V době drobného prodeje
teprve bude zvýšena daň na přepychovou.
Jen výjimečně
navazuje se přepychová daň u výrobce,
na př. u skla z výrobní ceny se zaplatí
12 % a daň se přenese obchodem na konsumenta.
Jen výjimečně
na hranicích při clu se vybere daň a přenese
se obchodem na konsumenta.
Způsob vybírání
daně jest zcela obdobný, jako při dani z
obratu. I zde budou zvláštní záznamy
sestavovány za čtvrtletní tržbu a bude
se odváděti 10 % či 12 % státu způsobem,
o kterém budeme ještě mluviti.
Velectění pánové,
já jsem již řekl, že tato daň ze
všech stran, jak můžeme se dívati, jest
špatná a jen státní finance a jejich
nouze může nás nutiti, abychom se odhodlali
ji přece přijati. Uvažme jen po několika
stránkách, jak mohou tyto dvě daně
dohromady působiti. My musíme především
je zkoumati po stránce spravedlnostní a tu
musíme konstatovati, že ta daň sociálně
spravedlivou není. Vždyť kolika procenty jednotlivé
statky jsou zdaněny? Nahodile dle té okolnosti,
kolika rukama přešel statek od prvovýrobce
až k spotřebiteli. Čím delší
jest cesta, tím více procent bude naskakovati, tím
více se zdraží statek, čím kratší
jest, tím bude menší zdanění.
Ne tudíž, že by zasluhoval většího
zdanění ten onen statek, nýbrž dle nahodilé
okolnosti své cesty bude více anebo méně
zdaněn. Daň ve své podstatě bude daní
konsumní, spotřební, poněvadž
ona sice se vybírá... (Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím znova důtklivě
o klid! Nestěžujte panu referentovi jeho úkol!
Zpravodaj posl. dr. Engliš
(pokračuje): Ona sice se vybírá z
tržby, avšak předpokládá se, že
všichni podnikatelé daň tu dále v ceně
přenesou. Také o tom ještě podrobně
budeme mluviti. Ona postihne celý konsum, každého
jednotlivce a sice u každého statku tolika procenty,
kolika podniky statek přešel od prvovýroby.
Tato daň jest dále proporcionelní; na rozdíl
od daní spotřebních, daně pivní,
uhelné a jiné, jest to daň generální.
Já se mohu vyhnouti dani z piva, když si řeknu,
že nebudu píti piva a nebudu tedy platiti daň,
ale něco jiného je to u konsumenta při této
dani. Když se vyhnu jednomu, skočím do druhého,
poněvadž veškeré statky jsou dani z převodu
podrobeny. Jako proporcionelní jest tato daň nespravedlivá,
poněvadž stejným procentem zatěžuje
konsum nejmenší jako největší.
Jestliže stojím se stanoviska spravedlnosti na stanovisku
daňové progresivity, pak jest každá
proporcionelní daň nespravedlivou. Progresivita
spočívá v tom, že větší
důchod nechceme pouze většími ciframi
zdaniti, nýbrž i větším procentem
a, bude-li tu stejné procento zdanění, máme
zde nespravedlivou daň a ona část velikých
důchodů, které se vůbec nekonsumují,
ta této dani ujde. Jest jen jistě korrektivem jejím,
že připojujeme na přepychovou spotřebu
větší procento a daň luxusní.
Jaký tudíž bude
míti ta daň vliv na spotřebu? Pro každého,
kdo žije z pevného důchodu, když se zdraží
vše, - a já počítám, že
vše zdraží se tím způsobem pro
počátek o 4 - 5 procent všech životních
potřeb - přirozeně za svůj důchod
si bude moci koupiti méně a musí méně
spotřebovati. Zdražení má tentýž
účinek, jako snížení důchodu.
Principielně soukromá
spotřeba musí klesnouti. Pouze o míře
může býti spor, ale jestliže začne
klesati spotřeba, začne se i posunovati. Vezměte
si velký a malý důchod a ptejte se, jaký
rozdíl jeví se ve spotřebě. Čím
menší jest důchod, tím větší
procento pohlcuje strava a, čím větší
jest důchod, tím menší procento pohlcuje
strava. S klesajícím důchodem roste a se
stoupajícím důchodem klesá procento
na stravu.
I v jiném směru bychom
mohli nalézti takový posun; když klesá
neb stoupá důchod, tudíž klesá
neb stoupá cena, která musí míti v
zápětí i posun v konsumu.
Přirozeno, že poptávka
po statcích musí na druhé straně vyvolati
jisté posuny na straně výroby. Nemusí
výroba klesnouti, - my to neočekáváme,
nýbrž očekáváme opak, - ani tím,
že budou soukromé domácnosti méně
potřebovati, poněvadž stát toho, co
vydání, použije ke koupi pro své zřízence
a úředníky, ale jednu věc musíme
zdůrazniti: výrobnost tato daně nepodporuje,
nýbrž působí proti výrobě,
poněvadž nás ve všech podnicích,
živnostech a průmyslu zatíží neproduktivní
prací, komplikovaným vedením knih a záznamy,
tedy neproduktivní prací jen za účelem
daňové kontroly. Musíme si býti vědomi,
že vystavíme všecky podniky dvěma obtížím.
Jedna spočívá v tom, že se jim ukládají
záznamy, a ta druhá spočívá
v tom, že je vystavíme nebezpečí v tom
směru, že stát řekne: Přesuňte
si tu daň na konsumenty, jen mně ji odveďte
a dělejte si co chcete. Podaří-li se vám
to, ať obecenstvo má na vás zlost a ne na stát.
Tedy tomu nebezpečí vystavujeme všecky tyto
podnikatele, jak zde jsou. Tisíce a tisíce nových
sil bude zaměstnáno vedením knih a větší
závod bude museti k tomu míti nové síly.
To jsou výdaje a práce neproduktivní.
Velectění pánové,
účinky nepříznivé bychom našli
i na oběhu statků, neboť, jestliže musíme
si přáti se stanoviska národohospodářského,
aby statky obíhaly s místa nedokonalého na
místo lepšího upotřebení a jestliže
tím celý oběh statků jest vysvětlen
a tím se dosahuje nejlepšího využitkování
všeho, co máme zde, tedy každá daň,
která nás trestá za posun statků,
která ztěžuje oběh, musí působiti
opačně, t. j. protiproduktivně v tomto smyslu.
Vznikne snaha, abychom se vyhnuli této pokutě za
oběh. To může způsobiti, že konsument
bude hledati bezprostředně přičlenění
k výrobci, aby jednotlivým procentům na této
řadě mezi výrobcem a spotřebitelem
ležícím se vyhnul. Jest nebezpečí,
že výroba, která jest rozdělena v podniky,
bude se koncentrovati v obrovský podnik. Uvažte, máme-li
na jedné straně přádelny, tkalcovny,
apretury v různých podnicích, a na druhé
straně máme-li jeden podnik, který to vše
sdružuje, tam od podniku k podniku by se platila daň
z převodu a zde od závodu k závodu daň
by se neplatila, byla by tudíž výhodná
dělba práce ve velkých podnicích oproti
dělbě práce v rozdělených podnicích.
Daň by vedla ke koncentraci. To jedno procento, které
se platí, není dosti silným k tomu, aby pronikavé
změny dovedlo zavésti, ale v zákoně
jest pamatováno jistými opatřeními
proti tomu, jak o tom budeme ještě mluviti. Že
tato daň jako oběhová pro normální
dobu není udržitelná, chci illustrovati na
příkladě.
Kdo koupí zlato, musí
platiti 10 % jeho ceny, poněvadž je zlato přepychovým
kovem. V míru při zlaté měně
to nebylo možno. Při zlaté měně
měl každý možnost a právo, kov
donésti do mincovny a mincovna musila mu raziti z kilogramu
zlata 3280 korun v kusech po 10 a 20 korunách za nepatrný
poplatek, a každý měl právo a možnost,
vzíti mince z oběhu, rozpustiti je a získati
zlato. Tenkrát každý zlatník si pomáhal
tím, že tavil mince. Kdo pak by platil 10 % přepychové
daně při nákupu zlata, měl-li možnost
vzíti z oběhu mince a je rozpustiti? Již z
toho vidíte, že tato daň není myslitelna
pro normální dobu, že jest myslitelna pouze
v nynějších poměrech, ve kterých
žijeme, jak ještě řekneme.
Velectění pánové!
To zdražení a jeho posun, o němž jsem
mluvil, by mohlo míti v zápětí dále
to, že právě nejnižší důchody
by se vzepřely proti tomu novému tlaku, že
by tato daň, tlak na konsum, mohla vyvolati další
sociální zápasy o důchod. Toto nebezpečí
jest opravdu veliké a, kdyby neustalo, tedy bychom se pak
dožili toho, že ceny by nestouply pouze o daň,
nýbrž že následkem zápasu o důchod
by stouply mnohem více, že by následkem toho
zase kupní síla peněžní jednotky
se zmenšila, naše měnová jednotka by se
zhoršila. V zájmu naší měny musíme
si přáti co nejrychlejší stabilisace.
Nemůžeme dnes napravovati peněžní
jednotku, ale musíme si přáti, abychom se
nevrhli do nedozírna. Musíme konečně
způsobiti to "dost". Další zvýšení
cen, důchodu, mezd, výnosu se musí držeti,
aby nešlo nahoru. Dnes nemáme pro to žádné
hráze. V míru měl stát věci
tyto aspoň částečně pevně
v rukou tím, že velikou část obíhajících
peněz měl zavěšenu a vydánu pouze
na základě krátkodobých směnek
a diskontu. V míru před válkou měli
jsme necelé 21/3 miliardy korun v
oběhu v celém Rakousku; z toho 800 milionů
bankovek, které obíhaly na krátkodobé
směnky. Kdyby banka byla řekla: "ne",
během 3 měsíců byly by splynuly zpátky
a nešly vůbec ven; anebo ona mohla zdvihnout tu přehradu
a říci: "půjčuji na 5, na 6,
na 7, jinak nepůjčím" a tím vyplynuly
a stahovaly se bankovky podle její regulace diskontem ven
na tolik, kolik bylo třeba. V mírových poměrech
nebylo prostě možno, aby libovolně stoupala
hospodářská čísla, nebylo možno,
aby najednou bylo povoleno všem 50 až 100 % zvýšení
mezd, poněvadž to musí míti v zápětí
stoupání cen, a nebylo možno libovolné
stoupání cen, poněvadž bychom byli nakupovali
za zlato v cizině, zlato vyváželi, ceny nebyly
by se udržely. Banka by musila ztížiti výdej
peněz, byla by znemožnila povolení rostoucích
číslic.
Dnes máme v oběhu 6
miliard bankovek; 2 miliardy leží doma, jsou thesaurovány.
Máme nadbytek peněz, více než potřebujeme.
Stát na ten oběh nemá žádného
vlivu. Bankovní úřad ministerstva financí
má sice také směnky, má jich ale jen
za 70 milionů. To nehraje žádnou roli při
6 miliardách. Stát nemá tudíž
docela žádného vlivu na upevnění
peněžní jednotky a proto jest naprosto nutno,
při nejbližší majetkové dani stáhnouti
domů 2 miliardy definitivně, stáhnouti třetí
miliardu a připustiti ji cestou bankovního úřadu
na diskont ven. My zkrátka potřebujeme reformu správy
peněz a bylo by žádoucí, aby již
při této dani byla tato reforma správy peněz
provedena, aby nemohla tato daň rozpoutati nové
zápasy o důchod a vésti k znehodnocení
peněžní jednotky. A jestliže jsem byl
dosud nucen neustále mluviti proti této dani, dovolte
abych řekl něco na její omluvu. K omluvě
mohu uvésti jen a jedině účinky finanční.
Ta daň jest proto dobrá, poněvadž vynese
více, než všechny ostatní a všechny
přímé daně dohromady. Počítám,
že vynese asi 700 - 800 milionů korun, arci ne v příštím
roce, jak ještě uvedu, ale v přespříštím
roce, až se dostane do plného proudu, neboť výnos
příštího roku vplyne úplně
do státní pokladny teprve v přespříštím
roce. My jsme sice učinili jistá opatření
za tím účelem, aby již příštím
rokem ministr financí se mohl těšiti z jejího
připlývání po jednotlivých
čtvrtletích, ale úplným obnosem ještě
ne.
Dále, jestliže takovou
daň vůbec chceme a můžeme zavésti,
pak jest to jedině v době, ve které žijeme,
v době totiž, kdy jsou v neustálém velkém
kolísání všechna hospodářská
čísla a zvláště všechny
ceny. Dnes jsme tak zvyklí na to stoupání
cen, že si povídáme, když ještě
budou o čtyři procenta zvýšeny ceny,
také nás to neusmrtí, také to sneseme.
Kdybychom v míru byli přišli s nějakým
zvýšením o haléř! Víte,
jaký zápas se vedl při zvýšení
ceny sklenice piva o haléř. Počítáme
s psychologií, že dnes při těch proměnlivých
poměrech daň tato se snese.
Ještě něco na
její omluvu. Se stanoviska finančního očekáváme,
že se touto daní získá pro stát
teprve kontrolní substrát veliké ceny pro
daně jiné. Stát by nepotřeboval tolik
daní, kdyby se tolik nekradlo. (Výborně!
Tak jest!) Jedni pánové myslí na krádež
ve státě, já na okrádání
státu. Když někdo dnes okrádá
stát, říkáme, že to dělá
jako ve starém Rakousku. Tam to bylo cností, okrádat
stát a tam to bylo chloubou, když někdo řekl,
že fatoval méně, nebo že podařilo
se mu stát obalamutit. Musíme založit zcela
nový poměr občanů ke státu
a býti si vědomi, že když podvádíme
stát, jest to stejné, jako když podvádíme
svého bližního, neb kterýkoliv spolek.
Pokud tato zásada berní
morálky u nás nezmizí, budou naše finance
vždy u nás pokulhávati. Jedině následkem
nedostatku berní morálky jsme nuceni k takovým
daním. Kdybychom to chtěli spraviti daní
z příjmů, musili bychom vzíti 100
% onoho příjmu, který lidé vůbec
přiznávají, poněvadž jen nepatrný
zlomek skutečných příjmů se
přiznává. Proto ta veliká komplikace
daňového systému a proto musí přicházet
stát s takovými předlohami, jaká jest
tato zde.
Velectění pánové!
Podívejme se nyní podrobně na ustanovení
obojí daně, jedné po druhé. Především
daň z převodu statků a z pracovních
výkonů. Pravil jsem, že jí podléhají
veškeré převody, řekněme tržba
roční všech podnikatelů za převody,
dodávky a výkony - jednu věc chci říci
předem: ne za letošní dodávky, které
příštím rokem se budou platit. Původní
vládní osnova říkala: já zdaňuji
úplaty za dodávky. Finanční výbor
zdanil dodávky, ne tudíž, když úplata
spadne pod zákon, jest zdaněna, nýbrž
když dodávka spadne pod zákon, jest zdaněna,
takže dodávky loňské, placené
příštím rokem, dani nepodléhají.
Dani té jsou podrobeny řetězové obchody,
poněvadž nezáleží na tom, jestliže
statek byl skutečně odevzdán, nebo jen právně
a obchodně. Původní vládní
osnova měla předpisy skoro na ochranu řetězového
obchodu, neboť žádala, aby ony převody
mezi obchodníky, které nejsou provázeny odevzdáním
předmětu, byly zdaněny jen 1‰. Finanční
výbor nepřistoupil k tomu náhledu a řekl,
že není žádného důvodu,
aby řetězový obchod byl jakýmkoliv
způsobem podporován.
Nyní vraťme se ještě
k vysvětlení předmětu daně
k tomu, co jsem řekl dříve o nerovnoměrnosti,
jestliže jest dělba práce prováděna
mezi podniky, či je-li prováděna jen mezi
jednotlivými závody téhož podniku, tedy
na př. mezi přádelnami, tkalcovnami, barvírnami
v podnicích na jedné straně a na druhé
straně v jednom ohromném podniku v různých
závodech.
Bylo by nespravedlivé, kdyby
bavlna v rozmanitých fasích svého zpracování,
pokud jde o různé podniky, podléhala zdanění,
ale pokud jde o závody v témž podniku, nikoli,
neboť by to muselo vésti ke koncentraci, nebo aspoň
k tendenci koncentrace. Jsou zde jisté tendence koncentrační,
dané hospodářským životem, ale
abychom my je i touto daní podporovali, není zajisté
jejím účelem. Nuže, přišlo
se na myšlenku, zdaniti i dodávky mezi závody
téhož podniku. Arciť nejsou tyto dodávky
úplatné, vždyť běží
o dodávky u téhož podniku, ale úplata
se předpokládá, úplata se finguje
a zdanění se provádí.
Vážení přátelé!
Toto ustanovení bylo také v německém
zákonu z roku 1916, ale německá říše
do reformního návrhu ho již vůbec nepojala,
a to proto ho nepojala, poněvadž naráží
na technické neobyčejně veliké obtíže.
A já mohu říci, že pro svou osobu jsem
přesvědčen, že ty obtíže
budou u nás zde též. My však ve finančním
výboru jsme naprosto neměli času, abychom
se vyšetřením u hospodářských
organisací přesvědčili, zdali a do
jaké míry bylo by možno podobné zdanění
provésti. My jsme pouze pociťovali potřebu,
k vůli rozměrnosti zdanění takové
ustanovení do zákona dáti, ale poněvadž
o jeho pravidelnosti nejsme předem přesvědčeni,
řekli jsme: Toto zdanění bude platiti toliko
tenkrát, až vláda nařízením
to ustanoví. Vláda nyní tudíž
má v ruce vyšetřiti u obchodních komor,
hospodářských organisací a jinde,
je-li to zdanění proveditelné, po případě
jen pro jednotlivá odvětví a v jistých
mezích, a bude moci říci: "Platí
to" anebo "Neplatí to", což znamená
vlastně, že neřekne vůbec nic. Tedy,
jak jsem řekl, úmysl zde byl, chrániti dělbu
práce mezi podniky oproti dělbě práce
mezi závody. Zcela obdobný případ
může arci nastati tenkrát, má-li týž
podnikatel více podniků, na př. má-li
velkostatkář velkostatek s cukrovarem, lihovarem
nebo pivovarem, do kterého dováží a
dodává vlastní své suroviny, takže
by byl ve výhodě oproti cukrovarům, lihovarům
a pivovarům, které pracují s výrobky
kupovanými.
Důležitá věc
je fikce, kterou zákon provádí o dodávkách
podniků do domácnosti. Tržba má býti
zdaněna, zákon však praví, že zdaněno
jest i dodávání předmětů
z vlastního podniku do domácnosti. To vyplývá
z úvahy, že daň tato ve své podstatě
je přece daní spotřební, že konec
konců má postihnouti spotřebu každého
člověka, takže by v nevýhodě
byli všichni ti, kdo celou svou spotřebu kupují,
proti těm, kdo část své spotřeby
berou z vlastního podniku, tedy výhodu podnikatelů
proti gážistům a dělníkům.
Ale i mezi podniky je velký rozdíl, poněvadž
papírnický závod jen poměrně
málo statků do roka dá do domácnosti
podnikatelovy, kdežto rolnictví dává
do domácnosti největší část
potravin, a z té příčiny finanční
výbor se usnesl říci, že dodávka
podniku pro domácnost je tak, jako prodej, a podléhá
témuž zdanění. Žádných
zásadních námitek proti této zásadě
nebylo a nemohlo býti, kromě námitky finančně
technické, že bude těžko případy
ty, zvláště na venkově, kontrolovati,
ale najdou se již jisté metody, jisté paušály
a dohody, kterých se již dnes používá
při dani z příjmu, aby také tento
způsob konsumu byl zdaněn.
Kdybychom počítali
jen 1 %, ještě zemědělství je
jistě ve velké výhodě, když bude
platit 1 % ze svých vlastních potravin, poněvadž
my, kteří žijeme ve městech, budeme
platit 3, 4, 5 % z těchto potravin, jak procházely
rukama výrobců a obchodníků k nám.
Toto 1 % bude činit asi 60 milionů do roka a nebylo
možno upustit od krytí těchto dávek
podniků pro vlastní domácnost v zákoně.
To je princip. Nyní arciť
obsahuje zákon celou řadu vyjmutí a osvobození,
jak je můžete čísti v § 4.
K § 2. bych řekl jenom
poznámku jako návrh doplňovací. Tam
se mluví o prodeji předmětů nebo práv,
která jsou předmětem obchodu, arciť
která nejsou předměty zápisu do knih.
K tomu bude příslušný návrh finančního
výboru.
Pokud běží o výjimky,
o vyjmutí takových předmětů,
které dani nepodléhají, dovolím si
k tomu jen několik poznámek. Především
oproti vládní osnově finanční
výbor některá osvobození škrtl.
Tak škrtl osvobození tak zvaných vyšších
uměleckých výkonů, ale neračte
imputovati finančnímu výboru zlý úmysl
a neúctu nebo nelásku k umění. On
vycházel ze stanoviska, že příležitostné
výkony nepodnikatelů vůbec dani nepodléhají.
Dani podléhají jen výkony podniků.
Pokud se bude umělecký výkon opravdu po podnikatelsku
provozovat, pak není tím uměním vyššího
rázu a není opravdu důvodu k osvobození
a, pokud bude příležitostným, skutečně
uměleckým výkonem, je daně prost.
Finanční výbor oproti vládní
osnově škrtl hranici, která tam dříve
byla, že malé podniky s tržbou do 4000 korun
ročně jsou vyjmuty z té daně, že
nemají ze své tržby platit 1 % daně,
ale prosím zase, pánové, abyste neimputovali
finančnímu výboru snad nepřátelství
k malým podnikům, nedostatek sociálního
cítění, poněvadž toto ustanovení
nebylo ve vládní osnově proto, aby bylo pomáháno
malým živnostníkům; vždyť
oni nemají tu daň platit ze svého, oni ji
mají přenésti na spotřebitele, - vždyť
je to daň spotřební ve své podstatě
- nýbrž proto, poněvadž se mělo
za to, že vybírání této daně
u těch nejmenších podniků bude spojeno
s velikými kontrolně-technickými obtížemi.