Dělnictvo textilní
domáhalo se delší čas zmenšení
doby pracovní, domáhalo se podpory v nezaměstnání,
a těch se jim skutečně dostalo. Ale my přes
to vidíme, že místo, aby bylo uspokojeno přání
dělnictva veškerého v tomto odboru i také
v jiných odborech, že sta a tisíce těchto
dělníků těžce pracujících
stěžuje si dnes na takové poměry v republice,
které odporují postavení našeho dělnictva.
Když před válkou
některý zaměstnavatel vyhodil dělníka
z práce, když ho zbavil chleba, tu jsme říkali
vždycky: je to necita člověk, je to sobec,
je to krvežíznivec a p., užívali jsme
jistě těch drastických výrazů
plným právem, dávajíce na jevo rozhořčení
dělnictva proti takovým tyranům na dělnickém
stavu. A když dnes, velevážení, dělník
stěžuje si na to, že jeho spoludělník,
s kterým pracoval po 10-15 i více roků, omezuje
ho v jeho práci, v jeho svobodě, že mu jeho
práci ztěžuje, že jeho práci sem
tam dokonce poškozuje a zavírá mu tovární
vrata, aby do práce jíti nesměl, pak jistě
mám právo, abych užil stejně podobných
výrazů o necitech a barbarech, kteří
v moderním rouše sice přicházejí
mezi dělníky, ale zneužívají
dělnické svobody.
A tu, když chceme, velevážení,
tvořiti sociální zákony, které
jsou tak hluboce založeny pro život našeho pracujícího
lidu, musíme vytvořiti také takové
prostředí, ve kterém tyto zákony se
dají prakticky prováděti. Pokud tohoto prostředí
zde, velevážení, není, pak tyto zákony
jsou prázdnými sliby, prázdným mluvením
a nemají docela žádný effekt ve prospěch
těch, pro něž jsou sdělány. Velevážení,
jistě mně dáte za pravdu, když uvedu,
že naše dělnictvo křesťansko-sociální,
které těšilo se na svobodu v republice a těší
se z ní zajisté i dnes ještě pořád,
poněvadž očekává nápravu,
dál plným právem si stěžuje,
že nemá dostatek svobody a není dostatek uznání
vůči jeho podnikání a jeho práci
tak, jak by to bylo záhodno. A když tento apel a toto
přání zde vznáším, pak
to činím s velkým vědomím,
že to činím na místě zodpovědném
a před osobnostmi, které také mají
povinnost, aby zjednaly nápravu. Já v tom směru
jsem podnikal mnoho a mnoho a moji páni kolegové
z klubu činili také co mohli, abychom cestou řádného
domlouvání, cestou smíru, cestou solidarity
napravili ty výstřelky, které sem tam bujely
přímo v řadách jiného dělnictva
jiných stran - přes všechno smírné
namlouvání, přes různé domluvy
přátelské, i když sem tam se nám
řeklo: "My to neschvalujeme, my s tím nesouhlasíme!"
I pan min. dr. Winter a min. předseda pan Tusar, dr. Veselý,
min. spravedlnosti, a všichni pánové docela
klidně nám řekli: "To jest nezákonné,
to jest proti svobodě, my s tím nesouhlasíme!"
Já však vůči tomu musím konstatovati,
že neměli tolik odvahy ani iniciativy, aby zasáhli
hlouběji, aby šli poněkud věci na kloub
mezi svými straníky, s nimiž sedávají
při konferencích a poradách, aby jim vysvětlili,
co jest svoboda a co ne.
To se bohužel dosud nestalo,
poněvadž výsledky celého toho jednání
jsou naprosto nulou. V tom směru, velevážení,
na pana min. soc. péče, kterémuž jistě
neupírám a dokonce mu přikládám
zvláštní snahu, aby zákony sociální
zjemnil, aby je uvedl opravdu v život praktický, musím
právě zvláště apelovati, aby
také velikého svého vlivu a svých
znalostí použil k řešení otázek
takových, které porušují a poškozují
účel sociálního zařízení.
Velevážení! My sledujeme celou řadu
zákonů na zlepšení poměrů
našeho dělnictva a jsme toho přesvědčení,
že účelu se docílí jen tenkráte,
když bude naprostá shoda a solidarita mezi všemi
stranami v tom směru. Ono se říkává
a pan kol. Hrizbyl užil toho: "Jsou dvě dělnické
strany!" To jest kardinální omyl. Neračte
zapomenouti, že naše dělnická organisace
křesťansko-sociální jest starou organisací,
že má svou historii ve státě československém
a že jest opravdu poctivou dělnickou stranou. A tu,
když mluvíte o dělnictvu, nemyslete, že
jest to dělnictvo pouze červené nebo červenobílé,
nýbrž že jest to také dělnictvo
křesťansko-sociální. V tom tedy směru
pouze apeluji na všechny, aby otázky řešení
sociální politiky brali za základ opravdu
lidový, za základ národní politiky.
Sociální politika není
otázkou pouze jedné kasty a my právě
proto trpíme značně, že se nechceme
snížiti na takovou kastičku v národě,
která jest pouze jedinou třídou a o nikoho
jiného se nestará. My právě proto,
že sledujeme socialismus národní, který
shromažďuje v sobě veškeré stavy
utiskované, střední, nemajetné, pracující,
jsme sociální stranou skutečnou, která
má nároky na to, aby byla respektována v
Národním shromáždění od
stran druhých ve směru sociálně-politickém.
Zákon, o němž chci několika slovy se
zmíniti, má své výhody v tom směru,
že zavádí kontrolu podomácké
práce. Dosud faktoři a různí činitelé
zneužívali domáckého dělnictva
ke svému obohacení, brali z továren a dílen
značné mzdy, řekněme, značné
zisky a podělovali dělníky libovolnou mzdou.
Mám případy, že při šití
prádla, výrobě na př. oděvů,
obuvi, dělnictvo podomácké bralo pouze 50
% takové mzdy, která byla vyplacena skutečně
podnikateli. Ta diference připadla těm různým
faktorům, sprostředkovatelům atd., kontrola
nebyla prostě žádná vůbec možná.
Poněvadž té kontroly nebylo nikde viděti,
nebylo nikde záznamů, ani na vyhláškách,
ani na dodávkových knížkách a
pod. Tím se to napraví, že se zavedou odběrní
knížky, kde se budou zapisovati veškeré
druhy práce, přijaté obnosy, ceny atd. V
tom směru jest tento zákon výhodný,
že takové novum zavádí. Hlášení
výroby zaměstnavatele má rovněž
své zvláštní výhody pro podomácké
dělníky. Celá řada dělníků
byla zkrácena vůbec o veškerou účast
na výhodách společenského zařízení,
nikdo nevěděl, že žijí někde
v těch horách a maličkých chaloupkách
a že mají také nárok na život.
Mám stejné zkušenosti o podomáckém
dělnictvu, které jsem nasbíral na Brněnsku
a také v horách naší Českomoravské
vysočiny.
Tam jsem zjistil, že tito lidé
pracují nepřetržitě od časného
rána do noci, za letní doby i v zimě, pokud
mají svítivo. Taková rodina počíná
na ručním stavu o 4. - 5. hodině ráno
a tento stav běží po celý den - on totiž
neběží rychle, poněvadž je to ruční
stav, ale pracuje se na něm celé dny až do
pozdní noci. Byl jsem v takové domácnosti,
která čítala 6 členů rodiny
a kde muž i žena při opatrování
malých dětí pracovali po celý den.
Tázal jsem se těch ubožáků, jak
to vlastně možno, že vydrží při
tak namáhavé práci, a tu povídá
žena: "Já ráno časně vstanu,
připravím rychle něco k snídani a
v tom již muž začne pracovat u stavu. Pak pracuje
stále, až je unaven a, když již pracovati
nemůže, vystřídám ho já.
Pak navařím skrovný oběd a pracujeme
po celý den dále." To je, velevážení
pánové, život jistě trpký, který
tisíce těchto rodin prožívají,
a tu myslím, že je plně na místě,
když tento zákon ode všech stran dnes je podporován.
Také strana lidová jeví o tento zákon
velký zájem a bude - to zde prohlašuji - pro
něj hlasovati.
Několika málo slovy
ještě upozorním na některé vady,
které v zákoně zdají se mně
jako zdánlivé. Komise ústřední
a obvodové budou navrhovány zájmovými
organisacemi a je ovšem na ministerstvu sociální
péče, které vybírá právě
z návrhů, co uzná za vhodné, aby komise
byly řádně sestaveny. Máme zkušenosti
s výbory demobilisačními, komisemi, řekněme,
cenovými a různými komisemi jinými,
které jsou jmenovány vládou, že nebývají
vždy nestrannými; zvláště když
vláda nechá na sebe činiti nátlak
od určitých stran, tu protěžuje své
stranníky, často lidi méně schopné,
méně kvalifikované a zapomíná
na spravedlivé zastoupení všech, kteří
mají na tom také zájem a určitý
nárok.
Tu mám apel na pana ministra
sociální péče, aby při provádění
zákona byl spravedlivým, aby nechal zastoupiti v
komisích skutečně veškeré zájemníky
bez ohledu na politické strany a, když již bude
se dělat politika v komisích, aby tu byly všechny
strany dle určitého počtu správně
zastoupeny. Když se tak nestane, může se snadno
přihoditi, že naše lidová strana bude
z toho musiti vyvoditi důsledek a mezi svým dělnictvem
na venkově poukázat na to, jak se zákona
zneužívá ve prospěch stran a na úkor
chudého lidu, který trpí bídu a nouzi.
Doufám, že se v té věci nebude našemu
dělnictvu díti křivda.
To jsem považoval za nutné,
zde krátce prohlásiti, poněvadž jest
zbytečné, abych donášel, jak se říká,
dříví do lesa, vůči přečetným
steskům, které byly proneseny, a různým
námitkám, které správně byly
předneseny. Na konec ještě zdůrazňuji
naše stanovisko, že jsme pro řešení
této otázky cestou družstevní, cestou
rozumné a spravedlivé, křesťanské
politiky. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn:
Slovo má kol. Ecksteinová.
Posl. Ecksteinová: Vážené
Národní shromáždění! Domácká
práce, posuzovaná s hlediska ženy, není
ničím jiným, než ohromným pařeništěm,
které nevysýchá, které se doplňuje
stále z nových zdrojů a ohrožuje nejenom
ty, kdož jsou na domácké práci súčastněni,
ale také ty, kterým se zdá, že z ní
kořistí, anebo ty, kterým se zdá,
že jí dotčeni nejsou. Domácká
práce - já bych řekla, že ze tří
pětin jest obstarávána hlavně ženami
a dětmi. Domácká práce z největší
části jest sirotčím zaopatřením
dětí, jest starobním zaopatřením
věkem sešlých lidí a jest vdovským
zaopatřením. Asi z jedné pětiny jest
domácká práce doplňkem nedostatečné
mužovy mzdy. To, o co méně kapitalismus platí
mužovi na mzdě, to jest nutno, aby žena s dětmi
doplňovala domáckou prací. Následkem
toho jest, že domácká práce, poněvadž
se považuje za vedlejší výdělek,
spokojuje se nižší mzdou a jen jako doplněk
mužovy mzdy a, poněvadž domácká
práce se ujímá tam, kde buďto jest veliké
nahromadění přebytečných pracovních
sil ve velkých městech, anebo v horách, kde
komunikační prostředky, nedostatek komunikačních
prostředků, brání vývoji jiného
průmyslu a jiné práce, působí
tyto dvě příčiny k tomu, že stlačují
výši mezd domácké práce. Za jakých
okolností, vážené shromáždění,
se pracuje při této domácké práci,
ukáže se na několika případech.
Tak ku př. šičky rukavic před válkou,
těsně před válkou, kde drahota životních
potřeb byla již značně vysoká,
pracovaly za 6-8 h hodinové mzdy.
Při výrobě loutek
pracovaly za 40-60 h denní mzdy. Při výrobě
šněrovaček za 8-9 K týdenní mzdy
ve velikých městech, poněvadž tato výroba
se nepřenesla na venkov, nýbrž zůstala
stále soustředěna jenom ve velikých
městech. Při výrobě bílého
prádla, zástěr a bluz byl průměrný
týdenní výdělek, čistý
výdělek, 5 K, vydělalo se sice 8 K, ale spočítá-li
se opotřebování stroje, uhlí, palivo,
světlo a nitě, nezbylo více než 5 K
výdělku týdenního při šití
zástěr. Při všech těchto oborech
ženské práce domácké velmi značně
padalo k tíži zařízení faktorské.
Jestli že šičce při výrobě
zástěr platilo se za kus 8-10 h, ponechával
si faktor za vydání a přijetí práce
20 h za kus při jedné zástěře.
Při šití rukavic, při tamborirování
rukavic zůstával faktorovi týdenní
příjem 200-250 K při počtu 6-8 švadlen,
zatím co tyto švadleny pracovaly, jak jsem již
řekla, za 4-6 a 8 h hodin. mzdy. Šitím tímto
zabývaly se převážnou většinou
vdané ženy, doplňujíce tím mzdu
mužovu a zabývaly se jím vdovy.
Podívali-li jste se do domácnosti
takové ženy, takové matky a hospodyně,
viděli jste, jak při této výrobě,
při této domácké práci plní
své povinnosti mateřské a hospodyňské.
Každým okamžikem odskočiti od práce,
znamenalo úbytek na mzdě. Aby tedy nebyla nucena
vstávati k dítěti, aby zabránila pádu
atd., dávala dítě do bedny, aby dítě
omezeno tím čtverečným prostorem,
bylo zachráněno před padáním
a úrazem. Nebo zatím co jednou nohou šlapala
stroj, na kterém šila košilky a oblečky
pro panenky, aby tím šitím vydělala
40-60-70 h mzdy denně, druhou nohou kolébala kolébku
a při tom řídila šití očima,
rukama, hlavou. Tedy znamenalo to zimniční práci
a činnost.
Děti, sotva, abych tak řekla,
odrostlé plenkám, tříleté,
byly nuceny při této práci pomáhati.
Rozstříhávaly sešité košilky
na panny, rozstříhávaly části
bluz, zástěr atd., zapošívaly konečky
u rukavic, začínaje třetím až
půl čtvrtým rokem, a přidržovány
k této práci počínaje ráno
pátou hodinou až do večera do 10-11 hodin.
Nebo viděla jsem případ ve svém sousedství,
kde matka, vdova, živící své 3 děti
tamborováním rukavic, dvakrát až třikrát
v týdnu spala, odpočívajíc po celodenní
práci tím způsobem, že si po 11. nebo
12. hodině noční položila hlavu na složené
ruce na stole, u kterého šila, aby nepohodlím
byla probuzena o 2.-3. hodině a mohla v šití
pokračovati dále.
Tedy jenom těchto několik
črt vám ukazuje, že ta křivda, kterou
spáchal stát a lidská společnost na
našich vdovách a sirotcích po dělnících
tím, že se o jejich zaopatření sirotčí
a vdovčí nepostaral, byla napravována tím
způsobem, že v domácké práci
tito ubožáci museli hledati obživu, která
se jim jinak nezajistila.
Nebezpečí, které
z této práce hrozilo, nebylo jen osobní
těch potrefených, nýbrž bylo to nebezpečí
pro celou lidskou společnost.
V domácnosti, kde matka a
děti musejí pracovati za nedostatečnou mzdu
od rána do noci, po případě celé
noci, tam ovšem není času na čistotu,
pořádek, na hygienická opatření.
Není peněz na větrání,
musí se šetřit teplem, není peněz
na čištění, pak se ovšem líhnou
nemoci všeho druhu, nejen tuberkulosa, ale také škodlivé
osypky, difterie atd. A tak jste viděli, jak na posteli,
na které stonaly nemocné děti spalničkami
nebo difterií, ležely kusy těch výrobků,
kterými žena matka uhajovala život, že těmito
výrobky naplněnými bacily se nákaza
roznášela i mezi ty, kteří si myslili,
že vedle této bídy, strádání
a utrpení mohou zůstati klidnými, netečnými
a tvrdými, že se jich nedotýká. Byly
vlastně zjištěny - novinářsky
o tom bylo psáno - případy, kdy spálou
a spalničkami onemocnělo velmi mnoho bohatých
a sytých a tupých zákazníků,
kteří pro utrpení a bídu těchto
ubožáků, nejubožejších mezi
všemi, neměli žádného porozumění.
Jest ovšem marno mluviti ještě stále o
těchto útrapách, kterým jsou vydáni
domáčtí dělníci a dělnice,
a řekla bych, ti nejubožejší domáčtí
dělnicí - děti.
Máme již sice zákon
na ochranu dětské práce, avšak zákon
ten zůstává na papíře, poněvadž
zde není, kdo by kontroloval, kdo by donucoval, aby sirotečkové,
a ubohé, nedostatečnou prací a nedostatečným
výdělkem svého otce k práci odkázané
děti opravdu chráněny býti mohly.
Zde by mohlo chrániti jedině a zde by mohlo ochrániti
jen včasné zavedení starobního, vdovského
a sirotčího pojištění na jedné
straně a na druhé straně změna výrobních
řádů. Změna, která by zaručovala
otci - živiteli rodiny - mzdu tak vysokou, aby jeho děti,
jeho žena nebyly nuceny domáckou prací přivydělávati
ještě k tomu, čeho otec po celý týden
úmornou prací nevydělal, nebo za svou práci
nedostal. Na druhé straně jako zatímní
opatření ovšem by se doporučovalo, aby
bylo působeno k tomu, aby všechny ty obory domácké
práce, které jsou již dnes zralé, aby
byly zprůmyslněny, aby opravdu také zprůmyslněny
byly. Já považuji, jako kol. Hrizbyl, průmysl
textilnický za nejvýš zralý k úplnému
zprůmyslnění, právě tak, jako
průmysl oděvní a právě tak,
jako výrobu sklářskou. Průmysl textilnický
domácí výrobou nemůže získati,
může jenom ztratiti a domácká výroba
vedle výroby průmyslové nemůže
se udržeti nežli nízkou mzdou a následkem
toho dlouhou dobou pracovní. Textilní průmysl,
pokud je vykonáván stroji, znamená naproti
průmyslu domáckému, vykonávanému
ruční prací, postavení výrobku
nejvýš dokonalého vedle výrobku primitivního.
Tyto dva výrobky nesnesou
potom jiné konkurence nežli, když mohou konkurovati
levností, ale ruční výroba stroji
levností konkurovat nemůže. V textilnictví
nemůže ruční výrobek konkurovati
ani levností ani dokonalostí. Právě
tak i pro domáckou práci sklářskou,
její vykonávání v dílnách,
poněvadž zde bude v takové dílně
umožněno, aby byly pro takovou dílnu, pro takovou
soustředěnou výrobu přijaty síly,
které by dávaly umělecky promyšlené
a dokonalé návrhy, poněvadž bude zde
i techniky moci býti využito, tedy i pro výrobu
sklářskou bude takové dílenské
soustředění a já řeknu: tovární
vyrábění bude znamenat jenom krok k zdokonalení.
Právě tak krejčovina,
šití prádla, bílého vyšívání,
šití rukavic, všechny tyto odbory jsou zralé,
aby byly vykonávány v dílnách a aby
nebyly vykonávány po domácku. Práce
domácká znamená horečnou práci,
znamená nedostatečné hygienické opatření,
znamená dlouhou dobu pracovní a znamená nízké
mzdy. Všechny odbory lidské práce po domácku
vykonávané vymykají se kontrole pracovní
doby, sociálně-politickému zákonodárství,
kontrole výše mzdy a také veřejné
organisaci. Jestliže něco zlepšilo postavení
dělníků průmyslových, tedy
to byla organisace. Jestliže tato organisace se vykonávala
dříve, abych tak řekla, proti vůli
státu, jest jistě dnes již chápáno,
že tato organisace do výroby vnesla pořádek,
a tak bude také při domácké práci,
až bude táž přenesena do dílen.
Organisace dělnictva v domácké výrobě
zaměstnaného přinese také do domácké
výroby pořádek, ale tato organisace není
dříve pronikavě možna, dokud tato výroba
nebude soustředěna z domácností do
dílen.
Vážené shromáždění!
Pokud se týká těch odborů domácké
práce, které nejsou dosud zralé, aby mohly
býti vykonávány v dílnách a
v továrnách, pak ovšem může zde
přispěti na pomoc jedině družstevnictví,
poněvadž jenom za pomoci těchto výrobních
družstev může býti domácká
práce zbavena těch skutečných upírů,
kterými jsou v domácké práci faktoři
a skladištní mistři. Družstevní
organisace umožní také vyloučení
té bezmezné konkurence, která i se strany
domáckých dělníků byla vykonávána.
Aby domácký dělník dostal lepší,
výhodnější kus práce, dopouštíval
se velmi často i toho, že takovému faktorovi
a skladištnímu mistru donášel, kde co
měl lepšího ve svém hospodářství.
Aby si zajistil trvalou práci pro ty doby, kdy v době
saisonních prázdnin mnohý domácký
dělník dopouštěl se i toho, že
u takového skladištního mistra anebo faktora,
který jest z největší části
současně také obchodníkem, buď
má obchod kupecký, hokynářský,
hospodu, sklad všelijakých textilií - nakupoval
a zanechával u něho polovici své týdenní
mzdy jen proto, aby si zajistil práci také v době
saisonní.
Družstevnictví odstraní
tyto závady. Já chápu, že někteří
domáčtí dělníci hrozí
se tohoto převratu, že nedovedou si představiti
výhody takové úpravy domácké
práce, která dle jejich zdání je zbavuje
pro tu dobu, když v hospodářství zaměstnání
nenalézají, náhradního zaměstnání.
Pro ně je toto pomyšlení
hrozné a přímo strašidelné. Ale
jako dělníci, kteří se hrozili
strojů, těch svých železných
konkurentů, poznali, že tyto stroje ulehčují
jejich práci, že jsou s to, zlepšiti jejich existenci,
rozmnožiti jejich blahobyt, přiblížit
je tomu, aby na všech produktech výroby mohli také
ti nejchudší a nejposlednější mít
účast - tím, že stroje levnou svou výrobou
a velikou svou výkonností na tolik výrobky
rozmnoží, že i ti nejchudší mohou
na tom, co dříve bývalo přepychem
několika jednotlivců, brát účast,
tak právě i domáčtí dělníci
se přesvědčí, že přenesením
výroby z jejich domácností do dílen
a továren nenastane pro ně doba těžší,
nýbrž doba lepší, která jejich
poměry hmotné, zdravotní i výdělkové
značně zlepší.