Úterý 25. listopadu 1919

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. prof. dr. Mareš: Nečiňte takových návrhů. (Poslanec Slavíček: Kdyby vláda nekonala své povinnosti, budeme proti ní!) (Poslanec Mattuš: To asi sotva!) (Hluk a výkřiky.)

Předseda (zvoní): Debata je skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Hlasovati dám tímto způsobem: nejprve bude hlasováno o návrhu odročovacím jakožto dalekosáhlejším, totiž aby resoluční návrh, doporučený kulturním výborem a jeho zpravodajem, byl odkázán výboru státně-zřízeneckému. Bude-li tento návrh zamítnut, dám hlasovati o návrhu pana zpravodaje.

Je proti tomuto způsobu hlasování nějaká námitka? (Námitky nebylo.) Není jí. Dám hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s odročovacím návrhem p. kol. Buřívala, aby totiž resoluční návrh obsažený ve zprávě kulturního výboru byl odkázán výboru státně-zřízeneckému, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s návrhem p. zpravodaje obsaženým ve zprávě kulturního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat a tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen.

Přistoupíme k poslednímu, jímž je

5. zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze, aby vydán byl ke stíhání pro přečin urážky na cti, spáchaný tiskem, člen Národního shromáždění Josef Vraný k žalobě Rudolfa Halláka (tisk 1836).

Zpravodajem je pan kolega Jonáš. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Jonáš: Slavné Národní shromáždění!

Imunitní výbor jednal o žádosti, aby byl vydán člen Národního shromáždění kolega Josef Vraný. Žalobcem je Rudolf Hallák z Vršovic. Žalobce cítí se dotčen články "Večera" ze dne 6. září, dále 9. září a 25. září r. 1918, v nichž poukazovalo se na jeho zásobovací aféry, jež vyvolal v okresním hejtmanství jabloneckém, pardubickém a teplickém.

Upozorňuji napřed, že žaloba ta jest promlčena. Ale i kdyby toho nebylo, jsou zde jiné momenty, proč jsme pro to, aby kol. Vraný vydán nebyl.

O podobné žalobě, kterou své doby týž Rudolf Hallák podal na člena Národního shromáždění Stivína, imunitní výbor jednal dne 20. března r. 1919. Tehdy imunitní výbor rozhodl, že věrohodnost tvrzení člena Národního shromáždění Stivína, který podobně psal v "Právu Lidu," doložena je pražskými policejními orgány a místopředsedou Národního shromáždění Udržalem a navrhl, aby kolega Stivín vydán nebyl. Usnesení to schváleno bylo tehdy celým Národním shromážděním.

Rovněž tvrzení, jež o obžalobci Rudolfu Hallákovi přinesl "Večer," spočívají na informacích pražských policejních orgánův a na faktech, jež uvedl místopředseda Udržal, jenž sám své doby upozornil kompetentní úřady na protizákonné obchody Rudolfa Halláka.

Imunitní výbor proto navrhuje: by člen Národního shromáždění Josef Vraný nebyl vydán k trestnímu stíhání pro přečin §ů 487, 489 a 491.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata jest skončena.

Přistoupíme k hlasování.

Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Imunitní výbor navrhuje, aby člen Národního shromáždění Josef Vraný vydán nebyl.

Kdo souhlasí s návrhem imunitního výboru, prosím, by povstal. (Děje se.) To jest většina.

Návrh jest přijat a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě některé doplňovací volby do výborů. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Přistoupíme k volbám, a sice do výboru legionářského a do výboru zahraničního.

Do výboru legionářského jest navržen za bývalého člena Národního shromáždění Prokopa Maxu Bohumil Fišer - profesor Bohumil Fišer. - Protože máme 2 Bohumily Fišery, bude nezbytno, abychom toho jednoho jmenovali profesorem. (Hlas: Číslo!) Stačí snad, když to tímto způsobem vyřídíme.

Do výboru zahraničního za býv. čl. Národního shromáždění Prokopa Maxu navrhuje se člen Národního shromáždění dr. Ant. Uhlíř.

Kdo s navrženými změnami souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, jsou zvoleni. Dodatečně omlouvá nepřítomnost svou v dnešní schůzi churavostí člen Národního shromáždění dr. Vrbenský.

K zodpovědění interpelace, a sice poslance dra Uhlíře, přihlásil se pan ministr železnic. Dříve, než mu udělím slovo, žádám o přečtení příslušného dotazu, který byl podán v dnešní schůzi a následkem toho nemohl býti dán ještě do tisku.

Zapisovatel dr. Jur. Slávik (čte):

Dotaz posl. dra A. Uhlíře a soudr. na pana ministra železnic o zabavování uhlí, určeného obcím, na drahách na úřední rozkaz ministerstva železnic. V poslední době množí se stížnosti, že uhlí, které bylo posíláno obcím a určeno bylo pro domácí otop, zabavováno bylo na dráze, mnohdy přímo u dolů, a to, jak dodatečně obcím bylo oznámeno, na úřední rozkaz ministerstva železnic. Uvedeme jako konkretní případ zprávu z Králové Dvora nad Labem: Není dne, aby se obci nezabavilo nějaké uhlí, a obyvatelstvo je tímto jednáním již tak rozhořčeno, že může každým dnem dojíti k výbuchům nespokojenosti. Z úředních oznámení (Aviso - und Bezugschein!) je patrno, že staniční správa železniční v Podmoklí nebo v Ústí n. L. prostě vagonů uhlí pro sebe použije jako režijního uhlí státních drah, ale nepostará se o náhradu, a obyvatelstvo je pak úplně bez uhlí. Sotva se podaří, po veliké námaze získati u ministerstva veřejných prací pro obec trochu uhlí, ale hned na to každá tato zásilka jest drahou zabavena, takže obyvatelstvo ani za říjen, ani za listopad žádného uhlí nedostalo.

Nařízením ministerstva železnic, aby zabavováno bylo uhlí, určené pro domácí otop, vzniká hotová anarchie. Stát z vlastních dolů přidělí obyvatelstvu uhlí, toto uhlí se odešle, ale státní dráha je ihned zabaví. Což nemůže stát přímo dráze vyhraditi tolik uhlí, kolik ho potřebuje, a teprve se zbytkem řádně disponovati? Vždyť obě ministerstva, ministerstvo veřejných prací i ministerstvo železnic, musí věděti, kolik uhlí dráha bezpodmínečně potřebuje, kolik ho míti musí, a již tedy dávno v létě měly míti dráhy uhlí v zásobě, když ho bylo tolik, že se jako kompensační prodávalo na celé vlaky. Jak vysvětliti tyto podivné nesrovnalosti? Stálé zabavování uhlí, určeného k zásobení obyvatelstva, může míti v obci, jako jest Dvůr Králové n. L., nejhorší následky.

Kdo zabrání tomu, aby obyvatelstvo, které vidí, že jedno ministerstvo převrací libovolně rozkazy ministerstva druhého, šlo si také samo zabavit nějaký vagon uhlí, neohlížejíc se na to, komu patří? Dvůr Králové jest město převahou dělnické, které pro nedostatek materiálu až příliš už trpí nezaměstnaností. Nyní továrníci ohlašují, že musí zastaviti továrny, poněvadž nedostávají žádného uhlí, a na město se vedle naprostého nedostatku uhlí hrne nová katastrofa nezaměstnanosti. Situace jest hrozně zoufalá a nelze již těchto poměrů trpěti. Tážeme se tedy pana ministra železnic:

1. je mu známo, že dráhy zabavovaly uhlí, určené pro domácí otop?

2. zakáže toto zabavování a postará se, aby uhlí obcím určené bylo všechno správné také řádně zváženo a s českými úředními listinami obcím dodáváno?

V Praze, 25. listopadu 1919.

Podpisy.

Předseda: K zodpovědění tohoto dotazu uděluji slovo panu ministru železnic.

Ministr železnic dr. Franke: Vážené Národní shromáždění! K dotazu, který na mne byl podán, odpovídám: Jest mně známo, že dráhy zabavují uhlí, určené pro domácí otop, resp. obcím. Byl bych jistě divný ministr, kdyby mě to nebylo známo.

K otázce: "zakáže toto zabavování a postará se, aby uhlí obcím určené, bylo všechno správně také řádně zváženo a s českými úředními listinami obcím dodáváno?" nemohu odpověděti kladně, jako onu otázku první jsem odpověděl, a dovolím si vysvětliti, proč vůbec dráha uhlí zabavuje. Já sám jsem prohlásil v dopravním výboru, že zabavování uhlí ministerstvem železnic považuji za nešvar (Výborně!), že ho odsuzuji a že ministerstvo železnic zabavuje uhlí pouze z donucení. Na četné interpelace, na četné dotazy a na četné stesky, které se ke mně dostaly, odpověděl jsem tím způsobem každému a kladl jsem přímo, jak dělnictvu, které si přicházelo stěžovati, že v továrnách, v nichž jest zaměstnáno, nemohou pracovati proto, poněvadž nemají dostatek uhlí a že tento nedostatek částečně je zaviněn zabavováním uhlí se strany železnic, i zase zástupcům podnikatelů, továrníkům atd. kladl jsem otázku, co v této těžké situaci jest dělat, máme-li riskovat, aby to postupné zastavování provozu na drahách bylo jednoduše jen rozšířeno, že bychom prostě, když uhlí se nám nedodá a my bychom zabavovat nechtěli, zastavili provoz i na dalších tratích, či máme-li stát před tou situací, která se skutečně vytvořila, že dostávají málo uhlí i železnice i jiná odvětví národohospodářská a že dráhy tedy do jisté míry tyto dodávky uhlí pro jiné podniky ztěžují.

Vážení pánové! Ministerstvo železnic již delší dobu žádalo, aby kontingent uhelný pro železnice stanoven byl tak, jak to skutečně železnice vyžadují. Moje vývody naprosto neznamenají nějakou polemiku nebo nějaké kritisování ministerstva veřejných prací. Já o těchto věcech smím mluviti prostě proto, že státní železnice jsou zde konsumentem jako každý druhý a že tedy také se svého stanoviska konsumentského smím vznésti určité stesky, které mohu formulovat asi v tom, že kontingent drahám určený se nedodržuje. (Posl. Buříval: Snad tedy zahájiti nějaké meziministerské jednání!) Jest takové jednání, již dávno před tím bylo zahájeno, ale ministerstvo veřejných prací prostě není s to, aby železnicím dodalo, čeho by ony potřebovaly. (Hlasy: Proč?) Já k tomu okamžitě přijdu, vážení pánové. Nebojím se před vámi docela otevřeně promluviti o otázce, která se dnes staví prostě jako kardinální problém celého provozu.

Na jedné straně se tvrdí, že máme-li málo vozů a málo lokomotiv, tedy že jediná zdravá železniční politika, která touto situací je dána, je využití tohoto skrovného obozu, zkrátka racionelní cirkulace vagonů. S druhé strany říkají, že kdyby byla tato cirkulace vagonů lepší, kdyby bylo lepší přistavování vozů, že bychom měli také více uhlí. (Posl. Dubický: To je správné!) Ano, jest to správné, ale stejně správné je, - alespoň s mého stanoviska a se stanoviska mého resortu - že dokud nebudou míti železnice tolik uhlí, kolik ho potřebují, nemůže o nějaké racionelní cirkulaci vagonů býti ani řeči. (Posl. Dubický: Jak může Vídeň nabízeti naše uhlí!? Výkřiky.)

Račte mne nechat, velectění pánové, mluviti, já snad na všecko přijdu, co by vás zajímalo. Jak může býti zabráněno, aby denně nedocházelo ke zpožďování vlaků, když již správný výjezd ze stanice počáteční a také další průběh toho kterého vlaku závisí především od správného přistavení lokomotiv. I když odmyslíme také ještě od toho, že nemáme lokomotivy v dobrém stavu, že jsou sice stále spravovány v dílnách... (Hlasy: Ale jak!) Jsou spravovány tak, jak je to za dnešní situace možno! Dejte nám všechny materiálie a budeme opravovat lokomotivy docela jinak, nežli můžeme dnes stále ještě jen nejrůznějšími náhražkami. (Posl. Buříval: Tak jest!)

Nejde, pánové, jen o to, že se nám dnes na př. už podařilo, že nemusíme dělat železné pece do lokomotiv místo měděných, to, co bylo jednou z největších závad a co je ještě dnes největší závadou, poněvadž každý vám řekne, že lokomotiva s železnou pecí vyžaduje přímo, řekl bych, lékařského, pečlivého ošetřování. V tom byste musili topit uhlím nejlepší kvality a nesměli byste do nich sypati prach, kamení, jíl atd.

