Předseda: Tomášek.
Místopředsedové: Dula,
dr. Hajn, Konečný, Udržal.
Zapisovatelé: dr. Němec, dr.
Stojan;
větší počet členů Národního
shromáždění.
Zástupcové vlády: Předseda
vlády: Tusar a členové vlády:
dr. Franke, Habrman, Hampl,
Houdek, Sonntág, Staněk,
Švehla, dr. Veselý, dr.
Winter.
Jako zástupci ministerstva financí přítomni:
odborový přednosta Groš, dr.
Vlasák, ministerský rada Janík
a Kallus.
Za ministerstvo zemědělství přítomen
státní tajemník dr. Pazderka.
Za ministerstvo železnic: účetní rada
Bohutínský.
Z kanceláře sněmovní: JUDr.
Haasz, tajemník sněmovní, zástupce
jeho JUDr. Trmal.
1. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva rozpočtového
výboru o vládním návrhu (tisk č.
1918), který se týká dodatku ke státnímu
rozpočtu republiky československé na rok
1919 a přiměřené změny finančního
zákona ze dne 27. června 1919, č. 433 sb.
z. a n. (tisk č. 2020).
2. Zpravodaj dr. Srdínko. Zpráva rozpočtového
výboru o vládním návrhu (tisk č.
2025), který se týká rozpočtového
provisoria na dobu od 1. ledna do 29. února 1920 a vedení
státního hospodářství v době
označené (tisk č. 2044).
3. Zpravodaj dr. Brabec. Zpráva ústavního
výboru o vládní osnově zákona
(tisk č. 1828), kterým se platnost § 23. novely
k obecním zřízením, zákona
ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. z. a n. prodlužuje
do konce roku 1921 (tisk č. 2033).
4. Zpravodaj dr. Matoušek. Zpráva právního
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 1591) o upotřebení části
správních přebytků hromadných
sirotčích pokladen (tisk č. 2037).
5. Zpravodaj Brodecký. Zpráva výboru
státně-zřízeneckého
o vládním návrhu (tisk č. 2023) na
změnu ustanovení čl. IV. a doplnění
ustanovení čl. V. zákona ze dne 7. října
1919, č. 541 sb. zák. a nař., o úpravě
poměrů státních zaměstnanců
(tisk č. 2038).
6. Zpravodaj dr. Meissner. Zpráva výboru
ústavního o předloze zákona,
kterým zřizují se stálé seznamy
voličské (tisk č. 2041).
7. Zpravodaj dr. Jar. Stránský. Zpráva
výboru právního o vládním
návrhu zákona (tisk č. 1990), kterým
se mění některá ustanovení
trestního řádu z 23. května 1873,
č. 119 ř. z. a zákona čl. XXXIII.
z r. 1896 (tisk č. 2042).
8. Zpravodaj Chaloupka. Zpráva výboru zásobovacího
o návrzích členů Národního
shromáždění J. Šamalíka,
V. Ševčíka a soudr. (tisk č.
1852) a O. Hrejsy, Fr. Chaloupky a soudr. (tisk
č. 1873) na zrušení rekvisic dobytka a uvolnění
trhů (tisk č. 2036).
Místopředseda Konečný (zvoní):
Národní shromáždění je
schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.
Omluvili se:
churavostí: Mattuš (do konce tohoto roku),
dr. Metelka (na neurčito), Okleštěk
(na neurčito);
zaměstnáním: Dr. Vlček (pro
tento týden), Tayerle (na neurčito), dr.
Kyjovský, Jos. Tomášek, Měchura,
Kvapil;
dále Cingr, Kléga, Lukeš,
Štěpánek, dr. Witt, Zíka
(všichni na neurčito).
Výborům přikázáno z předsednictva:
Výboru soc.-politickému:
Tisk. 2057. Návrh člena Národního
shromáždění Karla Brožíka
a soudr. na změnu článku 18. zákona
o závodních a revírních radách
při hornictví.
Předseda výboru kulturního zde požádal,
aby návrh členů Národního shromáždění
Em. Špatného, A. Konečného,
J. Hrizbyla, F. Zeminové a spol. na zavedení
denního vyučování a zakázání
večerního a nedělního vyučování
na učňovských pokračovacích
školách průmyslových č. t. 1681,
jenž byl v 83. schůzi Národního shromáždění
dne 14. října 1919 přikázán
výboru kulturnímu, byl přikázán
též výboru živnostenskému.
Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Není
jich. Návrh bude tedy přikázán
živnostenskému výboru.
Sněm. tajemník dr. Haasz (čte):
Tisk. 2032. Odpověď ministra veřejných
prací na dotaz člena Národního shromáždění
Hatláka, V. Votruby a druhů, jakým
způsobem hodlá vláda zameziti katastrofální
účinky hospodářské v živnostech
pro nedostatek svítiva, paliva a prostředků
hnacích.
Tisk 2034. Odpověď ministerského předsedy
a ministra zemědělství na dotaz člena
Národního shromáždění
dra Kubíčka a soudruhů, proč
vrchní správa bývalých císařských
velkostatků ve Smiřicích a j. nevyhovuje
žádostem bezzemků, domkářů,
rolníků a živnostníků o prozatímní
pronájem pozemků a luk.
Místopředseda Konečný: Výborům
přikázány z předsednictva tyto návrhy:
Výboru ústavnímu:
Tisk 2040. Vládní návrh zákona
o zvláštních opatřeních v oboru
samosprávy v Čechách, na Moravě a
ve Slezsku.
Vláda navrhuje lhůtu osmidenní k podání
zprávy.
Výboru finančnímu:
Tisk 2031. Vládní návrh zákona
o příspěvku k náhradě škod
výtržnostmi způsobených. (Současně
přikázán též výboru právnímu.).
Vláda žádá, by o návrhu byla
podána zpráva ve lhůtě 4 týdnů.
Člen Národního shromáždění
Hatlák a Slavíček navrhli,
by tento návrh byl též přikázán
výboru živnostenskému s toutéž
lhůtou.
Jsou snad proti těmto navrženým lhůtám
námitky? (Nebyly.) Není jich.
Lhůty jsou přijaty a návrh poslední
bude též výboru živnostenskému
přikázán.
Výboru pro reformu pozemkovou přikázán:
Tisk 2035. Návrh člena Národního
shromáždění Biňovce, Vraného,
Drobného, Krále a soudruhů,
aby byl vydán zákon o nuceném pronájmu
půdy zabrané státem.
V návrhu se žádá, by zpráva byla
podána během 2 dnů.
Jsou snad proti tomuto návrhu námitky? (Nebyly.)
Lhůta se přijímá.
Dovoluji si sděliti, že jednací zápis
o 99. schůzi Národního shromáždění
československého byl vyložen po 48 hodin ve
sněmovní kanceláři. Protože písemné
námitky podány proti němu nebyly, jest podle
§ 77. jednacího řádu schválen
a bude podle § 79. téhož řádu
vytištěn.
Podle dohody, učiněné v konferenci klubovních
předsedů, projednají se prvý a druhý
odstavec dnešního denního pořadu najednou.
Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.)
Návrh můj se schvaluje.
Na pořadu jest: 1. Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu, který se týká
dodatku ke státnímu rozpočtu republiky
Československé na rok 1919 a přiměřené
změny finančního zákona ze dne
27. června 1919 č. 433 sb. z. a nař. (Tisk
2020) a 2. Zpráva rozpočtového výboru
o vládním návrhu, který se týká
rozpočtového provisoria na dobu od 1. ledna do
29. února 1920 a vedení státního
hospodářství v době označené.
(Tisk 2044.)
Jako zmocněnci vlády přítomni jsou
pan sekční šéf Groš, ministerští
radové dr. Janík a Kallus.
Zpravodajem o obou zprávách jest pan kolega dr.
Srdínko. Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Srdínko: Slavné Národní
shromáždění!
Mám podati zprávu jménem rozpočtového
výboru o dodatečném rozpočtu pro rok
1919 a o rozpočtovém provisoriu na první
dva měsíce příštího roku.
Jako v červnu jsme uznali zásluhu prvního
ministra financí, že v době poměrně
krátké, kdy republika trvala sotva půl roku,
se postaral o sestavení řádného pravidelného
rozpočtu a kvitovali jsme s uznáním pohotovost
státní správy a úřednictva,
že bylo s to, sestaviti tak objemný svazek státních
vydání a státních příjmů
do tištěného rozpočtu, tak musíme
uznati správnost kroku nynějšího ministra
financí, že, seznav nedostatečnost prvního
rozpočtu, neváhal přijíti - třeba
rok správní se již schyloval ke konci - s dodatkem
k rozpočtu a současně v době dalších
6 měsíců po schválení prvního
rozpočtu předkládá Národnímu
shromáždění druhý pravidelný
rozpočet státní na rok 1920.
Hubujeme-li velmi často na nedostatečnost administrativy
- a já pravím, velmi často odůvodněně
- musíme býti spravedlivými a při
této příležitosti uznati velikou práci
a smysl pro pořádek u té naší
administrativy, která má zásluhu o sestavení
druhého rozpočtu státního pro druhý
rok, vlastně sestavení dvou státních
rozpočtů v době dvanácti měsíců.
Přirovnal jsem při jiné příležitosti
sestavení prvního rozpočtu státu nově
konstruovaného s první ranou z děla nové
konstrukce. Ta první rána musí býti
vypálena podle toho, aby se seznalo, jak dělo nese.
A podle toho, jak rána jde k cíli, anebo mimo cíl,
jest možno upraviti ránu druhou a podobně také
rozpočet druhý již mnohem snáze se sestavuje,
než se sestavuje rozpočet první. V našem
případě pan první ministr financí
předložil první pravidelný rozpočet,
který byl příliš nízký,
takže druhý ministr financí musil již
připravovati dodatek. Třetí ministr financí
s tímto dodatkem rozpočtu na rok 1919 přišel.
To není žádnou výtkou panu dru Rašínovi.
Každý jiný ministr byl by se dopustil podobné
chyby a byl by pravděpodobně sestavil rozpočet
nízký z důvodů, které leží
na snadě. Ty důvody jsou: 1. při sestavování
prvního rozpočtu neměl stát dosud
hranic a zvláště nebylo dosud rozhodnuto o
Karpatské Rusi. Mírová konference teprve
během té doby rozhodla, že oblast našeho
státu se rozšíří také
na Karpatskou Rus.
Za druhé: nemohl věděti, jak bude dlouho
trvati válečný stav na Slovensku. Proto nebylo
možno odhadnouti tato mimořádná vydání
v kapitole příslušné.
Za třetí: v době, ve které byl sestavován
první řádný rozpočet, až
do doby přítomné byla odhlasována
Národním shromážděním
celá řada zákonů a vládou vydána
celá řada nařízení, kterými
státní výdaje byly velmi rozmnoženy.
Rozpočtový výbor uznal tyto důvody
správnými a proto projednal dodatek k rozpočtu
a také podle vládního návrhu jej schválil.
Jen jedna věc nemile se dotkla rozpočtového
výboru, a tou věcí jest uložení
lhůty 48hodinné, ve které měl rozpočtový
výbor dodatek projednati. Není radno, při
předloze tak eminentně politického rázu,
jako je schválení rozpočtu, ustanovovati
rozpočtovému výboru šibeniční
lhůtu 48 hodin. Dále přece bylo známo,
že rozpočtový výbor projednal první
regulérní rozpočet v řadě nepřetržitých
schůzí během 10 dnů, a bylo tedy jisto,
že také v tomto případě rozpočtový
výbor bude si vědom své povinnosti i tenkráte,
když lhůta mu nebude určena. Přesně
vzato, musíme posuzovati dodatek k rozpočtu tak,
že v těch kapitolách, titulech a paragrafech
rozpočtu, kde státní správa vyčerpala
povolené kredity a vydávala dále, nastal
vlastně stav ex lex; a tento stav mimozákonný
odstraniti, bylo povinností vlády tím, že
předložila dodatek k rozpočtu; a povinností
Nár. shromáždění je, co nejdříve
tento dodatek vyříditi, abychom vlastně v
takovém stavu ex lex nebyli. Rozpočtový výbor
ve dvou dlouhých schůzích projednal dodatek
k rozpočtu a já mám tu čest, jménem
rozpočtového výboru podati o něm zprávu.
Jaký je charakter toho dodatečného rozpočtu?
S jedné strany byl ten rozpočet nazván rozpočtem
automobilovým a to proto, že se v několika
kapitolách tam opakuje vydání na koupi nového
automobilu, nebo na zaplacení chaufféra. Myslím,
že to označení, že by to byl automobilový
rozpočet, je nesprávné, poněvadž
tím spíše by byl musil býti nazván
první rozpočet automobilovým, poněvadž
tenkrát se koupilo ještě mnohem více
automobilů a musilo se opatřiti mnohem více
chauférů než při tomto dodatku. Já
bych spíše soudil, že tento dodatečný
rozpočet musí býti nazván rozpočtem
dále trvajícího válečného
stavu. Neboť z celkového vydání, které
se tím rozpočtem rozšiřuje, totiž
1.901,000.000 - dvě třetiny připadají
na rozpočet národní obrany a na válečná
opatření a pouze jedna třetina z celého
toho obnosu připadá na všechny ostatní
resorty.
Dodatkem rozpočtovým se zvyšuje celé
vydání na rok 1919 o 1.901,000.000, tedy úhrnem
na 8.615,000.000 K. - To jest zajisté suma úctyhodná.
Přihlédneme-li blíže k rozboru této
číslice, tu shledáme zajímavé
věci. Já jsem míval ve zvyku, když jsem
studoval rozpočet nějakého státu,
buď vlastního nebo cizího, vždy si všímati
dvou položek a to: