Přicházíme k zákonu, který
vlastně nyní projednáváme, k zákonu
o t. zv. staropensistech. Tu, bohužel, bude státní
úřednictvo, které je na odpočinku,
dosti zklamáno. Pensisté všichni žili
v té naději, že jejich pensijní požitky
budou upraveny tak, jak byly upraveny úřednictvu,
které bude na základě zákona ze dne
7. října na odpočinek odcházeti. Bohužel,
nestalo se tak. Ne, jak pan kolega Brodecký uvedl, že
by byl výbor státně zřízenecký
neuznával toho potřebu a že by toho byl t.
zv. staropensistům nepřál, ale bylo vypočítáno,
že by to bylo spojeno s tak nesmírným nákladem,
že by nemohl stát tak daleko sahající
reformu uskutečniti. Dlužno proto s povděkem
konstatovati, jak to učinil již také pan referent,
že alespoň těm, kteří na tom
byli nejhůře, skutečně dostává
se takového postavení, jako státním
úředníkům v aktivitě. Když
jsem to propočítával, shledal jsem, že
asi tak do 16. roku služebního jsou postaveni staropensisté
celkem na roveň novopensistům. A tu jest zajisté
v době, kdy odcházejí lidé na odpočinek
z důvodů zdravotních, kde mívají
třeba i rodiny nezaopatřené, kdy odcházejí
se zaopatřovacími požitky velmi skrovnými,
aktem lidskosti, že alespoň až do této
míry byli staropensisté postaveni na roveň
novopensistům.
Ale od toho 16. roku se poměry již neobyčejně
zhoršují. Propočítal jsem, že,
pokud se týče jen aktivních skutečných
příjmů pensijních, které jsou
trvalými - ne tedy pokud se týče těch,
které souvisejí se současnou dobou - činí
od té doby rozdíl 3-7 tisíc, ba až 9000
K, čím výše úředník
stojí v hodnostní třídě.
Nemám však na zřeteli při tom jen ty
úředníky, kteří přicházejí
do 6. hodnostní třídy, nýbrž
to, co jsem řekl, platí pro úředníky
ve skupině C, tedy to gros úřednictva, které
absolvovalo střední školu.
Staropensisté žádají, by byli postaveni
na roveň novopensistům, bohužel však tento
požadavek nemohl býti splněn. Za to dlužno
s povděkem konstatovati, co již učinil také
pan kolega Navrátil, že alespoň oproti tomu
systému, který byl pěstován ve Vídni,
stala se náprava v tom směru, že pensistům
dostane se také příspěvku pro jich
manželky a dítky.
Já specielně konstatuji s povděkem, že
zpráva o prvním návrhu výslovně
zdůrazňuje, že zákon byl sděláván
také se zřetelem na upravení pensijních
požitků učitelstva škol obecných
a měšťanských, a za zvláštní
vymoženost pro tuto kategorii státních zaměstnanců
pokládám ustanovení, že zákon
o novopensistech vztahuje se alespoň také na naše
učitele škol národních, obecných
a měšťanských, kteří odcházejí
na odpočinek dnem 31. srpna. To jest právě
doba, ve které učitelstvo bývá na
konec prázdnin dáváno na odpočinek,
kdy největší část na odpočinek
odchází, takže ti by byli bývali jen
tou dobou, která přechází přes
půlnoc, neobyčejně zkráceni.
V úvaze toho všeho jménem klubu republikánské
strany českého venkova dovoluji si vám doporučovati,
abyste návrh přijali, a prohlašuji, že
náš klub bude pro návrh hlasovati. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
občanu Buřívalovi.
Posl. Buříval: Velevážené
Národní shromáždění!
Myslím, že nepotřebuji zvláště
zdůrazňovati, že náš klub bude
pro osnovu tak, jak je navržena a předložena
státně zřízeneckým výborem,
hlasovati. Aby však nebylo vyvoláno mínění,
že snad strana naše se méně pilně,
než ostatní strany, v tomto Národním
shromáždění súčastnila
těchto prací, je potřebí říci,
že ta otázka byla za naší součinnosti
ve státně zřízeneckém výboru
projednávána, práce této velmi silně
účastnily se všecky strany, zastoupené
svými členy ve státně zřízeneckém
výboru, že tedy nikdo nemá práva z toho
vytloukat nějaký agitační materiál
tak, jako kdyby ta neb ona strana měla větší
zásluhu, že tento návrh stal se zákonem.
