Středa 17. prosince 1919

V konkretním případě bych ukázal na universitní profesory. Ukázal jsem na strašlivý příklad a ten není jediný. U těch by snad vláda mohla dáti v určitých případech výpomoci, aby k takovým přílišným nespravedlnostem nedocházelo. Tím myslím, že ta krutost otázky staropensistů bude aspoň poněkud upravena. My pak, nemajíce jiného vyhnutí, budeme hlasovati pro tento zákon a pro resoluci; jen si přejeme, aby vláda tuto resoluci brala do opravdy a dle přání resoluce se zachovala. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní). Řečníkem dalším jest občan dr. Mazanec, uděluji mu slovo.

Posl. dr. Mazanec: Vážené Národní shromáždění!

Dnes jsme rozřešili jen část tohoto úkolu, který na nás od počátku leží. Otázka, jak zaopatřiti ty, kteří státu dosloužili, kteří své síly státu věnovali, jest pro stát stejně důležitou, jako otázka úpravy platů aktivních jeho zřízenců. Jsem přesvědčen, že všichni členové státně zřízeneckého výboru nesli velice těžce, že jsme byli takřka postaveni před nutnost, rozeznávati tak zvané staropensisty a novopensisty. To jest něco, co odporuje každému pojmu práva, spravedlnosti a logiky. Není to ani se zřetelem na všeobecné drahotní poměry odůvodněno, abychom jinak stavěli ty, kteří náhodou před 1. zářím 1919 anebo před jiným termínem byli v pensi a kteří později do pense přišli. Myslím, že v tom směru bude vláda míti ještě velký úkol a jsem přesvědčen, že k tomu úkolu bude nucena přistoupiti, aby ten rozdíl mezi staropensisty a novopensisty u nás jednou zmizel.

Pan předřečník zde upozornil na to, jak se měří těm kruhům, které si získaly velké zásluhy o vědu naší. Plně to potvrzuji. Znám případ, kde universitní profesor po 48leté práci vědecké dostal 11.000 korun pense, a druhý případ, kde po 37leté službě také na téže universitě, druhý pán, koryfej naší vědy, který si získal světového jména, dostal sotva 12.000 K.

To jsou poměry dojista, řekl bych, neurovnané a neudržitelné. Při tom, že řešíme zde jen otázku platů, zbývá ještě mnoho provésti pro naše pensisty vůbec. Vždyť dnes nezáleží jen na tom, co ten který zřízenec dostane, ale co si za to koupí. To jest přece důležité. A k nám do státně zřízeneckého výboru chodili zástupci, deputace státních zřízenců, pensistů, staropensistů, kteří všichni jednomyslně téměř žádali, aby se jim platy nezvyšovaly, ale aby dostali to, co měli před válkou, aby to dostali v tehdejší měně. O nic jiného se zde nejedná. Když ale při té dnešní měně dostává nepatrný příspěvek, ty drahotní příspěvky, které byly jen několika procenty odhadovány, ty přece nemohou dnes zajistiti to existenční minimum pro ty státní zřízence, které jest tak, řekl bych, sociálně odůvodněno a spravedlivé, že to i v zákoně ze dne 7. října při úpravě platů státních zřízenců aktivních došlo výrazu. My, pánové, nesmíme činiti rozdílu mezi staropensisty a novopensisty.

A z jakých důvodů? Stručně poukáži na to, za jakých poměrů pracovali ti tak zvaní staropensisté, a jakým právem mají ti, kteří pracují - přece si to přiznati musíme - za poměrně příznivějších poměrů, tedy ti novopensisté a aktivní úředníci - dostati vyšší pensi.

Nezapomínejme na to, že ti staropensisté dosluhovali 40 let, neměli žádných drahotních přídavků, že jim léta jejich praktikantská se nepočítala vůbec do pense, že neměli ani žádných adjut. To je snad celá řada těch, kteří sloužili - nebylo to žádnou zvláštností - 4 až 5 let státu zadarmo. To bylo přímo vykořisťování se strany státu. To dnes je vyloučeno. Již od úpravy z r. 1906 a pozdějších byl tento zlořád, toto přímo vykořisťování zřízenectva státem odstraněno. Mnozí dále musili těžce shledávati služební kauce; nebylo pravidelných dovolených jako dnes; dnes má každý nárok na určitou dovolenou odstupňovanou podle třídy hodnostní a doby služební, nebylo nedělního a svátečního klidu; byly delší hodiny pracovní než jsou dnes. To všechno staropensisté prodělali. Sloužili při tom státu věrně a dnes mají najednou dostati menší pensí nežli ti, kteří sloužili za poměrů přece příznivějších. Nemůžeme si upříti, že se přece kus po kuse sociální postavení státních zaměstnanců zlepšuje.

Stejně těžce a ještě tížeji dolehla ta státní "péče" na vdovy a sirotky. Ti byli ještě hůře na tom poměrně nežli byli vdovy a sirotkové těch, kteří sloužili po 1. září 1919. To všechno nás nutí k tomu, abychom se obrátili na vládu s důrazným apelem, aby na příště - tento zákon považujeme jako čistě nouzový, jenom provisorní - se postarala o to, aby rozdíl mezí staropensisty a novopensisty, který není nijak odůvodněn, zmizel.

Tedy těch nesrovnalostí jest celá řada. Mám tak krátce vyměřený čas, že nemohu ani tak všeobecně obrázek podati. Ale poměry jsou tak křiklavé, že by se celá statistika o tom dala sepsati. To stanovisko státu vůči pensistům a staropensistům není spravedlivé. Tu podle zásady stejná práva, stejné povinnosti, nebo stejné povinnosti, stejná práva, musí stát také přiznati si, že jest morálně vázán, postarati se stejně o ty staropensisty, jako o novopensisty. (Tak jest!)

Já bych ještě krátce zmínil se o pensijním příspěvku, kapitola, která vlastně by patřila do toho prvního zákona, dnes projednaného, do zákona o pensistech, ale dozajista v té vnitřní souvislosti také se týká otázky staropensistů. My jsme v té věci skutečně nebyli postaveni do jasna naší vládou. Musím to zde přiznati, že jsme tápali ve tmách. My jsme se usnesli ve státně zřízeneckém výboru, aby dříve než se rozhodneme pro zvýšení pensijního příspěvku, bylo nám jasně doloženo statistickými daty také to, čeho potřebujeme k rozhodnutí této otázky, abychom měli nějaký finanční základ pro své rozhodnutí. A my jsme tam slyšeli všeobecná hesla, že prý ten 8% - pensijní příspěvek jest nepatrný, že by 10% příspěvek sotva stačil. Dokonce nám tam znalec pojišťovací techniky tvrdil, že by měli úředníci platiti 25-30% pensijního příspěvku. My jsme z toho zkrátka seznali, že zde pracujeme naprosto beze všeho podkladu, který by nás mohl nadchnouti pro nějaké zvýšení tohoto pensijního příspěvku.

Pensijní příspěvek byl doposud vyměřován 3.8%, byl pak z aktivního přídavku vyměřován 1.5%, to tedy odpovídalo asi 3 neb něco kolem 4%. Ovšem uvážíme-li, že tu jest různá základní pense a přídavek aktivní, pak by průměrem, jak bylo vypočítáno z dřívějších let, odpovídalo to asi 3.4% z celé pense základní. Když byly zároveň zákonem ze dne 7. října odstraněny t. zv. jmenovací taxy, na účet těchto tax, jak zase byl jsem informován od znalců, srážka na tyto taxy činí asi 1/2% pense základní, což by odpovídalo snad pensijnímu příspěvku asi něco přes 4 snad 4.10, 4.20, 4.30%. Prosím, dnes ale se zvyšuje příspěvek na 8%.

Já jsem ovšem navrhoval ve státně zřízeneckém výboru, aby byl příspěvek ten určen 5% vzhledem k tomu, že skutečně neměli jsme pražádného podkladu pro své rozhodnutí. Dostal jsem ale do rukou statistická data z r. 1902 ještě za staré vlády sebraná a vytištěná.

Stalo se to k žádosti organisace státních zaměstnanců, úředníků i sluhů, kteří se tenkrát v roce 1900 dotazovali vlády, jak by asi pensijní příspěvek musel býti zvýšen, aby byl aktivní přídavek zahrnut také do pense. Tenkrát bylo činěno šetření v ministerstvu vnitra a ministerstvu financí v roce 1901-02 a výsledek toho byl pak sdělen v roce 1903, a sice sdělila ho "Wiener Abendpost" 11. března 1903, kde byl celý ten resultát uveřejněn.

Je zde podrobná zpráva o tom, jakým způsobem se to šetření dělo, ale výsledek byl ten, že mají-li býti do pense zahrnuty také přídavky aktivní, musel by pensijní příspěvek býti ve všeobecné výší určen na 3.84%. To je jakýsi podklad, který mne vedl k tomu, že jsem vyslovil přesvědčení, že požadavek 8% příspěvku pensijního je příliš vysoký a nepoměrný. Proto také byla k prvnímu odstavci našeho dnešního zákona přijata resoluce, kterou se vláda vyzývá, aby ten statistický materiál opatřila, aby pak na základě toho byl pensijní příspěvek stanoven spravedlivě a způsobem, odpovídajícím skutečně výši potřeby.

Jsem přesvědčen, že v obou směrech, jak v ohledu staropensistů, aby byli postaveni na roveň novopensistům, tak i v ohledu výše pensijního příspěvku budeme muset ještě ve státně-zřízeneckém výboru věcí se důkladně zabývati a že vláda učiní se své strany všecko, aby nám nějaký statistický materiál opatřila, tím spíše, když to dovedla stará rakouská vláda. Ovšem nezbývá nám za poměrů dnešních nic, než hlasovati pro tento nouzový zákon, s tím přesvědčením, že budoucnost musí i zde zjednat nápravu. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Řečnická listina je vyčerpána. K závěrečnému slovu uděluji slovo zpravodaji občanu Brodeckému.

Zpravodaj posl. Brodecký: Slavné Národní shromáždění!

Moji ctění předřečníci, kteří žehrali na nedostatky toho zákona, mluvili mně, pokud věci samé týče, ze srdce. Zákon je velmi nedostatečný, a i když se naleznou lidé, - a těch budou velké spousty - u kterých bude znamenati 300% zvýšení dnešních jejich příjmů, nalezneme mezi nešťastníky, o nichž si ani potom nedovedeme představiti, jak vlastně mohou býti živi i z těch příjmů o 300% zvýšených. Když na př. u železnice na 300 K minimální provise obdrží dělník nejvýše přípustný obnos 1200 K, zvýší se sice jeho příjem o 400%, ale bude přece odkázán, s 1500 K prožívat ten život, který nám tu zanechala válka! Po té stránce i já jsem vysoce nespokojen s tímto zákonem, ale já, pánové, bych si netroufal svou nespokojenost zdůrazňovati tím, čím tu byla zdůrazňována. Prosím vás, pánové, pro všechno, nebijte tu bídu tak v tvář, nemluvte a nevyčítejte pořád o novelisaci! Nám bylo řečeno: "Nejvýše to a to může stát poskytnouti" a to byla tuze malá suma, než abychom z ní mohli vykonati to, co všichni bychom byli vykonati chtěli, a my stáli před otázkou, komu a jak máme z té malé sumy, která nemůže být zvýšena, pomoci.

My jsme řekli: Dobrá! Pak to udělejme tak, abychom poměrně nejvíce poskytli tomu, kdo vůbec nemůže býti živ, a těm druhým, kteří přece jen mohli být živi, dejme jednou tolik, jako jemu. Když dáme člověku, který měl 300 K ročně příjmu, 1200 K na to, a když dáme člověku v případě, o kterém mluvil kolega dr. Matoušek, na 8.000 K 2400 K na to, pak nemáme práva, - podle mého názoru - a nemá nikdo práva, aby mluvil o tom, že tu nebyl vykonán čin sociálně spravedlivý (Výborně!), aby vykládal, že se tu jedná o nivelisaci, která někoho sociálně poškozuje.

Je-li možno mluvit ještě o sociálním poškození ze zákona, pak by byla musila, kdybychom hledali sociální spravedlnost, ještě jinak býti věc rozdělena, pak bychom musili říci: to nejnutnější živobytí je 4.000, 5.000 K a peníze, které jsme na úpravu dostali, dáme pod tyto 4.000 K, pod těch 5.000 K. To by byla sociální spravedlnost, to by bylo jaksi sociální. (Posl. dr. Matoušek: Dle vás!)

V tom leží tragika osudu českého pracujícího lidu a nižších vrstev, že mezi námi je veliký rozdíl v nazírání na sociální spravedlnost. Já myslím, že sociální spravedlnost konáme tam, kde někdo klesá v bídě, nemá co jíst, že mu dáme žvanec chleba; vy na to pohlížíte, že kdo má co jíst a když nedostane kus šunky nebo masa, že to není žádná sociální spravedlnost. (Posl. dr. Matoušek: Šunku si za to nekoupí!) Za 300 K ještě méně, než za 10.000 K.

Tedy já bych, slavné Nár. shromáždění, o této věci nemluvil proto, poněvadž úkol, který je na Nár. shromáždění vložen odhlasováním tohoto zákona, věřte mi, považují za příliš čestný, než abych jeho vyřizování zatahoval na pole demagogie a pole stranických zápasů. (Výborně!)

Já jsem řekl: Ti lidé nežádají od nás milosti, ti lidé vůbec od nás nic nežádali, poněvadž byli tak vyhladovělí a stálým odstrkováním tak zbaveni jakékoli kuráže, že si vůbec netroufali ani přijíti k nám. A jestliže my přicházíme s tímto zákonem, přicházíme jenom proto, poněvadž se v nás samotných ozývá svědomí a říkáme: No, tak to přece dále nejde, s těmi lidmi musí býti něco uděláno.

Já bych nemluvil proto o těchto různých - já to řeknu mírně - extemporech, kde žádné sociální politiky není podle mého názoru, ale já mluvím proto o věci, poněvadž bych velice varoval v zájmu těch lidí, pro které tento zákon odhlasováváme, aby se to nedělo, co prohlašuje zde kolega dr. Mazanec: aby se nemluvilo o zákoně jako o zákoně nouzovém a o zákoně přechodném. (Posl. dr. Mazanec: Je také!) Pane kolego, berete si příliš mnoho na svědomí, kdybyste to měl tvrditi. Málo těm lidem dáváme a ještě v nich máme buditi naději, na jedné straně sami máme je popuzovati k nespokojenosti s tím, co se stalo, zatím co jsme myslili, že ne v tom obnosu, nýbrž v tom, že ten zákon vůbec bude přijat, ti lidé najdou alespoň pochopení v Národním shromáždění, u těch, na které upíral své poslední naděje a myslím, že více bychom prospěli těmto lidem a klidnému dožití jejich života, kdybychom přestali již tu jejich bolest znovu a znovu rozvírat, znovu a znovu jim dávat naděje, které na konec nemohou býti uskutečněny. (Posl. Jílek: My musíme tu bolest tišiti!) Tišiti tu bolest tím, že na jedné straně vidíme státní finance rozvráceny, vidíme, že stát k úpravě platové, pensi rozpřáhl se - řekl bych - k dílu, na které jen tak tak, že mu stačí dech, věděti o tom, že tu není prostředků, abychom mohli vykonati takové dílo, jaké by nutno bylo vykonati, aby se mohlo staropensistům učiniti zadost podle lidského práva. O tom nepochybuji, ale vědět o tom předem, že to nemůžeme udělati, a mluviti o zákonu jako přechodném, to, myslím, není správné proto, poněvadž, kdyby takový starý člověk, taková stará žena měla přijíti od dneška za půl roku nebo za rok k milému p. kol. Mazancovi a měli by ho postaviti do té situace, aby z toho nadhozeného slibu, z té naděje vyvodil konsekvence, aby zde přišel s návrhem a obhajoval tento návrh, myslím, že by byl v situaci velmi fatální, poněvadž není jen Národní shromáždění tribunou, se které muže se mluviti z okna, jest Národní shromáždění, které má určitou velkou zodpovědnost k celému státu. A to všechno musí jedno s druhým býti uváženo. (Posl. Jílek: To děláme právě my, tu starost nechte ministru financí!)

(Řečník obrácen k poslanci Jílkovi): Tady to za vás prohlásil kolega Myslivec, my jsme to slyšeli! (Hlas: To mluvíte z okna!) To jest mIuveno z okna, říkat staropensistům, že není pravda, že dostanou ještě něco? Velice správně pochopeno! Slavné Národní shromáždění, jak říkám, nechci vejíti na jednotlivosti v těchto věcech, jen co jsem považoval za nutné, aby zde bylo řečeno. Prosím, aby zákon byl přijat a aby byl přijat takovým způsobem aspoň nejen zde hlasováním, ale, má-li se mluviti z okna, to myslím, by bylo nutno říci, aby staropensisté přijali ten zákon tak, jak tento zákon byl sděláván. (Posl. Jílek: Jen aby pense byla včas vyplácena!) To jest jiná věc. (Posl. Jílek: Jeden železniční strážník ještě nedostal za 2 měsíce pensi!) Pokud se jedná o výplaty, je to věc administrativy. Mám na mysli, abychom to sami nerušili, aby mohl zákon býti přijat staropensisty aspoň s takovou láskou a s takovými pocity, s jakými bylo na tomto zákone pracováno, poněvadž jedno neupřou ani kolegové, kteří kritisovali věcně v té věci, že seděli u věci samotné a na konec viděli, že není možno jinak, než aby se zákon stal zákonem, a přijmouti ho tak, jak nám byla dána možnost se strany vlády, resp. na základě těch proposic finančních.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP