně zřízenecký výbor
při svém návrhu zákona ze dne 7. října
t. r. postavil určité zásady, na kterých
je celý ten zákon, pokud se týče vyrovnání,
vybudován.
On nevzal staré základní platy, takové,
s jakými skutečně dotyční zaměstnanci
nastupovali službu, nýbrž fixoval platy z nejnovější
doby základní, poněvadž až dolů
nebylo možno jíti. Fixoval ty platy podle 900, 1200,
1400 a 1600 K u úředníků. Jakmile
by mělo býti hnuto touto zásadou a mělo
býti mluveno o naprosto spravedlivém tak zvaném
vyrovnání, pak jest nutno jíti pod tyto platy,
poněvadž to nebyl pro mnohé a mnohé
zaměstnance začáteční plat,
nýbrž, má-li býti vyrovnáváno
od začátečního platu, musilo by býti
vyrovnáváno u státních úředníků,
kteří jsou dnes v poslední stupnici, ještě
zpět pod 1600 K, poněvadž začínali
obnosem daleko menším.
To jest nutno, říci docela otevřeně,
že jest to celý labyrint nemožností, do
kterého se státně-zřízenecký
výbor pouštěti nemohl. Ale jest nutno, říci
současně také druhé, a sice jest nutno
počítati s určitou pevností ve sdělávání
těchto úprav. A kdyby nemělo býti
jednou s tímto zákonem provedeno definitivum a mělo
se připouštěti další a další
otřásání těmi základy,
na nichž zákon jest vybudován, pak se přibližujeme
k té největší práci, o kterou
se ve státně-zřízeneckém výboru
pro státní zaměstnance jedná, totiž
k zpracování služební pragmatiky v poměrech,
ve kterých by žádný člověk
nebyl s to, aby služební pragmatiku vybudoval, poněvadž
kdyby zase služební pragmatika, jednou hotová,
měla býti znova a znova předmětem
útoků lidí, kteří jsou přesvědčeni,
že když vytrvale útočí, že
přece povalí tu zásadu, která se jim
nezdá býti správnou, jako se to stalo v případě
úpravy platové toho zákona, který
byl tolik a tolik novelisován na ty stálé
útoky, kdyby toto přesvědčení
mělo býti v širokých vrstvách
státních zaměstnanců zakořeněno,
pak není možná naprosto definitivní
úprava platů a není možno definitivně
služební pragmatiku vůbec provést. Jest
nutno snad říci: Zde jest konec ta věc jest
vyřízena pro tento moment a teď jděme
dále k vybudování služební pragmatiky!
Ale aby bylo jasno, že nejde zde o nějaké tvrdé
stanovisko státně-zřízeneckého
výboru oproti zaměstnancům, bylo učiněno
opatření.
Já považuji za nutno, konstatovati s tohoto místa,
že státně-zřízenecký výbor
konal letošního roku 76 schůzí, 76 schůzí
plných rozčilování, plných
práce, plných opravdu ušlechtilých snah,
aby předstihl jeden člen druhého v konání
dobra ve prospěch zaměstnanců státních.
A jest to jistě trpký osud, že právě
tito lidé, kteří se sem sešli k jedné
z nejtěžších prací, při
každé příležitosti, jakmile se
podaří určité dílo vytvořiti
a předložiti k zákonnému schválení,
jsou předmětem útoků jako nepřátelé
státních zaměstnanců, poněvadž
kdyby byli přáteli, byli by udělali to, co
si vzpomněl kde kdo, a nebyli by dělali, co zde
leží jako zákon před námi. (Výborně!)
Všechny ty obtíže, ani státní,
ani osobní, ani technické nejsou váženy
a bylo by nutno konečně, abychom vyspěli
tak daleko, aby ti lidé, kteří byli dotčenými
zákony postiženi, ať v dobrém, či
špatném smyslu, uvážili, že ve státně-zřízeneckém
výboru sedí lidé, kteří celý
svůj život věnovali úpravě poměrů
státních zřízenců, a že
tam nesedí zavilí nepřátelé
státních zaměstnanců, kteří
tam sedí jen proto, aby státním zaměstnancům
mohli kaziti zákony, o kterých pracují. To
jest nutno říci docela otevřeně.
Nový důkaz, že tu nejde o nějaké
kategorické nepřátelství, jest ten,
že v poslední schůzi státně zřízeneckého
výboru o této věci bylo jednáno, jakým
způsobem bylo by možno vysvětliti na venek
to, co se stalo. A tu se usnesl státně zřízenecký
výbor na protokolování toho, že v příští
služební pragmatice, ke které byl referent
kolega Buříval vyzván, aby přistoupil
okamžitě k jejímu zpracování,
budou dána přechodní ustanovení a
tolik, co nám ukáže praxe nesrovnalostí
z tohoto zákona, nesrovnalostí, přes něž
personalista nemůže přejíti k dennímu
pořádku, tyto případné nesrovnalosti
budou srovnány jednak zařaděním ve
služební pragmatice, jednak opatřením
přechodných ustanovení. Jenom jedno jest
tu na mysli a to, aby nesrovnalostmi netrpěli ti, kdož
snad se nedočkají. Máme celou řadu
státních zaměstnanců, kteří
opravdu z posledních sil jdou do úřadu. To
není ani pro dobro republiky, ani pro jejich osobní
dobro. Proto nejdou do pense, poněvadž čekají
na úpravu. Tito lidé se úpravy, resp. nápravy
ze služební pragmatiky nedočkají, pro
ty bylo nutno něco udělat. A tu novela jistě
přichází vstříc.
Tím, že uzavřela možnost, využitkovat
na platovém stupni a ve třídě ztrávený
čas ve třídě samé nebo nanejvýš
do 1. stupně třídy vyšší,
pokud má naslouženo, je sice ohraničena možnost
využitkování, ale v tom posledním ustanovení
§ 1. tím, že starým zaměstnancům,
kteří dosáhli poslední třídy
své kategorie a tam ztrávili určitá
léta přes ustanovenou dobu postupu, dává
se možnost využitkovati v té nové třídě,
která byla pro ně utvořena, to, co tam ztrávili
a co by se jinak bylo ztratilo, poněvadž byli v poslední
třídě.
O věci ovšem daleko informativněji může
mluviti studium. Já jen mohu jménem státně
zřízeneckého výboru prohlásiti
s dobrým svědomím, že tu bylo vykonáno
dobré dílo, aspoň takové, jaké
se v daných možnostech vykonat dalo, a předkládám
tento návrh vládě, slavnému shromáždění
k odhlasování.
Avšak ještě dojde k nesrovnalostem, přes
něž není možno přejíti k
dennímu pořádku. Malá skupina úředníků
bude mít snad nevyužity 3 roky, u velké většiny
těch poškozených - ne u většiny
vůbec - budeme mít nevyužitou dobu až
do 1 roku, u čekatelů až 2 roky. To je sice
dosti značné, ale může býti a
také bude vyrovnáno služební pragmatikou.
Než jsou zde skupiny zaměstnanců, kteří
by tímto ustanovením ztráceli až 10
nebo přes 10 roků, a to je již nesrovnalost,
přes kterou nelze přejíti k dennímu
pořádku. Za účelem, aby tato nesrovnalost
byla shlazena se světa, nemůžeme přivoliti
k nové nesrovnalosti v celém zákoně
a bylo tudíž usneseno, aby tyto skupiny byly vyloučeny
ze všeobecnosti a aby jim poměr přeřadění
byl umožněn příznivěji. K tomu
účelu je zde resoluce, která zní
(čte):