Úterý 25. listopadu 1919

A zase bych mohl, vážené shromáždění, říci, v jaké posici jsme často byli, když jsme měli v Chebu úplně cizí stát a cizí komando. A je proti autoritě, proti suverenitě státu, udržovati tento nepřirozený stav. Musíme být pány železničního uzlu chebského, tak, jako nemůžeme dovoliti, aby nám Sasové jezdili do Liberce. Jest v našem interesu, aby části drah, které vybíhají do Bavor a do Saska, části drah, které jdou, ať z Podmoklí nebo z Liberce do Saska, byly v naší moci a v našem disposičním právu. Nechci vynášeti úřední věci, ale měl jsem k tomu velice vážné důvody. Ty důvody zůstávají zde, a já myslím, že každému postačí podívati se do Chebu na nádraží, a že každý řekne: "To přece nejde, když jsme dnes pány situace, jsme suverením státem, abychom si zde nechali líbiti bavorsko-saský nádražní úřad." Dávám jen podnět a prosil bych, aby současně s touto akcí byla řešena tato otázka.

Byla zde nadhozena pány řečníky celá řada různých námětů. Mne jest těžko o nich mluviti. Pronesl bych jen několik svých upřímných soukromých přání. Příliš dobře vím, co český železniční svět vykonal pro naši republiku v dobách našeho převratu. Pánové, to nebylo snad jen nadšení, to byla obětavá práce, o které snad žádný z nás nemá obrazu. Musím veřejně poděkovati všem, od nejvyšších úředníků až do posledního tehdejšího železničního zřízence. Pánové, my jsme neznali dne, my jsme neznali noci, pro nás neplatila žádná hodina. Já jsem neslyšel tehdáž jediného slova nějaké nespokojenosti. A jestliže jsme republikánský převrat a revoluci provedli s takovým, přímo básnickým nadšením, bez krve a za sucha, jak zde bylo řečeno, pak je to jedna z velkých zásluh českého železničního světa, že jsme ani půl hodiny, ani půl minuty nezůstali státi a že jsme všechny ty ohromné požadavky, ať to byla doprava vojska cizího pryč, nebo doprava našeho vojska sem, ať to byla aprovisace, ať se to týkalo čehokoliv, vykonali přímo v nadšení.

Přál bych si a tím skončím, abychom to přivedli zase tak vysoko, jako jsme byli v těch dnech nadšení a řeknu, v těch dnech slávy naší. Přál bych si, aby každý z nás a každý z českého železničního světa byl proniknut hlubokým vědomím povinnosti vůči republice, aby se tam nečinilo žádných zvláštních rozdílů, aby se pracovalo s chutí a láskou, bez štvaní a bez vzájemné nevraživosti a abychom všichni věděli, že železnice jsou páteří celého našeho národního organismu. Jsme nemocní, jsme mladí, já mnoho omlouvám, s mnohým musíme míti trpělivost, ale odpusťte, již mi to někdy trvává trochu dlouho a začíná býti doba, abychom přišli k poznání a abychom přišli k rozvaze.

Končil bych přáním, aby české železnictví postavilo se brzy na onu výši, na které jsme stáli na jaře, když přicházeli, říkám to zde otevřeně, zástupcové cizích států a gratulovali nám a říkali veřejně: "U vás je pořádek, u vás je viděti chuť k práci." My máme výborné lidi, výtečný materiál, hleďme ho využitkovati ku prospěchu a blahu své republiky! (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo dále má p. kol. Biňovec.

Posl. Biňovec: Z úst pánů předřečníků pronešeny byly názory, že doba dnešní...

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Biňovec (pokračuje):... je velice příhodná pro sestátnění soukromých drah. Příhodná a vhodná potud, pokud počítáme s poklesem naší valuty; nevýhodná je potud, pokud budeme bráti v úvahu nynější stav dopravního zařízení na našich železnicích, vyzbrojení dílen železničních a soustavu vrchní stavby. Stav našich drah je po válce skutečným brakem a nebylo možno ani ministerstvu železnic, aby dozorčím orgánem tak, jako dělo se v dřívějším rakousko-uherském státě, dbáno bylo toho, aby správní rady...

Předseda: (zvoní):... Pány u ministerské lavice bych prosil o ticho.

Posl. Biňovec (pokračuje):... a správní úřady železniční soukromých drah pamatovaly dostatečnými investicemi na náležité reformy a udržení dopravního parku ve stavu způsobilém a dopravy schopném, tedy musíme při sestátnění počítati s tím, že sestátňujeme ne naprosto schopné dopravní prostředky, nýbrž že budeme musiti mnoho nákladů investovati do soukromých tratí, aby se staly způsobilými k takové železniční dopravě, na kterou náš stát reflektovati musí. My nemáme také dostatečného času až dosud k vykonávání komerčního vlivu na soukromé trati proto, poněvadž jsme také nestačili na zavedení naprostého pořádku u státních drah. Stát při obmýšleném sestátnění soukromých drah by měl v první řadě dbáti obchodního prospěchu, který mu plyne z toho, že vlastní celou řadu sítí železničních, pomocí nichž by mohlo býti pracováno ku zmenšení výnosnosti soukromých drah a tím také ku zmenšení bilancí, které budou jistě směrodatný pro konečnou cifru, kterou budeme musiti soukromým společnostem jako výplatu za sestátněné dráhy platiti.

Již za rakouské vlády pečováno bylo o to, když pomýšleno bylo na sestátnění Buštěhradské a Ústecko-Teplické dráhy, aby, pokud možno, všecka doprava, zejména nákladní, byla uvedena na trati společnosti státních drah, na trať Praha-Duchcov a potom na trať Plzeň-Karlovy Vary z té příčiny, aby výnosnost na trati Buštěhradské a Ústecko-Teplické byla pokud možno nejmenší. To by byla jistě povinná obchodní manipulace, která by umožnila, aby soukromé dráhy pokud možno za nejlevnější peníz, za nejmenší sumu sestátněny býti mohly. To tedy jsme neměli možnost časově provésti. Naopak. (Hluk).

Předseda: Zdá se mně, že tady vedle naší schůze se pořádají ještě nějaké separátní schůze. To, pánové, by snad přece nebylo zapotřebí. Já bych ty schůze musil rozpustit. (Veselost.) Pana kolegu prosím, aby pokračoval ve svých vývodech.

Poslanec Biňovec (pokračuje): Zprávy, které docházejí nás zejména v otázce dopravy uhelné, svědčí o tom, že na příklad na buštěhradské trati nejde uhlí z hnědouhelné pánve přímo na Prahu a na místa svého určení, nýbrž že putují obyčejně vagony a celé vlaky oklikami po buštěhradské trati jen proto, aby se pokud možno největší poplatek z dopravy vyzískal. Tady jest viděti, že orgány státní nemají dosti možnosti a prostředků, aby působily na náležité dirigování přímé dopravy, aby doprava byla nejkratší a nejlevnější. Po té stránce dáváme možnost dnes akcionářům soukromých společností drážních, aby oni nám ve svém výkazu, ve své bilanci předložili pokud možno největší výnosy, které mají býti pak směrodatné pro cifru, kterou jim jako náhradu za převzaté trati přiznáme. Musíme dbáti při sestátnění také té okolnosti, mnoho-li již soukromé trati vyzískaly v obvodu našeho státu. Máme tu totiž před sebou skutečně nejvýnosnější trati železniční, které nebyly proto sestátněny, poněvadž akcionáři mnoho vydělávali, a můžeme říci přímo, že těmi výdělky se jim umožňovalo, aby úplatkem rakouských úředníků a vlivných činitelů znemožnili brzké sestátnění těchto výnosných společností železničních. Sestátnění oddáleno bylo proto, poněvadž tyto společnosti skýtaly značný výdělek akcionářům a správním radám.

Jest známo, že právě buštěhradská společnost a ústecko-teplická společnost vedle dividend vyplácely také značné sumy pod názvem superdividend. To všechno musíme míti v patrnosti, abychom mohli říci, že tyto společnosti nejen že vyplatily úroky svým akcionářům, ale ve způsobě superdividend vrátily již dávno investovaný kapitál, a tu budeme muset býti vedeni tou snahou, aby výkupní resp. vyvlastňovací odměna, kterou budeme přiznávati těmto společnostem, byla pokud možno nejmenší, aby stát nedělal při sestátnění takové kšefty, jako rakouská vláda, nýbrž aby to pro náš stát znamenalo skutečný prospěch a ne nová břemena. Musíme vzíti v úvahu, že akcionáři buštěhradské i ústecko-teplické dráhy dávno mají své kapitály zpět, a nebylo by také mravné, aby vláda naší republiky vracela znovu nějaké kapitály, které již dříve s úrokem vyplaceny byly.

Sestátnění soukromých drah jest také nutno proto, abychom již jednou zahájili řádnou státní železniční politiku jednotnou. Naše politika až dosud - zejména železniční - pohybuje se v takových sférách, které neodpovídají mocenským potřebám našeho státu. Politika naše je stižena tou okolností, že všechny železniční sítě až dosud byly vedeny směrem k Vídni a stavěny se zřetelem k strategickému postavení, neb potřebám dřívějšího rakousko-uherského státu. Na národohospodářské a obchodní sčlenění našeho státu československého nebylo nikde pamatováno a tu tedy při zahajování a zřizování naší samostatné železniční politiky máme tu překážku, že máme sice mnoho železničních tratí, mnohé železniční sítě, ale nemáme tyto sítě koncentrovány tak, aby odpovídaly obvodové poloze našeho státu. Tedy s tím musíme počítat a vedle toho musíme si býti vědomi toho, že skutečně obvod našeho státu je hodně nepříznivý. Nebudeme musiti pamatovat jenom svých státních potřeb, státních výhod a státních nutností, nýbrž musíme si uvědomiti, že ležíme také ve středu Evropy, takže bude musit býti v naší železniční politice pamatováno také na dopravní prostředky mezi jihovýchodem a severozápadem. Naše státní železniční politika bude se tedy musit pohybovati dvěma směry, jednak, aby se koncentrovala náležitým způsobem pro obvod našeho státu, aby nám umožnila náležitý, pokud možno nejrychlejší styk i s tím nejzapadlejším a nejvzdálenějším koutem našeho státu, a vedle toho aby, pokud možno, racionelním způsobem postaráno bylo o dopravu mezi východem, jihem, severem a západem. Po té stránce mám za to, že máme naději, státi se státem, přes jehož území bude vésti velkolepé železniční evropské spojení, když ovšem pro to budeme mít náležitý smysl. To by pro nás pak znamenalo, že nemusejí býti naše trati stále pasivní, že nemusejí být přítěží našeho finančního ministerstva, nýbrž že mohou při racionelním pochopení a provádění železniční politiky dopravní skýtati našemu státu také dobré finanční opory.

I já, tak jako pan ministr železnic, nesdílím úplně názoru, že by dráhy mohly býti výdělečným předmětem pro náš stát. Železnice mají býti v prvé řadě oporou našeho obchodu a průmyslu, jako poštovnictví. To je zřízení, které má přilévat životní šťávy celému našemu hospodářskému životu, aby průmysl, živnosti a obchod mohly se rozvíjeti, aby bylo postaráno levným způsobem o dopravu všech národohospodářských potřeb a produktů. Touto směrnicí se však naše železniční politika dosud nevede. Poukazuji, že posledně provedené zvýšení dopravních tarifů není jistě žádným dobrodiním pro životní potřeby našeho obyvatelstva, ony opravdu dnes zatěžují životní potřeby.

Dnes máme dopravní výlohy tak velké, že tvoří skutečně velkou položku v ceně každé životní potřeby. (Posl. Dubický: Jak chcete zajistiti mzdy?) Tu tedy je potřeba, aby naše státní politika opravdu byla vedena takovým slohem, aby skutečně vyhověla všem.

Pokud se týče náhledu pana kolegy, poznamenal bych, že možnost, platiti mzdu dělníkovi, není zaručena vždy ve velkém výdělku, velkém příjmu, nýbrž koření někdy v té okolnosti, aby zmenšeny byly výlohy investiční. Podívejte se, pánové, do každého cípu Evropy i jinam a uvidíte, že tak zbytečného zatížení tratí jako u nás, není viděti nikde pod sluncem. Je tu přímo zbytečně veliké množství úřednictva. Podívejte se, pánové, do těch centrálních úřadů a uvidíte, že je tam množství úředníků, kteří by se mohli věnovati produktivnější službě a práci, než kterou konají dnes. Jest třeba provésti všude ekonomii personálu a to nám bude umožněno právě tím, když sestátníme všechny železnice, takže následkem toho může býti na některých stanicích jeden přednosta místo dosavadních dvou i tří, zbavíme se také úřadů, které přepočítávaly různé tarify jízdní atd. a mnohých ředitelství. To vše bude zbytečné, poněvadž pak může býti jednotná tarifní politika pro osobní i nákladní dopravu.

Musíme tedy míti na zřeteli, abychom při sestátnění soukromých drah měli v první řadě tužku a papír v ruce, abychom propočítali vše, co je nám výhodno, vedle toho, abychom skutečně prováděli investice takovým způsobem, aby vždy z nich vyplynulo určité plus k dobru státu a celé železniční politiky. To dnes je ovšem dosud záhadou.

Máme v naší železniční politice položku diet a, když se jí podíváte na zuby, uvidíte, že p. ředitel severozápadní dráhy z Vídně jezdil do Nymburka jedině proto, aby si tam zaopatřil aprovisaci pro své soukromé potřeby. Dietní položka v každém ústředním úřadě dělá několik set tisíc korun. Takových pánů inspektorů, ředitelů, podředitelů jsme měli spousty, kteří na účet železničních výloh jezdili si za účelem aprovisačních věcí. Když vedle toho uvědomíte si, pánové, že pro každou maličkost, která se má v té, nebo oné stanici zřizovati, kterou by spravilo rozhodnutí místního staničního mistra, nebo nějakého traťmistra, musí přijíti několikačlenná komise z ústředí, která stojí hned sta, vidíte, že za takových okolností přirozeně nemůže být bilance našeho železnictví taková, jakou si ji přejeme.

Mám dojem, že je naší povinností, abychom teď, když budeme míti sestátněny všechny železnice a kdy začneme provádět politiku železniční ve velkém slohu, v prvé řadě řekli, že se také chceme odrakouštit po té stránce, kde se jedná o tuhou centralisaci, která je v železnictví provedena. Jest potřebí, abychom dnes železniční personál od dělníka vrchní stavby až po ředitele postavili na určitou posici zodpovědnosti, ale také pravomoci. Není možno, aby s každou maličkostí staniční úřad, dopravní úřad, nebo úřad pro vrchní stavbu, místní, nebo obvodní, musil se spoléhati na rozhodnutí ředitelství. Jest potřebí, aby zde pravomoc každého byla taková, jakou jest jeho povinnost naproti tomu v jeho službě. A tu mám za to, že by se mnoho a mnohé uspořilo.

Pánové, tento týden dostal se mi do rukou balík aktů, který čítá asi 38 listů, a na každém tom listě jsou záznamy dvou úřadů, týkající se ztráty bot ve správkárně v Podmoklí. Boty staré se ztratily, a ten akt běhal celé 3/4 roku z Podmokel do Kralup, z Kralup do Prahy a zpátky. A potom, když se boty nenašly a hodně úřednických sil a času se vyplýtvalo, přišlo ředitelství na to, že se ty boty budou musit nahraditi. Pánové, jistě ta celá práce úřednická, práce byrokratická stála hodně mnoho času a vedle toho hodně peněz, a pak se přišlo k názoru, aby železničnímu zřízenci, který utrpěl, ta ztráta se nahradila. V takovém případě není potřeba nějakých pánů inspektorů a podinspektorů, je tu nutno říci, že ztráta je tu, škodu, kterou železniční zřízenec utrpěl, je třeba nahraditi.

Pánové, takových případů máme mnoho. Je nutno, abychom teď, když zahajujeme skutečnou aktivní politiku železniční, v těch primitivních věcech nijak neangažovali ústředních úřadů a abychom jim řekli, že je třeba právě u nich konat politiku produktivní, politiku, která by opravdu naše železnice náležitým způsobem povznesla.

Jsou zde stesky proti dopravě železniční a není pravda, co zde říkal p. kol. Navrátil, že by snad jen železniční zřízenci byli vinni toho, že je na tratích nepořádek. Naopak, v prvé řadě mají příkladem napřed jít úředníci, kteří vždycky a všude zodpovídají za pořádek na stanicích i na celé trati. Dokud si úředníci své povinnosti neuvědomí, je těžko zjednati nápravu. (Posl. Dubický: Ale dělníci je musí poslouchat!) Je třeba si uvědomiti, co je to poslušnost, jest-li je to na komando poslouchat nebo ve vědomí své povinnosti oproti podniku. Mám ten dojem, že skutečně dnes jsou si železniční zaměstnanci - a řekl to i pan kol. dr. Zahradník - jistě plně vědomi své povinnosti naproti státu, že nepřeji si úpadek železniční politiky, ale příklady, které se tam dávají, jsou toho druhu, že skutečně úpadek morální je ve všech složkách našeho železnictví. Tedy je potřeba, aby ti, kteří dnes zodpovídají v ústředních úřadech za pořádek na železnicích, šli příkladem napřed. Když se tak bude díti, dožijeme se toho, že naše sítě železniční nebudou přítěží státu, nýbrž pomohou nám celou složku státní zorganisovat tak, jak má vypadat každý spořádaný stát! (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Řečnická listina jest vyčerpána. Doslov má míti p. zpravodaj, poněvadž však ochuravěl hlasově, udílím slovo k závěru p. předs. dopravního výboru kol. Buřívalovi.

Posl. Buříval: Vážené Národní shromáždění! Po provedené debatě o předmětu postátnění soukromých železnic jest patrno, že všichni řečníci zásadně vyslovili se pro resoluci, totiž že si všichni mluvčí Národního shromáždění přejí, aby k postátnění soukromých železnic buštěhradské, ústecko-teplické a bohumínsko-košické došlo. Chci zejména však zdůrazniti, aby nebylo ani na levo, ani na pravo pochybnosti, že tato akce mysli se vážně, že Národní shromáždění přeje si upřímně, aby ministerstvo železnic v důsledcích přijaté resoluce se všemi přípravami za účelem postátnění započalo s celou vážností a v době brzké, aby Národnímu shromáždění presentovalo návrh, jímž by se tyto tři dráhy postátnily. Dovolte mi, velevážení pánové, abych na některé věci ještě reagoval. Jedna z těch během debaty předložených resolucí vyzývá vládu, aby provedla v době nejbližší revisi a to na účet dráhy, zejména pokud se týče ústecko-teplické dráhy. Není příčin, stavěti se proti této resoluci, a já jsem přesvědčen, že také ministerstvo železnic učiní vše, co by této resoluci odpovídalo. Mluvilo se dále o části investiční, nejenom pokud se týče toho celkového rámce našeho železnictví, ale zejména pokud se týkalo dráhy buštěhradské. Jest pravdou, že jest zapotřebí u dráhy buštěhradské, aby se daly investice. Já jsem vypočítal v poslední své řeči veškery závady, všechny poruchy, které dnes na buštěhradské železnici vidíme. S jedním však nemohu souhlasiti s kol. drem Zahradníkem: kde mluví o tom, že snad jen v německých krajích vystavěna byla trať dvoukolejná a v českých krajích zúmyslně snad že se to opomíjelo. Bohužel, i tato věc jest vlastně uspořádána koncesní listinou. V koncesní listině se výslovně praví, za jakých podmínek se má přistoupiti k výstavbě určitých tratí na dvoukolejné tratě. Tak zejména se stavěla podmínka u všech drah, pokud měly koncesní listiny ze dne 18. ledna 1867, že bude-li splněna podmínka, že výnos této dráhy bude ve dvou po sobě jdoucích letech činiti pro jednu míli 180.000 zl., že pak nastává povinnost, aby tato druhá kolej byla postavena. U buštěhradské dráhy tudíž bylo to vázáno koncesní listinou. Jest pravda, že od této zásady původní později na základě nového usnesení tak zv. správní komise bylo upuštěno a že druhá kolej na trati Praha-Bubna, Hostivice-Březno, Chomutov-Karlovy Vary-Trmice a Cheb měla se na základě tohoto nového ustanovení v r. 1910 postaviti tehda, bude-li frekvence na těchto tratích - tedy odchylný názor od dřívějška - obnášeti 40 vlaků denně neporušeně po 2 léta. To jest nová podmínka, naprosto odchylná od dřívějších, která ovšem nebyla splněna, a to, jak to bude správa dráhy buštěhradské vymlouvat, proto, poněvadž přišla válka a nemohlo se v důsledcích toho, jak jsme viděli také jinde, v tomto směru pokračovati.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP