Uvažovati pak o tom, pokud nám
jsou tyty smlouvy výhodné či nevýhodné,
co můžeme dělat a jak na tom základě
máme dále pracovat, na to máme čas
a není to třeba vyčerpávati. Dnes
v Nár. shromáždění, myslím,
že na to stačí každému ta půl
hodina, aby ukázal na věci, které považuje
za nejdůležitější, poněvadž,
jak jsem řekl, k tomu jsou jiná místa, a
bude nutno pak také o těch věcech podrobně
uvažovati.
A jmenovitě myslím,
že vypadá dosti drsně, když kolega, který
je podepsán jako zpravodaj finančního výboru
pro zprávu o těch smlouvách, podává
návrh na změnu teď a nepodal ho ve výboru,
kde byl zpravodajem, nebo neudělal to na místech,
kde to udělati mohl již dávno dříve.
Pak ovšem chápu, že je pánům a
Národnímu shromáždění
potřebí snad více času. Ale já
myslím, že když se udělá, co se
udělat mělo, že pak stačí i kratší
doba. (Hlasy u národní demokracie: Tak
o tom nemluvte!) Mluvím o tom zrovna tak dlouho, jako
pan předřečník. (Posl. Dyk: A teď
nemůže s místa! Veselost u národní
demokracie.) Budeme vidět! Jsou lidé, kteří
s místa nemohou a nemohli víckrát a byli
básníky! (Veselost na levici.)
Věc je taková: Řekl
jsem, že přijímáme mírovou smlouvu
prostě proto, poněvadž je nám základem.
My jsme za to dostali svůj stát, základnu
pro novou práci, ale my nikterak nemůžeme mluviti
o nějakém příliš velkém
nadšení, pokud se týče celé řady
jednotlivosti v mírových smlouvách, nemůžeme
mluviti s nadšením na př. o tom, co je tam
o ochraně minorit. Proč? Poněvadž se
nám zdá, nebo aspoň mně se zdá
a dělá to na mně dojem, že se zde ukládají
určité povinnosti jenom státům a národům
menším, státům, které se považují
za státy jaksi druhého nebo třetího
řádu, a že se tedy jaksi hodnotí ve
věcech právního řádu a pořádku
příliš podle velikosti. Myslím, že
to je konec konců důsledek stavu myšlení
nebo smýšlení, jaké je dnes, a že
je to prostě důsledek toho, že neměří
se ještě ani v oboru práva na základě
rovnoprávnosti, čili že jsme tedy ještě
od té rovnoprávnosti, mezinárodní
asi tak daleko, jako od rovnoprávnosti hospodářské
uvnitř svých států.
Považuji to za důležité
proto, poněvadž menšinové smlouvy nebo
ta ochrana menšin nám ukládá jisté
povinnosti, a z těch povinností, jak je možno
je přednášet na mezinárodním
foru, mohou se vyvinouti snad někdy situace méně
příjemné.
My si přece jenom musíme
konstatovati, že právě tento zřetel,
totiž doba, nás nutila, abychom dovedli v některých
případech jednat resolutněji. Ochrana menšin.
Je potřeba u nás teď ochrany menšin, když
máme československou republiku a hospodaření
uhlím mají v rukou výhradně Němci
jako svoji doménu? Mají to jako úředníci
na drahách, jako úředníci v dolech,
jako jediní spravovatelé veškerého uhelného
obchodu. Tady myslím, že bez ohledu na všechny
ty to věci bude potřeba, aby republika uplatnila
své právo, aby se snad ještě nedělala
také poněvadž známe, jak na druhé
straně to chodí - država.
Ale jsou v té smlouvě
některé věci ještě, řekl
bych, pro nás bolestnější. My nejsme
těmi smlouvami mírovými ani úplně
považováni za dědice Rakouska, tedy není
to řešeno tak jaksi, řekl bych, podle pravidla,
abychom byli v postavení sukcesorním k Rakousku,
ani úplně jako bychom byli státem novým,
a má to svůj důsledek v jiných bodech
smlouvy.
Pan dr. Rašín na některé
věci ukázal. Já myslím, že je
možno doplniti některé ukázky, jak se
právě v těch mírových smlouvách
hledělo na nás v tom poměru k Rakousku. A
tu je důležito, jak na příklad a co
se zaúčtovává ku prospěchu
Německého Rakouska, jak je splácena část
těchto válečných náhrad. Je
to všecek majetek státní, který byl
mimo hranice státu. Tedy, měl-li stát rakouský
nějaký majetek v Číně, ať
to byly budovy v Egyptě atd., ta rakouská práva
v cizině se prostě postupují mocnostem spojeným,
čelným a přidruženým. Že
se ovšem postupují právě těm
mocnostem čelným a ne těm malým, to
je jaksi přirozeno, že my tedy vlastně se stáváme
spoluúčastníky splácení válečné
náhrady, která jest uložena Německému
Rakousku, neboť my jsme přece na těchto věcech
měli podíl. Ty stály peníze, ať
to bylo v Číně, ať kdekoliv jinde, a
teď se trvá na zásadě, že se to
odpočítává prostě od válečné
náhrady Rakousku a počítá se to Německému
Rakousku k dobru. Podobně se počítá
na příklad se známými 2 a půl
miliony tureckých liber, které staré Rakousko
zaplatilo Turecku, které se připočítávají,
pokud byly splaceny, k dobru zase Německému Rakousku
jako jeho splátka na ten dluh mocností.
Některé odstavce znějí
skoro neuvěřitelně. Když na příklad
se povídá, - je to, tuším, v příloze
třetí na 68. stránce smlouvy s Rakouskem
v tom našem vydání - že Rakouská
vláda tak, že tím zavazuje všechny ostatní
zájemníky, postupuje vládám spojeným
a přidruženým vlastnictví všech
obchodních a rybářských lodí
a člunů, náležejících
příslušníkům bývalého
mocnářství rakousko-uherského, tedy
to je znění, které je poněkud při
nejmenším podivné. Lodi, které patří
příslušníkům bývalého
mocnářství rakousko-uherského, mají
právo zabrati. Ovšem teď ti jednotlivci, kterým
budou tyto lodi zabrány, kteří jsou majiteli
a kterým mají býti postoupeny, mohou žádati
o náhradu. Ale musí se o ni ucházeti u Něm.
Rakouska. Jak při té náhradě dopadnou,
při tom, co jim Rakousko nahradí, to jest věc
hodně pochybná a vypadá to jako věc
podružného rázu. Pokud mělo Rakousko
kabely anebo vůbec jakákoliv práva, získaná
v cizině jako stát celkový, nemáme
my a nemůžeme uplatňovati žádný
nárok a práva přecházejí na
čelné mocnosti spojenecké. To jest tedy jaksi,
proč na tyto věci ukazuji. I kdyby neměly
tak velikého významu materiálního,
mají přece jenom veliký význam potud,
že disposice pro ten Svaz národů, který
se tvoří a který jest ve smlouvách
obsažen, že auspicie pro tento Svaz nejsou ještě
zrovna nejlepší, řekl jsem hned na začátku.
Měří se tam ještě příliš
jaksi - promiňte, užiji-li toho výrazu - podle
mocí z boží milosti. Jest to prostě
veliký stát, který jest v právech
větší a osobuje si více práv
než druzí. Jest to prostě důsledek celého
běžného nazírání a dosavadního
až doválčeného právního
řádu. A to jest příčinou, přes
to, že Svaz a pokus o Svaz, který jest ve smlouvách
obsažen, jest dílo jistě veliké a úctyhodné,
že musíme přece jenom míti určité
obavy a že se nemůžeme na př. zbaviti
ani těch obav, že to, co se zde uvádí
na př. o Rusku, nevylučuje nikterak, že by
některé z mocnosti mohly chtíti rozděliti
to Rusko ve své zájmové sféry. A to
jest pochopitelno, že my na tyto věci musíme
pomýšleti již dnes mnohem více než
kdokoliv jiný. Neboť Rusko, rozdělené
v zájmové sféry kterékoliv z mocností,
to jest věc, které si nemůžeme přáti,
a to jest věc, ve které my bychom musili vždycky
Rusko podporovati, aby se osvobodilo a nebylo pouhou zájmovou
sférou ani na tu nebo onu stranu. Ale zdá se mi,
že z toho plyne důsledek ten, že mírové
smlouvy, tak jak jsou, v tom, co stanoví o hranicích,
že přímo nás nutí, abychom začali
teprve dělati reální slovanskou politiku,
a že bude nutiti k tomu, aby slovanské státy
ve Svazu národů utvořily asi podobný
spolek, nebo řekněme, zvláštní
takový svazek, jako tvoří na př. Amerika
a Francie, aby tam tvořily celek a právě
jako celek mohly se uplatniti.
Říkám, že
i z těch smluv to plyne, že jsme k tomu vázáni.
