Pokud se týká dávky z přírůstku,
mohl bych říci pouze tolik, že přírůstek
jmění jest vzhledem k původu svému
během války zajisté v prvé řadě
obzvláště vhodným objektem daňovým,
a zatížení sazbou vyšší, než
u jmění předválečného,
snese snáze. Poměr jmění předválečného
a přírůstku během války nabytého
není pak nic jiného, než otázka, v jakém
poměru má přispěti k ozdravení
hospodářských poměrů starý
a nový kapitál.
V zájmu spravedlivého rozdělení břemene
daňového nutno podržeti v patrnosti tuto vzájemnou
relaci. Hranice, které moment tento vyžaduje, stýká
se s hranicí, které vyžadují vážné
důvody daňové politického a národohospodářského
rázu, nemá-li zdanění přírůstku
nabýti charakteru trestného, anebo přímé
konfiskace jmění a nemá-li tam, kde přírůstek
jest velmi často investován ve výrobních
kapitálech, ohrožena býti existence poplatníkova
právě v době, kdy zimničné
činnosti výrobní a pracovní pro vybudování
nového života hospodářského jest
nevyhnutelně zapotřebí.
Není-li konfiskace na místě, tím oprávněnější
jest, jak ostatně jest samozřejmo, silná
progrese, která s rostoucí výší
přírůstku přiměřeně
stoupá. Dávkou z majetku, vážené
shromáždění, podniká stát
náš těžkou zkoušku obtěžkací.
Tím těžší, čím méně
v dosavadním systému daní přímých
byl znám pojem jmění. Zdanění
jmění jest, jak z povahy objektu daně, jeho
ocenění a hodnocení jako úsudku význačně
arbitrérního plyne, mnohem obtížnější,
než zdanění příjmů, a
ukládá jak obyvatelstvu kázeň, pochopení
a podřízení se zájmům státu,
tak i ukládajícím orgánům státním
nemenší pochopení a přísnou spravedlnost.
Vše, co jiné státy dřívějším
zavedením daní majetkových na zkušenostech,
vytříbení a vyškolení úsudku
mají k disposici, to vše musí stát náš
vytvořiti v krátké době z ničeho
za rozvrácených hospodářských
poměrů a za kritického stavu orgánů
vyměřovacích následkem citelného
nedostatku sil. Na tyto velmi závažné věci
a okolnosti bylo nutno při zbudování celé
osnovy také pohlížeti.
Vážené Národní shromáždění!
Není bez stínů náš hospodářský
život. A tuším, že stíny ty tak brzy
také nevymizí. Stínů podobných
vidíme v celé Evropě, jen že leckde
tmavších a ve svých důsledcích
tragičtějších, než u nás.
Jedno v těchto rozvířených dobách,
myslím, dlužno říci zcela otevřeně:
že nejosudnější politikou, kterou bychom
mohli dělati, bylo by, spoléhati se výhradně
na jiné. Téměř všechny státy,
i vítězné, prodělávají
finanční krise. Pomoci opravdově můžeme
si jen sami (Výborně!), dle Svatopluka Čecha:
Věřme jen sobě, své práci a
píli! (Výborně!)
Při posuzování naší koruny a
valuty musíme si uvědomiti jedno: že nemáme
přece bankovky, podložené kovovým pokladem
(Hlas: Okolkované!), my máme státovky,
za něž ručí stát, a kurs naší
valuty (Hlas: Náš cukr!) jest pouze vyjádřením
důvěry ciziny v náš stát. Všechno,
co podlamuje důvěru v náš stát,
tedy i vnitřní rozpory politické, jsou pro
náš hospodářský a tím
politický vývoj eminentně nebezpečné.
(Výborně! Potlesk.)
Vážené shromáždění,
ne ten národ octne se v čele, který bude
míti nejoriginálnější a nejgeniálnější
nápady, největší plány a podniky,
nejsmělejší experimenty, nýbrž
ten, který dovede dáti do pořádku
svou státní a společenskou mašinerii,
nejvíce vyrobiti a nejlépe rozděliti a zužitkovati.
A zde nemůže pomoci žádná vláda
a žádná oposice, zde může pomoci
jen uvědomění a dobrá vůle
všech občanů dohromady a každého
zvlášť. (Výborně!)
Všem politickým stranám bez výjimky
platí má prosba a výzva, prosba a výzva
finančního ministra jako jednoho z nejzodpovědnějších
činitelů v republice, aby v tomto smyslu působily
na své příslušníky, aby je vychovávaly
ve smyslu politické výchovy Havlíčkovy
a Masarykovy, aby totiž prohlubovaly vědomí
o nejnutnějších předpokladech státního
života, aby hlásaly, že tak, jako v české
republice nemůžeme trpěti žádného
lenocha a zloděje (Výborně!), tak
také nemůžeme trpěti, aby pod rouškou
stranictví prováděny byly věci, poškozující
prestyž republiky a její hospodářské
a finanční postavení. (Výborně!
Potlesk.)
Vážené shromáždění!
Mluví se dnes mnoho o práci. Práce toť
heslo příliš všeobecné. Napřed
potřebujeme míti zdravé předpoklady
práce: rozumnou organisaci práce, ne nucenou, ale
dobrovolnou ukázněnost v řadách producentů
i konsumentů, podloženou mravností a poctivostí,
potřebujeme racionelního využití všech
sil a prostředků, a zejména zahraničního
úvěru, potřebujeme velkolepé, všemi
stranami a třídami podporované akce za zvýšení
domácí produkce, potřebujeme, a to dlužno
zvláště podtrhnouti, skálopevné
a radostné víry v naši republiku, víry,
která tvůrčí činností
sílí a povznáší, která
jest prosta všech žlučových záchvatů
a hořkého pesimismu (Výborně!),
naopak, která se vlévá svým nadšením
do žil, do všech cév našeho organismu a
srůstá s ním v jeden celek, potřebujeme
víry prvních křesťanů, potřebujeme
skálopevné a radostné víry, posvěcené
kulturou opravdového češství.
Vážené shromáždění,
pak bude se nám radostně pracovati a to ostatní
bude nám přidáno. (Výborně!
Dlouhotrvající potlesk.)
Místopředseda Konečný: (zvoní)
Předsednictvu byl podán návrh Dra Františka
Krejčího (k č. 2020) tohoto znění:
"Navrhujeme, aby resoluce č. 4 byla odkázána
kulturnímu výboru, který by uvážil,
zdali nelze spor mezi požadavkem, navrhovaným resolucí,
a návrhem, obsaženým ve zprávě
o vládním návrhu, vyrovnati vyhověním
oběma požadavkům."
Tento resoluční návrh jest dostatečným
počtem podpisů opatřen a jest předmětem
jednání o rozpočtu.
Dovoluji si dále sděliti, že během schůze
dostavil se jako zmocněnec vlády za ministerstvo
zemědělství p. státní tajemník
dr. Pazderka, za ministerstvo financí odborový
přednosta p. dr. Vlasák a za ministerstvo
železnic účetní rada p. Bohutínský.
Dalším řečníkem, a to prvním
pro rozpočet, jest občan dr. Gustav Heidler.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Gustav Heidler: Slavné Nár. shromáždění!
Strana československých socialistů bude hlasovati
pro rozpočet i pro rozpočtové provisorium.
Tím ovšem neříkáme, že se
vším bez výhrady jsme spokojeni, a také,
že se vším souhlasíme. My máme
určité námitky rázu věcného
i ústavního; námitky, které se do
jisté míry kryjí s tím, co řečník
oposice p. dr. Rašín pronesl, a my máme
takový pocit ústavnosti a zodpovědnosti,
že chceme těmto námitkám dáti
výraz. My toho nezneužíváme, nebo nechceme
užívati jako gesta. Znovu zdůrazňuji,
že nám jde o plnění naší
ústavní povinnosti, a že tomu chceme za všech
okolností i vůči sobě samým
učiniti zadost.
Pan ministr financí, k jehož výkladům
dovolím si později něco přičiniti,
mluvil velmi optimisticky, optimisticky tak, že vlastně
jaksi dojem celého rozpočtu má býti
zlepšen. Uvažme ale, co dodatkový rozpočet
vlastně znamená. Vláda nám teprve
dne 24. listopadu předkládá předlohu,
a my v posledním týdnu svého zasedání
máme rozhodnouti o schválení nových
a ne malých vydání, a to dokonce do 48 hodin.
O jaké sumy zde jde? Podle finančního zákona
ze dne 27. června - to byl náš řádný
rozpočet - počítali jsme se schodkem okrouhle
3.9 miliardy; v rozpočtovém dodatku vyrůstá
náš schodek na okrouhlých 4.9 miliardy.
Státní vydání zvyšuje se skoro
o 2 miliardy; státní dluh o 206 milionů,
Národní obrana o 458 milionů, finance o 211
milionů, pošty o 25 milionů, železnice
o 168 milionů, válečná opatření
o celých 777 milionů. Naproti tomu státní
příjem vzrůstá o 897 milionů;
z toho finance 31, pošty 27, železnice 270 a válečná
opatření 555.
Ale jestliže uvážíme na druhé straně,
že výnos válečných opatření
byl vlastně reservou řadného rozpočtu,
tedy ten výnos přeplatkového fondu komise
cukerní 500 milionů, fondu komise lihové
55 milionů, tedy redukuje se nám vlastně
ten výnos, vzestup státních příjmů,
o 555 milionů. O to se nám také zhorší
vlastně dojem našeho schodku. A nyní máme
my o těchto velikých sumách rozhodnouti v
posledním měsíci a takřka v posledním
dnu zasedání.
Bylo zcela správně uvedeno, že velká
část těchto vydání byla konsumována
dříve, než bylo dosaženo jich ústavního
schválení. Nám naprosto nestačí,
nám naprosto není ústavní zárukou,
že se vydání ta stala na základě
usnesení ministerské rady. My velmi úzkostlivě
chceme dbáti toho, a to nejen nyní, nýbrž
vždy vůči každé vládě,
i vůči své vlastní vládě,
aby ten pocit ústavnosti bylo to první a směrodatné,
čím se každá vláda při
svých krocích musí říditi.
Máme také určité námitky proti
tomu, co všechno jest zařazeno do dodatečného
rozpočtu. Jde-li o okupaci Slovenska, o Prikarpatskou Rus,
jde-li o zvýšení platů, s tím
souhlasíme, proti tomu není námitek. Ale
v rozpočtu samém jest celá řada vydání,
která dle své povahy patří do řádného
rozpočtu a v dodatkovém rozpočtu se vyskytovati
nemají.
Tento moment dotýká se našeho citu ústavního
a my zde také zdůrazňujeme, že není
radno, aby se hospodařilo přes rozpočet a
aby se dodatkovým nějakým opatřením
hledělo dosáhnouti schválení pro vydání,
která nebyla v řádném rozpočtu
odůvodněna. Státní správa má
na základě zákona o nejvyšším
kontrolním dvoru právo virementem nebo přenosem
z jednoho úvěru do druhého opatřiti
si potřebné úvěry. To ovšem nelze
vykládati tak daleko, že by se to mohlo díti
i v sumách tak vysokých a tak závažných,
jako se to děje v předloženém dodatku
rozpočtovém. My také postrádáme
celou řadu vydání, která se skutečně
stala a v rozpočtu uvedena nejsou. Národní
shromáždění na př. odhlasovalo
zákon o zřízení Pozemkového
úřadu, ten Pozemkový úřad existuje,
ale v rozpočtu samotném ani v dodatku nenajdete
nikde jediné položky, kterou by se hradily náklady
tohoto Pozemkového úřadu. Zatím na
druhé straně Pozemkový úřad
opatřuje si prostředky - je-li to všechno tak
správno, jak se povídá - způsobem,
který má povahu takovou, že by mohl svým
reflexem ohroziti celou pozemkovou reformu. (Posl. dr. Viškovský:
Včera jsem to v pozemkovém výboru vyložil,
pane doktore!) Tedy beru na vědomí, že
Pozemkový úřad s věcí není
v žádném spojení takovém, jak
se ve veřejnosti snad myslí a vykládá,
a jenom prosím, aby bylo zabráněno tomu,
aby opatření, která učiní Pozemkový
úřad, nebyla zneužívána se strany
spekulantů a prostředníků, kteří
se všude nabízejí, že za 10 % dovedou
zjednati to, aby ze záboru byly určité průmyslové
podniky propuštěny.
Pozorujeme také, že rozpočet sám, jak
jest předložen, jest dosti málomluvný,
že jest dosti skoupý na cifry a ještě
skoupější na vysvětlivky.
Pokud jde o naše zahraniční dluhy, jest známo
již z referátu, který byl podán v rozpočtovém
výboru, že nemáme ještě ani dnes
úplný seznam svých zahraničních
dluhů. Já to chápu. Při tom chaosu,
s jakým se republika tvořila a v jakém dnes
ještě se nalézáme, nebylo možno
dát hned vše do pořádku. Ale musíme
si býti vědomi, že dnes, schvalujíce
dodatečný rozpočet, schvalujeme také
úroky z dluhů, které nemají dosud
ústavního schválení.
Pokud jde o válečná opatření,
máme tam položku 540 mil. korun na usnadnění
živobytí, bez jakéhokoli dalšího
vysvětlení. A my z letmé rozpravy, která
se konala v rozpočtovém výboru, se dovídáme,
že naše vyživovací akce je dnes v chaosu,
že nemáme nejvážnější,
největší položky vyúčtovány,
že nevíme dnes, zdali skutečně všechno
to, co platíme, a co jsme povinni zaplatiti, už také
je u nás, zdali jsme to zboží, které
podle účtu, podle smluv máme platiti, také
dostali, kdo je dostal, a jak mnoho dostal. To jsou velmi vážné
věci, jichž vysvětlení, myslím,
žádat musíme.
Můj dojem je, že vedení republiky doposud nevybředlo
z chaosu. Já vidím největší obtíž
v tom, že kompetence mezi jednotlivými ministerstvy
a jednotlivými ústředními nebo vládními
úřady není dosud nijak vyjasněna a
stanovena. Pan ministr financí mluvil o tom, že je
třeba, aby u nás byl největší
pořádek a největší intensivní
práce. To všechno je správné, ale musíme
míti ten největší pořádek
nejdříve zde, a nejdříve ho musíme
míti právě v těch základních,
vedoucích institucích. Ale vidíme dnes, že
každé z našich ministerstev provádí
velké finanční a obchodní transakce
na svoji pěst, že jednu věc dělá
ne jedno, ale 3-4 ministerstva, že nikdo nemá přehledu
a že důsledkem toho není také žádné
kontroly a je malá zodpovědnost.
Uznávám úplně, že se teprve učíme
samostatně hospodařiti, uznávám také,
že nemáme dosti vyvinutý a zapracovaný
aparát, ale my konečně musíme jednou
již přestati, máme-li se dostati do toho, abychom
aspoň v těchto zásadních rysech si
zjednali ten nejnutnější pořádek,
poněvadž jinak bychom se dostali do nemožností.
Co platí o státních vydáních,
platí i o státních příjmech.
My v rozpočtu postrádáme jistě také
celou řadu položek příjmových
a já bych si velmi přál, aby náš
příští rozpočet na r. 1921 byl
velmi upřímný i co do příjmů.
Je to sice velmi pěkné a pochopitelné, že
se dělají reservy, ale kde se dělají
reservy milionové, tam je to již trochu silné.
Děláme-li rozpočet, - a příští
rozpočet má býti takový rozpočet,
aby podal obraz o celém našem hospodářském
stavu - musíme i o všech těchto reservách
věděti. Jest jisto, že dodatek k řádnému
rozpočtu neposkytuje nám ještě žádného
obrazu o vlastním stavu republiky. My nevíme a nemůžeme
si dnes říci, jak hospodaříme, zda
šetříme či vyhazujeme peníze
oknem, máme-li nadbytek úřednictva a příživníků,
či nikoli. A my právě při projednávání
rozpočtu bychom měli žádati, aby všechny
tyto otázky byly zodpověděny.
Velké zlo, a snad to hlavní zlo, tkví právě
v tom, že ani Národní shromáždění
neprojevilo ještě dosti vůle a dosti síly,
aby si tu kontrolu správy samo zavedlo a samo vynutilo.
Já mám dojem ten, že celý náš
správní aparát i se všemi vadami přerůstá
Národnímu shromáždění
přes hlavu. Nár. shromáždění
nevyvinuje dosti činnosti a dosti energie, aby se staralo
také o kontrolu a aby tu kontrolu také provedlo.
Vezměme si naši kontrolní komisi pro kontrolu
státního dluhu! Co ta komise ví a co udělala?
Vezměme si zásobovací výbor, vezměme
si branný výbor a kterýkoli jiný výbor!
Staral se někdy některý z těch výborů,
aby akce, které on projednává nebo povoluje,
byly také vyúčtovány? A dr. Rašín
měl úplně pravdu, když poukazoval na
to, že každý z členů N. S. musí
se při povolování vydání také
ptáti, jak se ta vydání uhradí.
To jsou všechno věci, které tkví v povaze
tohoto Národního shromáždění.
Vykonalo jistě ohromnou práci a zaslouženou
práci, ale jeho tempo je příliš divoké,
a bylo by velmi na čase, aby Národní shromáždění
se vrátilo zase k podstatě věci a hledělo
energickou kontrolou dostati také jasný přehled
o činnosti celé státní správy.
(Výborně! Tak jest!)
V dodatkovém rozpočtu vidíme také
jednu zásadní, konstruktivní vadu. Ani řádný
rozpočet na r. 1919, ani dodatek na r. 1919, ba můžeme
říci, ani řádný rozpočet
na r. 1920 nerozeznává přesně mezi
vydáním investičním a vydáním
provozovacím. A není to jen tak bezvýznamné,
rozeznávat tato dvě vydání.
Investiční potřeba vyžaduje docela jiné
úhrady, nežli provozovací. (Posl. Pelikán:
A nemůže také položka taková figurovati
v deficitu!) Investiční potřeba na stavbu
vozů, lokomotiv, drah, vodních cest hradí
se dlouholetými půjčkami zvláštních
typů a potřeba provozovací hradí se
příjmy státními, daněmi a krátkodobými
půjčkami. Jestliže my tak mnoho mluvíme
pořád o tom, že si máme udržeti
důvěru ciziny a že si ji máme získat,
tedy nesmíme zapomenouti, že tato konstrukce našeho
rozpočtu velmi přispívá k tomu, že
té důvěry zde není a že bychom
se tím překonstruováním rozpočtu
dostali spíše k tomu, aby nám lidé více
věřili.
Jestliže my děláme dluhy a uzavíráme
půjčky k určitým produktivním
účelům, je to docela něco jiného,
než když děláme půjčky,
o nichž se neví, budou-li použity k produktivním
účelům, či ne. A my bychom také
při této formě se dostali již jednou
k tomu, po čem všichni voláme a co všichni
chceme: abychom si vybudovali řádný investiční
program. V tom úplně souhlasím s panem ministrem
financí, že investiční náš
program musí býti zbaven všeho lokálního
a okresního. (Posl. Pelikán: Co s těmi
50 návrhy na stavby lokálek?)
To ovšem si musí jednotliví členové
Národního shromáždění
rozmysliti a musí míti také kuráž,
všem těm lokálním interesům také
po případě čeliti. (Posl. Pelikán:
Proto pracujeme na řádném investičním
programu!) Vidíme ještě jeden nedostatek
rozpočtu, také konstruktivní, a sice ten,
že vydání - o příjmech zde vůbec
nemůžeme mluviti - na Karpatskou Rus jsou smíšeny
s vydáními ostatními bez rozdílu.
Podle mírové smlouvy tvoří Karpatská
Rus zvláštní státoprávní
jednotku a my nevíme, co se s ní vlastně
stane. Jestliže se jednou stane, že my tu Karpatskou
Rus odevzdáme někomu jinému, svému
nástupci, bude třeba, abychom mu presentovali svůj
účet. (Souhlas.) A jestliže na druhé
straně jest Karpatská Rus již naše, věčně
naše, potom i takové přesné účtování
přispěje velmi podstatně k tomu, abychom
se navzájem dorozuměli a abychom si navzájem
nedělali zbytečných obtíží.
Já znovu podotýkám, že, hlasuje pro
tento rozpočet, netajím se tím, že mám
určité pochybnosti, že žádám
řádná vysvětlení, kterých
mi rozpočet nepodává, a vyslovuji velmi důrazné
přání, aby řádný rozpočet
nám všechna ta vysvětlení, kterých
jsme nedostali při dodatkovém rozpočtu, skutečně
také dal. Nesmíme zapomenout na to, že řádný
rozpočet na r. 1920 jest rozpočet, který
již jaksi rýsuje naši celou hospodářskou
způsobilost, a že musí býti projednán
svrchovaně vážně, důkladně
a zevrubně.
Řádný rozpočet byl nám nyní
předložen, ale tak pozdě, že nebylo možno
již podrobiti ho ústavnímu projednání.
Proto přichází vláda s provisoriem.
Prohlašuji jménem strany a klubu, že budeme hlasovati
i pro provisorium.