Pátek 7. listopadu 1919

9. Každý stát musí organisovati dozorčí službu, na níž budou súčastněny i ženy, aby se zajistilo provádění zákonů a předpisům o ochraně dělnictva".

A nyní běží o to, jak se budou zásady tyto praktikovati a uváděti v život. A tu konference práce, která již je částí Společnosti národů a všech těch mírových snah, která se právě nyní koná, má následující denní pořádek, jak jste patrně snad již četli. A sice denní pořádek jest tento:

1. Provedení zásady 8hodinového dne aneb 48hodinového týdne.

2. Otázky, vztahující se na prostředky, jak předejíti nezaměstnanosti a čeliti jejím následkům.

3. Zaměstnání žen: a) před porodem nebo po porodu, v to počítaje otázku náhrady nákladů, spojených s mateřstvím; b) při pracích nočních; c) při pracích zdraví škodlivých.

4. Zaměstnávání dětí: a) věk připuštění ku práci; b) práce noční; c) práce zdraví škodlivé.

5. Rozšíření a provedení úmluv mezinárodních, přijatých v Bernu roku 1906, o zákazu noční práce žen, zaměstnaných v průmyslu, a o zákazu upotřebení bílého kostíku v zápalkovém průmyslu.

Tedy, jak vidíte, program úplný, program, který se prakticky počíná prováděti. Je přirozeno, že se přivalila veliká vlna sociální, která kapitalismus i s militarismem poněkud zatlačila socialismem a nyní se to počíná realisovat. Válkou, kterou měl býti kapitalismus a militarismus do nedozírna posílen, vlastně byl kapitalismus i militarismus rozvrácen a následkem toho nastává mezi moudrými a prozíravými lidmi nová orientace o organisaci práce, a abych tak řekl, o organisaci celé společnosti lidské.

Ovšem já nevěřím, že by se to dělo z čisté lásky k dělnictvu. Děje se to ze strachu před bolševictvím. (Tak jest!) Ale nám jest to jedno, ať se to děje z té neb oné příčiny, jen když se to děje. (Zcela správně!) Lidí rázu Masarykova nemáme mnoho, kteří to dělají z přesvědčeni a z lásky k národu, z lásky k jeho podkladu, dělnému lidu. (Souhlas.)

My přirozeně dnes, když se na tuto věc díváme, musíme to s tím větší radostí vítati, poněvadž jest nevyhnutelně nutné, mají-li býti naše sociálně politické reformy zachovány, mají-li býti rozmnožovány, že musí býti postaveny na mezinárodní půdu. Jinak bychom konkurenci státu, řekněme na příklad: sousedního, kde by byla delší doba pracovní, kde by byly horší podmínky sociální a mzdové, nevydrželi. Z toho důvodu stojíme na tom stanovisku již dávno, že tyto věci právoplatně pronikavě a opravdu prakticky a účelně lze řešiti jen na půdě mezinárodní. (Výborně!) Ovšem my jsme za to zle zkoušeli po dlouhá léta. Jak se řeklo slovo internacionalismus, tak se hned na to hnalo útokem a říkalo se: neběží o internacionalismus, běží o protinárodní stanovisko. Dnes najednou máme jako jedině možnou zásadu státně politickou sociální internacionalismus. Máme internacionální společnost národů, internacionální úřad práce, nyní internacionální konferenci a všechno internacionální, poněvadž se poznalo, že jiným způsobem tyto věci účelně nelze řešiti. (Výborně!)

Jest to pro nás zvláště důležité, poněvadž české dělnictvo bylo nevyvinutými hospodářskými poměry, nedostatečnou industrialisací nuceno, aby hledalo práci za hranicemi. Chodilo do Vídně, - tehdy to ještě nebylo za hranicemi - ale chodilo zejména do Německa ve statisících. Utíkalo až do Ameriky a nejenom to, že tam pracovalo a nejlepší své síly zanechalo, bylo ještě jim opovrhováno, poněvadž státy tehdejší to považovaly, a také nám to bylo ve Vídni několikrát řečeno, za nějaké dobrodiní, když tam dělník pracuje. Ale po čase se poznalo, že vlastně ti dělníci dělají tomu státu dobrodiní, když tam pracují, poněvadž nedostanou nikdy zaplaceno všechno to, co tam vykonali, nýbrž že určitou část všichni ve státě tom stráví a spotřebují a zbývá šťastným jednotlivcům jenom malá část na jejich úspory. Lví podíl jejich práce zůstával tam ve prospěch státu a kapitalistů cizích. (Tak jest!) Tedy ta orientace dnes již jest pevně stanovena a národohospodáři již nemluví o tom, že stát, který přijímá cizozemské dělníky do práce, je podporuje, nýbrž opačně praví, že tito dělníci jsou dobrodiním tohoto státu. (Výborně!)

Naše české dělníky zejména toto velice pálilo, když nás vysávali, odírali a ještě nám házeli tu potupu v obličej, že máme býti rádi, když nás někde trpí, když nás někde živí.

Pánové, oč se tedy vlastně dnes usiluje? Zřizuje se Společnost národů. Ta zřídila valné shromáždění zástupců členů národů. Této společnosti jest podroben mezinárodní úřad práce, dále konference zástupců, jež zvolí správní radu mezinárodního úřadu práce, pak jest, když by vznikly spory, vyšetřující komise a konečně stálý mezinárodní dvůr soudní. Kdyby přes všecko to ani ta vyšetřující komise, ani ten mezinárodní dvůr nemohly zjednati nápravu, lze ji vynutiti usnesením o trestním opatření rázu hospodářského proti tomu, kdo by nechtěl dodržeti smlouvy sjednané a námitkám nebo stížnostem se podrobiti. Ovšem jedno tam je ještě, co nás příliš netěší, a sice zastoupení dělnictva považujeme za nesprávné, a sice proto, poněvadž to zastoupení tvoří jenom jednu čtvrtinu. Všude je to rozděleno tak, že polovinu všech zástupců jak v té konferenci, tak v mezinárodnímu úřadu práce, tak v mezinárodním soudním dvoru a ve správní radě, že polovici těch, kteří tam rozhodují, tvoří zástupci vlád. Druhá pak polovice jest rozdělena na zaměstnavatele a na dělníky, takže vlastně dělníci tvoří 1/4 a zaměstnavatelé také. A tu ovšem, když se podíváte na poměry, vidíte, že zaměstnavatelé vždycky mají spíše pomoc zástupců států, než dělníci. Když potom k tomu ještě uvážíte, že dělníci přece nemají všude tak dobré a schopné organisace, aby se mohli brániti proti zaměstnavatelům i proti státu, poznáte, že dělníci jsou zde ve velké nevýhodě. Budou tam otázky velice ožehavé, bude se velmi často hlasovati a hlasování bude rozhodovati o sociálních, pracovních a mzdových poměrech dělnictva.

A tu myslím, že by bylo nutno, aby nastala také úplně nová orientace o právu dělnickém. O něm se doposud ještě velmi málo mluvilo, ale myslím, že bude musiti býti zvláštní právo dělnické vytvořeno, poněvadž zde neběží jen o hmotné statky, zde běží - a právě nyní se nám to ukazuje - velmi často o životy, o existenci celých vrstev národa, o existenci těch vrstev, které jsou vlastně podkladem jeho zdatnosti a síly.

Uvážíme-li na př. jen o rozdílném nakládání s dělníky onemocnělými, úrazem stíženými, invalidními nebo starými a se zřízenci státními, musí nám přece jen tanouti na mysli, že tak to dále jíti nemůže. Já nechci tím říkati, že se státním zřízencům nějak velmi dobře daří, ale když již zásada humanity šla tak daleko, že se jim platí mzda, i když jsou nemocní, když se jim stane úraz, když se stanou invalidními nebo starými, ptám se, jak bylo možno, že doposud nemáme ještě zvláště ani starobní a invalidní pojištění pro dělníky, kteří si nemohli ničeho ušetřiti a kteří nemají možnosti, aby byli živi? (Souhlas.) Slyšel jsem mluviti, že budou musiti býti také upraveny poměry staropensistů a zlepšeny nejméně o 80 až 100%. Mají málo, - plně to uznávám - ale když staropensisté, proč pak ne také dělníci?

Tedy ta věc, myslím, že také vyžaduje nápravy, poněvadž, pánové, dnes bolševismus a to, co se o tom říká, jeví se ve zvláštních formách. Na příklad v Americe v únoru zavřeli 3.000 všech známých socialistů, aby se uchránili, - bylo to tedy takové profylaktické opatření - aby se tam nezahájily stávky a sociální hnutí. Prosím, ti byli zavřeni, a podívejte se, jak to tam dopadá, jaké jsou tam ohromné stávky! A v Anglii rovněž tak.

Tedy dobré sociální reformy, dobré sociální reformní zákonodárství jest nejlepší závorou před každým bolševismem, jehož si nepřejeme my, ale myslím, pánové, také ne vy. (Výborně!)

Tedy v této věci, myslím, že by u nás mělo proniknouti to nazírání, že, čím větší reformy, čím lepší sociální postavení dělnictva, tím větší také ochrana a bezpečnost před jakýmikoliv sociálními otřesy. (Výborně!)

Ovšem já doznávám také dle pravdy, že v republice československé leccos již bylo provedeno, že v některých věcech jsme již před druhými, ale ovšem ještě nutno pracovati dále, abychom se dostali tam, kde jsou ti nejpokrokovější.

A tu snad nebude od místa, když se poněkud rozhlédneme po světě, jak to vypadá. A tu v prvé řadě - poněvadž je zde v tom mezinárodním úřadu práce a v té konferenci těch zástupců uvedeno, že osmihodinná doba pracovní, ochrana při práci atd., jsou nejdůležitějším předmětem jejího jednání, tak, myslím, nebude škoditi, když se poněkud poohlédneme, jak to vypadá u nás a jak to vypadá jinde.

Osmihodinový pracovní den je zaveden:

1. V Československu, Holandsku, Norsku, Švýcarech, Uruguaji, Novém, Zélandě; zde zákon stanoví zákaz pracovati v pracovních dnech více než 8 hod. denně nebo 48 hod. týdně, případně poměrně v delší době, a určuje výslovně průmysly, zaměstnání, případně kategorie zaměstnanců, kde dovoleny jsou výjimky.

2. Ve Francii, Španělsku, Polsku, Portugalsku, Ecuadoru, Panamě, Finsku, Rusku, Rakousku; zde stanovena je 8hodinová doba pracovní za den nebo 48hodinová doba pracovní za týden, resp. poměrná doba, doba pracovní v době delší jako všeobecné pravidlo, jehož praktické provedení ponechá však zákon zcela administrativě.

3. Ve Spojených státech australských, Queenslandu, Novém Jižním Walesu, Victorii, Jižní a Záp. Australii, Tasmanii, více státech Sev.-americké Unie a více provinciích Kanady; zde ponecháno je úmluvě zaměstnaných a zaměstnavatelů, jakou pracovní dobu chtějí v podniku zavésti, při čemž 8hodinová doba pracovní je normálem, práce nad ni pak musí býti placena jako práce přes čas.

V poslední době zavedly 8hodinovou dobu pracovní Švédsko a Belgie.

Mimo tato všeobecná zákonná omezení jsou v různých státech zákony, jednající o pracovní době pouze pro jednotlivé doby průmyslu a jiných zaměstnání. Na př. v Anglii v dolech uhelných; v Dánsku při nepřetržité výrobě, v Italii, U. S. A., Rumunsku, při státních drahách. (Posl. Merta: Nejsme sami!) Ne, nejsme sami.

Pokud se týče nezaměstnanosti, tu se praví: v naší republice připravuje se právě zákon o pojištění proti nezaměstnanosti. V jiných státech takové předpisy již delší dobu existují, panuje v nich však veliká pestrost a jsme celkem v tomto oboru teprve ve stadiu pokusném.

Ze značné řady dotyčných opatření chci načrtnouti dnes pouze několik méně známých, při tom však pozoruhodných případů.

V první řadě týká se to Dánska. Zákony z 9. dubna 1907 a z 8. dubna 1914 zaručují státní a obecní subvenci ku nezaměstnanostním fondům uznaným, jichž bylo v roce 1914 55 se 131.113 členy.

Uznané takové fondy mají nárok na státní subvenci do výše 1/3 celého příspěvku; v žádném případě nesmí tato subvence činiti více než 250.000 K pro jeden fond. Obec může usnésti se na subvenci, činící buď polovinu subvence státní, neb 1/6 celkové podpory fondu. Celkový obnos subvence veřejné nesmí přesahovati 100% příspěvku členů. Žádný člen nemá nároku na podporu, pokud nepřispíval do fondu pravidelně aspoň 1 rok. Žádná podpora neskytá se v nezaměstnanosti, zaviněné stávkou neb výlukou, chorobou neb invaliditou, ani členům, kteří opustili práci z nedostatečného důvodu neb byli-li uvězněni neb mají chudinskou podporu, neb konají vojenskou službu neb zamítli přiměřenou práci jim nabídnutou.

Podpora členů musí býti nejméně 50 oerů a nejvíce 2 K; nesmí přesahovati 2/3 průměrné mzdy v pracovním oboru a místě pobytu nezaměstnaného; podpora nesmí se platiti déle než 70 dnů v roce; člen, jenž dostává nejvyšší podporu po 3 následující léta, musí býti vyloučen z požitků další podpory na jeden rok, během níž musí platiti plný příspěvek. Žádná podpora neplatí se v prvních 6 dnech nezaměstnanosti, v sezonních určitých pracích, sezonách, 15 dnech, s výjimkou svolení ministra vnitra.

Revise uznaných fondů patří inspektorovi nezaměstnanosti. Ústřední shromáždění, k němuž každý fond posílá jednoho delegáta, zvoleného výborem fondu ze členů (na 1000 členů připadá 1 delegát), schází se ročně a pojednává za předsednictví inspektora nezaměstnanosti o agendě fondů a spolupráci mezi nimi, a volí členy komise, která stanoví pravidla pro tuto kooperaci fondů.

Holandsko.

Zde platí systém dobrovolného pojištění prostřednictvím dělnických organisací. Asi 95 organisací se 240.000 členy skýtá podporu v nezaměstnanosti svým členům, kteří řádně platili příspěvky. Podpora skýtá se maximálně na dobu 24 až 91 dnů po čekací době 2 až 6 dnů.

Zákon o nezaměstnanosti z roku 1917 zaručuje subvenci nezaměstnanostních fondů, z nichž polovici platí obec a polovicí stát. Výše subvence řídí se dle výše příspěvků, placených členy a nesmí pravidelně přesahovati 100% jich.

Norsko.

Zákon z června 1906, doplněný roku 1908, stanoví, že stát hradí 1/3 požitku placeného uznanými fondy nezaměstnanostními a určuje nejvyšší obnos podpor, jež mají býti placeny členům za rok, na 90 dnů v obnose polovice průměrné mzdy v onom pracovním oboru. Takových fondů jest dnes 29 s 90.000 členy.

Španělsko.

Zákon z 19. března 1919 zaručuje roční státní příspěvek všem podpůrným společnostem dělnickým, jež existují za jediným účelem pojištění proti nedobrovolné nezaměstnanosti. Stejně jiným podobným společnostem, které mají odlišné fondy pro podpory nezaměstnanostní a podrobí se zákonným organisacím. Výše subvence rovná se příspěvkům, vybíraným od členů. Společnost, žádající státní subvenci, nesmí platiti vyšší podporu v nezaměstnanosti než 60% denní mzdy, a sice na nejvyšší dobu 90 dní v roce. Vládní státní podporu požívají dále všechny vzájemné společnosti, ať zaměstnavatelů nebo dělníků neb smíšené, které jsou tu jen ku pojištění proti nezaměstnanosti, neb které mají jinou metodu k zaopatření nezaměstnaných. Podobná subvence jest zaručena i jinými sociálními institucemi, jež pojišťují proti nezaměstnanosti.

Ochrana pracujících žen před porodem a po porodu:

To jest jedna z nejpalčivějších otázek, poněvadž dosud se této věci nevěnovala nejmenší pozornost a hynuly statisíce a miliony proletářských dětí ročně, poněvadž jim nebyla ani ta nejprimitivnější péče věnována, když matka, sotva že porodila, musila pak ihned do továrny do práce a nebylo tu naprosto nikoho, kdo by se byl staral o děti.

Tedy ochrana pracujících žen před porodem a po porodu. V různých státech jest chráněna žena ve více pracovních oborech, v jiných méně. Dle textu zákona jde nejdále Španělsko, jež chrání těhotné ženy a rodičky ve všech druzích práce; pak je Belgie, jež chrání je v dolech, obchodech, restauracích, továrnách, dílnách, transportních podnicích, průmyslových kancelářích; v Řecku je ochrana skoro slepá. Ve Francii a 4 státech ze Severoamerické Unie týče se ona ochrana obchodu i průmyslu. V Argentině, Velké Britanii, Brasilii, Holandsku, Portugalsku a Novém Zélandě týká se ona ochrana továren a dílen.

Řada dalších států vylučuje pak i malé dílny; na př. Italie, Dánsko, a západní Australie vylučuje dílny s méně než 6 zaměstnanci; Německo, kde vyloučeny jsou průmyslové podniky s méně než 10 zaměstnanci; Švýcarsko, jež vylučuje malé dílny vůbec, bez přesné další definice jejich.

Ohledně doby, kdy ženy nesmějí pracovati po porodu, stanoví ze 29 zákonů, uveřejněných v III. zprávě organisačního komitétu pro mezinárodní konferenci práce ve Washingtoně 1919, 14 pracovní klid po dobu 5 neděl nebo více.

V některých zákonodárstvích stanoveno jest i právo těhotných žen, opustiti práci před porodem a právo nastoupiti opět do práce po onom nuceném klidu; na př. ve Francii, Norsku, Španělsku.

V některých státech požívají matky, kojící dítě, úlev během pracovních hodin nebo jiných výhod; na př. ve Francii, Italii, Španělsku, Norsku, Švédsku.

A nyní ještě bude také zajímati, jaké příspěvky se platí z důvodu nuceného klidu pracovního při porodu. Z 28 států, o nichž pojednává spis organisačního komitétu pro mezinárodní konferenci ve Washingtonu. 1919, má jich 12 příspěvky z důvodu klidu pracovního v době porodu.

V Italii platí mateřské pojišťováni; ve Francii dostanou ženy bez prostředků specielní příspěvky, ale bez pojištění; tyto příspěvky se platí z veřejných peněz a jsou spravovány místními orgány.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP