Středa 17. prosince 1919

Vedle zákona jsou ještě 2 resoluce a sice jedna týká se věci té, aby družkám života státních zaměstnanců a zaměstnanců státních drah, kteří vstoupili před počátkem platnosti tohoto zákona do výslužby nebo zemřelí, jakož i dětem atd., aby byly tytéž příspěvky dány i tenkráte, když se jedná o případy pensi z milosti.

Tuto resoluci doporučujeme, aby nezměněna byla přijata.

V resoluci druhé jest nutno provésti určitou změnu stylistickou, která ale vybíhá i ve změnu věcnou. V odstavci 1. "Výbor státně-zřízenecký" se škrtne začátek věty a bude zníti: "Vybízí se vláda, aby až do úpravy" atd.

V odstavci 3., druhý sloupec téže resoluce, provede se totéž a sice "Výbor státně-zřízenecký" se škrtne a začne se versálem "V": "Vybízí se dále vláda, aby se přičinila" atd.

Doporučuji zákon k odhlasování a očekávám, jak jsem již pravil při první své resoluci, že bude beze všeho odhlasován. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Projednávaná osnova zákona výboru státně-zřízeneckého má pouze 11 paragrafů, navrhuji tudíž, aby se hlasovalo o této osnově v celku, jakož i o nadpisu zákona.

Je proti tomuto způsobu hlasování námitka? (Nebyla.) Není tomu tak, budu tedy postupovati, jak jsem naznačil.

Kdo souhlasí s osnovou zákona podle zprávy výboru státně-zřízeneckého a výboru kulturního, t. j. s §§ 1.-11., jakož i s nadpisem tohoto zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina. Osnova zákona schvaluje se v prvním čtení i se svým nadpisem.

Přistoupíme ke hlasování ve druhém čtení.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, právě v prvním čtení přijatou, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

§§ 1-11, jakož i nadpis zákona schvalují se i ve čtení druhém.

Přistoupíme k hlasování o dvou ke zprávě připojených resolucích, a to nejdříve o resoluci na stránce 5. zprávy výboru státně zřízeneckého a pak o resoluci, nadepsané "resoluce II", na stránce 6. téže zprávy, se změnami navrženými panem zpravodajem. Kdo souhlasí s těmito dvěma resolucemi, jak jsou uvedeny ve zprávě výboru státně-zřízeneckého, s opravami, na něž pan zpravodaj poukázal, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Také tyto resoluce se schvalují.

Tím jest tento bod denního pořádku vyčerpán, a přistoupíme k bodu dalšímu, jímž jest

6. zpráva výboru ústavního o návrzích člena Národního shromáždění J. V. Hroudy a soudr. (tisk čís. 1039 a 1040) na úpravu služebních poměrů zřízenců obecních a okresních (tisk č. 2010).

Zpravodajem jest občan Burian. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Burian: Ctěné Národní shromáždění!

Nedávno odhlasovali jsme zákon, kterým nastala úprava hmotných poměrů zřízenců státních, a dnes předkládá vám ústavní výbor předlohu zákona o úpravě hmotných poměrů zřízenců obecních a okresních a cestářů na Moravě, v Čechách a ve Slezsku.

Poměry těchto zřízenců až dosud nebyly vůbec zákonitě nijakým způsobem upraveny, nýbrž naopak jejich poměry byly velice žalostné. Jsou obecní zřízenci, kteří ještě dnes mají pouhých 600, 800 aneb 1000 K ročně, což jest plat nadobro nedostatečný.

Poměry cestářů jsou, jak všeobecně známo, ještě daleko horší, jsou případy, že cestáři okresní nebo cestáři silničních výborů na Moravě mají pouhých 35 K měsíčně. Jsou jen velmi vzácné případy několika málo okresů v Čechách anebo okresních silničních výborů na Moravě, kde poměry dotyčných cestářů jsou poněkud lepší. Jest jisto, ctění pánové, že bude zásluhou Národního shromáždění, když také těmto zřízencům dostane se určité nápravy poměrů a když jejich platy i jejich požitky budou zákonitým způsobem upraveny tak, že bude jim možno, vždy dovolávati se zákonitých ustanovení o tom, co jim v každém ohledu přísluší. My proto navrhujeme úpravu platů pensí a vdovských požitků těchto zřízenců.

Upozorňuji na to, že osnova tato vyžádala si různých šetření, že bylo jednáno s organisacemi zřízenců, že bylo současně také jednáno s jinými korporacemi a že osnova jest výsledkem dohody všestranné. My jsme se vynasnažili v ústavním výboru, vyjíti zřízencům co nejvíce vstříc (Zcela správně!), ale přece jsme také přihlíželi k finančním poměrům obcí a silničních výborů na Moravě, případně okresních zastupitelstev v Čechách. Na druhé straně jsme přihlíželi k tomu, co poskytuje zákon o platech zřízenců státních těmto, a podle toho jsme jaksi udělali určité sazby zřízencům obecním i ostatním. Ještě v poslední chvíli jsme provedli úpravu toho, co jsme původně navrhovali pro zřízence, a já dovolím si upozorniti na to, že jest nutno provésti určitou opravu v tom smyslu § 11., jednajícího o příjmech služebních, výslužném a jiných platech zaopatřovacích. Zde v odstavci druhém tohoto zákona navrhujeme, aby zřízenci obecní v obcích přes 10.000 obyvatelů měli základního platu ročně nikoliv 1800 K nýbrž 2000 K, v obcích s 6 - 10.000 obyvateli nikoliv 1600 K, nýbrž 1700 K, v obcích s 2 - 6000 obyvatelů nikoliv 1400 K, nýbrž 1500 K, v obcích menších ponechali jsme 1200 K ročně základního služného. Také v zákonu o platech zřízenců okresních navrhujeme v § 11. opravu tu, aby základní plat okresních zřízenců obnášel nikoliv 1800 K, jak jsme původně navrhovali, nýbrž aby obnášel 2000 K ročně. Ostatní stupnice ponechány jsou tak, jak jest v zákoně navrhnuto, tedy okresním cestářům podle přidělené trati v I. stupni 1600 K, v II. 1 400 K a v třetím stupni 1200 K ročně. Podotýkám, že v časopisech ve zprávě ze schůze ústavního výboru, která pojednávala o platech těchto cestářů, byla chyba, bylo tam hovořeno o tom, že cestářům má se dostati 12, 14 a 16 tisíc korun ročního platu, což však nebylo správno; tam byla nula přidána. K těm základním platům navrhujeme, aby měli zřízenci jak obecní, tak také okresní, tak také cestáři postup takový, jaký byl přiznán úředníkům obecním a okresním. Domníváme se, že týž postup, který dáváme úředníkům obecním nebo okresním, musí také býti dán zřízencům, vždyť beztoho základní služné zřízenců jest daleko nižší, než základní služné úředníků. Tedy trienálky navrhujeme v 12.5%, navrhujeme po dobu mimořádných dnešních poměrů 50% drahotního přídavku, navrhujeme konečně 20% příbytečného. Dále, pokud se tyče požitků zaopatřovacích, navrhujeme stejné procento pro zřízence obecní a okresní cestáře, jak byly přiznány úředníkům obecním a okresním.

Pánové, tato úprava, jak ji navrhujeme, přinese určitě zřízencům obecním i okresním a cestářům jisté zlepšení dosavadních jejích neblahých poměrů. My jsme se vynasnažili, jak jsem již pravil, poskytnouti těmto zřízencům, co nejvíce bylo možno, vzhledem k neutěšeným finančním poměrům obecním nebo okresním, nebo silničních výborů, a pravili jsme si, když se vynasnažíme řádně odškodniti zřízence obecní i ostatní zřízence, že za to také jest možno od těchto zřízenců žádati řádnou a dobrou práci, řádné a dobré výkony. Také v tom ohledu zákon klade důraz na to, aby zřízenci obecní měli jen v tom případě tyto všecky požitky, když své služby konají jako ve svém výhradném zaměstnání, a nikoliv snad, aby tato jejich služba byla jim vedlejším zaměstnáním. Tedy zákon přímo přesně stanoví, že výkony zřízenců musejí býti výdatné, že zřízenci a cestáři musejí plně pracovati, že jejich pracovní síla musí býti plně využitkována, a že jen v tom případě, když tato pracovní síla jejich plně využitkována jest, příslušejí jim požitky, které jim navrhujeme.

Jsme si vědomi toho, že obce nebo okresy, nebo silniční výbory na Moravě a ve Slezsku budou tím, co zde bude nutno zřízencům poskytnouti, značně zatíženy, že v mnohých případech bude nutno zvýšiti, potrvá-li dosavadní systém daňový, přirážky obecní nebo okresní ne snad jen o 100%, nýbrž v mnohých případech snad o několik set procent. Ale v ústavním výboru jsme si vždy říkali, že právě dnes jest příhodná doba k úpravě poměrů těchto zřízenců z toho důvodu, že ve všech těchto obecních zastupitelstvech zasedají noví lidé, lidé s novým sociálním porozuměním, a poněvadž právě toto sociální porozumění jest dnes živější, že nebudou se tomu vzpírati, co zákon předpisuje, co zákon žádá a co ukládá obcím nebo okresům nebo silničním výborům. Mimo to ještě jsme uvážili také situaci finanční těchto sborů veřejných a řekli jsme si, že bude nutno, aby vláda nějakým způsobem snažila se upraviti finance jejich. Proto také navrhujeme mimo tyto zákony resoluci, ve které se vláda vyzývá, aby v nejkratší době předložila osnovu zákona, kterou upravují se finance obcí, okresů a okresních silničních výborů.

Pánové, o jednotlivostech a podrobnostech osnovy tohoto zákona nebudu se rozšiřovati, neboť pravil jsem již, že jest to zákon, který byl všestranně dohodnut; všechny strany na zákoně tom pracovaly a všecky strany vyslovily s tímto zákonem svůj souhlas. Není tedy dojista zapotřebí, na obhajobu toho neb onoho paragrafu vésti nějaké obšírnější řeči a nějak obšírněji vše vykládati. Jedna malá oprava musí býti ještě uvedena. V obou zákonech - jest to jen nepatrná oprava - v § 22. odst. 3. mluví se v tisku zde o § 13., kdežto má tam býti mluveno o § 10.

Pánové! Touto úpravou dostane se zlepšení hmotných poměrů mnoha desetitisícům zřízenců Československé republiky. Počítáme-li k tomu jejich příslušníky, jejich rodiny, jejich manželky a jejich děti, musíme říci, že dostane se zlepšení poměrů statisícům v Československé republice. Myslím, že Národní shromáždění odhlasováním tohoto zákona vykoná krásné a dobré dílo, vykoná něco nového, dá ochranu zákonitou a dá zákonitý podklad pro poměry hmotné obrovského počtu dobrých příslušníků Československé republiky, kteří dosud neměli naprosto ničeho, a proto vám doporučuji, abyste zákon tento jednomyslně schválili. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Přistoupíme k hlasování a prosím o zaujetí míst.

Dám o projednávaných osnovách dvou zákonů hlasovati tímto pořadem: Nejdříve o osnově prvého zákona, který obsahuje čtyři články a paragrafů 26, se změnou v § 11. výborem usnesenou a referentem také přečtenou; na to pak o osnově druhého zákona s touž změnou v § 11., jak pan referent přečetl tu změnu a k přijetí doporučil, jakož pak i se slovní změnou v § 22., kde místo "§ 13." má státi "§ 10".

Jest proti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? (Námitka nebyla.) Není. Budeme tedy postupovati, jak jsem naznačil.

Prosím ony pány a dámy, kteří souhlasí s osnovou prvého zákona, jímž upravují se služební poměry trvale ustanovených zřízenců při obcích v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, jak jest uveden na str. 4. zprávy ústavního výboru, se změnou v § 11. a slovní změnou v § 22., jak je pan zpravodaj naznačil, aby povstali se svých míst. (Děje se.)

To jest většina. Článek I.-IV., jakož i nadpis zákona se schvaluje v prvním čtení.

Přistoupíme ihned k čtení druhému. Kdo souhlasí s článkem I.-IV. první osnovy zákona, jímž se upravují služební poměry trvale ustanovených zřízenců při obcích v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, a jeho nadpisu v celku, jak jsme je právě v prvém čtení přijali se změnami v § 11. a 22., prosím, aby povstali se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. Článek I. II. III. a IV., jakož i nadpis zákona schvalují se i ve druhém čtení.

Přistoupíme k odhlasování osnovy druhého zákona, jímž se upravují služební poměry trvale ustanovených zřízenců a cestářů okresních zastupitelstev v Čechách a okresních silničních výborů na Moravě a ve Slezsku a jeho nadpisu v celku, rovněž se změnou v § 11. a malou slovní změnou v § 22., jak to bylo naznačeno panem zpravodajem. Kdo souhlasí s osnovou druhého zákona, jak jest ve zprávě ústavního výboru uvedena na str. 11., prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. Článek I., II., III., IV. a V., jakož i nadpis zákona se schvalují v prvním čtení.

Přistoupíme ihned ke čtení druhému a prosím ony členy Národního shromáždění, kteří souhlasí s přijatou osnovou druhého zákona, jak právě jsme ji přijali se změnami v prvním čtení, i ve čtení druhém, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Článek I.-V. druhého zákona podle zprávy ústavního výboru se schvalují a tím i ve druhém čtení přijímají.

Přikročíme k schválení navržené resoluce. Snad ji nemusím čísti. Kdo souhlasí s resolucí, jak jest uvedena na str. 18. zprávy ústavního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Resoluce se schvaluje. Tím jest tento bod denního pořadu vyřízen a přistoupíme k dalšímu a tím jest

7. zpráva výboru pro jednací řád a výboru rozpočtového o návrhu člena Národního shromáždění R. Bechyně dra Lukavského, Bradáče, Šrámka, E. Špatného, Igora Hrušovského, B. Fišera a soudr. (tisk č. 1981) na úpravu platu předsedy Národního shromáždění československého (tisk č. 2011).

Zpravodajem za výbor pro jednací řád jest občan dr. Krouský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Krouský: Vážené Národní shromáždění!

Mám čest referovati o návrhu, který vyšel z podnětu zástupců všech klubů, shromážděných v tomto váženém sboru. Všechny strany tohoto Národního shromáždění dospěly souhlasně k přesvědčení, že ustanovení jednacího řádu, pokud pojednává o platu předsedy Národního shromáždění, jest nedostatečné a potřebuje korektury. Není třeba, velectění pánové a paní, abych ubezpečoval vás o nutnosti tohoto návrhu, není třeba, abych zdůrazňoval význam funkce, celodenní činnost, které tato funkce vyžaduje. Z vašeho středu spontanně vyšel návrh, o němž výbor pojednal.

Plat předsedy Národního shromáždění stanoven byl v původním jednacím řádu ještě Národním výborem, tedy v době, kdy o rozvrhu činnosti tohoto zákonodárného sboru nebylo dobře potuchy. Proto ustanovení zní tak, jak v dnešním jednacím řádu jest. Výbor, pojednávaje o návrhu kol. Bechyně a soudr., přisvědčil jednohlasně názoru navrhovatelů, že dosavadní plat předsedy Národního shromáždění neodpovídá ani práci ani postavení tohoto funkcionáře.

Proto jednomyslně se usnesl výbor, doporučiti vám osnovu, kterou máte v rukou, a já navrhuji, aby vážené Národní shromáždění osnovu tu schválilo. (Výborně!)

Místopředseda Konečný (zvoní): Udělují slovo referentovi výboru rozpočtového, občanu Ant. Němcovi.

Zpravodaj posl. Ant. Němec: Jménem rozpočtového výboru doporučuji tuto osnovu zákona k schválení. Myslím, že tím vykonáme jen svou povinnost vůči předsedovi, když mu umožníme, aby funkci svou i nadále mohl vykonávati. (Výborně!)

Místopředseda Konečný (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Přikročíme k hlasování a prosím, aby pánové a dámy zaujali svá místa. (Děje se.)

Navržená osnova zákona čítá pouze 2 články. Proto myslím, že můžeme hlasovati o celé osnově navrženého zákona i o jeho nadpisu na ráz.

Není proti tomu snad námitek? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s navrženou osnovou zákona podle zprávy výboru pro jednací řád a podle zprávy výboru rozpočtového, jak je vytištěna, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) To je většina.

Osnova zákona toho se přijímá.

Přistoupíme ihned k hlasování ve druhém čtení.

Přeje si snad p. zpravodaj nějaké změny?


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP