Předseda (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Jílek (pokračuje):
Resoluce samotná, kterou máme před sebou,
sice nepraví přímo, aby se sestátňovalo,
nýbrž dává se moc do rukou vládě,
tedy ministerstvu železnic, aby vykonalo veškeré
přípravy, aby v pravý čas sestátnění
se mohlo provésti. Já jsem přesvědčen,
že ministerstvo železnic této výzvě
v resoluci vyhoví a že sebere veškeren patřičný
materiál, který k tomu bude potřebí,
a že v pravý čas přikročí
k sestátnění drah. Ale chci při tom
na něco poukázati. Tím sestátněním
drah máme nabýti jakési jednotnosti v průvozu
a hospodaření na drahách atd. Ale, velectění,
sestátněním drah nabudeme jakési jednotnosti
- mně se zdá, že s tím celým
nepořádkem, který u nás je. (Hlasy:
Zpožďování vlaků!) Dnes na
to zpožďování vlaků naříká
kde kdo. Bylo by na čase, aby již pak, až dráhy
budeme míti sestátněny, tohoto zpožďování
tam nebylo. A při tom zpožďování
vlaků obyčejně nadává obecenstvo
na úředníky, úředníci
na zřízence, zřízenci dávají
vinu úředníkům, úředníci
zase zřízencům; a konec konců hádáme
se všichni, kdo jest toho vinen. Hádá se obecenstvo,
kdo jest toho vinen, hádají se železničáři,
kdo jest toho vinen, jeden druhému dává vinu.
Z těch celých hádek, místo aby se
stávala náprava, stává se to čím
dále horším, poněvadž následkem
těch obviňování jeden druhého
stává se každý mrzutějším,
a jde to čím dále tím hůře.
Velectění - řekněme si to upřímně
- dnes za tu nedochvilnost na drahách a za to, že
se zpožďují vlaky atd., nedávejme vinu
ani úředníkům, ani dělníkům,
ani zřízencům. Zde jsou vinny poměry,
do kterých jsme následkem války přišli.
A zde jest potřeba, aby se stala náprava v těch
poměrech, poněvadž ten úředník
na dráze kolikráte si nemůže pomoci,
poněvadž nemá ochrany s vrchu. Zkrátka
a dobře: poměry takové zavládly a
jest třeba důkladné opravy v celku všude
a ne obviňovati se vzájemně, tak jak se to
děje. Úředník dává vinu
zřízenci, zřízenec úředníku.
Tedy jest zde potřeba, aby poměry se vyšetřily,
a, poněvadž následkem těch poválečných
poměrů tato závada se stala, jest třeba
přijíti na kořen tohoto zla a hleděti
tyto poměry odstraniti, aby zase nastala harmonie v celém
provozu.
Velectění pánové!
Při tom, když sestátňujeme dráhy,
musíme dbáti, aby pak ta jednotnost se nejevila
v tom, že, když vlak vyjede, nemůže ta lokomotiva
dál, že obyčejně ten strojvůdce
začne nadávat na špatnou jakost uhlí
atd.
Velectění pánové!
Řekněme si to upřímně. Špatné
uhlí dnes na drahách je a to je ta nejhorší
kapitola při všem. Když již ty různé
poměry nedají se upraviti, přece ohledně
uhlí se to napraviti dá, poněvadž to
uhlí jest naše. Právě proto ministerstvo
veřejných prací nemělo by lepší
uhlí posílati do ciziny a ten mizerný brak
ponechávati doma na našich drahách, aby se
ho používalo v lokomotivách, které pak,
když vyjedou z nádraží, nemohou se hnout.
Tedy ministerstvo veřejných prací mělo
by se starati, aby to nejlepší uhlí, které
dáváme do ciziny, zůstalo pro nás,
pro naše dráhy.
Tím by zpožďování
vlaků přestalo, kdyby bylo lepší uhlí,
větší výhřevnosti atd. Ale dnes,
když se podíváte při nakládání
uhlí, vidíte, že je to největší
šmejd a lepší se posílá pryč.
Proto není leckdy možno, aby vlak v patřičnou
dobu dojel. To jsou věci, o kterých je zde nutno
mluviti, aby, až budou všechny dráhy sestátněny,
nebyly zase nářky na to a neřeklo se, že
ty soukromé dráhy byly snad lepší, než
ty státní.
Další otázkou
při sestátnění drah jest, aby se zde
stala náprava, pokud se týče vozového
parku. (Hluk.)
Předseda
(zvoní): Prosím znovu důtklivě
o klid.
Posl. Jílek (pokračuje):
My, velectění, nemáme dosavadní park
železniční takový, jaký bychom
mohli míti. Máme nedostatek vozů, lokomotiv
atd. Pak zde musím bohužel žalovat, že po
převratu naše vláda nestarala se dostatečně
o vozivo. Tenkráte, když továrny na vagony
měly objednávky vozů ještě od
staré vlády, nynější naše
vláda, vláda republiky, staré dodávky
těch vozů nepřevzala - a byla by je tenkráte
dostala mnohem laciněji, než dnes je platíme.
Byla by je dostala laciněji takřka o polovičku.
Tu se stala velká chyba, že tenkráte po převratu
naše vláda po utvoření naší
republiky nepřevzala objednávek starého Rakouska.
To jsem chtěl říci
a prohlašuji, že strana naše, československá
lidová, bude hlasovati pro onu resoluci, kterou se dává
ministerstvu železnic a vládě pravomoc, aby
v příhodné době hleděla sestátniti
dráhy, a doufám, že když budeme mít
dráhy sestátněny - i ještě před
tím - naše ministerstvo železnic a ministerstvo
veřejných prací, které má největší
vinu, poněvadž dodává nám na
dráhy to nejmizernější uhlí,
se polepší a že nastane na drahách pořádek.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda
(zvoní): Slovo má dále člen
Národního shromáždění
dr. Zahradník.
Posl. dr. Zahradník:
Vážené Národní shromáždění!
Málokdy mělo toto shromáždění
tak vážnou věc rozhodovati, jako dnes. To je
mé pevné přesvědčení.
Nejde jenom o záležitost velikého finančního
dosahu, nýbrž jde o důležitou věc
zásadní po stránce národohospodářské
i politické. Hned na počátku řeknu
vám, vážené Národní shromáždění,
že mi není milo, vidím-li způsob, jakým
tento sbor přistupuje k řešení tak vážné,
těžké otázky. Přál bych
si vyššího niveau, přál bych si
důkladnějšího projednání,
věcného, nestranného.
Nejde, pánové, jenom
o to, abychom udělali nějakou resoluci, nesouhlasím
s názorem pana referenta, který pronesl zde v řeči,
že teprve my snad máme dát určitou direktivu,
má-li se pracovat na té postátnovací
akci či nikoli, tedy jako bychom byli jaksi v nejistotě.
My máme, pánové, po mém přesvědčení,
dáti direktivu vládě a vysloviti zásadně
buď souhlas s postátněním či
nikoli. Ani nesouhlasím s kol. Navrátilem,
který zde řekl, že vlastně bychom se
měli omeziti na vyslovení určité kontroly,
určité revise stávajících soukromých
drah. Jestliže, vážené shromáždění,
řekneme dnes, že souhlasíme s návrhem
dopravního výboru, aby vláda učinila
přípravy k postátňovací akci,
řekli jsme tím po mém pevném přesvědčení,
že si přejeme, aby se dráhy postátnily.
(Tak jest!) Řeknu upřímně,
že jsem vítal tento akt, poněvadž sám,
jako bývalý ministr železnic, jsem od počátku
svého ministrování k tomu pracoval a také
jsem se touto myšlenkou zanášel.
Prve nežli řeknu úsudek
svůj, je třeba, pánové, abychom si
ujasnili věc, která - pokud jsem postřehl
- zde sama není jasná, abychom si totiž udělali
obraz celého našeho železničního
hospodářství. Až snad na diferenci několika
kilometrů budou úplně souhlasiti cifry, které
si dovolím nyní uvésti. Celková délka
drah v republice Československé obnáší
13.329 kilometrů. Z toho ve správě státní
je 8.133 km, pak jsou dráhy místní ve správě
státní, garantované státem, místní
dráhy ve správě státní, garantované
zemí, a místní dráhy ve správě
státní, nikým negarantované. Těchto
drah je 3.407 km. Tedy v provozu státním se nachází
dnes 11.540 km. Kromě toho jsou pak dráhy soukromé
- a sice opravuji zde přednesené údaje -
ústecko-teplická, buštěhradská
a košicko-bohumínská dráha čítají
dohromady 14.016 km; kromě toho je 17 malých drah
soukromých a pak upozorňuji, pánové,
na důležitý malý zlomek drah, 95 km,
které jsou dráhy cizí, cizích států:
bavorského, saského a pruského na našem
území. Kromě toho naše dráhy,
na našem území, v cizí správě
20 km.
My stojíme před rozhodnutím,
zda jsme pro sestátnění drah soukromých.
A hned řeknu upřímně, že bych
si přál, abychom tuto otázku rozřešili
radikálně. Když postátnit, tedy postátnit
soustavně aspoň všechny ty dráhy, které
buď stát aneb země garantuje, dráhy
místní, takže by nám zůstal jenom
nepatrný zlomek soukromých drah.
Račte uvážit,
že máme drah garantovaných státem a
zemí asi 1700 km, takže by se nám jednalo o
převzetí drah něco přes 3000 km.
Nám se jedná hlavně
o to, jaké stanovisko zaujmeme k otázce hospodářství
drah. Jsou různé systémy a mohlo by se z
různých hledisek o tom mluviti, zda se rozhodneme
pro systém čistě státních drah
nebo pro systém drah soukromých, nebo pro systém
drah smíšených. Válka nás poučila
o tom, že stát musí mít rozhodující
vliv na dráhy, a i v těch státech, ve kterých
systém soukromých drah převládal,
během války stala se radikální změna
v názorech dosavadních.
Já pro svou osobu bych neviděl
naprosto žádného neštěstí
v tom, až budou normální poměry, pánové,
až bude možno přistoupit k řešení
této otázky s naprostým klidem, kdybychom
se vyslovili pak pro takový systém drah, aby stát
zachoval si naprosto rozhodující vliv, ale aby přibral
určité procento soukromého kapitálu.
Proč? Abychom, pánové - a pan ministr to
dnes zde naznačil - také trochu v železnictví
zavedli obchodního ducha. Já hájím
totéž stanovisko od počátku svého
působení, že nelze v drahách viděti
výdělečný podnik, že dráhy
mají důležité, velké národohospodářské
úkoly, že nemůžeme na drahách žádati
takových výtěžků, jako snad od
soukromých podniků, ale - odpusťte - já
nemohu souhlasiti, aby dráhy byly předmětem
všeobecného vyjídání. Já
také si přeji, aby se na drahách hospodárně
pokračovalo, aby každý věděl,
že je to kus státního těla, z kterého
se nemůže bez konce a bez hranic uřezávat.
A tu, odpusťte, já ničeho
bych nenamítal, kdyby tento moment obchodní u nás
pak hájil kapitál soukromý. Dnes, řeknu
upřímně, není doba k tomu klidu. Stojíme
před rozhodnutím: buď sestátnit nebo
nesestátnit.
Stavím se rozhodně
na stanovisko sestátnění s několika
hledisek. A tu je v prvé řadě otázka
administrativní. Pan kolega dr. Vaněk, jehož
vývodů i vždycky neobyčejně vážím,
mně promine, že si dovolím trochu oponovat
jeho vývodům.
V ohledu organisačním
jsem - promiňte mi to slovo - dosti starý praktik
a prodělával jsem ve starém Rakousku známou
postátňovací akci velkých drah a ve
státní železniční radě
jako člen podvýboru pro organisaci drah měl
jsem příležitost studovat poměry na
cizích drahách a studovati patřičnou
literaturu. My jsme do dnes nemohli organisovati dráhy.
To, co se udělalo, pánové, od počátku,
sobě k zásluze nepřičítám,
budilo to však obdiv ciziny. Nám se, prosím
pánové, po převratu jednalo o to, podchytit
bořící se budovu Rakouska. My jsme musili
podržeti ten starý nevhodný systém administrativy
rakouské, poněvadž jsme nic jiného neměli.
Ovšem již tehdá to vypadalo u nás lépe.
Račte uvážiti. My jsme nebyli takové
město jako Vídeň, které stálo
na konci tratí velikých, naopak my jsme přenesli
centrum správy do Prahy, která přece jen
ležela více centrálně, než Vídeň
pro naše dráhy. Já jsem si byl plně
vědom, že organisace našich drah může
přijíti jen tehdy, až předně
budeme znát hranice, za druhé až budeme míti
- a na tu věc dávám důraz - veškeren
příslušný materiál z Vídně,
a za třetí, až budeme míti rozhodnuto
o otázce, co bude s největšími soukromými
drahami. Nedovedu si představiti, jak by mohl dnes někdo
u nás české železnictví organisovati
bez buštěhradské, ústecko-teplické
a košicko-bohumínské dráhy. To jsou
tělesa železniční, která tak
hluboko se zařezávají v tělo našeho
železničního světa, dráhy tak
důležité, dráhy tak mocné, že
bez nich, pánové, nemůžeme provésti
nikdy žádné organisace. A třebas by
to jen 1400 km obnášelo, jsem přesvědčen,
že v momentu, kdy bude tato otázka rozluštěna,
dá se také rozluštiti otázka konečné
organisace státních drah. Dříve to
po mém soudu u nás možno nebude. Musíme
také organizovati i z důvodů věcných,
vnitřních, tarifních a státně-finančních.
Jen tehdy, až budou všechny dráhy v rukou a moci
státu, bude možno provésti jednotný
tarif. Jen tehdy bude platiti jediný barem, jen tehdy nastane
u nás neobyčejné zjednodušení
hospodářství železničního.
Kdybych vám řekl, pánové, že
dnes se kolikrát pro maličkost musí počítati
bůhví na kolika účtech, že kromě
účtů našich státních drah
máme kont 106, že máme 71 drah u nás
a 35 drah místních v Uhrách, že se musí
každá nepatrná cifra přepočítati
a odpočítati, aby se zjistil podíl jednotlivých
drah, račte si udělati pojem, jak by se hospodářství
státní v účetnictví specielně
zjednodušilo, kdybychom měli jednu správu,
jedno konto a jediný tarif.
My jenom tehdá, až budeme
míti svrchovanou moc nad svými železnicemi,
budeme moci také železniční politiku
s jednotného hlediska provozovati. Konečně,
pánové, nepotřebuji říkat,
že jest to povinnost naše politická. Snad dnes
již to necítíme. Já bych vám
býval, pánové, přál prodělávati
první měsíce, první týdny naší
samostatnosti a dostávati takové telegrafické
zprávy o hospodářství různých
Hromatků a Geutebrücků v Teplicích,
v Ústí, tehdy v té době, to byste
byli viděli, co to znamenalo míti ve svém
těle cizí tělo, které s námi
nesympatizovalo, na které jsme neměli svého
vlivu a své moci.
A jestliže u nás v tak
zvaném tehda "Deutschböhmen" toto hospodářství
cizích drah bylo přímo hrozné, bylo
pánové, daleko hroznější, ježto
to byla očividná sabotáž, co provozovala
dráha Košicko- bohumínská.
Neříkám, že
jsme dnes úplně zabezpečeni. Já pokládám
za životní požadavek náš, abychom
měli v tomto ohledu na dráhy svůj výlučný
vliv, a jest to požadavek politický prvního
řádu, aby si stát zabezpečil právo
disposiční a také právo majetkové.
Nerad bych, aby někdo myslil, že ze mne mluví
nějaká animosita. Já bych nerad, aby si někdo
myslel, že tuto otázku chci luštit čistě
z důvodů politických. My ostatně bychom,
pánové, po mém pevném přesvědčení
mohli přistoupiti k sestátnění bez
udání důvodů, neb podle stávajících
smluv máme právo dávno říci:
my si přejímáme dráhy do své
správy. Ale, odpustí mě pan ministr železnic,
že se nedívám tak na to jednání
soukromých drah, s takovou jistotou, jako snad on by myslel,
a řeknu episodu: Bylo to krátce před mou
demisí, když se ucházely u mne o slyšení
správní rady dráhy Buštěhradské
a Ústecko-teplické. Nepřijal jsem jich z
vážných důvodů. Prohlásil
jsem totiž, že s muži, kteří, podle
pevného mého přesvědčení,
patří do vyšetřování,
ministr mluviti nesmí, že s nimi smí mluviti
jen vyšetřující úředník.
Bylo tehda proti mně velké rozčilení,
ale já od svého stanoviska upustiti jsem nemohl.
Dozvěděl jsem se z
úst vážných o těžkých
poruchách dopravních a o špatném hospodaření
nejen s jejich soukromým parkem, ale i s parkem státním,
který probíhal jejich drahami. Vyslal jsem ihned
vyšetřující úředníky
a tito přinesli mne materiál, který mně
stačil k rozhodnutí, které bych býval,
kdybych byl ještě čtyři neděle
zůstal ministrem, provedl. Byl jsem rozhodnut, tyto dráhy
ihned převzíti do správy státní
na jejich účet, poněvadž doklady, které
mně byly předloženy, mne stačily, abych
řekl: "Zájem státu není dosti
chráněn a já jsem povinen, jako chef správy,
tento zájem chrániti". Toto stanovisko zaujal
jsem týden před svou demisí.
Já, pánové,
také nevěřil zprávám, které
se roznesly Prahou před několika dny, jakoby utíkali
z našich soukromých drah páni s majetkem. Ale
jako člověk, který prodělal sestátňovací
akci Rakouska, jako člověk, který se - odpusťte
- s tím starým rakouským bahnem po tak zvané
Nordbánce, po "Státní společnosti"
a po severo-západní dráze po taková
léta obíral, žádám se vším
důrazem naši vládu, aby byla neobyčejně
pozorna, ale také neobyčejně neúprosna,
aby páni majitelé drah soukromých konali
přesně svoje povinnosti. Pánové, my
víme, co jsme převzali do správy státní
a jaký brak jsme tehdá sestátní-li,
jak sta milionů tehdá poplatníci utrpěli
ztrát tím, že jsme panu Tausigovi ve Vídni
ke všemu řekli: ano, amen a převzali jsme věci
bezcenné v ohromných cenách.
Já, pánové,
nepopírám, že buštěhradská
dráha jest v lepší posici, než byla stará
Společnost státních drah, ale dovolím
si tvrditi, že nevykonala vždy a nekoná to, co
by vlastně měla konati. (Posl. Sechter: Vydala
německý výnos!) Jsem přesvědčen,
že Ústecko-teplická dráha - a já
bych mohl, poněvadž jsem si některé
akty pamatoval - dokázati, jak se hospodařilo s
našimi vagony, mohl bych dokázati, mnoho-li procent
vozů, mnoho-li procent lokomotiv pánové nechali
spravovati a jakým způsobem se k nám chovali.
Dovolil bych si proto raditi, aby
pánové si udělali nyní důkladnou
revisi, - já jsem ji jako ministr nařídil
- aby revise tato zkonstatovala, v jakém poměru
jsou pánové k nám, jak svým povinnostem
na dráze dostáli, abychom měli jasný
obraz toho, jestli tyto dráhy udělaly všechno,
k čemu byly vázány. A kdyby bylo konstatováno,
že nikoli, pak by bylo naší povinností,
vykonati to na jejich účet tak, abychom my, až
bychom dráhu zestátňovali, nemusili na své
útraty konati to, co pánové měli konati
na útraty své. Je to věc velice důležitá
a já na ni upozorňuji.
Já bych, pánové,
velice rád o té věci mluvil dále,
ale času mnoho nezbývá a tu se dotýká
člověk mimovolně při této otázce
zrovna investic. Abych upozornil a dokázal, pánové,
specielně u Buštěhradské dráhy,
která snad stojí ještě nejlépe,
Vám řeknou, že všechno vykonali, co vykonati
měli a že nemají naprosto žádných
povinností. A to jest zajímavé: Německá
část této dráhy (Posl. Sechter:
Ona jest celá německá!), německá
část této dráhy jest dvoukolejná
až na nepatrné výjimky a pro část
dráhy, která gravituje ku Praze a spojuje část
Kladno-Praha, jest jednokolejná. Jako by snad provoz zde
byl daleko menší, než provoz mezi Chomutovem
a Karlovými Vary.
Nenapadlo Vám, prosím,
vážené shromáždění,
při nádraží v Brusce, že na budoucnost
jest naprosto neudržitelným? Či chcete s tímto
nádražím Brusky operovati při řešení
veliké otázky úpravy nádraží
pražských? A před touto otázkou stojíme.
Nedovedu si představiti řešení této
otázky, jest-li necháme toto nádraží
státi v té podobě, jak jest, s tím
otevřeným provozem od Holešovic-Buben k Brusce
a se stanicí tamní. A chceme my na své útraty
potom konati nějaké veliké práce?
Myslím, že při otázce řešení
pražských nádraží budeme nuceni
odvésti tuto dráhu nad Bruskou směrem někam
k Bubenči, abychom zde získali terrain, ale myslím,
že byla buštěhradská dráha již
dávno povinna, tuto otázku vzhledem ku Praze luštiti
sama.
My máme ještě
jednu věc, která jest neobyčejně důležitá,
a prosil bych vládu, aby ihned přistoupila k řešení
- mírová smlouva nám to dovoluje - otázky,
která sice per extensum není veliká, ale
je neobyčejně důležitá. Nemůžeme
strpěti na svém těle dráhy cizích
států.