A když se díváme
na to, co pod přepychem a přepychovým zbožím
označuje se v osnově, shledáváme,
že v pojmu přepychu šla tato zpráva příliš
daleko. Uvedu příklad: máme tu z potravin
bonbony, jemná pečiva, cukrářské
výrobky vůbec. Nemůžeme říci,
že bonbony, cukrátka, která i ten nejchudší
otec rád koupí dětem, byla by nějakým
takovým přepychem, jenž by musil býti
zdaněn. Pečivo, které se kupuje v krámech,
v domácnosti nahražuje moučník, při
nedostatku mouky a uhlí nemůže se tedy také
pokládati přímo za přepych. - Máme
zde uvedeno také jižní ovoce mimo citrony.
Že citron byl vyňat, kvituji s povděkem, protože
bývá lékem a potřebují ho v
domácnostech. Stejně však mohli jsme vyjmout
fíky, jichž se užívá k výrobě
cikorky a náhražek kávových, nebo svatojanský
chléb, který jest léčivým při
zánětu v krku nebo při kašli. Za to
postrádám šumivá vína, - to by
byl pro mne přepych - ze kterých dosti velký
výnos by se odváděl republice. - Cestovní
přikrývky při ceně nad 150
K jsou dani z přepychu také podrobeny. Tvrdím,
že pořádnou cestovní přikrývku
pod 150 K nedostaneme. Jestliže takové přikrývky
užívám v době, kdy se vlaky nevytápějí,
jistě to nedělám z luxusu, nýbrž
z přirozené starosti o své zdraví.
Také nábytek jest nízko
vzat. Za ty ceny není možno jej poříditi.
Úplné zařízení, na př.
jídelny, při ceně nad 6000 K. Já bych
ani cenu nedával, řekl bych přímo:
vyjímáme úplně měkký
nábytek, i lakovaný, protože měkký
nábytek, i když jest lakovaný, - není
žádným přepychem, jest to, co člověk
nutně musí si poříditi, když
si zařizuje domácnost. - Stejně ložní
prádlo jest příliš nízko vzato.
- Nádobí z porcelánu bez ohledu na cenu má
podléhat této dani. Vždyť jest to jedna
z nejnutnějších potřeb domácnosti.
Emailové nádobí jest tak drahé a z
hygienických důvodů se neodporučuje.
Lékaři varují před užíváním
jeho. - Skleněné tabule na nábytek, stěny
a dvéře jsou taktéž dani podrobeny.
Jest to přepych, když dám vsaditi skleněnou
tabuli proto, aby světlo z pokoje vycházející
předsíň, která jest tmavá,
aspoň trochu osvětlilo? - Stejně to platí
o dopravních prostředcích, ať jsou poháněny
jakoukoli silou. Vždyť mnoho z nich tvoří
základnu živností mnoha lidí. Na př.
u drožkářů a fiakristů. To není
přepych, to jest živnost. Možná, že
mnohý člověk, když do té drožky
vstupuje, činí to z přepychu, mnohdy zase
z potřeby, aby přišel v čas na místo,
ježto, kdyby přišel pozdě, utrpěl
by tím značnou materielní škodu. Máme
tu dále kožené brašny. Nemohu pochopiti,
proč nejsou přepychem i plátěné,
když brašny vůbec pokládají se
za přepych. Já vycházím ze zásady,
že laciné zboží jest pro mne drahé.
Za jednu koženou brašnu
spotřebuji 4 plátěné, ty stojí
mnohem více a při tom nechodím s pěkným
zbožím a vím, že jsem vyhodil peníze
za zboží bezcenné. Když by se daly tyto
věci dobré mezi přepych, pak jejich náhražky
stoupnou v ceně také. Když by se na ty kožené
přirazilo 10 % daně z přepychu, pak není
vyloučeno. že plátěné brašny
stoupnou aspoň o 5 %, eventuelně o více,
podle toho, jaký bude rozdíl v ceně.
K jakým důsledkům
může vésti zavedení přepychové
daně do poslední písmenky? K podvázání
výroby i podvázání obchodu. Se stanoviska
obchodnického a živnostenského mohu říci
následující: daň bude pro našeho
obchodníka i živnostníka odiosní proto,
poněvadž on bude činěn zodpovědným
za zvýšení ceny. Lid bude vidět jen
zvýšení ceny, ale v tomto zvýšení
nebude viděti žádné daně která
se odvádí republice.
