Pan kolega Biňovec mluvil
o tom, že by si přál, aby naše železniční
politika byla příště jiná. Jistě
že se všichni k tomu připojujeme. Není
ale správné, jestli p. kol. Biňovec uvádí,
že vše děje se snad příliš
volným tempem, a když konečně říká
věci, které - myslím si - nemohou býti
považovány jako vina naší správy
železniční, když uvádí věci,
které se snad udály za bývalého Rakouska,
ale nemůže přece jenom říci,
že byly by u nás, že by se nebyl velice často
již někdo přičinil, aby to či
ono bylo odstraněno. Pokud jsem informován, nemůžeme
si stýskat. Vyšlo se nám vždy vstříc,
ať se jednalo o záležitost jakoukoli, ať
se jednalo o poruchy dopravy, ať se jednalo o různé
závady a mohu říci, že dosti rychle,
překvapujícím způsobem se nám
podařilo v krátké době přece
jenom, aby doprava, která byla tak poškozena, abych
tak řekl, opět se napravila, že bylo přece
jen usilovnou, všestrannou péčí způsobeno,
že to jakž takž běželo. Býti
tak neúprosným soudcem, se přece jen nedoporučuje
a nutno počítati s tím, za jakých
okolností se pracuje a co jest možné a co není
možné.
Ale o železniční
politice bude lze mluviti teprve tehdá, až budeme
se zabývati důsledky naší mírové
smlouvy, až budeme moci i prováděti vše,
co v mírových smlouvách je obsaženo,
to, co konečně bude určovati, jakým
způsobem zařídíme naši dopravu
nadále, poněvadž konečně budeme
moci počítati s tím, že budeme míti
určitá přechodní místa, ať
již do Německa, na jih nebo podobně. Prozatím
jsme sice po této stránce v mírové
smlouvě zabezpečeni, ale to provedení vlastně
nám ještě schází, my nejsme ještě
tak daleko, abychom mohli říci, že dnes jsou
veškeré věci, které jsou nám
mírovou smlouvou koncedovány, již hotovy. S
tím tedy musíme počítati a do té
doby těžko říci, že se může
dělati velká koncepce politiky železniční,
nýbrž přirozeně musíme vyčkati
dojednání, které jistě musí
nastati, jakmile mírová smlouva všemi ostatními
mocnostmi bude také ratifikována.
Já ovšem nesdílím
také názoru, že by snad u nás byly příčiny,
stěžovati si do toho, že je přespříliš
mnoho personálu zaměstnáno.
Pokud vím, tedy dějí
se reformy. Já mohu oznámiti, že správa
velmi vážně již započala s otázkou
systemizování míst, s otázkou normalisování
míst, to jsou dvě důležité věci,
a my, pokud známe náladu mezi zaměstnanci,
ať již úřednických kategorií,
anebo dělnických anebo zřízeneckých,
víme, že si žádný nepřeje,
aby byl přespříliš veliký nadbytek
zaměstnaných sil, naopak, že v každém
jednotlivém našem zřízenci a úředníku
vyrůstá přání, způsobiti,
aby po stránce finanční naše správy
drah se staly aktivními, aby se znemožnilo pro příště
poukazování na to, že jsou snad vinou zaměstnanců
dráhy naše pasivní. Zaměstnanci celou
svojí silou domáhají se toho, aby odčinili
to, co se jim tak často a často vyčítá,
že snad svými požadavky způsobili deficit
státních drah, ba naopak snaží se přijíti
správě vstříc a my slyšíme,
že v určitých dílnách, v topírnách,
ve stanicích zvýšena je pilnost, že výkonnost
dělníka stoupla, slyšíme konečně
jistě že pochvalné a radostné zprávy,
že dělníci jsou ochotni na určitých
místech celodenní výdělek věnovati
republice. To jsou jistě úkazy velmi vzácné
a musíme si jich jistě vážiti.
Já, velevážení
pánové, vzhledem k tomu, že na tomto místě
bylo své doby konstatováno a také dnes několika
výkřiky bylo zdůrazněno, že zaměstnancům
jsou poskytovány určité výhody jízdní
a sice v míře neobyčejně veliké,
považuji za svou povinnost oznámiti, že zaměstnanci
snaží se, aby tato otázka těch jízdních
výhod byla zreformována a úplně přistoupili
na stanovisko ministerstva železnic, jímž právě
v značné míře ty výhody jízdních
lístků pro personál se omezují. Bylo
způsobeno, že pro příště
zejména těžkopádná manipulace
odpadne a způsob úřadování
v tomto směru bude zde neobyčejně zjednodušen,
tak že i po stránce finanční v tomto
směru můžeme očekávati určité
plus.
Tedy všude se jeví snaha
vyjíti vstříc. To ovšem do této
kapitoly nespadá. Já jsem považoval za svou
povinnost, poněvadž jsem přišel k slovu
a poněvadž by často a často takovou
neinformovaností mohlo se vyvolat zdání,
že nadřízení jen žijí a
tyjí ze zřízení státního,
tuto věc opraviti.
Také ten poměr nadřízených
a podřízených jistě bude upraven.
Nemyslím, že budeme zaměstnávati tím
naše Národní shromáždění.
Je to věc, která se mezi organisacemi obou těchto
skupin dá velice snadno upraviti, aby totiž ten poměr
nadřízeného a podřízeného
byl náležitý, a myslím, že nebude
příčiny, aby toto Národní shromáždění
tou otázkou bylo zaměstnáváno.
Během debaty podány
byly následující resoluce, které si
dovolím přečísti a doporučuji,
aby veškeré tyto resoluce byly přikázány
dopravnímu výboru k projednání, aby
v důsledcích toho konečně - dopravní
výbor jistě že tu věc náležitě
uváží - mohly býti přikázány
vládě k projednání.
Resoluce ty jsou:
Vláda se vyzývá,
by zahájila jednání za účelem
postátnění všech, v provozu státním
i soukromém se nalézajících místních
drah, jakož i všech soukromých hutních
i horních drah.
Vláda se vyzývá,
by neprodleně zahájila jednání za
účelem převzetí v majetek i správu
všech tratí na území republiky československé,
které jsou dosud v majetku a správě států
cizích.
Vláda se vyzývá,
aby zároveň s předlohou sestátňovací
předložila podrobnou zprávu o vykonaném
šetření o stavu železnic, které
mají býti sestátněny, o jejich stavu,
i jak povinnostem svým zadost učinily.
Vláda se vyzývá,
aby vypracovala investiční program, v němž
by obsaženo bylo i řešení otázky
nádražní Velké Prahy, vybudování
stávajících tratí, opatřeni
strojového i vozového parku s příslušenstvím
a vybudování nezbytných tratí nových,
hlavně na Slovensku a Karpatské Rusi, a spojení
těchto území s Moravou a Slezskem.
Předseda:
Debata je skončena, přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali
místa. Nejprve jest nám hlasovati o resolučním
návrhu, obsaženém ve zprávě dopravního
výboru. Až bude odhlasován, dám hlasovati
o 4 resolucích pana kolegy dra Zahradníka,
o nichž doporučuje pan zpravodaj, aby přiděleny
byly dopravnímu výboru. Jsou snad námitky
proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)
Není, budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.
Kdo souhlasí s resolučním
návrhem, obsaženým ve zprávě
dopravního výboru, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To je většina, resoluční návrh
dopravního výboru je schválen.
Kdo souhlasí s návrhem
pana zpravodaje, aby 4 resoluce, navržené členem
Národního shromáždění
p. drem Zahradníkem, jež přečetl
právě pan zpravodaj, přiděleny byly
výboru dopravnímu, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To jest většina. Také tento návrh
jest přijat a tím první odstavec denního
pořádku jest vyčerpán a přistoupíme
k dalšímu, jímž jest
2. zpráva finančního
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 1818), kterým se povoluje další
úvěr k úhradě nákladů
spojených s přípravami a provedením
mírových jednání (tisk čís.
1857). Zpravodajem jest pan profesor dr. Horáček,
uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Horáček:
Vážené Národní shromáždění!
(Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím o klid.
Zpravodaj posl. dr. Horáček
(pokračuje): Bude tomu bezmála rok, co předstoupila
vláda před Národní shromáždění
se žádostí o povolení úvěru
5 milionů korun za účelem jednání
mírového. Jest zajímavo, že tenkrát
sám finanční výbor a potom Národní
shromáždění zvýšilo spontánně
tuto sumu 5 milionů na sumu 10 milionů. Myslím,
že se to dá vysvětlit tou jistou nadšenou
náladou, kterou jsme tenkráte před rokem
všichni pociťovali, když naši delegáti
vrátili se ze Švýcar a hlásili nám,
že všechny naše naděje jsou úplně
splněny a že všeho, co jsme si přáli,
jest dosaženo. Dnes, po roce, zdá se mi, že nejsme
již v té růžové náladě,
ve které jsme se tenkráte nalézali, že
nastalo jisté vystřízlivění,
a třeba, že musíme vděčně
uznati to, co mírové smlouvy nám přinesly,
tedy přece jen víme, že v nich jest také
obsaženo leccos, co zejména po stránce hospodářské
a finanční bude nám těžkým
břemenem, a že i po stránce politické
tato mírová smlouva má jistě pro nás
místo velmi bolestné. Proto, když dnes předstupuje
před nás vláda nikoli již o úvěr
5 milionů, nýbrž hned 30 milionů, nepociťujeme
již toho radostného nadšení, s jakým
ho povolujeme. Ale ovšem nalézáme se v takové
těžké situaci, jedná se zde o takovou
životní otázku našeho národa a
budoucnosti našeho státu, že finančnímu
výboru nezbývalo nic jiného, než aby
jednomyslně odporučil Národnímu shromáždění,
aby i tento úvěr 30 milionů korun za účelem
mírových jednání povolil. A já
bych jen dodal k tomu to přání, aby za dnešní
těžké naší finanční
situace tento úvěr k tomuto účelu
byl již poslední. (Výborně!)
Předseda
(zvoní): K slovu není nikdo přihlášen.
Debata jest skončena. Přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
míst.
Poněvadž zákon
má jen 3 paragrafy a pozměňovací návrh
žádný učiněn nebyl, budeme hlasovati
o něm v celku. Námitek proti tomu není. (Námitky
nebyly.)
Kdo souhlasí s § 1.,
2. a 3. zákona, jakož i s jeho nadpisem, jak jest
obsažen ve zprávě výboru finančního,
prosím, by povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon
jest schválen.
Přeje si pan zpravodaj ke
druhému čtení slova?
Zpravodaj posl. prof. dr. Horáček:
Nikoli.
Předseda:
Změna textová také není. Kdo souhlasí
s přijatým právě zákonem v
prvém čtení, také ve čtení
druhém, prosím, by povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon
jest schválen také v druhém čtení,
a tím odstavec tento denního pořádku
jest vyřízen. Přistoupíme k dalšímu,
jímž jest.
3. zpráva finančního
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 1698), kterým se vláda zmocňuje,
aby zatímně upravila obchodní styky s cizinou
(tisk č. 1856).
Zpravodajem jest pan kolega dr. Gustav
Heidler. Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Gustav Heidler:
Vážené Národní shromáždění!
Předložená osnova
zákona, kterým se má vláda zmocniti,
aby zatímně upravila obchodní styky s cizinou,
je věc zásadního dosahu. Finanční
výbor si byl dosahu této věci také
vědom a proto při projednávání
otázky té zabýval se nejdříve
tím, do jaké míry je naše obchodní
politika praejudikována již mírovou smlouvou.
Obsah jeho názoru jest ve zprávě finančního
výboru uložen a já jenom prosím za prominutí,
že jsem tam špatně počítal lhůty.
Já jsem totiž přehlédl, že lhůty
počítají se od ratifikace smlouvy Rakouskem,
resp. Německem a 3 čelnými mocnostmi a to
tedy poněkud mění ten referát. Ale
prosím pány, aby prostě ta časová
období, která jsou v referátu uvedena, považovali
tak, jako by uvedena nebyla, poněvadž fakticky ratifikace
míru v té formě, jak ji mírová
konference, resp. mírová smlouva předpisuje,
se posud nestala.
Dvě věci ale zaslouží
přece ještě zvláštní zmínky.
První věc, o niž by šlo, jest otázka
smlouvy mezi námi a Rakouskem o vzájemné
dodávce uhlí a surovin. Tato smlouva je poměrně
málo jasná, respektive může zavdati
příčinu k různým pochybnostem
a k různým výkladům, a proto projevil
finanční výbor přání,
aby naše zahraniční zastoupení, náš
zahraniční úřad co nejdříve
postaral se o jasný a přesný výklad
této smlouvy, poněvadž nám jest vždycky
milejší jasná smlouva, třeba nevýhodná,
než smlouva nejasná. Druhá věc jest
ještě důležitější.
Týká se eventuelní zvláštní
celní soustavy republiky československé a
rakouské, a poněvadž Rakousko má právo,
podobnou celní smlouvu uzavírati také s Uhrami,
event. tedy našeho nepřímého společenstva
s Rakouskem a Uhrami - tedy něčeho, co se snad nazývá
dunajskou federací. Finanční výbor
upozorňuje na to, že takové ujednání
musí míti v zápětí - a sice
nutně - také určité politické
důsledky.
Politické důsledky
ty mohly by býti pro nás dosti nepříznivé,
poněvadž z této federace jest podle mírové
smlouvy výslovně vyloučeno Jihoslovanstvo
a my zase bez Jihoslovanstva nedovedeme si dobře představiti
nějakou federaci nebo nějakou kooperaci s Rakouskem,
respektive s Uhrami. Tato ustanovení v mírové
smlouvě jsou snad původně myšlena v
náš prospěch, ale jest třeba uvážiti
všechny ty okolnosti, aby toto ustanovení nestalo
se nám snad ustanovením obtížným,
kdyby se ukázalo, že to má pro nás v
zápětí neudržitelný a nepříznivý
politický důsledek, nebo kdyby to mělo míti
v zápětí ten nepříznivý
hospodářský důsledek, že by Vídeň
a Pešť, města, která - ještě
dnes může se říci, - jsou našimi
dveřmi do světa při sprostředkování
našeho vývozu a dovozu, měly býti v
této své funkci udrženy. Tato smlouva sama
jest poměrně krátkodobá a má-li
míti nějaký význam vůbec, -
rozhodneme-li se pro ni - musili bychom potom také vstoupiti
hned v příslušná jednání.
To jest otázka, kterou sluší velmi důkladně
uvážit, nežli se rozhodneme využitkovati
tohoto, v náš prospěch míněného
ustanovení mírové smlouvy.
Pokud jde však o věc
samu, tu vnucuje se ihned ještě druhá otázka
a sice zásada našeho směru obchodně
politického, otázka, můžeme-li a máme-li
zůstati na systému celní smlouvy anebo máme-li
se rozhodnouti pro systém uvolnění. Jest
to otázka, která bude vyžadovati ještě
jednou velmi obšírného jednání
a řadění, ale již dnes musíme
si určitý obraz udělati. My již dnes
musíme věděti, jak asi chceme postupovati,
poněvadž bychom jinak popřípadě
postupovali od začátku jinak, nežli v budoucnosti
bychom si snad přáli. Jak se budou chovati jiné
státy k těmto zásadám, jestliže
jiné státy budou hájiti systém prohibice,
systém ochrany celní, anebo zda přejdou k
systému volných dveří, jest věc,
na kterou my dnes nemůžeme dáti odpověď.
Není pochyby o tom, že politikou cizích států
bude do jisté míry určována a předpisována
také naše obchodní politika. Ale přes
to přese všechno je moje osobní pevné
přesvědčení, že volný
obchod musí býti naším cílem.
(Výborně!) Také finanční
výbor se zaměstnával touto otázkou
a tu přirozeně finanční výbor,
jako velmi vážná korporace, nemůže
odpověděti tak určitě, jako odpovídám
já osobně, ale i odpověď finančního
výboru, pokud je obsažena ve zprávě
vám, pánové, předložené,
připouští, že politika celní ochrany
nebude u nás asi trvale udržitelná. My nemůžeme
dnes, jak jsem již řekl, se rozhodnouti a říci:
Takovou a takovou obchodní politiku povedeme, ale určitou
zásadu musíme i dnes při tomto zmocňovacím
zákoně hájiti a proto odhodlal se finanční
výbor, dáti výraz svému přesvědčení
také i při formulaci předloženého
zákona - finanční výbor změnil
osnovu zákona v jistém směru, který
má zásadní význam.
Podle osnovy vládní
mělo zmocnění k uzavírání
zatímních obchodních smluv, a sice tarifních,
jíti tak daleko, že by mohly býti povoleny
cizině takové výhody, které byly podle
stavu z 1. července 1914, tedy podle stavu rak.-uherského
celního tarifu, anebo, pokud by šlo o nižší
sazby, podle sazeb našeho vlastního autonomního
celního tarifu, který jsme letošního
roku v únoru odhlasovali. Finanční výbor
jde však, jak jsem řekl, ještě dále
a zmocňuje vládu, aby po případě,
bude-li toho potřebí, povolila cizině, budou-li
pro to vážné důvody, po případě
ještě i celní sazby nižší,
nežli jsou obsaženy v celní soustavě rak.-uherské
z roku 1914, nebo v našem autonomním celním
tarifu. Tím dal finanční výbor také
výraz svému přesvědčení
a zásadě, že trvale nepočítá
s politikou ochranářskou.
Jménem finančního
výboru prosím proto nyní, aby Národní
shromáždění osnovu, jak je se zprávou
důvodovou předložena, schválilo. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Slovo vyžádal si pan ministr
obchodu, dr. Ferdinand Heidler.
Ministr obchodu dr. Ferd. Heidler:
Velectění pánové!
Předloha, která má
upraviti možnost zahájení styků pro
mezinárodní obchod s cizinou, je, myslím,
byť i se nerepresentovala přílišným
rozsahem, tak důležitá pro náš
celkový budoucí hospodářský
život, že pokládám za svou povinnost,
několika zásadních bodů se při
této příležitosti dotknouti a naznačiti,
jakým asi směrem si přejeme, aby naše
obchodní politika se vyvinula.