Předseda (zvoní):
Ke slovu není nikdo
přihlášen, debata je skončena.
Přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Také tento zákon je
kratičký - má pouze 3 paragrafy - a pozměňující
návrh nebyl učiněn, budeme hlasovat o něm
v celku. (Souhlas.) Námitek proti tomu není.
(Nebyly.)
Kdo tedy souhlasí s §
1., 2., 3. zákona, jak je obsažen ve zprávě
výborové, jakož i s jeho nadpisem, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon
je schválen v první čtení.
Přeje si pan zpravodaj slova
ke druhému čtení?
Zpravodaj posl. dr. Klouda: Nikoli.
Předseda: Kdo
souhlasí se zákonem, přijatým právě
ve čtení prvním, také ve čtení
druhém, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To jest většina. Zákon
jest schválen také ve čtení druhém
a tím odstavec druhý denního pořádku
jest vyřízen.
Přistoupíme k dalšímu,
jímž jest
3. zpráva finančního
výboru o vládním návrhu na
úpravu státní přirážky
k dani pozemkové (tisk 973) a o vládním
návrhu zákona, jímž se mění
§ 125. č. 7 zákona o osobní dani, dále
ustanovení o poválečných přirážkách
k přímým daním (tisk 1692). -
Tisk 1823.
Zpravodajem jest pan kol. dr. Fáček.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. dr. Fáček:
Vážené Národní shromáždění!
Finanční výbor
podává zprávu o dvou vládních
návrzích, z nichž první týká
se válečné přirážky k
daní pozemkové a druhý týká
se válečné přirážky k
přímým daním osobním.
Jak známo, donutila velká
finanční potřeba státu ve válce
rakouský stát k tomu, ze zavedl takové válečné
přirážky. Poněvadž finanční
potřeba našeho státu není nikterak menší,
tedy nastala nutnost, vybírání těchto
válečných přirážek prodloužiti
také na r. 1919 a 1920. Tím ovšem přirážky
tyto nabývají již jakési stálejší
povahy a následkem toho vtírají se nová
hlediska pro jejich posuzování. Zejména bude
nutno přihlížeti již také k tomu,
zdali poplatníci jednotlivých daní tyto přirážky
trvale unesou a za druhé, zdali tyto přirážky
vyhovují zřetelům daňové spravedlnosti.
O věci podána jest tištěná zpráva,
já si tedy dovolím jen z tohoto posledního
hlediska několik připomínek.
Daň pozemková platí
všeobecně za relativně nízkou. Přes
to, že sazba této daně po poslední úpravě
činí 22.7 %, přece jen je daň ta relativně
nízká, poněvadž je vyměřována
z t. zv. čistého katastrálního výnosu,
který je hluboko pod skutečným výnosem,
i předválečným. Na př. podle
výpočtů zemědělského
ústavu účetnického, jehož elaborátu
bylo také použito při poloúředních
pokynech pro oceňování zemědělského
majetku pro dávku majetkovou, vyplývá, že
předválečné výnosy podle různé
polohy půdy atd. jsou celkem dvakrát až pětkrát
vyšší, nežli výnos katastrální.
To by ovšem dopouštělo, aby válečná
přirážka k dani pozemkové byla vydatně
zvýšena.
Na druhé straně nutno
uvážiti, že pozemková daň je velmi
nestejnoměrná, poněvadž ocenění
katastrálního výnosu je velmi nestejnoměrné,
a pak také, že je základem pro přirážky
autonomní, které jsou zase místně
velmi různé a tím celkové zatížení
pozemkového důchodu je velmi nestejné. Proto
není radno, při zvyšování válečné
přirážky, jímž by se tyto nestejnoměrnosti
stupňovaly, jít do krajnosti.
Finanční výbor
navrhuje proto, aby se válečná přirážka,
která činí dosud 100 % k základní
dani, zvýšila na 200 % a jedině u půdy
lesní, vinic a zahrad, kde je notorické, že
výnos v letech válečných i nynějších
se zvýšil nepoměrně více, než
u jiných druhů pozemků, aby činila
400 %. Druhá daň, o kterou běží,
je všeobecná daň výdělková.
Zde padá na váhu, že břemeno základní
daně bylo již pro poplatníky zvýšeno
tím, že jsme zrušili kontingentování
daně a postup berní správy na to navázal
a poplatníkům skoro šmahem daň zvýšil.
Také tato daň jest
podkladem přirážek autonomních a tím
tedy jest již dán jistý ohled, aby válečná
přirážka nebyla příliš zvyšována.
Finanční výbor
navrhuje zvýšení sazby mimo nejnižší
třídu poplatníků, kteří
platí daň do 60 K - u těch má zůstati
při dosavadní sazbě -, při vyšších
třídách se válečná přirážka
postupně zvyšuje od 60 do 250 procent.
Třetí daň jest
zvláštní výdělková daň
podniků veřejně účtujících.
Tato daň sama o sobě jest již dnes břemenem
velmi značným, poněvadž s přirážkami
autonomních svazků pohlcuje často až
polovinu zisků těchto společností.
A při tom základem je zisk bilanční,
ze kterého není možno ničeho zatajiti.
Přes to však finanční
nouze našeho státu vedla finanční výbor
k tomu, ze přijal vládní návrh a navrhuje
ještě další zvýšení
přirážky válečné k této
dani, která dosud činila 20 až 100 procent
podle rentability. Nyní má býti zvýšena
na 80 až 150 procent.
Podstatné změny v úpravě
této válečné přirážky
jsou ty: Podle posavadního práva nastávala
nejvyšší poplatnost plným 100 procentem
tenkráte, když podnik vykazoval rentabilitu nejméně
14 %; ta to hranice se nyní posunuje, takže plná
sazba daňová 150 % nastupuje již při
rentabilitě 12 %.
Zdanění pak podle nejvyšší
sazby dřívější, totiž 100
%, nastane nyní již při rentabilitě
8 %. Tedy i ty podniky, které dříve platily
jen nejnižší sazbu 20 %, budou platiti 80 % všeobecně.
Nastane tím tedy značné znivelisování
zdanění, doposud více differencovaného.
Vedle toho se podle vzoru Rakouska
zavádějí úlevy pro jisté skupiny
podniků, totiž pro podniky obecně prospěšné
a podniky družstevní. Výhoda poskytovaná
podnikům družstevním jest ovšem také
dosti relativní. Propočítáme-li to
podrobněji, jest to vlastně výhoda pro podniky
družstevní, které proti vlastnímu svému
účelu, proti svému vlastnímu poslání
docílily vysokých zisků. Pro takové
družstevní podniky s vysokou rentabilitou se přirážka
k dani vlastně proti dřívějšku
sníží, takže budou platiti 80 % místo
dřívějších 100 %. Naproti tomu
družstevní podniky s normálním ziskem
budou platiti 80 %, kdežto dosud platily jen 20 %. To platí
o družstvech, která nejsou zvýhodněna
podle zák. z r. 1896. Při družstvech zvýhodněných
bude podobně: Družstva, která vykazují
abnormálně vysoký zisk, budou platiti také
80 %, kdežto dříve platila 100 %. Družstvo
s normálním ziskem bude platiti 50 %, kdežto
dříve platilo 20 %. Jest to jakási anomalie,
činí to dojem jakéhosi kapitalismu, vštěpeného
na družstevní socialismus. Já pro svou osobu
neschvaloval jsem tohoto postupu a náš klub přidal
se k tomuto stanovisku. Přednáším-li
tento návrh, činím to jako referent finančního
výboru, který se většinou hlasů
na tomto opatření usnesl. Při dani podniků
veřejně účtujících i
při všeobecné dani výdělkové
jest ještě další námitka, že
totiž to zvýšení nastává
jen u nás. V sousedním Rakousku zůstává
při původních sazbách nezvýšených.
V poměrech normálních, až soutěžení
mezi oběma těmito státy bude volné,
jest na pováženou, jestli takováto různost
daňových sazeb nebude na škodu našim podnikům,
jednotlivcům i podnikům společenským
a nebude-li omezovati jejich schopnost soutěže naproti
podnikům rakouským.
Přes tuto pochybnost přenesl
se finanční výbor v té úvaze,
že se jedná také zde o opatření
přechodná na 2 léta a že bude možno
při návratu normálních poměrů
také tuto věc upraviti účelněji.
Při dani důchodové,
rentové byl učiněn rozdíl mezi daní,
kterou platí příjemce důchodu přímo
a mezi daní, která se vybírá u peněžních
ústavů srážkou z vyplacených
úroků. První daň podléhá
autonomním přirážkám a tím
jest její břemeno citelnější
a proto tam bylo setrváno při dosavadní přirážce
válečné pouze 100 %. Naproti tomu při
úrocích, ze kterých se vybírá
daň srážkou, byla zvýšena sazba
válečné přirážky ze 100
na 200 %. Ovšem byly jisté skupiny úroků,
které již dle dosavadních předpisů
požívaly výhody, také zde propuštěny,
takže tato vyšší 200proc. přirážka
platila by jen pro úroky ze vkladů bankovních
a to ne ze vkladů kontokorentních, nýbrž
jen ze vkladů na vkladních knížkách.
Zcela jiné, zásadně
jiné, bylo stanovisko finančního výboru
i stanovisko vládního návrhu při válečné
přirážce k daní z příjmu.
Zde běželo o to, by základní progresívní
sazba této daně by!a přizpůsobena
dnešnímu změněnému nazírání
sociálnímu. S dnešního stanoviska mírná
progrese této daně neuspokojuje, a neuspokojuje
také okolnost, že při jisté výši
důchodů progrese končí. Tedy s tohoto
hlediska dlužno se dívati na navrženou silněji
progresivní sazbu válečné přirážky
k dani z příjmu, která je míněna
jako trvalá, takže při všeobecné
reformě zákona bude do základní sazby
započtena. Tato progrese zvyšuje se zejména
při statisícových důchodech značně,
takže přirážka se základní
daní představuje již 15 procent celkového
důchodu a velmi značně postihuje důchody
milionové, při nichž celkové zatížení
jde až do 30 procent.
Při této příležitosti
zmiňuji se o jedné z resolucí, které
finanční výbor zároveň navrhuje
váženému Národnímu shromáždění,
totiž resoluci o společnostech s obmezeným
ručením. Tyto společnosti platí daň
výdělkovou zvláštní jen potud,
pokud mají kapitál přes 1 milion korun, kdežto
společnosti s menším kapitálem podléhají
všeobecné výdělkové dani. Finanční
výbor měl za to, že tato různost nikterak
není odůvodněna, a žádal vládu,
aby učinila opatření, by společnosti
s obmezeným ručením byly podrobeny vesměs
téže zvláštní dani, kterou platí
společnosti akciové a jiné podniky veřejně
účtující.
Přirážka k daní
z tantiem zvyšuje se o 200 %. Pro úplnost dlužno
podotknouti, že z přirážek válečných
jako doposud jest úplně propuštěna daň
činžovní a daň domovní třídní,
poněvadž vyšší zdanění
činže považoval finanční výbor
i vláda za neslučitelné se zřeteli
zdravého a levného bydlení.
Finanční výbor,
vážení pánové, zabýval
se ve svém jednání také poměry
bernictví na Slovensku a přiznávám
se, že to byla kapitola velmi neutěšená.
Jest faktem, že na Slovensku daně, zejména
daně přímé docházejí
jen velmi posporu. Pan zástupce slovenského klubu
sám z vlastního podnětu si stěžoval
na tento stav věcí, ale nelze bohužel popřít,
že občanstvo na Slovensku samo, totiž jistá
jeho část, poštvaná nepřátelskou
agitací, neposkytuje pokynům svých poslanců
a nejvaznějším výzvám úředních
orgánů dosti ochotného sluchu. Také
však nelze na druhé straně tvrdit, že
naše úřady jsou úplně bez viny.
Uvádím jenom jeden případ. Jestliže,
jak se stalo, jíž v prosinci minulého roku
bylo zřízeno místo generálního
ředitele v Bratislavě, ale při tom od té
doby do dneška nebyla vymezena jeho působnost, než
pouze negativně všeobecnou formulí, jestliže
následkem toho ředitelé finanční
v jednotlivých župách jsou naprosto v pochybnostech,
ve kterých věcech jsou podřízeni jemu
a ve kterých věcech pražskému finančnímu
ministerstvu, po př. finančnímu referentu
při vládě bratislavské, z čehož
vznikají veliké zmatky, je to jistě stav
neuspokojivý, je to opomenutí, kterého nelze
přejíti bez výtky. Naše nesnáze
finanční na Slovensku prýští
ze dvou zdrojů. Především z různosti
předpisů zákonných. Na Slovensku platí
formálně doposud daňové zákony
uherské, které jsou na celé čáře
od našich odchylné. Teprve ve válečné
době byly na Slovensku zavedeny některé zákony
obdobné našim nynějším zákonům
z oboru daní přímých a jejich provádění
není ještě dokonalé. Ony se ještě
nevžily, tamější domácí,
uherské úřady se nestaraly, aby vybírání
těchto daní bylo propracováno, to platí
zejména o dani z příjmů a o dani z
válečných zisků, která jest
na této dani z příjmů založena.
Druhá nesnáz jest ta,
že organisace úřadů finančních
jest naprosto různá, tedy pro naše nazírání
nesrozumitelná. Vyměřováním
daní se zabývá celá řada různých
instancí, některé daně vyměřuje
sám notář, který jest s lidem velmi
srostlý a nemá dosti samostatné úřední
autority. Pak jsou zde různé komise, tak zvaná
poverenstva, která zasahují do vyměřování
daní svým způsobem, ale odchylným
docela od našeho. Při tom úřednictvo
tamější, které bylo převzato,
nesnaží se, aby zákony rázně
provádělo, notáři se nestarají
o to, aby nedoplatky daňové byly vybírány,
vyměniti však tyto úředníky za
úředníky naše není možno
jednak z politických důvodů a jednak proto,
že těchto úředníků sami
nemáme dostatek a že nestačili by jak počtem,
tak zejména také pro tamní poměry
svojí znalostí jazykovou.
To jsou veliké obtíže,
ze kterých není po názoru finančního
výboru možno vybřednouti jinak, nežli
když se provede co nejdříve unifikace slovenských
poměrů s našimi jak po stránce zákonodárství
daňového, tak po stránce daňové
správy.
V tom směru navrhuje finační
výbor resoluci č. I. Jest již usneseno, že
má býti zřízeno zvláštní
unifikační ministerstvo, které se podobnými
úkoly všeobecně má zabývati.
Může býti pochybnost o tom, je-li to cesta
nejúčelnější, nebylo-li by lépe,
aby při každém ministerstvu byl zřízen
zvláštní referát pro předměty,
které spadají do působností tohoto
ministerstva. Finanční výbor nechal tuto
otázku stranou a navrhuje resoluci, kterou se vláda
všeobecně vyzývá, aby v obojím
směru co nejdříve sjednáno bylo sjednocení,
ať tou neb onou cestou.
Pokud pak běží
o válečné přirážky, jak
se dnes máme o nich usnésti, není možno
okamžitě je přizpůsobiti daním
slovenským, poněvadž tamnější
systém daňový a jeho působnost nám
nejsou přesně známy.
Finanční výbor
nepovažoval za záhodno, ponechati toto přizpůsobení
válečných přirážek k slovenským
poměrům samé administrative, jak to původně
vládní návrh navrhoval; nepovažoval
to finanční výbor za vhodné, vlastně
v prvé řadě z ohledů na administrativu
samu, aby byla ušetřena této úlohy,
velmi choulostivé a nevděčné. Proto
pojato bylo do zákona ustanovení, že přizpůsobení
poměrům slovenským stane se zvláštním
zákonem, a vláda má býti resolucí
vyzvána, aby návrh tohoto zákona předložila
v nejkratší lhůtě, do tří
neděl.
Navrhuji jménem finančního
výboru, aby vážené Národní
shromáždění schválilo předloženou
osnovu zákona o válečných přirážkách
a tři resoluce k této osnově připojené.
Ještě o třetí
resolucí jsem se nezmínil. Ta směřuje
k tomu, aby povinnost, platiti daně přímé,
zejména daň z příjmů, se stala
skutečnou, všeobecnou povinností občanskou
a aby tedy nebylo žádných výjimek. Podle
dosavadního stavu byly z placení daní vyňati
důstojníci se svými služebními
požitky a faktickým stavem, který se vyvinul
ve válečných letech a který byl také
v posledním zákoně o úpravě
požitků státních zaměstnanců
dotvrzen, došlo k tomu, že také za státní
zaměstnance převzal stát placení daně
z příjmů na ne připadající.
V tomto zákone to bylo však označeno jako stav
prozatímní, přechodný, který
má býti odstraněn, jakmile to poměry
dovolí. V dnešních poměrech by nebyla
změna ještě možná, poněvadž
by v náhradu za odnětí této výhody
musil stát zase hned svým zaměstnancům
plat přiměřeně zvýšiti,
ale jest třeba dbáti toho, jakmile se drahotní
poměry zlepší, aby bylo toto stanovisko, odůvodněné
zřeteli státoobčanskými, uplatněno.
V tom smyslu vyznívá resoluce III., kterou finanční
výbor doporučuje k přijetí. (Potlesk).
Předseda: Přistoupíme
k debatě. Navrhuji po dohodě s pány
předsedy klubovními, aby stanovena byla lhůta
řečnická na 20 minut. Jest snad proti
tomu námitka? (Nebyla). Není jí. Návrh
můj je přijat. K slovu jsou přihlášeni
p. kol. Drobný, Horáček, Pik, Šolle.
Uděluji slovo prvnímu
zapsanému řečníku, p. kol. Drobnému.
Posl. Drobný: Vážené
Národní shromáždění! Vládní
návrh o válečných přirážkách
k přímým daním, který jste
právě slyšeli, jest nutno posuzovati se stanoviska
pouze přechodného. Není možno ihned
žádati, aby Národní shromáždění
v krátké době svého trvání
a své působnosti mohlo řešiti poměry
daňové takovou radikální reformou,
jaká by vyhovovala nejširším vrstvám
našeho poplatnictva. Podíváme-li se na historii
všech daňových systémů, které
vytvářely se v bývalém státě,
na jehož půdě stát náš byl
utvořen, vidíme, že ke každé řádné
reformě bylo potřebí mnoha let a ještě
žádná z nich nevyhovovala širším
potřebám občanstva tak, jak to bylo v zájmu
poplatnictva žádoucno. Proto i v této věci
jest nutno omeziti se pouze na ty nejnaléhavější
možnosti, kterých bylo možno dosáhnouti,
a stanoviti jaksi více méně nouzovým
způsobem určité reformy, které vládní
osnova v plné míře vyčerpává.