Středa 17. prosince 1919

Schůze zahájena ve 2 hod. 33 min. odpol.

Přítomni:

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Konečný, Udržal;

zapisovatelé: Bradáč, dr. Jur. Slávik;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Členové vlády: dr. Franke, Habrman, Hampl, dr. Veselý.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.


Denní pořad

100. schůze Národního shromáždění československého ve středu dne

17. prosince 1919 o 2. hodině odpolední.

1. Zpravodaj Pik. Zpráva výboru právního o návrhu člena Národního shromáždění Pika a soudr. (tisk č. 1636), kterým se rozšiřuje vyvlastňovací právo na pozemky pro stavbu domů obytných nebo veřejné potřeby (tisk č. 1992).

2. Zpravodaj Houser. Zpráva výboru kulturního o návrhu člena Národního shromáždění B. Fischera a soudr. (tisk č. 243), aby bylo zavedeno vyučování řemeslným pracím na školách středních a obecných (tisk č. 2008).

3. Zpravodaj V. Votruba. Zpráva výboru živnostenského o peticích č. 1596, 1 627 a 1629 (tisk č. 2007).

4. Zpravodaj G. Navrátil, dr. Srdínko. Zpráva výboru státně-zřízeneckého a výboru kulturního o návrhu člena Národního shromáždění G. Navrátila a soudr. (tisk č. 598) na úpravu starobních požitků (pensí a provisí) státních a ústavních zaměstnanců, jejich vdov a sirotků (tisk č. 2027).

5. Zpravodaj Brodecký, dr. Srdínko. Zpráva výboru státně-zřizeneckého a výboru kulturního o návrhu člena Národního shromáždění G. Navrátila a soudr. (tisk č. 598) na úpravu starobních požitků (pensí a provisí), drahotních přídavků a výpomocí státních a ústavních zaměstnanců na odpočinku, jejich vdov a sirotků (tisk č. 2028).

6. Zpravodaj E. Burian. Zpráva výboru ústavního o návrzích člena Národního shromáždění J. V. Hroudy a soudr. (tisk č. 1039 a 1040) na úpravu služebních poměrů zřízenců obecních a okresních (tisk č. 2010).

7. Zpravodaj dr. Krouský, A. Němec. Zpráva výboru pro jednací řád a výboru rozpočtového o návrhu člena Národního shromáždění R. Bechyně, dra Lukavského, Bradáče, Šrámka, E. Špatného, lgora Hrušovského, B. Fišera a soudr. (tisk č. 1981) na úpravu platu předsedy Národního shromáždění československého (tisk č. 2011).


Místopředseda Konečný (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili se churavostí:

Mattuš (do konce tohoto roku), dr. Metelka (na neurčito).

Zaměstnáním: dr. Horáček, Kadlčák (na neurčito), dr. Vlček (pro tento týden), Tayerle (na neurčito), Smrtka (dodatečně za schůzi včerejší); dále Cingr, Kléga, Lukeš, Rýpar, Stěpánek, dr. Witt, Zika (všichni na neurčito).

Předsednictvo N. S. přesvědčilo se z těsnopiseckého zápisu, že při včerejší schůzi byly proneseny nemístné výkřiky. Nemohlo býti zjištěno, kdo je pronesl. Musím proto všeobecně vysloviti politování, že se vůbec užívá podobných slov, jimiž důstojnost jednání Národního shromáždění se snižuje, a žádám důtklivě, by se tak příště nedělo, neboť nemůžeme si přáti, aby se opakovaly v našem sboru výjevy, jež jsme odsuzovali v bývalém parlamentě rakouském. (Výborně!)

Pan sněmovní tajemník sdělí, které tisky byly v 100. schůzí N. S. rozdány.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Tiskem rozdáno v 100. schůzi Národního shromáždění československého ve středu dne 17. prosince 1919:

Tisk 2029. Odpověď min. obchodu a zásob. lidu na dotaz člena N. S. Fr. Petrovického a soudr. o prodeji českého sladu do Rakouska.

Tisk 2030. odpověď min. národní obrany a vnitra na dotaz čl. N. S. Fr. Biňovce a soudr. tisk č. 1619 stran nemístného užívání zbraní vojenskou hlídkou při polních hlídkách.

Místopředseda Alois Konečný (zvoní):

Žádost zemského trestního soudu v Praze odděl. XIV, ze dne 6. prosince 1919 Pr. Vr. 65/19 za svolení k trestnímu stíhání člena N. S. Ondřeje Kypra pro přečin urážky na cti, spáchaný tiskem, k žalobě Eugena Lenze, zemského inspektora m. sl. v Praze, přikázal jsem výboru imunitnímu.

Přikročíme k vyřízení

denního pořadu.

Jako první bod je:

1. zpráva výboru právního o návrhu člena Národního shromáždění Pika a soudr. (tisk 1636), kterým se rozšiřuje vyvlastňovací právo na pozemky pro stavbu domů obytných nebo veřejné potřeby (tisk č. 1992).

Zpravodajem je občan Pik. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Pik: Slavné Národní shromáždění!

Právní výbor podává zprávu o mém návrhu, kterým se rozšiřuje vyvlastňovací právo na pozemky pro stavby domů obytných nebo veřejné potřeby. Právní výbor současně navrhuje osnovu zákona, která podle § 365. všeb. zák. obč. znamená rozšíření vyvlastňovacího práva na pozemky a budovy, a to podle zásady, že každý občan, vyžaduje-li toho veřejná potřeba a blaho obecné, je povinen, vzdáti se za přiměřenou náhradu i vlastnictví soukromého. V tomto případě je dán zájem obecného blaha, a to proto, poněvadž zákonem má býti umožněno, aby vyvlastněním pozemků získány byly pozemky k stavbě obytných domů, a kromě toho, aby i stát, který potřebuje stavěti státní budovy, mohl vyvlastniti příslušné pozemky a použíti jich k stavbě veřejných budov. Takové budovy jsou budovy státní vůbec, školy, nemocnice, kulturní, humanní a zdravotní ústavy.

Zákon ponese titul: Zákon o vyvlastnění pozemků pro stavbu obytných nebo veřejných budov, a jeho účelem je, že pozemky dosud nezastavěné nebo zastavěné, avšak k účelům obývacím nezužitkované, mohou po dobu nynější nouze o byty býti vyvlastněny pro stavbu obytných domů nebo stavbu budov, určených pro veřejnou potřebu, a pro komunikace k tomu nutné, zamýšlí-li stavbu stát, okres, obec nebo stavební sdružení, uznané ministerstvem sociální péče za obecně prospěšné.

Také budovy, o nichž příslušný úřad, tedy úřad stavební rozhodl, že mohou býti zbourány anebo z nařízení úřadů mají býti zbourány, mohou býti zbourány a pozemek, na němž tyto budovy stály, může býti k uvedeným účelům vyvlastněn. Podle tohoto zákona nelze ovšem vyvlastniti některé pozemky, o kterých v první řadě vlastník prokáže, že jich nevyhnutelně potřebuje pro svou vlastní živnost, hospodářství, dům nebo domácnost, dále nelze vyvlastniti pozemky, kterých vlastník použije sám ke stavbě obytných domů, a za tím účelem, než jest zahájeno vyvlastňovací řízení, předloží příslušné plány a zajistí, že do půl roku po předložení tohoto plánu zahájí stavbu. Tedy tímto způsobem jest kryt nejen zájem veřejnosti, tedy nejen se dává možnost vyvlastnění pozemků, ale jest též respektováno i právo soukromé, pokud hospodářství, živnost toho vyžaduje anebo pokud vlastník pozemků se zaváže, že na témž pozemku vystaví obytné stavení. V zákoně jest vyslovena zásada, že má býti poskytnuta držiteli pozemku vyvlastněného příslušná náhrada. Právní výbor o této otázce podrobně jednal a vyslovil zásadu, že nejvyšší hranicí náhrady má býti obecná cena, ovšem náhrada nesmí podle zákona obsahovati bezdůvodné obohacení vlastníka pozemku a v žádném případě nesmí chrániti spekulace a lichvy pozemkové. Jest vyloučeno, aby v těch případech, kde skoupeny byly pozemky ve velkém za účelem spekulace pozemkové, tato tendence lichevní byla respektována. Vlastníkovi vyvlastněného pozemku bude dána pouze přiměřená náhrada.

Také nebude v žádném případě podle zákona přihlíženo k tomu, že vlivem jiných činitelů stal se pozemek pozemkem stavebním, tedy v takových případech, kdy na př. zahájí obec anebo okres někde stavbu a okolní pozemky nabudou tím domněle hodnoty stavebního pozemku, nebude uznána hodnota stavebního pozemku, nýbrž hodnota pozemku podle dřívějšího užívání jeho. Zákon má účel všeobecně prospěšný a právní výbor jednomyslně rozhodl, aby byl sněmovně doporučen. Pokud se týká řízení, usnesl se právní výbor, aby bylo zjednodušeno. Dosud ve vyvlastňovacích záležitostech rozhodovaly soudy a zemská politická správa, pro zjednodušení řízení a rychlost jeho, aby nebylo žádných průtahů, rozhodl právní výbor, aby řízení bylo svěřeno okresní politické správě, která nejen že bude úřadem vyvlastňovacím, nýbrž i úřadem, který taktéž určí cenu vyvlastněného pozemku. Samozřejmě, že se ponechává možnost odvolací; odvolání jest možno pouze k zemskému politickému úřadu. Zákon nepostihuje také práva, která na některých pozemcích jsou obsažena. Jsou to práva t. zv. várečná, práva propinační a práva radikovaných živností. Poněvadž toto právo souvisí s držbou pozemků, vytkl právní výbor v zákoně zásadu, že toto právo může býti přeneseno na jinou nemovitost anebo že může býti založena - což jest novum - zvláštní knihovní vkladba.

Tedy i v tomto ohledu šetří zákon nabytého práva a prokazuje, že se mu jedná pouze o to, by získal pozemky pro stavbu obytných budov a stavbu budov veřejných. Z tohoto důvodu dovoluji si žádati slavné Nár. shromáždění, aby se zřetelem na důležitost tohoto prozatímního zákona - platnost jeho končí koncem r. 1924, tento zákon schválila. - (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Za pozemkový výbor přihlásil se k slovu občan Biňovec. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Biňovec: Předmět, o nějž se jedná, spadá také do působnosti výboru pro pozemkovou reformu. Ačkoli formálně nebyla osnova zákona, zpracovaná v právním výboru, předložena k projednání také výboru pro pozemkovou reformu, učinil tak výbor pro pozemkovou reformu, sám o své újmě v dnešní schůzi a prohlašuje svým usnesením, že proti osnově ničeho nenamítá. Současně však má za to, že tato osnova zákona absorbuje intence návrhu č. 1608 pp. kol. dra Vrbenského a Pika a že tím je také tento návrh vyřízen. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Ke slovu není nikdo více přihlášen. Přistoupíme k hlasování. Prosím, aby byla zaujata místa. (Děje se.) Dám o navržené osnově zákona hlasovati v celku, poněvadž materie jest jednotná a není pozměňovacích návrhů. Po odhlasování o osnově zákona dám hlasovati pak o resolučním návrhu pana dra Jar. Stránského.

Je proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Budeme tedy hlasovati, jak jsem naznačil.

Kdo souhlasí s §§ 1.-11. osnovy zákona podle zprávy právního výboru, jakož i nadpisem zákona, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1.-11. osnovy zákona podle zprávy právního výboru, jakož i nadpis se schvalují.

Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Pik: Nikoli.

Místopředseda Konečný: Přistoupíme ke druhému čtení právě přijaté osnovy zákona právního výboru.

Kdo souhlasí s osnovou zákona, právě v prvním čtení přijatou podle zprávy právního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1.-11., jakož i nadpis zákona jsou přijaty ve druhém čtení.

K resoluci vyžádal si slova pan zpravodaj posl. Pik. Uděluji mu je.

Zpravodaj posl. Pik: Ve výboru právním navrhl p. dr. Jaroslav Stránský tuto resoluci:

"Vláda se vyzývá, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o ochraně zahrad a stromů ve městech před kácením jejich k účelům získávání plochy stavební."

Právní výbor doporučuje, aby tato resoluce byla rovněž schválena.

Místopředseda Konečný: Kdo souhlasí s resolucí p. dra Jar. Stránského, doporučenou právě panem zpravodajem, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.) Resoluce se schvaluje.

Tím jest vyřízen první bod dnešního denního pořádku a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

2. zpráva kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění B. Fischera a soudr. (tisk č. 243), aby bylo zavedeno vyučování řemeslným pracím na školách středních a obecných (tisk č. 2008).

Zpravodajem jest občan Houser, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Houser: Slavné Národní shromáždění!

Školní reformy u nás děly se pomaleji než jinde. Česká škola byla příliš poutána zákony i úřady, takže se nemohla rozvíjeti podle směru, který by si byla sama vytkla. Ani jednotlivé školy nemohly se odchylovati od normálních předpisů. Nemohly tedy samostatně vyrůstati, nemohly se přizpůsobovati ani potřebám domácího obyvatelstva. Doklad k tomu: V celých Čechách jest jen 13 škol, na kterých se učí řemeslným pracím. Na ruční práce řemeslné dívá se široká veřejnost tak, jako by byly přípravou k určitému povolání. Jestliže hoch pracuje při hoblici, nestává se ještě truhlářem, a ten, kdo modeluje, není určen k sochařství. Naše národní škola připravuje ke všem povoláním, podává vzdělání všeobecné, nikoliv odborné. Při tom hledí, aby žáci poznali všechny obory lidské činnosti, tedy také hmotnou práci. Bylo by třeba, aby ji žáci nejen poznali, nýbrž aby ji také konali. Naše školy jsou tak zařízeny, že učitel vyučuje, mluví s celou třídou najednou, ne s jednotlivými žáky; není tedy bezprostředního styku mezi učitelem a žákem.

Práce žákova záleží vlastně v tom, že přijímá látku, která se mu předkládá. Není při tom samostatnosti žákovy. To má za následek, že vyučování není trvalé, že nebrousí dosti rozumu, nevede k samostatnosti; není totiž žákovské svobody v našich školách. Tento způsob vyučování se znemožňuje, jestliže do vyučování jednotlivým předmětům vkládají se ruční práce, takové, které jsou podstatnou částí toho vyučování. Jest totiž možno, aby při některých předmětech žák hotovil výrobky, které k tomu vyučování se vztahují. (Hluk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP