Pátek 21. listopadu 1919

Dle výsledků šetření této osobní a stížnostní komise jest pak každý důstojník buď přijat nebo odmítnut. V případě důstojníků v záloze jest při odmítnutí věc velice jednoduchá. Přestávají býti důstojníky a v případě mobilisace svých ročníků bylo by jich povinností nastoupiti jako muži, respektive poddůstojníci. Daleko komplikovanější jest případ odmítnutí, jedná-li se o důstojníka z povolání. Dle ustanovení mírové smlouvy jest republika Československá povinna, převzíti veškeré gážisty bývalé rakousko-uherské armády, pokud mají na území československého státu právo domovské. Do této doby praktikuje se věc tak, že vojenští gážisté z povolání, kteří se svým chováním během války těžce zkompromitovali proti českému národu a jeho příslušníkům, přejímáni jsou pouze co vojenští pensisté na základě zákona z roku 1872, což znamená, že nesmějí nositi uniformy československého vojska a že mají právo pouze na to, k čemu jest republika mírovou konferencí zavázána, to jest čistou pensi. Protože vyplácení pensí jest podmíněno uveřejněním ve Věstníku, dochází často k mylné domněnce, že i takoví - jako byl třeba generáloberst Auffenberg, jsou přijímáni za důstojníky československého vojska. Avšak ani tato kapitola není skončena.

Část VII. mírové smlouvy mezi mocnostmi spojenými a přidruženými a Rakouskem, ze dne 10. září 1919, zaručuje, že osoby, které se během války dopustily činů, příčících se zákonům a zvyklostem válečným, budou postaveny před vojenský soud; zvláště pak ustanovení článku 174 téže mírové smlouvy praví: "Pachatelé činů proti příslušníkům některých mocností spojených neb přidružených budou postaveni před vojenský soud této mocnosti." Vláda pamatovala na tuto okolnost již dříve, než byla známa ustanovení mírové smlouvy, a předložila svého času Národnímu shromáždění osnovu zákona o přijímání státních úředníků a zřízenců, jakož i úředníků a zřízenců státních podniků. Ústavní výbor stylisoval nejdůležitější z §§ této osnovy takto: "Zvláštním zákonem upraví se právo vlády, ve výjimečných případech propustiti ze služby do jednoho roku, od platnosti zákona počínaje, jednotlivé zaměstnance, pokud byli ve službách již před 28. říjnem 1918, i z jiných důvodů, než stanoví služební pragmatika." Na základě usnesení ústavního výboru vypracovalo ministerstvo vnitra osnovu zákona o pensionování a propouštění státních zřízenců. Osnova ta byla opětně projednávána v ústavním výboru a podle § 2. návrhu v jeho stylisaci mají veškerá ustanovení platiti obdobně i o osobách vojenských. Dle něho byl by ústřední úřad, tj. ministerstvo Národní obrany oprávněno, dávati do konce června 1920 do výslužby neb ze služby propouštěti bez jakýchkoliv nároků důstojníky, jestliže se zjistí, že tyto vojenské osoby se za války, nejsouce k tomu vázány ani služebními předpisy, ani zákony, ani platnými nařízeními, dopustily jednání, jež podle daných poměrů svědčí o výslovném nepřátelském smýšlení proti českému národu, neb o snaze, nabýti z pronásledování příslušníků československé republiky nějakých zvláštních osobních výhod a prospěchů. (Posl. dr. Bouček: Sedláček!) Bylo jich více takových.

V legislativně právním odboru ministerstva Národní obrany pracuje se nyní na nové osnově, která bude regulovati úpravu poměrů důstojnictva, nepřijatého z výše uvedených důvodů do československé armády, a to tak, aby republice nepřipadli na obtíž její nejúhlavnější a nejcyničtější nepřátelé. (Výborně!) Příslušná předloha bude nyní co nejdříve předložena Vašemu rozhodnutí.

Při této příležitosti musím však říci, že podobným způsobem nelze hleděti na všechny důstojníky z povolání, kteří nejsou oděni uniformou legionářskou, které jsme převzali z armády rakousko-uherské. Musím tu veřejně konstatovati, že velká většina těch důstojníků, jež osobní a stížnostní komise po prozkoumání všech okolností mravních i politických prohlásila za schopné, vykonávati službu v československé branné moci, koná službu tu velice svědomitě a s největší oddaností republice, z těch řad posílali jsme na mírovou konferenci své vojenské zástupce. Nemůžeme tedy paušálně odsuzovati všechny, kteří se nedostali do řad legionářských. V tom směru cituji jednu ze zpráv čelného legionářského důstojníka, podplukovníka Kopala, z doby, kdy byl správcem generálního inspektorátu, která praví: "Nedůvěra k zařazeným bývalým aktivním důstojníkům jest celkem bezpodstatná. Pokud generální inspektorát seznal, snaží se v prvé řadě, aby sloužili tak dobře a snad i lépe, než Rakousku. " Právě tak, jako nechci, aby všichni bývalí rakouští aktivní důstojníci byli házeni do jednoho pytle s provinilými, nechci snad vzbuzovati dojem, že by všichni byli vzornými republikánskými vojáky. Jest však nutno, aby se výtky nesevšeobecňovaly, nýbrž aby se vytýkalo, je-li toho potřeba, jen konkrétně. Potupného označení "rakušák" užívá se nejen ve spravedlivém rozhořčení, ale i proti důstojníkům i tehdy, když požadují od vojáků pořádek, kázeň a plnění povinností. (Výborně!) Tak zanesen byl již před rokem do naší armády mezi důstojníky strach a důstojníci, aby ukázali před mužstvem i veřejností, že "rakušáky" nejsou, vyhovovali mnohdy všem revolučním i přehnaným požadavkům mužstva, a tak si získávali jeho oblíbenost. Pravím však po roční zkušenosti, že daleko milejší jest mi důstojník méně schopný, než důstojník demagog. (Výborně!) Méně schopného důstojníka, není-li ho možno odstraniti, podřídíme dobrému a obezřetnému veliteli, avšak důstojník-demagog natropí tolik škod, že trvá to celé měsíce a vyžaduje to práce nejtalentovanějších organisátorů, než je vše napraveno. (Výborně!) O armádě - více než o jiném - platí: jaký pán, takový krám. Jaký jest důstojnický sbor, taková jest armáda. Proto potřebujeme, aby důstojnický sbor byl stále zlepšován a sesilován, abychom udrželi jeho výkonnost na potřebné výši do té doby, než budeme míti důstojníky původem i výchovou zcela nové - republikánské.

Z dosavadních přihlášených 45.000 gážistů jest 13.247 aktivních, 31.753 neaktivních. Zamítnuto bylo 127 aktivních, 23 neaktivních, dohromady 150 gážistů. Do výslužby bylo přijato 1.291 aktivních, 60 neaktivních: celkem 1351, Němců přihlásilo se dosud 5213 aktivních (Slyšte!) a 6451 neaktivních, celkem 11.664. Nyní projednává se ještě asi 8000 dalších přihlášek gážistů všech zbraní a druhů.

Sluší ještě zodpověděti další otázku interpelace, t. j., jakým způsobem hájeny jsou zájmy moderních a zasloužilých důstojníků české národnosti - hlavně legionářských. Odpovídám stručně: Tím, že osobní oddělení, stížnostní komise a řízení ryze vojenských záležitostí v ministerstvu národní obrany leží v rukou význačných důstojníků-legionářů. Mým zástupcem a vojenským odborovým přednostou jest podplukovník Chalupa, přednostou osobního oddělení jest legionářský podplukovník Rambousek, přednostou osobní a stížnostní komise legionářský major Rameš. Sluší konečně ještě dodati, že v osobní a stížnostní komisi mají rozhodnou převahu legionáři a že i v tak zvané revisní komisi, která důležité případy zvláště prozkoumává, zasedají opětně převahou legionáři vedle zástupců branného výboru Národního shromáždění.

Doufám, že slavné Nár. shromáždění může věřiti, že ten, kdo tímto sítem projde a je do armády zařazen, jest jistě hoden býti důstojníkem republiky. Jsou-li již proti němu nějaké námitky, jsou jistě takového druhu, že mohou býti převáženy jeho osobní i odbornou kvalitou. Ministerstvo národní obrany ochotně prozkoumá každý námět, svědčící proti některému důstojníku, ale žádá českou veřejnost, zejména tisk, aby nesevšeobecňoval a nepodlamoval zbytečně autority důstojníků u mužstva opětovnými a nejednou velice málo podloženými útoky.

Třetí interpelace, o níž chci dnes promluviti, jest interpelace členů Národního shromáždění Bechyně, Němce, dra Meissnera, Johanise a soudr. o poměrech u vojenského zastupitelství v Praze. Hlavní obsah dotazu týká se trestní věci Václ. Grubera a spol. pro zločin proti válečné moci státu, naznačený v § 327. vojenského trestního zákona, a pro zločin, naznačený v § 1. zák. z 22. května 1919, čís. 269 sbírky zákonů a nařízení státu československého. Ve věci té, která jest vedena u vojenského zástupce v Praze pod signaturou O 5077/19, jest mezi obviněnými také redaktor Alois Muna z Kladna.

Věcí touto zabýval jsem se již několikráte dříve, než byl tento dotaz na mne vznesen. Loyálně prohlašuji, že vyslechnuv referáty odborných znalců a po nahlédnutí ve spisy neuzavírám se dojmu, že vyšetřující orgán v některých finesách vyhledávajícího řízení vytkl si svůj úkol šíře, než by ve smyslu § 140. vojenského trestního řádu bylo stačilo ku zjištění těch skutečností, zda žaloba může býti podána, či nikoliv. Nicméně nelze podceňovati důvody, jimiž vyšetřující orgán vysvětloval dlouhé trvání vyhledávacího řízení, jednak poukazem na citlivé pozadí tohoto trestního případu a všeobecně známý fakt, že celá veřejnost, zvláště pak určitý směr československé strany sociálně demokratické s velikým napětím sleduje průběh vyšetřování a očekává, že výsledek přípravného šetření podá v žalobě pevná a dokazatelná fakta a nebude operovati v jiných případech spíše snesitelnými hypothésami a supponováním indicií, teprve během hlavního přelíčení důkazů potřebujících, jednak pak poukazem na to, že v materii řízení jest přímo interesována bezpečnost republiky. Podstata věci sama o sobě připouští, aby vyšetřování bylo postaveno na základ co nejširší. Jest pak do značné míry duševní prací vyšetřujícího orgánu, jakými směrnicemi určí postup svého pátrání. Do tohoto privilegia, jež zároveň ovšem - přiznávám - jest i zodpovědností za výsledek, těžko i ministerstvu vsahovati a proto jsem uvedl, že mi nezbývá než říci, že jsem si řízení v tak širokých liniích nepředstavoval. (Posl. Stivín: Československý Premminger.! Hluk. Hlasy: Už to trvá 5 měsíců!!) Já jsem Premmingra měl. Znám ho lépe než kdokoli jiný. To by se Vačlenovi trochu křivdilo! (Posl. Teska: To je táž metoda!) Já měl 3 leta vyšetřování a nebylo proti nám nikdy žádného důkazu. My jsme seděli bez příčiny a bez důkazu. (Posl. Pelikán: Nepřirovnávejte se k Munovi!) Myslím, že se může mluviti na př. o příliš široké základně tohoto vyšetřování, ale nesmí se proto soudci vytýkati nějaká předpojatost nebo nepoctivost. To, prosím, zcela jistě ne, kdo Vačlenu zná. Náměstek vojenského zástupce, pan setník pro justiční službu Vačlena, pověřený tímto případem, tvrdí ale, že právě k tomu cíli, totiž aby mohl splniti předpoklady § 140 vojenského trestního rádu a shrnouti veškeré skutkové známky trestního činu, musil průvodní materiál, svědky i listinné doklady, jakož i veškeré okolnosti k osvětlení případu nutné, shromažďovati na různých, od sebe značně vzdálených místech, dokonce i mimo hranice československé republiky a za poměrů velmi ztížených.

Dovolte mi, abych se tuto zmínil o věci, která není sice uvedena v interpelaci samé, která se však při veřejném posuzování tohoto případu v novinách a na schůzích objevovala. Musím totiž odmítnouti jakékoliv podezření, že by případ Václava Grubera a spol., zvláště pokud se týče Aloise Muny, byl případem politicky a priorně inscenovaným, k němuž se teprve dodatečně shledávala trestní skutková povaha.

Řízení vyhledávací jest skončeno. Žaloba se sepisuje a pro její podání určena byla konečná lhůta dnem 1. prosince. (Posl. Teska: No tak!) Jsem přesvědčen, že obsah žaloby, jakož i průvodní materiál, k hlavnímu přelíčení snesený, přesvědčí každého, že přes dlouhé trvání vazby vyšetřovací nemožno nikomu z intervenujících orgánů vytýkati nedbalost, tím méně zlý úmysl, směřující ke zbytečným průtahům.

Nyní přistoupím k některým povšechným výtkám, jež páni interpelanti činí úřadování vojenského zástupce v Praze. Páni interpelanti se domnívají, že všechny ty zlořády, jimiž jsme trpěli za vojenské justice rakouské, hrozí zahnízditi se i u nás. (Posl. Teska: To je pravda! Hluk.) Já bych, pánové, řekl právě opak. Radní komora se usnese na propuštění zločince, ale za týden je zase zatčen pro pokus loupeže, pro pokus vraždy. K tomu musím prohlásiti, že od počátku svého úřadování v ministerstvu národní obrany, snad právě pod dojmem zkušeností, jež jsem učinil s vojenskou justicí rakouskou na vlastním těle, hleděl jsem vždy k tomu, aby vojenské soudnictví v republice československé nedotýkalo se nikterak osob občanských a věcí, jež přímo s vojnou a zájmy branné moci nesouvisí. V tom smyslu vydáno bylo nařízení vlády republiky československé ze dne 6. června 1919 sbírky zákonů a nařízení státu československého, částka 62, čís. 297, jímž se podřizují občanské osoby, které se dopustí trestních činů proti válečné moci státní, vojenské trestní soudní pravomoci.

Dle informací, jež jsem nařídil mi úředně předložiti, nemohu souhlasiti s tvrzením pánů interpelantů, že by vojenská vězení byla přeplňována, vyšetřovací vazby zbytečně uvalovány a prodlužovány (Posl. Teska: Vyšetřující soudce nosí žádost několik neděl v kapse a nepředloží jí radní komoře! Posl. Bechyně: Proti zákonu! Posl. Teska: Ano, proti zákonu, to je vina vyšetřujícího soudce!) Já vám, pánové, povím cifry, že budete překvapeni, kolik takových případů je a jak málo je jich ve vyšetřující vazbě! Vy užasnete! Vezměme jen stav v Praze, o který hlavně pánům interpelantům jde. Kdežto v době krátce před převratem, totiž 24. října 1918, byl stav vězňů a vyšetřovanců v posádkové věznici v Praze 491 mužů, jest stav dnešní 147 mužů ve věznici a 34 muži v nemocnici, počítaje v to vězně odsouzené i vyšetřované. U vojenského zástupce v Praze provedl generální vojenský zástupce ve dnech 21. až 25. října přísnou a podrobnou inspekci, která zjistila, že dne 21. října vykazoval vojenský zástupce v Praze od 1. ledna celkem 9433 trestních řízení, z nichž 5757 bylo skončeno a 3676 jest dosud pendentních. Z těchto 3676 případů jest jen 110 trestních věcí pod vazbou. To, myslím, přímo překvapí. Jest tedy patrno, že se neuvaluje vazba lehkomyslně, ba naopak bylo zjištěno, že případy ztížené vazbou vyřizují se v návalu všech ostatních prací nejdříve a s největším urychlením.

Pokud se týče obtíží, vznikajících rozdělením úřadoven vojenského zástupce, z nichž část jest v Karlově ul. na Smíchově a část v bývalé kadetce, dovoluji si upozorniti, že tatáž obtíž zatěžuje a brzdí agendu celého ministerstva, které jest rozděleno v 37 různých budovách ve všech částech Prahy a předměstí. Stačí jen uvésti jako krajní body Strahovský klášter, Invalidovnu, Radlice a Letnou, a každý pochopí, jak těžko se při této ubikační roztříštěnosti úřaduje.

Také v ostatních výtkách, vznášených pány interpelanty proti vojenskému zastupitelství v Praze, nebylo inspekcemi zjištěno hrubých a vážných zanedbání a vad. Nicméně prohlašuji, že se nespokojuji s těmito hlášeními justičních dozorčích a nadřízených orgánů a ujišťuji, že jest v ministerstvu pracováno a bádáno stále o tom, aby celý systém vojenské justice v methodě i tempu odpovídal moderním a změněným názorům dnešní doby.

Dovolte, dámy a pánové, abych při této příležitosti řekl také upřímně několik svých osobních myšlenek v tomto směru. Zdá se mi býti nesporné, že republikánský a demokratický stát může míti pouze jedno právo, jednu morálku, a že hlavně tam, kde jde o asociální činy členů naší společnosti a v důsledku toho o omezování jich na svobodě či majetku povolaným výrokem soudním, může býti za základ brána pouze jediná a jednotná norma trestní. Proto pokládám jen za logické v žurnalistice i jinak od převratu již několikráte tlumočené přání, aby také orgánové trestní jurisdikcí se zabývající byli ovládáni jedním duchem, formálně podřízeni pouze jednomu úřadu a ve výkonu své moci soudcovské vázáni byli pouze jedněmi hmotně právními předpisy. Toto jest hledisko pouze theoretické. V něm ani nepadají tak na váhu naše praktické poměry, v nichž jsme žili za Rakouska a z nichž - hlavně ve vojenství - jen těžce dlouhými měsíci vycházíme ven. V kritice rakouské vojenské justice nebude mezi námi sporu. To byl systém, jenž zvláště za války byl povolán k tomu, aby nás dusil. Nic se nedivím tomu, že z této doby mnozí naši lidé odnesli si animositu proti všemu, co bylo s vojenskou justicí rakouskou ve styku, a že tedy tento tradiční důvod jest dosti silný, abychom jej respektovali v naší nové organisaci. Jsem z plného přesvědčení při těch, kteří by rádi viděli likvidaci celého systému vojenské justice a - jak opakuji - jsem při nich z důvodů theoretických i praktických. Přičiním se, pokud budu pověřen správou vojenských věcí v naší republice, aby tato tendence byla v příští soustavě československé branné moci patrnou. Bude záležeti hodně od urychlení nejbližšího našeho vývoje ve vojenské organisaci a ovšem i od některých okolností podřadných, jak brzy bude možno přikročiti k tomu, co si právě pod likvidací vojenské justice představujeme. Mám za to, že tím se vyřeší jeden z význačných faktorů naší převýchovy od rakouského k českému v osobách i poměrech a na cestě k upevnění demokratismu a republikanismu, jakož i v tomto duchu konstruované právní jistoty ve státě. A budu, pánové, velmi šťasten, když Národní shromáždění v tomto směru mne bude podporovati, poněvadž moje přesvědčení je, - a to myslím, že je také přesvědčení velké většiny Nár. shromáždění - že jen skutečně vojenské přečiny a zločiny patří do kompetence jistých odborníků vojenských, kdežto ostatní delikty patří před obyčejný, normální trestní soud. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Předseda: Přistoupíme

k dennímu pořádku

a to k 1. odstavci jeho, ke

1. zprávě dopravního výboru o návrhu členů Národního shromáždění Kříže, Brodeckého, Buřívala a soudr. (tisk č. 32) na sestátnění buštěhradské železnice a o návrhu člena Národního shromáždění Gustava Navrátila a soudr. (tisk č. 128) na postátnění soukromých tratí v Československé republice (tisk č. 1825).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP