Zpravodajem je pan kol. Brodecký.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Brodecký:
Slavné Národní shromáždění!
Mezi prvními návrhy,
jež ocitly se na stole tohoto shromáždění,
byly návrhy na sestátnění velkých
soukromých drah. Otázka sestátnění
není dnes ještě definitivně zodpověděna,
ač prodělala již celou řadu svých
fasí. Jedni stojí na stanovisku, že sestátněním
nemá se odváděti kapitál - poněvadž
dráhy tyto jsou většinou v rukou cizích
- z republiky, druzí stojí na stanovisku, z národohospodářských,
strategických a jiných důvodů, že
sestátnění jest nutné. Otázka
krátce není vyřešena.
Předmětem jednání
dnešního není debata, resp. probírání
otázky sestátnění v meritu, poněvadž
k takovému probírání schází
nám prozatím materiál. Návrh sám,
který podává dopravní výbor,
nežádá nic, než aby vláda získala
k sestátnění potřebný materiál,
provedla předběžné práce a ve
vhodné době na sestátnění návrh
podala. Já proto docela jen stručně chci
dodati jakýsi příspěvek k těm
debatám o otázce "sestátniti" nebo
"nesestátniti" a sice označiti jen, oč
vlastně v celé té věci jde. Investovaný
kapitál do těchto tří drah: buštěhradské,
ústecko-teplické a košicko-bohumínské,
obnáší okrouhle 630 mil. korun. Ovšem
nesmí se zapomínati, že jsou tu stříbrné
priority, že jsou tu zlaté priority, že jest
tu marková měna atd., tedy že ten obnos jest
řečen čistě početně,
finančně ovšem se vyjádří
jinak. Tato okolnost však ukazuje již k tomu, že
námitka vyvážení kapitálu z československé
republiky padá málo na váhu, poněvadž,
podíváme-li se do koncesních listin, vidíme,
že vlastně tu jde o jisté zúročení,
které by bylo placeno až do let šedesátých,
sedmdesátých atd., takže jde celkem o nepatrné
obnosy. Poněvadž se dá přece jenom očekávati
během příštích let značná
změna ohledně valuty atd., nepadalo by to celkem
na váhu. Pokud se týče otázky postátnění
těchto drah, má se věc tak, že buďto
ukončením koncese přecházejí
tyto dráhy v majetek státu, anebo od určitého
data má stát nárok, tyto dráhy převzíti.
Ta data, kdy dráhy propadají státu, jsou
hodně daleko a pak také jsou na př. u buštěhradské
a ústecko-teplické dráhy ustanovení,
že i když se koncesní doba dodrží,
jen mrtvý inventář se jaksi přepouští
státu bez náhrady, naproti tomu pohyblivý
inventář, t. j. stroje a vozy, že musí
stát vykoupiti stejně běžnými
cenami.
Pokud se týče těchto
dat, jde u košicko-bohumínské dráhy
lhůta do r. 1962-1966, u ústecko-teplické
do r. 1950-1964 a u buštěhradské do r. 1947-1963.
Tedy jistě velký počet let.
Vyvlastňovací právo
státu počíná u košicko-bohumínské
dráhy roku 1902, u ústecko-teplické r. 1900,
u buštěhradské r. 1897, takže vlastně
máme již dávno dráhy tyto převzíti.
Jedná se jen o to, jakým způsobem se to má
stát.
V koncesních listinách
se mluví o sestátnění asi v tom smyslu,
že z posledních 7 let příjmu před
sestátněním dvě nejhorší
léta se odpočítají a průměr
pěti zbývajících dělá
postátňovací rentu.
Tedy, jak jsem řekl, ty obnosy
by nebyly tak veliké, ale jest tu celá řada
nesrovnalostí, jest tu celá řada nejasností,
celá řada důvodů, proč jest
nutno říci, že vlastně k otázce
postátnění, dokud nebudeme docela jasně
informováni, nemůžeme zaujmouti stanoviska
ani pro, ani stanoviska proti. Tedy akce, o kterou se jedná
- a to bych chtěl podtrhnouti - není nic jiného,
než získání materiálu, na základě
kterého bychom mohli uvažovati a rozhodovati o tom,
máli dojíti k sestátnění, čili
nic. O nic jiného tu nejde. Tedy proto, poněvadž
jest tak omezena celá ta působnost této akce,
mám za to, že není potřeba také
mluviti o všech těch věcech, které by,
kdyby se jednalo o sestátnění, měly
býti prosloveny. Podotýkám pouze, že
se tu jedná celkem asi o 900, něco k 1.000 km a
to: Košicko-Bohumínskou se 426 km, Ústecko-Teplickou
se 250 km a Buštěhradskou s 280 km. Ovšem jsou
to, řekl bych, nejdůležitější
trati, které v Československé republice máme.
Jest to zajímavé, že
zrovna trati, které, řekl bych, podmiňují
život republiky, se nalézají v rukou soukromého
kapitálu. Žádná z tratí dnes
v majetku státu se nalézajících ani
zdaleka nemá té důležitosti ani národohospodářské,
ani politické, jako trati, o nichž zde mluvíme,
jako trati, jež chceme sestátniti. Na jedné
straně jedná se o uhelné trati a o trati
hraničící na Německo. A právě
v poslední době vidíme, co se dá dělati,
poněvadž jsou tyto trati v soukromých rukách;
na druhé straně se jedná o košicko-bohumínskou
dráhu na Slovensku, která aspoň v bohumínské
trati své je ze značné míry uhelnou,
je tratí důležitou pro Slovensko, pokud týče
se zásobování, ale je to trať, která
by, jednou převzata do rukou státu, jistě
asi měla za následek, že bychom přes
Přerov dělali nové přímé
spojení na Slovensko a že by košicko-bohumínská
dráha týmž momentem, kdy by byla převzata
státem, stala se, řekl bych, téměř
výlučně drahou slovenskou, se spojením
na Moravu. Ostatně to jsou detaily, o jichž řekl
bych, plnění nebo neplnění může
býti mluveno, až uvidíme celou situaci.
Dopravní výbor nevidí
v nadhození této otázky snad vycházení
vstříc dnešnímu heslu po socialisaci.
Dopravní výbor je si vědom, že tu jde
čistě o čin národohospodářský,
a pokud možno, zjednání státního
monopolu dopravního, takže vlastně není
tu nic tak nutkavého a naléhavého, co by
nás do luštění této otázky
hnalo, a máme dosti času bychom si opravdu získali
úplný materiál, jak by se sestátňovati
mohlo.
Připomínám ke
konci, že jistě se nám musí jednati
o to, aby byly všechny tři dráhy donuceny k
tomu, aby udělaly nutné investice, aby opravdu jejich
stav v případě převzetí byl,
aspoň co do rozkazů vlády, v tom stavu, jak
to předpisuje koncesní listina. Ostatně to
jsou záležitosti, které vláda bude míti
příležitost prováděti ve své
vlastní kompetenci. Dopravní výbor proto
nepřichází se žádnou snad propracovanou
zprávou, co a jak by se mělo udělati, atd.,
nýbrž žádá prostě, aby vláda
byla vyzvána, aby zahájila ihned přípravné
práce pro sestátnění těchto
drah a v daném okamžiku, až budou poměry
dány, aby předložila vypracovaný návrh
na jejich sestátnění. O nic více se
nejedná a věc je tedy, jak vidno, hodně jednoduchá
a může býti klidně Národním
shromážděním schválena.
Předseda:
(zvoní): Zahajujeme debatu. K slovu jsou
přihlášeni členové Národního
shromáždění Buříval,
dr. Vaněk, Pocisk, Gustav Navrátil.
Jílek, dr. Zahradník a Biňovec.
Navrhuji po dohodě s pány
předsedy klubů, aby lhůta řečnická
stanovena byla na půl hodiny. Jest snad proti tomu námitka?
(Nebyla.) Není, pokládám návrh
svůj za přijatý.
Sděluji, že za ministerstvo
železnic dostavil se jako zmocněnec vlády dr.
Jaroslav Kotěra. Uděluji slovo prvnímu
řečníku v seznamu zapsanému, panu
kol. Buřívalovi.
Posl. Buříval:
Velevážené Národní shromáždění!
Já nejsem toho názoru,
že by o věci tak veliké neměly se v
Národním shromáždění prováděti
debaty, o věci takové, jakou jest postátnění
soukromých železnic. Ba, zdá se mi spíše,
že jsme před historií povinni, abychom naznačili,
jak se na věc tak nesmírné důležitosti
díváme a jak se na postátnění
soukromých železnic připravujeme. Dopravní
výbor předkládá Národnímu
shromáždění krátkou resoluci,
v níž praví:
"Vláda se vyzývá,
aby ihned zahájila přípravné práce
pro postátnění buštěhradské
železnice, Usteckoteplické železnice a Košickobohumínské
dráhy a na základě těchto přípravných
prací předložen budiž vládou (Hluk.)
...
Předseda
(zvoní): Pánové, prosím Vás
o klid!
Posl. Buřival (pokračuje):
...... ve vhodné době návrh na postátnění
jmenovaných tří železničních
společností." Třeba, že jest to
resoluce, již Národní shromáždění
vládu vyzývá, aby předložila
návrh na postátnění, přece
jen myslím, že jest zapotřebí si říci,
že touto resolucí zamýšlí se zcela
vážně přikročiti k postátnění
těchto tří soukromých společností.
Jsme to povinni tak učiniti, majíce na mysli slova
našeho presidenta republiky Masaryka, který jasně
a určitě o příštích úkolech
našeho železnictví promlouvá a vyslovil
se nedávno tím, že naznačil určitými
větami ve svém jmenovacím listě druhému
ministru železnic, že promyšlená železniční
politika musí odčiniti vady, zděděné
po centralisačním úsilí Vídně
a Budapešti. A toho, velevážení pánové,
má se docíliti právě tím, když
tyto tři dráhy, které se nalézají
v rukou soukromého vlastnictví, budou postátněny.
Aby mohly býti postátněny, a to v tom duchu,
který by republice byl prospěšný, jest
potřeba, všechny přípravné práce
provésti rychle, provésti tak, abychom nebyli poškozeni,
jako jsme viděli za dřívějšího
Rakouska při postátnění Severní
dráhy císaře Ferdinanda, při postátnění
Společnosti státní dráhy, severozápadní
a české severní, kdy konečně
hovělo se všem přáním a požadavkům
oněch akcionářů, kteří
byli vlastníky právě těchto akcií
soukromých železnic. A mluvíme-li, velevážení
pánové, často a s odůvodněním,
že jest potřeba reorganisace naší správy
železniční, tu jest právě zapotřebí,
rozhodnouti především zásadně,
má-li se i na dále zůstati při tom
systému dnešním, nebo máme-li vybudovati
systém železnictví jednotný, t. j. systém
státní, který potom přirozeně
musí také s tohoto vysokého hlediska býti
posuzován. Velmi často tane mi na mysli projednávání
různých těchto otázek v parlamentě
vídeňském.
Již v r. 1875, když se
o otázce vyvlastnění soukromých železnic
rakouských jednalo a když zejména bylo si stěžováno
na příliš vysoké výdaje státní,
na státní garancii a různé subvence,
které byly skýtány soukromým společnostem,
tu právě dr. Plener docela jasně a určitě
řekl, nechce-li vláda platiti takové vysoké
náklady garanční, nechce-li platiti vysoké
subvence, že nezbývá nic jiného, než
aby dráhy postátnila, aby se zbavila té přítěže,
která po stránce finanční na stát
tak těžce doléhá. A při této
příležitosti řekl Plener ještě
dále, že jest nesporno, jestliže tu a tam některá
ta soukromá dráha, soukromá společnost
brání se, aby vliv státu byl ostřejší
neb větší na provádění
této činnosti té které soukromé
společnosti, že tak ovšem jediným prostředkem
jest postátnění, opatřiti si pomoci
postátnění tento vliv. A tu, velevážení
pánové, zdá se mi, že máme velmi
mnoho příčin, naříkati si,
že ten vliv náš na soukromé společnosti,
ať již jde o Ústecko-teplickou a Buštěhradskou
železnici, nebo Košickobohumínskou, jest příliš
nepatrný. Není ani to dosti, abych tak řekl,
vydatným, jestliže ministerstvo železnic má
tam svého určitého komisaře, který
má povinnost bdíti nad tím, aby správa
děla se v duchu nám příznivém,
aby provozování dělo se tak, aby odpovídalo
všem potřebám republiky naší. Vidíme
přece jen, že tu a tam jeví se snahou u ústecko-teplické
i také u buštěhradské železnice,
učiniti tak mnohé, čemu nemůžeme
zabrániti, nemajíce právě toho náležitého
vlivu. Ten komisař, který jest eventulně
ustanoven, nemůže přece všechno přehlédnouti
a není možno ani po stránce fysické,
aby on všeho si mohl všímati, všechno kontrolovati
a tu a tam jistě že mu ujdou věci neobyčejně
důležité, které potom ke konci, když
jsou provedeny, ukazují, jak jsme v nevýhodě.
Aby tento vliv státu na takovéto železnice
byl vykonáván tak, že by železnice ty
postavily se veskrze do služeb republiky, nezbývá
nic jiného, než přemýšleti o cestách
a prostředcích, jakým způsobem tyto
železnice převzíti buďto do správy
železniční, anebo je vyvlastniti, postátniti.
Dráhy, o které jde,
jsou veskrze uhelnými drahami. Zejména, když
díváme se na ústecko-teplickou dráhu,
musíme si říci, že až do nedávna
byla to dráha výnosná, byla to dráha,
která konečně i určovala politiku
železniční za starého Rakouska. Vláda
rakouská prohlásila výslovně při
projednávání různých postátňovacích
předloh v příčině dráhy
ústecko-teplické, že neměla doposud
příčin, naléhati na její postátnění.
Totéž platilo i pokud se týče dráhy
buštěhradské a docela se shodla s tím,
aby tato dráha zůstala v rukou soukromého
vlastnictví až do té doby, kdy dle koncesní
listiny připadne státu.
Pravil jsem: obě dráhy,
ústecko-teplická i buštěhradská
železnice, jsou dráhy výnosné, dík
ovšem našemu přírodnímu bohatství,
našemu uhlí, které vydatně pomohlo,
aby tyto dráhy mohly bohatnouti.
Konečně jde také
o košicko-bohumínskou dráhu. Také o
této dráze lze říci, že byla
po celý čas trvání svého aktivní.
Na této dráze dopravován byl celý
export maďarský do Německa a tu nepotřebuji,
velevážení pánové, připomínati,
jak nesmírně důležito jest to právě
dnes, kdy Slovensko tvoří součást
naší říše a kdy konečně
také pro příště Maďarsko
celým svým exportem ohledně průvozu
bude odkázáno na tuto dráhu, tedy jak důležitá
jest otázka plebiscitní, aby celá dráha
košicko-bohumínská dostala se do naší
správy, poněvadž myslím, že tím
po stránce národohospodářské
bude učiněno velmi mnoho. (Zcela správně!)
Zajímavo jest, když poněkud
podrobněji se zaměstnáváme výstavbou
a vyzbrojením této dráhy, jak Maďarsko,
třeba že v této dráze musilo vidět
velice příznivého svého pomahače
v ohledu obchodním, protože to bylo na slovenském
území, nevěnovalo vybavení a výzbroji
stanic atd. pražádnou pozornost a že šlo
Maďarům pouze o to, ne snad, aby ta dráha posloužila
místnímu občanstvu, Slovákům,
nýbrž spíše, aby pomocí této
dráhy export do Německa a import z Německa
do Maďarska byl prováděn.
Vzpomínám při
tom, že při sdělávání
rakousko-uherské smlouvy r. 1907 hrála tato dráha
velkou roli, že tato dráha určovala i kvotu
a že byla vlastně vždycky takovým sporným
kompensačním bodem v celé té úmluvě
rakousko-uherské, že konečně při
této příležitosti bylo také stanoveno,
aby bylo zjednáno spojení s haličskými
drahami a aby na trati Jablunkov Těšín vybudována
byla druhá kolej. To se doposud, bohužel, nestalo
a my budeme museti - ne na základě této smlouvy,
- nýbrž na základě nových našich
poměrů k Polsku, pokud se budou příznivě
vytvářeti, přece jen přihlížeti
k tomu, aby konečně i tomuto požadavku bylo
vyhověno.
Dráha buštěhradská
se rozděluje, a sice ve 2 části. Jsou to
t. zv. linie A a linie B. Tratě, spadající
pod lit. A, jsou: trať z Prahy do Března 115 km, z
Prahy do Hostivic 19 km, z Vejhybky do Kralup, z Dubí do
Kladna, z Lužné-Lišan do Rakovníka, podružná
z Krupé do Kolešovic atd. a celkem obnáší
délka tratí pod lit. A 207-191 km. K podniku lit.
B čítají se trati: z Března do Brunnersdorfu,
z Chomutova do Reitzenhainu, z Křimova do Vejprt, z Falknova
do Klingenthalu, z Tršnice do Lázní Františkových,
20 železnic pobočných k uhelným dolům,
a 6 železnic k závodům průmyslovým,
celkem 258 241 km.
Není příhodná
doba, mluviti o tom, jaký náklad vyžadovalo
postavení těchto železnic, ač by to
bylo velmi lákavé, abychom mohli posouditi, jak
se tehdy úžasně lacino stavělo proti
každé stavbě, kterou budeme podnikati v době
dnešní, nebo v dobách pozdějších.
Stačí snad říci, že se tyto dráhy
stavěly neobyčejně lacino, že investovaný
kapitál není v nižádném poměru
s kapitálem dle kilometrů, za jaký jest postavena
kterákoliv dráha státní, poněvadž,
bohužel, neměly toho neštěstí,
aby přecházely z rukou soukromých vlastníků
do rukou státních, stát aby zase je prodával
do rukou nějaké soukromé společnosti
a zase opětně aby je znovu vyvazoval z rukou této
soukromé společnosti.