Po stránce všeobecné
bylo by si přáti, aby bylo více přihlíženo
k určité nové, spravedlivé formě
daňové, která byla již dávno
přáním všech nejširších
vrstev, hlavně menšího pracovního lidu.
Bylo by nutno sáhnouti k určité progresi,
která by ovšem nezastavovala se pouze na některých
specielních daních, jak to řeší
předložená předloha, nýbrž
která by obsahovala, pokud možno, daně všecky.
Při té příležitosti dovoluji
si tlumočiti jaksi mínění těch
nejširších vrstev lidových tím,
když prohlásím, že zásadou a zájmem
právě nejširšího lidu a nejširšího
poplatnictva jest, aby veškeré daně byly staženy
a shrnuty v jednu progresivní daň z příjmů,
která by byla daní nejspravedlivější,
daní nejjednodušší, ku které jistě
republika jednou v dohledné době bude museti sáhnouti,
bude-li míti tyto poměry daňové řešiti
způsobem nejsprávnějším a nejspravedlivějším.
Zde je řešena progrese
na jedné straně při osobní dani z
příjmů, při dani důchodové,
při dani výdělkové, ale není
tím také zasažena daň pozemková.
Je velmi správno, že existenční minimum
pro stanovení daně důchodové je zvýšeno
s 1600 K, na které bylo stanoveno zákonem ze dne
23. ledna 1914, na minimální částku
3000 K, od které potom teprve určitá progrese
začíná. Je jistě více než
spravedlivé, aby tímto způsobem míra
nejmenších zisků, která dnes vlastně
ani nepředstavuje nevyčerpané, nanejvýš
potřebné minimum existenční, byla
v ohledu daňovém zvýšena, poněvadž
poměry existenční, které všeobecně
podmíněny jsou otázkami zdražovacími,
velice se změnily v neprospěch jednotlivých
zájemníků. Na druhé straně
ale je docela vysvětlitelno, jestliže vládní
návrh do určité míry hájí
zájem družstevnictví a jestli také tento
zájem přímo v určitém směru
a do jisté míry favorisuje, a že mu nepředpisuje
daň v téže míře, jako jiné
společnosti výdělečné nebo
jiným jednotlivcům. Celá forma dnešního
národohospodářského života u
nás ukazuje nám zcela jasně, že družstevnictví
v nejširším slova toho smyslu může
pro nás v národohospodářských
poměrech přivoditi veliké ulehčení
v dnešní těžké situaci zásobovací
a národohospodářské vůbec.
Já nebudu se dotýkati
toho, abych poukázal na docela vyslovenou pasivní
resistenci, která byla z určitých kruhů
kapitalistických, výrobních a průmyslových
na počátku zřízení tohoto státu
přímo prováděna, nýbrž
chci jenom jaksi zdůrazniti, že vláda přišla
k názoru, že podporou družstevnictví a
umožněním družstevnictví na nejširším
základě svépomocném opatří
se všem vrstvám lidovým potřebné
životní prostředky, které dnes jiným
způsobem, prostřednictvím jednotlivců,
nebylo možno zabezpečiti.
U daně pozemkové byli
bychom si přáli, aby i zde určitá
progrese více byla projádřena. Návrh
vládní určitým odůvodněním
poukazuje na to, že to nebylo možno, poněvadž
by se taková progrese dala pouze nespravedlivě vyjadřovati.
Tím se stalo, že válečná přirážka
k pozemkové daní byla shrnuta ve 2 velké
stupnice, a to stupnici z vinic, zahrad a lesů, kde má
býti zavedena přirážka válečná
400 %, a z ostatní půdy 200 %. A tu jest tedy nutno,
abychom do budoucna měli na zřeteli, že i pozemková
daň vyžaduje určité a sice silné
progrese, poněvadž ti lidé, kteří
mají existenční minimum v půdě,
jež jim zaručuje jen to nejnutnější,
co pro svůj život a pro své rodiny potřebují,
jistě vyžadují také určité
ochrany se strany zákonodárství republiky
a nemohou býti posuzováni tak, jako ti, kteří
mají větší pozemkové bohatství
takové míry, že jim existenci dokonale zaručuje,
a snad i umožňuje luxusní život. Proto
bychom si přáli, aby i v dani pozemkové bylo
zavedeno určité existenční minimum,
které by bylo stanoveno nad určitou výměru,
a teprve nad ni pozemkové vlastnictví jednotlivců
podrobeno bylo zdanění.
Neboť i na venkově, zvláště
mezi malými zemědělci, kteří
jsou odkázáni jedině a výhradně
na výnos svých polí, kterých nemají
dostatek, i tam je nutno, aby stát chránil zájmy
těchto výdělečných, existenčních
vrstev a aby se i tam postaral o určení existenčního
minima, které by je chránilo.
Přijdeme časem s určitými
návrhy, které budou vyžadovati základních
změn nazírání nejen na systém
daňový a volati po ochraně drobného
hospodářství zemědělského.
Domnívám se, že zrovna tak, jako u dělníka,
řemeslníka, ba i inteligenta, tedy proletáře
duchem, který svou práci duševní prodává,
jako úředníka, zřízence, učitele
atd., je možno stanoviti určité existenční
minimum, které dani nepodléhá, tak že
musí býti i na venkově stanovena určitá
výměra, která nebude podléhat žádné
dani, určitá výměra, která
bude považována za nezdanitelné, nezadlužitelné
a nezcizitelné rodinné existenční
minimum malozemědělců, o něž
se bude moci rodina malozemědělce do budoucna bezpečně
opírati. Ovšem to jest otázka jistě
dalekosáhlá, která bude vyžadovati náležitého
propracování.
Náš klub usnesl se jednomyslně,
podporovati vládní návrh, hlasovati pro něj
a starati se o to, aby v budoucnosti bylo věnováno
více péče a více možnosti k tomu,
aby celý daňový systém podroben byl
náležité kritice, a na základě
této kritiky teprve celá velká reforma daňová
byla ze základu propracována a uskutečněna.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní):
Slovo dále má
pan kolega prof. Horáček.
Profesor dr. Horáček:
Vážené Národní shromáždění!
Dovolil jsem si přihlásiti
se ke slovu k této předloze, poněvadž
vlastně předloha ta pochází ještě
z doby mého úřadování, a pokládám
tedy za svou povinnost, přičiniti k ní několik
poznámek. Předloha tato znamená zvýšení
daňové, a tím samým ovšem nemůže
býti populární, jako žádné
daně nejsou populární, a nebyla také
skutečně ve veřejnosti přijata se
žádným nadšením. Byla různě
kritisována a také ze slov váženého
mého pana předřečníka zde vyznívala
taková kritika, která jaksi spočívala
v tom, že by u nás byla potřeba pronikavé
změny celého daňového systému,
že celá naše daňová soustava vlastně
za mnoho nestojí, a že jest třeba vybudovati
novou. A četl jsem také v novinách, že
tato předloha vlastně jest jen příštipkářství,
chceme-li totiž přirážkami hojiti naše
finance. Vážené Národní shromáždění!
V tom snad jest lecos správného, ale já poukazuji
na to, že změna toho, čemu říkáme
daňový systém, t. j. ten celý soubor
veškerých daní, ze kterého plynou státní
příjmy, to že jest něco velmi složitého,
že jest to něco ve své povaze, řekl
bych, velmi konservativního, to jest něco, co se
vyvinulo na historickém základě, a co se
již také vžilo. A každá radikální
změna takového daňového systému
má velmi dalekosáhlé právní
a hospodářské důsledky. Ona znamená
různé posuny v právech, v právech
majetkových, v právech nabytých, zejména
pokud se týče daní přímých.
Tu ovšem, má-li se uvažovati o takové
změně celého daňového systému,
jest k tomu potřeba dlouhého času a jest
k tomu potřeba velké opatrnosti. My, pánové,
kteří jsme vznikli z bývalého Rakouska,
převzali jsme takřka veškeré zákonodárství
jeho do naší republiky a samo sebou se rozumí,
že při tom náhlém přechodu musili
jsme převzíti také celé daňové
zákonodárství a celý berní
aparát. A tu ovšem není to tak jednoduchá
věc, hned celou tuto soustavu, takto převzatou,
nějak od základu rázem změniti.
Ale ještě jedna překážka
tu, pánové, jest a ta záleží
právě v našich nynějších
výjimečných hospodářských
poměrech, neboť jest známo, že žijeme
dnes v poměrech mimořádných. A tu
ovšem bylo by to velmi povážlivé, kdybychom
v těchto dobách chtěli právě
v takové důležité otázce, jako
je daňový systém, podnikat nějaké
dalekosáhlé změny do budoucnosti. A to bylo
příčinou, proč já za své
krátké doby úřadování,
když se jednalo o to, zvýšiti každým
způsobem co možná rychle příjmy
státní, že jsem se odhodlal prostě k
tomu, abych ty dosavadní válečné přirážky,
které byly zavedeny již v starém Rakousku,
nějakým způsobem zvýšil. A to
jest cesta nejpřirozenější. Víme,
že hodnota našich peněz hluboce poklesla, kdežto
ty daně, které dříve byly, zůstaly
až na malé výjimky stále stejné.
Jest tedy docela logické, když hledíme také
v poměru, jak hodnota naší valuty klesla, zvýšiti
daně, aby reálný, skutečný
příjem státní rovnal se příjmu
dřívějšímu.
Nejjednodušší věc
by byla, kdybychom řekli: cena naší koruny
klesla na 1/4 nebo 1/5, zvýšíme prostě
všecky daně 4 nebo 5krát. Ale bylo by to řešení
příliš mechanické a proto jsme se rozhodli,
činiti jakési rozdíly v jednotlivých
druzích daní a odtud pochází různá
stupnice, která v předloze jest. Někde jest
zvýšení větší, jinde menší
a obyčejně jsme se drželi zásady progresívní.
Vážený pan předřečník
vytýkal, že progresivní sazba nebyla zachována
při dani pozemkové, ale já poukazuji k tomu,
že právě daň pozemková doznala
zde značného zvýšení a že
v tom směru do jista strana, ku které mám
čest náležeti, státu ničeho neodpírá.
Kromě nejvyšší sazby daně z příjmu
a nejvyšší sazby při všeobecné
dani výdělkové první třídy
je daň pozemková zde nejvíce zvýšena,
z rolí a ostatních polností o 200 %, u zahrad
a vinic o 400 %, (Post. Drobný: Ale ne progresivně!)
To bude jisté nedorozumění! Vy jste vlastně
chtěl říci, že má býti
zavedena při sazbách degrese, poněvadž
jste se přimlouval za to, aby menší rolníci
platili daň menší než 200 % resp. 400
%. To je vlastně degrese, nikoli progrese, protože
pak by daň nestoupala do výše, nýbrž
klesala by dolů. To je ovšem věc, která
by zasluhovala zvláštního uvážení,
ale ovšem jest otázka, zda snad i menší
zemědělci v dobách válečných
nezískali tolik, aby mohli jistou skrovnou daň pozemkovou
platiti, a mělo-li by zde býti nějaké
existenční minimum stanoveno.
Co se týče ostatních
daní, vidíme, že zde skutečně
progrese jde dosti daleko, zejména při všeobecné
dani výdělkové první třídy
máme progresí až 250 %, a tato sazba se odůvodňuje
tím, že vezmeme-li zřetel k dani výdělkové
druhé třídy, kde se jedná o podniky
k veřejné mu účtování
povinné, jsou tam sazby tak značné, že
teprve 250 % při nejvyšší třídě
všeobecné daně výdělkové
druhé třídy se jim asi vyrovná. Já,
vážení pánové ovšem připomínám,
že touto předlohou není zde ještě
celý ten - nechci to tak nazvat - plán daňový
vyčerpán. V nejbližší době
projedná se ve finančním výboru také
zvýšení poplatků a, jak známo,
přijde také na řadu ta nešťastná
daň ze zábav, která vzbudila právě
takový rozruch, svědčící o
tom, že právě náš národ
v těchto vážných dobách velmi
rád se baví, ale že velmi nerad by z této
své zábavy něco také poskytl státu.
Tedy já myslím, vážení
pánové, že tato předloha na nějaký
vážný odpor zde zajisté nenarazí.
Jedná se skutečně o to, aby státu
bylo dáno, čeho stát v nynější
době potřebuje, a on, jak známo, toho potřebuje
nyní velmi mnoho. A bylo by žádoucí,
aby to přesvědčení o tom, že
máme dáti státu, co jeho jest, proniklo všude
a na všech stranách, a aby zejména nebylo vázáno
na nějaké předpoklady politické, aby
zde, řekl bych, to, co nazýváme státními
financemi a státním hospodářstvím,
bylo jaksi odpolitisováno. Já sám jsem nikdy
nepokládal finanční resort za nějaký
politický resort. Já myslím, že to má
býti resort, který má býti nade všemi
politickými proudy a politickým strannictvím.
A jestliže bylo kdysi tvrzeno, že stát má
takové finance, jakou provozuje politiku, já bych
to obrátil a řekl bych, že politika státu
bude vždycky taková, jaké budou jeho finance,
a jestli se bude opírati stát o silné finance,
bude moci dělati politiku silnou, jak vnitřní,
tak i zahraniční.
Já doporučují
jménem strany republikánské československého
venkova tuto vládní osnovu k přijetí.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda: Slovo
dále má pan kolega Pik.
Posl. Pik: Slavné Národní
shromáždění!
Sociálně-demokratický
klub bude hlasovati pro předlohu a to z toho důvodu,
poněvadž poměr sociální demokracie
k našemu státu jest jistě zcela jiný,
nežli byl k státu rakouskému, tedy k státu
nepřátelskému a k státu, který
ze zdrojů našich zemí nekonal naproti národům
a naproti pracující třídě žádných
povinností.
My jsme si vědomí velikých
finančních obtíží našeho
státu, a jest pochopitelno, když činíme
nároky, aby stát plnil povinnosti v oboru sociální
politiky, v oboru kulturním, že musíme tomuto
státu dáti tolik, mnoho-li na tyto úkoly
potřebuje.
Jest samozřejmo, že za
dnešních abnormálních poměrů
na veliké potřeby státu nestačí
příjmy, které má vykázati předloha
o přirážkách, jak v předloze
jest uvedeno. To je příjem minimální,
a my při této příležitosti pokládáme
za povinnost, zdůrazniti, aby stát radikálním
způsobem opatřil si příjmy na své
potřeby, nežli zdroje uniknou, zdůrazňujeme
potřebu rychlého provedení daně z
válečných zisků a daně z majetku,
poněvadž jest nebezpečí z prodlení,
ježto válečné zisky investují
se do nových podniků a ti, kteří za
války vyzískali, ukrývají své
miliony, aby unikli takto zdanění. Z toho důvodu
musíme zdůrazniti potřebu rychlého
jednání, aby daně postihly ty, kteří
skutečně zisku za války a z lidu dobyli.
Při této příležitosti chci zdůrazniti
také, že zapomíná se ve všech předlohách
na finance obecní. Také zákon, který
jest navrhován o válečných přirážkách
vylučuje možnost, aby obce přirážkami
zatížily tyto nové daně. Také
návrh na zdanění zábav, jak již
jest předložen finančnímu výboru,
znamená citelné poškození obcí.
Obci jest vyloučena možnost, aby přirážkou
zatížila příjem. Obce očekávaly,
když přejaly těžké povinnosti,
že se jim umožní, aby osobní daň
z příjmu zatížily přirážkou.
Tato možnost jest vyloučena tímto projednávaným
zákonem; zákon o dávkách ze zábav
odnímá obcím již přiznané
dávky ze zábav a neposkytuje jim možnosti dokonalé
úhrady. Příklad: Obec plzeňská
vytěží dávkou ze zábav přes
200.000 K, zákonem tato dávka se ruší
a obec dostává pouhou náhradu necelých
50.000 K. To znamená, že těmito reformami daňovými
se sice pomáhá státu, ale oslabuje se finanční
potence obcí, přes to, že obce mají
těžké povinnosti naproti obyvatelstvu, jako
má stát, poněvadž stát v přenesené
působností přenáší velké
úkoly a povinností na obce. Z toho důvodu
musíme zdůrazniti nejvyšší potřebu,
poněvadž také § 2. zákona o válečných
přirážkách vylučuje, že
by samosprávné svazky mohly přirážkou
zatížiti ty, kteří platí osobní
daň z příjmu, aby stát provedl rychle
sanaci obecních financí, aby obce mohly konati své
povinností. Chci zdůrazniti zejména jednu
důležitou okolnost. Výroba je ochromena, továrny
neprodukovaly v posledních letech válečných
a tím klesla přirážková potence
obcí.
Příklad: Za války
obec plzeňská přijala od Škodových
závodů přes 2 miliony obecních přirážek;
na rok 1919 přijímá obec pouze 72.000 K,
tedy skoro o 2 mil. méně, než bylo vyplaceno
v roce minulém. To znamená katastrofu obecních
financí. Obec má dnes konati povinnosti naproti
zaměstnanectvu a úřednictvu, musí
zvyšovati drahotní přídavky, ale není
s to, aby ze slabé pokladny přirážkové
mohla zvýšené náklady uhraditi. Zákon
zde zatěžuje lesy mimořádnou přirážkou
400 %ní, naproti 200 % a v jiném směru. To
znamená, že budou zatíženy i lesy komunální.
Tyto lesy mají potřebu rozsáhlé správy
a krom toho znamenají umožnění levného
paliva pro trpící obyvatelstvo. Tedy na jedné
straně obcím se bere možnost finanční
existence, na druhé straně obce jsou zatěžovány
novými a novými povinnostmi. Tedy je třeba,
abychom při této příležitosti
zdůraznili, že při řešení
finančního plánu republiky, na kterém
chceme bráti účast, při nutnosti,
opatřiti prostředky, aby stát mohl obstáti
finančně, je nutno věnovati pozornost také
financím obecním a v krátké době
předložiti také zákon, jímž
by se umožnilo obcím, získati nové zdroje
příjmů, aby obce mohly konati těžké
svoje povinností. (Výborně! Potlesk.)
Předseda: Slovo
dále má p. kol. Šolle.
Posl. Šolle: Vážené
Národní shromáždění! Každá
daň a její zvýšení samozřejmě
vyvolává rozladění, zvláště
tam, kde se dotýká kapes poplatníků.
Stát však, který chce uvnitř konsolidovati
svoje finance a který chce i na venek, i za hranicemi míti
dobrou pověst, musí se přirozeně starati
o to, aby i jeho praeliminovaná vydání byla
vždycky hrazena řádnými důchody.
Náš stát má zvláště
mnoho příčin k tomu, aby o takovéto
řádné důchody se staral. Z těchto
důvodů bude klub náš hlasovati pro podaný
návrh zákona, ačkoli proti němu po
leckteré stránce by mohl činiti výtky.
(Hluk.)
Předseda (zvoní):
Prosím o klid!
Posl. Šolle (pokračuje):
Pronikavé změny celého systému
daňového bylo by dozajista zapotřebí.
Avšak, jak již zde zdůraznil pan prof. dr. Horaček,
vyžadují tyto pronikavé změny v souboru
daňovém důkladného řešení
a není možno, aby v počátcích
našeho znovuobnoveného státu a v krátké
periodě působnosti Národního shromáždění
provedeny byly změny, které hluboko zasahují
do nynější berní soustavy. Daňový
systém vylučuje dále jakékoli překotné
a radikální řešení, poněvadž
by mohlo postihnouti některé vrstvy poplatníků
nespravedlivě.
Proto souhlasíme s tím,
aby po tu dobu, než si bude moci náš stát
opatřiti řádné příjmy
z všeobecných daňových reforem plynoucí,
byly opatřovány i takovými provisorními
opatřeními, za jaké považujeme také
návrh zákona, který právě projednáváme.
Klub československé
strany lidové mne zmocňuje, abych prohlásil,
že budeme hlasovati, "pro", třebaže
s některými jednotlivostmi zákona nesouhlasíme.
Doufáme, že prospějeme státu i obecnému
dobru. (Výborně! Potlesk.)
Předseda: Slovo
dále má pan kol. Petrovický.
Posl. Petrovický: Slavné
Národní shromáždění!
Zákony o daních, které
do dnešní doby slavné N. S. odhlasovalo, skoro
vesměs dotýkaly se zejména stavu živnostenského
a obchodnického a také i tento návrh, dnes
podaný slavnému Národnímu shromáždění,
který má vlastně zavésti státní
přirážky k dani pozemkové a zároveň
také k osobní a výdělkové dani,
postihne živnostnictvo a obchodnictvo. Ale, slavné
Národní shromáždění, já
se ptám: z čeho obchodnictvo a živnostnictvo
má vyzískat to, aby mohlo těmto povinnostem
daňovým na něho kladeným skutečně
učiniti zadost? Živnostnictvo čekalo u nás
po převratu, že alespoň z demobilisačního
materiálu, který byl mu slíben v množství
aspoň 50 %, určitou část obdrží,
ale když jsme prohlíželi jednotlivá skladiště
a zajatecké tábory, přesvědčili
jsme se, že není ani potuchy po surovinách
a strojích, které živnostnictvu z tohoto demobilisačního
materiálu byly slibovány. (Posl. Mattuš:
Kdo je dostal?) Kdo je dostal? Pane kolego, to mi není
známo, ale mělo se to rozděliti stejně
mezi průmysl a živnostníky, ale živnostníci
neobdrželi ničeho.