Středa 17. prosince 1919

Místopředseda Konečný zvoní: Prosím o klid!

Zpravodaj posl. Houser: Ty se mohou dělati z papíru, tenkých prkének anebo z hlíny. Vynalézavost žáků a učitelova již najde příležitost, aby při počtech, měřictví, fysice, anebo při zeměpisu takové práce se hotovily. Ovšem není možno je konat při každém předmětě a při každé hodině. S takovou prací vnesl by se do školní světnice jiný duch. Žáci by nebyli odkázáni, jako teď, sami na sebe. I kdyby žáci pracovali podle učitelova návodu, budou vedeni k samostatnosti. Žák se bude velmi často během práce obracet na učitele, bude vzájemný myšlenkový styk mezi učitelem a žáky. Každá otázka žákova jest určitý problém, ten ať učitel neřeší, nýbrž jen pomáhá řešiti. Tyto práce ruční, které doplňují, zesilují vyučování jednotlivým předmětům, by mohly býti zavedeny do všech škol ihned.

Jinak jsou upraveny ruční práce v dílnách, které jsou při školách, a v nichž se učí pracím ve zvláštních hodinách a jako zvláštnímu předmětu. V jiných státech kladou na toto rukodílné vyučování velikou váhu, a úvahy o jeho ceně hospodářské i vychovatelské je různě upravily. Nejznámější soustava vyučovací jest švédský slojd.

Slojd vybírá k výrobě předměty z domácností, a postupuje při jich hotovení od nejjednodušších k složitějším. Z prvu užívá jen nože, později sahá i po nástrojích jiných. Švédský slojd je namnoze základem vyučování rukodělného také v jiných státech, kde jest ta soustava upravena dle domácích potřeb a dle schopnosti žáků. Děti by měly prováděti v dílnách nejrozmanitější práce, kde by se hotovily výrobky z lepenky, ze dřeva, z kovu a hlíny. Tím, že by se věnovaly těmto pracem, nestaly by se v budoucnosti spracovateli těch hmot, právě tak, jako když se učí češtině, nepřipravují se, aby z nich byli badatelé té řeči, anebo když se učí dějepisu, aby z nich byli historikové. Děti by se seznamovaly s prvky práce, řeknu, s její abecedou. To by se dělo podle určitého plánu, nebylo by v tom nic jednostranného, jednalo by se jen o techniku práce, kterou by děti poznávaly. Postupovaly by od jednoho zaměstnání ke druhému a ke třetímu.

V úvahách o tělesné práci žákovské málo se hledí k pracím zemědělským. Tyto práce, které by se konaly v zahradách a na polích, neobyčejně by přispěly k tomu účelu, o kterém se zmiňuji. V Čechách je to tím více možno, protože máme mnoho škol, jež jsou opatřeny zahradami a pokusnými poli. V Čechách je totiž 69% škol, jež mají školní zahradu a 15% škol, jež mají hospodářské pole pokusné. To je velká příležitost k pracím zemědělským, a bylo by žádoucno, aby jí bylo užito co nejvíce. Takových prací měli by se účastniti stejně hoši jako děvčata; pro děvčata jsou zaměstnání ještě jiná, zvláštní.

Na všech školách českých jsou zavedeny ruční práce dívčí. Ty nezaměstnávají však rukou, nýbrž jen prstíky dívčí. Mám na mysli práce jiné. Jsou totiž u nás školy, které mají školní kuchyně. V takových školních kuchyních by měla pomáhati školní děvčata všude, ale neděje se to. Podle zprávy poslední, kterou mám, dělo se to jen v Dobříši a ve Warnsdorfě.

Tělesná práce ve škole by byla dobrou protiváhou nynějšímu učení, knižním vědomostem ve škole, které až do vysílení namáhá rozum dětský a paměť dětskou. Byla by také kus starosti o dětské tělo, které snáší při nynějším způsobu vyučování jen příkoří, jež se ani nemohou odstraniti nynějším tělocvikem. Někdy zaměstnávají práce jen ruce žáků, někdy však vyžadují pohybů celého těla, podněcují jeho orgány k větší činnosti a tuží je. Mnohdy vyžadují velké vytrvalosti a, když namáhají tělo, také sílí vůli pracujícího.

Vyučování pracem má také ten význam, že by vedlo k lepší úpravě společnosti. Dnes je žák při školní činnosti odkázán sám na sebe. Při pracích bylo by jinak. Jsou některé, na kterých se účastní dětí několik. Část udělá hoch jeden, pokračování pak provádí hoch druhý.

Jinde jsou celé skupiny žáků, jimž se přidělují určité úkoly. V takových družinách jsou hoši, kteří jsou zkušenější, své zkušenosti sdělují ostatním, tak že se stávají majetkem všech. Pěstuje se mezi žáky stálá výměna myšlének, úspěchů a chyb, zkrátka, bratrská sdílnost a vzájemná pomoc. V tomto ovzduší přátelské ochoty a vzájemného povzbuzování rozvíjejí se morální dětské vlohy přirozeným způsobem.

Práce jest tak znamenitým prostředkem výchovným a může býti tak bohatým pramenem rozumového vzdělání, že byly zařízeny školy, v nichž byla středem. Nejznámější je pokusná škola, kterou zřídil při universitě v Chicagu profesor Deney. Deney nevidí v rukodílných pracích v dílnách, na poli, v kuchyni jednotlivé předměty, ale východiska, odkud jsou děti vedeny k poznání okolního světa. Tak nabývají způsobem podobným, jako nabývaly doma, tělesnou činností největšího dílu vědomostí.

Škola je pokračováním života domácího, není učebnou, ale životem. Tato aktivní práce ve škole je tak řízena, aby podávala žactvu určité množství učebné látky; to, co se děje mimo školu náhodně a nesoustavně, jest zde sorganisováno. Deney odmítá nynější individualistický ráz školy a naplňuje ji ovzduším sociálním.

Naše školy ovšem podle tohoto plámu Deneyova přeměniti nelze. Ale to jest možno provésti hned, aby vyučování bylo provázeno ručními pracemi. Musíme žádati, aby při škole pro mládež odrostlejší byly založeny dílny. Dílny by měly míti všechny školy občanské a ovšem také všechny školy střední a odborné.

Jest třeba žádati, aby se tělesné práci učily nejen děti, které již od mládí jsou určeny k tomu, aby byly dělníky rukou, ale děti všechny. Tělesná práce by byla částí všeobecného vzdělání a teprve na tom by se budovalo vzdělání odborné. Bylo by nejlépe, kdyby podle toho, jak mládež je nadána vlohami duševními, nebo má úspěch v tělesných pracích, věnovala se určitým povoláním. Bylo by to nejlepší, ale nestane se tak, protože o tom, čím bude kdo, jakému povolání se bude věnovati, nerozhodují jen vlohy, nýbrž také hospodářská moc rodičů. (Tak jest!) Ta dokáže, aby mládež i při slabých vlohách vystudovala. Nynější rozlišování práce duševní a práce tělesné jest tak ostré, že i děti z jedné třídy přecházejí obtížně do třídy druhé. Zřídka se stává, aby dítě z kruhů dělnických stalo se úředníkem nebo zaměstnavatelem, ale ještě řidčeji, aby dítě z kruhů úřednických a zaměstnavatelských se stalo prostým dělníkem. To proto, že hmotná práce je obtížná a že není spojena s výhodami, jako povolání jiná. Učení tělesné práci by ji zbavilo nynějšího nedoceňování, protože by ji všechna pokolení aspoň poznala, aby byla ctěna a vážena tak, jak toho zasluhuje. Tomu brání nynější rozvrstvení společnosti. To bude teprve ve společnosti příští.

Žádáme, aby učení tělesné práci se neobmezovalo jen na školy národní, nýbrž aby bylo zavedeno také na školách středních a odborných.

Jest třeba ještě zodpověděti otázku po přípravě učitelů k vyučování rukodělným pracím.

Podle nařízení našeho ministerstva školství byl upraven učební plán na učitelských ústavech mužských tak, že jest tam zavedeno rukodělné vyučování ve 3. a 4. ročníku po 2 hodinách týdně. Toto opatření nedostačuje již proto, že učitelský ústav jest střední školou a tam by mělo býti vyučování rukodělným pracem v každém ročníku. Učitelé, kteří by tam odtud vyšli, byli by schopni učiti děti ručním pracím, jež provázejí vyučování předmětům jiným. Aby však mohli se učiti ručním pracím v dílnách při občanských školách, k tomu jest třeba způsobilosti zvláštní. Znám učitele, který se připravil k tomu učení tak, že vstoupil k truhláři jako učeň a pracoval u něho, až dostal za vyučenou. Tak velikou oběť ovšem nesmíme žádat na nikom, ale musíme chtíti, aby učitelstvu byla poskytnuta příležitost k potřebnému vzdělání; proto by se měly konat kursy při průmyslových školách. Pro učení pracím zemědělským hodí se nynější učitelský ústav, ale i tam bylo vyučování hospodářství v poslední době tak upraveno, že bylo zmenšeno a to jen na jednu hodinu týdně ve 3. ročníku. K vedení domácnosti a pracím v kuchyni by mělo být přihlíženo na ústavech pro učitelky, ale není pro ty předměty vyhražena hodina žádná. Jest nejvyšší čas, aby učení tělesným pracím se dostalo do škol všech. Pokud toho však není, měly by se některé školy vybrati a sice všechny jejich druhy, kde by se zavedlo, dělaly by se pokusy, a ty školy mohly by se stát vzory, až bude zavedeno všeobecně.

Kulturní výbor, pojednav o této otázce, předkládá Národnímu shromáždění tuto resoluci:

Národní shromáždění ukládá vládě, aby vzdělávací činnost národních a středních škol tak upravila, aby v ní bylo vyučování hmotné práci, a aby připravila pro ně učitelstvo na učitelských ústavech a průmyslových školách. (Výborně! Potlesk!)

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme k odhlasování resolučního návrhu. Kdo souhlasí s resolucí kulturního výboru, jak právě byla panem zpravodajem přednesena, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) Resoluce kulturního výboru se schvaluje. Tím ukončili jsme bod 2. denního pořadu a přistoupíme k bodu dalšímu, jímž jest:

3. zpráva výboru živnostenského o peticích č. 1596, 1627 a 1629. (Tisk. 2007.)

Zpravodajem jest občan Vilém Votruba.

Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec Vilém Votruba: Slavné Národní shromáždění!

Zemská jednota hostinských a kavárníků pro Moravu a Slezsko v Brně, ústřední sbor Zemské rady živnostenské pro Moravu a Ústřední spolek živnostníků moravských v Brně žádají, aby se jim dostalo zastoupení v Živnostenské radě československé, která se má zříditi.

Tato korporace se má zříditi cestou nařizovací, a sice nařízením ministerstva obchodu. Osnovu tohoto nařízení dalo ministerstvo již živnostenskému výboru a touto osnovou zabýval se také již tento výbor, zaujal k tomu své stanovisko a v hlavních bodech celkově ji schválil. Podle schválené osnovy přísluší zastoupení jenom těm korporacím, jichž existence spočívá na podkladě § 130. živnostenského řádu, tedy nuceným společenstvům, zemským jednotám a zemským svazům. Poněvadž žádná z těchto 3 korporací není nuceným společenstevním svazem, není nucenou společenstevní jednotou.

Nemůže jí býti přiznáno takové zastoupení, nicméně je možno ministerstvu jmenovati 19 členů, a zde naskýtá se cestička, kterou by eventuelně mohlo těmto třem korporacím zastoupení se dostati.

Živnostenský výbor, uváživ o této věci a v uvážení záslužné činnosti, kterou všechny tyto 3 korporace vyvíjely na poli hospodářské práce, kterou i dnes vyvíjejí a doufejme i v budoucnosti vyvíjeti budou, usnesl se, doporučiti Národnímu shromáždění, aby petice postoupilo ministerstvu obchodu a předkládá následující návrh (čte): "Petice Zemské jednoty hostinských a kavárníků pro Moravu a Slezsko v Brně č. 1596, Zemské rady živnostenské pro Moravu (ústředního sboru) č. 1627, a Ústředního spolku živnostníků moravských v Brně č. 1629, postupují se ministerstvu pro průmysl, obchod a živnosti." (Posl. Hatlák: Jen aby ta živnostenská rada začala také už fungovat. Čekáme již dost dlouho!) Živnostenská rada nemůže býti zřízena dříve, dokud nebude Národním shromážděním přijat zmocňovací zákon. Přišli jsme zase na to, že se stalo malé nedopatření. Osnova ministerského nařízení jest již hotova a má býti vydána, ale Národní shromáždění neschválilo ještě zmocňovacího zákona, totiž zákon, kterým se určitá ministerstva zmocňují k tomu, aby mohla zříditi určitý poradní sbor, jakmile to bude v Národním shromáždění přijato (Posl. Boh. Fischer: To měli v ministerstvu vědět!) Ano, to mohli vědět. Doufejme, že pak ihned dojde k otevření živnostenské rady československé. (Výborně!)

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme k hlasování o navržené resoluci. Prosím pány a dámy, aby zaujali místa. (Děje se.)

Kdo souhlasí s resolucí živnostenského výboru o peticích čís. 1596, 1627 a 1629 podle zprávy výborové, jak byla přečtena panem zpravodajem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Resoluce se schvaluje.

Tímto je tento odstavec denního pořádku vyřízen a přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

zpráva l. výboru státně-zřízeneckého,

ll. dodatek téže, a

III. výboru kulturního o návrhu G. Navrátila a soudr. (tisk č. 598) na úpravu starobních požitků (pensí a provisí) státních a ústavních zaměstnanců, jejich vdov a sirotků. (Tisk č. 2027.)

Zpravodajem jest občan Gustav Navrátil. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Gustav Navrátil: Velevážení pánové a dámy!

Otázka, kterou projednáváme dnes, je dalekosáhlého významu. Je to problém, který je starý, na který bývalé Rakousko nestačilo, problém, který se řadí úplně k nedávno přijaté osnově zákona o úpravě platů aktivních zaměstnanců. Je to otázka, která tížila ohromný počet našich zaměstnanců a kterou se, jak doufám, dovrší ono dílo, které má účelem, aby se dostavil klid a aspoň částečná, za dnešních, bohužel, špatných poměrů vůbec možná spokojenost mezi zaměstnanci.

Vlastním cílem a směrnicí zákona, který vám navrhujeme, jest v prvé řadě, aby veškerá tak rozličná a rozlišná ustanovení dřívějších různých fondů pensijních byla sloučena v jednotné nařízení, aby jednoduše a zkrátka nastala pravá unifikace všech těch norem, které byly i v jednotlivých resortech při jednotlivých zaměstnancích naprosto nestejné jak výměrem práv a nároků pensijních, tak i různými břemeny, která se zaměstnancům ukládají.

Dovolím si slavnému shromáždění jen několika slovy hlavní momenty, které přicházejí v úvahu, zdůrazniti, a tu bych seskupil to asi následovně: Jednak docílili jsme novým pensijním zákonem zvýšení pensijních požitků, jednak odstranili jsme různé tvrdosti a nesrovnalosti, které existovaly, jednak rozšířili jsme okruh osob, které nemají nároku na pensijní požitky, o další jednotlivce, konečně však dotkli jsme se i bodu, který není příliš sympatický zaměstnancům samým, totiž úhrady velikých výloh, které státu nastávají. Jest to otázka příspěvků pensijních. Zvýšili jsme pensijní příspěvky na takovou míru, která by podle našeho náhledu měla odpovídati jednak břemenu, které má převzíti zaměstnanec, jednak nároku státnímu ku krytí výloh, které jsou s tím spojeny.

Pokud jde o zvýšení pensijních požitků, tu vlastně již základ byl dán úpravou platovou, kde bylo vysloveno, jak známo, že do pense vedle celého platu započítati se má 50% pražského místního přídavku, t. j. utvořila se nová pensijní základna, která tvoří také basi pro veškeré další výpočty pensijních nároků.

My proto v novém našem pensijním zákoně jsme se nevrátili k tomuto zákonnému ustanovení, poněvadž vyřízena byla tato otázka, jak jsem řekl, úpravou platovou.

(Předsednictví ujímá se místopředseda Udržal.)

Zvýšení požitků tím vzniklé je velice slušné a myslím, že uspokojí. Jen mimochodem podotýkám, že pensijní minimum existenční pro úředníky zvýšeno bylo tím způsobem z 800 na 1800 K, a u sluhů zvyšuje se ze 400 na 1400 K.

Jsou to zajisté částky, které umožní i v těch nešťastných případech, kde předčasně musí zaměstnanec pro invaliditu do pense, aspoň slušnou existenci a ne živoření, jak dosud tomu bylo. Zvýšení pensijních požitků týká se ale hlavně vdovských pensí, a tu myslím, že řešila naše osnova zákonná otázku tu velice šťastně, že se podařilo výboru nalézti klíč, který úplně vyhovuje, a to v tom směru, že každá vdova obdrží 2/3 pense mužovy, ale s tím omezením, že maximálně smí bráti 50% pensijní základny, minimálně však 40%. Tím je také vysloveno poprvé, že i vdovské pense mají nárok na místní přídavky, tudíž na příplatky k činži, když se jim vyměřuje jejich pense ne z čistého platu zaměstnance, nýbrž právě také z přídavků místních t. j. z celé pensijní základny.

I zde můžeme říci, že minimum pensijních požitků velmi slušně se zvyšuje, a to u vdov po úřednících z 800 K na 1500 K, a u vdov po sluzích ze 400 na 1100 K.

Ruku v ruce s tímto zvýšením požitků pensijních jak mužů, tak vdov zvyšuje se také i kvartál úmrtní a to právě z téhož důvodu, který jsem již označil u vdovských pensí, že se kvartál vyměřuje nejen z platu, nýbrž i z oné části místních přídavků, která se připočítá do pense, to jest rovněž z pensijní základny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP