Aby mír v závodech
a továrnách nastal mezi dělnictvem a zaměstnavatelem,
k tomu úkolu jsou nutny dělnické výbory
anebo-li rady, které ode všeho dělnictva jsou
zvoleny, a tak pověřeny mocí, mluviti a jednati
za dělnictvo, stanou se orgány, s nimiž se
budou díti obapolná vyjednávání.
Dělnické výbory v závodech nijak nejsou
a nebudou na újmu, jak se na první pohled zdálo,
odborovým organisacím, nýbrž budou ve
skutečnosti jejich podporou. Odborové organisace
pracují o dosažení všeobecných
spravedlivých požadavků a dělnické
výbory nebo-li rady chrániti budou tyto vymoženosti
v závodech a domáhati se budou uspořádání
poměrů.
Hlavní jest zde ta socialisace.
Kapitalismus a socialisace jsou hlavními soupeři
dneška. Pan ministerský předseda Tusar
v programové řeči své vlády
prohlásil, že "dělnictvu, které
v dosavadním způsobu výroby bylo pouhou pomůckou,
nelze se již spokojiti tímto postavením. Dělník,
na jehož práci závisí nejen prosperita
jednotlivého podniku, nýbrž i zdravý
vývoj celého národního hospodářství,
musí nabýti možnosti, aby zároveň
rozhodoval o svém postavení, a aby nebyl vylučován
z podílu na výtěžku své práce.
Pracovní poměr bude nutno postaviti na zcela jiný
základ, nežli na něm dosud spočíval".
Navržená předloha
o závodních a revírních radách
k tomu cíli směřuje a, jak důvodová
zpráva praví, tvoří tento zákon
první etapu v soustavném postupu socialisace.
Kapitalismus jest ovšem proti
socialisaci. Jsou to tudíž soupeři dneška.
Podnikatelé u převážné části
jsou v naší republice solidárními s
kapitalismem jinonárodním proti socialisaci. Dosvědčuje
to i valná schůze právní komise pro
obchodní a živnostenskou komoru v Praze, 12. prosince
konaná. Pánům těm se ovšem nedivíme,
neradi jen něco z ohromné své moci popustí
a brániti se budou do krajnosti tak učiniti.
Chci však věcně
usuzovati. Kapitalismus vyrobil mnoho vzácných hodnot,
vždyť bez něho revoluce by neměla tolik
paliva, - ale zapomněl, neb neuměl jich učiniti
hodnotami celými, to jest shodnými s celkovým
určením každého člověka.
Zavinil proto z velké části třídní
boj.
Kapitalismus vlastně je jenom
způsob hospodaření, v němž peníze
stávají se hlavním spolučinitelem
výroby. Tedy nic tak hrozného, jak to vypadá.
Vždyť jeden dává peníze, druhý
rozum - ostatní práci, tedy soustava, která
ani šosákům ani revolucionářům
není nic až tak odporného. Ale slovo kapitalismus
je příliš zašpiněno a pomačkáno,
a my si nedostatečně uvědomujeme, že
kapitalismus nevylučuje nutně socialismu, naopak,
že může a po případě umí
i socialismus býti také kapitalistickým.
Víme však a cítíme
to, že slova pozbyla svého významu. Je tomu
tak u demokratismu, svobody a podobně. Že kapitalismus
stal se nenáviděným, o to svými výstřednostmi
sám se přičinil.
Výstředností
hlavní bylo, že peníze, ať už jednotlivců
nebo společností, staly se z pomůcky též
účelem výroby a proto skuteční
výrobci vykořisťováni. Proto nalezena
nová formule, že všechen výdělek
náleží výrobcům. Socialisace.
Marx, vida, že nadhodnota výrobku,
t. j. docela čistý zisk z něho v rukou podnikatelových
stává se zárodkem kapitalismu, neviděl
jiné pomoci než naproti soukromému majetku
postaviti naprostou socialisaci.
A přece jest jedině
správná a jedině možná cesta
střední, t. j. omezené soukromé vlastnictví.
Vše má sloužiti dobru člověka.
Proto nemůžeme býti otroky kapitalismu. Soukromý
majetek nesmí ubíjeti hospodářsky
slabších.
Lev XIII. praví v encyklice
(Rerum novarum): "Nemá považovati člověk
věci zevnější za majetek výhradně
svůj, nýbrž za jmění společné."
A dále: "Jest svatou povinností státu,
ujmouti se dělníka v tom směru, aby se mu
dostalo podílu ze všeho, co pro všeobecné
blaho vyzískal. Stát musí vzíti dělníky
do zvláštní ochrany, ježto jsou většinou
zcela bez majetku." (Posl. Stivín: Církevní
velkostatky se dle toho neřídily!)
Nemáme proti tomu, pane kolego, ničeho, ale v první
řadě musíte hleděti na židovské
velkostatky a těch se právě velice bojíte!
Socialisace, heslo dne, v Německu
jinak chápali tak zvaní socialisté většiny,
jinak nezávislí, jinak komunisté, jinak spartakovci.
Není divu, že předákům bylo úzko.
Dogmatik socialismu, Karel Kautský, vyjádřil
se na dubnovém sjezdě rad v Berlíně:
"Moderní závod není možný
bez velikého štábu co nejvíc vyvinutých
inteligentů" a o volání po socialisaci,
řekl, že není ničím, leda šlágrem.
I na sjezdě strany pronikalo
u vůdců strany poznání, jak nebezpečné
by bylo nyní provádět socialisaci. Hlídka
ústředního spolku socialistických
konsumů praví, že socialism nyní nahlíží,
že po bankrotu kapitalismu přivodila by radikální
a okamžitá socialisace jen trosky. Zcela ad absurdum
přivedena byla bolševickým a spartakovským
tyranstvím víra, že svět kapitalistický
mohl již vytvořit organisace, které umožňují
okamžité vytvoření socialismu."
Co nejvíc vážné
předáky socialistické zaráží,
je, že výkonnost klesá úžasně
v četných závodech, i v těch, jež
patří státu, tedy socialistům. Social.
deník "Rheinische Zeitung" stěžovala
si 7. srpna: "Úpadek výkonů je v státních
závodech právě tak veliký, jako v
soukromých". Ano ozvaly se hlasy, dle nichž je
tam ještě větší. Jenom "socialisty
činu" lze prý provésti socialisaci,
t. j. takovými socialisty, kteří uznávají,
že mají povinnost, aby vykonali při práci
co nejvíc pro sebe a pro společnost. Socialisovat
můžeme jen skutečnými socialisty. Tím,
že socialisuje se diktátorsky, dříve
než dělníci jsou k tomu zralí, rozbíjejí
se všechny republiky rad. Sestátnění
je převahou problémem správní techniky,
socialisace mravním problémem. Ethiku společného
hospodářství lze jen pozvolna vytvořit;
je nyní po pěti letech keťaství (Schieberjahre)
slabší, než vůbec kdy před tím.
Kterou ethikou má být společnost umravněna?
Má ji snad diktovati stát? Zde nastává
otázka neméně důležitá.
Jak dospěti k nápravě?
Socialisovat nebo ne? Socialisace může býti
provedena, ačkoli dosavadní zkušenosti nelákají
k následování. Mnohé pokusy se socialisací
zklamaly, mnohé se udržely, že řídily
se zásadami kapitalistickými. Nákres socialisace
dosud celkem nikým vážně se všemi
důsledky nepodán.
Socialisace však neobejde se
bez toho, co v kapitalismu jest dobrého.
Tak soukromý zisk podporuje
pracovitost a podnikavost, o tom nebude pochyby. A dokud je to
zisk mírný, bez útisku druha, nebude rozumný
proti němu ničeho namítati.
Nemožno celý výtěžek
rozděliti mezi účastníky. Nutno nastřádati
záloh na ztráty, opravy, nákupy, pokusy atd.
Konečně podíl dělníků
na čistém zisku je možný za určitých
předpokladů. Není však možno, aby
mu byl přičítán všeobecný
význam pro celý dělnický stav.
Súčastnění
ono jest jen jinou formou mezdní, a to dosti nejistou.
I dělník dá raději přednost
dobrému a trvanlivému výdělku třeba
před lepším, ale nejistým podílem
na zisku z podniku.
Závodní rady nebo výbory
neobejdou se bez povolaných znalců, již by
závody řídili. Vidíme to ve všech
společenstevních podnicích. Proto nemožno
činiti řízení závodů
závislým na hlasování lidí,
kteří snad rozumějí své práci,
ale nemají přehledu o celku, neznají výzkumů,
nemají zkušeností obchodních atd. Řídící
znalci závodů musejí míti ve svém
počínání do značné míry
volné ruce, a to jak co do opatření výrobních,
tak také co do pracovní kázně, bez
níž každá složitá práce
je nemožna. Přirozeně, že tito znalci,
již v podnicích pracují hlavou i činem
o jejich zdokonalení a pokrok, budou pro sebe též
očekávati nějaké zvláštní
odměny za to, čím ke zlepšení
závodů přispěli. Mechanické
rozdělování výtěžků
mohlo by vésti k tomu, že by se zhoršila práce
jednotlivců, a tím i celkový výtěžek
vůbec.
Ve státě, který
chce býti sociálním, nutno pak ještě
pamatovati na jednu věc, důležitou u nás
zvláště, kdy a kde není ničeho
nazbyt. Je to rozvaha a umění naproti průmyslové
i obchodní libovůli svésti kapitál
i práci tam, kde toho potřebí a kde jsou
podmínky zdaru. Předejde se tím plýtvání
silou lidskou i věcnou, docílí se zvýšení
výroby, prospěje se jejímu účelu,
který ovšem není jiný, než blahobyt
občanstva.
Závodní rady budou
často ovládány osobními zájmy
a spory zaměstnaného dělnictva. O tom není
pochyby. A budou se potkávati namnoze i s účinkem,
kterého snad neočekáváme. Ale máme
již dosti smutné zkušenosti ve výborech
v továrnách a dílnách, kde se vždy
důvěrnické sbory neosvědčily.
A rady hornické jsou něco podobného. Tedy
mají světlé, ale i stinné stránky.
Za propuštění
dělníka bude zodpověden závodní
výbor. Často se bude jednat o dělníka
neschopného, lenošného nebo jinak se prohřešivšího.
Tím bude míti dosti obtížné postavení
závodní výbor neb rada. Bude-li se snažiti
tovární rada vyhověti svým spoludělníkům,
ocitne se ve sporu se správou závodu. Jednaní
závodní rady bude míti povážlivý
vliv na disciplinu i prosperitu závodu. Při nynějším
zpolitisování dělnictva může
tento systém vésti opět k politickému
teroru na závodech. Dělník jiného
politického přesvědčení bude
vydán na pospas většině zaměstnaného
dělnictva. Je tu oprávněna obava před
stranickým vyhazováním z práce, překážením
v hledání si zaměstnání. Dobrý
odborník, dobrá síla, snad lehce hned nenahraditelná,
může býti na závodě snad nemožným
jedině proto, že náleží jiné
politické straně.
Při značné pravomoci
závodních rad možno počítati
i s pokusy korupčními. Správa závodu
pokusí se mnohdy získati závodní výbor
pro sebe. O tom není pochyby, že velkokapitál
dovede takových příležitostí
využívati. Stačí několik případů
korupce a dělnictvo ztratí v tuto instituci důvěru.
Konečně i zastoupení
zaměstnanců ve správě závodů
naráží na mnohé překážky
a má světlé i stinné stránky.
Pokud se týče stinných
stránek, jest dosti správně poukazováno
na to, že lidé, kteří v závodě
ničeho nevlastní, nemohou v něm nabýti
naprosto spolurozhodujícího práva. Zřízení,
jež dělníku přiznává právo,
zasahovati do výrobního pochodu a správy
závodu a neukládá mu povinnosti ku správě
podniku a výrobě, je přenášení
politické diktatury do hospodářské
výroby.
Má-li dělnictvo míti
zastoupení a účast na správě
závodu, musí nezbytně převzíti
i zodpovědnost za vedení závodu, musí
se státi i jeho spolumajitelem. Kdo chce v podniku spolurozhodovat,
musí nésti spoluzodpovědnost za dobré
neb špatné hospodaření.
Ovšem víme v poslední
době, kdy právě činíme první
krok tímto zákonem k socialisaci, že máme
špatné vyhlídky do budoucnosti, jak poslední
zprávy nám oznamují. My, jestli naše
hospodářské poměry se nezlepší,
vůbec k tomu nedospějeme, poněvadž nebudeme
míti socialisovat co, jak poslední zprávy
znějí: Poldinu huť na Kladně mají
koupiti francouzští kapitalisté, s Larischem
na Karvinsku jedná americká společnost kapitalistická
o koupi dolů karvinských, s rosickou báňskou
společností jednají francouzští
kapitalisté o koupi dolů, tabákový
monopol v republice bude pronajat Francouzům. Tedy myslím
také, že přijdeme s křížkem
po funuse.
Jde nám o to, když tento
návrh zákona a tento zákon má připraviti
spořádané poměry na dolech, budeme
hlasovati pro návrh zákona, ale přejeme si,
aby třeba ustanovení, pokud jde o ustanovení
přechodná, že upraví se tato prováděcím
nařízením po slyšení interesentů,
že jest to značně nebezpečné
ustanovení, poněvadž to hlavní, oč
zde běží, zde není. A to nařízení,
ovšem nevíme, jak také bude vypadati a konečně
nelze vědět, jaká vláda později
bude, jakým způsobem neb s jakými tendencemi
by toto nařízení mohlo býti spracováno.
My si přejeme, aby v závodních
a revírních radách vždycky byla nestrannost.
Poměrné zastoupení nám sice jest zaručeno,
tak že by tato nestrannost mohla býti, ale jest až
od 100 zaměstnaných. My jsme v sociálním
výboru navrhovali při každém počtu
poměrné zastoupení. Je naprosto neodůvodněno,
proč má býti poměrné zastoupení
od 100 zaměstnanců, docela dobře mohlo býti
také do 100 zaměstnanců. Doufám, že
nastane časem vystřízlivění
a že také výstřelky, které se
mezi dělnictvem udávají, zvláště
pokud se týká teroru, přestanou, když
v prvé řadě budeme dělat pořádek
prostřednictvím tohoto zákona. My ustavičně
bráníme se při každé příležitosti
proti teroru a nedivte se, velectění pánové,
má-li obstáti právo, musí býti
živá nenávist k bezpráví v duších
lidských. Sebeobrana znásilněného
jest nejen výronem zdravého sobectví, nýbrž
také rekovným činem na obhájení
spravedlnosti. Proto při každé příležitosti
protestujeme proti teroru.
Jak jsem již řekl, pro
nás jest socialisace nejenom otázkou hospodářskou,
ale i mravní. My pod socialisací rozumíme
organisaci našeho hospodářství, podnikání
a výroby dle zásad a potřeb obecného
blaha. Nikoliv neohraničené soukromé úsilí
o zisk, nýbrž hospodářské a sociální
blaho celku má a musí býti výsledkem
naší výrobní práce a její
organisace.
My, křesťanští
sociálové, soustředění v československé
straně lidové, my jsme demokraté a přesvědčeni
jsme o nutnosti pokroku. My víme, že lidstvo roste,
jako roste každý mladý organismus, a že
podle jeho vzrůstu musí býti kabát
přešíván a stále přešíván,
poněvadž by škrtil a násilně rozerván
byl bujícím tělem. My nepovažujeme za
nedotknutelný a věčný žádný
z lidských řádův a nečítáme
k rebelům toho, kdo slovem smírným a šetrnou
rukou odkliditi se snaží, co v cestě stojí.
My spíše toho škůdcem zveme a odbojníkem
proti zákonům přírodním, komu
řády nedotknutelnou jsou svátostí
a kdo radí odřezávati zdravé maso
z údů, aby tělo neodrostlo kabátu.
My milujeme život, ruch a stálý pokrok vpřed,
proto budeme pro tento návrh hlasovati.
Já oznamuji, že ještě
podáme nějaké pozměňovací
návrhy, pokud se týče vypuštění
poslední věty v § 2., potom v § 5., aby
byla vypuštěna slova "a to s více než
100 zaměstnanci".
V § 18. chceme vypustiti "účast
nevoličů do revírních rad". (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn
(zvoní): Pan člen N. S. Čuřík
a soudr. podali pozměňovací návrh,
prosím pana tajemníka, aby jej přečetl.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
1. V § 2. budiž zrušena
poslední věta.
2. V § 5. buďtež vypuštěna
slova "a to na závodech s více než 100
zaměstnanců".
3. V § 18. buďtež
vypuštěna slova "avšak jedna čtvrtina
členů může náležeti nevoličům,
a to zástupcům odborových organisací
dělnických a zřízeneckých."
Místopředseda dr. Hajn:
Návrh má dostatečný počet podpisů
a jest předmětem jednání.
Dále se přihlásili
ke slovu členové N. S. Johanis a Ant. Slavík.
V řadě řečníků se stala
změna, že na místo dra Stránského
bude mluviti pan prof. dr. Engliš.
Slovo má dále člen
Národního shromáždění
pan Benda.
Posl. Benda: Vážene
Národné shromaždenie!
Návrh, ktorý prejednávame,
má byť krokom k socialisácii; o tom nechcem
sa šíriť, chcem len poukázať na to,
že pre Slovensko znamená tento návrh zkonsolidovanie
hospodárskych pomerov. Pozrete-li sa na naše doly,
či už petrolejové, uhoľné alebo
rudoželezné, tam sa nepracuje, tam všetko spí,
a v tom vidíme pasívny odpor jednotlivých
živlov, nepriateľských nám a republike.
My vidíme, že to krásne a bohaté Slovensko
je v rukách jednotlivcov, ktorí pred očima
nemajú zájmu republiky a zájmu pracujúcich
ľudí, len zájem svojich vlastných vačkov.
Chýrna rima-muráňska a chýrna hornoveská
najbohatšia baňa leží ladom, tam sa nepracuje.
Keď robotníctvo žiada výživu, správca
im povie, že sa to nevypláca, že oni nemaju dôvery
v republiku, a hovorí, aby ľud si žiadal nápravu
z Prahy. My vidíme, že na všetkých stranách
sa železná ruda hľadá, ale vo spišskej
stolici, kde je tejto rudy dosť a kde je i meď, sa nepracuje,
lebo nemáme osoby, nemáme sily, ktorá by
týmto pánom povedala: áno, vy pracovať
musíte, republika vás k tomu prinutí! Tam
je videť systematické prípady, že niektorí
páni župani jednoducho povedia: ja nepoznam Prahy
a žiadneho Tusara. Ich hlavou je Šrobár. Ale
v tomto ohľade úradníci, ktorí majú
moc nad baňami, jednoducho nekonajú svoju povinnosť
tak, ako by ju konať mali. Tam jednoducho vládne režim,
ktorý je protirepublikánsky, ktorý je na
škodu nielen Slovensku, ale i celej republike. Máme
tam, pánovia, tisíce baníkov, ktorí
sú bez zamestnania, a videli sme to pri vpáde boľševickom,
že len preto, lebo sa nepracovalo, mal tento ľud príležitosť,
premyšľať o tomto vpáde a mal príležitosť,
aby proti republike kul plány a aby sa proti republike
postavil.