Ale, vážení pánové, já chci jen přijíti k tomu základnímu. Když na př. jsou vlaky zdržovány, zpožďovány, tedy hlavní příčina tkví v tom, že nefunguje správně přistavování lokomotiv, a já pravím, že veliká závada - a já mluvím na základě konkrétního zjištěného faktu - spočívá v tom, že, jak se říká u nás, to vyzbrojování lokomotiv trvá v topírnách neobyčejně dlouho, především proto, že není uhlí, že ho není dostatek a že toto uhlí je docela mizerné kvality.

Já jsem se, pánové přesvědčil osobně na několika stanicích, že to je... (Hluk.) Ale, pánové, nechte mne, prosím, mluvit, vždyť odpovídám na dotaz z vašeho středu! Ty lokomotivy nemohou býti přistaveny proto, že na personál se kladou prostě nezvyklé a nemožné požadavky. Já jsem se sám osobně přesvědčil, jak vypadá fysický a duševní stav těchto lidí, kteří, místo aby v topírně měli již připravené uhlí v patřičné kvalitě a v patřičném množství, musí je sháněti na nejrůznějších stranách a musí potom teprve na lokomotivě nejrůznějšími nástroji toto uhlí, které je hlína, kamení z polovičky a někdy až z 80 %, zpracovat. (Posl. Myslivec. Šest států zásobíte uhlím a sami nemáte pro své železnice uhlí!)

Pánové, to je otázka daleko širší, než mého resortu. Já chci jenom říci tolik, že se stanoviska svého resortu musím žádati, máme-li vyhověti nejprimitivnějším požadavkům železnic, abychom dostávali svůj kontingent v plném množství a také v dobré, příslušné kvalitě. Pánové, já jsem řekl, že dnes základním problémem, který se staví, jest racionelní využitkování vagonů. Já jsem, prosím pánové, dnes dostal do rukou.... (Hluk.)

Předseda zvoní: Prosím o klid.

Ministr železnic Dr. Franke: Já jsem dostal dnes, opakuji to dnes, do rukou raport komise reparační pro materiál železniční v bývalé monarchii rakousko.-uherské. Komise praví hned v druhém základním odstavci, a je to zpráva pro něj vyšší hospodářskou radu dohodovou, je to v originále francouzském a já si dovolím říci krátce obsah:

"Ačkoliv nynější bída zásobování uhlím byla shledána podkomisí evropské komise uhelné v nedostatku materiálu vozového, komise reparační se domnívá, že hlavní příčina této bídy spočívá v nedostatku uhlí pro potřeby drah centrální Evropy, hlavně v obou státech, československém a rakouském."

Prosím, tato reparační komise, kde v subkomitétu železničním a dopravním stále se operuje s touto otázkou nedostatku vagonů a lokomotiv, kde stále se poukazuje na to, že musí státy československý a ostatní dostati z té společné masy příslušný podíl, říká nejvyšší hospodářské radě v Paříži, že je především potřeba, aby tyto dráhy byly zásobovány dostatečně uhlím.

Tedy to je názor, který se kryje úplně s tím, co jsem já si zde dovolil říci.

Pánové, k dotazu samotnému podotýkám dále, že budu nejšťastnější, když nikomu uhlí se nebude zabavovati, předpokladem však jest, že buďto dostanu tolik uhlí a takového uhlí, jakého železnice potřebují, anebo že dojdu u vás schválení a souhlasu, když jednoduše provoz na drahách zastavím, protože to jinak není možné. (Posl. Mattuš: V Marianských Lázních mají dost uhlí! Hlasy: To patří do ministerské rady!) Pánové! Já jsem povinen na dotaz, který na mne byl vznesen, odpověděti a já mohu jako ministr železnic odpověděti na něj pouze se svého stanoviska. Vy máte právo, jako Národní shromáždění přece se postarati svým vlivem o to, aby tato potřeba přímo živelní našich drah, od které závisí celý náš hospodářský život, byla vyplněna. Tolik smím od vás přece očekávati.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP