To jest jiný obor. To jest náhrada za to, že
státní správa, která na tyto věci
měla dbát, byla obstarávána špatně.
To jest nárok z náhrady škody, kterou by měli
dotyční proti bývalému státu
(Posl. Špaček: Bez své viny!) bez své
viny - ti nebyli těmi, kteří podporovali
něco takového - proti těm, kteří
k těm věcem bez své vůle, beze všeho
byli přinucení. Jestliže tedy, velectěné
shromáždění, máme schváliti
vládě jednak rozpočet dodatečný,
při kterém bylo uděláno množství
výdajů bez schválení našeho a
my jsme byli postaveni před dokonaný skutek, nemůže
naše strana pro tento dodatečný rozpočet
hlasovati z toho politického důvodu, že jest
potřebí, aby vládě dána byla
výstraha, že takovým způsobem pro budoucnost
hospodařiti se nesmí, že Národní
shromáždění není zde od toho,
aby vláda vydávala peníze a potom dodatečně
přišla a řekla: teď to prostě musíte
schváliti, poněvadž ta vydání
jsou již učiněna. Před to nesmí
býti toto Národní shromáždění
a žádný parlament, má-li býti
parlamentarismus a kontrola parlamentní rozpočtu,
stavěn. Proto naše strana nemůže pro dodatečný
rozpočet hlasovati.
Pokud se týče provisoria, jest rozpočtové
provisorium projevem důvěry k vládě.
My bychom museli nejdříve k vládě
a k pánům, kteří tuto vládu
vedou, míti důvěru, že při svých
vydáních, která průběhem těchto
2 měsíců budou konat, nebudou nijakým
způsobem prejudikovat tomu, jak rozpočet na rok
1920 bude schválen. Já jsem zde uvedl celou řadu
důvodů, že my vůči vládě
důvěru mít nemůžeme, a specielně
nemůžeme ani rozpočtově k ní
mít důvěry. Politicky rovněž
ne. Při tomto rozpočtovém provisoriu nejde
tedy o záležitost státní, nýbrž
o projev důvěry k vládě. Této
důvěry my nemáme a budeme proto hlasovat
proti rozpočtovému provisoriu. (Výborně!
Hlučný potlesk.)
Předseda (zvoní): Slovo si vyžádal
pan ministr financí Sonntág. Uděluji
mu je.
Ministr financí Sonntág: Vážené
Národní shromáždění!
Dnes, kdy projednáváme dodatek k rozpočtu
na rok 1919 a kdy zároveň před námi
leží vládní návrh finančního
zákona pro rok 1920 i s návrhem na dvouměsíční
provisorium, můžeme si učiniti dosti jasný
obraz o tom, jak vypadalo státní hospodaření
za rok 1919, první to rok samostatnosti naší
republiky, a můžeme si učiniti i dosti jasný
obraz o tom, jak bude vypadati hospodářství
to v roce 1920.
Nemohl-li býti rozpočet, schválený
27. června 1919, ničím jiným, nežli
rozpočtem dohadu a pravděpodobnosti, vzhledem k
tomu, že nebylo dostatek objektivních kriterií,
dle nichž by jednotlivé položky byly posuzovány,
dostatek zkušeností a vzorů, je do jisté
míry touto konstruktivní vadou postižen i rozpočet
na rok 1920, neboť i zde, zejména pokud hmotných
důsledků mírové smlouvy se týká,
mohli jsme operovat pouze ciframi přibližnými,
které příslušnou korekturu obdrží
teprve reparační komisí.
Prvá péče řádného hospodáře
při zpytování celoročního rozpočtu
platí především otázce placení
dluhů a úrokové službě a přirozeně
i zamezení dělání nových dluhů,
při čemž otázka výše příjmů
a výdajů a jich zdravá vzájemná
relace padá hlavně na váhu. Nestačí
jen, vážené Národní shromáždění,
porovnávat číslice schodku, nestačí
jen říci: v roce 1919 byl schodek okrouhle 5 miliard,
v roce 1920 bude okrouhle 1/23 miliardy,
nýbrž dlužno zpytovati, zejména v řádném
rozpočtu, všechny jednotlivé položky,
vážiti je a dle toho teprve činiti závěry.
Při dnešním způsobu budgetování
nevystihuje se a nemůže se vystihnouti úplně
pravý stav věcí.
Upozorňuji zejména na jedno, co svádí
k mylným výkladům: že máme uvedeno
na investiční položky tak ohromného
miliardového rozpočtu pouze 462 milionů korun.
To je na vydání na zřízení
telegrafů 52 milionů, na zřízení
poštovních automobilů 22 milionů, na
železniční investice 350 milionů atd.
Ale táži se, zdali i jiné položky v řádném
rozpočtu: odvodňování a zavodňování
per 4,250.000, dále položky na stavbu mostů
per 70 milionů, na vodní stavby 30 milionů,
na pozemní stavby 110 milionů, příspěvek
k melioračnímu fondu 15 milionů - zdali to
také nejsou investiční náklady a položky?
A vážené shromáždění,
když tímto způsobem budeme rozpočet
rozebírat, uvidíme, že takových investičních
položek je daleko přes 1 miliardu, tedy produktivních
položek, které pro naše státní
hospodářství a národní hospodářství
pro příští leta mají nesmírný
význam. To, že letos do rozpočtu zařaděna
je položka přes 1 miliardu - 1.158 milionů
K - na zúrokování a splacení dluhů
republiky československé, je nejlepším
důkazem toho, že nejenom máme kuráž
dělati dluhy, ale že chceme také spláceti
dluhy, že chceme také starati se o úhradu těch
dluhů.
Přirozeně, že zůstává
ještě něco nejasného. Je nevyjasněn
ten poměr k Rakousku vzhledem k mírové smlouvě
a důsledky toho, a to, co teprve reparační
komise nám usoudí. Přirozenou a samozřejmou
snahou musí býti docílení rozpočtové
rovnováhy mezi vydáním a příjmem.
Byl by však mylným názor, že jedině
zvýšením daní, ať přímých
či nepřímých, dá se toho docíliti.
K tomu, abychom mohli požadovat zvýšení
berně, nutno zjednati předpoklady k zvýšení
tvůrčí činnosti a produkce vůbec.
Rozhodujícím pro posouzení naší
finanční a hospodářské situace
není tudíž pouze a jedině rozpočet
státní, ale celková situace hospodářská,
v jaké žijeme, stupeň produkce a produktivity,
duch, jakým ovládáno je dělnictvo,
jakým ovládáno je úřednictvo
a podnikatelé. A tu, pokud toho se týká,
mohu s uspokojením říci, že vycházíme
jíž pomalu, ale jistě z negace k positivismu,
tvůrčí činnosti na podkladě
právních řádů, k pravému
to pochopení státní idee. Viditelné
a hmatatelné známky vidíme ve výkazech
o podporách pro nezaměstnané, které
přes to, že figurují v rozpočtu na rok
1920 značným obnosem, značně klesají.
To je úkaz, který je neobyčejně potěšitelný,
poněvadž je vidět, že se začíná
pracovat.
My vidíme také ve výkazech naší
obchodní bilance za prvé pololetí, že
i zde docílili jsme určitého aktiva.
Vážené Národní shromáždění!
K posouzení situace naší - pravil jsem - nestačí
jenom rozpočet. Když chceme vědět, jak
se máme dívat do budoucna, do příštího
roku, k tomu nestačí ani dodatek, ani rozpočet
na r. 1920, k tomu je třeba uvědomit si stav náš
hospodářský, stav našeho průmyslu
a zemědělství a stojí každopádně
za to, učiniti si takový malý přehled
o těchto věcech. Průmysl u nás jest
neobyčejně vyspělý a zdatný.
Rozlišovati dlužno průmysl, který výhradně
zpracuje suroviny domácí, a průmysl, který
zpracuje suroviny, hlavně cizí. Do prvé skupiny
patří zejména cukrovarnictví, lihovarnictví,
sladařství, pivovarství, sklářský
průmysl, dřevařský průmysl,
keramický z části, železářský
atd.
O cukru netřeba mnoho vykládati. Víme, že
jest jedním z našich hlavních předmětů
vývozních. V kampani 1918/19 zaprodány byly
asi 3 mil. q cukru do ciziny, vývoz kampaně 1919/1920
činiti bude s přenosem z minulého roku okrouhle
2-7 mil. q cukru. K dodatku pro rok 1919 máme zařaděnu
položku per 500 mil. K, z přeplatkového fondu,
na rok 1920 jest v rozpočtu 11/2
miliardy.
Jestliže vážený p. předřečník,
pan dr. Rašín, upozornil na to, že neví,
zda-li této 11/2 miliardy jest tam
právem a zda-li také skutečně jí
bude dosaženo, pak upozorňuji na to, že přepočítací
kurs, dle něhož byl tento přeplatkový
fond počítán, vzhledem k tomu, že jedná
se o položky známé a o věci, které
expedovány budou v nejbližší době,
byl počítán velice střízlivě
a my všichni, kteří jsme při tom spolupůsobili,
máme ten dojem, že ne 11/2 miliardy,
ale daleko více dostoupí suma fakticky v přeplatkovém
fondu pro r. 1920. (Posl. dr. Rašín: Ne 11/2
miliardy, ale 21/2 miliardy!) Kdyby
nastal nižší kurs, přirozeně, kdyby
koruna naše měla klesnouti, poletí to nahoru
a přeplatkový fond bude ještě vyšší.
Mne by více těšilo, kdybychom neměli
následkem nízkého stavu koruny té
11/2 miliardy v přeplatkovém
fondu, nýbrž kdyby se stalo všechno to, čeho
si přejeme: zvýšení kursu naší
koruny. Vážený pan předřečník
zmínil se o prodeji cukru do Francie za 2 franky 10 centimů.
S obchodního hlediska díváme-li se na tuto
věc, pak by zajisté měl p. dr. Rašín
úplnou pravdu, že se to prodalo laciněji, nežli
tehdy byla cena světového trhu.
Ale právě doba válečná a první
rok naší samostatnosti ukázaly nám,
za co děkovati máme Francii. (Výborně!
Potlesk.) Jestliže něco se dělá
z důvodů politických, pak jest nemístné,
abychom posuzovali tu věc jedině a výhradně
z důvodů obchodních. (Výborně!
Potlesk.) Dále při této příležitosti
hned - abych tu věc vysvětlil - jedná se
ještě o jinou věc, kterou zde p. dr. Rašín
předhodil, že totiž od 1. ledna, nechceme-li
prodělávati, musíme ceny mouky zvýšiti
na výši originálních cen. To by ovšem
znamenalo, že bychom mouku, kterou prodáváme
dnes za K 1.50, resp. v drobném prodeji za K 1.68, musili
prodávati dle toho, jaké provenience jest, za 5,
6, 7, 8 a snad i 9 K. Co by to znamenalo, jaký rozruch,
nechci ani zde vysloviti. Neříkám, že
je správné, že dáváme mouku za
K 1.50, tvrdím však, že, když vláda
svého času ustanovila cenu mouky na K 1.50, že
je to závazný slib, daný všemu lidu
v republice, a že vláda nemá práva,
aby tento slib rušila a tak tu autoritu, kterou chceme míti
oproti národu, abychom sami si podkopávali. (Výborně!
Potlesk.)
Můžeme jiným způsobem k tomu dospěti.
My můžeme deficit, který zde fakticky je a
který jest obrovský, krýti jiným způsobem,
jinak nastane ten koloběh, při němž
nastane zvyšování cen, mezd a poplatkův
a půjde to do nekonečna, bude opět licitace.
Toho však v zájmu národního hospodářství
nemůžeme vůbec chtít. Kdybychom kvotu
1/4 kg cukru, která dnes má
býti zrušena, nezrušili hned, nýbrž
snad od února nebo března, a když se zrestringují
příděly cukru pro cukrovinkáře
atd., činí to daleko přes 3000 vagonů
cukru. To je úspora těch drobných lidí,
konsumentův a z této úspory my prodáváme
na světovém trhu a z těchto obchodův
obdržíme tak enormní číslici
diference toho, co platíme našim cukrovarům
a co dostáváme na cukerním trhu, že
uhradíme z toho té půl miliardy nákladu
za věci, které jsme zatím zakoupili ke krytí
požavdaků lidu. (Posl. Dyk: Tím si to hradí
konsumenti sami!)
Ano, tím si to hradí vlastně sami. My nemůžeme
vlastně s těmi věcmi vzhledem k tomu, že
je to samá nejistá číslice, jíti
do rozpočtu. Až věc bude úplně
hotova, až ji budeme moci vyjádřiti ciferně,
pak přirozeně bude naší povinností,
abychom přišli před národ a řekli:
Slavné Národní shromáždění,
tak se ty věci odehrály a to ti doporučujeme
ke schválení (Výborně!), poněvadž
nám přece musí záležeti na tom,
abychom měli klid a pořádek v republice a
abychom zbytečně nerozčeřovali hladinu,
když toho není zapotřebí.
Abych šel, vážené Národní
shromáždění, dále v posuzování
našeho půmyslu. Naše lihovarnictví sice
těžce trpí válečnými poměry,
zejména obtížemi výrobními, leč
ani tyto nesnáze nebudou s to, aby snížily
jeho národohospodářskou výkonnost,
poněvadž právě průmysl lihovarský,
stejně jako sladařský a cukerní, opírá
se o nejjistější základnu produkce zemědělské.
Opírá se o existenci 1000 závodů hospodářských
a 60 závodů průmyslových a mám
za to, že stejně jako v uplynulé kampani i
v kampani nastávající budeme s to, nejen
hraditi domácí potřebu, nýbrž
i značná množství vyvážet
do ciziny. Zdůrazňuji současně, že
kvalitou svého lihu již v uplynulé kampani
vítězně jsme mohli čeliti veškeré
soutěži cizozemské. Výroba lihu činí
asi 500.000 hl. Pro státní pokladnu preliminován
pro rok 1920 obnos 500 mil. K, v předpokladu ovšem,
že lihovarům bude zavčas dodáno uhlí.
Rovněž nesmí býti pouštěna
se zřetele vedlejší odvětví výroby
lihového průmyslu, jež počínají
býti soustavně organisována za účelem
zhodnocení anorganických látek, odpadků
lihové výroby atd. Poukazuji zejména na výrobu
drasla, jehož naléhavě potřebuje průmysl
sklářský, který má tou dobou
bohaté zakázky a možnosti exportní daleko
přes jednu miliardu korun.
Snad by se mohlo namítnouti, že nemáme možnosti,
exportovat sklo, proto, poněvadž továrny nedostávají
dostatek uhlí. Jest to pravda, jedním z předpokladů
našeho hospodářského rozkvětu
jest uhlí a tu nutno konstatovat jeden politování
hodný zjev, že celá řada průmyslů
a zejména exportních průmyslů nemůže
exportovat pro dočasný nedostatek uhlí. (Hlas:
Bohužel!) Vezměme na př. průmysl
sklářský, pravda, jeden z nemnoha, klerý
zpracuje úplně domácí surovinu a není
odkázán na cizí dovozy. Co platny jsou veškeré
ty přetrpěné svízele dělnictva
sklářského, co platné jich usnesení,
že budou jednu, dvě, tři neděle pracovati
pro republiku, když není dostatek uhlí? Prosili
havíře, aby jim vypomohli. Ti řekli: My bychom
vypomohli, ale dokavad ty haldy nebudou odtud odvezeny, nemáme
příčiny. (Hlas: To říká
také ministr veřejných prací!)
Proti takovým argumentům těžko se stavěti.
Nechci při této příležitosti
rozebírati příčiny našeho nedostatku
na drahách, které odčinili, myslím,
v souhlasu se všemi železničními zřízenci
a úředníky dobré vůle, jest
největší snahou našeho ministerstva železnic
(Hlas: Doufejme!), chci jen při této příležitosti
zdůrazniti naprostou nutnost železničních
investic velikého slohu (Výborně!),
systematických, plánovitých, v prvé
řadě pořízení dostatečného
počtu vozidel, vagonů a lokomotiv. (Hlasy: Zcela
správně! Výborně!) Na tyto věci
musíme míti peněz dostatek, poněvadž
zanedbání dopravnictví znamenalo by, nechati
usýchati větev, na které sedíme. (Posl.
Pelikán: Peníze tyto uloženy budou na nejvýhodnější
úroky!) Jest kategorickým imperativem každého
ministra financí, aby šetřil, ale šetřiti
tam, kde znamená to podlamování celého
našeho hospodářského života, bylo
by přímo šílenstvím. (Hlasy:
Výborně! Tak jest!) Investiční
politika rakouská byla nacionální.
Tento moment přirozeně dnes odpadá, ale nicméně
dlužno vysloviti požadavek, že naše investiční
politika nesmí a nemůže míti zabarvení
lokálního aneb okresního. (Výborně!)
My naši investiční politiku musíme přizpůsobiti
zájmům celku a pak tím způsobem, aby
měla význam skutečně evropský.
(Výborně!) A pravil-li dr. Beneš nedávno
zde, s tohoto místa v Národním shromáždění,
že politika naše musí býti vedena z vyšších
hledisk, aby se jí otevíraly širší
horizonty evropské a světové, pak to platí
rovněž o naší politice hospodářské
a jejím prvém předpokladu, politice dopravní.
(Výborně!)
Sladoven máme celkem 118 a zařízeny jsou
téměř všechny na exportní slad.
Kapacita těchto sladoven jest asi 33.000 vagonů
hotového zboží, de fakto naše sladovny
mohou ještě více vyrobiti. Letos budou vyráběti
slad z 10.000 vagonů ječmene a slad tento jest určen
pro export do cizích zemí, hlavně s dobrou
valutou. (Hlas: Proč ne pro výrobu domácí?)
Pro výrobu domácí jest uvolněno 14.000
vagonů ječmene, které snad budou dodány,
ono by stačilo 10.000 vagonů také a mám
za to, že těchto 10.000 vagonů bude fakticky
dodáno a že plně to stačí. (Posl.
Pik: Plzeňské pivo jest také exportní
pivo!) Pro exportní pivovary jsou zvláštní
položky. Bylo by dobře, kdybychom mohli dojíti
tak daleko, abychom mohli exportovati místo sladu pivo
samo, ale bohužel, k tomu nedospějeme tak brzy. (Posl.
Pik: Je to možné!) Je to možné po
letech, ale ne dnes, kdy nám scházejí sudoviny
a kdy nám schází všechno pro export.
S expedicí tohoto sladu do ciziny začalo se již
tento týden. (Posl. Špaček: Více
piva vyvážeti!)
O účinku hospodářského průmyslu
na zemědělství, zlepšování,
stupňování chovu hospodářského
zvířectva a zlepšování půdy
nemusím se šířiti. Do přeplatkového
fondu sladové komise jest zařazen do rozpočtu
na rok 1920 obnos 100 milionů korun, který de fakto
bude obnášeti daleko více, snad 150-200 milionů
korun, ale počítáno jest velice střízlivě
vzhledem k nejistotě na trhu peněžním.
Velmi vyvinuté jest hospodářství lesní.
Roční těžba činí 14 milionů
m3 dřeva a může racionelním
hospodářstvím stoupnouti na roční
výrobu 20 milionů m3. I výroba
dřeva převyšuje denní potřebu
a jest dřevo čilým artiklem vývozním.
Zde, vážené shromáždění,
přicházíme k jednomu. Kdežto u cukru,
sladu a lihu bere si stát všecky přebytky do
své státní pokladny, vidíme, že
u druhého průmyslu se tak neděje. Tam bez
ohledu na to, jaká jest konjunktura, všecko jde mimo
státní pokladnu.
U exportního průmyslu dlužno v první
řadě působiti k tomu, aby situace světového
trhu bylo plně využito. Není však, vážené
Národní shromáždění, v
zájmu státu, aby nechal nadzisk, z tohoto plného
využití světového trhu resultující,
plynouti do kapes vývozců. Stát musí
trvati na tom, aby tento nadzisk, jehož příčiny
nelze hledati v píli, práci a důmyslu vývozcově
(Výborně!), nýbrž v nahodilé
konjunktuře, konstelaci hospodářských
a finančních poměrů, byl zachycen
a použit pro účel celku, pro stát, a
sice přímo, nikoliv snad formou daní. (Výborně!
Potlesk.) Tento nadzisk má paralysovati ztráty,
které našemu národnímu hospodářství
vznikají drahými importy.
A zde, vážené shromáždění,
jest také klíč k tomu, když toto budeme
prováděti, abychom nemuseli přes drahý
import mouky zdražovati cenu mouky, poněvadž
z těchto zisků budeme krýti náš
deficit. (Výborně!) Příslušná
opatření hodlá vláda zavésti
již v nejbližších dnech.
Náš průmysl bavlnářský,
vlnařský, hedvábnický atd. trpěl
dosud nedostatkem surovin, takže mohl býti zaměstnán
asi 20 % své kapacity. Nemohl tudíž valně
pomýšleti na export a stal se tak exportní
valuty konsumujícím průmyslem.