S druhou částí projevu p. ministra Beneše,
kde odmítá jakýkoliv politický svazek
podunajský, souhlasí v celé republice každý
uvědomělý Čech i Slovák i v
té nejzazší vesnici. Dne 28. října
jsme přetrhali veškeré politické svazky
až do těch nejtenších nitek, které
pro nás nebyly svazky politického soužití,
nýbrž pouty žalářními, a
dne 14. listopadu jsme v této památné síni
prohlásili pro všecky časy svoji politickou
samostatnost, zbavili všech práv k zemím českým
a ke Slovensku prokletý rod habsbursko-lotrinský
a prohlásili republiku za ústavní formu svého
státu. To jest žulovým základem veškeré
naší politiky a jen zoufalec nebo zrádce by
mohl kouti plány jiné. Tedy žádná
federace podunajská, žádná unie, nýbrž
pouze praobyčejné smlouvy obchodní, sousedské,
může sjednávati naše vláda, chce-li
si uchovati důvěru národa. (Výborně!)
Jen malý krůček s cesty a byla by každá
vláda smetena bouří hněvu a prokletí
celého národa. (Tak jest! Výborně!)
S tím ať počítají veškeří
faktorové, v politice Evropy rozhodující.
My se do žádné podunajské federace vtlačit
nedáme, poněvadž nechceme znovu se státi
otroky Německa. Tedy dr. Renner může v Paříži
i v Praze jednati pouze o obchodních stycích, o
politické vztahy se musí dříve neb
později jednati jinde a to v Praze, Varšavě,
snad Bukurešti a Bělehradě.
Vážené shromáždění!
Z rozpočtu můžeme vyčísti, jak
daleko jsme vzdáleni válce minulé a jak hluboko
jsme v míru. O tom nás poučí dvě
položky, a sice mimořádná vydání
na ministerstvo Národní obrany a mimořádná
válečná opatření, a tu tyto
dvě položky pouze činí 57 % veškerých
našich vydání v r. 1919. Z toho vidíme,
že republika se nevrátila ještě ani na
polovinu cesty od války k míru a má ještě
větší část cesty před
sebou. Pouze 43 % se věnovala v r. 1919 na ostatní
vydání a 57 % na mimořádná
vydání vojenská, na mimořádná
opatření válečná.
Válečná opatření činí
největší položku vydání
a jest to 3.423 mil. korun, t. j. 391/2
% všech vydání. Mimořádná
vydání ministerstva Národní obrany
činí 171/2 % v r. 1919, a
na jednu zajímavost jsem, vážené shromáždění,
přišel, když jsem. studoval některé
položky rozpočtu.
Máme veliký schodek, který dělá
4905 mil. korun, t. j. 57 % vydání a právě
těch 57 % vydání dělá dohromady
součet mimořádných vydání
vojenských a mimořádných válečných
opatření. Vidíme tudíž, že
v tomto roce diference byla hlavně způsobena těmito
dvěma položkami válečnými a vojenskými.
Mohl by se někdo tázati, jak jest možno, že
válečná vydání a mimořádná
opatření dělají tak velikou sumu.
Předně jest to příspěvek nezaměstnaných,
t. j. za rok 1919 316 milionů. Račte uvážiti,
že na školství se zde nedává ani
polovic, ještě méně než polovic,
na zemědělství pouze 1/5.
Na nezaměstnané, které můžeme
zváti "státními nezaměstnanci",
se věnovalo 316 mil. Vyživovací příspěvek,
to jest číslo přímo úžasné,
v roce 1919 1081 mil., t. j. 1/8 všech
vydání. Každou osmou korunu jsme dávali
na vyživovací příspěvky. 7 K
připadlo na ostatní výdaje státní.
Rovněž uprchlíci stáli 26 mil K, ti
cizí i ti naši, kteří se vracejí.
Neveselá kapitola jsou státní dluhy. Pan
ministr dr. Rašín přišel tehda se skromnou
kapitolou. Dělalo to jen 205 mil. K státního
dluhu. Třetí pan ministr přišel s 206
mil. K, tedy o 1 mil. více, takže v r. 1919 činí
to celkem 411 mil. K, t. j. 4-7 %. Ale v příštím
rozpočtu již to dělá 1158 mil., t. j.
více než 11 %. Jest jisto, že tato kapitola poroste
v příštích letech měrou, kterou
snad nemůžeme ani odhadnouti. Zde nám hrozí
nebezpečí otroctví zase jiného, totiž
závislost finanční na cizině.
Mohl by někdo se tázati: Proč ty dluhy děláte,
abyste musili tuto kapitolu na úroky tak rozšiřovati?
Vážené shromáždění,
odpověď na to musí býti dána
vážně, ale musí býti přijata
také od potomstva tak upřímně, jak
my to myslíme. Republiku nezařizujeme jen pro generaci,
která je zde, tu zařizujeme pro dlouhé a
dlouhé doby, pro veškeré generace další,
pokud národ má trvati. Ale republika nemůže
unésti finanční břemena této
doby okamžité, nemůžeme přece žádati,
bychom všecko, čeho je potřebí, zaplatili,
splatili, to bychom vyčerpali veškeren národní
svůj majetek. Na to tedy dnešní generace nemůže
stačiti, na to musí zavolati generaci příští.
Myslím tedy, že svědomí můžeme
míti dobré, když ty dluhy musíme dělati
a děláme pro republiku, kterou zařizujeme
pro budoucí generaci.
Zajímavo je, porovnati poměr řádných
a mimořádných vydání. Tu vidíme,
že na řádné vydání jsou
vloženy do rozpočtu 2.609 milionů, na mimořádné
6.005 milionů (Posl. dr. Jar. Stránský:
Jenže v nich jsou také řádná
vydání!), takže poměr činí
tu 30:70 procentům. To je poměr absolutně
neudržitelný a i kdyby zněl obráceně,
bylo by to ještě nezdravé. Tento poměr
musí se zlepšiti.
Státní rozpočet pro rok příští
přináší zlepšení potud,
že na řádných výdajích
navrhuje 47 procent, na mimořádných 53 procent.
Ale, jak pravím, ani to by ještě dávno
nestačilo.
Nyní chci obrátiti pozornost sl. sněmovny
na rozpor některých položek v příjmech.
Příjmy byly odhadnuty i s dodatkem na 3.709 milionů
a tu je pouze jedno potěšující: že
řádné výdaje, jak byly v rozpočtu
sestaveny, jsou přece jenom menší, než
řádné příjmy. V řádném
hospodářství bylo tedy možno, vyúčtovati
přebytek asi 4 miliony.
Na příští rok je preliminováno
ještě další zlepšení. Tam
již máme v řádném hospodářství
přebytek 396 milionů. Je tam sice schodek rozpočtový
v mimořádném hospodářství
3.062 milionů, přece však celkem celkový
schodek státního rozpočtu pro příští
rok je proti schodku letošnímu rozpočten menší,
t. j. o 2.040 milionů proti roku letošnímu.
Ovšem nesmí pan ministr, který bude úřadovat
v druhém půlletí příštího
roku, přijíti s větším mimořádným
rozpočtovým dodatkem.
V příjmech sluší podotknouti, že
4 resorty nám uhražují 82 procent státních
příjmů. To jest: ministerstvo financí
skoro 49 procent, ministerstvo železnic 26 procent, pošt
skoro 5 procent a veřejných prací půl
třetího procenta. Tyto 4 resorty státní
správy nám dávají 82 procent všech
státních příjmů, ostatní
je složeno z položek drobných. V ministerstvu
financí, veřejné dávky činí
31 procent všech příjmů. Monopoly třináct,
skoro 14 procent. Pokladní správa necelá
tří procenta, ostatní jsou drobná
vydání. Bude snad zajímati rozbor těch
veřejných dávek, aby bylo vidět, mnoho-li
vynáší daně přímé
a mnoho-li ostatní dávky. Tedy přímé
daně v r. 1919 vynesly celkem státních příjmů
16 procent, cla půl druhého procenta, spotřební
daně 10 procent, poplatky 43 procenta. Železnice jsou
pasivní, a sice čtvrt miliardou. Když
to prohlížíme, jak je to možné
při tak velikých poplatcích za dopravu osobní
i zboží, tedy vidíme, že osobní
výdaje u ministerstva železnic dělají
téměř polovinu veškerého rozpočtu
tohoto ministerstva, a sice 584 milionů, kdežto věcné
náklady činí pouze 634 miliony, tedy něco
málo více. A přece vidíme, že
stoupl výnos. Doprava osob, 44 milionů více,
doprava zavazadel půl třetího milionu, rychlozboží
14 milionů a nákladního zboží
165 milionů. A tu se tážeme: Zlepšila
se doprava osobní, když vynáší
více 44 milionů? Račte uvážiti
ty poměry na drahách, dnes musíme v netopených
a v neosvětlených vagonech jezditi a konati daleké
cesty, anebo uvažte rychlost dodávaného zboží,
a rychlozboží. Z Králové Hradce do Prahy
jde rychlozboží 10 dnů, až 3 neděle.
A tu mám malou poznámku, zda ministerstvo železnic
již napřed počítá, že nebude
svítit a topit, aneb zda se v příští
státní uzávěrce shledá, že
se ušetřilo něco na těch věcech,
že tady se nevydaly?
Při této příležitosti považuji
za svou povinnost také upozorniti nejširší
veřejnost mimostátní na poměry u nás
na drahách. Žádají se stále dodávky
uhlí od nás do ciziny, prosím, aby se přišla
zahraniční komise podívat, jak naše
mládež se ráno sjíždí do
školských center, jak se schází do vymrzlých
čekáren, jak jede ve vymrzlých, neosvětlených
vagonech a tutéž hroznou cestu prodělává
mládež večer z Prahy domů i z ostatních
měst, jakož i jiné ostatní obyvatelstvo,
které musí denně do měst dojížděti.
To jest skutečně hrozná kalamita a na to
jest potřebí také cizinu důrazně
upozorniti.
Pošta letos v r. 1919 jest jediné ministerstvo soběstačné.
Měla přebytek ještě 17 a půl
milionu. Bohužel, v příštím roce
bude již pasivní a shledal jsem pasivní nedostatek,
deficit tohoto ministerstva 25 milionů korun. Soběstačnosti
se blíží sice také ministerstvo obchodu,
má jen 10 milionů schodek, který se zvětší
v příštím roce na 16 milionů.
Vážené Národní shromáždění!
Dovolil jsem si upozorniti slavnou sněmovnu na některé
detaily, proto, že zevrubné prostudování
rozpočtu považuji za potřebné nejen
pro členy parlamentu, nýbrž i pro občany
státu, veškerou širší veřejnost
a znalost toho považuji za prospěšnou pro stát
a za vhodnou příležitost, kde jest možno
šířiti vědomosti mezi nejširším
lidem o rozpočtovém hospodářství
státním, považuji právě projednávání
státního rozpočtu.
Když shrneme veškeré sumy, které vláda
požaduje v dodatku, vidíme, že vydání
činí 1.901,820.879 K. Z toho řádné
činí 484,974.574 K, mimořádné
1.416,846.305 K.
Příjmy dodatečně se označují
na 897 milionů. Rozpočtový výbor navrhuje,
aby slavné Národní shromáždění
schválilo dodatečně pojetí těch
položek, obsažených ve vládním
návrhu, do státního rozpočtu na r.
1919 a aby byly příslušným způsobem
změněny čl. I. III. a V. fin. zákona
pro rok 1919.
Nyní přistoupím krátce k provisoriu
na první dva měsíce 1920. Veškerá
vydání na rok 1920 jsou odhadnuta na 10.416,000.000
a příjmy na 7.700,000.000, z toho vyplývá
schodek 2.666,000.000. Srovnáním s rozpočtem
na rok 1919 jeví se celková potřeba na r.
1920 o 1 miliardu 800 mil. větší a celková
úhrada větší o 4 miliardy 41 milionů.
Proto celkový schodek jest o 2 miliardy 240 milionů
menší než v r. 1919. Ovšem předpokladem
jest, že musí tento rozpočet býti dodržen
a že se nestane v roce 1920 nic neočekávaného,
co by způsobilo nová vydání.
Nebudu rozebírati detail rozpočtu na rok 1920, k
tomu bude příležitost při debatě
o řádném rozpočtu.
Tento regulérní rozpočet vydání
řádných i mimořádných
byl předložen 16. prosince Národnímu
shromáždění. Není možno,
aby rozpočtový výbor v tak krátké
lhůtě, která zbývá do konce
roku, řádně mohl probrati tento rozpočet
řádný a není možno, aby Národní
shromáždění mohlo ho ústavně
vyříditi. Proto jest třeba, aby bylo učiněno
provisorní opatření. K tomu se odhodlala
vláda předložením provisoria. Rozpočtový
výbor provisorium projednal a navrhuje, aby slavné
Národní shromáždění vládě
povolilo hospodařiti pro první 2 měsíce
1920, aby mohla vybírati daně podle dosavadních
předpisů a nařízení a hraditi
tím vydání, a ta vydání, která
se nebudou moci hraditi daněmi, aby vláda mohla
uhraditi výpůjčkou, úvěrními
operacemi, do výše 450 milionů korun na ty
dva měsíce. Rozpočtový výbor
proto navrhuje příslušný zákon
Národnímu shromáždění
k schválení.
Slavné Národní shromáždění!
Probírajíce tento dodatečný kredit
a povolujíce ho vládě a zároveň
i provisorium, jsme si vědomi všichni bez rozdílu,
ať se stran vládních nebo se stran, které
ve vládě nejsou zastoupeny, - a já s radostí
konstatuji, že dodatek k rozpočtu byl v rozpočtovém
výboru schválen všemi hlasy - jsme si vědomi,
že povolujeme republice, čeho potřebuje k své
existenci v nejtěžším prvním roce
svého trvání. Břemeno nákladu
jest ohromné. To jsme poznali, a úsilí všech
občanu musí se vésti dvojím směrem:
předně snahoh o zmenšení břemen,
dále spoluprací všech na nesení břemen.
Zmenšení břemeno docílíme šetrností
tam, kde okolnosti tu dovolí, a nesení zbytku břemen
jest možno jen tak, že každý napne fysické
i duševní síly své osobnosti a vezme
na sebe nesení toho, k čemu ony síly stačí.
Kdo toho nečiní, kdo nešetří
a vyhýbá se prací, jest nehodným,
slouti občanem svobodné republiky Československé
a republika musí ho volati k povinnosti po dobrém,
po případě po zlém. To platí
pro všechny vrstvy a třídy občanstva
bez výjimky a bez rozdílu stejně.
Státní nezaměstnanci, kteří
se vyhýbají práci, nabízenou práci
pod různými záminkami odmítají
a raději břemena nákladů republiky
zvětšují, musí býti voláni
k zodpovědnosti a stavěni na pranýř,
stejně jako státní zaměstnanci, kteří
provozují passivní resistenci, vymlouvajíce
se na nedostatečný materiál a zařízení
svého oboru, a stejně jako občané
jiní, kteří odpírají své
finanční prostředky a svou výrobu
státu.
Odstranění těchto vad občanstva jest
možno docíliti jen na podkladě mravním,
jen zvýšením morálky každého
jednotlivce naší republiky. A jen tou cestou naši
republiku zachráníme. K tomu musíme pracovati
všichni, slovem i tiskem; a v prvé řadě
naše žurnalistika, ta sedmá velmoc a její
vojáci, zvláště někteří,
kteří si dosud neosvojili výcvik vojáků
sedmé velmoci, svobodné republiky Československé.
(Hluk.)
Místopředseda Konečný (zvoní):
Prosím o klid.
Zpravodaj poslanec prof. dr. Srdínko (pokračuje):
Odklon našich občanských tříd
od materialismu, těch zámožných i těch
dělnických, a mravní jich povznesení
v cítění altruistickém, sociálním,
humanitním, toť cesta k obnově spořádaných
poměrů v naší republice. Jsem, vážené
shromáždění, pevně přesvědčen,
že společnost všech tříd našeho
národa se sejde na společné cestě
k dobru naší drahé vlasti a ku zdárné
a šťastné budoucnosti naší republiky.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný: Dovoluji
si oznámiti, že ke slovu jsou přihlášeni
tito řečníci: proti: dr. Rašín,
dr. Krejčí, inž. Bečka; pro: dr. Gustav
Heidler, Jaroš, dr. Horáček, Bechyně,
dr. Uhlíř, Rudolf Pilát, Hrušovský,
Slavíček.
Dříve než udělím slovo prvému
ze zaznamenaných řečníků, dovoluji
si navrhnouti Nár. shromáždění
po dohodě s konferencí klubovních předsedů,
aby lhůta pro jednoho řečníka
stanovena byla na půl hodiny. Je proti tomu nějaká
námitka? (Námitka nebyla.)
Považuji tedy tuto lhůtu za schválenou a uděluji
slovo prvému z řečníků, zaznamenaných
proti rozpočtu, občanu dru Rašínovi.
Posl. dr. Rašín: Vážené
shromáždění! Dnes konáme rozpočtovou
debatu o dvou velmi důležitých věcech,
totiž o dodatečném rozpočtu a rozpočtovém
provisoriu. Debata tato podle veškeré zvyklosti všech
zákonodárných sborů má býti
přehlídkou politického stavu ve státu,
pro který rozpočet slouží a má
býti současně jaksi kritikou hospodářství,
které až dosud bylo prováděno.
To, že vláda musila přistoupiti před
nás s rozpočtem dodatečným, to samo
o sobě není nic zvláštního. Ale
že vláda přistupuje s tímto rozpočtem
tak pozdě, když již položky, o které
zde běží, vyčerpala, to je něco,
co ústavně, konstitučně, prostě
je po mém názoru nepřípustno.
Přirozeně vláda v celé řadě
těchto položek, o které zde běží,
může pro sebe se dovolávati zákonů,
usnesených v tomto Národním shromáždění,
že musila tyto výdaje učiniti. Ale v tom právě
celá naše zákonodárná činnost
jest nesmírně charakterisována, nepříznivě
charakterisována, že totiž při těchto
zákonech, kde jde o výdaje státní,
nepřistupuje se současně k tomu, aby tyto
výdaje byly uhrazeny. Jsem přesvědčen,
že kdyby v zákonech, u kterých jest třeba
úhrady, současně se mělo Národní
shromáždění starati o tuto úhradu,
že bychom docházeli k daleko rozumnějším
usnesením, že bychom daleko lépe odvažovali
všechno, co zde má býti usneseno, že bychom
nedělali jen politiku volební, nedělali politiku
podle toho, jak se to voličům bude líbit,
nýbrž k tomu sladkému soustu, které
jim dáváme v různých těch zákonech,
které republiku zatěžují, bychom současně
dali také tu hořkou pilulku onoho zatížení,
které s tím bude spojeno. Ale v tomto dodatku k
rozpočtu jest celá řada výdajů,
které učinila vláda o své újmě,
bez Národního shromáždění,
a výdajů po mém názoru ne malých.
Nejde zde jen o ty automobily, které jsou skutečně
takovou nevyhnutelností a nutností, že ministerstvo
obchodu musí míti čtyři automobily
a musí si koupit ten automobil dříve a nemůže
počkat do nového roku, tedy nejedná se jen
o ty automobily, nejedná se jen o ty šoférské
platy, ale tam jest celá spousta výdajů,
které po mém názoru mohly počkat do
roku 1920.
Tento dodatečný rozpočet charakterisuje náš
politický život tím, že jsme netrpělivi,
ze chceme všechno první rok udělati, bez ohledu
na to, jaké to bude míti finanční
následky, že my nemáme tu dělbu práce,
že něco se musí dělati dnes, ale také
že nám musí zbýti něco na zítřek.
V tom jest, pánové, to ohromné nebezpečí
pro budoucnost. Jestliže my dnes všechnu tu práci
vykonáme, uděláme, zlepšíme všechny
reformy, zavedeme školy, uděláme všechno
to, co Rakousko zanedbalo, a uděláme to v jednom
roce, my v těch následujících letech
nebudeme míti co dělati a budeme ty výdaje
hledati, budeme nové výdaje hledati a náš
rozpočet bude ustavičně - řekl bych
- nadýmán. Neboť, pánové, mohli
jsme všichni dobře věděti, že každá
strana, a řeknu, i každý ministr bude chtíti,
aby s jeho jménem byly spojeny nové a nové
reformy, aby tady byla známka, že za něho něco
bylo vykonáno, ale poněvadž všechno stojí
peníze, dojdeme k rozpočtovým cifrám
daleko a daleko větším, než po mém
názoru náš poměrně malý
stát unésti může.
Byly zde panem referentem srovnávány náklady,
které máme na kulturní a jiné požitky,
a bylo řečeno, že na kulturní naše
potřeby příliš málo vynakládáme.
Pánové, myslím, kdybychom v těchto
věcech takovýmto způsobem posuzovali náš
rozpočet, že bychom to dělali špatně,
poněvadž my, pánové, k tomu přece
musíme připočísti všechno to,
co dávají na kulturní potřeby naše
země, a to je daleko větší obnos, než
mnoho-li na kulturní potřeby dává
stát. My si při tom také musíme býti
vědomi, že konec konců tyto kulturní
potřeby, které hradí země, budeme
muset my zaplatit. Stav zemských financí je přece
takový, že učitelské zvýšené
platy na př. na Moravě stouply z 29 mil. na 113
mil. Stejně to vidíme u nás v Čechách,
že stouply na 250 mil. a podobně ve Slezsku. (Poslanec
Sechtr: A co nás stály, pane ministře, ty
kolky, co jste dával na bankovky?)