Živnostnictvo představovalo
si, že bude zatěžováno daněmi postupně
podle toho, jak se bude znovu hospodářsky zařizovati
a znovu hospodářsky se křísiti. Ale
my vidíme, že veškeré daně, které
dnes jsou zde projednávány, jsou zatěžováním
živnostnictva, že to jsou daně spotřební,
proti kterým zejména v Rakousku vždy byl vznášen
tak vysoký hlas a bylo mluveno na schůzích
a hlavně také i v denním tisku. Daně,
které zde již byly projednávány, byly
na příklad daň nápojová, dále
daň z lahvového vína, kterážto
daň jest pouze přechodná a nebude míti
toho finančního výsledku, jak snad vláda,
resp. ministerstvo financí od této daně očekává,
a sice proto, že, jakmile cena vína klesne dolů,
lze očekávati, že tato daň z lahvového
vína sama sebou vyhasne. Chystá se nová daň,
a sice zase na živnostníky a nejvíce na živnost
hostinskou, daň ze zábav. Daň tato vlastně
má býti přesunuta na konsumenty. Hostinští
mají býti výběrčími,
a v jednotlivých těchto paragrafech, kde se jedná
o této dani ze zábav, nebylo odborně přihlíženo
opravdu ke charakteru našich živností a odvětví
jednotlivých živností hostinských a
výčepních. Hostinstvo pojednávalo
o tomto návrhu a obrátí se na finanční
výbor, aby svolal anketu, ve kteréžto anketě
by byly projednávány jednotlivé body, a sice
zejména, pokud se týče stanovení této
daně ze zábav, potom z karetného, kuželníků
a kulečníků, aby bylo přihlíženo
náležitě k rozsahu těchto živností
hostinských, zejména na venkově. Chystá
se dále pro živnostnictvo také daň z
obratu. Jsou to všechno daně, které by byly
na místě, kdyby opravdu dnes živnostenský
stav byl ve výdělečném chodu a ne
pořád v té derutě hospodářské,
do které ho přivedla válka. A následkem
toho, právě tohoto skoro nespravedlivého
systému daňového vůči živnostnictvu
jest živnostnictvo a obchodnictvo plně nespokojeno
s nynějšími poměry, zejména pokud
se týče zásobování, ježto
úředního zásobování
obchodnictvo i živnostenský stav vůbec postrádá,
ačkoliv na druhé straně konsumy jsou zásobovány
vším zbožím, které je tu dnes dostatečnou
měrou. Prohlašují zde, že nejsem proti
konsumům, že živnostnictvo a obchodnictvo nestaví
se proti konsumům, jako takovým, ale staví
se proti tomu, aby konsumům dávána byla přednost
před živnostnictvem a obchodnictvem, které
musí a také koná povinnosti, zejména
finanční, k vládě. Proto žádá
od vlády, aby také tato konala povinnosti vůči
živnostnictvu a obchodnictvu. A tu živnostnictvo, poněvadž
nenalezlo slechu u vlády, nedostávalo ani odpovědi
a vyřízení na své četné
petice a intervence jeho byly marné, přikročuje
ve čtvrtek k demonstraci a ne, jak mylně bylo myšleno,
ku stávce, - jen ku demonstraci - která by vyslovila
veřejnosti, že s tímto stavem živnostnictvo
nadále nemůže býti spokojeno, a že
žádá, jestliže má konati povinnosti,
aby mu byla přiznána také práva. (Posl.
Johannis: Hostinští většinou lichvaří!)
Hostinští nelichvaří,
zrovna tak jako ostatní, zeptejte se pana bratra vašeho,
jestli lichvaří, zeptejte se vašeho hostinského
Nováka, jestli lichvaří, ještě
nebyl obžalován tak, jako některý z
vašich pánů kolegů. Zeptejte se u vás
v Hybernské ulici, je-li Novák lichvář,
a podívejte se, jak vám slouží nejlepším
způsobem za ceny, za které koupí. (Posl.
Johannis: Většina hostinských lichvaří!
Hluk.)
Předseda: Slovo
má dále pan kol. Rudolf Pilát:
Posl. Pilát Rudolf:
Velectěné Národní shromáždění!
Naše republika nachází
se po stránce finanční v těžké
situaci. Nelze se tomu diviti, neboť v podobné situaci
nalézají se i ostatní utvořené
státy, které kolem sebe vidíme. V této
těžké době jest naší povinností,
abychom se starali o sanaci našich financí. Jedná
se o soubor daní nových a jedná se o přirážky.
k stávajícím daním. Předložený
zákon týká se přirážek
k daním přímým, které během
války... (Hluk.)
Předseda (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Pilát (pokračuje)
...byly zavedeny, a prodlužuje se zákon i na rok
1920. Pokud se týče daně důchodové,
zvyšuje se daně prosté minimum se 1600 na 3000
korun, takže tímto způsobem zůstanou
osvobozeny od daně z důchodu vrstvy chudobné,
které při dnešních poměrech zajisté
zasluhují plného povšimnutí, a dlužno
míti za to, že toto zvýšení minima
jest spravedlivé.
Pokud se týče válečných
přirážek, týká se slovenských
poměrů hlavně daň pozemková.
Přirážka k dani
pozemkové má činiti ze zahradnické
a lesní půdy 400 %, z ostatní půdy
200 %. Jest všeobecně známo, že na Slovensku
byla vyměřena daň katastrální
nespravedlivě, a sice tato katastrální daň
favorisuje hlavně velkostatky, kdežto majetek menší
a zejména majetek slovenský, který sestává
z menších oblastí, jest poměrně
daněmi daleko více zatížen, a bude touto
reformou poněkud nespravedlivě stižen. Pokládám
za svou povinnost, abych při této příležitosti
zmínil se o potřebě, aby katastr na Slovensku
byl podroben důkladné revisi a aby po této
stránce bylo spravedlnosti učiněno zadost.
Pokud se týče všeobecné daně
výdělkové, má býti zavedeno
místo 1. - 4. třídy dle vládního
návrhu mírnější sazba pro menší
poplatníky na základě hranice sazby daňové
a ne dle třídy daňové. Tím
budou též postiženi poplatníci, kteří
jsou ve vyšší daňové sazbě,
ale nebyli přeřazeni do vyšší třídy.
Tím finanční výbor upravil tento návrh
ve smyslu více spravedlivém.
Pokud se týče výdělkové
daně u akciových podniků, jsem toho názoru,
že tato daň postihne akciové podniky velmi
citelně. Uvažme na příklad, že
podnik s výnosem do 6 % platil 20 % přirážek
a má teď platiti 80 % přirážek,
a podnik s výnosem od 6 do 7 % platil dosud 50 % přirážek
a má nyní platiti 90 % přirážek,
a podnik, který vykazuje přes 14 % výnosu,
platil 100 % a v budoucnosti má platiti 150 % přirážek.
Ale i toto zvýšení schvaluji z toho důvodu,
že v této těžké době nezbývá
nám nic jiného než všemi možnými
způsoby pracovati k tomu, abychom zvýšili možnost
příjmů naší republiky.
§ 5. navrženého
zákona stanoví, že válečné
přirážky k přímým daním
na Slovensku vypracovati má zvláštní
zákon, a zmiňuje se též o tom resoluce,
kde se vládě ukládá, aby návrh
zákona o válečných daních na
Slovensku za rok 1919/20 předložila Národnímu
shromáždění do 3 neděl a aby
neprodleně zařídila, čeho je po stránce
administrativní a zákonodárství třeba.
Velectěné Národní
shromáždění! Jest tomu již dosti
dlouho, co byl zde přijat zákon o unifikačním
ministerstvu, a pokládám za svou povinnost, abych
při této příležitosti právě
na to poukázal,...
Předseda (zvoní):
Prosím o klid!
Posl. Rud. Pilát (pokračuje)
...že, ačkoliv tento zákon byl přijat,
toto unifikační ministerstvo dosud nebylo ustanoveno.
Zde by právě mělo první příležitost,
aby tento navržený zákon ihned upravilo pro
slovenskou potřebu, pro poměry na Slovensku. Myslím,
že je na místě, abych znovu vládě
připomenul, aby tento odhlasovaný zákon,
pokud se týče unifikačního ministerstva,
byl co možná brzo uskutečněn.
Celý daňový
systém na Slovensku je docela odlišný od našeho;
jest tam podkladem zákon z r. 1875, a sestává
z vybírání daně reální,
výrobkové a daně z příjmu.
Tento daňový systém reformován byl
zákonem z r. 1909 a 1912 a to podle platného zákona
rakouského z r. 1896. Prakticky však prováděl
se teprve ve válce v r. 1915-16 a to hlavně vybíráním
daní z příjmu. Podléhali mu hlavně
poplatníci teprve nad 10.000 K, takže značně
se liší od poměrů našich.
Daň z válečných
zisků a daň z majetku byla sice již na Slovensku
zavedena, ale vybírána téměř
vůbec nebyla. Platí pro majetky nad 50.000 resp.
20.000 K, a můžeme směle říci,
že konjunktura válečná tím postižena
nebyla. Daň výrobková odváděna
jest tam podle tříd; první a druhé
třídy dle daně z hlavy, kdežto třetí
třída přibližuje se naši výdělkové
dani, ale nedokonale. Vyměřuje se na tři
léta a nejsou v ní pojaty válečné
zisky. Čtvrtá třída obsahuje daň
z fixních platů.
Daň z válečných
zisků není propracována pro Slovensko a též
řádně prováděna nebyla. Jest
absurdní, že notáři vyměřují
většinu daní na Slovensku, a dokonce vyšetřují
válečné zisky. Proti tomu musíme protestovati
a žádáme, aby notáři byli zbaveni
této povinnosti. Vybírání daní
na Slovensku naráží vůbec na velice
těžké překážky. Máme
tam nedostatek odborných úředníků,
nedostatek znalců, a našim vlastním lidem činí
se tam překážky. A to všechno působí
k tomu, že na Slovensku jest až dosud značný
obnos nevybraných daní.
Vedle toho dlužno na Slovensku
též upraviti finanční administrativu.
Velectěné Národní shromáždění!
Jsme, jak jsem již dříve řekl, ve velmi
těžké a vážné době
a naléhám na to, aby zavedeny byly co možná
rychle nové daně, aby regulován byl příjem
k úhradě řádných výdajů
a k úhradě mimořádných výdajů.
A my musíme si uvědomiti to, že co nejdříve
musíme přikročiti k úpravě
daně ze jmění. Na urychlení toho musíme
tím spíše naléhati, když podíváme
se, jak dnes znamená česká koruna za hranicemi.
Uvažme, pánové, že dnes, kdy česká
koruna znamená ve Švýcarsku méně
než 10 centimů, že ten, kdo před válkou
měl 100.000 K českých důchodových
papírů v ceně 100.000 franků, - poněvadž
koruna se rovna!a před válkou jednomu franku - že
dnes má v majetku svém jen 10.000 franků
a že ten, kdo náhodou ve svém majetku má
100.000 K papírů důchodových haličských
nebo dolnorakouských, že má dnes ze svých
100.000 K pouze 5000 franků jmění.
To jsou, pánové, poměry
katastrofální. My musíme uvážiti,
co dnes znamená importovati do Čech, když vidíme
valutu tak strženou. To vyžaduje nápravy a rychlé
nápravy. Té získáme, když přikročíme
k rychlému vybírání daní a
zejména k zavedení daně ze jmění.
Jest mojí povinností,
abych se zmínil na tomto místě ještě
o pověstech, které právě v poslední
době šíří se u nás, zejména
v Praze, a které poškozují úvěr
naší republiky nejen u nás, ale i v cizině.
U nás šíří se pověsti,
že naše vláda hodlá rozmnožit oběh
platidel, že chceme tisknouti dále papírové
peníze. Proti tomu jest důrazně vystoupiti.
Tyto pověsti jsou šířeny zlomyslně
jenom za tím účelem, aby šířila
se horečka bursovní, která může
učiniti nesmírné škody. Ponecháme-li
dnešní situací beze změny, uvidíme,
že důvěra, která jíž dnes
jest otřesena, nespraví se. Naopak, bude na dále
ještě více otřesena, a jestli s nápravou
budeme odkládati, budou následky katastrofální.
Jménem slovenského klubu doporučuji přijetí
vládního návrhu a prosím ještě,
aby další finanční návrhy byly
s největším urychlením projednány
a vykonány. (Potlesk.)
Předseda: Řečnická
listina je vyčerpána, debata je skončena.
Přeje si pan zpravodaj ještě doslovu?
Zpravodaj posl. dr. Fáček:
Ano.
Předseda: Udělují
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Fáček:
Vážené dámy a pánové!
Rokování, které
jsme provedli, podalo jen nový důkaz o příslovečné
již ochotě tohoto Národního shromáždění,
povoliti státu všechno, čeho stát od
něho žádá. Těch věcí
v oboru daňovém bude ještě velmi mnoho,
které přijdou, a budou to kusy těžké,
věci nové, veliké a důkladné.
Proto jsem nepovažoval za potřebno omlouvati, že
tentokráte předkládá finanční
výbor pouze záplatu neb příštipek,
jak to bylo nazváno. Ale i ta záplata jest jistě
přišita poplatnictvu bolestně. A vládní
návrh měl jenom tu snahu, aby tato bolest byla rozdělena
stejnoměrně, aby by!o vyhověno spravedlivému
rozdělení břemene daňového.
A také všechny pozměňovací návrhy,
které byly přijaty finančním výborem,
nesou se v tomto směru k spravedlivějšímu
rozdělení břemena daňového.
Na vývody pánů
řečníků bych reagoval jen potud, pokud
s projednávaným předmětem aspoň
poněkud souvisejí, a to vlastně je jedině
stesk pana kol. Drobného na to, že přirážka
k dani pozemkové není odstupňována
progresivně, jak bylo v původním návrhu,
nýbrž že se zavádí přirážka
jednotná.
Vážené shromáždění!
V tištěné zprávě finančního
výboru jsou uvedeny důvody, které nepřipouštějí,
aby se akceptovalo progresivní odstupňování
daně pozemkové. Je to okolnost, že je to daň
výnosová, při které se nemůže
brát zřetel na platební schopnost majitele
pozemku, je to zkušenost, že výnos pozemku nestoupá
s jeho rozlohou progresívně, spíše naopak,
velké statky vykazují na 1 ha výnosy menší
než statky malé, a je to konečně ten
důvod, že vypočítávání
daně pozemkové podle progresivní sazby by
působilo vyměřovacím úřadům
velké obtíže.
Všechny tyto neznáze
se nám vyskytnou znovu, přijde-li pan kol. Drobný,
resp. jeho strana s ohlášeným návrhem,
aby jisté existenční minimum zemědělské
bylo sproštěno daně pozemkové. Ale to
je ostatně věc, kterou se zde nemusím dnes
zabývati, poněvadž návrh není
ještě podán.
Končím a doporučují
znovu, aby návrh vládní, pozměněný
ve finančním výboru a připojené
k němu 3 resoluce byly přijaty. (Výborně!)
Předseda (zvoní):
Přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
místa. (Děje se.)
Hlasovati míním dáti
tímto způsobem: Nejprve budeme hlasovati o čl.
I., obsahujícím změnu ustanovení o
dani důchodové, pak budeme hlasovati o čl.
II. o válečných přirážkách,
a to o všech jeho 5 paragrafech, a konečně
o čl. III. - to jsou ustanovení o počátku
účinnosti, o provedení a přechodných
ustanoveních - a o nadpisu zákona.
Jsou snad námitky proti mému
návrhu? (Nebyly.)
Není jich, budeme hlasovati,
jak jsem právě uvedl.
Kdo souhlasí se čl.
I. zprávy finančního výboru, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Čl.
I. je schválen.
Kdo souhlasí se čl.
lI. o válečných přirážkách,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Také
čl. lI. je schválen.
Kdo souhlasí se článkem
III., jakož i s nadpisem zákona, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To je většina. Také
čl. III. i nadpis zákona jsou schváleny.
Přeje si p. zpravodaj slova
ke druhému čtení? Jsou nějaké
textové změny?
Zpravodaj posl. dr. Fáček:
Ve čl. II. v§ 4. je nutno provésti textovou
opravu. Místo "obdobné" má býti,
"obdobně".
Čl. III. je mylně nadepsán
"Článek IIII." místo, "Článek
III."
Předseda (zvoní):
Pan zpravodaj upozorňuje,
že ve čl. II. v §u 4. místo "obdobné"
má býti "obdobně" a že čl.
III. je mylně nadepsán "Článek
IIII." a má býti nadepsán, "Článek
III."
Kdo souhlasí se zákonem,
přijatým v prvním čtení, a
se změnami, korekturami, které teď právě
doporučil pan zpravodaj, také ve druhém
čtení, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To je většina. Zákon
je schválen také ve druhém čtení.
Přistoupíme ke hlasování
o resolucích.
Přeje si pan zpravodaj slova?
Zpravodaj posl. dr. Fáček:
V resoluci l. je nutná oprava na druhé řádce.
Místo "daních" má státi
"přirážkách".
Předseda: Dám
hlasovati o resoluci I., která je tímto návrhem
p. zpravodajovým pozměněna, zvláště.
Kdo souhlasí s resolucí
l., a to se změnou, doporučenou p. zpravodajem,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina.
Resoluce první, obsažená ve zprávě
výborové, je schválena.
Kdo souhlasí také s
resolucí druhou a třetí, obsaženou ve
zprávě výborové, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To je většina. Také
druhá a třetí resoluce jsou přijaty
a tím tento odstavec denního pořádku
je vyřízen.
Přerušuji projednávání
dnešního denního pořádku a přistoupím
k ukončení schůze.
Navrhuji, aby se příští
schůze konala v pátek dne 21. listopadu 1919
o 11. hod. dopol. s tímto denním pořádkem:
Nejprve nevyřízený
odstavec dnešního denního pořádku,
totiž
1. zpráva dopravního
výboru o návrhu členů Národního
shromáždění Kříže,
Brodeckého, Buřívala a soudr. (tisk č.
32) na sestátnění buštěhradské
železnice, a o návrhu člena Národního
shromáždění Gustava Navrátila
a soudr. (tisk č. 128) na postátnění
soukromých tratí v československé
republice (tisk 1825).
Po případě,
dojde-li zpráva tiskem do té doby:
2. zpráva ústavního
výboru o vládním návrhu zákona,
jímž se mění zákon ze dne 13.
listopadu 1918 čís. 38 sb. z. a n. o zemském
správním výboru pro Čechy, č.
t. 1833.
Jsou snad proti dnu, nebo proti dennímu
pořádku nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich. Prohlašuji návrh svůj
za přijatý.
Končím schůzi.