Po stránce formální mám povinnost
konstatovat, že je to poprvé, co potkáváme
se s tím, že v jednom návrhu, v tomto případě
v tisku čís. 598, předkládají
se v Národním shromáždění
dvě zprávy, že návrh sám byl
posuzován rozděleně a sice, že rozlišuje
novopensisty a staropensisty. Nevím, z jakých důvodů
konečně nebyl splněn návrh, který
byl přijat ve státně-zřízeneckém
výboru a který zněl v ten rozum, že
má býti podána společná zpráva
a v ní že má býti rozděleně
projednávány zákony I. o novopensistech a
II. o staropensistech. To bylo zapotřebí říci
dříve ještě, než o vlastním
zákonu vyslovím své mínění.
V prvním zákoně, kde se jedná o novopensistech,
bude překvapením ta výše příspěvků.
Žádá se, aby pro příště
státní zaměstnanci platili 8%ní příspěvek.
Zaměstnanci sami tvrdí, že tato výše
je přílišná, oproti tomu však správa
státní to popírá a dokazuje, že
na základě výpočtů je poměrně
tento příspěvek ještě malý
oproti těm výhodám, které se státním
zaměstnancům poskytují. Jedna i druhá
strana má jistě pravdu. Jenže, bohužel,
chápeme také odpor zaměstnanců proti
těmto příspěvkům z toho důvodu,
poněvadž až doposud byly příspěvky
daleko nižší, obnášely daleko méně,
než se pro příště žádá.
Státně-zřízenecký výbor
snažil se i to obeplout, snažil se, aby byl zjednán
určitý kompromis, aby zejména bylo vyhověno
zplna tomu požadavku, který státní správa
vyslovila tím, že tedy vzhledem k tomu, že to
likvidační řízení nevynese
tolik, že by se mohlo snad čekat, že by snad
z těch fondů, které mělo staré
Rakousko a které nám také přísluší,
daly by se uhraditi veškeré výlohy, které
vznikly pensionováním, že musí aspoň
pro dobu přechodnou být tento příspěvek
stanoven. My jsme navrhovali, aby placení příspěvků
ve výši 8% bylo ohraničeno na určitou
dobu, - 5 let - leč správa státní
i proti tomuto návrhu se vyslovila, a to s tou motivací,
že prý byly by velmi ohroženy tyto pensijní
nároky, jakmile by uplynula ta doba, a že by se nemohlo
bezpečně říci, že má ten
který úředník, ten který zřízenec
plně zaručené požitky tak jak zákon
je na jiném místě přiznává.
Novota je ovšem také v obou těch předlohách,
že se mluví o družkách životních.
Až doposud dle pensijních předpisů měly
výhradní právo na pensi vdovskou jenom ženy
legitimní a rovněž jen dítky legitimní
měly nárok na pensijní požitky sirotčí.
Tato závada je pro příště odstraněna.
Pro příště se přiznávají
pensijní požitky i oněm ženám,
které nevstoupily do sňatku legitimního se
zaměstnancem, ovšem ale jenom tehdy, je-li skutečně
prokázáno toto manželství také
tím, že se z toho zrodilo dítko. Všechny
ostatní případy - je to určitá
tvrdost, chápeme to, ale nemůžeme si pomoci,
poněvadž jest zapotřebí také
zabrániti určité spekulaci, která
by mohla z toho vzejíti (Posl. Sladký: Zcela
správně!) - jsou vázány právě
tak, jako je vázáno na určitou lhůtu,
že musí taková žena žíti po
určitý počet roků v tom manželství,
třeba nelegitimním manželství. Ale v
podstatě přece jenom znamená tento zákon
neobyčejnou měrou zlepšení proti všem
předpisům a zákonům dřívějším,
které stanoví ku příkladu 55. rok
stáří toho kterého zaměstnance
ve smyslu různých těch stanov pensijních,
nebo po případě stanovily, že nesmí
manželka býti mladší: je-li mladší
o 15 roků, že již, i když se zaměstnanec
s ní ožení, třeba v aktivitě,
nemá nároku na pensijní požitky, a jiné
a jiné zaklausulování, které bylo
v těch pensijních ustanoveních - to všechno
jest odklizeno, a pro příští dobu v
každém takovém případě,
který jest jistě ohledu hodný, může
počítati manželka zaměstnance s tím,
že stát v tomto případě vůči
ní vykoná svou povinnost.
Také, velevážení přátelé,
i v ohledu staropensistů, tedy oněch všech
zaměstnanců, kteří již před
1. zářím byli dáni na odpočinek,
jsou zde určité výhody. Chápu kol.
Smrtku, že si stýská, že tyto výhody
nebyly stejně všem přiznány, že
zejména starší pensisté mají
příčinu si naříkati, že
snad v plné míře stejnoměrně
jim nebyly zvýšeny pensijní požitky. To
však uzná kol. Smrtka jistě, že nebylo
možno, při jakékoliv úprave znovu a
znovu vyrovnávati všecky ty křivdy a nesrovnalosti,
ať jsou jména jakéhokoliv. My jsme, velevážení
pánové, dne 7. října t. r. přijali
zákon, který má určité závady;
ty závady spočívají v tom, že
neodstraňují všecky postupové neshody
a křivdy.
My jsme si toho plně vědomí. Není
však žádného léku a prostředku,
aby něco podobného bylo zabráněno,
a to musí také míti na mysli i staropensisté,
zejména s těmi vyššími požitky,
že nebylo lze konečně něco podobného
způsobiti, poněvadž všude a ve všem
jest ta otázka úhrady.
Jest třeba to míti na mysli, že ano, a kdyby
se mělo do důsledku způsobiti, aby všechny
ty křivdy, spáchané dřívějším
Rakouskem, byly odčiněny, tu ovšem ta úhrada
by byla přílišná. Konečně
chápe člověk i stanovisko vlády, že
zde vlastně koná určitou dobročinnost,
- o tom nemůže býti sporu - poněvadž
efekt z toho celého svého konaní není
žádný, stát není ničím
zase na druhé straně honorován, jestliže
zvyšuje pensijní požitky oněch státních
zaměstnanců, kteří před dávnými
lety, tedy ne za trvání republiky přišli
do pense a oproti nimž právě staré Rakousko
nekonalo svoji povinnost.
Tedy ideální upravení této otázky
není naprosto možné. Já vím a
jsem o tom pevně přesvědčen, že
i v jiném směru bude se Národnímu
shromáždění vytýkati. My totiž
děláme zde něco, co jest neobyčejně
pro nás nové. Až dosud u železničních
zaměstnanců vyměřovaly se ty pensijní
požitky dle určitých stanov, nebylo to nikde
zákonem předepsáno. Státní
zaměstnanci a úředníci ve státních
službách i zřízenci měli snad
své požitky upraveny zákonem. Jinaké
to však bylo u železnic. Tam prostě každá
správa měla svůj vlastní pensijní
nebo provisní fond. Jinaké právo na požitky
bylo u bývalé dráhy cís. Ferdinanda,
nebo u státní, u dráhy severozápadní,
české severní a buštěhradské
a jinaké zase u kmenových linií státních
drah. My jsme byli uvyklí, dívati se na věc
se stanoviska soukromého pojištění,
nyní však tímto zákonem stává
se věc jinakou a sice, že také pro železniční
zaměstnance všecky ty normy, které platily
pro všecky ostatní státní zaměstnance,
se provádějí. Železniční
zaměstnanci se více méně podřizují
těmto normám, stanoveným v tomto zákoně,
ba co více: nastává určitá
novota i tím, že oproti dřívější
zvyklosti započítá se, když někdo
utrpěl úraz, úrazová renta spolu vedle
také pensijních a provisních požitků.
Dnes ty fondy jsou zkumulovány, jsou uvedeny do určitého
souladu, aby zase na druhé straně se znemožnilo
spekulativní počínání těch
lidí, kteří z takového neštěstí
pro sebe vytloukají kapitál, ovšem ke škodě
celého toho zřízení a ovšem také
i ke škodě státu. Tyto věci byly nám
tedy všem patrny, my je porovnávali po stránce
stinné i také světlejší a dospěli
jsme k výsledku, že na konec ani tyto zákonité
předlohy nebudou naším ideálem a že
budeme musit pro příště zastávati
problém další a sice vybudovati v naší
republice jednotné pensijní pojištění
pro veškeré zaměstnance, ať již ve
službách státních či soukromých.
Této věci se nevyhneme.
Neobyčejně vážným je po případě
problém ten pro každého člověka,
který je v soukromých službách dnes,
má-li vstoupiti do služeb státních a
je-li po případě pojištěn u nějaké
soukromé pojišťovací společnosti.
Je stejně i také dnes přímo balastem
pro každého, ve státní službě
se nalézajícího zaměstnance, v té
chvíli, jakmile by po případě mohl
výhodně pozměniti své zaměstnání
a přestoupiti ze služeb státních do
služeb soukromých. Neučiní-li tak, stane
se to jedině proto, že je ve státní
službě po této stránce, ve příčině
svého stáří, pojištěn.
Pro příště musí býti jinak.
My musíme se zabývati velkými problémy
a jistě nás v této chvíli doba najde
na svém místě, poněvadž naše
strana všude, kde se jedná o starobní a invalidní
pojištěni, ať zaměstnanců, či
dělníků, bude vždy konati svoji povinnost.
Tím končím. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Konečný: Uděluji
slovo dalšímu řečníku, panu kol.
dru Matouškovi.
Posl. dr. Matoušek: Vážené Národní
shromáždění!
Ačkoli mám tu čest náležeti ke
straně, která jistě při každém
výdaji se ptá, jaké bude krytí, dovolte,
abych k této předloze přece jen přičinil
několik kritických poznámek.
Zdá se mi, že skutečně t. zv. staropensisté
při úpravě požitků dopadli nejhůře.
(Poslanec Sladký: Tak jest! To jest správné!)
Věřte, že bych byl velice nerad, aby se myslelo,
že užívám této chvíle, abych
nějak demagogicky působil; ale posuďte jen,
řekněme, jeden případ, jednu statistiku.
Dlouho vás s ní trápit nebudu.
Zvýšený průměr pense u nových
pensistů činí v XI. VIII. třídě
80%. To by skutečně bylo spravedlivo, kdyby skutečně
staropensistům 80% bylo zabezpečeno. Zde však
máme něco, co jest vlastně to nejnespravedlivější:
že staropensistům dává se sice 80%,
ale ustanovuje se přesně také maximum, že
nesmí totiž přestoupiti toto zvýšení
2400 K. Všichni ti, kteří mají pense
víc než 3000 K, nedostanou více než 2400
K, ti budou trpět nejvíce. Na př. universitní
profesor, který nám založil celou literaturu
vědeckou, dnes po 40leté službě má
8000 K pense. Tento pensista ještě dnes vědecky
pracuje a dostává dle nového zákona
příplatek 2400. To znamená, on má
dnes 10.400 K pense! Universitní profesor, pravím,
který nám založil vědeckou literaturu,
který dnes ještě vědecky pracuje, bez
něhož není kulturní práce na
universitě možná, dostává 10.400!
Nechci přirovnávati tento plat k dnešním
platům zřízenců a manuelně
zaměstnaných dělníků. Řeknete:
nelze jinak, ale prosím, v čem je vada? V tom
základním řešení celého
problému.
My jsme totiž došli ke zvláštnímu
řešení platové úpravy. Řeklo
se, že musí býti nejdříve zabezpečeno
existenční minimum, ale pak že se musí
někde přestati. To jest tedy nivelisace, to směřuje,
ať to vezmu jakkoliv, k tomu, aby platy vyšších
zřízenců byly nivelovány směrem
k nižším zřízencům.
Je-li to zdrávo tam, kde jest třeba, aby vybičována
byla energie duševní co nejvýše, aby ten,
kdo přijde do úřadu, využil všech
svých schopností duševních, aby tu bylo
to pružné péro, které by ho nutilo,
všechny své schopnosti co nejvíce rozvinouti.
Je-li to zdrávo, aby toto pružné péro
bylo odstraněno?
Pro staropensisty jest druhá věc velmi bolavá:
že místní přídavky jim přiznány
nebyly a dále, že drahotní přídavky
byly jim vyměřeny níže, než u aktivních.
U drahotních přídavků to proto těžce
nesou staropensisté, poněvadž drahotní
přídavky přece jen byly stanoveny na základě
těch zvláštních, válkou přivozených
skutečností, které tak zdražily denní
život, a tyto skutečnosti přece doléhají
stejně jako na novopensisty, tak na staropensisty, jak
na aktivní úředníky, tak na pensisty.
Dále jest nutno pamatovati, a na to pamatuje resoluce,
pravda, že u nás máme plno těch, kteří
sloužili mimo území československé
republiky, a ti dostávají pouze 60% pense. Prosil
bych, aby vláda vzala tuto resoluci docela reálně
a vážně a aby skutečně dle ní
postupovala a poskytla jim pensi plnou.
Velectění pánové! Staropensisté
nebudou spokojeni, ale já bych řekl, že obtíž
řešení byla právě ve věci
fiskální, že my byli postavení před
to dvojí rozhodování: Buďto dáme
staropensistům to málo a třeba ne plně
spravedlivě, anebo bude odsunuta otázka ta do neurčita.
Finanční správa - jestli právem, aneb
neprávem, nechci rozhodovati, - namítala, že
nemůže individualisovati, že musí stanoviti
určitou mez, poněvadž nemůže propočítati
to u každého jednotlivce, poněvadž nemá
předběžných aktů; proto musili
jsme se spokojiti s takovýmto paušálním
řešením. Jak jsem již prve řekl,
celá věc spočívá v té
snaze po nivelisaci, v tom, chtíti stlačiti, chtíti
odstraniti všechno diferencování. Ono to bolelo
již při řešení aktivních
úředníků, neboť tam jistě
tou formou, jakou se řešily ty otázky, také
ty vyšší platy byly stlačeny.
U staropensistů byl původně návrh,
směřující k tomu, aby každý
staropensista bez ohledu na to, slouží-li 2, 10 neb
35 let, bez ohledu na to, v jaké třídě
sloužil, dostával 600, resp. 1200 K. Já jsem
tenkráte proti tomu vystoupil a řekl, že jsem
ze zásadního stanoviska proti němu, jako
jsem byl dříve u aktivních, tak také
zde jsem u staropensistů, poněvaž mají
dostat pensisté stejně, ať sloužili již
35 let, nebo 10 let, ať byli v šesté hodnostní
třídě nebo v XI. To není ani hospodářsky,
ani sociálně spravedlivé, neboť není
možno tímto nivelisačním způsobem
řešiti pensijní otázku.
Já vzhledem k tomu, že staropensisté - a upřímně
si řekněme - jsou na tom nejhůře,
nejhůře pochodili při celém řešení,
bych měl na vládu jeden appel. Dá se věc
upraviti aspoň v těch nejkřiklavějších
případech dvojím způsobem. V některých
resortech jest dnes taková nouze o úředníky,
že nemůžeme najíti na př. soudce;
sotva auskultant udělá zkoušku, již se
telefonicky doptávají, jestli má zkoušku
hotovou, a ministr spravedlnosti ho jmenuje soudcem; tož
nemohli by ti úředníci pensisti, které
nemůže stát z důvodů fiskálních
lépe platiti, nemohli by tito úředníci,
kteří jsou schopni, vstoupiti opět do aktivní
služby? Řekne se, že by vstoupili za půl
roku do postavení novopensistů a stát by
tím ztrácel, že by jim musel vyplácet
pak pensi dle novopensistů. To ale není pravda,
poněvadž reaktivace není povinností
státu, a může proto reaktivovati s podmínkou,
že vstoupí do služeb na určitý
čas a že teprve po tomto určitém čase
bude moci býti účastněn nových
předpisů o novopensistech.
To by byl jeden způsob, a já bych řekl, tento
způsob je pro nás zdravý. U nás v
republice, kde máme skutečně nedobré
finanční poměry, by bylo dobře, aby
každé síly bylo využito. Musíme
dnes platiti pensisty, kteří jsou schopni práce,
a zároveň novou sílu plným novým
platem. U nás nejsou ty poměry, jako byly před
převratem, že jsme se chtěli přiživiti
při starém Rakousku a nedívali jsme se na
to, jak vypadá jeho finanční stav. Dnes musíme
pamatovati, že stát jsme my, a tudíž hleděti
míti administrativu co nejlacinější.
A jeden z prostředků jest ten, reaktivovati ty,
kdož jsou k službě způsobilí.