2. Krajského soudu v Táboře,
odd. IX., za svolení k trestnímu stíhání
čl. N. S. Josefa Sády pro přečin
§ 305. tr. z. k žalobě St. Kubíčka,
redaktora "Českého Jihu" v Táboře.
Jednací zápis
o 91. schůzi N. S. C. byl vyložen po 48 hodin ve sněmovní
kanceláři.
Protože písemné
námitky proti němu podány nebyly, jest podle
§ 77. jednacího řádu schválen
a bude podle § 79 téhož řádu vytištěn.
Sděluji dále, že
vzdal se členství v Národním
shromáždění prof. Prokop Maxa
a za něj vyslán do N. S. výkonným
výborem strany pokrokové Bohumil Fišer,
profesor v Mnichově Hradišti, jenž dostavil se
do dnešní schůze a vykoná slib.
Žádám p. zapisovatele,
aby přečetl slibovací formuli.
Zapisovatel dr. Jur. Slávik
(čte): Slíbíte jako člen Národního
shromáždění československého,
že budete zachovávati zákony státu československého
a že svůj úřad budete zastávati
podle svého nejlepšího vědomí
a svědomí.
Předseda:
Pan Bohumil Fišer!
Posl. Fišer: Slibuji!
Předseda:
Přistoupíme
a to k
1. pokračování
v rozpravě o zprávě dopravního
výboru o návrhů členů Národního
shromáždění Kříže,
Brodeckého, Buřívala a soudr. (tisk. č.
32) na sestátnění buštěhradské
železnice, a o návrhu člena Národního
shromáždění Gustava Navrátila
a soudr. (tisk č. 128) na postátnění
soukromých tratí v československé
republice (tisk č. 1825).
Nejprve vyžádal si slovo
p. min. železnic dr. Franke, uděluji mu je.
Ministr železnic dr. Franke:
Vážené Národní shromáždění!
Protože zástupci jednotlivých
stran, kteří až dosud promluvili k tomuto předmětu,
vyslovili se celkem souhlasně pro sestátnění,
domnívám se, že není mojí úlohou,
abych novými důvody podpíral tuto sestátňovací
akci. Bylo zcela správně jednotlivými řečníky
zdůrazněno, že sestátnění
drah jest dnes vhodné a do jisté míry nutné
z důvodů celostátních, z důvodů
národohospodářských, dopravně-technických
i tarifních. Pro vládu a pro resort, který
zastupuji, by bylo důležito, jen aspoň několika
slovy zmíniti se o tom, kdy by dráhy měly
býti sestátněny a jakým způsobem
toto sestátnění by mělo býti
provedeno.
Domnívám se, že
tato doba, do kdy má býti sestátnění
provedeno, jest celkem vystižena v resoluci samotné.
Praví se tam, aby vláda konala přípravy;
jest tedy potřebí, aby ke sestátnění
přistoupilo se ve chvíli, až ministerstvo železnic
po důkladném prozkoumání veškerých
zákonných, smluvních i koncesních
podmínek a účetních podkladů,
bude moci předstoupiti před Národní
shromáždění s konkrétním,
přesně vypracovaným návrhem a až
poměry finanční budou provedení té
akce příznivy. Právě tak, jako volba
vhodné chvíle, musí býti vládě
svěřeno též postřehnutí
vhodného, bližšího postupu při
provádění akce sestátňovací.
Slavné Národní
shromáždění! Lákalo by mne, abych
o tomto postupu promluvil zde blíže, domnívám
se však, že odpovídá úplně
duchu resoluce přijaté, když nebudu dopodrobna
a do detailů vykládati postup, jakým by sestátňovací
akce měla býti provedena. Je jisto, že v tomto
směru vláda bude vedena snahou, aby nejen obhájila
všech zájmů státních, s otázkou
touto souvisejících, ale aby také obhájila
všech zájmů ryze železničních.
Je jisto, že ministerstvo železnic
otázkou sestátňovací zabývalo
se od samého počátku své existence
v čsl. republice, a já sám mohu sl. Národnímu
shromáždění sděliti, že
byl to jeden z prvních problémů, na jaké
jsem v ministerstvu hned v prvých dnech narazil a o kterém
jsem také v několika anketách ve svém
ministerstvu jednal. Bylo zcela správně jednotlivými
pány řečníky zde vyzdviženo,
jaké výhody má akce sestátňovací.
Jistě dalo by se mluviti také o některých
věcech, které přímo nevypadají
jako zřejmá výhoda na první pohled.
Ale já bych chtěl, vážení pánové,
hlavně poněkud zeslabiti obavu, jakoby sestátňovací
akce musila býti provedena tak, že by dráhy
po technické stránce byly převzaty ve stavu
zanedbaném, což by tedy znamenalo, že státní
správa bude zde státi okamžitě před
novými, velkými investicemi. Myslím, že
také není zcela oprávněn stesk, že
by dohled, který dnes je vykonáván železniční
správou, nebyl dostatečný, nebyl dosti intensivně
prováděn. Třeba k tomu konstatovati, že
bylo snahou ministerstva železnic na počátku
jeho působnosti, aby provoz na drahách dosud soukromých
byl skutečně veden tak, jak to odpovídá
celostátním zájmům. Ke všem třem
velkým drahám soukromým Buštěhradské,
Ústecko-teplické a Košicko-bohumínské
byly dosazeny vedle vládních komisařů
ještě zvláštní dozorčí
orgány v sídle správy, jež dohlížely
na řádný a nerušený provoz a
na šetření zájmů státních.
Dráha Košicko-bohumínská zejména
byla již brzo po okupaci Slovenska podrobena direktnímu
vlivu státní správy, která v poslední
době ředitelstvím státních
drah v Košicích přímé vedení
převzala.
U košicko-bohumínské
dráhy také přichází ovšem
v úvahu, že je naprosto ještě nevyjasněna
také situace mezinárodní, že dosud nevíme,
jak bude mezinárodně rozhodnuto ohledně části
těšínské. Ale přes to ministerstvo
neváhalo faktickou správu, která tady již
byla zavedena, také určitou legální
formou provésti, což se stalo zvláštním
nařízením ministerským. Ministerstvo
železnic přihlíželo a přihlíží
k tomu, aby personál soukromých drah naproti státu
a veřejnosti konal své povinnosti, a nestrpí
nikde, aby zájmy státní byly poškozovány.
Já bych, vážené
Nár. shromáždění, také
vřele apeloval, aby při sestátňovací
akci a při debatě o této jistě velké
věci nebyly zanášeny sem věci, pro které
není prostě přesného podkladu. Já
se domnívám, že stát, naše republika,
nemá zapotřebí, bojovati proti drahám
dosud soukromým argumenty, které by snad opravdu
nebyly zcela přesně opřeny. Považuji
za svoji povinnost, zmíniti se aspoň o několika
věcech.
Vznikl na př. v posledních
dnech poplach, jakmile z dopravního výboru dostala
se zpráva do novin, že stojíme před
sestátněním dosud soukromých drah,
že najednou ústecko-teplická dráha počínala
pravou takovou vyklizovací akci.
Vážení pánové!
Je to přímo malicherné, jednalo se o věci,
které byly přichystány již delší
dobu, protože ústecko-teplická dráha
zjistila právě, jak se dá zjistiti i jinde,
že věci v čekárnách, které
nejsou přímo zazděny, anebo přímo
jiným způsobem příliš pevně
upevněny (Slyšte!), se ztrácejí.
Proto tedy na př. se snažili, aby... (Hlas: To
dělají portýři na drahách!)
To nedělají jen portýři, to nedělají
také jiní zaměstnanci státních
drah, to může dělati také obecenstvo,
vždyť na př., když si stěžuje
na špatné osvětlení a pod., jest fakt,
že ty zbytky toho jistě ne luxusního osvětlení
zmizí často z vozu. To se nemůže přičítati
jednostranně na účet jen personálu
železničnímu právě... (Hlas:
Na účet zlodějů!) Ano, na účet
zlodějství, které musíme odsuzovati
všude, ve všech vrstvách stejně.
Na ústecko-teplické
dráze vznikl takový zbytečný poplach,
poněvadž se jednalo o opatření, které
bylo dříve zamýšleno, odstraniti některé
věci, které nejsou pevně přibity,
aby nemohly býti ukradeny.
Anebo prosím, myslím,
že také není správno, přímo
některé soukromé dráze předhazovati
věci, které nejsou tak zjištěny, aby
mohly býti přece tak apodikticky tvrzeny, jako by
na př. jedna soukromá dráha od převratu
prodávala prostě vozivo, lokomotivy a vozy, anebo
aby se kritisovaly i jiné věci způsobem,
který může vzbuditi nesprávný
dojem u soukromých drah, jako by se zde zbytečně
musila jedna strana anebo snad vláda stavěti na
takové příliš policejní stanovisko.
Jest úplně pochopitelno,
že pro Slovenský klub byla především
důležitou otázka sestátnění
košicko-bohumínské dráhy. Já
již jsem se zmínil o tom, že zde šel stát
nejdále, že přímo státní
správa na této dráze byla zavedena.
Pokud se týče stesku
pana poslance Pociska, hlavně do poměrů personálních,
tedy připomínám, že moje cesta na Slovensko
byla v prvé řadě věnována upravení
této jistě velice těžké a komplikované
otázky personálu jak na košicko-bohumínské
dráze, tak také na ostatních drahách
slovenských. Domnívám se, že se podařilo,
dojíti k jednotným určitým zásadám,
na základě jichž hlavně bude personál
znovu přijímán, onen, o kterém byly
pochybnosti určitého rázu politického,
po případě čistě služebního.
Já připomínám, že veškeré
železnice na Slovensku jsou podřízeny vojenskému
ředitelství drah v Trenčanských Teplicích.
Železniční zřízenci, kteří
se nepodrobí vojenské přísaze, anebo
jsou-li starší 42 let a odepírají-li
složiti slib, sprošťují se služby a
jsou vyměněni.
Vážení pánové!
Musím se také zmíniti o jistě potěšitelném
faktu, který se podařilo provésti ředitelství
košickému, že při určité
výměně personálu politicky pochybného
podařilo se vymýtiti několik set takových
osob, aniž jest potřeba dávati tam nějaké
náhrady. Teď ukázalo se, že byl tam nadbytek
personálu a že se tím nijak nezatíží
náš personál, jestliže tam několik
set lidí vymycujeme.
Vojenské ředitelství
drah pro Slovensko nařídilo dne 17. října
1919 č. 159, by veškeré porušení
kázně, anebo hrubé případy
zanedbání služební povinnosti byly jemu
hlášeny, aby viníci předáváni
byli nejbližšímu nádražnímu
velitelství.
Zřízence bývalých
uherských státních drah, kteří
jsou pro účast na politické stávce
anebo pro neevakuování pokládání
za vystouplé, lze znovu přijímati jedině
ve výminečných případech (Zcela
správně!) kde se šetřením
prokáží závažné exkulpační
okolnosti (ku př. donucení, nedostatek řádné
úřední vyhlášky evakuace, poměry
majetkové a rodinné a pod.), kde dále jak
politické úřady, tak organisace železničního
personálu dosvědčí politickou spolehlivost
zřízence a kde zřízenec složí
služební slib a vojenskou přísahu. Zvláštní
pozornost jest však věnována pohraničnímu
území Slovenska a Karpatské Rusi.
Dovolte, abych se ještě
několika slovy zmínil o tom, co bylo nadhozeno v
otázce rentability státních drah, reorganisace
správy železnic státních a zjednodušení
správy samé.
Naprosto bych se postavil naproti
stanovisku, že železnice státní jako takové
měly by býti výhradně vedeny duchem
a zásadami soukromokapitalistickými. Ale jest jisto,
že naše železnice musejí si osvojiti a stále
postupně osvojovati určitou formu čistě
obchodní podnikavosti a docíliti, aby státní
železnice nebyly ve finančním hospodářství
státu pouhým břemenem, pouhým balvanem,
jehož by se každý finanční ministr
bál jako položky deficitní. Bylo poukazováno,
bylo srovnáváno jistě panem řečníkem
velice informovaným hospodářství drah
s pruskými drahami předválečnými.
Bylo o tom již mnoho mluveno také v bývalém
parlamentu rakouském a ve veřejném tisku.
Jest možno docela klidně prohlásiti, že
o rentabilitě každého podniku, tedy také
státních železnic, musí přirozeně
a nutně rozhodovati také výše investic.
Jsou-li investice veliké, musí ovšem ta rentabilita
vypadati jinak, než tam, kde prostě není potřeba
mnoho investovati.
Dnes nedá se ani přibližně
určiti investiční kapitál československých
státních drah, který dle mírové
smlouvy teprve podroben bude jednání v reparační
komisi. O otázce té bude jistě nejvhodnější,
promluviti ve specielní debatě budžetní.
Co se týče organisace,
zjednodušení správy, decentralisace správy,
tedy jsou to jistě požadavky nejenom moderní,
ale jsou to také požadavky, které plně
musí sledovati správa státních železnic.
Ale i tato otázka, nemáme-li dělati nějakých
provisorií, musí býti řešena
v souvislosti s celou sestátňovací akcí,
neboť, chceme-li provésti tuto novou organisaci opravdu
jednotně, musíme míti také jednotný
podklad pro to a toho jistě získáme především
tím, když všecky dráhy budou přímo
ve státní správě, když všecky
dráhy budou také opravdu sestátněny.
Vážení pánové,
bylo by jistě na místě, při této
příležitosti zmíniti se také
o celé řadě stesků, které při
navázání na tuto debatu byly jednotlivými
pány předřečníky přednášeny
do správy železniční, zejména
otázka zabavování uhlí na drahách
stává se tak palčivou, že se všech
stran docházejí dotazy méně nebo více
nevlídného rázu na ministra železnic.
Byl jsem informován, že
zvláštní dotaz v té věci podává
se také dnes na ministra železnic, a já budu
míti také čest, pánové, ku
konci schůze na tento dotaz odpověděti a
dovolím si při této příležitosti
promluviti též o některých závadách,
o nichž zde bylo mluveno. (Výborně! Potlesk.)
Předseda:
Slovo dále má pan kol. Jílek.
Posl. Jílek: Slavné
Národní shromáždění!
Velectění pánové
a dámy! Máme před sebou sestátnění
buštěhradské dráhy, ústecko-teplické
a košicko-bohumínské dráhy a soukromých
ostatních menších drah. Sestátnění
drah je pro republiku naši otázkou velmi důležitou.
Jest potřebí, abychom nabyli jednotnost, jak ve
vedení drah, tak i jednotnosti v provozu na všech
drahách. (Hluk.)