Čtvrtek 18. prosince 1919

Jedno je jisté, že při lepší administrativě u nás by bylo možno získati nepoměrně vyšších příjmů. Já jsem již při projednávání řádného rozpočtu ve výboru v létě na to poukázal, jaké ohromné obnosy denně nám ucházejí jedině při dopravě tím, že nejsou stanice opatřeny lístky. Tehdy bylo poukazováno ministrem, že tiskárny dobře nefungují a že včas nedodávají. To není ovšem důvodem, poněvadž, nefungují-li tiskárny, má si ministerstvo zříditi tiskárnu samo, ale není myslitelno, aby lístky se vydávaly hromadně ve vlaku a aby tak sta a tisíce utekly, poněvadž ten konduktér není s to, obsáhnout to veliké množství lidí.

Rovněž tak se to má s otázkou vybírání daně. Všechny protestované daně v době války snad nejsou ještě zaplaceny. Člověk se schází s lidmi, kteří říkají: já nemám ještě zaplaceno za rok 1914 a 1915. Slyšíte, že převodní poplatky se předepisují za rok, za 2 léta i později. Náš celý ten berní aparát je zaplaven soupisovými archy, je opravdu obava, jestli celý ten náš berní systém neztroskotá.

Je pochopitelno, když dostaví se nepřesnost, když již předem každý ví, že ten platební arch v udanou lhůtu nedostane, že také mizí úcta k zákonu a k vykonávání svých povinností.

Každý jistě uzná, že doba tvoření se nového státu je těžká a že v prvém roce nebylo možno ihned vytvořiti velký hospodářský plán, podle kterého by mohl stát býti spravován, ale je také jisté, že z půjček nemůžeme věčně žít a že je třeba tvořiti nové hodnoty. Rozpočet náš trpí jednou vadou: totiž tím, že položky investiční jsou v něm malé. Omluviti se to dalo v prvém roce, ale těžko omluvitelno je to v druhém roce. My mluvíme o elektrisaci celého státu, my víme, že uhelná kalamita nepotrvá jenom letošní rok, ale že s ní budeme zápasiti ještě snad několik let, my víme, že cena uhlí valně nepoklesne, následkem čehož energie stává se dražší a dražší, a my se přece jenom bojíme pustiti se do staveb vodních, ač lze předem jistě říci, že by se kapitál do toho investovaný velice dobře úročil. My dovedeme vyplácet miliardu na podpory, ale nedovedeme si do rozpočtu dát miliardu na nové stavby. Náš průmysl nemůže se dostati do normální své výkonnosti; nedostatek surovin jest ještě stále citelný.

A při této otázce chci poukázati na veliké škody, které nám vznikly letošního jara tím, že nebylo u nás s dostatek pochopení, dovolit průmyslu, aby mohl laciněji nakoupiti venku. Byly u nás celé průmyslové skupiny, které mohly si opatřiti před 7-8 měsíci suroviny na dlouhodobé úvěry, nepustily se ven ze země, nedaly se jim pasy. Já mohu třeba o kůži říci, že, kdyby se tak úzkoprse z jara bylo nepostupovalo, mohlo býti nějakých 1000 vagonů tohoto zboží zakoupeno za ceny 4-6 K, kdežto dnes na zimu se platí 30-35 K.

Ta snaha a obava, nesnížiti kurs naší koruny, nás přivedla k tomu, že musíme dnes platiti 10krát více a jsme v tom nebezpečí, že toho produktu bude zde nedostatek a že přece jen budeme míti nezaměstnanost. Naproti tomu, kdyby se byla dělala jiná politika z jara, kdyby se sem pustily suroviny, mohli jsme již dnes věci, po kterých jest ohromná poptávka, ve vůkolních státech zpeněžiti a dostati cizí valutu.

Bylo zde již mluveno o vybudování konsulární služby. Je smutné dnes, kdy na každé zprávě, jejíž opoždění mnohdy znamená miliony, kdy na každé zprávě záleží, je-li podána dnes a ne zítra, musí si stěžovati ministerstva, jak finanční, tak obchodní, že naše konsulární služba není obstarána.

Jest pravda, ty položky v rozpočtu nejsou veliké, bylo by však snad lépe, kdyby byly třikráte větší a kdybychom měli jistotu, že za konsuly jsou vybírání opravdu lidé, kteří věci rozumí a nikdy ničeho neopomenou. Myslím, že dnes v první řadě naší republice, která jistě nebude dělat nikdy výbojnou politiku, musí se jednat o to, aby měla jako zástupce v cizině lidi hospodářsky schopné a dobře orientované, kteří vědí, že každé opomenutí by nás trestalo těžce. My nejsme státem, který by měl kolonie, a ta doba nedostatku průmyslových výrobků a ta honba za nimi jistě za několik let pomine.

Bylo by těžkou chybou, kdybychom teprve své trhy měli hledat. - Ta doba jest dnes! - Jestliže nechytíme dnes ničeho, potom bude se nám to těžko dohánět. Daní z obratu zboží, kterou jsme nedávno odhlasovali, jistě se dostalo co možná vysoké nepřímé daně širokým vrstvám, neboť, jak již zde bylo řečeno, nikdo ji nebude platiti sám a bude ji přenášet na konsumenty. Při nové berní soustavě bude třeba bráti ohled k širokým vrstvám lidovým a voliti takový berní systém, aby široké vrstvy lidové, ať jsou to dělníci nebo gážisté, byly náležitým způsobem šetřeny. Jest třeba, aby pozemkový úřad, který jsme si utvořili, řekl bych, rychlým tempem pracoval na rozdělení půdy.

My potřebujeme lidí, kteří by byli schopni platiti daně, a jsem jist, budeme-li míti několik desetitisíců zemědělců menších, že výnos daní na venkově bude několikráte zhodnocen. My můžeme tímto způsobem zjednati si velký okruh nových poplatníků.

Pan dr. Rašín ve své řeči poukázal, že Národní shromáždění a zejména vláda mají se starati, aby ke každé položce nalezena byla úhrada. Toť zásada jistě velmi správná. Je však otázkou, je-li v prvním roce své samostatnosti naše republika s to, aby mohla okamžitě hraditi veškerá vydání, vydání nepředvídaná, vydání spojená s tvořením se státu, jest otázkou, nemá-li snad také budoucím generacím nějaká část býti ponechána za to, že tato generace jim ke státu pomohla.

Pan dr. Rašín tázal se dále, bude-li vláda prováděti distribuci potravin tím způsobem, že nechá na ně dopláceti stát, že náš deficit příště opět může býti nepoměrně zvýšen. Bylo zde již podotknuto finančním ministrem, že vláda hodlá tento deficit hraditi z věcí, které jsou průmyslem vyváženy a na kterých průmysl právě těmi valutárními poměry získává. Ale i kdyby toho nebylo, kdyby i stát musil dopláceti a kdybychom snad musili jej nějakým stem milionů zatížiti, nikdy bychom nedoporučili, aby chléb v této kruté době snad byl lidu zdražován.

Jsou snad lidé, kteří by mohli zaplatiti několikanásobně dražší chléb, nedělalo by to obtíží, ale lid, který jest z většiny na chléb odkázán, by to jistě těžce nesl.

Pan kol. Rašín se tázal, kdo jest vinen tou zásobovací anarchií, a dále, proč nám vláda neřekne, kde vězí kořen zla. Já bych řekl, že pan kol. Rašín docela dobře jistě ví, kde ty příčiny vězí, že nemáme žádných zásob, snad jest to trochu také jeho vinou, protože, když on byl ministrem financí, upínal kapsy a nechtěl dopustiti, aby větší zásoby, než snad potřebí, byly přivezeny. Že při poměrně příznivých žních, které jsme letos měli, trpíme nedostatkem, jest snad částečně zaviněno kalamitou dopravní, uhelnou a nedostatkem minerálních olejů, ale já bych řekl, největší vina vězí v nedostatku vědomí povinnosti, ať již se jedná při tom o úředníka, který nechá zbytečně vagony státi několik dní na nádraží, ať se jedná o mlynáře, který provádí pasivní resistenci, nebo ať se jedná o rolníka, který v čas neodvádí. Jedno jest jisto: že dnes není zde nebezpečí při nekonání povinností, že někdo bude povolán k vojsku, jedno jest jisto: že nehrozí v republice ty tresty každému, kdo nekoná povinnosti, jako hrozily za starého Rakouska. Mnohý může říci, že jest třeba silné ruky, ale já jsem jist, kdyby vláda větší energii a silnější ruku ukázala, že se jí bude říkati, že je to nějaká taková ruská manýra (Hlas: Teror!), že konce, jakmile na tuto půdu vstoupíme, mohou se státi nedohlednými.

Dále bylo zde poukázáno panem kol. Rašínem na příčiny stavební nepodnikavosti. A on viděl nedostatek snahy v podnikání v tom, že dříve platil nájemník jednu pětinu svého příjmu nájemného, dnes, poněvadž činže se nesmějí zvyšovati, naproti tomu mzdy však stouply, platí 6-8 procent, což prý pochopitelně mu žádné výhody nepřinese, poněvadž prý to v drahých potravinách atd. musí zase zaplatiti, ale má to za následek, že při té situaci nikdo nechce podniknouti nové stavby. My bychom mohli to obrátiti a říci: snad proto, že byla zadržena polovina vkladů, nechce nikdo nic podnikati. Ale ani to není pravda, poněvadž jest jisto, že nedostatek stavebních hmot, drahota stavebních hmot, nedostatek dopravních prostředků - a zejména dopravní prostředky hrají při tom největší roli - k tomu přispěl, že se dnes nestaví. Vždyť ten, kdo by chtěl opravdu stavěti, nemusí se obávati, že se mu kapitál vložený nebude rentovati. On ví předem, že jeho stavba bude osvobozena od daní na řadu let, on ví, že ustanovení o nájemném nevztahuje se na nové byty, tedy tady jistě žádné nebezpečí v tomto směru nehrozí. Já jsem jist, že příštím rokem, jakmile celá řada družstev dělnických a úřednických počne stavěti, že stavební ruch konečně dostane se do chodu a že snad touto zimou krisi bytovou v největším jsme překonali.

Pan ministr Sonntág velice pěkně mluvil o potřebě rozpětí naší výroby průmyslové a dokazoval nám snahu vlády, průmysl v tomto směru podporovati. My můžeme podobnou řeč jen vítati, poněvadž víme, že jen tvořením nových hodnot můžeme se dostati z finanční tísně a můžeme se dostati z finanční závislosti, ve které ještě od převratu vězíme. My víme, že jest třeba rychle jednati, neboť jest nebezpečí v prodlení. Pak-li se nepodaří našemu průmyslu, dostati se včas na cizí trhy, hrozí nám nebezpečí, že nás druzí předejdou. Já chci poukázati jen na jedno odvětví výroby, na průmysl obuvnický, který u nás jest ohromně rozvětvený, v němž zaměstnáno jest půl druhého sta tisíce dělníků, který zde snad má 260 továren a který jest odkázán z 80 aneb 85 % na vývoz. Ten jest odsouzen k veliké stagnaci, poněvadž nemá dostatek produktů, naproti tomu veliká Anglie zřídila a zdokonalila svůj průmysl obuvnický během války do té míry, že nejen zásobovala svou vlastní armádu, ale zásobovala všechny téměř armády spojenců a vyrobila za 3 neb 4 roky války 70 milionů párů bot. Jistě snahou výrobců anglických bude, aby udrželi výrobu na té výši, a jistě jejich snahou také bude, aby dostali se na trhy, které jsme dříve my ovládali, na Balkán, na Východ atd. Nemohu ovšem souhlasiti s druhou části jeho řeči a sice s vyzdvihováním toho stanoviska, že naše příští banka má býti akciovou, že jako akciová bude čtyřdohodovými státy příznivěji přijata, než jako banka státní. Je věci sporu, a správně na to v rozpočtovém výboru p. prof. drem Horáčkem bylo poukázáno, která forma jest lepší. Dlužno vždycky také přihlížeti k individualitě státu, a já myslím, že povaze našeho státu, povaze našeho národa daleko lépe by odpovídalo utvoření banky státní než akciové. Než konečně to jest věcí, kterou jistě rozřešíme v tom smyslu, jak by to tužbám a potřebám našeho národa nejlépe odpovídalo.

Pan inž. Bečka pravil, že jsme si svou situaci v cizině poškodili, že teď bude těžko doháněti, a že snad dlouho to bude trvati, než se nám podaří si ji zlepšiti. Nevím, čím jsme si svou situaci poškodili. Snad tím, že mluvíme o socialisaci, nebo snad tím, že to tempo sociálního zákonodárství u nás je snad rychlejší než jinde? Tedy máme tímto způsobem dělati koncese čtyřdohodovým kapitalistům, abychom se jim zalíbili? Nebo je snad toho příčinou, že je to dnes vláda socialisticko - agrární, tedy ten systém vládní?

Správně již na to poukazoval prof. Engliš v debatě před týdnem, kde rozeznával mezi národy, které nás pomáhaly osvobozovati, a mezi jejich kapitalistickou třídou, která nás chce dostati do područí. Jedno jest jisto: že se kapitalismus, anglický ani francouzský, neohlíží na to, že jsme jeho stoupenci, a že stejně vedle nás Jihoslovany a Poláky, všechny osvobozené národy, chce i do budoucna míti od svého kapitálu odvislé. Dále zde poukázal p. inženýr na nesprávnost položky hospodářských rad v rozpočtu, kterážto položka byla prý již výborem a také Národním shromážděním jako nepřípustná odmítnuta, ale že přes to do rozpočtu se znovu dostává.

K celé povaze té věci chci říci, že jest pravda, že již v létě byla tato položka odmítnuta finančním ministrem, který poukázal, - tehdy pan kol. Rašín - že si to mohou dáti ministerstva ze svých fondů. Ale jest také pravda, že na této položce ministerská rada zprvu se usnesla, aby do rozpočtu byla vřazena. A nikde není psáno, že to, co jednou Národní shromáždění zamítlo, v druhém roce nebo při příštím projednávání rozpočtu nemůže býti do rozpočtu zařazeno. Myslím, že tu snad více rozhoduje ta okolnost, že jsou to právě hospodářské rady, které, ač nejsou stranicky složeny, tedy jsou složeny ze stran i z příslušníků stran socialistických, jsou složeny z příslušníků všech stran, přece jenom stávají se někomu nepohodlnými a jejich činnost nerada se vidí. Myslím, že hlavní kořen zla, že musíme ještě pracovati v našem rozpočtu s velikým schodkem, jest jen ta okolnost, že průmysl a obchod nemůže se dostati do toho nutného rozpětí a že tím okamžikem, jak bude možno intensivně vyráběti, jak bude možno cizí trhy ovládnouti, že tím okamžikem zmizí také nezaměstnanost a s ní také celá řada položek, které dneska dělají nutná vydání. Intensivní hospodářskou činnost podporovati, je naší největší vůlí a v této snaze hlasujeme pro všechna vydání dnešního rozpočtu, která uznáváme jako nutná a naléhavá. V té snaze také chceme i na příště k prospěchu státu pracovati. Žádáme ovšem na druhé straně, aby stát vůči pracujícím vrstvám, vůči dělnictvu konal svou povinnost a zejména aby na poli sociální politiky vykonáno bylo všechno to, co je nevyhnutelno, zejména aby bylo postaráno o lid, který válkou ohromně trpěl, váleční poškozenci aby měli zaopatření v našem státě nejlepší. Tím končím. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo dále má pan kolega Slavíček.

Poslanec Slavíček: Slavné Národní shromáždění! Při rozpočtové debatě chtěl bych se tentokráte držeti tří projevených hesel a na ně odpověděti. Jest to heslo: pracovat, šetřit, jest to heslo třetí: důvěra či nedůvěra k vládě. Já se pamatuji, že rozpočet byl označen panem drem Rašínem za nedůvěru, či důvěru k vládě. A já se také pamatuji, že byly doby, kdy příslušníci nynější strany národní demokracie za Rakouska označovali rozpočet ne za důvěru či nedůvěru k vládě, nýbrž prohlašovali rozpočet státní za nutnost státu (Hlasy: Slyšte!) a při té příležitosti zdůrazňovali: Co jest císařovo, dejme císaři, co jest státu, dejme státu, atd. atd. Tedy jinými slovy řečeno: politika jest opravdu politika, a vše jde naznačiti směrem takovým, který hoví postavení té či oné strany, nebo který hoví někdy určitým cílům té či oné strany; a přicházím tím k heslu: důvěra či nedůvěra k vládě.

Slavné Národní shromáždění! Kdybychom my jako strana měli pitvat od začátku naší svobody všechny příčiny, které by měly vésti k nespokojenosti u nás, pak vám otevřeně řeknu, že již bychom dávno musili býti z vlády venku, prostě z toho jednoduchého důvodu, protože, přinesl-li někdo pro stát, pro republiku ty největší a stranicky nejtěžší oběti, pak to byla strana naše (Výborně!), která měla celé veřejné mínění i před válkou, která měla celé veřejné mínění zejména po převratu a zvláště tehdy, když celá řada našich lidí úpěla jednak v žalářích, jednak byla persekvována na vojně atd. atd. My bychom již dávno musili býti z vlády venku, již proto, poněvadž při sestavování vlády jak první, koncentrační vlády, tak i této koaliční vlády nebylo vyhověno všem našim požadavkům, které jsme kladli. Musili bychom býti z vlády venku již také proto, poněvadž na různých a vynikajících místech nejsme zastoupeni svými příslušníky tak, aby to odpovídalo síle a početnosti naší strany (Tak jest.) Kdybychom měli rekriminovati, musili bychom říci: ať si vede republiku, kdo chce, ať si zodpovídá za republiku také kdo chce, my půjdeme za svým cílem, udržeti si sympatie širokých nemyslících davů, abychom z voleb vyšli pokud možno nejsilnější. Ale byli bychom bývali špatnými Čechy a ještě horšími republikány a byli bychom se jistě zpronevěřili svým tradicím. (Výborně!) Já lituji ve stranických sporech v nynější době jen jedné okolnosti a ta jest, že tu ještě nejsou Němci a Maďaři. Mám za to, až budeme míti tady předmět, na který budeme moci někdy útočiti, s kterým budeme se moci hádati a příti, snad ty stranické poměry mezi námi přece trochu sleví na té ostrosti, kterou mají dnes. (Hlas: Velmi dobře řečeno!)

Z čeho vyplývá nedůvěra k vládě u některých politických stran? Změnil se kurs vlády v zahraniční politice, či změnil se kurs ve vnitřní politice našeho státu? (Posl. dr. Jar. Stránský: Trochu!) V zahraniční politice nynější vláda postupuje věrně v programu a tendencích vlády první, vlády koncentrační. Ba v zahraniční politice na vynikajících, vlivných a odpovědných místech, řekněme v Paříži, jest přece representant strany Národní demokracie pan dr. Kramář který jistě, když není ministr zahraničních záležitostí přítomen, osobně tam vede celou politiku naší republiky v tamějších diplomatických kruzích. (Hlasy u nár. demokracie: Jak to?) Tedy aspoň si to přisvojuje. (Odpor u národních demokratů). Tak si je přisvojujete sami. Tedy, kdyby naše vláda opustila naznačené cesty v zahraniční politice, máme za to, že by bývaly nejen strana Národní demokracie, ale také i jiné strany našeho národa s nynější vládou nebyly souhlasily. Jestli na příklad ministr zahraničních záležitostí dr. Beneš projevil svá přání, své tendence politické v zahraniční politice nyní a vytlouká se z toho stranický kapitál, ano dokonce se proti němu útočí, pak prosím, nechť nikdo nezapomíná, že zahraniční politika, jak jsme ji pojímali těsně po převratu, a nynější zahraniční politika nalézají se v diametrálním rozdílu. Těsně po převratu celý náš národ měl sugesci, všemi účastníky všech politických stran, kteří se tehdy vrátili z ciziny, vsugerovanou, že se nemusíme o nic starat, že dostaneme všechno, čeho si přejeme, ba že dostaneme víc, než jsme žádali. Duše českého národa byla tak opojena těmito nadějemi a touto sugescí, že se zdálo, že nemusíme hnouti ani prstem a že máme krásnou, skvělou budoucnost pro sebe zajištěnu. Když však nyní začínají se trhat i koncentrační nitky politiky ententové, když nyní sama Amerika začíná uhýbat od povinností, které tenkráte zcela jinak celkově pojímala, zajisté že také i Francie, Anglie, i Italie i jiné státy interesované na šachovnici mezinárodní a světové politiky se jinak zařizují, což je nejlépe vidět z toho, že Francie rychle a rychle ve strachu před nebezpečím se strany Německa uzavírá užší komplot, užší přátelství a spojenectví atd.

A nám z toho vyplývá, že my, když se nemůžeme se svou politickou existencí spolehnouti na tu velkou myšlenku trvalého světového míru, na ligu národů, kterou representoval president Wilson, kterou měla garantovat Amerika, že my také přirozeně potom i v zahraniční politice musíme tu a tam uchýliti se od původního pojmutí a že musíme obracet se k svému okolí; co bychom měli dělat, abychom si politiku zajistili. A jestli dr. Beneš, kterého já přirozeně tímto nijak nechci za každou cenu hájiti, jestli ve svých vývodech o zahraniční politice snad řekl něco o Rakousku, snad i o jiných okolních státech, jestliže jest nyní za to činěn zodpovědným a jest dokonce na něj útočeno, pak prosím, počkejme se svým úsudkem na autentické sdělení jeho samého a nezapomínejme, v jaké situaci žijeme, nezapomínejme, že musíme s okolními státy žíti v dobrém a že nemůžeme vůči nim harašit šavlí, jak dělalo kdysi Německo vůči menším a vojensky méně vyzbrojeným státům.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP