Jak z textu mírových
smluv, jež schvalujeme, i z historie celého našeho
zápasu o svobodu vyplývá, vůči
spojencům naše politika nemůže býti
než politika spojenecké věrnosti, upřímné,
loyální, otevřené spolupráce,
vedená oněmi vznešenými ideami, jež
za války nás spojily. Naše spojenecká
věrnost jest stvrzena krví našich vojáků.
Národ náš uznává plně
vše, co Francie, Anglie, Spojené státy, Srbsko
a Italie pro naši věc obětovaly a jak se zasadily
o uskutečnění našich cílů.
Nezapomeneme toho nikdy!
Mírové smlouvy podepsaly
dosud z bývalých našich odpůrců
Německo a Rakousko. Přejeme si, aby ratifikace mírových
smluv přivedla náš stát k tomu, abychom
zahájili co nejdříve a plně rozvinuli
ve stycích s těmito sousedy období míru.
Dosáhli jsme své státní
samostatnosti otevřenou, čestnou revolucí.
Otevřená, čestná a naprosto loyální
budiž naše politika dobrých sousedů v
míru. Jsou to především styky hospodářské,
jejich obnovení na novém základě jest
ve společném zájmu našem i našich
sousedů. Společné hranice, vzájemnosti
dopravní, souběžný vývoj hospodářský
a sociální dává tu rámec, v
němž se, jak doufáme, normální
naše styky harmonicky vyvinou.
V den schválení mírových
smluv vzpomínáme s pohnutím, láskou
a vděčnosti všech těch bezejmenných
tisíců, z jichž krve vyrostla československá
republika. Schválením mírových smluv
jest pro náš stát ukončena světová
válka a proto znovu vyslovujeme přesvědčení,
že v nejkratší možné době,
za nejúčinnější součinnosti
spojenců budou vráceni vlasti spolubudovatelé
její svobody v Sibiři. Stejně nutná
jest co nejrychlejší konečná repatriace
všech příslušníků naší
republiky, kteří v důsledku válečných
událostí dosud jsou drženi v cizině.
Klub československé
strany pokrokové vyslovuje při této příležitosti
nejhlubší dík a uznání všem,
kdož s krajním úsilím pracovali
na této mírové smlouvě". (Výborně!)
Předseda:
Udělují slovo poslednímu řečníku
zapsanému, panu kolegovi dru Mazancovi.
Posl. dr. Mazanec: Vážené
shromáždění!
Jsem pověřen, abych
jménem klubu československé strany lidové
učinil toto prohlášeni:
"Klub nese velmi těžce,
že i v otázce ratifikace mírových smluv
postupuje se v tomto váženém sboru se spěchem,
který nikterak neodpovídá ani důležitosti
předmětu, ani neukazuje na pietu a svědomitost,
o jaké mluví důvodová zpráva,
předložená Národnímu shromáždění
teprve o půl třetí hodině - tedy současně
se zahájením jednání sněmovního.
Překotnost ta, kterou klub náš měl příležitost
vytýkati již tolikráte, není ani v nejmenším
na prospěch řádného sněmovního
jednání, ale neslouží ani vládě
naší ke cti a neposlouží také nikterak
naší vážnosti mezinárodní.
Z toho důvodu, jakož i proto, že považujeme
každou změnu mírových smluv předložených
k ratifikaci za vyloučenou, a nechtějíce
v této chvíli - pro stát náš
i náš národ československý tak
vážné, ba přímo osudové
- přicházeti s kritikou dosavadního způsobu
vladaření zejména na Slovensku, se kterým
se nemůžeme stotožnit a před jehož
důsledky vládu co nejdůrazněji varujeme,
omezujeme se na stručné prohlášení,
že strana československá lidová neodmítá
dáti souhlas k ratifikaci všech předložených
smluv mírových a plně se staví také
za resoluce zahraničním výborem váženému
Národnímu shromáždění
k schválení předložené, nemajíc
jiného přání, než aby všechny
naděje, skládané národy téměř
celého světa do nové, lepší,
spravedlivé a opravdu demokratické úpravy
poměrů mezi národy a státy došly
vyplnění a aby zejména nová Společnost
národů, smlouvami mírovými v život
uvedená, doznala všude plného pochopení
a stala se - na zříceninách starého,
nesvobodného, nedemokratického a násilnického
světa - zárukou šťastné budoucnosti
lidstva, založené na právu, spravedlnosti a
svobodě. Jako Slované litujeme toho, že největší
stát slovanský, který pro osvobození
Evropy tolik krve a životů obětoval, byl židovskými
intrikami, bolševickými hesly, komunistickou hrůzovládou
uvnitř rozvrácen a tak připraven o všechno
ovoce krvavých zápasů za osvobození
lidstva a zbaven na chvíli pro celé Slovensko, ale
zejména pro náš a jihoslovanský stát
tak důležitých zastoupení v konferenci
mírové. Naše strana vítá vřele
zejména i záruku ochrany, jaká zaručuje
se minoritám národnostním i náboženským
v našem státě, jsouc plně přesvědčena
o tom, že stát náš i vlády, které
co nejdříve ze všeobecných svobodných
voleb do nového Národního shromáždění
vzejdou, jenom tehdy budou se svých velikých úkolů
a těžkých povinností, když si budou
plně vědomy toho, že bez plné spravedlnosti
ke všem státy - dle slov velkého učitele
církevního, sv. Augustina - nejsou, než velkými
pelešemi lotrovskými. Bez spravedlnosti, náboženství
a mravnosti neobešly se ani největší státy
světa a neobejde se - jak pěkně připomíná
i náš president Masaryk ve svém nejnovějším
poselství - ani naše mladá československá
republika.
V úpravě hranic politických
těžce neseme, že se nepodařilo zástupcům
našim na konferenci mírové, aby pojaty byly
do státu našeho i české obce na Ratibořsku,
Hlubčicku a Kladsku, které nejen etnograficky, ale
i historicky tvořily po staletí součást
českého státu. Zvláště
Moravanů bolestně se dotýká, že
pravý břeh řeky Moravy nebyl přiřčen
celý našemu státu, a při tom zároveň,
že území cáhnovské, kde ještě
před 15-20 lety se česká kázání
konala, zůstalo mimo hranice státu. Rychlá
regulace Moravy a tím i jeden z předpokladů
pro řádnou úpravu našeho vodního
hospodářství je takto neobyčejně
ztížena, ne-li na čas vážně
ohrožena.
Že mírová smlouva
nezabezpečila nám plně celého Těšínska
a nepřinesla nám bezvýhradné integrity
celého Slovenska, bylo z největších
bolestných překvapení celého národa.
Že bychom měli třeba jen píď země
české nebo slovenské ztratit, k tomu nikdy
nepřivolíme.
Ke konci považujeme za nutné,
vysloviti své podivení, a jistě oprávněné,
nad tím, že, ač ve smlouvách mírových
i při celém jednání mírovém
stáli jsme v řadě národů a
států, vycházejících jako vítězové
ze světové války, přece řadou
ustanovení v těchto smlouvách byli jsme poškozeni
hospodářsky a finančně.
Přes všecky své
námitky a obavy, jež proti jednotlivým ustanovením
smlouvy mírové chováme, neváháme
vysloviti díky všem národům dohody,
kteří spolupracovali na našem osvobození,
jakož i všem svým zástupcům, kteří
nás na mírové konferenci zastupovali, a neváháme
prohlásiti, že budeme pro ratifikaci smluv hlasovati"
(Výborně!)
Předseda
(zvoní): Slovo si vyžádal pan ministr
zahraniční dr. Beneš. Uděluji
mu je.
Ministr zahraniční
dr Beneš: Slavné Národní shromáždění!
Při příležitosti
diskuse o ratifikaci mírových smluv není
možno, abych se nezmínil ještě jednou
několika slovy o některých našich problémech
zahraniční politiky v době dnešní
a o brzké budoucnosti. Jak již zde bylo naznačeno,
je moment, v němž budeme ratifikovati první
své mírové smlouvy, v moderní historii
našeho státu okamžikem velmi důležitým
a domnívám se, že při té příležitosti
je dobře, říci několik slov také
s celkového hlediska, co pro nás ratifikace mírových
smluv může znamenati a co má znamenati.
Problém našeho národa
stavěn byl v minulosti v různých formách
a jsme si ještě všichni vědomi všech
těch diskusí a vzpomínáme, jak často
býval to problém bolestný. Vždycky vyhraňoval
se v pocitu strachu o budoucnost, o existenci národa a
není pochyby, že když dnes poprvé v moderní
své historii máme dáti souhlas k mírovým
smlouvám, že opět problém ten staví
se ve formě otázky: jak bude vésti Československá
republika svou celkovou politiku, aby obstála v boji států
a národů evropských, aby zachovala svoji
existenci a vyřešila tak problém existence
našeho národa vůbec? Tu musíme se dívati
nejen na jeho minulost a na všechna naučení,
která nám dává právě
historie jak dřívějšího našeho
samostatného státu, tak také pozdější
historie našeho nesvobodného národa, musíme
se mimo to dívati také na celkovou situaci evropskou,
neboť směrnice naší zahraniční
politiky mohou býti jen výslednicí sil a
faktorů, které představují náš
národ jako celek, a sil a faktorů, které
z vnějška na náš národ budou působiti
a nutiti ho v mezinárodní politické konstelaci
zaujmouti určitá stanoviska a určité
směrnice. Podívejme se nejprve na tyto mezinárodní
faktory a síly, které z vnějška budou
určovati situaci československého národa
v okamžiku právě, kdy vstupujeme také
legálně, abych tak řekl, se stanoviska mezinárodního
práva do společnosti všech svobodných
národů. Je třeba právě vidět
tyto síly a faktory mezinárodní, které
budou určovat stále a hned v nejbližší
budoucnosti celou naši existenci. Není pochyby, že
z války vychází celá Evropa v rozvratu:
je to rozvrat politický, rozvrat mravní, rozvrat
ekonomický a finanční, a že namnoze
nalézáme se ve stadiu značné anarchie
stále ještě dnes a že veškeré
snažení všech národů a států
nese se k tomu, aby všemožným způsobem
z této anarchie se dostaly. Dvě věci neustále
a neustále přicházejí na mysl těm,
kteří chtějí proniknouti k podstatě
dnešního rozvratu, resp. kteří chtějí
proniknou ti k příčinám, proč
z tohoto rozvratu nemůžeme se rychle dostati. Za prvé
je to naprostý nedostatek nějakého přesného,
systematického, methodického, vědecky založeného
plánu budoucí evropské politiky, který
nenalézáme dnes kolem sebe vůbec nikde.
A za druhé je to úžasný
nedostatek schopných lidí. Tento nedostatek schopných
lidí jeví se bezpodmínečně
dnes u všech národů; je to důsledek
války, je to důsledek mravního rozvratu,
který válka přinesla a ovšem také
ten fakt, že rozvrat ve všech státech jest tak
veliký, že lidská síla těžce
na něj stačí, takže i těch několik
málo lidí, kteří jsou nuceni zabývati
se řešením velkých problémů,
brzo se opotřebuje a stávají se pro další
život politicky neschopnými. Musíme konstatovati,
že situace před válkou po této stránce
byla rozhodně lepší. Především,
ať již kritisujeme sebe rozhodněji a ostřeji
celé politické systémy před válkou,
musíme také konstatovati, že před válkou
existovaly určité systémy zahraniční
politiky evropské. V té době existovaly právě
v Evropě tři velké politické systémy,
které vyplňovaly veškerou politiku evropskou
a do značné míry i politiku světovou.
Byla to alliance francouzsko-ruská, byl to trojspolek německo-rakousko-italský
jako protiváha francouzsko-ruské alliance, doplněné
dohodou anglicko-francouzskou v posledních dobách
před válkou, a konečně byl to třetí
systém, který způsobem jaksi zvláštním
nadřaďoval se těmto dvěma politickým
systémům Evropy a vybočoval z dohody těchto
dvou systémů posledních třiceti let
evropské politiky, totiž samostatný pangermánský
plán Berlín-Bagdad. Je těžko stanoviti,
do jaké míry právě tento systém
koalice velkých mocností přivodil dnešní
válku, není pochyby, že vedle vnějšího
koalování se mocností byla zde ještě
řada jiných důvodů, pro které
válka vzniknouti musila, ale jisto je, že tyto systémy
měly značnou spoluúčast na vyvolání
evropské války. V každém případě
dlužno však konstatovati, že situace evropská
v celé historii byla vždy taková, že jisté
systémy politiky bylo nutno tvořiti a jest nutno
tvořiti, a zdá se, že právě dnes
jsme v době, kdy znova začínají se
tvořiti. Viděli jsme, že za války již
vytvořil se nový systém politiky evropské,
systém národů spojeneckých a sdružených,
který se sloučil úplně v boj proti
Německu, kde téměř celý svět
postavil se proti centrálním mocnostem, a že
tudíž vytvoření pangermánského
plánu jako nového systému politického
vyvolalo právě ten protichůdný systém
mocností spojených a sdružených za tím
účelem, aby plán pangermánský
byl zničen. Spojenecký blok dospěl k vítězství,
diktoval podmínky příměří
a sešel se na konferenci míru v Paříži
a začal zkoumati z blízka jednak zájmy své,
jednak zájmy jednotlivých mocností a jednak
hledal směrnice budoucí evropské a světové
politiky po uzavření míru vůbec. Viděl,
že bývalý systém nestačí,
a za tím účelem právě také
ten systém spojených a sdružených mocností
začínal se jeviti jako systém bývalé
staré taktiky a methody politické a hledal se nový
systém politický, který byl vyjádřen
právě v ideji "Ligy národů".
Jestliže takto prohlédneme situaci zahraniční
politiky a chceme-li ji systemisovati, vidíme, že
zahraniční politika před válkou a
ve válce vyhranila se asi v této formě. Na
konferenci mírové ukázalo se okamžitě,
že systém Ligy národů nestačí,
poněvadž zájmy jednotlivých států
brzo ukázaly se protichůdnými a zejména
ukázalo se, že celý plán Ligy národů
jest do velké míry koncipován schematicky
a nebyl dosti životní. A za tím účelem
právě proto, že nemohl vstoupiti v životnost,
ukázala se nutnost, zejména z praktických
důvodů, určité politiky, z důvodu
rozvratu v Evropě vůbec a z důvodu, že
zanikla velká ruská říše, která
na počátku v systémech politických
předválečných spolupůsobila.
Poznalo se na konferenci mírové, že prozatím
jest nutno, znova nějakým způsobem vytvořiti
nový politický systém, a utvořil se
právě pokus na konferenci mírové,
vedle té koncepce, "Ligy národů"
ještě ad hoc vytvořiti jistou koalici a jisté
principu nové evropské politiky.
Tento prozatimní - abych tak
řekl, nový - systém vyhranil se v tom, že
byla učiněna dohoda mezi Francií, Anglií
a Amerikou na event. ochranu proti Německu a na druhé
straně vzhledem k tomu, že centrální
mocnosti byly rozvráceny a že byla zde ruská
bolševická revoluce, která zdála se
ohrožovati ostatní státy také rozvratem,
byl učiněn pokus, utvořiti vedle této
zvláštní koalice na západě také
jistou koalici na východě, která prozatím
jeví se v jistém provisorním bloku polsko-rumunském.
Vedle toho ovšem vyskytla se velmi vážná
otázka již na konferenci mírové, jakým
způsobem vyřešiti systém centrální
Evropy, poněvadž právě na jedné
straně rozvrat v Rusku a na druhé straně
jistý, zdánlivý nebo i skutečný
rozvrat v celé Evropě, specielně na bývalém
teritoriu Rakousko-Uherska a na Balkáně, vyžadoval
za každou cenu se strany mírové konference
a ostatních spojených mocností, vytvořiti
rychle něco, co by nejrychleji přivedlo normální
stav, stav míru a možnosti, vrátiti se všem
západním mocnostem do situace normální,
předválečné.
A tu přicházím
k otázce naší situace v centrální
Evropě a našich poměrů právě,
za těchto okolností, když dnes ratifikujeme
mírovou smlouvu, jakým způsobem dalo by se
prakticky dívati na systém centrální
Evropy a otázku balkánskou a vůbec otázku
těchto systémů politických.
Systém provisorní bariéry,
který byl postaven Polsko-Rumunskem na výhodě,
na západě se jistě neudrží právě
proto, poněvadž na západě a vůbec
na mírové konferenci byli si vědomi provisornosti
dnešního stavu centrální Evropy a provisornosti
dnešního stavu na Balkáně.
Již během jednání
mírového je třeba, právě to
velice zdůrazniti s našeho vlastního, národního
stanoviska: že problém bývalé rakousko-uherské
monarchie stále se zdvihal a zdvihá se dosud. Ty
snahy o jistou reorganisaci všech těch území
na půdě bývalého Rakouska jeví
se stále a stále a budou se jeviti postupem doby
opětovně.
Vzhledem k tomu, že západním
mocnostem jeví se situace v centrální Evropě,
již my jsme více méně středem,
stále nejistou, jest a bude neustále na západě
snaha, vytvořiti právě v centrální
Evropě jistý nový politický systém,
ve kterém bychom my se dostali do jistého rámce,
kádru a ve kterém by právě utvořila
se taková konstellace, která by západním
mocnostem na jedné straně zajistila bezpečnost
proti expansi Německa na východ, a na druhé
straně, aby všude mohly nastati na poli politiky vnitřní,
ekonomickém a finančním normální
poměry. Je to zájem přirozený, protože
zejména po této válce vztahy jednotlivých
států jsou tak intimní, že není
možno, aby zájem na této nové organisaci
u všech států zásadně nebyl co
možná největší.
Za takovýchto okolností
- a já se při této příležitosti
zmíním trochu objektivně o tom, jak se na
nás cizina dívá - západní státy
s neobyčejnou pozorností sledují nejen, jaká
bude příští naše politika, ale
sledují také, jaké vlastně dnes, po
celoroční vlastní své existenci, můžeme
skýtati naděje do budoucnosti a do jaké míry
již dá se s námi a s ostatními našimi
sousedy počítati, aby ta konsolidace v celé
Evropě rychle nastala.
Zdá se mi, že jest naprosto
nutno počítat s tím, že budeme hned
po ratifikaci míru nuceni hledět reorganisovat poměry
kolem sebe a u nás, t. j. reorganisovat tu novou konstelaci
v centrální Evropě s docela určitým
pevným plánem, docela přesně vyhraněným
programem, a právě z toho důvodu chci se
zmínit vedle těch speciálních otázek,
které se týkají nás přímo,
o možnosti, jak tyto plány musí býti
pojaty a jak mohou býti eventuelně postupem doby
realisovány.
Především, co
se týče jisté kritiky mírové
smlouvy se strany jednotlivých pánů řečníků,
uznávám plně, že nebylo docíleno
v mírových smlouvách všeho, čeho
bychom byli rádi docílili. Především
Kladsko, řešení otázky těšínské,
hranic slovenských, otázka reparační
komise, otázka určitých hospodářských
klausulí, to všechno, jak páni řečníci
zde již velice jasně osvětlili, přirozeně
i s naší strany jednak se strany zahraničního
ministerstva, jednak se strany delegáta na mírové
konferenci - to vše musím uznat a uznávám,
ale dodávám hned: naše situace jest přec
jen nepoměrně lepší než všech,
kteří byli v podobné situaci, a musím
dáti spravedlnosti průchod v tom, že skutečně
na mírové konferenci ta idea, ten duch spravedlnosti,
koncepce jistého spravedlivého řešení
těch jednotlivých otázek byla skutečně
co možno důsledně aplikována a, jestliže
se v té či oné věci nám neučinilo
zadost, jak již bylo řečeno, nebylo to proto,
že snad někdo proti nám vystupoval, že
snad někdo neměl k nám dostatečných
sympatií, bylo to daleko více, řekl bych,
široké, hodně objektivné pojímání
celkových otázek, a i v těch otázkách,
ve kterých se cítíme co nejvíce dotčeni,
viděli jsme, že se všech možných
stránek jednotlivé problémy byly pojímány
a diskutovány ode všech našich spojenců,
ode všech velmocí a že konec konců ta
dobrá vůle, spravedlnosti dáti průchod,
i když se proti nám řešily otázky,
vždy dobrá vůle na všech stranách
byla.