Již v samé textaci zákona,
a sice v § 26. i v seznamu přepychových předmětů
jest viděti, že vlastně zápasíme
s jistou nouzí a sice s nouzí o přepych,
neboť vidíme tam celou řadu předmětů,
které vlastně žádným přepychem
nejsou, na př., jak zde bylo již zmíněno,
skla ve dveřích, která zajisté mohou
býti z té nejnutnější potřeby
zasazena, aby zjednávala do místnosti podřadné
světlo. Zrovna tak myslím, že nejsou předměty
přepychovými veškeré sportovní
potřeby. Jsme toho svědky, že nejširší
vrstvy užívají mnohých sportovních
předmětů v zájmu lidského zdraví.
Též deštníky z polohedvábí,
optické přístroje, kukátka, nádobí
z porcelánu bez ohledu na cenu. Myslím, že
i nejchudší dělník v dobách normálních
jí z talířů porcelánových.
To jsou všechno předměty, které přepychovými
nejsou. Z toho jest viděti zároveň, jak hluboko
poklesla naše míra životní, a že
vlastně jsme se přiblížili, bohužel,
značně k životní míře
těch před válkou špatně situovaných,
místo toho, abychom byli životní míru
nejširších vrstev, jak jest to také v
programu socialisačních snah, povznesli výše,
na tu míru tříd zámožných,
jak to skutečně musí býti snahou každého
pokrokového člověka.
Na této nakloněné
ploše nemůžeme dále se pohybovati a musíme
pomýšleti na obrat. K tomu je ovšem zapotřebí,
dáti také státu prostředky, aby státní
hospodářství bylo zachováno v rovnováze,
a my neváháme tak učiniti i hlasováním
pro tak nesympatickou daň, jakou jest právě
ta, o níž dnes jednáme. My tím svěřujeme
a dáváme vládě, ve které nejsme
zastoupeni, a i vládám příštím,
jichž složení ani nemůžeme předvídati,
velkou důvěru, svěřujeme jim celostátní
zájem, ale ovšem s výhradou práva na
poctivou a věcnou kritiku veškerých dalších,
z tohoto zákona vyplývajících vládních
nařízení a jiných úředních
opatření. Toho všeho tedy jsme si plně
vědomi a jak jest viděti z důvodové
zprávy, jest si toho také vědom i pan referent
i finanční výbor.
Některých věcí
jest si však dlužno ještě v zákoně
povšimnouti zvláště. V § 12. se mluví
o přesunutí daně, že podnikatel jako
platitel daně není oprávněn, zvláště
súčtovati daň osobě mající
nárok na dodávku nebo výkon dani podléhající.
Odběratel dodávky není oprávněn,
daň, připadající na další
scizení, sraziti s úplaty, účtované
jeho dodavatelem. Na ujednání, tomuto ustanovení
odporující, nemůže se platitel daně,
pokud se týče v posledním případě
odběratel, odvolávati.
Tu bych považoval v souhlase
s mnohými ze svých kolegů za vhodné,
aby byl učiněn k tomuto paragrafu následující
dodatek jako 2. odstavec tohoto paragrafu a sice tohoto znění:
"Při dodávkách
a pracovních výkonech, smluvených před
1. lednem 1920, avšak prováděných po
1. lednu 1920, jest platitel daně oprávněn,
daň zvláště súčtovati
a smluvenou cenu o daň zvýšiti."
To se týká na př.
obzvláště živnostníků stavebních,
kteří smluvili výkon pracovní v prosinci,
nyní, před 1. lednem 1920 a budou ty práce
vykonávat po 1. lednu. Je zapotřebí, aby
bylo v zákoně příslušné
opatření, aby směli tu daň k smluveným
cenám výminečně přiraziti.
Já se přimlouvám za to, aby tento dodatek
byl do zákona pojat. Myslím, že to nebude činiti
zvláštních obtíží, poněvadž
jinak se to nedotýká celé stylisace zákona
a neruší to jeho systematiku.
Dále jest si povšimnouti
ještě závěru důvodové
zprávy, a sice resolucí tam obsažených.
Pro mne by zvláštní zajímavost měla
resoluce druhá, podle níž se navrhuje: "Národní
shromáždění žádá
své předsednictvo, aby všechny předlohy,
které finančně zatěžují
stát a jeho rozpočet, byly vždy současně
přikazovány ku projednání výboru
finančnímu." Při této resoluci
byly již učiněny, a snad ještě
budou učiněny mnohé poznámky resp.
námitky proti ní, že tím finanční
výbor bude neobyčejně zatížen
a že některé ostatní parlamentní
výbory dostanou se do přílišné
odvislosti od výboru finančního. Já,
nechávaje stranou otázku, že snad by také
bylo možno uvažovati o tom, zda tento úkol by
neměl býti svěřen výboru rozpočtovému,
po př. výboru rozpočtovému, jak se
právě rozšířil o výbor
finanční, nechávaje tedy stranou tuto formální
otázku, dovoluji si jen uvésti tolik, že jestliže
trváme na zásadě rovnováhy vydání
a úhrady, jestliže jsme pro to, abychom měli
ve svém finančním hospodářství
státním naprostý pořádek, musíme
při každém usnesení, které působí
nějaké vydání, zároveň
uvažovati o úhradě. A k tomu arciť mimo
ostatní parlamentní výbory je především
povolán finanční výbor. Tedy z této
stránky, s tohoto stanoviska nutné úhrady,
ať již řádné neb mimořádné
prostřednictvím úvěru, je skutečně
zapotřebí, aby finanční výbor
veškerá taková usnesení také
zkoumal. Nemyslil bych, že by bylo vhodno, aby se arciť
pouštěl do meritorního projednávání
veškerých předloh, a také bych to považoval
za nemožné. To ovšem nemůže býti
takovou resolucí myšleno. Tedy s tohoto stanoviska
bych se vřele přimlouval, aby resoluce ona byla
schválena.
Když by ovšem finanční
výbor takové úhrady nenalezl, neb navrhované
úhrady neschválil, pak přirozeně jest
nemožno, takové usnesení provésti -
ad impossibilia nemo tenetur - a musilo by takové usnesení
z naší zákonodárné akce býti
vypuštěno. Ale k těmto důsledkům
musíme býti odhodláni, jestliže stojíme
na zásadě rovnováhy rozpočtové.
Další resoluce, o které
bych si dovolil ještě před koncem svých
vývodů promluviti, je resoluce IV., ve které
se vláda vyzývá, aby bezodkladně zařídila
a dostatečnými stipendiemi vybavila v Praze, Brně
a Bratislavi, kursy abiturientů pro praktickou právní
a zvláště komerční průpravu
k službě finanční při I. stolici,
kterážto průprava by končila zvláštní
zkouškou, jejíž odbytí by opravňovalo
kandidáta k výhodnému služebnímu
zařazení.
Tato resoluce je vlastně doznáním,
že náš aparát finančních
úřadů není dostatečně
opatřen vhodným a schopným personálem,
že nestačí zejména I. instance na zpracování
celého daňového materiálu.
Z toho důvodu by ovšem
nastala obava, že naše finanční zákony
by zůstaly pouze na papíře a že by asi
selhaly, a že mimo to by se jistě rozmohla velice
demoralisace mezi poplatnictvem. Již často se pronášejí
stesky na to, že náš stát jest byrokraticky
přetížen, že naše administrativa
jest hrozně drahá, že náš aparát
byrokratický jest větší než aparát
celého státu rakouského; a nyní stojíme
při zavedení nové větší
daně, nového většího pramene
státního příjmu, před novým
rozmnožováním úřednického
aparátu, který ještě nad to musí
býti zvláštním nákladem vycvičován.
Neupírám důvodnost obsahu resoluce, uznávám,
že jest potřeba takového personálu,
ale zároveň nutno pomýšleti na to, abychom
zrušili v republice úřady zbytečné,
abychom zjednodušili co možná veřejnou
správu, abychom účelně využitkovali
toho úřednictva, které máme, o jehož
hmotnou situaci arci musíme se také přiměřeným
způsobem postarati.
Shrnu-li veškeré vývody,
mohu prohlásiti, že naše strana bude hlasovati
pro tuto daň z převodu majetků a z přepychu,
poněvadž to považuje za nutnost státní,
zejména také s toho stanoviska, aby jednak byla
kryta ona vydání, která jsme učinili
z důvodu sociální spravedlnosti, která
jsme tedy již povolili, jednak aby zachována byla
rovnováha ve státním rozpočtu a aby
tak do budoucnosti byl rozvoj našeho státu v klidu
a v duchu všeobecně uznávaných sociálních
reforem možný. (Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Pan kolega dr. Brabec podal tento
návrh:
K § 12. budiž připojen
nový odstavec:
"Při dodávkách
a pracovních výkonech, smluvených před
1. lednem 1920, avšak prováděných po
1. lednu 1920, jest platitel daně oprávněn,
daň zvláště zúčtovati
a smluvní cenu o daň zvýšiti."
Návrh tento nese dostatečný
počet podpisů, jest předmětem jednání.
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
panu kolegovi Ferdinandu Jiráskovi.
Posl. Jirásek: Velevážení
pánové! Před několika minutami byli
jsme zde svědky zajímavé scény. Já
aspoň v životě, co mám možnost
působiti v parlamentárním životě,
viděl jsem poprvé příslušníka
klerikální či lidové strany v tóze
oposičníka. V tom okamžiku, kdy dotyčný
pán vyčítal vládě a koalovaným
stranám, že naše valuta klesá, že
cena naší koruny obnáší 91/2
centimů, v tom okamžiku pronášel
slova, která sotva mohou naši korunu pozvednouti.
Zejména pokud, se týkalo Slovenska, jest otázka,
zdali Slováci budou míti více lásky
k republice po tom všem, co zde pan kolega Myslivec uvedl.
Pan kolega Myslivec také se zde zmínil o věci,
která s předmětem jednání nesouvisí
a myslím, že již bychom si to měli jednou
navyknouti, pánové, abychom, když projednáváme
nějakou odbornou věc, se aspoň trošičku
programu drželi, poněvadž způsob, jakým
se u nás o zákonech, a zejména finančních
usnášíme, jest zajisté při nejmenším
hodně neopatrný a také debata, pokud se týká
zákona samotného, nepřinesla mnoho nového.
Chci jen poukázati na to, kde pan kol. Myslivec se postavil
na ochranu obchodníků, kteří dne 20.
listopadu t. r. vyšli na ulici, aby stávkovali. Kdyby
se to týkalo těch ubohých hokynářů,
těch ubohých lidí, kteří skutečně
jsou dnešními poměry štváni a utiskování,
nedivil bych se tomu.
Ale my jsme tam také viděli
různé ty Kafky a Sobotky atd., obchodníky
textilním zbožím, zlatníky a j., kteří
mohou o něčem jiném mluviti, nežli o
tom, že jsou utiskováni přednostním
zásobováním. Pánové, prohlašuji
na všecky strany, že mělo by se již jednou
s tímto přednostním zásobováním
přestati. (Hluk. Obrácen k zástupcům
národní demokracie): Jestliže někdo
nedovede vybudovat zásobovací organisaci, jste to
vy! My jsme si pro dělnictvo vytvořili vzornou zásobovací
organisaci, v níž jsme dokázali, že jest
možno i při nedostatku potravin spravedlivě
zboží rozdělovati. Vám se to nepodařilo,
vy jste pohodlní, utvořte si rovněž
takovou organisaci jako my. (Posl. Hatlák: Podívejte
se do kontrolní komise při ministerstvu zásobování!)
Jděte si na okresní hejtmanství, a tam spočítejte
osoby zásobované a přijdete k jinému
číslu. My nesprávný počet zásobovaných
silně podporujeme, my se proti tomu ohražujeme. My
jsme také našim organisacím zásobovacím
nařídili, jak mají postupovat a co mají
dělati. Našim zájmem není, abychom šidili
stát nebo ministerstvo zásobování,
nýbrž abychom uspokojili dělníky, to
jest naším zájmem a to se nám také
podařilo. V tomto případě, když
chcete, - a jak to bylo také včera na smíchovské
schůzi prohlášeno - aby byli před ministerstvem
zásobování všichni rovni, souhlasím.
My s tím souhlasíme, ale chceme také hospodářskou
rovnost. Ale aby někdo, kdo dostal příděl
jako horník, který těžce pracuje, pak
šel k Lippertovi a ještě se dojedl, to není
dosud možné, a proto tu není hospodářská
rovnost. Umožněte i poslednímu dělníkovi,
aby mimo svůj příděl mohl k Lippertovi
nebo někam jinam, a mohl se tam za drahé peníze
dojíst, a pak můžeme mluviti o rovnosti. Ale
mluviti stále o přednostním zásobování
tam, kde se jedná o řádně vybudovanou
organisaci, - to stanovisko nedá se hájiti. Chci
říci k vývodům pana kol. Myslivce
jenom tolik: v Roudnici a ještě v řadě
míst jiných nebyl to legální obchod,
ale byly to živly jiné, které vyšly na
ulici, aby stávkovaly.
Chci říci, že
dnes, kdy se jedná o zákon, který tak hluboko
zasahuje do hospodářského života, a
který znamená do jisté míry značné
zatížení všech vrstev, že zákon
ten nebyl naším dílem a že my také
svého stanoviska vůči finanční
politice státu v ničem jsme nezměnili. My
na tomto svém stanovisku i dnes trváme. Jestliže
se podvolujeme nutnosti a úmluvě, která zde
byla, pak konáme jenom povinnost vůči státu,
aniž bychom na svém zásadním stanovisku
vůči nepřímým daním
něco měnili. Chci jen připomenouti, že
je zde úmluva mezi stranami, když se jednalo o úpravu
platů státních zaměstnanců,
že veškeré strany, k nimž tito zaměstnanci
přísluší, povolí také
finanční prostředky, aby uspokojeny byly
potřeby státních zaměstnanců.
V tomto případě není to žádné
upuštění od našeho zásadního
stanoviska. Já se také ve své řeči
o několika podrobnostech ještě zmíním.
Chci tedy jenom říci
k dani samé, že daň tato postihne zase jen
podniky veřejně účtující.
Jak dnešní berní technika jest, víme,
že tam, kde se knihy nevedou, není možno, aby
se postihlo všecko, jako u podniku veřejně
účtujícího. Zde se několikráte
tvrdilo, - v novinách i na schůzích - že
jsou to zejména družstva, a to družstva konsumní,
která neplatí žádných daní.
Já však pravím: bude-li někdo platiti
daň tuto správně, budou to právě
konsumní družstva, poněvadž právě
my máme zájem na tom, abychom měli pořádek
v našich podnicích.
Kolega Myslivec mluvil o tom,
že se půjde a bude röntgenovat obchodník
atd., to však se dělá dnes všude tam,
kde jsou veřejně účtující
podniky, našim družstvům se to dělá
také, k nám má právo přijít
revisor kdykoli, my se toho nebojíme, protože vůči
státu a republice konáme svoji povinnost do důsledků.
Vedle toho jsme vydali také oběžník,
v němž jsme poučili naše družstva,
že zbytečné zatajování nebo zmenšování
zisku není na místě. Co jsme dělali
za starého Rakouska, nemá dnes žádného
důvodu. V tomto směru mohu tedy potvrditi, že
v tomto případě budou to skutečně
veřejně účtující podniky,
které nejtíže touto daní budou postiženy.
Jinak pro živnostníky daň tato je nepopulární
a nepříjemná, že se bude vyžadovat
od každého živnostníka, aby vedl zvláštní
seznam, a protože jest zde daň přepychová,
zvláštní seznam pro daň přepychovou.
Proto jest ta daň nepopulární
a každá daň, která obtěžuje
poplatníka každý den, jest nesmyslná
a nesprávná. Naopak, a každý živnostník
mi to potvrdí, jakmile poplatník zaplatí
daň, jest spojení se státem po této
stránce odbyto, ale jakmile musí každý
den živnostník a kupující vzpomínat
na dávku, tím stává se tato dávka
velice nepopulární.
Jinak, vážení
pánové, bylo také mluveno o berní
morálce a tu chci říci, že berní
morálka u nás vůbec žádná
nestává a že zločinů a přestupků
po této stránce se dopouští každý.
Na př. žena, když jde přes "akcíz"
a nese kopu vajec, co má starostí, aby 5 hal. zachránila.
Nebo pan sekční šef jde z honby, má
starost aby někde uschoval zastřeleného zajíce
a ušetřil tak 10 nebo 15 hal.
V tom případě
nutno konstatovati, že berní morálka jest u
nás prazvláštní a v tom směru
musíme si sami pomoci. Já také v tom směru
podal jsem návrh na zřízení zvláštního
kontrolního ústavu, který má za účel,
když obecenstvo nemá smyslu pro morálku po
této stránce, aby konečně k ní
bylo donuceno.
Chci připomenout, že
zdanění převodu statků z jednoho podniku
do podniku druhého, které náleží
jednomu majiteli, anebo u podniků jednoho podnikatele,
které do jisté míry jsou od sebe jaksi odděleny,
nebude proveditelno, jak stalo se také v Německu.
Dle mého názoru musí býti zájem
státu, když na jedné straně žádá
od poplatnictva a obyvatelstva konání povinností,
aby na druhé straně umožňoval existenci
průmyslu i samotnému obyvatelstvu. To znamená,
že, čím více se závod koncentruje,
čím více se - abych tak řekl - soustřeďují
jednotlivá odvětví výrobní,
tím se zlevňuje režie a dociluje se levnějších
výrobků. A to musí býti také
zájem státu a nikoliv, aby stát trval na
tom a znemožňoval jakoukoliv koncentraci na jedné
straně a zlevnění životních potřeb
na straně druhé. To by byla politika, která
by byla sebevražednou, a té by žádný
stát - a také náš - nesnesl.
Jinak, velevážení
pánové, chci říci, že čím
dále tím více od zásadních
hledisek, jakými byla vedena republika po převratu,
se oddalujeme. Neklid mezi dělnictvem, nespokojenost a
ostražitost, se kterou dělnictvo sleduje každý
počin, jak dělnictvo sleduje jednání
a počínání vlády a každého
ministra, dokazuje, že zde jest něco nezdravého.
My voláme "odrakouštit",
ale, pánové, kde se jedná o daně,
děláme vše podle starého rakouského
způsobu. Jakou novou myšlenku nám přineslo
ministerstvo financí, jakou novou myšlenku nám
přinesli pánové z ministerstva financí?
Lepíme jednu daň na druhou, přirážky,
přirážky, přirážky, nepřímé
daně a nic jiného. Ale v tom směru, myslím,
že bude třeba, aby ministerstvo financí, zejména
oddělení pro přímé daně,
poněkud více přemýšlelo.
Chci uvésti několik
málo čísel, z nichž je vidno, že
to tak dále nepůjde a nesnese toho ani jedna strana
v tomto Národním shromáždění
zastoupená. My si béřeme vzor z Rakouska,
my si béřeme vzor z Německa, my si béřeme
vzor z různých zemí, ale vždy si vybéřeme
to, co je hodně nepopulární. Chci připomenouti,
pánové, že také dosavadní systém
daňový nám zatěžuje - jak správně
podotkl pan prof. Engliš - berní úřady
první instance, že tyto nebudou schopny, aby celý
aparát ovládly. Pomalu bude 50 % veškerých
státních zaměstnanců, kteří
nebudou nic jiného dělati, než vybírati
daně. Tento poměr jest naprosto neudržitelný.
Podle rozpočtu za rok 1919 obnášejí
daně přímé 692 milionů, daně
nepřímé 558 milionů, cla 553 milionů,
monopol tabákový má výnos 350 milionů.
Naproti 692 milionům daní přímých
jest jedna miliarda daní nepřímých.
Tedy nepoměr jest zde veliký. Ale dostali jsme kytici
nových daní, které buďto byly již
projednány a schváleny, anebo teprve očekávají
projednání, a tím se nepoměr ještě
zvyšuje, a sice daň z piva má vynésti
40 milionů, daň nápojová 30 milionů,
daň z lihu 60 milionů, daň ze zábav
15 milionů, daň potravní na čáře
30 milionů, daň z masa 50 milionů, daň
z uhlí 250 milionů a daň z převodu
statků, právě projednávaná,
750 milionů. Tedy celkem 1225 milionů, čili
jeví se poměr přímých daní
ku daním nepřímým co 1:10.
My jsme se usnesli na zvýšení
přirážek k dani výdělkové,
osobní dani z příjmů a daň
z důchodů a pak daň z dědictví,
to obnáší 125 milionů, naproti tomu
máme 1.225 mil. daní nepřímých,
vedle toho dojíti má k zvýšení
poplatků kolkových a dá se také čekati
zvýšení tabákových výrobků.
Velevážení pánové, já
se domnívám, že to takhle nepůjde a
že v tomto směru bude třeba, aby politika finanční
obrátila svůj zřetel k jiným příjmům.
Lid od nás čekal více! Čekalo se všeobecně,
že budou zabaveny válečné zisky, že
bude velká daň z majetku, že zde bude vydatná
dávka z válečných zisků atd.
Také se čekalo, že převzetím
státních statků republika získá.
A, jak jest viděti, velkostatky se plundrují, spíše
se prodělává, než by se něco
vyzískalo. Znám jeden velkostatek, který
se nachází ve státní správě,
ve výměře 4500 ha. Tento velkostatek vynášel
státu 13.000. Nájemce jmenovaného velkostatku
při likvidační bilanci dne 28. února
zatajil obnos 1,900.000.