My ovšem tu železniční
politiku starého Rakouska dobře známe, víme,
jakým způsobem jsme to také vycítili
na našich vlastních poměrech, a můžeme
směle říci, že největší
vinu na ohromném vzrůstu těch státních
dluhů rakouských má právě tato
nešťastná železniční politika,
která byla provozována po celých 60 roků.
My proto nechceme následovati
touto cestou a chceme konečně tu věc posuzovati
zcela střízlivě. Nutno se dívat, na
kolik jednotlivé dráhy jsou pro provoz schopny.
A kol. Brodecký již ve své zprávě
praví, že dopravní výbor má na
mysli touto resolucí, aby bedlivě studovaly se koncesní
a jiné, i polokoncesní listiny, abychom mohli jasně
vycítit, jak je zapotřebí si počínat,
abychom prostě státu nepoškodili. Já
poznamenávám, že je celá spousta nutných
investic na dráhu buštěhradskou. Není
dostatek vozů, není dostatek lokomotiv, vozy a lokomotivy
jsou schátralé, vyžadující velkých
oprav, vypravení dílen není dostatečné,
dílny nejsou opatřeny řádným
zařízením. Jako u státních
drah, musí i zde jeden dělník čekat
na druhého, než se uvolní potřebné
nástroje, po případě potřebné
stroje.
Výstavba druhé koleje
na trati A je naprosto nutna. Poruchy provozu vznikají
právě nejvíce na trati jednokolejné.
Vybavení stanic na celé trati je nezbytno. Stanice
jsou nedostatečné, jsou "krátké",
jak my odbornicky říkáme. Je málo
kolejí. Zařízení telegrafní
a telefonní je nedostatečné. Schází
zejména telegrafní linka na přidělování
vozů, a co zejména vadí řádnému
provozu, že trať telefonní není spojena
se stanicemi.
Konečně je zapotřebí,
uvážiti také, že sestátnění
soukromých drah mělo vždy v zápětí
značné rozmnožení zaměstnanců.
Bohužel, je to smutný fakt, ale je tomu tak. Je to
důkaz o tom, že státní správa
železniční dříve nepočínala
si tak ekonomicky ohledně personálu - a my jsme
viděli u společnosti státní dráhy,
že bez zvláštního zvýšení
a napětí fysických sil tato správa
s počtem méně osob obstarala tytéž
úkony, jako je obstaralo více osob u správy
státní. Tedy je zapotřebí, abychom
se těchto chyb také vyvarovali, a to, co u soukromých
drah v tomto směru je dobré, abychom eventuelně
převzali a nevnucovali přímo to zařízení,
které stává u státních drah,
že musí býti provedeno také u soukromých
drah, neboť jinak se konečně doděláme
takového výsledku, jakého jsme právě
svědky, že v oboru účetnickém
své doby vnutila státní správa formu
účetnictví, která byla u kmenových
linií, a teď se opětně snaží,
aby toto staré dřívější,
osvědčené účetnictví
od společnosti státních drah zase převzala
a znovu zavedla.
Je třeba také uvážiti
při této otázce, že postátněním
soukromých drah ztrácí stát značný
obnos na daních. Daň tato u dráhy buštěhradské
jen v roce 1918 činila kolem 11 milionů K a v roce
1919 bude tato daň ještě vyšší.
Po stránce finanční je třeba bráti
zřetel k ziskům akcionářů,
poněvadž je tato situace: příjmy sice
vzrůstají, ale nepoměrně k tomuto
vzrůstu zvětšuje se vydání.
Toto zvětšení
výdajů bude míti za následek, že
za r. 1919 nebude se akcionářům asi vypláceti
dividenda. V letech 1916-1917 byl zisk ještě značný.
Upozorňuji právě na to proto, poněvadž
dle koncesních listin při výkupu dráhy
má býti získán průměr
ze 7 příznivějších roků
a tu by výkupní kvota nyní zjištěná
byla škodou pro stát, poněvadž by byla
nepoměrně příliš vysoká
k příští výnosnosti této
dráhy. Zdá se proto býti počínání
bohatých akcionářů buštěhradské
železnice nad míru podezřelým, jestliže
nyní přicházejí a sami nabízejí
tuto dráhu k postátnění. Jistě,
že tak činí u vědomí, že
právě tato doba jest pro ně a pro postátnění
nejvhodnější, poněvadž ta kvota,
která by vypadla, byla by právě v této
době nejpříznivější. Jest
zapotřebí, abychom se na to velmi dobře podívali,
stejně tak i u ústecko-teplické dráhy,
poněvadž není příčiny,
abychom přespříliš pospíchali.
Já se stotožnuji s těmi, kteří
říkají: Když máme možnost
jinakým způsobem tu a tam, jedná-li se nám
o ten vliv, abychom ho docílili, postupovati - a možná,
že najde se forma, abychom na jedné straně
se neupřílišňovali tím, že
bychom jevili zdání, že potřebujeme
těchto drah - nač spěchati s postátněním
soukromých drah?
Uplatní-li stát své
právo ve směru dohlédacím, obsadí-li
vůdčí místa ve správě
železniční spolehlivými, loyálními
úředníky, zostří-li dozor,
aby veškeré správy železniční
s dostatek investovaly a vybavily provoz vším nutným,
není třeba pospíchati na postátnění.
Upozorňuji, že docházejí
nás za těchto málo dnů časté
zprávy, že prý společnosti železniční,
ústecko-teplická i buštěhradská,
jeví velikou snahu určité věci, hmoty,
stroje atd. zciziti. V tom směru myslím si, že
tyto zprávy nebudou bezpodstatny. To zcizení není
vždycky v té formě zcizení, jak to vidíme,
prostě, děje se také násilným
způsobem, poškozují se stroje. (Slyšte!
Slyšte!) Upozorňuji na to správu železniční,
aby zejména v ohledu dohlédacím, pokud se
týče buštěhradské a ústeckoteplické
dráhy, vyvíjela poněkud větší
pilnost. Nám nemůže stačiti, jestliže
se řekne, že jest o to postaráno, že určen
jest člověk, který by měl povinnost,
věci na místě se zaměstnávati.
To jest příliš málo, jestliže se
řekne, že krátce po převratu ustanoveny
byly zvláštní dohlížecí
orgány pro každou ze tří hlavních
soukromých drah v našem státě, dohlédacímu
orgánu pro buštěhradskou železnici že
bylo uloženo, vyšetřiti stav hospodaření
s materiálem a učiniti návrhy, jak zjednati
nápravu event. objevených nesprávností.
To jest příliš málo. Pánové,
nezapomínejte, že jde i o jiné věci,
mimo dráhu, že zejména jest zapotřebí,
aby do vyšetřování bylo pojato zamýšlené,
jak se praví, zcizení uhelných dolů,
na něž bylo v dopravním výboru specielně
upozorněno. Z těch uhelných dolů se
nám za stávajících poměrů
velmi mnoho ztrácí v té chvíli, když
právě se všech stran slyšíme stesky,
že uhlí jest nedostatek. Jest zapotřebí,
velmi bedlivě prohlédnouti celé to zařízení
ústeckoteplické, buštěhradské
i košickobohumínské trati.
Já jsem takovým pessimistou,
slyším-li, že to či ono se dělá,
že tomu zpravidla nevěřím, poněvadž
jsem se, bohužel, dosti často zklamal. Je-li možnost,
aby se ztrácely celé vlaky, tím spíše
se mohou ztráceti různé součástky
strojové, výhybky atd. atd. My jsme byli přece
svědky různých takových příkladů,
jakým způsobem se může, chce-li se,
celý stát poškoditi.
Já tedy prosím, aby
správa železniční věnovala této
věci trochu více pilnosti, než až doposud,
a aby i vyzbrojila ty komisaře, kteří jsou
jmenováni u toho kterého řiditelství
té které soukromé dráhy, určitým
počtem sil a to za tím účelem, aby
mohli v těch různých odvětvích
služby konati přesně dozorčí
službu. (Posl. Pelikán: Ale měli dáti
na buštěhradskou dráhu lepšího
komisaře než Michnu!) To jest ostatně věcí
správy železniční. My máme povinnost,
abychom na to poukázali, poněvadž jistě
máme k tomu příčiny. Ty věci
nebudeme jen tak ledabylo říkati, jestliže
by to nebyla pravda. (Posl. Pelikán: Michna, denunciant
z doby starého Rakouska, jest nyní komisařem
na buštěhradské dráze!)
Poukazují dále konečně
na to, že jest potřebí zkoumati, na kolik byl
rozmnožen kapitál provozní, a zejména
bedlivě zkoušet všechno to, co se jmenuje kmenovými
akciemi, prioritními, obligačními půjčkami
atd., poněvadž jistě že jsou i v literatuře
vysloveny určité pochybnosti o tom, jak a na kolik
tyto věci byly získány.
Velevážené shromáždění,
mluvíme-li tedy o této otázce a zejména
řekl-li jsem, proč vlastně dopravní
výbor a proč také Národní Shromáždění
musí míti zájem na tom, aby bylo jasně
a určitě řečeno, jak si příště
ten systém železniční v naší
republice představují, a jestliže já
jsem zejména poukázal, že jest potřebí,
aby vliv státní na soukromé dráhy
byl posílen, činím tak zejména proto,
poněvadž jsem přesvědčen, že
až doposud neměli jsme žádné pevné
linie. Naše obchodní a průmyslové kruhy
potácely se v tom ohledu ve zmatcích. Dík
mírové smlouvě, jest dnes situace daleko
lepší, už i také můžeme říci,
že máme určité nitky k zachycení
celého toho provozu na železnicích, že
máme možnost říci, jak asi bude pro
příště ta železniční
politika vypadat, kde máme hranice, jak jest potřebí
se opatřiti, aby rychle, snadno a účelně
to spojení, ta komunikace byla získána. To
ovšem padá hodně na váhu i při
projednávání této otázky, poněvadž
dnes ovšem ta otázka tarifní politiky jest
vyřešena. My jsme s tou věcí na tolik
hotovi, že dnešní správa státní
má vliv na stanovení tarifů, ale přece
jen je po technické stránce zde velmi mnoho důvodů,
přáti si, aby všechno se stalo jednotným
způsobem bez zvláštního ohledu na společnosti,
prostě vše v zájmu státním. Že
by rozhodovaly při této otázce jedině
a výhradně finanční důvody
a konečně i určovaly, má-li či
nemá-li k postátnění dojíti,
tu ovšem nesdílím tohoto názoru. Může
se najíti forma a jistě také se najde forma,
aby i při tom byla ta otázka zodpověděna,
ale já myslím, že zájem státu
jde nade vše a že bude také rozhodujícím
při tom, když definitivně o návrhu,
po kterém voláme, a sice se strany vlády,
aby jej odporučila Národnímu shromáždění,
budeme jednati.
Pro nás jest důležité
to, že naše železnictví čekají
veliké úkoly, o tom nemůže býti
sporu. Bohužel, my musíme tím spíše
na řádném vybudování našeho
železnictví setrvati, vzpomínáme-li,
že jeden z těch komunikačních prostředků
byl nám vzat, korridor k Jugoslavii, že toho, který
jsme žádali, míti nebudeme a proto nutno věnovati
pozornost všem těm otázkám, které
mají nahraditi ten korridor, které mají sloužiti
také k tomu, aby spojení s těmi zeměmi,
po případě spojení s mořem,
bylo docíleno. Mírové smlouvy v tom směru
mluví velmi mnoho o garantování určitých
tratí na jihu k Bratislavi, Rjece, přes Budějovice
do Terstu. Jest ovšem důležito, pamatovati na
garantování podobné na tratích také
z Bratislavi k Bělehradu, z Čapu na Marmarošskou
Sihoť do Rumunska a z jihokarpatské Rusi do východní
Haliče - ovšem na tom předpokladu, že
dráha Košicko-Bohumínská nám
zůstane naprosto celá. Opakuji, že právě
potud i ten plebiscit má velmi značnou důležitost,
aby totiž ta trať, která doposud jest vlastně
ve správě polské, aby nám potom své
doby byla přiznána, aby tvořila nerušené
spojení z Košic do Bohumína a z Bohumína
pak dále.
Bylo by ovšem záhodno,
při tom, když již mluvíme o jednotném
systému našich železnic, promluviti o reorganisaci
naší správy železniční.
Tu ovšem nemůžeme se spřáteliti
se stanoviskem, které s námi sdělilo: - já
nechci říci, ministerstvo železnic - ale organisační
komise ministerstva železnic. Oč se vlastně
jedná? My usilujeme o účelnou, rozumnou decentralisaci
správy železniční. My jsme několikráte
v dopravním výboru dokazovali, že ta přespříliš
tuhá centralisace nám vadí, že jednotlivé
úřady, ať již jest to řiditelství,
dopravní úřad anebo staniční
úřad, ať to jsou správcové topíren
anebo dílen, jsou přespříliš
odkázáni na ten úřední chod,
na ten byrokratismus u nás ve správě železniční,
ten příliš mnoho ještě zde straší
a stává se velmi často, - a to budiž
poznamenáno ve chvíli, když se pronáší
tolik žalob, - že není dostatek vozidel také
proto, poněvadž přednostové, kteří
by mohli ze své vůle, poněvadž tomu
rozumějí, velice rychle a snadno to či ono
napraviti, tu či onu správku předsevzíti,
nesmějí tak činiti, dokud se jim nedostane
k tomu cestou byrokracie svolení. Tím se stává,
že celé měsíce, celé týdny
máme vozidla s nepatrnou správkou ve stanicích,
a nesmí se s nimi hnouti. A tu ministerstvo železnic
nám, již máme na mysli, aby různým
těm závadám bylo odpomoženo, - pravím:
ne ministerstvo jako takové, ale organisační
komise, - odpovídá, že prý jest si plně
vědomo závad, jež přejatá organisace
státních drah vykazuje, avšak že dnešní
stav personálu nepřipouští, aby se prováděla
dalekosáhlá decentralisace železniční
správy již dnes.
Tu se člověk ovšem
zamyslí. Proč by se právě dnes neměla
prováděti ta decentralisace, proč právě
dnes by se neměli vyzbrojiti přednostně tou
pravomocí? Proč ta otázka kompetence nemá
býti prováděna, když je to tolik nutné
v zájmu rychlé cirkulace vozů? Vím,
že náš ministr železnic dr. Franke
nemůže se s tím spřáteliti, a
že by jistě, kdyby četl tu informaci, která
se dostala dopravnímu výboru, a která jest
podepsána p. drem Novotným, nebyl za žádných
okolností s ní souhlasil, a že v jeho zájmu
to nemůže býti, aby se řeklo, že
je nutno uvážiti:
1. Že jsme obsadili tratě
na Slovensku a v Karpatském Rusku, nebo že na nich
konáme dozor.
2. Že jsme musili dosaditi své
úředníky i v oněch krajinách
Čech, Moravy s Slezska, kde byli dříve výhradně
úředníci němečtí, kteří
českou úřední řeč ovládají
nedostatečně.
3. Že severní a severozápadní
dráha a tratě bývalé společnosti
státní dráhy byly dříve spravovány
z řiditelství vídeňských, od
nichž jsme po převratu nemohli přejati tolik
úřednictva, kolik by percentuálně
na přijaté tratě připadalo.
4. Že jsme musili vytvořiti
ministerstvo železnic většinou z úředníků
řiditelství.
5. Že zavedením úřední
řeči české výkonnost německých
úředníků ve službě kancelářské
a konceptní celkem značně klesla a že
jich nelze plně využíti.
Poněvadž pak trati musejí
být dostatečně úředníky
obsazeny, jsou ředitelství (počtem 7) při
dnešním nedostatku úřednictva obsazena
vesměs nedostatečně a zmáhají
proto práci jim přidělenou jen s napětím
všech sil. Z tohoto důvodu by se proto nedoporučovalo
za dnešních poměrů, rozmnožovati
agendu ředitelství státních drah jakýmkoliv
způsobem.
Pánové, učiňte
si posudek o tom sami, jestli takové stanovisko může
nás uspokojiti. Výslovně opakuji: kdyby byl
ten akt dostal snad do rukou p. ministr železnic, že
by jej nebyl mohl podepsati, poněvadž svědčí
o tom, že dotyční pánové, kteří
tento akt zpracovali, neměli o tom zdání,
že dopravní výbor plným právem
a jistě po všestranném uvážení,
usiluje o tu rozšířenou kompetenci ne v zájmu
těch jednotlivých ředitelů a ředitelství,
nýbrž v zájmu rychlé a účelné
cirkulace vozů, v zájmu rychlého úřadování,
které jest dnes nezbytné.
Velevážení pánové,
jsou ovšem různé cesty, abychom se domohli
odstranění těch závad, a také
v Národním shromáždění
byly a budou podány v tom směru návrhy. Je
pravdou, že dnes musíme tedy k něčemu
positivnímu přijíti, že se musíme
postarati o to, abychom se zbavili různých těch
poruch v dopravnictví našem, a tu je pravda, jestliže
se tvrdí, že příčinou nedostatku
uhlí, celé té kalamity uhelné, je
nedostatek vozů. Nebude-li moci správa železniční
postarati se o to, aby potřebný počet vozů
byl získán z továren, bude jistě potřebí
přemýšleti o tom, aby nám, naší
republice, byly zapůjčeny vozy cizí. My trpíme
nedostatkem vozidel, ať se kamkoli podíváme.
Pravdou je, že vázne i také tím značně
průmysl a obchod a že konec konců nebudeme
moci jinak, než všecko učiniti, abychom tuto
poruchu odstranili. Jsem velmi rád, že včera
právě v dopravním výboru pan ministr
financí Sonntág tak úplně naprosto
odlišně od dřívějšího
min. financí dra Rašína dívá
se na investice na drahách, že vidí v investicích
třeba i sebe větších, jsou-li účelné,
zvýšení produktivnosti celého státu,
zvýšení oběhu celého našeho
hospodářského života. Jistě že
jeho pozornosti neujde, že bude potřebí, aby
železnictví našemu dostalo se mnoha a mnoha tisíc
vozů všech typů, zejména však vozů,
kterých je pro dovážení uhlí
potřebí. Jestli potom ministerstvo železnic
přijde a požádá o větší
obnos pro tyto investice, jsem přesvědčen,
že pak ministr financí právě proto,
že se jedná o investice produktivní, nebude
se uzavírati a že poskytne naší správě
železniční všecko to, co bude žádati.
Stejně tak pronáším
a myslím si, že jest to i také v souhlasu s
těmi, kteří mají povinnost, vésti
naši správu železniční, aby ministerstvo
železnic nebylo zatěžováno věcmi
podružnými, věcmi podružného významu.
Bohužel, dnes kde kdo, třeba jde o nepatrnou věc,
běží s ní do ministerstva železnic,
ačkoli by mohl tuto záležitost opatřiti
některý z dopravních úředníků
té které stanice. Ale prostě musí
se do ministerstva železnic, jinak ten člověk
není uspokojen, a i kdyby se kolikrát jednalo pouze
o to, aby mu byl vydán nějaký lístek
za slevu.
My sami nesmíme zatěžovati
ministerstvo a musíme se přiblížiti
k tomu, co jest také obsaženo v mírových
smlouvách, aby železnictví naše dostálo
svým velkým úkolům, před kterými
stojí, aby mohlo zejména opatřiti všechno
to, co v mírové smlouvě v příčině
mezinárodního spojení se praví, všecky
ty styčné body aby mohly býti rychle provedeny
a aby všechny požadavky, k tomu cíli se nesoucí,
mohly býti ukojeny.
Jménem klubu prohlašuji,
že pro tuto resoluci, která jest také na zásadách
našeho návrhu, budeme hlasovati. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda Konečný
(zvoní): Než udělím slovo dalšímu
řečníku, dovoluji si sděliti s Národním
shromážděním, že během jednání
došly 4 resoluce člena Nár. shromáždění
dra Zahradníka tohoto znění: (čte:)
Vláda se vyzývá,
by zahájila jednání za účelem
postátnění všech, v provozu státním
i soukromém se nalézajících místních
drah, jakož i všech soukromých hutních
a horních drah.
Vláda se vyzývá,
by neprodleně zahájila jednání za
účelem převzetí v majetek i správu
oněch tratí na území republiky Československé,
které jsou dosud v majetku a správě států
cizích.
Vláda se vyzývá,
aby zároveň s předlohou sestátňující
předložila podrobnou zprávu o vykonaném
šetření a stavu železnic, které
mají býti sestátněny, o jejich stavu,
i jak povinostem svým zadost učinily.