Vláda se vyzývá,
aby vypracovala investiční program, v němž
by obsaženo bylo i řešení otázky
nádražní Velké Prahy, vybudování
stávajících tratí, opatření
strojového i vozového parku s příslušenstvím
a vybudování nezbytných tratí nových,
hlavně na Slovensku a Karpatské Rusi, a spojení
těchto území s Moravou a Slezskem.
Všechny resoluce jsou opatřeny
náležitým počtem podpisů a tvoří
tudíž předmět jednání.
Uděluji slovo dalšímu
řečníku, jímž jest občan
dr. Vaněk.
Posl. dr. Vaněk: Slavné
Národní shromáždění! Velevážení
pánové a paní!
Bývá zvykem při
řešení otázek sestátňovacích,
že bývají uváděny pro sestátnění
a proti němu různé důvody všeobecné,
tak zvané vědecké. Nebudu se do těchto
důvodů vůbec pouštěti, poněvadž
mám za to, že takových všeobecných,
z podstaty železnic plynoucích důvodů,
prostě není.
Rozhlédneme-li se po světě,
vidíme, že železnictví v různých
státech jest upraveno různým způsobem.
Jsou státy, jako na příklad Německo,
kde systém státních drah jest takřka
ve své ryzosti proveden. A vidíme, že tyto
státní dráhy dobře fungují,
nebo alespoň fungovaly před válkou, že
měly značný výtěžek, a
že prospívaly celému státu. Vidíme
jinou skupinu států, kde o státních
drahách není vůbec řeči, kde
ani jeden kilometr železnic není v držení
státu. Jsou to státy velmi pokročilé,
velmi mocné a nemůžeme říci,
že by snad tyto dráhy, v privátních
rukou se nalézající, nevyhovovaly všeobecnosti.
Tyto dráhy jsou nejenom finančně,
ale i technicky velmi pokročilé a můžeme
směle říci, že veškerý pokrok
v železnictví nevyplynul ze železnic státních,
nýbrž byl na železnice státní přenesen
ze železnic privátních. A i ta konečně
námitka, kterou zejména theoretikové němečtí
činili proti drahám privátním, totiž
že prý pro případ války se nedoporučuje,
aby tak důležitý prostředek válečný,
jako jsou železnice, zůstal v rukou privátních,
i tato námitka dnes pozbyla na ceně, neboť
vidíme, že ty státy, které měly
výlučně privátní dráhy,
pustily se do války světové a že to
shroucení, které podle theoretiků německých
mělo nastati, kdyby byly dráhy všechny v rukou
privátních, při těchto státech
nenastalo.
Konečně máme
ještě třetí třídu států,
kde jest systém smíšený, to jest, kde
vedle drah státních jest také značné
procento drah soukromých. Vidíme, že konečně
i tento smíšený systém jest možný,
a že státy tyto za smíšeného toho
systému dobře prosperují. Jsou tedy ve skutečnosti
různé systémy a se stanoviska theorie národohospodářské
jest těžko, odvoditi nějaké dogma.
Jinak se má, velevážení
pánové a paní, věc, posuzujeme-li
otázku sestátnění se stanoviska určitého
státu. Tu ovšem mohou býti důvody pro
sestátnění i proti němu. Neváhám
říci, že v našem státu veškeré
důvody mluví pro sestátnění.
Jsou to důvody strategické, provozní, tarifní,
důvody obchodní politiky, důvody sociální
a u nás zejména též i důvody
národnostní.
Velevážení pánové
a paní! Ani do těchto důvodů pro sestátnění
drah našeho státu nechci se pouštěti a
to proto, že nehledě k tomu, že již jisté
vážné důvody byly pány řečníky
přede mnou uvedeny a snad ještě v další
debatě budou uvedeny, mám za to, že tato otázka,
mají-li býti privátní dráhy
sestátněny čili nic, jest u nás a
pro nás již rozhodnuta, a to ve smyslu postátnění.
Jsou to 2 důvody, pro které
mám za to, že netřeba se pouštěti
do theoretických úvah. Předně veškerý
historický vývin rakouské politiky železniční
nesl se tím směrem, že od nesmělého
ze začátku sestátňování
privátních drah sestátňovací
akce neustále více mohutněla, až konečně
jsme přišli k nynějšímu smíšenému
systému. Možno říci, kdyby Rakousko
bylo dále ještě trvalo, snad by bylo již
přišlo k čistému systému státních
drah a dnes snad nebylo by nám již nutno o této
věci uvažovati.
Ale jest ještě jeden
důvod, pro který mám za to, že tato
otázka jest rozhodnuta. Jest to, velevážení
pánové a paní, všeobecný socialisační
proud naší doby. Nemohu si myslit, že bychom
nadále strpěli, aby tak důležitý
prostředek komunikační, jako jsou železnice,
dnes ještě nadále zůstal v rukou soukromých.
Zpráva dopravního výboru ovšem praví,
že neshledává v sestátnění
privátních drah žádnou myšlenku
socialisační, že jest to uplatnění
státního monopolu. Nuže, snad je to otázka
pouze theoretická, snad jde jen o jméno, ale mám
za to, že sestátnění není přece
nic jiného, nežli převod jistého podniku
z rukou soukromých do rukou státu a právě,
převedeme-li takový podnik soukromý do rukou
státu a, prohlásíme-li při tom dokonce
monopol státní, mám za to, že zřízení
takového monopolu státního je nejostřejší
formou socialisace, jakou si vůbec můžeme mysliti.
Pánové, heslo socialisace, pokud zůstává
heslem, a zejména heslem agitačním, není
snad na všech stranách této slavné sněmovny
oblíbeno, ale myslím, že v akci sestátňovací
se jména socialisace báti nemusíme.
Pokládám tedy otázku
sestátnění privátních drah
za rozhodnutou, zbývá nám jen zabývati
se jejím provedením. Tu ovšem narážíme
hned při prvním kroku na velmi důležité
závady a obtíže, které vesměs
jsou na poli finančním, tedy na poli, které
pro náš stát a pro další jeho existenci
dnes je nejdůležitější. Neprozrazuji
žádného tajemství, když řeknu,
že pan ministr financí ve výboru dopravním
rozhodně se prohlásil proti navržené
resoluci.
Já, pánové,
otevřeně pravím: sdílím obavy
pana ministra financí. Nemyslím sice, že břemeno,
které vznikne pro stát sestátněním,
je skutečným břemenem. Náklad, který
vedeme na sestátnění drah, je investice plodná;
renta, kterou stát bude muset platit při výkupu
drah, má se rovnat a při správném
provedení sestátnění také rovnati
se musí onomu výnosu, který z drah bude plynout
do pokladny státní, ale nicméně pochopuji
nervositu pana ministra financí. Bůh ví,
jestliže některý ministr dnes má právo
býti nervosním, je to jistě náš
pan ministr financí. Pochopuji jistě, že mu
nemůže býti lhostejno, jestliže se sumy
rent státních po sestátnění
zvyšují. A pánové, kdyby dnes se jednalo
o skutečný výkup určitých linií,
kdybychom dnes již byli při skutečném
provádění sestátnění,
nevím, zdali bych mohl s lehkým srdcem dnes hlasovati
pro takovýto návrh. Ale dnes právě
o takový návrh nejde. Běží o
návrh resoluční, a tu mám ovšem
za to, že je nutno usnésti se na navržené
resoluci.
Ostatně všimněme
si resoluce samotné. Praví se v ní, že
se vláda vyzývá, aby předložila
Národnímu shromáždění
příslušný návrh "ve vhodné
době". Pánové, podtrhávám
tato slova: "ve vhodné době". Vykládám
si je tak, že ta vhodná doba není jen ta doba,
až budou všechny přípravy skončeny,
nebude to ta doba, která pro státní zájem
bude vhodná, nýbrž bude to zároveň
ta doba, která bude vhodná také s ohledem
na státní finance.
Pan ministr financí bude míti
zajisté rozhodné slovo při sestátňování
železnic. Doufám, že vyloží slova
vaší dnešní resoluce "ve vhodné
době" tak, jak jsem si je dovolil vyložiti nyní.
Když již resoluci blíže prohlížíme,
vidíme, že praví se tam: "Vláda
se vyzývá, aby ihned zahájila přípravné
práce." Pánové, také na tato
slova bych položil důraz. Pan ministr železnic
dr. Zahradník již před rokem, ujímaje
se svého úřadu, vyložil v železničním
výboru zevrubně program své příští
činnosti, a jedním z prvních bodů
tohoto programu bylo sestátnění privátních
drah. On pravil, že zároveň ukládá
orgánům ministerstva, aby pilně pracovaly
na přípravách k sestátnění
železnic. Nezdá se mi, že se v té věci
mnoho vykonalo, a přece, pánové, přípravy
jsou pro sestátnění věcí nejdůležitější,
takové práce přípravné v ministerstvu
musí se díti ovšem pod egidou ministra, a tu
i dnešní pan ministr železnic ve výboru
dopravním prohlásil se za přívržence
sestátňovací akce.
Nicméně ministři
přicházejí a odcházejí a může
se nám velmi lehko stát, že nový ministr
železnic nebude tak horlivým přívržencem
akce sestátňovací a pak třeba uváznou
přípravy, které se snad nyní zahajují.
Kdo nám za to ručí, že potom tyto přípravy
se dále konati nebudou a že se zmešká
ta "vhodná doba" pro sestátnění,
o které mluví resoluce?
A právě tento příští
nějaký ministr, pánové - nechci malovat
čerta na zeď - může jakožto odpůrce
sestátnění se odvolati na to, kdyby Národní
shromáždění takovýto resoluční
návrh dnes neučinilo, že již rok leží
na stole této sl. sněmovny návrh na sestátnění
a že tato sl. sněmovna se o tomto návrhu nevyslovila,
že tu není určitého projevu vůle
této sněmovny, že tu není potřebného
rozkazu Národního shromáždění,
a v tomto přísném rozkazu, který má
býti vládě udělen, vidím hlavní
jádro naší resoluce. Když již, velevážení
pánové a paní, si všímáme
textu resoluce, - někdy jest to velmi dobré, když
si přečteme, proč máme hlasovati -
vidíme, že jest zde dvakráte slovo "sestátnění."
Rozumím tomu slovu tak, že se jedná o sestátnění
dle koncese aneb volnou úmluvou, ovšem také
na základě koncese, tedy nejedná se o jednostranné
zabrání dráhy.
Mám za to, že není
tendencí Národního shromáždění,
aby se zneužilo státní moci k poškození
občanů státních, zejména občanů
těch, kteří jsou v držení dráhy.
Na druhé straně však jest nutno říci,
že v tomto Národním shromáždění
jest pevná vůle, užíti všech prostředků
právního řádu k tomu, aby v jednom
důležitém oboru hospodářském,
který se státními zájmy a životem
státu tak úzce souvisí, bylo odstraněno
podnikání soukromé, jest nutno říci,
že jest pevná vůle k tomu, aby nebyly ponechány
v rukou soukromého kapitálu takové dopravní
prostředky, které jako železnice, byť
i byly v rukou soukromých, mají přece jen
povahu monopolu.
Chci-li hlasovati pro navrženou
resoluci, nemohu se přece jenom zprostiti jistých
obav a rád bych připojil k tomu některá
přání. Jest samozřejmo, že sestátnění
nemůže býti jiné, než takové,
aby stát nebyl poškozen, a že musí se
státi k jeho prospěchu. Tíha celé
zodpovědnosti leží na ministerstvu železnic.
Ministerstvo železnic musí provésti příslušná
studia a šetření povahy právní,
finanční a technické. Nejen však to,
přál bych si, aby ministerstvo železnic hodně
hluboko se ponořilo do studia sestátňovacích
akcí rakouských a aby již nyní zahájilo
kroky potřebné k zabezpečení státních
zájmů. Nemusím se o věci dále
rozšiřovati. Pan řečník přede
mnou se o věci té dosti obšírně
zmínil. Právě příklad sestátňování
rakouského má býti nám výstrahou,
neboť nebylo vždycky dosti dbáno finančního
zájmu státu a všichni víme, že
stát převzal mnohdy dráhy ve stavu naprosto
zuboženém. Všechny sestátňovací
akce rakouské nutí nás k jisté opatrnosti.
Mám, velevážení
pánové a paní, závažné
obavy v ohledu finančním. O jedné z těch
obav jsem se již zmínil. Jest to obava, která
se týká celkové situace finanční
našeho státu. Jsou tu však ještě
jiné obavy finanční, které souvisí
s rentabilitou státních drah našich. Jest všeobecně
známo, že naše státní dráhy
vykazují deficit, jdoucí do set milionů,
a jest obava, kdyby síť železniční
našeho státu následkem sestátnění
se rozšířila, že i deficit státních
drah se tím zvětší.
Velevážení pánové
a paní! Nelze déle ignorovati a dále odkládati
otázku sanování státních drah.
Neváhám zde vysloviti zásadu, že státní
dráhy se mají vypláceti, a jsem přesvědčen,
že se také mohou vypláceti.
Nemáme snad snahy, aby naše
státní dráhy se vyplácely tak, jako
před válkou se vyplácela síť
státních drah pruskohesenských. Dráhy
ty fungovaly bezvadně, tarify nebyly vysoké a přece
rentabilita železniční sítě státu
pruského byla taková, že celé zúrokování
značného státního dluhu pruského
bylo uhraženo čistým výtěžkem
pruských státních drah. Jak pravím,
ambicí takových nemáme a snad ani míti
nemůžeme, ale jedno aspoň můžeme
žádati: aby státní dráhy zúrokovaly
a amortisovaly kapitál, který byl do nich vložen.
V tomto mém přesvědčení, velevážení
pánové a paní, nemohou mne zmásti
výklady o různých vedlejších
úkolech státních drah v ohledu sociálním
neb v ohledu zvelebení obchodu a průmyslu, nedám
se másti úvahami, že prý schodek státních
drah na jedné straně se nám vynahradí
na druhé straně v našem národním
hospodářství.
Velevážení pánové,
za těmito skvělými frásemi a často
sofistickými výklady neskrývá se mnohdy
nic jiného, než pouhý egoismus, bezohledný
egoismus různých tříd, různých
stavů a různých vrstev. V tom, pánové,
výslovně podotýkám, nevyjímám
žádné třídy, žádné
vrstvy a žádného stavu. Každá ztráta
hospodářská státních drah rovná
se ztrátě hospodářství státního
a tuto ztrátu musí na konec zaplatiti poplatník.
Jest to proti sociální spravedlnosti, aby náklad,
který mají nésti ti, kteří
drah přímo používají a mají
z nich přímý užitek, byl přesunován
na bedra poplatníkova. Víme ovšem, že
dnes bude těžko, sanovati státní dráhy
a odstraniti schodek. Ale musí tu býti aspoň
jasné a pevné odhodlání, odstraniti
tento schodek tím, že státní dráhy
setřesou se sebe veškeré příživníky,
ať náležejí k jakékoli třídě
obyvatelstva. (Výborně!)
To vede ovšem k jisté
politice tarifní. Nezbývá času, abych
o této velmi důležité, ale velmi komplikované
otázce promluvil. Stačí, když pravím,
že v dnešní situaci musíme se spřáteliti
s myšlenkou, že tarify státních drah budou
vysoké a že nebudeme moci od sebe ani odmítnouti
myšlenku, že snad budou ještě zvýšeny.
Avšak, velevážení pánové,
i ty nejvyšší tarify státních drah
by nevedly k cíli a minuly by se naprosto s účinkem,
kdyby s výtěžky těchto tarifů
a s příjmy státních drah nebylo úsporně
hospodařeno. Státní dráhy nesmějí
býti řízeny byrokraticky, státní
dráhy musí býti spravovány komerčně,
jako podnik, který musí poskytovati určitého
výnosu, a k tomu musí směřovati také
organisace státních drah. Provoz musí býti
koncentrován v territoriálních ředitelstvích
a ministerstvo smí podržeti jenom dohled a vrchní
řízení. Je to těžkou chybou,
chce-li dnes ministerstvo železnic přímo zasahovati
- důrazně pravím: přímo zasahovati
do oborů, které jsou vyhraženy ředitelstvím,
a přebírá-li jejich agendy. Tím se
jen ochromuje zodpovědnost ředitelství a
orgánů ředitelství a ztrácí
se veškerá pružnost v organismu státních
drah. Pokládám přímo za nemožné,
říditi z Prahy celou železniční
síť našeho státu, který má
tak nepříznivou konfiguraci territoriální.
Vzorem měla by nám býti organisace státních
drah pruských, kde těžiště veškeré
služby leží v territoriálních ředitelstvech
a kde ministerstvo skutečně se omezuje pouze na
vrchní vedení a dohled.
U nás ovšem ponechán
systém kdysi vídeňský. Jaký
ten systém byl, všem pánům jest známo.
(Posl. dr. Zahradník: Provisorně!) Provisorně
a ještě dnes! Ve Vídni vláda kdysi velmi
ráda se odvolávala na vzory pruské a německé
a jest zajímavo, že právě v otázce
organisace státních drah skvělý vzor
pruské organisace naprosto opustila. Ovšem z důvodů
čistě politických, z důvodů
centralisačních. Nechci unavovati ciframi, ale k
tomu, co zde pan řečník přede mnou
řekl, bych přidal jen několik cifer. V ministerstvu
a v tak zvaném centrálním úřadě
železničním v Berlíně bylo -
před válkou ovšem, mám data z r. l910
- zaměstnáno 718 úředníků
pro síť státních drah pruských
a hesenských ve výměře 36.645 km.
Ve Vídní při ministerstvu, při síti,
která byla jen polovičně tak veliká,
to jest asi 18.000 km, bylo zaměstnáno 1485 úředníků,
tedy více než dvakrát tolik. V Berlíně
jeden úředník centrálního úřadu,
tedy ministerstva a centrálního železničního
úřadu, připadal na 30 úředníků
při ředitelstvech, ve Vídni jeden úředník
ministerstva železnic připadal na necelých
šest úředníků při ředitelstvech,
a pánové, tuto centralisaci rakouskou jsme - ovšem
doufám přechodně - zachovali.
Přiznávám, že
dnes jest těžko znova organisovat. Nikdo toho nežádá,
ale něco, pánové, bychom mohli žádati
a musíme žádati, t. j., aby centralistická
organisace našich státních drah nebyla ještě
zhoršována. Tedy, velevážení pánové
a paní, končím krátce: chci hlasovati
tak, jako také celý klub mé strany bude hlasovati,
pro navrženou resoluci. Předpokládám
při tom, že budou hned vykonány pečlivé
přípravy k tomu, aby zájem státní
při sestátňování nebyl poškozován,
předpokládám, že bude pracováno
usilovně k odstranění schodku státních
drah, a předpokládám, že bude účelněji
vybudována organisace našich státních
drah. (Potlesk.)
Předseda:
Slovo dále má pan kol. Pocisk.
Posl. Pocisk: Slavné
Národné shromaždenie!
Myslím, že zoštátnením
privátnych železníc, touto dôležitou
otázkou, sa odborníci už zabývali. Já
ako laik chcem len dva momenty podtrhnúť, s ktorými
chceme dokázať dôležitosť a vážnosť
zoštátnenia železníc na Slovensku. Myslím,
pánovia, že vám bude známo, že
v bývalom Uhorsku boly železnice uhorskou vládou
velmi pečlive vypravované, že práve
na Slovensku boly tym najdôležitejším činiteľom,
čo sa týka pomaďarčovania celého
Slovensku. Keď pozorujeme, že ako výtečne
vedeli Maďari koncentrovať všetky železnice
a nadovšetko ale hlavné čiary Slovenska spojujúce
do Budapešti a keď vidíme, ako obsadzovali Maďari
tieto hlavné čiary svojimi, výlučne
svojimi maďarskými železničiarmi a úradníky
a celým železničným personálom,
tak si budeme vedeť vysvetliť, prečo sa maďarizácia
na Slovensku tak výtečne darila.
Vážení pánovia,
Maďari videli akým výtečným politickým
a maďarizačným exponentom uhorskej vlády
je košicko-bohumínska dráha.
Tu boli účastinári
čiastočne Maďari, čiastočne Němci,
přívrženci maďarského systému
a i celý personál bol sostavený podľa
toho. Boli to exponenti maďarskej vlády a celého
tohoto uhorského systému. A preto, pánovia,
uvážíme-li, že košicko-bohumínská
dráha je v našej republike na tak exponovanom mieste,
je samozřejmé, že touto otázkou, zoštátniť
košicko-bohumínsku dráhu musí sa naša
vláda dôkladne zaoberať a musí sa, či
chce alebo nechce - neviem či z finančných
alebo technických dôvodov - rozhodnúť
pre zoštátnenie, lebo opanuje-li náš štát
košicko-bohumínsku dráhu, opanuje celý
východ Slovenska.
Pánovia, predstavte si, čo
by to znamenalo, keďby na košicko-bohumínskej
dráhe bola dnes zastavená doprava. Vieme, že
všetci títo zamestnanci sú ešte ze starej
maďarskej vlády, sú to exponenti starej maďarskej
vlády. Sú to hlavne direktori, je to hlavne staničný
personál a úredníci.