Středa 10. prosince 1919

Ale na druhé straně musíme uvážiti, že hranice 4000 K dle vládní osnovy jest nemožná. Já bych rád viděl podnikatele letos, který má roční tržbu 4000 K a byl by ještě podnikatelem. To není možno. My bychom musili tu hranici neobyčejně zvýšiti, aby vůbec to bylo praktické. Ale zkušenost sama ukazuje dále, že když takovou hranici v zákoně postavíme, že bude daleko více těch, kteří se pod ni budou schovávati a tlačiti a že budou tvrditi, že mají tržbu pod tuto hranici, a státu nezbylo by nic jiného, než všechny tyto případy kontrolovati. Jestliže tyto případy chtěl zákon vyjmouti k vůli kontrolní technice, ničeho tím neušetří, poněvadž všechny zkontrolovati musí, a tudíž není důvodu, aby taková osvobozovací hranice byla postavena. To není nepřátelství - konstatujeme - k malým živnostem, to byl jiný důvod, než sociálně politický, který vedl vládu k osnově a finanční výbor k jejímu škrtnutí.

Stejný důvod to byl, který finanční výbor přiměl, aby i při dodávkách pro vlastní domácnost nepřipouštěl žádné číselné hranice, jak se původně navrhovalo, 1000 nebo 2000 K ročně, když nepřesahují dodávky pro vlastní domácnost, aby to dani nepodléhalo. Stejný důvod to byl, poněvadž příliš mnoho lidí by se tlačilo pod tu hranici, všechno by stát musil kontrolovati a nic by se na kontrole neušetřilo, že výbor postupoval přímočaře. Z těch věcných osvobození, která v zákoně jsou obsažena, chci upozorniti na ono osvobození, kde se praví, že daně prosty jsou dodávky podniků těm dělníkům, pokud běží o dodávky předmětů v podniku vyrobených a to v tom podniku, ve kterém jsou dělníci zaměstnáni. Zase to nemá snad býti nějaká výhoda pro dělnictvo, nýbrž pouze finančně technické důvody k tomu vedly.

Nejčastější případ bude dodávka potravin v zemědělství dělníkům a, kde jest nemožno zjistiti, kolik se jim během léta za saisonu potravin dalo, a uzákoniti něco, co nelze vůbec náležitým způsobem kontrolovati a zjistiti, se nedoporučovalo. Kdežto vládní osnova chtěla osvoboditi veškeré dodávky dělníkům, my jsme to omezili na dodávky takových věcí, které se v závodě vyrábějí. Když podnikatel koupí věci pro dělníky, musí za to platiti, ale když to vyrábí sám, neplatí z toho nic. S tím souvisí osvobození toho, - co dostává čeleď a služebné na výrobcích. Když máme v městě domácnost a služku a kupujeme všecko pro domácnost, potraviny atd., v tom platíme již daň. Když to odevzdáváme svým členům rodiny a služebným, již z toho žádnou daň neplatíme. Někoho však napadlo, že by to někdo mohl chtíti, a proto jsme to do zákona výslovně dali. Byl vysloven dotaz, který se dotýkal toho, zdali, když vezme zemědělec ze svého podniku obilí, mouku, tuk atd., že za to vzetí z podniku pro svou domácnost platí 1 %, ale za to odevzdání čeledi neplatí. Aby to bylo srozumitelno - naturální mzda čeledi jest osvobozena.

Vy se tážete, jak se věc bude míti s dovozem a vývozem. Dovoz, vývoz a průvoz dani té naprosto nepodléhá, může se však také státi, že vývozní podnik v tom aktu vývozu daně neplatí, avšak když kupuje polotovary a tovary od jiných podniků, které zpracuje a zpracované vyváží ven, že zaplatil již celou serii této daně a že právě existence její, jak to jde od prvovýroby až k nám, oproti cizině by mohla způsobiti obtíže konkurenční našemu vývoznímu průmyslu oproti cizině. I na to pamatoval finanční výbor a praví, že vláda se zmocňuje, aby pro vývozní podniky stanovila další úlevy, které případně mohou záležeti v restitucích daňových, kde se toho ukáže potřeba. Dnes při velkém rozpjetí valuty a cen, potřebí toho není, možná, že toho nebude potřebí proto, poněvadž i v cizině budou podobné daně zavedeny, možná však, že bychom přišli do situace, kde by toho bylo zapotřebí.

Tolik o předmětu daně. Nyní přistoupíme k otázce výkonů. Dani podléhají výkony za dvojí podmínky: předně, že běží o takový výkon, který se po podnikatelsku provozuje, tudíž výkon, pro nějž žádné podniky toho druhu té dani nepodléhají, ale i takové výkony podléhají jen tenkráte dani, když je podniky provozují, bez ohledu na to, zda tento výkon patří do podniku nebo ne. Když by cukrovar opatřoval povoznickou službu, platí daň, poněvadž povoznictví jest samostatný podnik a poněvadž tento úkon pochází od podniku cukrovarského, byť od podniku, do jehož rámce povoznictví nenáleží. Takových podniků máme všeho druhu mnoho, máme svobodná povolání, advokáty, lékaře, divadla, taneční zábavy a taneční školy, maséry, holiče atd., zákon vypočítává příkladů.

Pokud jde o otázku, kdo je subjektem daně, budou ji platiti především podnikatelé a za druhé i soukromníci, kteří podnikateli nejsou. Soukromníci, kteří nejsou podnikateli, ponesou ji tenkrát, když budou prodávati něco přes 500 K, avšak za výkony ne. Podnikatelé bez ohledu na ceny. Kdo to je podnikatel? Osnova zákona mluvila o živnostnících, říkala: živnostníci, počítajíc mezi ně rolníky, majitele lesů, chovu dobytka atd.

My jsme přece zvyklí, rozumět živnostníku jinak. Živnostník je pro nás protivou zemědělce. My bychom byli nový pojem komplikovaný do zákona zavedli, kdybychom byli sledovali vládní osnovu, a proto jsme řekli: "nemíníme živnostníka, míníme podnikatele." Podnikatele pak musíme charakterisovati na dvě strany. V každém povolání je možno podnikati, povolání nám naznačuje ale jen směr práce. Zámečnický průmysl, rolnictvo, obchod je povoláním a v každém povolání je možné různé sociální postavení. Jsem buď v tom povolání samostatným, - a pak jsem podnikatelem, anebo jsem ve službě jako dělník nebo úředník a jsem nesamostatným, nejsem podnikatelem. Proto my definujeme podnik jako samostatnou výdělečnou činnost, bez ohledu na povolání. Proč výdělečnou? Národní hospodářství rozpadá se nám v miliony hospodářství: na jedné straně v hospodářství výdělečná, v podniky, na druhé straně to jsou hospodářství spotřební, tedy domácnosti.

Zákon ale musil definovati také pojem závodu. Jestliže vyšel ze zásady, že závod nebo podnik má býti zdaněn, nezbylo mu nic jiného, než říci, co závodem se rozumí. Osnova zákona takové definice vůbec neměla. Jestliže podnik je pojem hospodářský, jestliže podnik je jednotkou hospodářskou, je závod jednotkou technickou; jistý ucelený pracovní proces činí dohromady závod. Závod je podnikem, je-li výdělečným. Není-li výdělečným, je závodem a není podnikem. Škola veřejná od školy soukromé se liší nikoli stránkou technickou, nýbrž stránkou komerční, stránkou hospodářskou. Proto my definujeme závod na rozdíl od podniku, jako oddíl podniku, který je technicky uzavřeným celkem. Ale my ho definujeme ještě něčím jiným, a sice tím, proč toto ustanovení do zákona bylo pojato.

Proč tedy zdaňujeme dodávky mezi závody? Abychom chránili obdobnou dělbu práce mezi podniky, proto jest třeba zdaniti takové závody, které se zabývají takovou činností, která též jest obstarávána samostatnými podniky, závody, jichž obsah, činnost jest předmětem samostatného podnikání a jichž pracovní výsledek předmětem trhu.

Z podniků málokterý jest osvobozen, jen stát a veřejná dobročinnost, a tu byl zase spor o to, co znamená veřejná dobročinnost, a zvláště, aby konsumní družstva nepřišla všeobecně s tím, že jsou podniky všeobecně dobročinnými. K žádosti všech obchodních komor přijal finanční výbor usnesení, že se u družstev dobročinnost nepředpokládá. To znamená, že nejsou družstva vyloučena z osvobození, ale jen tenkráte, když bez ohledu na svůj družstevní charakter prokáží, že jsou dobročinná a všeobecně prospěšná.

Družstevní charakter o sobě ještě neznamená nic.

Vždyť ne to družstvo samo platí, nýbrž má přenésti daň na konsumenty. Proto bylo takové ustanovení do zákona pojato.

Nejdůležitější otázkou v celém zákoně jest, myslím, otázka sazby daňové. Zákon obsahuje sazbu 1 %. Pro podnikatele, musím říci, neboť tam třeba doplnit citací § 13. Pro nepodnikatele platí sazba kolkovní. Nepodnikatelé budou platiti daň tím způsobem, že vystaví povinnou kvitanci a budou ji kolkovat dle stupnice III. To není přesně 1 %, to jest více, ale my nehrozíme se toho, protože chceme chrániti obchod legitimní proti pokoutnímu. Generální sazba platící pro všechny podnikatele jest tedy 1 %.

Původní vládní osnova měla návrh půl procenta. Teprve finanční výbor učinil toto usnesení na žádost ministerstva financí, pana ministra Sontaga a na návrh kol. Stivína. Učinil tak u vědomí, že jest to možno. Proti půlprocentní sazbě žádná z obchodních komor se nevyslovila. Řeklo se sice: My nemůžeme hned z prvu přijíti s ostrou sazbou, poněvadž bychom vyvolali hned z prvu veliké defraudace daňové. Na druhé straně se počítalo s tím, že nepřenese se na konsumenta půl procenta, že se cena bude zaokrouhlovati, že konsument zaplatí více a že tudíž lze říci 1 procento, aniž by to mělo katastrofální účinek, a to tím více, že Německo má nejen jedno procento, nýbrž dokonce pět procent zvláštních pro předměty denní spotřeby, načež my jsme nepřistoupili. Po dlouhých debatách a uvažování finanční výbor se odhodlal k 1 procentu proto, že pravil, když již takový obrovský náklad státního aparátu a všech podnikatelů vyvoláváme v život, ať to stojí za to. Výsledkem byla sazba 1 procento.

Stát vybírá tedy 1 procento, ponechávaje úplně osudu, aby si to 1 procento, anebo jak to naroste, vybral od konsumentů jak to dovede. (Posl. Sechtr: Já myslil podnikatele!) Ano. (Posl. Sechtr: Ano, ale tomu osudu! Veselost.)

Zejména však stát zakazuje podnikateli, aby daň zvláště súčtoval. On jim nezakazuje ji přenésti, oni mohou ceny zvýšiti, ale oni nesmějí daň zvláště súčtovati. O té otázce byly veliké spory v Německu a veliké debaty ve finančním výboru. Na jedné straně uznává se oprávněnost toho, co praví obchodníci: "Proč nám nechcete dovoliti tu daň súčtovati? Jak my k tomu přijdeme, abychom to odium nesli u všech, kdož u nás kupují, že cenu musíme zvýšiti o tolik a tolik, aby na nás nadávali? Proč nemůžeme napsati: "Cena jest tolik a tolik, daň tolik a tolik, úhrnem tolik a tolik". - Ale rozhodoval opačný interes státu, neboť kdyby to bylo povoleno, tedy by tisícové a miliony lidí denně kupujících si uvědomovali, že tolik a tolik daní státu platí. V tom jest veliká výhoda nepřímých daní, že lidé platí, když kupují, že nejsou si toho vědomi, že daň platí, že platí, když mají právě peníze, že splývá cena s daní, že nejsou si její výše vědomi. Kdybychom si při našich nepřímých daních, konsumujíce pivo, cukr, tabák atd., byli denně vědomi, jakou součástku ceny stojí to, co se nazývá daň, tak bychom snad rozhořčením onemocněli a ten státoobčanský poměr najisto by nebyl podporován, kdyby si miliony denně to uvědomovaly. V této době, když každý si troufá na republiku přijíti, kritisovati a nadávati, nebylo by jistě záhodno, abychom takovou zbraň do rukou milionů dávali, a proto finanční výbor nepřipustil zvláštní súčtování této daně.

A jestliže připustil její přesunutí, ptám se, co si mají počíti ti, jichžto ceny, úplaty za dodávky a výkony jsou vázány dnes zákonnými normami? Ti jednoduše buď by musili zaplatiti daň ze svého; súčtovati ji zvláště nesmějí, maximální ceny nesmějí překročovati, takže z vlastní kapsy by ji musili platiti. Kdybychom ale připustili výjimku, aby se daň súčtovala, pak by se nedala súčtovati na ty malé zlomky, jak se prodává v drobném, a proto finanční výbor vycházel z jiného stanoviska, že zde bude jiná cesta lepší, ne cesta zvláštního súčtování, ale cesta zvláštní úpravy maximální ceny. A vzhledem k tomu přijal resoluci, která zní:

"Vláda se vyzývá, aby vzhledem k dani z převodu statků a z pracovních úkonů podle tohoto zákona, kterážto daň se nesmí zvláště súčtovati, ač se dovoluje přesunouti ji, přiměřeně upravila zákonné normy cenové, poněvadž v případě zákonných cen nemají podnikatelé možnost daň přesunouti".

Jak tato daň se bude vybírati, jest různé u soukromníků a podnikatelů. Já jako jednotlivec, když něco prodám, co má cenu nad 500 K, tož musím o tom vystaviti kvitanci povinnou a dáti ji svému kupci. Kdybych jí nevystavil, vystavuji se trestným následkům. Ale netoliko to. Ten kupec se musí starati, když něco koupí nad 500 K, aby tu kvitanci měl, neboť kdyby jí neměl, tak se vystavuje nebezpečí, že musí kupní cenu zaplatiti podruhé. Kdybych ho totiž u soudu žaloval, ač on zaplatil kupní cenu, tak on u soudu nesmí mi namítati, že zaplatil, nemůže-li se vykázati kvitancí. Tato námitka jest vyloučena (Hlas: Co když ji ztratí?) To může dokázati jakýmkoliv způsobem, že daň zaplatil, ale musí své kvitanční povinnosti učiniti zadost. To znamená, že pokoutní obchod jen na tolik se bude krýti proti této dani, pokud si lidé budou vzájemně věřiti, ale když si nebudou věřiti, jsou vystaveni nebezpečí opětné žaloby o kupní cenu a budou se míti na pozoru, aby daň zaplatili.

U podnikatele jest věc ta, že bude zapisovati svou tržbu čtvrtletní a roční a na konci roku podá fassi: Tolik jsem stržil, 1 % činí tolik. Stát to prozkoumá a dá mu výměr na daň na základě tržby.

Ale poněvadž by tím způsobem podnikatelé drželi peníze státní po celý rok a stát musí ze svých kreditů platiti úrok, jest pamatováno na dvě úchylky. Pro rok 1921, když už budeme věděti, kolik se platí daně za rok 1920, pak budou větší podnikatelé, kteří 10.000 K daně odvedli a stokrát tolik stržili, povinni, čtvrtletně platiti zálohy v té výši, jak rok před tím platili daně. Ale to všecko by nepomohlo našemu ministru Sontágovi, poněvadž teprve r. 1921 by se objevily výsledky této daně. Abychom mohli jemu přispěti, aby se mohl těšiti dříve z výnosu této daně, pojali jsme ještě jedno ustanovení do tohoto zákona, které praví, že velcí podnikatelé budou odváděti již příštím rokem tuto daň čtvrtletně. A podle čeho se pozná, kdo jest velkým podnikatelem? Ten jest velkým podnikatelem, kdo za první čtvrtletí stržil 100.000 K. Kdo stržil 100.000 K, musí to 1 % odvésti, a to netoliko v prvním, nýbrž i v následujících čtvrtletích, i kdyby později více stržil anebo méně stržil, aniž by čekal daňový rozkaz. Tím jest mechaničnost zavedena, poněvadž jednoduše stát do března by nebyl s to, a neměl by aparát zařízený na to, aby daňové výměry vydával. (Posl. Sechtr: Což když bude míti méně?) Tak se mu to vrátí s 5 % od oné splátky, ve které to překročil.

Přejdeme nyní k podrobným předpisům daně přepychové.

To nejdůležitější při dani přepychové jest seznam přepychových předmětů. My jsme měli v té příčině vzor jednak v Německu, jednak ve Francii, my jsme - každý ještě sám - snesli podle zápisů v domácnostech, v bugdetech učitelských a pod. všechny možné druhy předmětů a zkoumali, zda a do jaké míry za přepych lze je považovati. Ten přepychový seznam byl jistě dvakrát aneb třikrát tak veliký jako seznam tento. Co jest vlastně přepych? Přepych je něco relativního. My nazýváme přepychem způsob spotřeby oproti spotřebě jiné. (Hluk.)

Předseda: Prosím o klid.

Zpravodaj Dr. Engliš (pokračuje): My bychom mohli postaviti jistou normu o tom, co jest potřeba absolutně nutná pro existenci člověka, a tak bychom mohli udělati hranici a říci, že co nad to jest, je přepych. Ale můžeme ještě jinou hranici nalézti a říci: Co jest spotřeba širokých a středních vrstev, není přepychem; co nad to jest, jest přepych. Na této hranici zastavil se finanční výbor, ale byl si vědom toho, že vlastně máme přepych dvojí: přepych velkých důchodů a přepych širokých mass. Jsou zde i jisté formy přepychu, které se jeví u širokých mass, kterýžto přepych není zrovna užitečný, zvláště v nynější době, a zdanění také zaslouží.

Nejobtížnější byla otázka, jak formulovati, jak zachytiti předměty přepychu. Vždyť přepych se nejeví vždy jen v určitém druhu statků. Můžeme říci, že auto je vždy přepychem, velké nebo malé. Ale někdy jen v jisté kvalitě jest přepych, a v jiné kvalitě není. Jisté statky druhové jsou nezbytné a jen v jistém kvalitním vypravení se objevují přepychem. Jak tuto hranici zachytiti, bylo nejtěžším problémem finančního výboru, neboť jistá věc jest, že kvalitní hranicí se nejlépe dá zachytiti cenou. Vyšší kvalita, vyšší cena. Ale prosím! Cena dnes, v době, ve které žijeme, kdy ceny jsou v neustálém toku a změně! Je těžko dnes navazovati charakter přepychu na cenu přepychových předmětů.

Původní vládní osnova, chtějíc se této nesnázi vyhnouti, měla namnoze charakterisován přepych předválečnými cenami.

Velectění pánové! To jsme nemohli přijmouti, to je anachronismus. Kdo má konstatovati tento rozdíl mezi cenou nynější a mezi cenou předválečnou? Papírové obleky se na příklad před válkou vůbec nedělaly. Kdo může říci, jakou to mělo tehdy cenu? (Hlas: Žádnou!) My také nemohli jsme navázati na předválečnou cenu. Proto jsme se snažili, odpoutati charakter přepychu od ceny a nalézti vždy dle možnosti objektivné znaky, dle nichž se to dá říci. Podařilo se to u skla a jiných předmětů, dle objektivních znaků, bez ohledu na cenu. Na příklad: salon, klubovky; při obleku: fraky, smokinky podle jistých objektivních známek; dále bylo vodítkem pro nás, že právě tato přepychová daň uloží živnostníkům největší práci a největší oběti. Vůči té všeobecné dani z převodu zůstává každá přepychová daň luxusní, ale ne luxusní, že luxus postihuje, nýbrž že jest luxem mezi daněmi.

Vždycky přepychové daně byly jen takovou dekorací, nevynesly mnoho, ale aby se řeklo, že se zachycuje přepych. Tato daň má opravdu něco vynésti, má opravdu luxus postihnouti, avšak stát byl by daleko více vytěžil, kdyby od toho luxu upustil a zvýšil sazbu obecné daně přepychové. Jen sociální důvody byly zde rozhodné. Jsme si vědomi, že tím jsme způsobili, že živnostník musí rozlišovati předměty obecné a přepychové, zvláštní seznamy, ohlášky, fassi vésti, že jest to velké zatížení.

Pánové, mohli jsme předstoupiti před obyvatelstvo s tak ohromnou generelní spotřební daní a současně nezatížiti přepychových předmětů sazbami vyššími? Ale naopak zase toto vědomí, že zatěžujeme všechny závody a podniky. To nám velí, abychom při výběru přepychových předmětů pomíjeli nepatrnosti, drobnosti, které jsou sice přepychové, ale které nemají velké ceny, jichž individuální zápis za to nestojí, a byly by jen vexací a obtěžováním. Následkem toho mnozí živnostníci řeknou: ten seznam vašich přepychových předmětů daleko všechen možný luxus nepostihuje, nýbrž jen část jeho. To byly důvody technické, snaha po minimálním zatížení podniků, která nás vedla k této restrikci přepychových předmětů, jak vám ji uvádím. Jistou změnu ještě doporučím, aby tam byly vloženy za drahokamy perle, aby knihovny nebyly považovány za přepychové předměty bezpodmínečně. Ale to jsou všechno detaily.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP