Ale to, myslím, že všichni
můžeme klidně přiznati, že tato
daň nepřispěje nijak k povznesení
berní morálky. Daň, která jest tak
komplikovaná, daň, která vyžaduje tak
značného aparátu i u poplatníka samotného....
(Posl. Sechtr: Bude státi více než výnos!)
.... to ne, ale taková daň přece jen,
když žádá vedle toho placení ještě
značné oběti, neláká nikoho
k tomu, aby se zvláště vynasnažoval. Myslím,
že musí býti učiněna velmi rázná
opatření, aby se zamezily daňové defraudace.
Daňové defraudace mohou zde dosáhnouti, poněvadž
jde o výnos velkého rozsahu, také velkého
rozsahu a bylo by skutečně velmi nesprávné,
kdyby daně tak těžké měly býti
ještě křižovány defraudacemi. Defraudace
u daně, která se druhého nedotýká,
nikdy tak nebolí, ale taková defraudace každého
druhého konkurenta těžce postihuje.
Tedy pro nás je situace dána
prostě státní nutností. Musíme
opatřiti státu kredit, dostatečné
prostředky k tomu, aby mohl celý svůj aparát
dále provozovati. Proto se musíme pro taková
onerosní rozhodnutí sami také rozhodnouti.
Můžeme ovšem pro ně býti, jak jsem
řekl, jen tehdy, jest-li je to opatření přechodné,
není-li to opatření, kterým bychom
měli tuto jistou nespravedlivost, kterou všichni také
uznáváme, petrifikovati. Řekl jsem, že
jest třeba na tuto daň dívati se velmi chladnokrevně.
Kdybychom se chtěli pouštěti do podrobných
rozborů, dospěli bychom k tomu, že ta daň
se v mnohém a mnohém směru ani technicky
dnes nehodí. Když předložený zákon
posuzujeme se stránky meritorní, dojdeme k názoru,
že tu jde o velký pokus, o pokus, který teprve
ukáže, jak asi příštím rokem
máme tuto daň skutečně upraviti a
zreformovati. Není také divu. Vyzkoušených
vzorů ještě nemáme, máme zde
určité pokusy v druhých státech. Sami
máme přece jen dosti neurovnané poměry.
Naše berní organisace
není tak vyspělá, aby mohla všecko zachytiti.
Finanční výbor a osnova sama dává
o tom vysvědčení, že se vynasnažili
aby všecky momenty, které zde přicházejí
v úvahu, správně vystihli a zachytili. Neváhám
vysloviti referentu p. dru Englišovi opravdové
uznání nad prací, kterou zde vykonal (Výborně!).
Kdo viděl, jak vypadala ta vládní osnova,
když nám byla doručena, a kdo ji srovná
s tím, jak byla přepracována, musí
uznati, že je to vlastně úplně nová
práce, která má z mnohých a mnohých
hledisk velké výhody oproti původnímu
vládnímu návrhu.
Daň z obratu jest spojována
s daní luxusní. Zde vzniká ovšem otázka,
co je to, ten přepych? Pan referent sám ve svých
vývodech již se zmínil o tom, že ve finančním
výboru tento seznam přepychových předmětů
při původním projednávání
byl několikrát větší než
je dnes. Když jsme se na to ve finančním výboru
rozeběhli, domnívali jsme se, že vlastně
všechno je přepych. Pak jsme si to ale rozmyslili
ze dvou hledisek.
Především můžeme
přepych jenom částečně zachytiti
technicky a nemůžeme klasifikovati jako přepych
to, co se nám technicky nedá ovládnouti.
Za druhé, nemůžeme také kvalifikovati
jako přepych každou drobnost, kterou si může
a musí dovoliti i ten nejchudší: každé
zrcádko, každý hřebínek a každý
kartáček. Mohlo by se říci: nemusí
býti takové zrcátko, bez zrcátka se
každý obejde. Ale na druhé straně, kdybychom
klasifikovali zrcádko jako přepych, dostali bychom
se do nemožných situací. Proto jest třeba
a bylo třeba restringovati daň přepychovou
na předměty skutečně velkého
přepychu a jest třeba tento moment zvláště
zdůrazniti, poněvadž by se nám mohlo
velmi snadno vytknouti právě ze širokých
vrstev, že zavádíme zde těžkou
a onerosní daň z přepychu, ale že zas
toho bohatého přecházíme. My jsme
ale dnes, jak jsem řekl, v takové situaci, že
prostě všechno to, co by se jako přepych dalo
klasifikovati, nemůžeme zachytiti a že zachycujeme
nejprve to, co skutečně můžeme považovati
jako přepych bohatých lidí. Když si
projdete ten seznam přepychových předmětů,
vidíte, že i za těchto poměrů,
které jsem vylíčil, šli jsme ve vyměřování
pojmu přepychu dosti přísně, a sami
se můžete přesvědčiti dotazem
v kterémkoli obchodě, že mnoho a mnoho věcí,
které my klasifikujeme jako přepych, skutečně
snad ani přepychem není v tom směru, že
by si jich mohl dopřáti jen skutečně
bohatý člověk. Jen si projděte tu
kapitolu o nábytku! Tedy my, jak jsem řekl, musíme
se již napřed hájiti proti tomu, že bychom
byli tu nespravedlnost ještě stupňovali tím,
že bychom pouštěli bohatého a zatěžovali
jen chudáky. V osnově se praví, že tato
daň jest vlastně úhelným kamenem sanace
státních financí - ovšem jen tehdy,
když se povede. A o to právě jde. Tato daň
jest možná a má smysl jen tehdy, jestliže
bude naše finanční správa tak vybudována,
aby mohla celý ten ohromný a těžký
úkol, který ji tato osnova ukládá,
také provésti. Jest nemožno, s tím,
co dnes naše finanční úřady mají
k disposici, si vůbec troufati na to, že by předpis
této daně vešel v obecnou známost.
Finanční správa
musí udělat nyní skutečně velkou
zkoušku, zdali dovede také velký technický
úkol zdolati. Proto navrhoval finanční výbor,
- a já velmi podporuji jeho resoluci - aby finanční
správa i provisorními prostředky postarala
se o to, aby měla co nejdříve a co nejvíce
kvalifikovaných sil pro první instanci k disposici.
Bylo by to přímo neštěstím, kdyby
tato daň, která nám sympatická není,
ale k níž se odhodláváme prostě
ze státní nutnosti, která má státu
vynésti veliký obnos, selhala pro neschopnost státního
aparátu.
To jest jeden z nejnaléhavějších
úkolů, a působilo by jistě velmi dobře,
kdyby účinek této daně projevil se
také v tom, že by se celý náš finanční
aparát vybudoval tak, jak je to žádoucno. Ale
vedle toho má tato daň jako předpoklad ještě
to, že bude všeobecně známa. To není
daň, jaká se každého dne vyskytuje,
daň, o níž člověk nemusí
být tak nějak zvlášť uvědoměn
a poučen. To jest daň, která musí
býti tak, jako slabikář každému
známa, alespoň ve svých hlavních zásadách,
poněvadž se každého člověka,
řekněme, skoro každého člověka
a skoro na každém kroku, dotýká. A jestliže
my se chceme bránit defraudaci, jestliže my se chceme
bránit tomu, aby defraudace se neskrývala za záminku
neznalosti, musíme se postarati o to všemi prostředky,
aby daň byla uvedena ve všeobecnou známost.
Také s tohoto hlediska adresoval
finanční výbor resoluci na finanční
správu a já se i za tuto resoluci velmi vřele
přimlouvám. Konečně navrhoval finanční
výbor resoluci, týkající se úpravy
cen maximálních. Tato resoluce není takovou
resolucí, která se nemusí respektovati. Jestliže
daň má míti vůbec nějaký
smysl, jestliže její výnos má odpovídati
také tomu, co se očekává, potom jest
naprosto nutno, aby také předměty, s nimiž
stát hospodaří, byly do této daně
zahrnuty. Je jasno, že nemůžeme tam, kde máme
maximální ceny, prováděti daň
z obratu, poněvadž tím okamžikem by maximální
cena přestala býti maximální cenou.
Ale stát má zase na druhé straně možnost,
určitou úpravou maximálních cen přispěti
resp. tím, že by participoval určitou částkou
na maximálních cenách, svůj podíl
také inkasovat.
Byl bych velmi nerad, kdyby tato
otázka regulace maximálních cen za tím
účelem, aby stát přišel na svůj
účet pro daň z obratu, vedla také
k tomu, aby se maximální ceny zvyšovaly z jiného
důvodu, tedy více, nežli by vyžadovala
snad předpokládaná daň z obratu. I
na to bude třeba přirozeně dbáti.
To jest, slavné Národní
shromáždění, jaksi všeobecné
hledisko, se kterého posuzuji předloženou osnovu,
a opakuji znovu: daň sama je pokusem, který teprve
musí se prokázati, kterým musíme si
nasbírati teprve zkušeností pro vlastní
a definitivní uspořádání této
záležitosti, jest možna jenom za dnešních
poměrů, a jest diktována jenom státní
nouzí.
My, - a to prohlašuji za klub
československé strany socialistické - my,
třeba s kyselou tváří, budeme pro
ni hlasovati a budeme hlasovati přirozeně také
pro všecky resoluce, které finanční
výbor k této osnově navrhuje. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn
(zvoní): Slovo má člen pan Vilém
Votruba.
Posl. Vilém Votruba:
Slavné Národní shromáždění!
Obě daně, o kterých
právě jednáme, a sice všeobecná
daň z převodů statků a pracovních
výkonů a daň přepychová, jsou
daněmi nepřímými. Jsou to daně,
ku kterým finanční správa každého
státu velmi ráda sahá, když potřebuje
hodně příjmů a když potřebuje
ve vydáních náležitě zalepit
vzešlou velkou díru.
Otázka daní nepřímých
není otázkou novou. Datuje se již přímo
od středověku, kdy města nemohla vystačiti
se svým rozpočtem a potřebovala kromě
hlavních příjmů také ještě
příjmy jiné. Tu vybírala jakousi nepřímou
daň, jisté vstupné do města, které
se platilo hned při vstupu do brány města.
A od té doby ta myšlenka vžila se u všech
finančníků států a vidíme,
že rádi k ní sahali i ti, kteří
theoreticky tyto daně nepřímé potírali.
Můžeme říci, že celé strany,
které v programu mají potírání
nepřímých daní a nahražování
jich systémy takovými, kde by na př. osobní
daň z příjmu byla náležitě
upravena tak, aby mohla hraditi všecky potřeby státu,
že i ty strany, jak vidíme, i podle složení
dnešního Národního shromáždění,
do tohoto kyselého jablka musejí také kousnouti
a s kyselou tváří, jak řekl můj
pan předřečník, budou pro ně
hlasovati.
Proč se rádo k daním
nepřímým sahá? Předně
proto, že hodně vynášejí, vždy
více, než kterákoli daň přímá,
a za druhé proto, že lid tyto daně platí
a není si toho ani vědom, poněvadž je
nemá vyznačeny na bílém archu, podle
něhož odvádí je na berním úřadě,
nýbrž poněvadž jsou obsaženy v ceně
všeho, co spotřeboval.
A tak vidíme, že ti lidé
a strany, které theoreticky potírají existenční
oprávněnost daní nepřímých,
sahají k nim samy a jednání své omlouvají
tím, že prohlašují daně nepřímé
za nutné zlo, bez něhož řádné
finance státu se udržeti nemohou. S tohoto stanoviska
musíme posuzovati obě tyto daně, o nichž
dnes jednáno.
Máme především
daň z převodu statků a pracovních
výkonů. V důvodové zprávě
páně referentově je nazvána generální
daní spotřební, jest to tedy ta největší
daň spotřební, kterou budeme mít.
Před tím jsme takové daně neměli.
Vedle nových daní spotřebních, jako
je daň z uhlí, z vína a zvýšená
daň z piva, bude to ještě generální
daň, která se bude ještě vedle těchto
daní odváděti. Ale při tom ještě
stále, jakkoli nazývá se daní spotřební,
je zde jistá pochyba, zůstane-li výhradně
daní spotřební či nebude-li také
jistou daní výdělkovou.
Není vyloučena možnost,
že do budoucnosti tato daň spotřební,
pokud zákon dovoluje přesunouti ji na konsumenty,
- a zákon to dovoluje, a osnova má výslovné
ustanovení o tom, když bude zde zboží
a statků dosti, jichž dnes se nedostává
a kdy nastane volná soutěž a konkurence a když
ji každý obchodník, každý živnostník
a každý výrobce bude platiti ze svého,
- přestane býti potom daní konsumní
a stane se skutečně daní výdělkovou.
Já neváhám tvrditi, že, když obchodník
bude něco prodávati za 1 K, haléř
k tomu jako 1 procento nepřirazí a bude prodávati
za 1 K dál, poněvadž to nestojí za to,
aby se řeklo 1 K 1 h, že v tomto případě
přestane býti ta daň daní konsumní.
Když se na ni dívám tak, jak pan referent,
že je to daň konsumní, musím říci,
že předčí všechny daně,
které jsme dosud měli, a že jí nedostihne
i co do významu i co do výnosu a také co
do citelnosti žádná z konsumních daní,
která bude příště na naše
konsumentstvo uvalena.
Tedy to je první hledisko,
se kterého musíme se dívati na tuto předlohu.
Druhé je, že má znak, který je společný
všem nepřímým daním, totiž:
občanstvo ji bude platiti, nebude o tom věděti,
neuvědomí si toho, že ve zvýšené
ceně platí a odvádí republice daň,
ale neuvědomí si, že ta cena je zvýšena,
a potom to zvýšení cen odnese zase ten živnostník,
obchodník, který tu daň odvádí
státu a je jakýmsi berním pro republiku.
Živnostník a obchodník bude zase takovým
obětním beránkem, jako dosud, a bude se zase
na něho pohlížeti tak, jako se dosud na něho
pohlíželo.
Dále dlužno vytknouti,
že finanční erár bude míti obchodníka
a živnostníka úplně v rukou, pokud se
týče hlášení příjmů
dani podléhajících, neboť § 16
stanoví:
"Podnikatelé jako platitelé
daně jsou povinni, za účelem zjištění
úplat dani podléhajících vésti
záznamy podle ustanovení, která vydá
ministerstvo financí.
Záznamy tyto, dopisy, obchodní
knihy a listiny, do kterých má finanční
úřad právo za účelem daňové
kontroly kdykoliv nahlédnouti, jest povinen podnikatel
po 5 let uschovávati. Lhůta tato se počítá
od konce kalendářního roku, ve kterém
se daň stala splatnou.
Kromě toho jsou podnikatelé
povinni, finančnímu úřadu podati všechna
vysvětlení, jichž potřebuje k vyměření
daně a ku provedení tohoto zákona."
Podle tohoto paragrafu bude míti
berní správa každého výrobce,
každého obchodníka, každého živnostníka,
úplně v rukou, bude míti spolehlivý
podklad pro majetkovou daň i pro daň výdělkovou.
Když povážíme, že stávající
berní a daňové předpisy o osobní
dani z příjmů posud platí, že
berní orgán může kdykoliv nahlédnouti
do obchodních knih a že obchodník je povinen,
předložiti veškeré obchodní sklady,
vidíme, že jednou se to může státi
z důvodu osobní daně z příjmů,
jednou z důvodu daně obratové. A když
uvážíme, že po 5 roků bude povinnost
výrobců, obchodníků a živnostníků,
tyto knihy uschovávati, pak seznáme, že tyto
vrstvy budou úplně v moci berního eráru
a že do nich bude berní erár, pokud se týče
spotřební výdělkové a daně
z příjmů, viděti, jako - jak říkáme
- do zrcadla.
Se stanoviska berní morálky
nedalo by se proti tomu ničeho namítati, to přiznávám,
ale musíme žádati, aby tato spravedlnost, která
chce postihnouti tyto tři vrstvy úplně spravedlivě
dle jejich daňové schopnosti, aby platila také
pro ostatní vrstvy, neboť neběží
jistě žádnému o to, aby republice upřel
to, co jest jí povinen dáti, ale záležeti
musí každému na tom, aby všichni dávali
republice to, co republice dáti jsou povinni. (Výborně!)
To tak celkově. Když podíváme se na
jednotlivá ustanovení, dovolte, abych hned zastavil
se při § 1.
Druhý odstavec § 1.,
když vytkl pojem zdanitelných převodů
(dodávek) a výkonů, praví:
"Nezáleží
na tom, děje-li se dodávka nebo výkon dobrovolně,
anebo na základě zákonného nařízení,
pokud se týče po úředním příkazu,
byly-li dodávka nebo výkon opravdu uskutečněny,
aneb platí-li podle zákona za uskutečněny,
byla-li skutečně převedena fysická
držba, aneb stal-li se převod bez skutečného
odevzdání fysické držby."
S povděkem konstatuji, že
zde byla učiněna změna proti původní
osnově, poněvadž jsou zde přitaženy
t. zv. bursovní obchody ke zdanění. Ještě
však nemám jistotu, zdali t. zv. řetězový
obchod zde jest přitažen tak náležitě
za vlasy k berní povinnosti. Pan referent to vysvětluje
tím, že řetězový obchod, keťasové,
mohou se vyhnouti placení této daně jen tehdy,
když sobě navzájem věří
a když navzájem na sebe nic neprozradí. Kdyby
na sebe něco prozradili, jsou v nebezpečí,
že může jeden po druhém žádati
ještě jednou splacení kupní ceny, nehledě
ani k následkům trestní sankce, která
v osnově a ve zprávě tohoto zákona
jest uvedena. Řekněme, proč není tam
- a to by se doporučovalo - jisté ustanovení,
které by vylučovalo možnost, aby ti keťasové
byli chráněni, kdyby si navzájem věřili.
Vytýkám to proto, poněvadž v důvodové
zprávě se praví, že tento zákon
jest věcí vývoje. Pan referent doznává,
že nebylo možno vyslechnouti všecky odborné
kruhy, že nebylo možno, dostati od nich dobrozdání,
a že tento zákon, jak jest navržen, je základnou,
na které se bude dále budovati. Vytýkám
to tedy v dobrém úmyslu, aby se při budováni
na to nezapomnělo, a aby se našel modus nějaký,
kde by bylo naprosto vyloučeno, aby podloudný, řetězový
obchod neplatil tuto dávku a mohl bujeti na úkor
legitimního obchodu.
V § 4. uvádí se,
které dodávky a výkony jsou od daně
osvobozeny, a tu se praví v odstavci 14.: "Příležitostné
dodávky nepodnikatelů (§ 5. bod 4.), pokud
cena jednotlivé dodávky nepřesahuje 500 kor.
"Tím slovem "nepodnikatel" se myslí
někdo jiný než podnikatel. Tedy když ne
podnikatel, řekněme, mistr nebo živnostník,
jeho dělník některý nebo učeň,
kdo není samostatným podnikatelem, a to pokud cena
jednotlivé dodávky nepřesahuje 500 K. Předně
toto vyloučení ze zdanění se mi zdá
povážlivým, poněvadž bude bujeti
potom silně fušerství. Dnes při 8hodinové
době pracovní jest dosti času pro pomocné
dělníky v závodech, aby si mohli vykonati
nějakou jinou práci, ne po živnostensku, ale
jinde za úplatu a tak si přivydělati. Nyní
poroste velice silně toto zadávání
prací nepodnikatelům. Bude to však také
na úkor samostatných mistrů, kteří
o tuto práci přijdou, ačkoliv všechny
povinnosti s provozováním svého závodu
spojené budou musit splniti, a bude to také na úkor
republice, která přijde o tuto dávku. Pak
suma, která jest zde limitována do výše
500 K, jest, jak se mi zdá, příliš vysoká
a stačí, kdyby tam stálo "do 50 K".
Přicházíme nyní
k dani z přepychu. Jest otázka, co jest přepych?
Pan referent ve své zprávě sám praví,
že jest to těžko definovati; přepych jest
pojem relativní a jest opravdu těžko stanoviti,
co jest přepych a co není přepych. Vychází
se ze stanoviska, že přepych jest protivou nezbytné
potřeby. Co jest nezbytná potřeba, nemůžeme
přímočárně naznačiti
a vymeziti. U některých národů jest
přepychem nošení košile a oděvu
vůbec. U nás bychom mohli říci, že
přepychem jest užívaní vidličky,
místo které bychom mohli se spokojiti s jednoduchým
bodcem jako Číňané a Japonci. Bylo
by to snad i jednoduché a z ohledů hygienických
odůvodněné, poněvadž by to nestálo
tolik námahy, abychom musili pravidelně čistiti
vidličku, aby v mezerách jejích nezůstalo
trochu špíny, která by nám příliš
nevoněla. Otázka přepychu je problematickou
a těžkou, to uznávám.