Dále ukládá
se obchodnictvu a živnostnictvu nová práce
vedením těch seznamů prodaného zboží
a pak vydáni budou berní správě úplně
v šanc. To jsou věci, které dlužno vytknouti,
ale - nyní jsem u toho "ale" - musíme
si říci vzhledem k situaci republiky a vzhledem
k tomu, že republika peněz potřebuje, že
nezbude také nám, než do toho kyselého
jablka kousnouti a pro tuto předlohu hlasovati. Situace
státu, zvláště finanční
situace našeho státu toho vyžaduje.
Za to ale žádáme,
aby byla provedena úplná daňová spravedlnost,
aby postup berních orgánů při ukládání
a vymáhání této daně byl nejen
korektní, ale by byl také prost všeho chikanování,
aby byl zaveden pořádek ve státním
hospodářství, aby byl zabezpečen vliv
obchodnictva a živnostnictva všude tam, kde se o jeho
zájmech rozhoduje (Výborně!), a bereme
tuto daň jen jako přechodnou a také v tom
smyslu, že bude přechodnou, pro ni hlasujeme. Ovšem
při tom se nemůžeme uzavírati jistému
takovému temnému tušení do budoucna,
že podle vzoru starého Rakouska, kde obyčejně
věci provisorní stávaly se definitivními,
i u nás toto provisorium z přechodnosti promění
se v jistou stálost, jak tomu nasvědčuje
v důvodové zprávě pan referent sám,
když na stránce 12. praví:
"Toho jest se právě
obávati, že odstranění daně svého
času nepovede ke snížení cen, a mohla
by se tudíž - počítáme-li s tímto
faktem - nahraditi tato daň postihující oběh
statků, jinou vhodnou, na př. zvýšením
daně výdělkové a pod." (Hlas:
Slyšte!)
Tedy že bychom se mohli těšiti
na nějaké snížení daně,
anebo zmizení po konci roku 1923, to nemohu bráti
vážně vzhledem k citovanému výroku
důvodové zprávy pana referenta samotného.
Nyní přicházím
k resolucím, které k této zprávě
jsou připojeny, a sice k resoluci první, která
praví:
"Vláda se vyzývá,
aby vzhledem k dani z převodu statkův a z pracovních
úkonů podle tohoto zákona, kterážto
daň se nesmí zvláště súčtovati,
ač se dovoluje přesunouti ji, přiměřeně
upravila zákonné normy cenové, poněvadž
v případě zákonných cen nemají
podnikatelé možnosti daň přesunouti."
S povděkem kvituji zařazení
této resoluce přímo do referátu samotného,
poněvadž tato resoluce týká se poměru,
jaký nastane při uzákonění
této předlohy, při zavedení daně
z obratu, vzhledem k zavedení maximálních
cen. Maximální ceny, a to je omyl, kdyby se myslil
opak, nemůže obchodník samostatně zvýšiti,
i když tato daň bude zavedena. Tím opravuji
omyl, který jsem již zde ve sněmovně
slyšel. Vláda bude muset vydati buď nové
maximální ceny, anebo nové předpisy,
co se může nejvýše přiraziti k
maximálním cenám, když tato daň
bude zavedena. V tomto směru vítám tuto resoluci,
poněvadž obchodnictvo bude věděti, jak
v ohledu maximálních cen má si vésti.
Také s ostatními resolucemi vyslovuji svůj
souhlas a z průvodové zprávy vytýkám
ještě následující slova páně
referentova:
"Daň, která jest
předmětem tohoto zákona, jest největším
břemenem, jaké dosud bylo a snad kdy bude uloženo
obyvatelstvu této republiky. Zejména se jí
ukládají veliké oběti všemu podnikatelstvu,
kterému se ukládá nejen veliká práce
různými zápisy a kontrolními pomůckami,
ale které se vydává též odiu
publika, od něhož musí v cenách bez
zvláštního súčtování
daň vybírati. Této služby musí
býti stát pamětliv."
Nuže, my máme právo
vzíti dnes stát, naši republiku, v tomto směru
za slovo. My očekáváme, že této
služby, kterou prokáže výrobce obchodník
a živnostník naší republice, bude stát
pamětliv. Přednesli jsme své požadavky
a jest z přednesené zprávy vidno, jak důležita
pro státní finance jest tato daň z obratu,
kolik vynese. Z toho také jest vidno, jak důležitou
jest výroba, jak důležitou je živnost
a jak důležitým pro náš stát
jest obchod, který bude míti tuto daň vybírati
a republice odváděti. Má-li tato daň
vynésti to, čeho republika potřebuje a co
od ní očekává, pak jest přirozenou
základnou našeho dalšího požadování
to, že musí republika přispěti k rozvoji
průmyslu, k rozvoji ochodu a k rozvoji živnosti a
zejména pokud obchodu se týče, že musí
odstraniti všecky ty překážky, které
zde rozvoji obchodu v cestě stojí. Které
to jsou, uvedl jsem již v minulé své řeči,
a prostě na ně poukazuji. Přes všecky
tyto vady, které vykazuje daň spotřební,
budeme pro ni, jako pro nutné zlo, také hlasovati.
(Výborně. Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn:
Slovo má člen p. prof. dr. Horáček.
Poslanec prof. dr. Horáček:
Vážené Národní shromáždění!
Staročeské přísloví
pravilo, že nouze naučila Dalibora housti. A válka
nám ukázala, že také naši finanční
ministři naučili se vyhledávati nové
a nové daně.
Zdálo se před válkou,
že již všecky zdroje daňové, které
vůbec mohou býti, jsou vyčerpány,
a že již opravdu, abych se vulgárně vyjádřil,
z obyvatelstva nelze nic dále vyždímati, ale
teď najednou vidíme, že se přece zase
ostrovtipu finančnímu podařilo vynalézti
ještě všelicos, na co se dříve
nepřišlo.
Nebyli to naši finanční
ministři, ani ne já, nýbrž byli to ministři
v jiných státech a my je zde jen jaksi kopírujeme.
Také tato předloha vládní, kterou
zde máme, není nic originelního. Něco
podobného bylo již zavedeno, zejména v Německu
a ve Francii.
Předloha se rozpadá,
jak známo, ve dva oddíly. Ten jeden, vlastně
druhý oddíl, pojednává o dani přepychové.
K té dani přepychové, myslím, není
potřeba mnoho slov. Přepychová daň
nenarazí na žádny odpor, jest dosti vydatná,
obnáší 10 - 12 %, ale myslím, že
všichni zde oběma rukama a rádi pro ni budeme
hlasovati. Ovšem, taková daň přepychová
- nesmíme si dělati žádných illusí
- není tím vlastním těžiskem
předlohy. Žádná daň přepychová
nevynese příliš mnoho, finanční
efekt daní přepychových bývá
vždy jen skrovný. Daň ta, jak to dobře
zde pan zpravodaj řekl, má býti jen jistou
korrekturou té první části, totiž
té daně z převodu statků a výkonů
pracovních.
Co se ale týče této
hlavní daně, tu ovšem slyšíme ode
všech pánů, kteří zde mluvili,
že se žádnému z nich nelíbí
a nelíbí se také mně.
Je to dle své povahy vlastně
daň spotřební, a my víme, jaké
vady a to podstatné vad, všechny daně spotřební
mají. Jediná věc, která nás
může s daněmi spotřebními smířiti,
jsou ony spotřební daně, které jsou
uvalovány na spotřebu skutečně zbytnou.
Řekněme: daň pivní, daň vinná,
daň tabáková, to jsou daně spotřební,
které ze sociálně politického hlediska
jsou dobře odůvodnitelny. Ale jinak je to ovšem
s těmi daněmi spotřebními, které
jsou uvalovány na nezbytné potřeby, a my,
bohužel, vidíme, že touto předlohou vlastně
má býti zdaněno takřka všechno,
a to je to, co činí tuto předlohu tak nesympatickou.
Tato část předlohy
je pravý opak oné daně přepychové,
která jest obsahem druhé části. Tamta
je sociálně docela odůvodněna, ale
bude finančně nevýdatna, tato má velké
vady sociální, ale ovšem bude velikou oporou
pro naše budoucí finanční hospodářství.
Hlavní vadou všech spotřebních
daní a zejména i této daně jest její
nestejnoměrnost. Víme, že spotřebě,
která je nutna, se nemůže nikdo vyhnouti, a
její míra neřídí se daňovou
způsobilostí, nýbrž docela jinými
okolnostmi. Kdo má četnou rodinu, ten musí
platiti mnohem větší daň spotřební,
než ten, kdo je sám, a přece nemůžeme
říci, že ten, kdo má četnou rodinu,
je daňově způsobilejší než
ten druhý. V tom je ta hlavní vada všech daní
spotřebních a tato vada bude spojena s touto daní,
kde se jedná právě o spotřebu všeho
možného, tedy nejenom věcí přepychových.
Ale tato daň bude míti ještě jiné
vady, které souvisejí s její technickou stránkou.
Má býti sice daní spotřební,
- mají ji totiž nésti spotřebitelé
- ale, bude placena obchodníky a výrobci s tím
předpokladem, že oni jí na spotřebitele
přesunou.
To jest ovšem věc, která
může nastati, ale jaké nemusí nastati.
A jest tu i jistá nedůslednost. Předpokládá
se sice, že daň prodavači přesunou na
kupujícího, ale nedovolí se jim, aby si jí
zvláště účtovali. To jest ovšem
nelogické, a zdá se, že motivem toho jest,
aby spotřebitelé nebyli si toho jasně vědomi,
že to zdražení, které nastane, jest následkem
této daně. Ale ono přesunutí může
míti také ještě jiné účinky,
a bylo již od některých pp. předřečníků
na to poukázáno. Ta daň má obnášeti
1 %, ovšem když bude těch převodů
víc, bude činiti tolikrát 1 % a pan zpravodaj
počítal s tím, že bude asi 5 % dohromady.
Ale tu ovšem zase jest nebezpečí, že při
malých částkách tato daň nebude
obnášeti jen to 1 %, nýbrž že bude
zaokrouhlována do výše. Když něco
stojí 1 K - a daň bude obnášeti 1 h,
- nebude to asi prodáváno za 1 K 01 h. To se nedá
ani dobře vyjádřiti v dnešních
zlomcích naší mincovní jednotky, a tak
nastane zdražení snad i o 10 hal. větší.
Stát dostane z toho 1 hal.,
ale 9 hal. dostane zase ten obchodník nebo překupník
a možná, že bude docela jinak ta daň působiti,
než jak předpokládal můj vážený
pan předřečník, který myslil,
že tu daň ponesou obchodníci sami. Jest možno,
že obchodníci na té dani po případě
ještě vydělají. Tedy to jest, prosím,
také vada této daně, že oni třeba
budou více zdražovati to zboží, než
kolik z toho státní pokladna bude míti.
Ještě jiná vada
této daně jest ta, že jest spojena s jistým
šikanováním. Ti prodavači, obchodníci
atd. budou musit tu daň odváděti a bude se
to musit kontrolovati. To jest rovněž něco
nepříjemného, co jest spojeno více
méně s každou spotřební daní;
ale právě tuto daň bude to činiti
velmi odiosní. Tato daň vůbec čiší
přímo fiskálností a, kdybychom se
jí mohli vyvarovati, bylo by to zajisté nám
všem velmi vítáno, neboť tím jistě
svou popularitu v lidu nijak nezvýšíme. A proto
zdá se mi, abychom opravdu a docela vážně
se dívali na tuto předlohu zákona jako na
něco jen přechodného, abychom to považovali
skutečně jen za nutné zlo. Platnost této
daně jest v zákoně samém stanovena
do roku 1923. Doufejme, že do té doby skutečně
překonáme tu nejhorší krisi finanční,
ve které se dnes naše republika nalézá,
že do té doby nastanou opravdu poměry normálnější.
Nejsem takovým optimistou,
abych snad myslel, že se to stane mnohem dříve,
ale do doby tří let můžeme v takové
ozdravění celého našeho hospodářského
života přece snad doufati. A tu ovšem bych projevil
to upřímné přání, aby
tato daň, kterou dnes zavádíme, byla skutečně
tak, jak se to slibuje, odstraněna a aby zase z naší
finanční soustavy nadobro zmizela. Myslím,
že nikdo pro ni nezapláče. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Slovo dále má pan kolega dr. Vanovič.
Posl. dr. Vanovič:
Slavné Národné shromaždenie! Ludia,
ktorí s úžasom hľadeli na to, ako pripravila
strašná svetová válka národy
o mnohé a vzácne pracovné sily, ako pustošila
nashromaždené zásoby, ako ničila miliardy
hmotných cenností, ako uvalovala do nejväčšej
biedy všetky národy Evropy, ako boľastně
cítime smutné a ťažké následky
tejto biedy i my a pravdepodobne ešte dlho boľastne
cítiť budeme, ako venovaly štáty na neproduktivne
ciele miliardy a miliardy držaly a braly na seba nesnesiteľné
ťarchy a bremená, tí ľudia kladli si otázku,
ako sa tieto ťarchy a bremená ponesú, ako sa
tie ohromné dlhy poplatia? A na tie otázky odpovedali
si, že nech sa vojna skončí akokoľvek,
toľko je isté, že občania po vojne budú
museť platiť ohromné dane.