Čtvrtek 18. prosince 1919

My uznáváme, že nebylo snad možno, celý státní rozpočet na r. 1920 dnes předložiti. Vděčně kvitujeme, že rozpočet byl předložen již dnes. Víme dobře, že rozpočet na r. 1919 byl předložen teprve v červnu. Tedy naše finanční správa dostává zase tempo. Že nemohl býti předložen, jest odůvodněno snad tím, že jednotlivá ministerstva nedodávala v čas své zprávy, naší dislokací: Paříž, Praha a konečně jistě také i tím, že i náš aparát finančního ministerstva není jistě tak vyspělý, aby mohl tak snadno vše ovládnoutí.

Pan ministr financí mluvil velmi obšírně o našem hospodářském stavu. Já mám dojem, že jest optimistou. My proděláváme dnes krisi a sice těžkou krisi hospodářskou a psychologickou, která není jen lokálním zjevem u nás, která jest všeobecným zjevem světovým. Já se domnívám, že tak snadno z těch všech obtíží se nedostaneme.

Nám ale při tom všem musí jíti o to, abychom co nejdříve dostali se k obnově svého hospodářského života. Pan ministr financí měl na mysli při svém růžovém líčení hlavně náš zemědělský průmysl. Ale nezapomínejme právě té katastrofy, která se nám letos stala, že tak velice nadějná sklizeň byla tím počasím říjnovým a listopadovým ohrožena. Nezapomínejme dále na to, zaměstnati náš ohrožený textilní průmysl a zaměstnati ho tak, aby neprodával jen draho, protože draho nakoupené, potřebné oděvní věci, nýbrž aby mohl také s úspěchem vyvážeti, tedy aby plně byl zaměstnán, na to, že dosud nemáme vyhlídek, a že všechny pokusy, které se zde dosud děly, vedly jen částečně k úspěchu.

Nám musí jíti hlavně o to, bychom současně s tím, jak chceme odklizovati tu hospodářskou krisi, nebo obráceně: jak chceme v pohyb uváděti náš hospodářský život, pracovali také k tomu, aby naše psychosa, naše psychologická krise, v niž se nalézáme, byla poněkud uklidněna. Ale ta věc potřebuje času a domnívám se, že také tak rychle a snadno nebude se řešiti, jak bychom si přáli.

Návrh, který učinil pan dr. Rašín, abychom, nemůžeme-li doma sami lidi zaměstnati, poslali je ven, deportovali je, abych tak řekl, do Francie k těžké, jak uvedl, ba tvrdé práci, nemůže dojíti souhlasu. To je věc, o níž by se dalo mluviti za docela jiných státních a sociálních poměrů, nikoli však dnes. Domníváme se, že tento návrh není ani tak míněn, aby se stal předmětem diskuse. (Výborně!)

My ovšem potřebujeme ještě naléhavěji, aby se co nejdříve provedla likvidace starého Rakouska. Otázka likvidace postupuje po mém názoru velice pomalu, ne snad vinou našich činitelů, ale vinou, řekl bych, celého vedení mírové konference, která nikdy ještě neukázala tempo, kterého by si všichni ti, o jejichž životní zájmy jde, snad přáli.

A konečně, co považuji za věc velice naléhavou a velice důležitou: jde o to, abychom již vybudovali všechny předpoklady svého mezinárodního obchodu. Vážení pánové, vy se jistě pamatujete, že jsme před krátkým časem zde mluvili a také zde se strany vládní bylo činěno prohlášení o úpravě našeho obchodu devisami, o úpravě našeho vývozu a dovozu. Řeč se mluví, voda teče, nic se nestalo. Nařízení bylo vypracováno, ale teprve dnes publikováno. Máme učiniti opatření, abychom od 1. ledna uvedli celý devisový obchod v nový směr, v nové koleje, a teprve v posledním okamžiku děláme pro to přípravy. I zde myslím, že by se bylo mohlo vyvinout trošku důraznější a naléhavější činnosti, nežli dnes můžeme konstatovat.

Pan dr. Rašín označil rozpočet a povolování rozpočtu jako otázku důvěry k vládě. Vážení pánové, my žijeme v době, kdy otázka důvěry k vládě jest daleko zastíněna otázkou vyššího zájmu státního.

Já, konče, úplně připojuji se ku slovům naděje a víry, která pronesl pan ministr financí při ukončení svého exposé. My, hlasujíce pro rozpočet, dokumentujeme také svoji víru v další vývoj a další zdar republiky. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Uděluji dále slovo panu kol. Ing. Bečkovi.

Posl. Ing. Bečka: Slavné Národní shromáždění! Návrh tisku 1918, nám předložený, podíváme-li se na jeho rozsah jest jistě velmi nepatrný, ale, zahloubáme-li se do jeho obsahu, vidíme, že jest neobyčejně obsáhlý a neobyčejně důležitý pro celou další budoucnost naší republiky, a zvláště, přihlížíme-li k jeho konečnému výsledku, k tomu velikému deficitu, který, za krátkou poměrně dobu, obsahuje sumu velikou, přes miliardu dosahující. Přihlížíme-li a uvažujeme-li obsah tohoto spisku, tu jistě mnozí, kteří při vzniku našeho státu byli naplněni tou největší nadějí v jeho krásný rozkvět a v jeho bezpečnou budoucnost, v této své pevné důvěře značně budou ochvěni a budou míti obavu skutečně i zdůvodněnou o další, řekl bych, svobodný rozkvět našeho státu, zejména pokud se týče jeho finanční neodvislosti.

Náš stav politický při převratu byl jistě záviděníhodný a, kdybychom byli, velevážení, tento stav také dovedli podepříti tím nejdůležitějším pro moc politickou, národohospodářskou zdatností, kdybychom byli prokázali, že chceme a budeme také náležitě pracovati a to úspěšně pracovati k tomu, aby stát stal se finančně nezávislým, tak jsem přesvědčen, že byli bychom velice snadno a velice lehce dodělali se jedné z velmi důležitých složek každé politické moci u ciziny, to jest důvěry obchodní. A tato důvěra obchodní, myslím, že pro každého jednotlivce a pro celý stát jest tou nejdůležitější, tou nejcennější skutečnou valutou pro jeho neodvislost. A ptáme-li se, co my jsme, velevážení, za dobu více jak jednoho roku pro tuto neodvislost učinili, tu musíme si říci: velice málo, snad ničeho, ale velice mnoho k tomu, abychom tuto ochodní důvěru ztratili.

Cizina jistě nám v prvé době šla s plnou - jak také několikráte mohli jsme se přesvědčiti - důvěrou na ruku, ale jak také kol. dr. Heidler zde upozornil, sami jsme vinni tím, že tato důvěra v mnohém poklesla. Nemůžeme tedy sváděti vinu, jak se to mnohdy teď stáva, na tu čtyřdohodu a na někoho jiného, musíme tuto vinu svalovati jen na sebe. (Výborně!) Čím tuto důvěru získati, to již několikráte zde bylo, pánové i dámy, řečeno a velmi důrazně.

Byl to zvláště dr. Rašín, který od počátku trval na tom, že musíme tuto důvěru získávati prací a šetrností. Bohužel, jeho hlas vyzněl často na prázdno a my dnes vidíme, že mnoho a mnoho této důvěry jsme ztratili. Nejen všeobecně, řekl bych, že v celém národě začal jaksi ten život lehčí a tomu že můžeme přičítat vinu toho, ale v první řadě, velevážení, musíme to přičítati, bohužel, samotnému našemu Národnímu shromáždění. Řekněme si to docela upřímně. V našem Národním shromáždění jednali jsme často velmi nerozvážně, jednali jsme přímo tak, že jsme si tu důvěru ciziny musili podkopávati. Naše Národní shromáždění, jak již bylo podotknuto i drem Rašínem, odhlasovalo celou řadu návrhů, které stojí ohromné statisíce a miliony, ale nestaralo se nijak o jejich krytí. Ale nejen Národní shromáždění k tomu přispívalo, také velmi účinně naše vláda, a dr. Rašín zmínil se zde také o těch položkách, které v rozpočtu - jest jich tam celá řada - jsou obsaženy a které z pouhé moci vládní byly vydány, aniž by k tomu bylo zákonitých podkladů. Velevážení, je to těžká obžaloba vlády, ale nemohu v tom případě sleviti ničeho. Tuto zodpovědnost vláda na sobě má a nesouhlasím s drem Rašínem, že by to byly jen nepatrné věci, jestliže on nechce se dotýkati těch položek, i těch automobilů, musím tak učiniti já, a tvrdím, že právě na těchto položkách jest viděti, s jakou lehkomyslností naše vláda značné obnosy, které mohly býti oddáleny, na naši republiku uvalila a sice bez zákonitých podkladů. Vydává-li vláda na základě nezákonitých podkladů jakoukoliv položku, nerozhoduje o tom, jestli to byla položka velká či malá, zde je hlavní věc, že nebyla zákonitě odůvodněna. Prohlížíme-li rozpočet, opakuje se to v několika kapitolách, že jsou položky, kde při dotazu v rozpočtovém výboru, na na základě čeho se tato položka vydala, se nám řeklo: na rozhodnutí ministerské rady.

Dle mého soudu ministerská rada práva k tomu nemá, leč v tom případě, je-li to nezbytností, nevyhnutelnou pro udržení chodu státního. A tyto položky nebyly takového způsobu. Proti těmto položkám musí se naše strana postaviti i tehdy, když se zjistí, že se to tímto způsobem v rozpočtu děje.

Ale, velectění pánové, přicházíme ještě k vážnějším položkám při prohlížení rozpočtu a sice k položkám, které podle mého soudu jsou naprosto protizákonně do tohoto rozpočtu vřazeny. Zdůrazňuji to tím, že jest na př. v kap. XXII. "Min. zásobování" dána položka, která byla v rozpočtu řádném z rozpočtu vyřazena; již tenkrát byl činěn pokus, aby tato položka byla do vydání zařazena, ale rozpočtový výbor této položky neschválil. Je to položka na hospodářské rady v obnosu 1 milionu korun. Bylo sice řečeno v rozpočtovém výboru, že tato položka v předešlém rozpočtu nebyla, že se tam zadal náklad na zemské hospodářské rady, ale já mám jako bývalý referent k tomuto rozpočtu v rukou doklad, že to není pravda, a sice že v hlavě XXII., titul 2, § 4., jest položka "okresní hospodářské rady", kde se vyžadovalo na tyto 900.000 K. Tato položka schválena nebyla, a přece se vrátila do dodatku rozpočtového. Ale mezitím se nestalo ničeho, aby se tam mohla dostati tato položka cestou zákonitou, cestou konstituční. V Nár. shromáždění nebylo ničeho, co by umožnilo tuto položku zařaditi do rozpočtu dodatečného. (Hlas: Proč se tam dostala?) Za to ovšem odpovídá v prvé řadě ministerstvo zásobování, v další řadě pak ministerská rada a ministr financí, že vůbec proti této položce se nepostavili. (Hlas: Kde je vláda?)

Vážení pánové! Je viděti, že nejen Nár. shromáždění, ale že také vláda lehkou rukou rozdává veliké sumy peněz a že tedy šetření, které je nejdůležitějším podkladem toho, abychom v cizině měli úvěr, není u nás náležitým způsobem obstaráno. Z těch důvodů, že zjišťujeme, že tyto položky jsou v rozpočtu tímto způsobem zařazeny, nemůže ovšem v základě toho naše strana pro schválení rozpočtu hlasovati.

Vedle toho šetření, velevážení pánové a dámy, jsou ještě i jiné důvody, které náš úvěr zahraniční neobyčejně seslabují; k tomu přispívají i výjevy, které, velevážení pánové, právě zde v našem Nár. shromáždění se odehrávají a to dosti často. Je to sice nepopulární, o čem se chci zmíniti, ale v zájmu státu jsme povinni o tom mluviti, neboť vím, jaké důsledky mají takovéto výstupy, takováto jednání v našem Nár. shromáždění. A řekněme si jednou docela upřímně a otevřeně, že tyto boje proti t. zv. našemu velkokapitálu z jistých stran z našich řad, že tyto boje nemají příznivého výsledku v zahraničí, ba naopak, že neobyčejně náš zahraniční úvěr poškozují. A pánové z té strany vedou tento boj tak houževnatě zde při každé příležitosti a zejména i proti velkokapitálu, který vlastně tím velkokapitálem v tom pravém slova smyslu naprosto není.

Náš průmysl není velkokapitálem, o kterém se tu mluví podle dnešního hesla jako o velkokapitálu zahraničním. Náš velkoprůmysl vzniká jen přičiněním pravidelně jednotlivců, tedy skutečnou prací. A není to kapitál, o kterém se zde zmínil p. ministr financí, kde praví, že jest proti tomu, aby kapitál byl jen neoprávněným zdrojem jednotlivce bez jeho přičinění. S tím souhlasíme, velevážení, i my. Ale takovým kapitálem není náš kapitál. To můžeme si říci, když budeme upřímní, beze všeho. A stává se již heslem všeobecným a, řekl bych, bezmyšlenkovitě se to opakuje i proti tomu našemu velkokapitálu a zejména proti bankám se bojuje a staví se proti tomu, aby tento kapitál do našeho národního života zasahoval. Dovoluji si připomenouti, velevážení, že náš kapitál bankovní spočívá docela na jiném vývoji, než velkokapitál zahraniční. Náš kapitál bankovní, jakož i naše celé bankovnictví - můžeme na to býti hrdi vším právem - vznikly vlastně z naší svépomoci, vznikly z našeho peněžnictví, které začalo v našich záložnách, v našich úvěrních spolcích, našich nejmenších střediscích finančních. A od té doby vypěstoval se a vychází v kapitál bankovní. A že, velevážení pánové, tento kapitál dnes vlastně jest jedinou oporou našeho úvěru zahraničního, to myslím, že mohou pánové, když se budou chtíti o tom přesvědčiti, slyšeti od samého p. ministra Beneše, který právě při nynějším jednání v zahraničí o úvěr 100,000.000 frs., kde v pozadí vlastně již jest cukerní záloha, narazil při tomto sjednávání na ty nejtěžší potíže, narazil na téměř nepřekonatelné věci; a že se podařilo jeho úsilí konečně sjednati přece tento úvěr, musíme mu býti za to vděčni, ale on sám doznal, že se to stalo za pomoci bank; bez bank by se mu to nebylo jistě podařilo a konstatuje, že se to podařilo pomocí našich bank. A my přece vidíme, že právě proti těmto bankám se zdvihá takový odpor, takové scény, které nemohou podporovat tuto sílu bank v zahraničí, jestliže je sami tady zlehčujeme.

Chci se zmíniti jen o záležitosti tiskové kanceláře, o které se strany pánů národních sociálů byla podána v té příčině interpelace a na kterou odpověděl pan ministerský předseda. Při této příležitosti tam na těch lavicích (obrácen k levici) byly pronášeny výkřiky a veden lomoz.

V té chvíli, jak jsem se na to díval, bylo mi líto těchto scén, poněvadž jsem věděl, že budou míti ihned špatné následky pro náš stát a jeho vývoj nejen za hranicemi, jak se to ukázalo, ale i u nás.

Pan ministerský předseda, velevážení, zde zdůraznil, že banky skutečně v té věci nejednaly tak, jak jim bylo tou interpelací podkládáno. Část toho pan ministerský předseda tehdy sám vyvrátil. Já však lituji, že pan ministerský předseda neřekl zcela otevřeně, že vlastně banky se tomu bránily a jenom k jeho úsilí a vlivem celé vlády konečně přistoupily k tomu, aby byla tato smlouva mezi bankami a státem naším sjednána. (Tak jest!) ovšem po tom, co se zde stalo, jest zcela pochopitelno, že banky od tohoto jednání ustoupily, a prosím, kdo z toho bude míti škodu? Náš stát. (Posl. Slavíček: Banky v tom neviděly svůj kšeft!) To, pánové, promiňte, banky věděly již předem, že to bude státi značné obnosy, ty banky ale chtěly vyhověti, aby se nemohlo říci, že nechtějí potřebám státu žádných obětí přinésti. Nechtěly prospěch svůj! - Jestliže se tak jedná proti našemu jedinému sloupu, - pravím, jedinému s plným vědomím -, který ještě podporuje náš zahraniční úvěr, není divu, že tento úvěr klesá měrou neobyčejnou a že, budeme-li tímto směrem postupovati, budeme brzy hotovi s úvěrem zahraničním zcela.

Vedle toho, prosím, v rozpočtu jsou takové položky, které sice dožadují se ještě značného zvýšení oproti dřívějšímu rozpočtu. My nemáme ničeho proti tomu, kde jsou tyto položky zdůvodněny. Samo sebou, že jest jich tam velká řada, a k jedné z těchto položek měl bych co podotknouti a sice jest to položka: ministerstvo zahraniční, kde toto dožaduje se značného zvýšení na vybudování svého zahraničního zastupitelstva, jak vyslanectev, tak konsulátů.

My plně souhlasíme s tím, že se chce síť našeho zahraničního zastoupení náležitě vybudovati. Dovolujeme si jen k tomu přičiniti, aby tato síť nebyla jen kvantitativně, ale i kvalitativně sesilována. Jest zejména potřebí, aby naše konsuláty a naše vyslanectva byla náležitě vybudována, tak aby mohla náš průmysl, náš obchod náležitě obhajovat a náležitě informovat, a jest třeba také, aby zejména, jak jsme slyšeli v rozpočtovém výboru, naše ministerstvo finanční v záležitostech finančních bylo co nejúčinněji podporováno, a to co nejrychleji o všech záležitostech financí se týkajících zpravováno, neboť tu jediným často dnem dá se velmi mnoho zachrániti, třeba by to stálo něco málo kapitálu.

To se nahradí zase několikeronásobně! Je důležito, aby tato zastupitelstva byla také obchodně vybavena, aby byli přičleněni k těmto zastupitelstvům zmocněnci, kteří by obchodně světový obchod naprosto ovládali. Připomínám k tomu, že je také potřebí, aby k těmto zastupitelstvům, zejména když dnes stáváme se námořní mocí a máme pěstovati také námořní obchod, byli přičleněni také náležitě vyškolení zmocněnci, kteří by ovládali nejen světový obchod, nýbrž zejména i světové dopravnictví, ať železniční, ať plavební. (Posl. dr. Matoušek: Ne podle klíče, nýbrž podle schopností!) Ano, ne dle klíče, nýbrž dle schopností, aby schopnost byla rozhodující v těchto momentech.

Přihlédneme-li tedy, vážení pánové, k závadám našeho dodatku rozpočtového, jak jsem již dříve upozornil, náš klub v plném přesvědčení, že jinak jednati nemůže, bude hlasovat proti rozpočtu, a sice ne proto, aby projevil snad nedůvěru v budoucnost republiky, nýbrž aby přiměl povolané činitele k tomu, aby pro budoucnost při sestavování rozpočtu dbali veškerých zákonných předpisů, aby nebylo možno, aby se opakovaly ty věci, které se vyskytly v tomto dodatku, aby i zákonem nezdůvodněné položky do rozpočtu byly zařazovány. Račte býti přesvědčeni, ze z naši strany nejsou výtky zde činěné namířeny nijak proti nějaké straně této sněmovny, ani proti jednomu nebo druhému ministerstvu, nýbrž že naše výtky dějí se z toho důvodu, abychom pro budoucnost našemu státu prospěli, a touto cestou půjdeme, ať se to komu líbí čili nic. Tím končím. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Slovo dále má pan kol. Jaroš.

Posl. Jaroš: Velectění pánové!

Bylo to již dvěma řečníky zde zdůrazněno, a já to musím rovněž opakovat, že způsob, jakým se nám rozpočet vždy podává, připomíná manýru vlád vídeňských, přicházeti s nejdůležitějšími věcmi v poslední chvíli a naopak: "Honem to odhlasujte, jinak je nebezpečí, že zmeškáte vlak!" Je pravda, že vláda mohla rozpočet dáti již o měsíc dříve a že mohlo býti o něm obšírněji pojednáno. Nadělení, kterého se dostává lidu dodatečným rozpočtem, jistě není žádnou příjemnou nadílkou vánoční a nevím, zdali často bychom si směli tento luxus k vánocům dovoliti. Snad to lze omluviti nepředvídanými událostmi a okolnostmi, neboť položky na vojenská opatření a náklad na vojsko, způsobený vpádem maďarským vykazují největší položky. O zvýšeném vydání druhých resortů lze míti za to, že náš lid uzná, že byly potřebny, neboť jistě v tom ohromném chvatu, ve kterém stát i ministerstva byla tvořena, nebylo možno na vše vzpomenouti a vše již v létě zaříditi. Hůře ovšem náš lid pochopí okolnost, že nebylo dosud sáhnuto ke zdanění lichevního jmění a válečných zisků, že je třeba sahati k velkým výpůjčkám a že se umožní zatím lidem, kteří lichevní zisky mají, je uschovati, nebo zciziti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP