Pátek 12. prosince 1919

Proto, postrádám-li něčeho ve vládním návrhu dnešního zákona, tož jenom ustanovení, že ty odbory domácké práce, které dnes jsou již zralé k převedení ve výrobu dílenskou nebo tovární, provozovati po domácku se zakazuje, a na druhé straně, že pro ty odbory, které do té doby nemohou býti provozovány dílensky nebo továrensky, není zákonem nařízeno povinné družstevní sdružování. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Debata je skončena.

Přeje si pan zpravodaj doslov?

Zpravodaj posl. Tučný: Ano.

Předseda: Uděluji mu tedy slovo.

Zpravodaj poslanec Tučný: Vážené Národní shromáždění!

Debata ukázala vzácnou jednotu v nazírání na nutnost úpravy poměrů domácí práce a já jsem zejména potěšen jednomyslným přáním, aby s vládních míst bylo domácí dělnictvo podporováno ve své emancipační snaze od vykořisťovatelů, a to způsobem zavedení družstevní výroby. Mohu jen potvrditi stesky, které zde byly proneseny zejména kol. Dubickým, že družstevnictví domácího dělnictva není se strany vlády podporováno, poněvadž sám jsem se přesvědčil při intervenci v československé textilní komisi, že domácím tkalcům v Horkách a v Čisté u Horek nebyl přikázán žádný příděl příze, ba dokonce bylo při té příležitosti prozrazeno, že na účet těch domácích tkalců bral přízi továrník Wolf Pick (Slyšte!), a oni z ní neviděli ani nitky. Tyto případy budou soudem přísně vyšetřeny a továrníci, kteří takovým podvodným způsobem na účet domácích dělníků brali přízi, budou musiti býti také řádně potrestáni. O podpoře družstevnictví v domácí práci nebylo možno vsunouti nějaké ustanovení do zákona, ale této potřebě odpovídá navržená resoluce, a já se přimlouvám, aby byla také Národním shromážděním jednomyslně schválena. Jsem potěšen také tím, že kolegové Dubický a Rebš volali po odborném školství pro sklářství, a myslím, že po této stránce vyhovuje zase druhá resoluce, která žádá pro ta odvětví, ve kterých je s úspěchem možno odborné školství zřídit, aby takové průmyslové školy skutečně zřízeny byly.

Pokud zde byly proneseny stížnosti do distribuce potřeb k domácké výrobě nutných, domnívám se, že příčiny těchto stížností jsou poněkud hlubší, než jak o nich bylo referováno. Pro skláře je v první řadě potřebí petroleje, ale toho je takový nedostatek, že ze státního přídělu je možno sotva 50 % skutečné potřeby krýt. Přirozeně mají potom domáčtí dělníci zájem na tom, aby se toho přídělu petroleje dostalo jen těm dělníkům, kteří domáckou prací opravdu jedině uhajují svoji existenci a aby se uskrovnili ti, kteří existenci svoji mají zajištěnu jinak, totiž to znamená, že jestliže jsou interesováni také zemědělci na tom přídělu petroleje, kteří svoji existenci mají zajištěnu, že by měli umožniti prozatím větší dávkou existenci těm lidem, kteří jiné existence nemají. A tu se shledáváme zase jenom s tím, co jsem řekl také ve svém referátu, že domácké dělnictvo se chrání konkurence, a to těch lidí, kteří, majíce existenci jinak zajištěnu, mohou potom také levnější prací, menšími mzdami nebezpečně konkurovat s dělnictvem ostatním.

Kolega Hrizbyl zde pronesl obavu, že by skladištní mistři mohli zaměstnávati učně. Nějaké omezení v přijímání učňů skladními mistry nebylo možno rovněž v zákoně uplatniti, poněvadž skladištní mistr je živnostníkem podle živnostenského řádu a na základě svého živnostenského oprávnění má také právo, učně přijímati a učně vyučovati. Také pokud se týče druhé stížnosti, že zákon nezakazuje, aby dělníci pro domáckou výrobu dodávali sami nutné potřeby, nebylo to možno rovněž zákonem uplatniti, ale dělníci mají možnost, aby v ústředních komisích tuto potřebu a toto své praní uplatnili, poněvadž, jestliže ústřední komise ustanoví, že všecky potřeby k výrobě musí dodati podnikatel, bude musiti také tato podmínka býti dodržována.

A pokud vznesl obavu kolega Čuřík, že jmenování jejich členů do ústředních komisí nebude snad objektivním, tedy v tomto ohledu nemůžeme nic jiného činiti, nežli apelovati na pana ministra sociální péče, aby při jmenování jak obvodních, tak ústředních komisí opravdu si počínal co nejobjektivněji, a já jsem také přesvědčen, že pan ministr pro sociální péči bude se také jenom přísnou objektivností říditi.

Prosím znovu, vážené Národní shromáždění, aby předloha zákona tak, jak se na ní usnesl sociálně politický výbor, i s navrženými dvěma resolucemi beze změny přijalo. (Výborně! Potlesk!)

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Dám, nebude-li proti tomu námitek, hlasovati tímto způsobem: nejprve o článku I. Všeobecná ustanovení, II. O přehledu domácké práce, III. Oznamování mzdových a pracovních podmínek - to jsou paragrafy 1. až 8. incl., potom o článku IV. Ústřední komise domácké práce (§§ 9.-21. incl.), potom o čl. V., to jsou "Obvodní komise domácké práce", §§ 22. až 29., a pak o ostatních článcích VI.-IX., §§ 30.-37., jakož i o nadpisu zákona. (Námitek nebylo.) Námitek proti tomu není.

Kdo souhlasí s čl. I.-IlI., to jsou §§ 1.-8. incl. tak, jak jsou obsaženy ve zprávě výboru sociálně-politického, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1.-8. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s čl. IV., to jsou §§ 9. až 21. incl. tak, jak jsou obsaženy ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Čl. IV. §§ 9.-21. incl. jsou schváleny.

Kdo souhlasí dále s čl. V. "Obvodní komise domácké práce", totiž s §§ 22. až 29. včetně, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina; také čl. V. §§ 22. až 29. incl. jsou schváleny.

Kdo souhlasí konečně s čl. VI., VII., VIII. a IX., totiž s §§ 30.-37. incl., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina; také tyto poslední 4 články, jakož i nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si p. zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Tučný: Ano.

V 3. odst. § 10. čtvrtá řádka schází za slovem lit. e) čárka, bez které jest smysl dost nejasný.

V § 23. druhý odst., druhá řádka, navrhuji, místo slova "stran" aby byla tam slova "týkajících se".

V § 31. třetí řádka místo slova "stran" slovo "o".

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, s těmi 3 korekturami, které doporučil nyní p. zpravodaj, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a přistoupíme k navrženým resolucím. Jsou dvě od člena N. S. p. dra Rambouska. Mám je snad přečísti? (Hlasy: Ne!) Přečteny ostatně již byly. Kdo s oběma těmito resolucemi souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina; také obě tyto resoluce jsou přijaty a tím tento odstavec denního pořadu vyřízen. (Potlesk.)

Přistoupíme k odstavci 3., jímž jest

3. zpráva státně-zřízeneckého výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1870) o reorganisaci finanční stráže (tisk č. 1975).

Zpravodajem jest p. kol. Gustav Navrátil, uděluji mu slovo.

Zpravodaj post. G. Navrátil: Vážené shromáždění!

Záležitost, o kterou se jedná, jest dalekosáhlého významu. Tohoto významu nabyla teprve v době, kdy se počíná organisovati ve službě finanční stráže a sice tím, že novými daněmi byly finanční stráži veliké úkoly uloženy, jednak také tím, že celní a pohraniční služba musí býti organisována. Mimo to, jak známo, nový úkol nastává finanční stráži sestátněním potravní čáry a vybudováním této instituce v různých jiných městech.

Státně-zřízenecký výbor jednal o organisaci na základě vládního návrhu. Upouštím proto od odůvodnění tohoto zákona, protože v tisku č. 1870, který byl podkladem, důvody byly již samou vládou předneseny a plně také státně-zřízeneckým výborem byly uznány. Ale musím upozorniti, že různé změny byly státně-zřízeneckým výborem na osnově zákona provedeny, upouštím však i od odůvodňování těchto změn, poněvadž ve zprávě, kterou jsem měl čest jménem státně-zřízeneckého výboru přednésti, jsou také důvody těchto změn sepsány.

Musím znova zdůrazniti, že státně-zřízenecký výbor, když již tisk č. 1975 byl vydán, jednal znova o různých dalších změnách tohoto zákona, a sice ve shodě s vládou, což zvláště konstatuji, a úplně také za souhlasu vládních zástupců. Změny tyto dovoluji si tudíž navrhnouti dodatečně, jakožto jednomyslné usnesení státně-zřízeneckého výboru za souhlasu vládního. Změny navržené týkají se těchto bodů:

Na str. 4. zprávy státně-zřízeneckého výboru v § 9., poslední odstavec bodu prvního, buďtež škrtnuta slova "až do nejvyšší výměry 4 roků". To bylo nutno k vůli tomu, aby příkré nesrovnalosti, které by vznikly jen částečným započítáním let ztrávených v určité třídě, byly odstraněny.

Dále navrhuje státně zřízenecký výbor, aby na téže straně v § 9. odst. a) v řádce první po slovech "úspěšně vykonali", byla doplněna slova: "nebo do jednoho roku ode dne vyhlášení zákona vykonají". Odůvodňovati tuto změnu zajisté není třeba, neboť nutno dáti možnost těm, kteří zkoušky chtějí vykonati, aby do určité doby také tyto zkoušky vykonali, zvláště když se uváží, že zajisté mnoho úředníků jest připraveno, kteří jen z nahodilosti dosud zkoušky vykonati nemohli.

Na straně 5. navrhuje státně zřízenecký výbor, aby byl škrtnut odstavec: "Nekryje-li se toto služné s platovým stupněm úřednického schematu, nastupuje zařadění do stupně nejblíže vyššího", protože omylem byl tam zařaděn, neboť odvolává se tento odstavec na 3 body a), b), c) a nutno jej tedy přesunouti, takže by nový odstavec, platící, jak jsem již řekl, pro všechny tyto 3 body, byl vsunut za odstavec c), před odstavec d) a sice ve stejném znění: "Nekryje-li se toto služné s platovým stupněm úřednického schematu, nastupuje zařadění do stupně nejblíže vyššího.

"Mimo to však usnesl se výbor za souhlasu vlády, aby toto ustanovení bylo doplněno následující větou: "Doba ztrávená v platovém stupni zřízeneckém, na základě kterého nastane přeřadění, započte se do postupu v úřednickém schematu."

Konečně jest ještě poměrně nepatrná změna v § 10. a sice, aby se škrtlo slovo "tělesná", neboť stačí úplně, když způsobilost je všeobecně vymezena a není třeba poukazovati zvláště na způsobilost tělesnou.

Konečně upozorňuji, že ovšem otázky jiné, které jsou všeobecného rázu a týkají se veškerých resortů, jako na př. započítání let vojenských a sice u těch, kteří ještě nebyli před svou vojenskou službou ve službách státních, bude třeba řešiti pro veškeré resorty a úřednické kategorie.

Konečně usnesl se státně zřízenecký výbor na resoluci, kterou současně předkládá. Resoluce zní takto: "Ježto podle navrhované osnovy zákonné celá řada zřízenců finanční stráže nebude moci vzhledem ke svému služebnímu stáří dosáhnouti požitkův automatického postupu skupiny D do VIII. a VII. hodnostní třídy státních úředníků ve stanovené době, vyzývá se ministerstvo financí, aby oněm úředníkům důchodkové kontroly, kteří při vyhovující kvalifikaci budou ustanoveni za přednosty úřadů této kontroly, po případě za jejich zástupce, umožnilo jmenováním dosáhnouti těchto hodnostních tříd právě tak, jak bylo tímto zákonem umožněno dosavadním úředníkům finanční stráže."

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Hlasovati dám tím způsobem, že nejprve předložím k hlasování §§ 1.-8. incl.; pak budeme hlasovati zvlášť o § 9., při němž jsou některé změny.

O § 10., ve kterém jest rovněž změna a pak o §§ 11-13 incl., jakož i o nadpisu zvláště.

Jest snad proti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? (Nebyla.) Není. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1.-8. zákona, jak jest obsažen ve zprávě státně zřízeneckého výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, §§ 1.-8. jsou schváleny.

Teď dám hlasovati o § 9., a sice se změnami, které navrhl pan zpravodaj. Jsou to v posledním odstavci čl. 1., a sice ve čtvrté řádce zdola mají se vynechati slova "až do nejvyšší výměry 4 roků", na to v čl. 2. alinea a za slova "úspěšně vykonali" má býti uvedeno "nebo do jednoho roku ode dne vyhlášení zákona vykonají", dále před odstavcem lit. b slova: "Nekryje-li se toto služné s platovým stupněm úřednického schematu, nastupuje zařazení do stupně nejblíže vyššího" se vynechají a za odstavec lit. c vsune se: "Nekryje-li se toto služné s platovým stupněm" - co také tady právě bylo vynecháno - "úřednického schematu, nastupuje zařazení do stupně nejblíže vyššího", a vedle toho ještě slova: "Doba ztrávená v platovém stupni zřízeneckém, na základě kterého nastane přeřazení, započte se do postupu v úřednickém schematu".

Kdo souhlasí s § 9. takto pozměněným, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, § 9. se změnami navrženými panem zpravodajem jest schválen.

V § 10. navrhuje pan zpravodaj, aby v posledním odstavci čtvrtý řádek zdola se vynechalo slovo "tělesná". Kdo s § 10. takto pozměněným souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také § 10. se změnami navrženými panem zpravodajem jest schválen.

Kdo souhlasí s §§ 11., 12. a 13., jakož i s nadpisem zákona, jak jest obsažen ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také tyto poslední tři paragrafy a nadpis zákona jsou schváleny.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova? Není tomu tak. Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest schválen také v druhém čtení a přistoupíme k vyřízení navržené resoluce. Resoluci tuto navrhuje výbor státně-zřízenecký a přečetl ji právě pan zpravodaj. Kdo s ní souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také resoluční návrh jest přijat a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen. (Hlučný potlesk na galerii.) Prosím obecenstvo na galerii, aby se zdrželo zasahování do jednání.

Přistoupíme k dalšímu odstavci denního pořádku, jímž jest

4. zpráva branného výboru o návrhu člena N. S. Otmara Hrejsy a soudr. tisk č. 748, aby uloženo bylo ministerstvu Národní obrany, vrátiti zrekvirované kostelní zvony, měděné kotly a jiné, pokud nebyly zničeny, jejich majetníkům (tisk čís. 1967)

Zpravodajem jest pan kol. dr. Kolísek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Kolísek: Slavné Národní shromáždění!

Bylo mnoho barbarských, nekulturních, pohoršlivých činů, kterých se vojenská i politická správa rakousko-uherská ve vojně dopouštěla, ale z nejpohoršlivějších a nejtrapnějších bylo jistě násilné odebírání zvonů k účelům válečným. Na mnohých a mnohých místech naší vlasti ustaly hlaholiti zvony na oslavu Boží, ustaly plesati i lkáti s lidem, kterému byly často odznakem vyšších citů, probuzením zbožností, něhy a poesie. Lidové básnictví naše, najmě slovenské, tklivě a sličně opěvuje spojitost význačných i obyčejných událostí životních se zvukem zvonů. "Ať už ty veliké zvony smutně vyzváňajú, že pútničkové idú nebo pochovávat budú, ať už ve Zvolenskej do kostela zvoňá, panenky sa schodia".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP