Zde dlužno se zamysliti. My od prvopočátku
sledovali jsme tuto politiku a řekli jsme: Továrny
musejí míti alespoň minimum surovin, aby
mohly pracovati, aby také bylo minimálně
zaměstnáno dělnictvo. Podařilo se
nám, že továrny textilní pracovaly asi
20 %. Co to znamená? Že těch 20 % surovin v
Americe, Anglii a Australii museli jsme koupiti za výbornou
valutu, k níž peníze jsme si museli vypůjčiti,
že suroviny zpracovali jsme na tovar a ten tovar jsme doma
skonsumovali, proměnili dolary a libry v československé
koruny, a nyní, když potřebujeme nových
surovin k tomu, aby naše továrny nestály a
dělnictvo bylo zaměstnáno, musíme
si zjednati nový drahý úvěr. Když
máme kuráž, dělati 5miliardový
schodek v státním hospodářství,
musíme míti kuráž, dělati produktivní
dluhy. A produktivní dluh znamená, že musíme
si zjednati úvěr v cizině na suroviny, abychom
nejen stačili pro naši vlastní potřebu,
nýbrž abychom mohli exportem získati nové
cizí valuty a tím koloběhem postaviti se
na vlastní nohy. (Výborně! Potlesk.)
Pak nebudeme potřebovati žádné subvence
a garancie státní, poněvadž pak se průmysl
s dělnictvem sám uživí a sám
stane se soběstačným.
Bavlnářská industrie sama potřebovala
by ročně 560.000 balíků bavlny a možno
dnes říci s určitým uspokojením,
že pokud této industrie se týká, je
pro nejbližší dobu surovinou aspoň tak
zásobena, že bude moci využíti více
než 50 % své kapacity. (Výborně!)
Průmysl vlnařský republiky Československé
pozůstává průměrně ze
400.000 vřeten na česanou přízi, asi
800.000 vřeten na mýkanou přízi, 34
tisíc stavů atd. Upozorňuji jen na národohospodářský
význam, že kdyby průmysl ten měl plně
pracovati, že by byla výkonnost jeho 4,000.000 kusů
ročně, čili že bychom vyrobili 168,000.000
metrů látek vlněných. Exportní
vyhlídky bavlnářského, vlnařského
a hedvábného průmyslu - poslední disponuje
38 velkými továrnami - jsou opravdu velmi příznivé
a podniká proto také vláda různé
akce velkého slohu, aby průmysl ten znovu uvedla
na bývalou výši, zejména poskytováním
kreditů. To je účelem kreditních akcí,
dnes v cizině podnikaných, a také jedním
z hlavních účelů, proč ministr
zahraničních věcí jel do ciziny, byla
i otázka opatření úvěru na
suroviny. Mám za to, že poslání toto
se zdaří a, jakmile, vážené shromáždění,
budeme míti zde jistotu, že budeme míti tolik
a tolik milionů cizích valut k disposici, musí
se sesednouti naši nejlepší lidé bez ohledu
na politické zabarvení (Výborně!
Tak jest!), aby učinili ten nejracionelnější
plán k rozdělení těchto kreditů,
abychom začali jednou rozumně hospodařiti
v našem průmyslu. S každou valutou, s každou
librou, s každým dolarem, musí se zacházeti
velice pěkně, velice úsporně, velice
racionelně, aby přinesly hospodářský
zisk a hospodářský efekt.
Železářský průmysl zaznamenává
té doby tendenci sestupnou, hlavně dočasným
nedostatkem surovin, zejména cizích rud jakožto
nutných příměsků k domácím
rudám a pak i za účelem ulehčení
chodu vysokých pecí.
Doprava ze Švédska byla blokována. Teprve včera
přišla zpráva, že švédské
rudy byly nám teď propuštěny na intervenci
ministra zahraničních věcí dra Beneše,
takže rudy tyto k nám přijdou.
Dodávka rud z Jugoslavie naráží na nekonečné
překážky; stejně i z Rakouska a Uher.
Nám zbývá jedině ruda slovenská.
Máme na Slovensku své státní doly,
které mají dodávati rudu Vítkovickým
závodům, Pražské železářské
společnosti; Vítkovickým závodům
dodávají doly v Kotrbaku, v Rožnově
na Slovensku atd. Právě chystá vláda
pronikavou akci za účelem odvozu rudy slovenské
zvláštní úpravou železniční
služby na dotyčných linkách.
To jest vlastně již zde dopravní problém.
Dopravní poměry v železářském
průmyslu hrají zvlášť důležitou
roli, poněvadž pohyb materiálu v železárnách
jest poměrně větší, než
v kterémkoli jiném průmyslovém podniku.
Na příklad byl normální pohyb materiálu
na závodní dráze v železárnách
Vítkovických co do množství týž,
jako v přístavě Terstském.
Strojírny, strojnické továrny téměř
všechny většího rozsahu, které
byly v době války pilně zaměstnány,
rozšířily průběhem války
své závody tak, že jejich výkonnost
mohla by býti dnes ještě větší
než fakticky jest. Dobře jsou zaměstnány
vagonky, strojírny, výroba lokomotiv, hospodářské
strojírny atd. Chance vývozní jsou zde pěkné.
Úmyslně - vážené shromáždění
- nechal jsem až na konec nejdůležitější
naši výrobu: produkci zemědělskou. Známé
válečné poměry vedly k poklesu produkce
rostlinářské i produkce živočišné.
Dnes žijeme a žíti musíme ve znamení
zvýšení produkce zemědělské.
(Výborně! Potlesk.) Nikdo nesmí litovat
nákladů, eminentně produktivních to
nákladů, ať jsou to náklady na meliorace,
na zemědělské regulace, na zušlechťovací
a pokusné akce, na odborné vzdělání
širokých vrstev lidových, jako odlesku vědeckého
pokroku vůbec. My musíme, vážené
shromáždění, více investovat
jak do kulturních podniků, tak do podniků
hospodářských, abychom mohli více
v budoucnosti těžit. (Výborně!)
Nelze pochybovati o tom, že produkce naše bude vzrůstat.
Velevážené shromáždění!
Kdybychom jen toho docílili prozatím v nejbližších
dobách, abychom dostoupili výše produkce r.
1913, měli bychom u nás v republice více
o 240.000 vagonů obilí, 362.000 vagonů bramborů
a 287.000 vagonů cukrovky, úhrnem těchto
uvedených plodin asi o 900.000 vagonu, tedy bezmála
1,000.000 vagonů. (Slyšte!)
Kdybychom dospěli v brzku opět k výnosnosti
obilin a okopanin, jako v roce 1913, vykazovali bychom v naturální
bilanci exportní zisk téměř 5 miliard
korun. (Slyšte!)
Vážené shromáždění,
každý metrický cent obilí, o který
dostaneme více z 1 ha půdy u nás, znamená
30.000 vagonů obilí, čili 1/4
miliardy korun (Posl. Dubický: Za cenu nynější?)
za cenu nynější, 80 K. A když, vážené
shromáždění, spočítáme,
že těchto 30.000 vagonů, kterých nemáme,
které si musíme koupiti z ciziny následkem
toho, že nemůžeme řádně
hospodařiti, protože nemáme předpokladů
k tomu (Hlas: Nemůžeme!) - nemůžeme,
scházejí ty předpoklady - znamená
těchto 30.000 vagonů, importovaných z ciziny,
pro nás efektivní ztrátu půl druhé
miliardy korun. To jest tanec miliardový, který
se nám před očima otvírá, když
pozorujeme, co bychom mohli vytěžiti z půdy,
kdyby byly dány všechny výrobní předpoklady.
Pravím a opakuji: kdybychom dospěli té výše
před válkou, měli bychom zemědělských
plodin více o 1,000.000 vagonů a naše zásobovací
passivum by rázem zmizelo.
Z uvedeného vysvítá, že odvislost republiky
československé na dovozu cizích potravin
jest pouze dočasná, poklesem produkce země
zaviněná, a že zvýšení produkce
jest jedním z nejvážnějších
příkazů nejen agrární, ale
i vnitřní státní a národohospodářské
politiky vůbec. (Výborně!)
Proč, vážené shromáždění,
uvádím tyto věci? Proč tato revue
o našem průmyslu a našem zemědělství?
Proto, poněvadž vyplývají ze situace
našeho průmyslu a zemědělství,
z možnosti jejich vývoje a zdokonalení vážné
důsledky a příkazy pro státní
hospodářství a finanční politiku
vůbec. Obsáhnout náš hospodářský
život v jeho nuancích i v jeho celku, odhadnout možnost
nosnosti a zatížení jeho tak, aby produkce
netrpěla, stavěti dle toho proposice a jasné
plány pro příští pevnou výstavbu
našeho hospodářského ústrojí
- toť mimo finanční politiku vlastní,
jeden z hlavních úkolů finančního
ministra. (Výborně!)
Tak, jak se nám jeví dnešní finanční
a hospodářská situace, možno jen říci
tolik, že nízké hodnocení naší
koruny v cizině je něčím naprosto
neodůvodněným a vnitřně neoprávněným.
(Výborně!) Nechci zpytovat všechny zahraniční
i vnitřní příčiny poklesu naší
valuty. Chci mluviti jen o některých speciálních
věcech, které se toho přímo týkají.
I cizina může oproti nám leccos namítati,
zejména, pokud naší dosavadní devisové
politiky se týká.
V naší devisové ústředně
scházelo vlastně k provádění
plánovité devisové politiky dostatečného
zákonného podkladu. Reorganisací byly již
tyto závady odstraněny, devisová ústředna
zrušena a funkce její přenesena na bankovní
úřad u ministerstva financí, který
má nyní postupně umožniti přechod
k mírovému volnému obchodu. Náš
nynější bankovní úřad
ministerstva financí jest vlastně provisorní
státní bankou a jeho úřadování
má ráz úřadování cedulové
banky. O definitivní formě cedulové banky,
zda banka akciová či státní, dosud
oficielně nebylo rozhodnuto. Já sám chci
říci k tomuto jenom několik málo všeobecných
vět.
Otázka ta je nesmírně důležitá
a musí býti předmětem debat v nejbližší
době. Uskutečnění její musí
býti také co nejdříve provedeno, poněvadž
cizina úplně jinak bude se na nás dívati,
když přejdeme z toho provisoria k definitivě
a budeme mít konečně svou samostatnou cedulovou
banku. Jistota platidel se posuzuje dosud s hlediska čistě
soukromohospodářského. Státní
záruka u platidel ukázala se býti vratkou
a zůstane takovou, dokud bude existovati možnost války.
Jistotu bankovek lze zabezpečiti mnohem lépe přísným
statutem, uloženým bance akciové, nežli
bankou státní, u které státní
správa snadno se dává zlákati ke smíšení
hospodářství bankovního s ostatními
financemi státu, k samovolnému povolování
úvěru sobě, převýdajem platidel
nekrytých. A klesá-li úvěr státu,
klesá i úvěr jeho státní banky,
která mu v tom případě není
a nemůže býti oporou, naproti tomu akciová
banka může podepříti jeho úvěr
v dobách kritických.
Upozorňuji zejména na Banque de France r. 1870 a
na Deutsche Reichsbank ve válce nynější.
Dokud, vážené shromáždění,
pro pojem peněz neuplatní se nová definice,
bude určována cena jejích i účelné
funkcionování jejich konservativními, ba,
možno říci, nejkonservativnějšími
zásadami soukromohospodářskými. Nutno
proto naše nová platidla opatřiti takovými
soukromoprávními zárukami, které by
zamezily, aby změny, prodělávané státem,
nepřelévaly se změnami v jistotě platidel
do soukromého hospodářství. Konservativnost,
plynoucí z povahy akciové banky, nesmí a
nemusí se státi překážkou, aby
banka, až vývojem k tomu bude povolána, stála
tu jako schopné prostředí nové rovnováhy
v nové společnosti. Naše republika stane se
nutně jedním z nejbohatších států.
Špatná vláda nějaká může
to oddáliti, ale zameziti to nemůže. Vzrostou-li
zároveň s bohatstvím mravní hodnoty,
které ukázaly se ve velkém v disciplinovanosti
našeho národa během války, bude moci
býti naše cedulová banka mezi prvními,
ne-li sama průbojníkem ve směru k novému
pojmu a novému vymezení působnosti peněz.
Prozatím, vážené shromáždění,
mohu sděliti jenom tolik, že v lednovém zasedání
již předložíme návrh na zřízení
cedulové banky naší.
Při této příležitosti chtěl
bych se jenom ještě zmíniti o jedné
rovněž akutní otázce naší,
a to o otázce reorganisace našich peněžních
zemských ústavů. Máme na území
našem 6 zemských peněžních ústavů,
totiž: Hypoteční banku království
českého, Zemskou banku českou, Hypoteční
banku markrabství moravského, Zemědělskou
banku markrabství moravského, Slezský pozemkový
úvěrní ústav a Slezský ústav
pro úvěr komunální. Zánik Rakouska,
utvoření našeho státu, dalekosáhlé
změny ústavní a správní s utvořením
tím spojené, nutně mají za následek,
že třeba je přikročiti, a to co nejdříve,
k reorganisaci zemských peněžních ústavů,
a to již proto, že ústavy ty založeny byly
zemskými sněmy, jímž přísluší
dosud vrchní dozor, právo měniti stanovy,
schvalovati veškeré zápůjčky,
jako železniční, a že tento vrchní
dozorčí orgán již není, de facto
nepozůstává, nebo v brzku pozůstávati
nebude na venkově.
Kromě ústavních příčin
vybízí k rychlé reorganisaci zemských
peněžních ústavů také
několik vážných příčin
hospodářských, zejména rozšířiti
jejich působnost na Slovensko, které dosud postrádá
ústavů peněžních, zbudovaných
na veřejno-hospodářských principech,
a dále musí zde býti projevena snaha po spolupůsobení
zemských peněžních ústavů
při provádění zákona o pozemkové
reformě, při financování reformy bytové
a konečně při různých otázkách,
které dotýkají se přímo naší
valuty. Čím větší ústav,
čím rozsáhlejší jeho pohotové
prostředky, čím jednotnější
a soustředěnější emise, tím
snažší regulace a stabilisace kursová,
tím vyšší kurs a tím výhodnější
také zápůjčka.
Z těchto důvodů, vážené
shromáždění, dnes, kdy tvoří
se ústava československé republiky, musí
býti přikročeno k sloučení
zemských peněžních ústavů.
Dosavadní zemské peněžní ústavy
nemohou se stát ústavy krajskými, nýbrž
toliko bankami celostátními, podřízenými
přímo ministerstvu financí.
Není zajisté dobře myslitelno, aby v jednotné
československé republice byly na trhu cenných
papírů tytéž cenné papíry
různých státních bank s různými
kursy. Jednotná ústava státní vyžaduje
nutně i sjednocení dosavadních zemských
peněžních ústavů a jejich postátnění.
Zemská záruka bude zaměněna za záruku
státní.
To mohu zde prohlásiti, že i osnovu příslušnou
dovolí si vláda předložiti během
lednového zasedání Národnímu
shromáždění.
Byl bych neúplným, kdybych nechtěl a neměl
se zmíniti i o jiných chystaných předlohách
pro Národní shromáždění.
Jest to v první řadě dávka z majetku
a dávka z přírůstku. Již delší
dobu před koncem války bylo pevným přesvědčením
všech vrstev národa, že bez vysoké dávky
z majetku stát i společnost, měna i finance
nejsou udržitelny. Na témže stanovisku stála
dřívější a stojí i dnešní
vláda, která, vycházejíc ze základního
poznání, že náprava znehodnocené
měny jest nejnaléhavějším problémem,
předložila svého času Národnímu
shromáždění obsáhlý program
sanační, jenž, dosáhnuv jednomyslného
souhlasu všech stran, tvoří dosud základnu
a východiště pro další opatření.
Nejhlavnější složky tohoto programu, opírajícího
se o zákon ze dne 25. února 1919, jsou tyto:
1. rozloučení dosavadního měnového
společenství se státy, vzniklými na
půdě bývalého Rakouska, osamostatnění
měny - sem spadá okolkování bankovek,
stažením části jich z oběhu,
50 % k okolkování předložených
bankovek jako nucené státní půjčky,
opatření poslední mělo čeliti
ohromné záplavě bankovkami, mělo zmenšiti
množství volných, přebytečných
kapitálů, jimiž tehdy peněžní
trh trpěl.
2. Hlavní zásadou tohoto programu sanačního
byla velká dávka z majetku jednou pro vždy,
jejíž úkol záleží výhradně
v nápravě měny individuelním zdaněním
majetku podle jeho velikosti a podle vzniku, zdali vznikl před
válkou nebo během války, tedy methodou podstatně
jinou, než by tomu bylo při násilné
devaluaci měny mechanickým redukováním
všech bankovek na určitou hodnotu.
Vypočítávati všechna opatření,
kteráž až dosud ve formě rozsáhlé
akce soupisné od vlády byla v život uvedena,
není třeba, jsou všeobecně známa.
Nevyhneme se ještě jednomu soupisu, generální
fassi, ta však bude již bohdá poslední.
Cesty, jimiž se ubíral hospodářský
život od února t. r., nepohybovaly se ve směru,
jenž by býval umožnil splniti celý program,
tak slibně započatý. Dřívější
vláda, jak z řeči bývalého
ministra financí pana dra Rašína dne 25. února
t. r. jasně plyne, byla si ovšem vědoma, že
mechanickým stažením oběživa na
polovici při stejných důvodech nenastane
snížení cen, byla si však také
vědoma toho dále, že bez pomoci veškerého
obyvatelstva, práce a šetrnosti, bez přísné
šetrnosti v hospodářství státním
nelze dojíti k nápravě. Skutečnost
jest, že po obmezení oběživa na polovici
ceny neklesly, naopak vykazují tendenci spíše
stoupající. Hospodářství národní
pohybuje se v bludném kruhu vysokých cen, zvýšených
mezd, nákladů výrobních atd. Hospodářství
státní neobešlo se bez ohromného deficitu,
teprve v poslední době ukazují se známky,
nasvědčující zvýšení
výroby a rozmáhání se úvěru.
Mohu prohlásiti jen tolik, že vláda předloží
rovněž v měsíci lednu návrh zákona
na zavedení dávky ze jmění a přírůstku
ke jmění. Plní tím vlastně
slib daný Národnímu shromáždění,
nastupuje tím druhou, neméně důležitou
etapu k ozdravění celého hospodářství
státního a shledává úkoly,
jež dávku z majetku splniti má, podstatně
v těchto směrech: po stránce národohospodářké
v nápravě měny, jak dosud bylo zamýšleno,
aneb aspoň ve zlepšení měny po stránce
státně finanční, ve snížení
břemen dluhů státních po stránce
sociální, ve zmírnění majetkových
rozdílů a přesunů. (Poslanec Sechtr:
Zase budou míti dluhy občané, je to jedno!)
Z předlohy daně z majetku jako fiskálního
opatření, jež výjimečně
sahá na kmenové jmění, plyne, že,
racionálně jsouc použita, sloužiti může
jen a pouze k odbavení břemen substance postihujících
- to znamená: hražení běžných
výdajů - nebo běžných schodků
hospodářství státního a priori
za všech okolností musí zůstati naprosto
vyloučeno.
Míru pro vybudování dávky z majetku
jest posuzovati jen s hledisk potřeby státu. Dávka
z majetku musí býti vydatná, t. j. musí
přinésti státu plnou úhradu toho,
čeho potřebuje, ona však musí vyhovovati
i dalším požadavkům každé
moderní daně, t. j. musí býti daní
spravedlivou. To bude však jen tenkráte, bude-li všeobecná,
to jest, postihne-li každého majitele i každý
majetek, jehož se týče, a bude-li se těsně
přimykati k individuální způsobilosti
berní každého majitele. Samozřejmě
nesmí dávka z majetku přesahovati hranice
národohospodářské výkonnosti.
Intensivní zdanění zejména ve vyšších
třídách majetkových znamená
silné ztenčení reálního, během
války nahromaděného jmění,
avšak to jest právě postulátem sociálního
svědomí, který vláda v souhlasu s
právním přesvědčením
národa a Národního shromáždění
jako representanta jeho za vlastní přijímá.
Nadměrná bohatství, z části
nezaslouženě nabytá, jsou s to, na národ
hospodářsky i eticky škodlivě působit.
Zde třeba omezení nejen co do jmění,
vyznačujícího se známým zjevem
dodatečné kupní síly, tak i co do
vysoké hladiny příjmové, neboť
obé jest jednou z četných příčin
stoupání cen. Nový řád hospodářský,
který i u nás kategoricky žádá
pracovat a šetřit, nemůže klidně
snésti třídu kapitalistů, žijících
jen a pouze z důchodů vlastního jmění.
(Výborně!) Ztenčiti taková
jmění a zameziti jejich další existenci,
znamená donutiti, aby zbytky jmění takových
staly se opětně produktivním kapitálem,
zkrátka, aby poválečné práci
pokud možno nikdo se nevymykal. Proměna příjmů
bez práce v příjem pracovní přispěje
k vyrovnání třídních rozporů,
upevní společenský řád, povede
ke skromnější míře životní,
spořivosti, pracovitosti a k odstranění nezdravého
přepychu, jakož i odplývání kapitálu
do ciziny na úkor státu.