Nám všem jest vnucena ochrana menšin, o které
nemůže nikdo tvrditi, že by jí nemohlo
býti zneužito a třeba že menšiny
se nepovažují za právní celek a právní
osobu, a že si nemohou stěžovati přímo,
přece lidé z té menšiny mohou použíti
kterékoliv z mocností, které ve Svazu národů
budou, jako svého mluvčího a mohou získati
vždycky každý ze států, který
po případě nebude s námi nebo s tím
druhým v nejlepší shodě. Ukázal
jsem již předešle, že jest v tom nebezpečí,
že se budou moci do našich vnitřních poměrů,
do našich ran strkati cizí ruce, což ovšem
nebylo by tak lhostejné, jestliže totiž ty smlouvy
odůvodňují, nebo přímo nás
nutí, abychom dělali nebo pomýšleli
na slovanskou politiku, tedy i, pokud jsou pro nás nevýhodné
nebo pokud jsou nevýhodné pro Slovanstvo. My nesmíme
si přece zatajovat a zapomínat, že ruský
přístup k moři není takový
a nebude podle toho, jak situace vypadá, takový,
jak si Rusko přálo, bude si přát a
bude musit stále usilovat. Slovanstvo ostatní nepochodí
s přístupem k moři zrovna tak jako chtělo
a jak o to bude musit chtíti usilovat. Od moře Egejského
je daleko odtrženo. V mírové smlouvě
ztrácí to formálně Bulharsko, fakticky
ztrácí to Slovanstvo vůbec. Na Jaderském
přímoří je přístup okleštěn
a sešněrován do značné míry
a, třeba budou nám dávány jakés
takés záruky, není to nikdy to, co Slovanstvo
čekalo, chtělo a chtíti musilo.
Jestliže tedy zde na tyto věci
upozorňuji, činím tak proto, že to jsou
věci, v nichž budeme musit my i ostatní Slované
chtíti zlepšení a zdokonalení; budeme
se ho domáhati při Lize národů a,
bude-li to možno v Radě národů, tedy
v Radě národů. Ale nesmíme zavírati
oči před tím, že ten boj za tyhle věci
může býti tuhý a že nebude tak
snadný.
My i hospodářsky podle
toho, jak to zde vypadá, říkáme: My
jsme tady do určité míry státem přidruženým
k spojencům, tedy spojeneckým, ale my přece
nebyli jsme vyjmuti z toho, abychom de facto platili spolu s Rakouskem
tu válečnou náhradu. Tedy, jak jsem upozornil
na některých věcech, jsme sešněrování
také k vůli Rakousku i k vůli Německu
dodávkami zboží, uhlí atd. My nejsme
pány svého hospodářství a říkáme,
je to pravda, že mluví se tam na př., že
to nebude na déle, než na tři léta.
Ale ta tři léta jsou právě velmi důležitá,
bude-li míti náš průmysl za ta tři
léta s dostatek uhlí, abychom se mohli někam
dostati dříve, než tam budou ti druzí.
My i hospodářsky budeme
jaksi nuceni - a to považovat bych vlastně přes
to, že to je nevýhoda, za štěstí
- budou nuceny slovanské státy, aby počítaly
na nějaký spolek spolu navzájem. Proč?
Poněvadž u nás valutní poměry
budou si příbuznější. Nebude
to výhoda, že naše valuta jest nízká,
ale rozhodně bude to nutiti nás i je k tomu, aby
i oni nakupovali u nás výrobky, poněvadž
to bude výhodnější, než nakupovati
je ze států, kde jest valuta ohromně vysoká,
pro nás to zase bude výhodnější,
opatřovati si za suroviny, které tam nakoupíme,
valutu tam, kde bude pro nás výhodnější.
Myslím, že celé
poválečné důsledky povedou nutně
k této politice, a pro tu politiku budeme musit hledět
tvořit již základy a myslím tedy, že
by nebylo nic lepšího, než kdybychom již
při tom, když ratifikujeme mírové smlouvy,
rozmnožili a zesílili své misse, kdybychom
v Rusku všude, pokud jest trochu možno, ty své
misse měli, jako je tam mají druzí, abychom
již připravovali cestu pro tu politiku, která
nás asi očekává.
Jsem pevně přesvědčen,
že tyto smlouvy mohou se státi pro nás i pro
naší republiku požehnáním teprve
tehdy, když pochopíme aneb když dovedeme, řekl
bych, inscenovat, nebo připravovat věci tak, aby
Slovanstvo tvořilo ve Svazu národů jakýsi
celek, pokud možno uzavřený, a myslím,
že i Poláci přes to, co jest doposavad mezi
námi a jimi, těmi skutečnými poměry,
tlakem poměrů hospodářských
i ostatních, budou nuceni k témuž, neboť
nesmí se zapomínati, že menšinová
ochrana jest uložena jako podmínka nám a Polákům,
ale není uložena Německu. Nebojím se
toho přes to, že jest nebezpečí, že
Německo při těch hospodářských
poměrech může pronikati i do Ruska a Polska,
nebál bych se tak toho nebezpečí, poněvadž
jsou zde momenty, které jsou daleko silnější,
než jen tato potřeba nebo ty možnosti a eventuality
hospodářské, které mezi těmi
státy jsou, ale říkám, že těch
věcí, o kterých budeme musit uvažovati,
abychom těch smluv využili jako základu pevného
pro zdárný vývoj státu, jest mnoho,
a že o nich uvažovati a o nich jednati budeme muset
právě po ratifikaci, a vítáme, že
k té ratifikaci dochází raději dříve,
poněvadž právě ratifikace jest vlastně
bezpečným bodem, od té chvíle víme,
na jakém základě můžeme jednati,
všechny ty smlouvy stávají se platnými,
my můžeme využíti, co jest v nich pro
nás příznivého, můžeme
se začíti zařizovati, abych tak řekl,
definitivně ve svém státě, zkrátka:
vítáme tu ratifikaci jako začátek
práce, která bude moci býti již rozhodnější,
poněvadž nebude potřebí tolik ohledů,
jako bylo, dokud smlouva nebyla v platnosti. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Slovo dále má pan kol. Antonín Němec.
Posl. Antonín Němec:
Nebudu mluviti o tom, o čem zde již obšírně
bylo mluveno, zejména o nepříznivé
stránce finanční, poněvadž postačí
ukázati na naše finance jenom s hlediska rozpočtového.
Třeba si uvésti jen na mysl, že v rozpočtu
našem jsou čtyři číslice: státní
výdaje 5 miliard, státní příjmy
2 miliardy 8 desetin, výdaje na vojsko 2 miliardy 6 desetin,
v ordinariu deficit 2200 milionů a prosím, tento
rozpočet byl vyřízen za finančního
ministrování pana Rašína.
Pánové, dluhy budou
nás arciť tížiti. Dluhy budou nás
ubíjeti, ale hospodářství státní,
které dělá tolik dluhů, kolik má
příjmů a vydá na militarismus stejně
tolik, kolik má příjmů, to nás
zabije. Stát musí míti buďto bankovky
založené, anebo musí míti tolik příjmů,
aby mohl platiti úroky ze svých dluhů, a
aby mohl platiti anuity. (Hlas: Tak jest!) A nemůže-li
to, ani ono, pak to odnáší valuta a k tomu
přispívala politika finanční pana
dra Rašína valnou měrou. Myslím, že
tím jest tato kapitola odbyta. (Hlas: Bylo to schváleno
Národním shromážděním!)
Ano, musilo to býti schváleno, poněvadž
jsme si nemohli pomoci, nebylo východiska. Ale když
nyní jde o úpravu valuty, tak je nutno poukázati
na to, že finanční politika pana dra Rašína
naši valutu přímo ubíjela a naše
finanční hospodářství rozvracela.
(Souhlas.)
A nyní, pánové,
chci se obrátiti k vlastnímu předmětu
a tu prohlašuji, že nejdůležitějším
z odstavců mírové smlouvy jest odstavec poslední,
a sice: Práce. Jest stejně důležitým
jako ustanovení hranic, jest stejně důležitým
jako úprava vzájemných vztahů států
mezi sebou. Jest jistě ale mnohem důležitější,
než všechny ostatní věci, poněvadž
jest základem naší hospodářské
schopnosti a jest základem síly našeho národa.
Ustanovení o práci a její organisaci jest
v mírové smlouvě dosti obšírně
projednáno a sice už se mluví v úmluvě
o Společnosti národů v článku
23. O těchto záležitostech pak jsou hlavní
ustanovení o práci a její organisaci v mírové
smlouvě s Německem v článcích
387-427 na str. 180-191, pak jsou v mírové smlouvě
s Rakouskem ve stejném znění, ale v čl.
332-372 na str. 155-167, sice jiné články,
jiné uspořádání, ale v podstatě
je to jedno a totéž. Konečně ještě
jest obsažena o práci, její organisaci a poměrech
dělnických zmínka ve smlouvě s Německem
v odd. VIII. ve čl. 312, mluví se tam o sociálním
a státním pojištění v postoupených
zemích.
Organisace práce jest však
v podstatě vytčena hned v úvodu. Jest pozoruhodno,
jakým způsobem jest vytčena, poněvadž
takto se ještě v žádné veřejné
listině, v žádné státní
a mezinárodní listině o práci a její
organisaci nemluvilo. Jest nutno, poněvadž jest to,
abych tak řekl, historický moment, který
nyní v této smlouvě máme, abychom
si jej uvědomili.
Zde stojí: "Hledíce
k tomu, že Společnost národů má
účelem založiti obecný mír a
že takovýto mír může spočívati
jen na podkladě sociální spravedlnosti; hledíce
k tomu, že trvají podmínky pracovní,
obsahující pro velký počet osob nespravedlnost,
bídu a strádání, což působí
takovou nespokojenost, že obecný mír a soulad
jsou ohroženy a že je naléhavo tyto podmínky
zlepšiti; na příklad, pokud jde o uspořádání
pracovních hodin, ustálení maximálního
trvání pracovního dne a týdne, najímání
pracovních sil, boj proti nezaměstnanosti, o záruku
mzdy zabezpečující slušné podmínky
existence, o ochranu dělníků proti obecným
chorobám a chorobám z povolání i úrazům,
vyplývajícím z práce, o ochranu dětí,
nedospělých a žen, důchody starobní
a invalidní, o ochranu zájmů dělníků
zaměstnaných v cizině, zajištění
zásady svobody odborového sdružováni,
organisaci odborného a technického vyučování
a o jiná obdobná opatření; hledíce
k tomu, že, nepřijme-li některý stát
řád práce vskutku lidský, hatí
se tím námahy ostatních států,
proniknutých snahou zlepšiti osudy dělníků
ve vlastních zemích;
Vysoké Smluvní Strany,
proniknuté city spravedlnosti a lidskosti právě
tak, jako touhou, zabezpečiti trvalý světový
mír, sjednotily se v tomto: ..."
A nyní jdou ty zásady
za sebou. Ale kdo poslouchá klidně a porozuměl
tomu, tak jest zde vlastně obsaženo všecko, co
dnes moderní hnutí dělnické žádá.
Není zde vynecháno vlastně nic, snad nějaké
detaily, ale ve své podstatě, co moderní
hnutí dělnické žádá, jest
zde obsaženo všecko.
To zde povídá se dále
na zdůvodnění těchto požadavků
a těchto zásad a sice praví se zde, že:
"Vysoké smluvní strany, uznávajíce,
že blaho tělesné, mravní a intelektuální
zaměstnanců má podstatný význam
z hlediska mezinárodního, založily stálou
organisaci za účelem dosažení tohoto
vznešeného cíle, vymezenou v oddílu
I. a připojenou k organisaci Společnosti národů".
To jest, co jsem předtím četl. A nyní
praví se dále: "Mezi těmito cestami
a zásadami pokládají vysoké smluvní
strany k dosažení tohoto cíle za zvlášť
důležité a naléhavé tyto:
1. Vedoucí zásada výše
zmíněná prohlašuje, že práce
nesmí býti pokládána prostě
za zboží, neb za předmět obchodu.
2. Právo spolčovací
ku každému cíli, nepříčícímu
se zákonům, stejně pro zaměstnané
jako zaměstnavatele.
3. Placení mzdy dělníkům,
jež by jim zajišťovala slušnou úroveň
životní, přiměřenou době
i zemi.
4. Přijetí osmihodinového
dne neb 48hodinového týdne za cíl, jehož
jest dosíci všude, kde ho ještě nebylo
dosaženo.
5. Přijetí týdenního
odpočinku nejméně 24hodinného, který
by měl, pokud možná, padnouti na neděli.
6. Odstranění práce
dětské a závazek, omeziti práci mladých
lidí obojího pohlaví do té míry,
jak jest nutno, aby měli možnost, pokračovati
ve svém vzdělávání se a k tomu,
aby se zajistil jejich tělesný vývoj.
7. Zásada rovné mzdy
bez ohledu na pohlaví za práci rovné hodnoty.
8. Pravidla vydaná v každé
zemi o podmínkách pracovních musí
zabezpečovati slušné hospodářské
nakládání veškerému dělnictvu,
které se po zákonu v zemi zdržuje.