Druhá skupina, o které jsem se zmínil, byla
ta, že byly různé tvrdosti odstraněny.
Nejtěžší tvrdostí v tom směru,
a to přímo příkrostí, která
byla odvislá od nahodilostí, byla karenční
doba pro vdovu. Tuto karenční dobu čekací
odstranil výbor návrhem svým, že není
možno, aby vdova pozbyla veškerých nároků,
když tento aktivní zaměstnanec neměl
ještě plného nároku pensijního,
takže hned, i po 24 hodinách, když zemře
její živitel, který měl nárok
na pensi, nastává případ, kdy žena
dostane pensijní minimum. To, myslíme, jest jeden
z nejblahodárnějších momentů
našeho zákonného návrhu, neboť
byly podobné vdovy odkázány na pense z milosti,
které ani svou částkou, ani svou formou nikdy
nemohly uspokojiti.
Další nesrovnalostí bylo i to, že zvláště
u státních železnic, na které rovněž,
jak jsem s počátku řekl, unifikací
tento zákon platí, bylo možno, aby vedle pense
požíval dotyčný zaměstnanec také
úrazové renty v plné míre, což
bylo v odporu se zájmem státního hospodaření,
ale také se zájmem spravedlnosti, neboť někdy
požitky ty byly naprosto nepřiměřené
k původním právům a nárokům.
Nalezla se forma, že nesmějí přesahovati
požitky pensijní a úrazová renta základnu
pensijní, ovšem s tím omezením, že
část 25% odpočivného musí zůstati
naprosto nedotčena. Stejně zvýšily se
také pensijní požitky vdov, když muž
zemřel na úraz a sice tou formou, že může
se až do 11/2 násobného obnosu jejich oprávněného
požitku pensijního zvýšiti tento příjem.
Třetí moment, na který jsem poukázal,
týkal by se rozšíření okruhu
oprávněných osob. l zde, myslím, nastoupili
jsme stanovisko naprosto moderní a odstranili jsme různé
předpisy, které se zvláště těžce
nesly. Zmíním se jen o tom, že jsme odstranili
dřívější omezení, že
vdova po zaměstnanci, který se po 60tém roku
věku svého oženil, neměla nároku
na pensi, leda v případě, kdy zrozeno bylo
dítě; takže není dnes vůbec v
tom směru překážek. Dále odstranili
jsme také ustanovení, že neplatily nároky
pensijní pro vdovy, když zaměstnanec oženil
se již v pensi, takže i v tomto případě
nabývá jeho vdova plného nároku. K
tomu nás vedlo hlavně uvážení,
že právě naopak pensista, zvláště
mladší, který jenom na základě
invalidity přišel do výslužby, jest odkázán
na to, aby měl v rodině oporu, a dosud se nemohl
ženiti, jelikož přirozeně žádná
žena nechtěla vésti jeho domácnost,
když nevěděla, co se s ní stane, když
by muž, který je ostatně invalidou, náhle
zemřel.
I v takových případech chtěli jsme
pomoci, aby opora byla dána invalidovi, a tím dosáhli
jsme toho, že vdova v tom případě má
plný nárok. Jest možno, že se zneužije
specielně tohoto ustanovení, jelikož i zde
není karenční doby žádné,
a že snad z lidskosti, dobročinnosti a jiných
závazků pensisté staří teprve
v posledním okamžiku vykonají svou povinnost
a postarají se o tu ženu, která se o domácnost
starala jako pravý člen rodiny o rodinu pensistovu,
a tomu se ovšem nedá předejíti. Výbor
jest toho náhledu, že jednotlivé případy
zneužití nemohou míti tak dalekosáhlého
vlivu, aby porušily zásadu, která jest spravedlivou.
Rozšířili jsme zde dále návrh
na pensi vdovskou na družky života, omezivše tento
návrh na podmínku, že musí míti
se zaměstnancem dítě, neboť to jest
závazek a důkaz, že bylo rodinné soužití
a že to není opětně jen fingovaný
poměr, ze kterého by se chtěl návrh
na pensi budovati.
Ohledně družek života byl nárok pensijní
ještě dále omezen a sice již po usnesení
výboru, takže výbor musil v poslední
schůzi jednati opět o této zákonné
osnově a sice v tom směru, že družky života
mají jen tehdy nárok, když jiného oprávněného
vdovského nároku není, neboť vláda
opřela se tomu, aby dvě vdovské pense současně
byly placeny. Ostatně může družka života,
kdyby byla tím zkrácena, cestou milosti obdržeti
určitou část nebo celou vdovskou pensi. Mimo
to rozšířen byl okruh oprávněných
osob na děti nemanželské, na chovance za určitých
podmínek, takže v sociálním ohledu povinnostem
svým výbor plně vyhověl a doufám,
že přijetím těchto ustanovení
mnohé trpké a stinné stránky sociálního
pojištění u státních zaměstnanců
budou odstraněny. Daleko však významnější
a přetřásanější v kruzích
zaměstnanců státních jest otázka
úhrady. Vláda sama stála původně
na stanovisku, že má převzíti zaměstnanec
polovinu veškerých nákladů a polovinu
zaměstnavatel, a sice podle průměrných
zásad u soukromého pojištění.
Státní zaměstnanci však vzpírají
se tomuto náhledu, neboť pense byla od jakživa
jejich privilegií v dobách, kdy u jiných
osob o soukromém pojištění nebylo vůbec
ještě ani řeči. Zajisté jsou
pensijní normy a myšlenka pensijní u zaměstnanců
státních staletou institucí a proto chtějí
zaměstnanci dobrovolně jenom oním příspěvkem
přispěti, který by byl úměrný
také jejich hospodářské situaci a
platu, aby příliš těžce nepociťovali
nového zatížení ve své domácnosti.
Po delším jednání upuštěno
od toho, stanoviti polovici nákladu, a smluvena 8procentní
kvota jako pensijní příspěvek. Na
jedné straně však tento příspěvek
byl snížen a sice tím, že taxy a různé
poplatky jmenování, postupu a pod. se zruší,
takže komplikovaný dřívější
aparát, kde percentuální srážka
z měsíčních výplatních
listin zřízence zatěžovala, se zjednodušil
a máme nyní pouze jednotný 8procentní
příspěvek.
Tento příspěvek jest však vzdor tomu
velmi těžce pociťován zaměstnanci.
Při úhrnném platu 10.000, 12.000 K a více,
kterýžto plat nebude abnormální, nýbrž
dle úpravy platové i automaticky se dosáhne,
u většiny zřízenců a zvláště
úředníků obnáší
to tisíc korun i více roční srážky.
To jsou číslice, které tak lehce nemohou
se postrádati v skromné domácnosti úředníka
a zřízence. Proto opět naléhali zaměstnanci,
nevěříce, že jest oprávněný
tento obnos 8%, aby vláda znova uvažovala o případném
snížení tohoto příspěvku.
Za tím účelem byla přijata resoluce,
ve které se vyslovuje, že má se sebrati statistický
materiál, že má se číselně
dokázati i oprávněnost tohoto příspěvku
a že má se do roku znova přikročiti
ke stanovení pensijního příspěvku.
Opakuji, že zaměstnanci jsou přesvědčeni
na základě výpočtů vlastních,
na základě dobrozdání různých
znalců pojistnotechnických a dokonce i na základě
různých písemných elaborátů
dřívější vlády rakouské,
že 8% příspěvku pensijního jest
příliš velká částka a
že není naprosto úměrná, čili
že finanční efekt pensijní by byl vlastně
aktivním na účet státních zaměstnanců.
Státní zaměstnanci trvají na tom,
že vláda má vůbec největší
část podílu na těch to příspěvcích
převzíti a že má jen úměrnou
částkou zatížiti zaměstnancův
rozpočet.
Já sám pro svoji osobu lituji, že vláda
nám nepředložila dostatečný statistický
materiál.
My ve výboru pracovali jsme jen z dohadů, my jen
smlouvali ohledně té částky percentuální,
my jsme to jen dohadovali, jeden dokazoval, že jest to přemrštěné,
druhý dokazoval, že to jest nepoměrně
málo, takže práce naše sama jako výslednice
nemá úplně seriosního podkladu. Jest
to vůbec chyba, která se opětně v
pracích výborových objevuje, což jest
ovšem v mladé republice pochopitelno, že nemáme
často dostatečný podklad a materiál,
abychom mohli si poříditi přesné výpočty.
Proto vítám, že ve výboru jsme se usnesli
na resoluci, o které jsem se zmínil, takže
bude nám znova jednati o otázce pensijního
příspěvku.
Co se týče příspěvků,
velectění pánové, jsou tu tedy tvrdosti.
Na druhé straně musím však zmíniti
se také o tom, že i jednu dobrou stránku má
naše osnova zákona: že totiž odpadá
placení příspěvků u těch,
kteří již dovršili služební
dobu, když již nárok na pensijní pojištění
mají. Dnes musil každý platiti až do doby,
kdy musil jíti na odpočinek, kdežto dle našeho
návrhu přestává placení, takže
úspory v posledních letech služby budou obnášeti
slušný obnos.
To bylo by vše, co jsem chtěl přednésti
o předloze, kterou máte v rukou a jejíž
přijetí výbor doporučuje. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný: Zpravodaj
kulturního výboru p. prof. dr. Srdínko
vzdal se slova.
K slovu není nikdo více přihlášen,
přistoupíme k hlasování a prosím
o zaujetí míst.
Návrh osnovy zákona čítá pouze
14 článků. Dám proto o ní hlasovati
najednou, jakož i o nadpisu zákona. Jsou proti tomu
námitky? (Nebyly.)
Námitek není. Kdo souhlasí s osnovou zákona
podle zprávy výboru státně zřízeneckého,
jakož i s ní souhlasnou zprávou výboru
kulturního, t. j. s článkem 1. až 14.,
prosím, aby povstal se svého místa. (Děje
se.)
To jest většina, čl. 1.-14., jakož i nadpis
zákona se schvalují.
Přeje si pan zpravodaj slova k druhému čtení?
Zpravodaj posl. Gust. Navrátil: Ne!
Místopředseda Konečný: Přistoupíme
ihned k hlasování o osnově zákona
také v druhém čtení.
Kdo souhlasí s osnovou zákona podle zprávy
výboru státně zřízeneckého
a výboru kulturního, kterou jsme právě
přijali v prvém čtení, i ve čtení
druhém, prosím, aby povstal se svého
místa. (Děje se.)
Osnova zákona schvaluje se i ve čtení
druhém, jakož i nadpis zákona a přistoupíme
k odhlasování dvou resolucí.
Přeje si snad slavné Národní shromáždění,
aby tyto dvě resoluce byly přečteny? (Hlasy:
Ne!)
Kdo souhlasí se dvěma resolucemi, jak jsou uvedeny
ve zprávě výboru státně zřízeneckého
a výboru kulturního, prosím, aby povstal
se svého místa. (Děje se.)
To jest většina, obě resoluce se schvalují.
Tím jest tento bod denního pořádku
vyřízen a přistoupíme k dalšímu
bodu, jímž jest
5. zpráva výboru státně-zřízeneckého
a výboru kulturního o návrhu člena
Nár. S. G. Navrátila a soudr. tisk čís.
598 na úpravu starobních požitků
(pensí a provisí), drahotních přídavků
a výpomoci státních a ústavních
zaměstnanců na odpočinku, jejich vdov a sirotků,
tisk č. 2028. Zpravodajem jest občan Brodecký,
uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Brodecký: Slavné Národní
shromáždění!
Předloženou osnovou zákona leží
před námi výsledek velice těžké,
velice obtížné práce státně-zřízeneckého
výboru, snad jedné z nejobtížnějších,
které bylo státně-zřízeneckému
výboru absolvovati. Poněvadž se tu jedná
o úpravu platů, o úpravu pensí, na
kteroužto úpravu nelze použíti obvyklého
měřítka, kde poukazujeme na to, že zvýšením
nároků na udržení života jest potřeba
zvýšiti i míru, aby zachována byla pracovní
zdatnost dotyčných, nýbrž poněvadž
se tu jedná o kategorii lidi, kteří byli
již odstavení od života činorodého
a kteří odkázáni jsou na určitý
plat, který v mnohém případě
si zajistili zvláštním pojištěním,
kde není možno získati dotace pojistných
jistin, byl úkol, vyhověti jistě oprávněným
požadavkům staropensistů za zvýšení
jich platů, velmi obtížný a narážel
při každé příležitosti na
odpor. Snad najdou se ještě dnes v řadách
staropensistů jednotlivci, kteří to, co tu
bylo vytvořeno, považovati budou za málo. Stačí
jen přehlédnouti zákon a zprávu zpracovanou,
aby bylo viděti, že, i když tu nebylo uděláno
mnoho, jedno veliké se stalo, totiž těm nejchudším
z chudých (Tak jest!), o nichž nedovedeme si
ani představiti, jak bylo možno, že žili
v těch dobách, kdy my jsme s příjmy
10-20krát většími žíti nemohli.
(Zcela správně!)
Tito lidé přece jen válku přežili
a těmto lidem v řadě prvé znamená
tento zákon opravdu velikou pomoc, znamená existenční
záchranu. Může-li se tomuto zákonu vytýkati
něco, pak by se mohlo vytýkati, zač nemůžeme
my, zač nemohou ti, kteří na zákonu
pracovali. Tento zákon měl býti odpovědí
na velký dotazník života staropensistů
již před mnohými lety. To jest jediná
výtka, která mu může býti učiněna,
jediná výtka, že nechala sta a statisíce
staropensistů zemříti hlady dříve,
než zákon přišel. Uvážíme-li,
že máme dnes staropense, kde minimum jest 300 K ročně,
a se všemi přídavky drahotními, teprve
v 17. roce danými, staropense na 380 K, myslím,
že vžijeme-li se do toho, jak jsme všichni žili
po dobu války, jak těžko bylo sehnat kus chleba,
jak těžko, téměř vyloučeno
bylo sehnati tolik, co k životu člověka je
potřeba, vzpomeneme-li si, že jsme měli na
50.000 rodin jen u nás, v dnešním československém
obvodu, které musely vyjíti s tak malými
příjmy, jako jsou pense o 400 až 600 K, dovedeme
si teprve představiti, že všechno to, co jsme
vykládali o velké bídě, kterou malý
člověk musel snésti přes válku,
není ničím k poměru, co museli vytrpěti
naši staropensisté. Když tu není práva,
jest tu přece jen určitý zákon lidskosti,
který se také nesmí porušiti, poněvadž
trestem na něj jest úpadek lidství vůbec,
úpadek lidství, kterým by národ velmi
mnoho trpěl.
A tímto zákonem lidskosti vedeni, přišli
členové státně-zřízeneckého
výboru k přesvědčení, že
jest vyloučeno, aby ve chvílí, kdy upravují
se poměry aktivních zaměstnanců, kdy
upravují se pensijní poměry dnes aktivních
zaměstnanců, mohla býti kniha v těchto
věcech uzavřena, aniž by na jednu z těch
stránek napsána byla také vzpomínka
na nejubožší z proletářů,
státních zaměstnanců, na staropensisty.
Žádnou milost, jen část, jen menší
část nejlidštější povinnosti,
kterou máme, jsme vykonali tím, že tento zákon
byl zpracován, a tím, že jej odporučujeme
Národnímu shromáždění
k odhlasování.
Myslím, že stačí prostě si uvědomiti,
oč jde, a není třeba žádných
dalších vývodů, které by měly
svésti Národní shromáždění
k hlasování. Zde není možno apelovati
na cit, zde není možno apelovati na nějakou
milost, zde jest možno prostým, jednoduchým
gestem pokynouti Národnímu shromáždění,
aby odhlasováním tohoto zákona vykonalo svou
povinnost.
Místopředseda Konečný (zvoní):
Druhým zpravodajem za kulturní výbor jest
p. prof. dr. Srdínko, který se vzdává
slova. Dále jsou k tomuto bodu denního pořadu
přihlášeni pánové Buříval,
Smrtka a dr. Matoušek.
Po úradě konference klubovních předsedů
stanoví se lhůta řečnická
na 10 minut.
Jest proti tomu nějaká námitka? (Námitka
nebyla.) Není. Tedy lhůta řečnická
stanoví se na 10 minut.
Uděluji slovo druhému ze zapsaných řečníků,
občanu Smrtkovi.
Posl. Smrtka: Slavné Národní shromáždění!
Oba zákony, které projednáváme, zákon,
který jsme odhlasovali, o němž byl referentem
p. kol. Navrátil a zákon, o němž
referoval právě p. kol. Brodecký,
tvoří jeden celek.
Státně zřízenecký výbor
rozdělil tyto dva zákony ve dvě více
z důvodů formálních, aby odděleno
bylo to, co má míti trvalou platnost, od toho, co
má býti ustanovením přechodným.
A ustanovením přechodným má býti
právě zákon, o kterém referoval p.
kol. Brodecký.
Zákon první, který jsme již odhlasovali,
znamená úpravu pensijních poměrů
státního úřednictva a všech kategorií,
které pod označení toto spadají, pro
budoucnost. Staví na základě zákona
ze dne 7. října, kterým se upravuje služné
státnímu úřednictvu. Srovnáme-li
tento zákon právě přijatý,
se zákonem ze dne 7. října, shledáváme,
že se v něm v podstatě splňují
téměř všechna přání
státního úřednictva do té míry,
pokud to bylo za daných poměrů jenom trochu
možno. Jedno ovšem v tom zákoně bude úřednictvo
dosti těžce pociťovati v nynější
době; to je, že pensijní požitky přece
jen se nevyměřují v té výši,
i když úředník svou služební
dobu dovrší, nevyměřují se v
plné výší se zřetelem k tomu,
že se neposkytují státnímu úřednictvu
přídavky, které se povolují na základě
výminečných nynějších
poměrů jako následky války, že
se jim nevyměřují v téže výši,
jako státnímu úřednictvu v aktivitě.
Tím se stane, že úředník, který
odejde na odpočinek, ztratí na aktivních
příjmech nejméně okolo 3000 K a že
ta ztráta dostupuje až 7000 K. To zajisté pro
mnohého, zvláště je-li otcem rodiny,
jest ztráta velice bolestná. Státně
zřízenecký výbor, když o této
věci jednal, dospěl také k názoru
skutečně jednomyslnému, že předpokládá,
že úřednictvo bude odcházeti na odpočinek
jen v tom případě, kdy skutečně
také bude ke službě nezpůsobilé,
a zvláště v nynější době,
kdy jest potřebí zkušených lidí,
že ti lidé ve své službě budou
setrvávati.
Proto soudím, že jistý nátlak, který
se vede od organisací, aby úředníci
aktivní, kteří jíž dovršili
svou služební dobu 30 nebo 35letou, odcházeli
na odpočinek, by byl se zřetelem k těmto
poměrům do jisté míry nemístný,
alespoň nemístný tenkrát, má-li
takový úředník ještě nezaopatřenou
rodinu a není finančně dosti dobře
situován. Jak jsem řekl: státní úředník,
který jest v aktivitě, má své požitky
a pensijní zaopatření jistě k plné
spokojenosti.
Musíme přece jenom počítati, že
ta doba nynější výminečná
pomine a pak vzhledem k tomu, že právě z iniciativy
pana kolegy Brodeckého se stalo, že částka
do 2400 K převzata byla z drahotních přídavků
a připočtena byla k příjmům
aktívním, že se tím podstatně
věc zlepšila. Čeho by bylo litovati, jest,
- oč jsme marně usilovali - že současně
neřešila se otázka místního přídavku
se zřetelem na poměry, které došly svého
výrazu již v resoluci k zákonu ze dne 23. května,
kdy se jednalo o upravení platů učitelských,
a k resoluci, kterou také přijal státně
zřízenecký výbor k zákonu ze
dne 7. října.