Pánové, vypadáme
tak, že máme celou řadu občanů
bohatých, ale republika je žebrák, republika
každou chvíli, každý týden aby
si vypůjčovala, každý týden jsou
pokladny vyprázdněny. Na Slovensku máme za
miliardy dříví. Vedle cukru a vedle uhlí
je to dříví, které by mohlo přinésti
do státní pokladny značné zisky. Vidíme,
že téměř každý týden
se zde zřizuje nová akciová společnost
k využitkování lesního bohatství.
V dnešních Národních Listech už
naříkají, - jsou nezaměstnání
- jak špatně daří se dřevařskému
průmyslu. I v tomto směru mohla by republika docíliti
značně mnoho.
V rozpočtu se také
nachází jedna položka na rok 1919, daň
báňská 360.000 K. To nám vynáší
uhlí! To utratí Weimann a Petschek na likéry
a za doutníky více.
Z celé té obrovské
těžby, z toho obrovského majetku horního,
republika má celých 360.000 K! Tedy i v tomto směru
zajisté by se dalo docíliti více.
Pánové, dokladem toho
jest naše ústředna lihová, která
v dodatkovém rozpočtu paraduje číslicí
55 milionů zisku, naše cukerní ústředna,
která paraduje číslicí půl
miliardy zisků na cukru vyvezeném do ciziny. Zde
jest viděti, když jest rozumné hospodářství
státní, že se dá docíliti mnoho.
Tyto dvě položky dokazují nám, kam by
se měla celá finanční politika obrátiti,
abychom přestali s příštipkováním
a postavili celý stát na pevný finanční
podklad.
Chci se zmíniti o jedné
věci a sice o obchodu s uhlím. Jak bylo konstatováno,
dodávali jsme do 30. listopadu do Německa 45.000
vagonů uhlí. Toto uhlí kupoval sprostředkovatel,
který dovoz do Německa obstarával za 350
K za vagon a prodal jej Německu za 680 M., to znamená,
že vyzískal 500 K na jednom vagonu, čili že
vyzískal 16 milionů korun každý měsíc
a za rok 200 milionů korun. Jest nepochopitelné,
proč tento obchod si nevezme stát sám do
rukou, neboť to není nic obtížného.
Pánové, já chci
také říci, že byly zde námitky
určité, pokud se týká vydání
státního, a hlavně námitka, se kterou
se setkáváme na schůzích, jež
týká se podpory v nezaměstnanosti. Jest to
obnos 316 milionů korun, který byl na nezaměstnanost
povolen. A tu se setkáváme s tím zjevem,
že neustále a neustále se široké
vrstvy lidové tímto obnosem jaksi štvou a tento
obnos se vyčítá. Tu se domnívám,
pánové, že bychom měli s takovou politikou
přestat. Na jedné straně nechce se poskytnouti
textilnímu a jinému průmyslu dostatek finančních
prostředků na nákup suroviny a na druhé
straně štve se vůči nezaměstnaným.
Vážení pánové,
v tom směru je třeba, aby již jednou toto vyčítání
přestalo. Jedná se zde celkem asi o 108.000 lidí,
kteří požívají podpory v nezaměstnání.
Mám zde mapu ministerstvem sociální péče
zhotovenou, která dokazuje, že čím dále,
tím více vyplácení podpor v nezaměstnání
mizí a že obnos, o který se jedná, není
tak velikým, aby tím rozeštváván
byl dělný lid.
My jsme se setkali, velevážení
pánové, také s výtkou, jež byla
veřejně v novinách tlumočena, o neustálém
poklesu naší valuty. A činí se z toho
dedukce. Chci říci, že v poslední době
klesá i dolar, i frank, klesá i lira. A nevím,
jestli ty příčiny, o kterých se zde
u nás neustále mluví, a o kterých
mluvil také kolega Myslivec, jsou tytéž. Já
v tom vidím něco jiného.
Na ženevské burse se
shromáždila smečka mezinárodních
lupičů, která umělým způsobem
se snaží snižovati kursy. Jest tam shromážděna
spousta polských židů, kteří
v tomto případě dělají to,
co dělali u nás a co dělali během
války.
V tomto směru, velevážení
pánové, zajisté není správné,
když se jen na ty poměry, jak se u nás jeví,
vztahuje důsledně pokles valuty. Ale jedno jest
jisto: že to všechno nám dokázalo, jak
správné jest naše tvrzení, že mrtvý
kov nebo němý papír vlastně není
tou hodnotou, která by zde určovala hospodářskou
schopnost a vydatnost národa, nýbrž že
jest to práce a že kov a papír mrtvý
může býti jen směnnou hodnotou, která
podléhá vlivům těch, kteří
mají finanční prostředky v ruce, bez
ohledu na hospodářskou potenci toho neb onoho státu.
Velevážení pánové!
Pakli chceme v naší finanční politice
dojíti k určitému systému, musíme
splniti to, co jsme slíbili. V lednu se slíbilo
dělnictvu, že budou vyvlastněny velkostatky.
Podívejte se, jak to vypadá. Bylo řečeno,
že budou vyvlastněny doly a velké průmyslové
podniky. Odpovědi na to jest zabrání Škodových
závodů francouzským kapitálem, atd.
atd. Tedy v tom směru můžeme my, jako socialisté,
si stěžovati, že neplní se to, co bylo
slibováno.
Vážení pánové!
My z důvodu toho, že stát finančních
prostředků potřebuje, že stát
sám má své určité závazky,
budeme hlasovati pro předloženou daň, nikoliv
snad z toho důvodu, že bychom odstupovali od svých
stěžejních zásad, že se budeme
stavěti proti všem daním nepřímým
a budeme trvati na tom, aby stát v první řadě
přímými daněmi zatížil
ty, kdož prostředky finanční mají,
a vedle toho aby stát rozumnou hospodářskou
politikou, zejména ve formě zřizování
monopolu samostatného svého hospodářství,
aby v tom směru stát působil. Co vidíme
v té době, kdy se jedná o socialisaci, o
úpravě státního hospodářství?
Vidíme, že stát předává
svou tiskovou kancelář do soukromých rukou,
vidíme, že na Slovensku, jakmile se tam vyskytly malé
prameny nafty, se zakládá spousta společností,
které chtějí uchvátiti výhradné
vykořisťování naftových pramenů.
V tomto směru, vážení
pánové, také naše politika, která
na toto poukazuje a která trvá na tom, aby v tom
směru stát více zasáhl do hospodářství
státního, více také sám hospodařil,
může býti jedině správná,
poněvadž to, co jsme slyšeli zde, co jest nám
předloženo, co bude snad Národním shromážděním
usneseno, nemůže býti považováno
za dobrý reelní finanční podklad republiky,
nýbrž za pouhé příštipkování.
(Výborně! Potlesk!)
Předseda:
Slovo dále má pan kolega Slavíček:
Poslanec Slavíček:
Slavné Národní shromáždění!
Z prohlášení zástupců
všech stran jest zřejmo, že všechny budou
hlasovat pro předlohu daňovou. Jest pochopitelno,
že my také, poněvadž to již prohlásil
náš první řečník dr. Heidler.
(Hlas ze strany lidové: Ne všichni!) Vy máte
extravagance, klerikálové, pardon, lidová
strana tedy ne. Zdálo by se tedy, že k předloze
této není třeba mluviti. A přece myslím,
že se asi u nás v Národním shromáždění
i v příští sněmovně, nebo
jak se budeme jmenovat, ujme zvyk, obvyklý ve všech
parlamentech a také známý i ve vídeňské
sněmovně, že když řečníci
při kritice některé předlohy, některého
zákona pronášeli svá různá
přání a námitky, příslušná
ministerstva vždycky velmi pozorně řeči
sledovala, ba - tuším, že jsem zde již jednou
ten příklad uvedl - ve Vídni dokonce ministerstva
dala si dělat výtahy z řečí,
které nebyly mluveny německy, když dotýkaly
se specielně té neb oné otázky.
Já mám také
jedno takové přání. Zmíním
se o něm ve své řeči. Předesílám,
že chtěl bych mluviti o tom, jaké důsledky
hospodářské nejen pro konsumenta, ale hlavně
pro živnostníka a pro přerod hospodářských
poměrů v republice daň tato přinese.
Za druhé, chtěl bych se zmíniti o tom, jak
jest nutno měniti již nyní, reformovat všeobecnou
daň výdělkovou, která má nastoupit
dle nadhozených zpráv na místo této
daně, až vyprší. Na konec chtěl
bych několika málo slovy reagovat na vývody
pana kolegy dra Vanoviče, který zde učinil
apel na Národní shromáždění,
respektive na strany.
Tedy především:
daň tato jest jistě nesociální - o
tom není sporu. Kritice podrobili jsme ji všichni,
a jest viděti, že přes všechny programy,
nejen socialistických stran, ale i stran, které
protestují dnes proti vládě a stojí
v rozporu proti ní, přes programy o progresivní
dani, o jedinečné dani vzestupné, nastoupili
jsme zde cestu starou, vyšlapanou cestu liberalistickou,
manchestrovskou, že totiž chápeme se daní
nejlehčích, které nejvíc vynesou -
důkaz to, že je velmi těžko, i theoreticky
domysliti socialistickou společnost, a ještě
hůře a ještě tížeji je v
praxi socialistickou společnost, i kdybychom to chtěli,
zaváděti.
Pro svou osobu nevěřím,
že daň tato bude jen daní přechodnou
- již také proto ne, poněvadž se domnívám,
že během lhůty, která jest této
dani vyměřena, odhlasujeme ještě tolik
zákonů, tolik předloh, které budou
přímo kotviti ve státních financích
a ve státní pokladně, že až přijde
ten nebo ti po nás po uplynutí této lhůty,
velmi těžko třeba bude nejen ministru financí,
ale celému Národnímu shromáždění,
nahraditi novou daní zisk pro státní pokladnu,
téměř 1 miliardu korun obnášející,
vyvine-li se daň tato tak, jak referent, a myslím,
také ministerstvo financí, předpokládá.
Tedy nevěřím také, že budeme
moci v tom směru reformovat všeobecnou daň
výdělkovou, která by měla nahraditi
tuto spotřební daň.
Je pro mne otázkou, jak jsem
nadhodil, kdo pocítí tuto daň nejvíc?
Jest jasno, že konsument, který bude muset daň
zaplatiti ať již jednou anebo třeba také
10krát, poněvadž je známo, že v
některých odvětvích průmyslu
a obchodu zboží cirkuluje z ruky do ruky třeba
10krát, takže stoupne v ceně nejméně
o 10 %.
Ale vedle této okolnosti a
vedle těchto postižených - o tom není
sporu - budou opravdu postiženi nejvíce malí,
drobní živnostníci, a to ať řemeslníci,
ať obchodníci, a charakteristiku této předlohy
a této daně bych definoval tak, že daň
tato jen uspíší ten hospodářský
proces, který můžeme zváti silně
evolučním, ne-li dokonce revolučním,
že totiž konsument bude hledat ještě bližší
cesty k navázání styků s původním
výrobcem, a že celá řada živnostníků,
obchodníků, řemeslníků (Posl.
Sechtr: Zmizí!) bude vyřaděna, a se vší
určitostí - jak zde zcela správně
bylo řečeno - zmizí s povrchu. Proč?
Prostě a jedině z těch důvodů,
že se tu děje přerod hospodářský,
patrný ve všem. Vidíte to v bankách
při jejich podnikání. Banky dnes mají
všechny možné podniky průmyslové
a, nejen že je mají, na tom by tak mnoho nezáleželo,
kdyby v nich vyrobené zboží předávaly
do obchodu, podporovali by tím tedy živnostníky
a hlavně obchodníky, aby se udržela jejich
stabilita, jaká byla dříve. My však
vidíme, že banky mají své přímé
sklady, ať železa, ať dříví,
ať jiných a jiných věcí, vidíme,
že banky financují úplně, majíce
je v úplné závislosti, velké obchodní
domy, řekněme, náš obchodní dům
Novákův ve Vodičkově ulici mohl by
nám býti příkladem. Banky tedy zde
vymyťují určitý druh živností,
hlavně obchodníků, z národního
hospodářství, z obchodního a průmyslového
konání. Vidíme to však také ještě
jinde, totiž u rolníků. Rolníci, pokud
jsem zjistil, mají své cukrovary, lihovary, škrobárny,
také výrobu kartáčů, v poslední
době zemědělstvo zařizuje si svou
vlastní výrobu obuvi, továrny na obuv, nákupní
a prodejní družstva všeho druhu, což znamená,
že prostřednictvím těchto podniků
opatřuje pro své konsumenty všecko, čeho
potřebují, vymyťujíc sprostředkovatele
mezi obchodníky i řádné obchodníky,
čímž jim béře zajisté
určitý kus skývy od úst.
My vidíme tyto snahy, sblížiti
se s výrobcem, také u úředníků.
Znal jsem před válkou konsum úřednický,
kde se hromadně obstarávalo vše počínaje
prádlem a konče nejen nábytkem, ale dokonce
i šperky - snaha to zjednodušiti hospodářský
styk vyřaďováním středního
stavu.
Vidíme to, slavné Národní
shromáždění, u řemeslníků,
živnostníků samotných. V Čechách
máme alespoň přes 400 živnostenských
družstev více méně nákupních
a výrobních, a tito samostatní živnostníci,
nijak z kolegiality své stavovské, neohlížejí
se na obchodníky, hromadně nakupují, poněvadž
nakupují levněji, starají se o své
členy a tím určité části
obchodního stavu taktéž béřou
existencí.
Tentýž proud vidíme
u dělníků. Dělnictvo má sta
a sta svých družstev a sta a snad tisíce jich
v dohledné době založí. Nejsou to jen
družstva konsumní, nákupní, dělnictvo
tvoří i družstva výrobní a prodejní.
Dělnictvo odvolává se na to, že svůj
jediný majetek, práci rukou svých, zhodnotí
lépe ve svém dělnickém družstevním
podniku, než musí-li ji nabízeti soukromému
podnikateli. A všechny tyto asociační, svépomocné
podniky vezmou a béřou existenci samostatným
drobným živnostníkům. A těch
jsme, zde slavné Národní shromáždění,
neměli málo. Je to proces, proti kterému
je těžko hradby stavět. Je to hospodářský
proces, který se nezastaví žádnou zákonnou
ochranou malých živnostníků. Je to proces
hospodářský, který prostě nese
s sebou doba, který s sebou nese sociální
tíseň, který s sebou nese také velká
vzdělanost, nebo vyšší vzdělanost
širokých vrstev lidových.
My jsme měli v Čechách
na 6,000.000 obyvatelů 300.000 samostatných obchodníků
a živnostníků. To znamená, že na
každých 20 obyvatel stavěl se jeden živnostník
či obchodník - poměr to jistě krajně
nezdravý, neboť to nebyli příslušníci
středního stavu, to byli lidé v pravém
slova smyslu proletáři, neboť nikdo nemůže
mluviti o středním stavu, jestliže krejčovský
či obuvnický dělník, jsa sociálními
poměry tížen, vzal poslední krejcar
ženin či svůj, najmul si byt a udělal
se - lidově řečeno - pro sebe. To jsou živnostníci,
to byl střední stav, který trpěl mnohdy
daleko více, než dělnictvo samo, ovšem
stav, který byl někdy a mnohými lidmi lehtán
názvem o "pánu", o "službodárci"
a zapomínal mnohdy na svou sociální bídu,
která ho velmi tížila.
Je otázkou po mém soudu,
co bude lepšího pro živnostnictvo, zda nějaká
zákonná ochranná opatření,
nebo pozvednutí sociální úrovně
dělnictva, zřízenectva a obchodního
pomocnictva, kteří tak hustě nebudou se hnát
do tak zvaných středních stavů, aby
rozmnožovali tak zvaný středostavovský
proletariát, anebo zdali nějakým planým
křičením či mrtvou literou zákona
tyto lidi uchráníme. Ale právě o ty
mi jde při této dani. Předloha povídá,
že jest daň přechodná a že ji má
vystřídati daň výdělková.
Nejsou jistě žádné daně ideálně
spravedlivé, aspoň ne ve svém provádění
a ve svém vybírání. Myslím
však, že všeobecná daň výdělková
jest jednou z nejnespravedlivějších, poněvadž
jest nejnesprávněji vybírána a ukládána.
(Posl. Srnec: Zvláště teď!) l při
tomto procesu hospodářském, o němž
jsem mluvil a který tato předloha daňová
jen uspíší, poněvadž každý
bude hleděti koupiti levněji a každý
bude se vyhýbati prostředníku a každý
bude hleděti vejíti ve styk s přímým
vyrabitelem, uspíší se ta evoluce hospodářská
a proto jest nutno, volati ministerstvo financí k reformě
výdělkové daně dříve,
než uplyne doba této daně. Proč? Již
v tom je nespravedlnost, že výdělková
daň jest kontingentována a že se napřed
povídá a určuje, co výdělková
daň vynésti musí, bez ohledu na hospodářské
poměry postižených. Za druhé velkou
vadu daně výdělkové vidím v
tom, že jest špatně a nespravedlivě ukládána.
(Posl. Srnec: Komisí, zvolenou před 10 roky!)
Odhadní, ukládací
komise pro všeobecnou daň výdělkovou
nejsou - zcela správně řečeno - již
dlouho volbou obnovovány. Máme však případy
velmi zajímavé z komisí pro daň výdělkovou.
Zpravidla finanční rada, předseda komise
této, jest dominujícím a všemohoucím
pánem a členové komisí berních
jsou pouhými figuranty. (Posl. Srnec: Kývaly!)
Dále komise daňové mají tu velmi slabou
stránku, že jsou sestavovány bez ohledu na
jednotlivé živnosti a že členové
mnohdy ukládají všeobecnou daň výdělkovou
živnostníkům těm, o jichž prosperitě
živností nemají ani ponětí. (Výborně!)
Za třetí: komise pro
daň výdělkovou někdy má ke
zpracování tak ohromný materiál, že,
při nejlepší vůli všech členů,
není s to, aby spravedlivě všeobecnou daň
výdělkovou uložila. Známe případy,
že měla komise pro všeobecnou daň výdělkovou
zdaniti 4.000 poplatníků. Jak se to dělalo?
Hledal se klíč pro tu či onu živnost,
hledala se ta číslice neznámá a, když
se našla, zdanilo se, jedním slovem, 140-150-200 živnostníků
bez ohledu na to, mají-li všichni stejné zákazníky,
nechají-li si a mohou-li si nechat veškerou svou práci,
výkonnost stejně zaplatiti, bez ohledu na to, zdali
jejich živnost jest existence schopna či nikoliv.
Tato daň výdělková
jest tím více nespravedlivá, poněvadž
ona slouží za základ všem daním
dalším. Ona slouží za základ také
přirážce daně válečné,
daně zemské, daně okresní, daně
silniční, daní obecních, daně
školské, daně k obchodním komorám,
ba živnostnictvo samo pracuje k tomu, aby ještě
sloužila za podklad k přirážkám
společenstevním a k přirážkám
živnostenské organisace obligatorně, nebo živnostenským
řádem předepsané.
Tedy, učiní-li se tu
nějaká chyba, stane-li se některému
z poplatníků křivda při udílení
a vyměřování všeobecné
daně výdělkové hned v základě,
nejde o tu daň, nejde o těch 10 nebo 20 korun, o
které se živnostníku daň výdělková
zvýší, ale jde také o obecní
přirážku do 500 proc. jdoucí, jde také
o přirážky zemské skoro 100 procent
činící atd. Ale právě proto,
poněvadž tento přerod hospodářský
tu je, a já nechci nikomu kopati hrob, - ale jisto je,
že 300.000 samostatných živnostníků
jenom v Čechách při tom přerodu jistě
se hospodářsky neudrží - je jisto, že
je nutno kontrolovati kontingent daně výdělkové
nebo jej zrušiti, že je zapotřebí, vypsati
nové volby pro všeobecnou daň výdělkovou,
že je zapotřebí, aby ukládací
komise herní přibíraly experty ke zdaňování
jednotlivých živností, je zapotřebí
prostě: zavésti spravedlnost.
O dani této nové, pro
kterou tedy - až na stranu lidovou - budeme všichni
hlasovati, chtěl bych říci jen tolik: Má
své vady, bude snad chikanovati živnostníky
a podnikatele, ale nic bych si z toho nedělal nebo nedělám,
že berní naše správa bude moci živnostníkovi
nahlédnouti do knih, že jej bude moci, jak řekl
pan kol. Myslivec, röntgenovati.
Slavné Národní
shromáždění! Bohužel, že jsou
také u nás v republice lidé, kteří
budou musit býti röntgenování, aby konali
v republice povinnost. (Posl. Buříval: Také
z politických důvodů! Posl. Šrámek:
Ale mají býti všichni röntgenováni,
ne pouze jedni!) Monsignore, já také to od kol.
Myslivce neberu vážně z té příčiny,
že strana lidová od převratu sama s námi
spolupůsobila. - Vy sám hned v první dny
jste s námi seděl v Národním výboru
- a strana lidová měla tehdá svého
ministra ve vládě (Hlas: Také samozvanec!),
proto nepřičítám vývody kol.
Myslivce straně lidové, ale krajnímu
rozhořčení těch pravých klerikálů
nad rozlukou církve a státu. (Posl. Čuřík:
Nad terorem, který se provádí! Výkřiky!
Posl. Sedláček: Kdo jsou vlastně ti klerikálové,
řekněte mi definici! Posl. Svozil:To jsou ti, kdo
fušují náboženství! Posl. Špatný:
Čili náboženští bolševici!
Veselost a potlesk.) Nebojím se nijak röntgenování
nebo nahlížení do knih; ostatně za starého
Rakouska byla již určitá ustanovení
o daních, že, když berní správa
uzná za nutné, musí poplatník předložiti
knihy a o svých vydáních předložiti
účty, ba naopak, já bych v tom viděl
výchovnou stránku i také pro drobné
poplatnictvo v tom směru, že každý bude
nucen vésti knihy, bude nucen kalkulovat, bude nucen míti
před sebou přesný obrázek své
prosperity nebo potence v živnosti, čehož dosud
nebylo. Jest-li někdo švindloval proti Rakousku a
snad - správně to bylo řečeno - švindlovali
všichni v ohledu daňovém, a jestli někdo
švindloval, malý, chudý řemeslník,
živnostník ne. Ten toho neuměl, ale lidé
silní, podnikatelé, kteří vedli po
př. dvoje knihy atd.