1. jakým procentem jest na celkové sumě vydání
účastno ministerstvo osvěty, kultu a vyučování
a
2. ministerstvo vojenství.
Tak na př. v Rakousku v r. 1905, v Cislajtanii bývalé,
činila vydání na ministerstvo kultu a vyučování
necelých 5 % a na vojsko asi 15 %. - V roce 1910 v bývalé
Cislajtanii klesla vydání na školství
na pouhých 3-8 % a na vojsko zůstalo asi 15 %. V
roce 1917 a 1918, tedy za války, kdy kulturní věci
v centrálních státech v kursu velice poklesly
nebo ztratily úplně na ceně, bylo na školství
v Cislajtanii určeno pouze 1/2 %
a na vojsko okrouhle asi 54 %.
Přihlédněme, jak jest to v našem rozpočtu
na rok 1919. Na školství a národní osvětu
máme v rozpočtu věnováno celkem 1.74
%, tedy 13/4 % okrouhle, a na vojsko 22
%. Tedy na vojenství v našem rozpočtu na r.
1919 dvanáct a půlkrát více, než
na školství.
Uvažme, je-li možno vystačiti s tímto
obnosem. Dosud nebylo promluveno obšírně o
kulturním programu naší republiky, o státní
kulturní politice. Státního kulturního
programu my jako národ jsme nemohli dosud míti.
Státní kulturní politika bývalého
státu byla proti nám. My jsme měli pouze
své programy jednotlivých stran kulturní
a ty programy vypadaly jen tak, jak mohly vypadati u národa
zotročeného, byly nesmělé, zakřiknuté,
s malými cíly, byly to programy omezené.
Příkladem jest nám jediná věc,
ku př. rozšíření universit pro
náš národ. Jistě naším požadavkem
vrcholným tenkráte bylo zřízení
druhé české university. A kdyby se to bylo
v Rakousku bývalo podařilo, byli bychom to považovali
za ideální rozřešení universitního
problému našeho národa. Ale to bylo jen se
stanoviska toho otrockého programu našeho tenkráte.
Jakmile jsme se osamostatnili, korigovali jsme ten program a nejen
že jsme zřídili druhou universitu, ihned jsme
zřídili i universitu třetí. A tak
jest to také v jiných otázkách.
Proto nynější program kulturní nesmí
býti opsán z programu národa zotročeného.
Naše kulturní politika musí míti jiný
rozsah a jiný obsah, než měly naše kulturní
programy předválečné. Tedy co do rozsahu
byli jsme rádi, když jsme se mohli starat o své
příslušníky v zemích českých
a snad ještě o své příslušníky,
kteří odešli do Vídně. Na více
jsme nestačili. Nyní ale musí rozsah naší
politiky kulturní býti daleko větší.
Musíme se starati nejen o občany naší
republiky, nýbrž i o všechny členy našeho
národa po celém světě v ohledu kulturním.
Do jejich politických poměrů v jednotlivých
státech se míchati nemůžeme, ale kulturní
pojítko musíme míti se všemi. Jest faktum,
že žádný stát neshromáždí
uvnitř svých hranic všechny své příslušníky.
I u nás tomu tak bude. Nejméně 10 a možná
15 % našeho národa bude mimo hranice.
Možno jmenovati na př., že v Rakousku jest asi
na 300.000, neb 400.000 Čechů, a myslím,
i když se jich část vrátí, zbude
jich tam 150 - 200.000. V Uhrách nám zbude 200.000.
Slováků a 20.000 Čechů, v Německu
bylo 200.000 Čechů a Slováků a zbude
jich tam přes 100.000, když se polovice vrátí,
v Jugoslavii 60.000, v Polsku 15.000, v Rusku přes 100.000
a zbude jich tam značný počet, neboť
jenom v gubernii volyňské a kyjevské jest
jich pohromadě na 40.000. A co Amerika, kde přesné
číslo není udáno, ale jistě
přes milion našich členů národních
tam žije. A tu prohlašuji, že udržení
těchto našich členů národních
má pro nás nesmírný význam
politický i hospodářsky. Politicky se ukázalo
při díle osvobození, jaký význam
měli naši členové za hranicemi. Hospodářský
význam se musí ukázati nyní, když
máme svůj samostatný stát.
Již z pouhé vděčnosti musíme
se snažiti, abychom zachovali kulturní spojení
se všemi příslušníky našeho
národa, ať jsou roztroušeni po světě
kdekoliv. Já rozsah té kulturní politiky
rozšiřuji ještě na jednoho člena
slovanské rodiny, velmi nešťastného, který
na mírové konferenci pochodil velmi špatně,
t. j. Lužice. My na Lužici politicky nemůžeme
míti žádného vlivu, ale jest naší
povinností, poněvadž jsme nejbližšími,
abychom se o Lužici starali kulturně a kulturní
spojení navázali co nejtěsnější.
Ale rozsah naší kulturní politiky nesmí
se omeziti pouze na náš národ, protože
při různých příležitostech
uznali ostatní Slované, že jsme nejvyspělejším
kmenem slovanské rodiny. A toto uznání je
zároveň vybídkou a povinností, že
musíme býti také kulturním i vůdci
ostatního Slovanstva.
A tu nastává velká úloha pro naši
inteligenci. Já nemám žádné obavy,
co s absolventy tolika škol, které zařizujeme,
ale jedna podmínka tu jest: že ti absolventi se musí
spřáteliti s myšlenkou, že když ne
na celý život, alespoň na určitou část
života jest povinnosti jejich, jíti do slovanské
ciziny, tedy mezi ostatní Slovany, aby tam působili
pro nás i pro ně. Ale nejen to, my musíme
nyní ve svém samostatném státě
pěstovati docela jiné rozsáhlé kulturní
styky se spřátelenou cizinou neslovanskou a v tom
ohledu jest přirozená věc, že hlavní
podmínkou zase jsou prostředky na podporování
těch styků. To by bylo několik slov o rozsahu
naší kulturní politiky.
Nyní několik slov stručně o obsahu
této politiky. Na prvním místě je
školství a to zase školství vysoké.
A tu, chceme-li se státi centrem Slovanstva ve školství,
jest nutno, aby na př. naše universita se stala representační
universitou slovanskou, aby byly povolány síly z
druhých slovanských národů, a aby
zde byly jmenovány profesory tak, aby skutečně
byla pražská universita Karlova centrem vysokého
školství slovanského.
Dále velký úkol leží na školství
pokračovacím. Jest jisto, že povinná
návštěva školní pouze do 14 let
nestačí a že třeba jest pokračovati
dále ve školách pokračovacích
a odborných. A na ty jest třeba klásti největší
váhu, chceme-li dosíci rozšíření
... (Hluk.)
Místopředseda Konečný (zvoní):
Prosím o klid.
Zpravodaj prof. dr. Srdínko (pokračuje)
... do nejširších vrstev lidových.
My klademe váhu také na školství pokračovací
zemědělské, které by šířilo
lásku k zemědělské práci, a
které by způsobilo, aby konečně přestal
útěk z venkova do měst, který jsme
pozorovali po 20 let před válkou, a který
vedl k tomu, že nyní po válce musíme
platiti ročně 316 milionů na nezaměstnané
dělnictvo v průmyslových městech,
zatím co na venkove zůstala podzimní úroda
nesklizena. V otázkách kulturních největší
péči musíme věnovati Slovensku. A
tu bych kladl vedle školství velkou váhu na
umění a sice na lidovou píseň a lidové
divadlo. Račte si vzpomenouti, vážení
pánové, jaký úkol a jakou práci
v době probuzenské u nás vykonaly zpěvácké
spolky a ochotnická divadla. U nás ta doba jest
pryč, ale na Slovensku ta doba podle mého mínění
právě přišla. Já bych se nic
nerozpakoval, vyslati na Slovensko státní loutková
divadla a státní herecké společnosti
divadelní, aby tam šly od městečka k
městečku, a aby tam šířily snazší,
lehčí a přístupnější
formou pro lid slovenský to, co těžší
formou se dá docíliti knihou. Chce-li někdo
držeti Slovač vojensky, snad je to potřeba
vzhledem na Maďary, ale já bych ještě
navrhoval jeden útok na Slovensko a to jest útok
písní, divadlem a knihou. Věnujeme-li na
to jen desátou část toho, co dáváme
na vojenskou ochranu Slovenska, myslím, že účinek
bude netušený. Mohl bych uvésti ještě
jiné naléhavé potřeby kulturní,
ale vše, co jsem uvedl, dostatečně dokazuje,
že těch 150 mil., které byly věnovány
na resort ministerstva školství a národní
osvěty, absolutně nestačí. Jenom pro
samotné Slovensko by bylo potřeba aspoň 100
mil. ročně k šíření lidové
kultury.
Jak jsem pravil, na celý ten resort ministerstva školství
a národní osvěty pro rok 1919 je pouze 13/4
% všech vydání. Na rok 1920 se to poněkud
zlepšilo, takže ten %ní obsah vydání
na školství bude asi 2 % z celého rozpočtu,
ale ani to zajisté nestačí a musíme
se - když jsme viděli, že v Rakousku r. 1905
to činilo 5 % - ve vydání na kulturní
věci stále a stále blížiti aspoň
k témuž číslu 5 % nebo 10 %.
Druhé ministerstvo, vážené shromáždění,
ubohé rozpočtem, je ministerstvo zemědělství.
V prvém regulérním rozpočtu bylo naň
určeno 55 mil. a v dodatku necelých 5 mil., tedy
úhrnem necelých 60 mil. Vážení
pánové, to jest celých 7/10
% všech státních vydání! Někdo
řekne: Není třeba na zemědělství
dávat ze státní pokladny, zemědělství
si pomohlo za války. To můžeme tvrdit také
o obchodu a průmyslu, aspoň o některých
jeho složkách, a přece je třeba ingerence
státu a sprostředkování jeho i v těchto
oborech činnosti občanského státu.
A zemědělství potřebuje také
sprostředkování státu, předně
v tom, čeho potřebuje ze zahraničí
- to jsou v prvé řadě umělá
hnojiva, - za druhé pak ve velkorysé melioraci půdy.
To jednotlivec nemůže podnikat, k tomu je potřebí
ingerence státu a na to, prosím, 7/10
% se mě zdá přece jen obnos téměř
směšný. Vždyť to znamená,
že z každých 100 korun, které stát
vydává, vydá na zemědělství
ročně almužnu 70 h!
Ještě jest jedno ministerstvo, které podle
mého soudu má příliš malý
rozpočet, a to jest ministerstvo zahraničních
záležitostí. Uhrnem to činí asi
23 miliony korun na celý rok 1919. Snad by to stačilo,
kdyby ministerstvo věcí zahraničních
mělo úkoly pouze politické, jako snad někdy
mívalo, ale v dnešní době naše
legace zahraniční mají docela jiné
úkoly ještě další, musejí
hájiti obchodní, hospodářské,
zemědělské a finanční zájmy
našeho státu. Ve výboru rozpočtovém
se o těchto věcech mluvilo a hlavně bylo
žádáno, aby ministerstvo zahraniční
při ustanovování úředníků
bralo v potaz také ministerstva ostatní, hlavně
ministerstva obchodu, financí a zemědělství.
Co nám to je platno, že vydání na ministerstvo
zahraniční obnáší pouze 23 nebo
nejvýš 25 milionů, když odnese to zahraniční
obchod a úvěrové operace 100násobnými
obětmi a ztrátami. Tedy finanční znalci
naši, obchodní znalci a zemědělští
znalci musejí za hranice a musejí býti přidáváni
našim úředním legacím. Podle
mého soudu doba vojenských ataché, jak bylo
v minulosti, minula a nadešla doba ataché finančních,
obchodních a zemědělských.
Když jsem již při ministerstvu zahraničních
záležitostí, budiž mi dovoleno, - uznávám,
že ovšem debata zahraniční není
nyní za nepřítomnosti p. ministra dra Beneše
možna, ale snad bude ještě provedena v tomto
Nár. shromáždění - alespoň
o jedné ožehavé otázce, o jednom palčivém
thematu evropském se zmíniti, a tím jest
středoevropská nebo podunajská federace,
jak o ní čteme denně nyní v žurnálech.
O této věci bylo tolik novinářských
zpráv, že není možno všemi se zabývati.
Přidržím se tedy pouze oficielního sdělení
z našeho zahraničního úřadu,
které se týká rozmluvy pana zahraničního
ministra dra Beneše s korespondentem "Morning
Postu", jak bylo v našich listech publikováno.
Z projevu p. ministra možno uvésti a potvrditi toto:
Pan ministr pravil, že Rakousku se musí pomoci, a
jednou zemí v Evropě, která tak může
učiniti, je československá republika, a pravil:
"Já se postarám, aby se tak stalo. Tedy co
slibuje pan ministr zahraničí? Slibuje, jak praví
dále:
"Doufám, že Rakousku budeme moci posílat
uhlí, cukr, oděv, pivo, dříví,
tovární výrobky a stroje."
Korespondent "Morning Postu" zajímal se ještě
o Uhry, o Rakousko a Evropu a v tom směru p. min. Beneš
se vyjádřil takto:
"Problém maďarský je mnohem těžší,
poněvadž Maďarsko je částí
východu s demokratickými sklony orientu, s tradicemi,
které podněcují obyvatele k politice odvety.
Rakousko se pokořilo, ale v Maďarsku je dosud Andrássy
a Apponyi. Ale i Maďaři se musí podříditi,
a když to učiní, doufám, že jim
budeme moci pomoci stejně, jako právě chceme
pomoci Rakousku."
Starost Angličanů o Rakousko vysvítá
z dotazu pana korespondenta "Morning Postu", který
se tázal, zda min. Beneš soudí a myslí,
že bude moci Rakousko se postavit na své vlastní
nohy. Min. Beneš odpověděl, že ano, jestliže
se provede - a to právě záleží
na nás - jeho záchrana. A ta že je také
oddálí od politického spojení s Německem.
Co se týče Evropy, tu soudí ministr Beneš,
jsa optimistou, že všecky nové státy budou
s to, urovnati své poměry. K tomu však že
je třeba dvou podmínek nezbytných k úspěchu,
a tady začne nejdůležitější
stať rozmluvy s p. ministrem:
"Nikdy nesmí se mluviti o politické unii těchto
států, jako na př. o dunajské federaci.
Kdyby se tak stalo, Německo by buď počalo podporovati
jednu stranu unie a nebylo by to nic jiného, nežli
zase dvojitá monarchie s klikou vídeňskou
a oligarchií pešťskou, spoléhající
na podporu Berlina. Jinými slovy: stvořili bychom
situaci, která vedla ke světové válce.
Druhou podmínkou jest, že to nesmí býti
politická unie, ale ekonomická spolupráce.
Jsou tři cesty, kterými možno takové
spolupráce dosáhnouti: volným obchodem, ochranou
a obchodními smlouvami. Jsem proti prvním dvěma,
třetí jest v mém plánu".
Obraťme pozornost k výrokům ministra dra Beneše.
Za prvé slibuje pomoc Rakousku a později i Uhrám,
a to, že dodáme jim uhlí, cukr, oděv,
pivo atd.
Vážené Národní shromáždění!
Sliby pomoci se dělají za dvou podmínek:
1. sousedům přátelským, upřímným
a spolehlivým, když jsou v neštěstí
postaveni; 2. slibující musí vědět,
že plněním slibu neuvede do stejného
neštěstí sebe, ze kterého chce pomoci
sousedovi. Jsou takové příklady sebeobětování,
ale tu se jedná o projev hluboké lásky, případně
vděčnosti, že se soused obětuje pro
souseda; ale táží se: jedná se v daném
případě, v sousedském poměru
Československa k Rakousku, o něčem takovém,
že bychom z hluboké lásky nebo vděčnosti
měli obětovat statisíce našich dětí,
které mrznou v nevytopených bytech a školy
mají zavřené pro naprostý nedostatek
uhlí, či máme zastavit naše dráhy
a naše městské elektrické tramwaye,
aby se v rozmařilé Vídni mohlo jezdit do
12. hodiny noční?
A co látky? Dnes stojí 1 m látky na šaty
300 K a za měsíc bude státi 500 až 800
K. - Inteligence městská chodí do úřadoven
a profesoři do škol v šatech rozedraných,
o dětech a žácích ani nemluvím,
a my budeme posílat oděv do Vídně,
aby členové Herrenvolku mohli se po pansku dále
strojit. Takové sliby se dobrovolně v žádném
případě nedělají, takové
sebeobětování se dělá pouze
z donucení, nebo na komando. Pomáhat Rakousku, aby
se mohlo postaviti na své vlastní nohy, zatím
co my ležíme dosud na zemi, to jest politika, které
by národ nerozuměl, a tato nová orientace
- má-li býti zpráva pravdiva - by potřebovala
výkladu p. ministra zahraničních záležitostí.
To jest můj skromný náhled, který
jistě se neliší od přesvědčení
p. ministra.