Vzpomeňme si, jak bylo zničeno
zemědělství naše tím, že
Rakousko velmi zločinně rekvirovalo dobytek, že
ničilo všechno možné u nás, jak
byl poškozen náš průmysl a vůbec
celý hospodářský náš život,
takže, kdyby válka trvala ještě rok, byli
bychom hospodářsky úplně zruinováni.
A tu jest třeba jisté opatrnosti. Ve skutečnosti,
totiž máme ve smlouvě mírové
docela kategoricky prohlášeno, že my jakožto
stát spojený a přidružený, jakožto
člen máme právo na reparaci, takže běží
o to, aby tomuto právu bylo také skutečně
vyhověno. A tu předkládám vám
tuto resoluci.
"Národní shromáždění
lituje, že nemáme v reparační komisi,
která bude rozhodovati o důležitých
našich otázkách finančních a
hospodářských, dostatečného
zastoupení.
Naše země po dobu války
byly rakouskými vládami stálými bezohlednými
rekvisicemi přímo drancovány jako země
nepřátelské.
Očekáváme tedy,
že se nám dostane náhrad náležitých,
jak nám na ně dává právo mírová
smlouva, a že reparace nám přiřknuté
za zpustošení Slovenska při vpádu maďarském
budou rozšířeny na celou válku.
Reparační komise má
dalekosáhlou pravomoc a do jisté míry jest
pokračování mírové konference.
Přes to, že zásadní princip, týkající
se našich povinností finančních v mírové
smlouvě, byl již vysloven, ponechává
se komisi reparační taková pravomoc, že
by mohla býti učiněna rozhodnutí,
která by byla proti životním zájmům
republiky československé. Národní
shromáždění tudíž po této
stránce formuluje své reservy, žádajíc,
aby reparační komise skutečně projednávala
všechny otázky, které se budou týkati
československé republiky, v tomtéž duchu,
jak byly principy pro klausule finanční již
na konferenci mírové stanoveny. "
Tedy tolik o reparaci. Ještě
bych měl široce promluviti o jedněch z nejdůležitějších
článků, totiž o těch, které
týkají se nervu rerum, totiž našich financí
a které týkají se hospodářského
našeho života.
Především tedy,
co se týče článků finančních.
Zde běží vlastně o finanční
likvidaci Rakouska. Tu bylo stanoveno, že máme převzíti
část dluhu rakouského, zde totiž běží
o dluh předválečný a to zajištěný
i nezajištěný, dále o bankovky rakousko-uherské
banky, o dluh válečný a potom o státní
statky. Mírová konference nám přisoudila,
že máme vzíti na sebe část dluhu
předválečného a to část
jak zajištěného, tak nezajištěného.
Ze zajištěného dluhu máme převzíti
onu část, která je na železnicích,
salinách a jiných statcích. Kolik máme
převzíti z tohoto dluhu, rozhodne reparační
komise. Rovněž rozhodne reparační komise,
mnoho-li máme převzíti z nezajištěného
dluhu. A tu je důležito, jaký základ
se vezme pro tuto část, která nám
má připadnouti z tohoto dluhu nezajištěného.
O této části rozhodne zase reparační
komise a to na základě daní z r. 1911-1913,
ovšem komisi reparační jest úplně
volno stanoviti, které daně mají se vzíti
za základ, zda daň pozemková, či daň
z příjmu či jiná. Tu je důležito,
kterou z těchto daní za základ vezmou, poněvadž
záleží na tom, vezme-li se za základ
některá daň pro nás nevýhodná,
že bychom musili platiti obrovské sumy tohoto předválečného
dluhu.
Co se týče dluhu válečného,
tu ovšem podařilo se naší delegaci, přesvědčiti
mírovou konferenci, že nejsme viníky války
a následkem toho že má nésti válečné
dluhy ten, kdo válku vedl, a že má také
platit náhradu. Ovšem delegace rakouská v Paříži
se chtěla vyhnout placení náhrady zvláštním
způsobem. Argumentovala totiž následovně:
Republika rakouská není nástupcem starého
Rakouska; to vlastně prý ani neexistovalo, byly
jen země a království na říšské
radě ve Vídni zastoupené. Tyto země
a tato království a tedy také království
české vedly válku, jsou vinny na válce
a mají tedy platit reparace. Tak tedy argumentovali v delegaci
rakouské, ovšem s touto argumentací nic nepořídili.
Z válečných
dluhů nepřevezmeme nic. Za to ale musíme
převzít část bankovkového dluhu.
To jsou obšírné předpisy, které
pro krátkost času nemohu zde vykládat, ač
by to po nejedné stránce zajímalo. Snad bude
míti jiný řečník příležitost,
o těchto věcech promluviti.
Máme převzíti
bankovkový dluh z těch bankovek, které byly
vydány do 28. října minulého roku.
Všechny tyto bankovky pak mají býti okolkovány,
vyměněny a mají býti dopraveny k reparační
komisi, která potom provede likvidaci rakouskouherské
banky. Zde jsou ustanovení, která jsou mnohdy absurdní,
mnohdy těžko proveditelná a mnohdy vůbec
neproveditelná. Tak na př. máme rozeznávati
mezi bankovkami před 28. říjnem předloženými
a mezi bankovkami předloženými po 28. říjnu
ovšem ony mají série, podle kterých
by se to poznalo, ale představte si, kolik valonů
těch bankovek by přišlo před tu reparační
komisi a ta je má rozpočítávat a rozdělit.
Dále jest důležité
pro nás ustanovení o státních statcích,
a tu musím konstatovati zase, že zde stala se nám
veliká křivda (Slyšte!) My totiž
dostali jsme všechny státní statky, které
jsou na našem území, ale musíme si je
zaplatiti. My musíme platiti všechny statky, které
již kdysi v minulosti vlastně poctivě jsme
si zaplatili. Kdo vlastně financoval Rakousko bývalé?
Byly to země české, a ty státní
statky byly pořízeny vlastně za naše
peníze, tak že my jsme je již jednou zaplatili
a nyní je máme zaplatiti po druhé. Ovšem,
že k zmírnění tohoto ustanovení
se stanoví, že sráží se nám
s ceny těchto statků ku př. vše, čím
na ony statky přispěly země, obce a jiné
samosprávné celky, proti zajištění
a také dluhy, které tam váznou na statcích
dle čl. 203 pro saliny, železnice atd. To sráží
se nám s tohoto obnosu, který máme zaplatiti
za státní statky. Ovšem některé
státní statky, na př. Hradčany, nebo
Karlštein a t. d. samozřejmě nebudeme platiti,
nebo nemocnice a školy rovněž nebudeme platiti.
To jest, co se týče financí. Ohledně
článků hospodářských
jest stanovena celá řada podrobností, které
mají za úkol, likvidovati válku po stránce
soukromohospodářské. Kdežto klausule
finanční mají za účel upravovati
poměry státně-hospodářské,
zde tyto články hospodářské
soukromohospodářsky. Zde jest ustanovení
především o obnově smluv, potom hlavně
o likvidaci dluhů o likvidaci dluhů, které
mají jednotliví občané mezi státy
spojeneckými a mezi nepřátelskými
státy, tedy mezi státy spojeneckými, Rakouskem
a Německem. A tu jest zvláštní způsob
vyrovnání těchto dluhů. Tu dlužník
ze státu nepřátelského nezaplatí
ihned přímo svému věřiteli
ve státě druhém anebo právě
naopak, nýbrž veškeré vyrovnání
těchto dluhů děje se zvláštní
verifikační komisí, kam všechny tyto
dluhy uznaně nesporné se budou stékati, a
potom zvláštním clearingovým systémem
budou se vypláceti dále. Ovšem, zde jest důležité
usnesení to, že dohoda si vyhrazuje, že může
statky nepřátelských občanů
ve svém státě likvidovati, může
je zabaviti a může jmění jejich užíti
na reparace, že připadnou tyto peníze reparační
komisi, která je rozdělí. Tedy je zde celá
řada ustanovení v tomto směru ohledně
smluv mezi příslušníky nepřátelských
států atd.
Ovšem, zde jest zase zvláštní
ustanovení. Musí býti zvláštní
ustanovení pro nás občany, kteří
jsme byli vlastně spojenci uvnitř nepřátelského
státu. My jsme neztratili spojení mezi Rakušany
a Němci, my jsme to spojení mezi válkou měli,
tedy smlouva vlastně mohla platiti, ale zde třeba
bylo usnesení určitého. Takže na příklad
nástupci Rakouska budou pozívati práv z vlastního
průmyslu literárního a uměleckého,
a že vláda rakouská musí vydati veškeren
majetek, přeplacené daně po 3. listopadu,
musejí býti vráceny nadace, fondy, které
byly zřízeny pro příslušníky
států, které vznikly na půdě
Rakousko-Uherska, ty mají býti vráceny.
Zde jest dále ustanovení,
které musíme vyložiti v souvislosti s ustanoveními
o nemovitém majetku občanů, když optují
pro cizí stát. Je to článek 267. Ten
musíme vykládati také tak, že tito občané
podléhají veškerým zákonům
ohledně majetku státu, ve kterém jsou, že
nesmějí býti zvláštní
zákony v jejich neprospěch vydávány.
Důležité ustanovení
jest, co se týče dodávek uhlí. Tato
ustanovení jsou pro nás velmi důležitá,
poněvadž otázka uhlí dnes u nás
hraje vlastně všecko. A tu jest důležité
ustanovení ve čl 224, kde státu našemu
a polskému ukládá se za povinnost, že
neuloží na vývoz uhlí do Rakouska jiných
nebo obtížnějších vývozních
cel nebo dávek, ani jiných nebo obtížnějších
omezení, než ona, která budou uložena
na stejný vývoz do kterékoliv jiné
země. Zvláštní úmluvy budou sjednány
mezi Polskem, státem československým a Rakouskem
o vzájemné dodávce uhlí a surovin.
Pak jest zvláštní ustanovení, kdybychom
se nedohodli, že určí toto množství
uhlí, které máme dodávati Rakousku,
reparační komise sama. Tedy my budeme na základě
těchto úmluv vázáni, dodávati
uhlí. Ovšem nynější dodávky
uhlí, které dodáváme do Německa
a Rakouska, nemají základu v této úmluvě.
To jsou úmluvy ještě soukromé za kompensace.
Ale z toho článku mohlo by se vyvinouti něco
strašlivého, že budeme míti velkou povinnost,
třebas sami bychom neměli čím topiti,
třeba bychom sami musili zastaviti své fabriky,
že musili bychom dodávati uhlí do Rakouska.
A proti tomu musíme protestovati. Ovšem Rakousko má
povinnost, dodávati nám za to suroviny.
Vedle těchto úmluv
hospodářských jsou ještě důležité
klausule dopravní, kterými se stanoví, že
máme svobodný přístav v Hamburku a
Štětíně, že máme právo
volné plavby po Labi, že se zmezinárodní
plavba po Dunaji, po Moravě až od ústí
Dyje, zmezinárodní se plavba po Labi od Mělníka
a po Vltavě od Prahy. Zdálo by se, že je to
omezení suverenity, ale tomu není tak, neboť
nám to skýtá výhody. Mírová
konference doznala nám právo, že Praha může
býti přímořským městem,
poněvadž můžeme v Praze registrovati své
lodi.
Dále jest důležitý
článek o práci. Válka totiž působila
velmi neblaze v ohledu práce a tu mírová
konference stála před problémem velice důležitým:
upraviti poměry dělnictva, poměry pracovní
ve světě vůbec. Přistoupila k tomu
dílu tím, že organisovala t. zv. organisaci
práce, která spočívá na základě
Společnosti národů. Stanovila pevný
jednací řád a pevné cíle, které
mají za úkol, upraviti poměry pracovní
tak, aby dělník byl chráněn před
vykořisťováním atd. Jak jsem řekl,
všecky tyto články jsou velmi lákavé,
abychom se do nich pustili a je rozebrali, ale bohužel poměry
se vyvinuly tak, že mírové smlouvy musíme
míti schválené co nejdříve.
Proto také práce v zahraničním výboru
musila býti uspíšena a také zde musí
býti předloha, poněvadž poměry
k tomu nutí, ještě dnes vyřízena.
Ovšem litujeme toho co nejvíce, poněvadž
zde jedná se o naše životní otázky,
o naše bytí, o naši hospodářskou
existenci. Proto bylo by opravdu třeba, abychom jí
věnovali větší pozornost. Zahraniční
výbor předkládá vám tyto mírové
články ku schválení. A ku konci musím
ještě vzpomenouti těch, kteří
mají veliký podíl na tomto velikém
díle mírovém. Jsou to naši spojenci,
jest to především nejvyšší
rada a potom členové naší mírové
delegace. Práci, kterou vykonala naše mírová
delegace, práci, kterou vykonal náš zahraniční
ministr a dr. Kramář v Paříži,
dnes ještě ani oceniti nedovedeme. Tu dovede teprve
oceniti budoucnost. A proto jim jistě patří
také dík v první řadě.
Zahraniční výbor
předkládá tyto mírové smlouvy
slavnému Národnímu shromáždění,
doporučuje je ku přijetí s tím vřelým
přáním, aby tento první mír,
který náš stát uzavírá,
sloužil ku blahu našeho národa, našeho státu.
A tím končím. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda:
Ježto se další referent a sice referent finančního
výboru slova vzdal, přistoupíme k debatě.
Přihlášeni jsou jako řečníci:
kolega dr. Rašín, Svozil, Antonín
Němec, dr. Blaho, Udržal a Maxa.
Než přistoupíme
k debatě, navrhuji podle § 39. našeho jednacího
řádu, by se stanovila řečnická
lhůta, a to aby se stanovila lhůta 30 minut,
půl hodiny. (Hlasy: To je málo na tak důležitou
věc!)
Posl. Mattuš: Navrhuji
hodinu.
Předseda:
Poněvadž byl učiněn návrh opačný,
jiný, dám hlasovati nejprve o návrhu p. kol.
Mattuše, aby byla stanovena řečnická
lhůta jedné hodiny.
Kdo souhlasí s návrhem
p. kol. Mattuše, aby se stanovila řečnická
lhůta jedné hodiny, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To je menšina, návrh
je zamítnut. (Výkřiky ve středu.
Hluk). Prosím o klid (zvoní.)
Poněvadž nebyl učiněn
další návrh, dám hlasovati o návrhu
svém.
Kdo souhlasí, aby byla stanovena
řečnická lhůta půl hodiny,
prosím, by povstal se svého místa. (Děje
se.) (Hluk. Výkřiky.) To jest většina.
Návrh je přijat a uděluji slovo prvému
řečníku, dru Rašínovi.
(Výkřiky.)
Posl. dr. Rašín:
Slavné shromáždění!
Je jisto, že bude u nás
mír s Rakouskem schválen od prvého státu.
Až dosud žádná moc súčastněná
tento mír s Rakouskem neschválila a neratifikovala.
Že při tom musí býti usnesena klotura,
to myslím, že ještě nikde se nestalo,
poněvadž ve všech státech pokládali
ukončení světové války a mír,
který zde je, za něco tak velikého, že
nechali aspoň, aby obmezený počet řečníků
mluvil bez ustavičného napomínání
se strany pana presidenta. (Výborně! Potlesk
na lavicích národně-demokratických.)
Slavné shromáždění!
V těchto síních po válce německo-francouzské
seděli také zástupci českého
národa. A byli to oni, kteří tehdy ve zvláštní
resoluci jediní z celého světa zastali se
poražené Francie, jediní z celého světa
proti vítěznému Německu postavili
zásadu sebeurčení národů. K
tomuto sebeurčení svého národa touto
smlouvou dospíváme. Po této válce
dospěli jsme k tomu za nejúčinnější
podpory právě té Francie, které tenkráte
jako malý národ jsme se proti velkému Německu
zastali.
Nemusíme býti se vším
spokojeni, co v této mírové smlouvě
jest, můžeme míti mnoho námitek, ale
jedno konečně uznati musíme: že ti,
kdož smlouvu tuto dělali, ti velcí a mocní,
měli přece jen snahu, rozřešiti věci
poválečné spravedlivě a udělati
uspořádání Evropy tak, aby byly odstraněny
různé třecí plochy, aby skutečně
mohl nastati světový mír. Tím více
litovati musíme toho, že mezi nás a mezi Polsko
byl na dlouhou a dlouhou dobu vražen klín sporů
a svárů, a že nedovedla mírová
konference použíti svého velikého vlivu,
který jistě měla, k tomu, aby ta země,
která po 600 roků byla trvale spojena s naším
státem, byla na dále našemu státu ponechána.
(Výborně. Potlesk.) Budeme vždycky
to cítiti jako osten, jako nepříliš
velký smysl pro to, čemu se říká
spravedlnost vůči našemu malému národu.
Jinak mír sám jest
mírem v celé řadě věcí
úplně nedokončeným. Můžeme
mluviti o tom, že to jest velký preliminář
míru, ale není to mír konečný.
Nejnedokonalejším ze všeho jest tento mír
v otázkách finančních a hospodářských.
Tu vlastně odevzdáni jsme na úplnou milost
a nemilost reparační komise, ve které nebudeme
zastoupeni, ve které nebudeme míti votum a, i když
tam budeme pozváni, budeme moci jenom radit, nebudeme moci
rozhodovat, i když se bude jednati o našich věcech.
A jest k tomu skutečně potřebí ohromné
důvěry ve spravedlnost těch, kteří
budou sedět v této reparační komisi,
abychom svou věc svěřili úplně
jich rukám. Neboť v celé řadě
věcí nejsou stanoveny pro tuto reparační
komisi v mírových podmínkách ani ty
nejzákladnější zásady, nýbrž
jedině zásada, že má rozhodovati podle
spravedlnosti.
Tato ustanovení ovšem
nás těžce se mohou dotknouti, neboť my
máme přejímati s ostatními státy,
které vznikly na území Rakouska, břemena
finanční, břemena dluhů předválečných.
A již samotné přejímání
těchto předválečných dluhů
musí v nás vzbuditi historické vzpomínky,
jak tyto dluhy vznikly. Všeobecný dluh činí
přes 5 miliard. Jak vznikl tento dluh? Tento dluh vznikl
tím, že Rakousko prohrávalo jednu válku
za druhou. Tyto války vedlo z důvodů čistě
dynastických, z důvodů, které nebyly
blízky našemu srdci. Měli jsme ten zvláštní
osud v tomto státě, že kdykoliv Rakousko vedlo
nějakou válku, my jsme si museli přát,
aby ji prohrálo. Nejen při této světové
válce, nýbrž i roku 1859 museli jsme si přát,
aby Rakousko prohrálo, i roku 1866 museli jsme si přáti
prohry Rakouska a museli jsme si jí stejně přáti
také ve válce světové. Celý
ten společný dluh není nic jiného,
nežli nahromadění všech těchto
prohraných válek a celé nešťastné
a prohrané politiky, ve které Rakousko chtělo
býti vedoucím činitelem v Německu.
A na to budeme nyní platiti,
to budeme nyní přejímati. Maďaři
roku 1867 byli šťastnější. Oni odmítli
přejímati tyto dluhy, poněvadž právě
vznikly proti jejich mínění, a přispívali
jen na úroky těchto dluhů 58 miliony.
Přehlédneme-li ustanovení
mírové smlouvy po této stránce, vidíme,
že vůbec není jasno, mnoho-ti z těchto
dluhů my budeme musit převzíti, čili
my zůstáváme dále na naprosté
nejisté finanční basi, a to ovšem pro
mladý stát je neobyčejně nebezpečné
a zlé. Dluhy rakouské, které máme,
jsou rozděleny jednak na ty, které jsou zajištěny
na železnicích a salinkách, dále na
ty, které jsou obyčejnými dluhy rentovými,
pak na ty, které vznikly z bankovek, a konečně
na ty, které se nazývají válečnými
půjčkami. Při těch všech dluzích,
prosím, ani při jediném není ustanoven
pevný klíč, abychom si mohli vypočísti,
mnoho-li bude obnášeti naše zatížení.
Při tom jsou tam však ustanovení, která
tyto dluhy, jestliže naše valuta zůstane tak
rozvrácenou, jak jest, zmnohonásobní. Upozorňuji,
že, pokud jde o tak zvanou zlatou rentu, bude tato renta
přepočítána na dolary a na libry,
a to v předválečném kursu. To znamená,
že, kdyby měl zůstati dolar 32 koruny, jako
je nyní, bude tento dluh, který převezmeme,
tímto způsobem zešesteronásoben. (Slyšte.)
Ale my máme celou řadu jiných státních
dluhů, které jsou vyznačeny ve francích,
markách nebo i dolarech, máme celou řadu
tak zv. stříbrných, totiž splatných
ve stříbře, a celou řadu dluhů,
které jsou splatny ve zlatě. Jsou to zvláště
priority našich drah a zrovna u nás, v našem
státě, máme nejvíce těchto
na cizí měnu znějících priorit
státních dluhů. Jen u bývalé
společnosti státních drah dělají
priority, které máme převzíti, 535
milionů franků ve zlatě. Máme 481
milion stříbrných priorit, 200 milionů
v markách, 60 milionů priorit ve zlatě. Tedy
tyto dluhy, poněvadž budou přejímány
podle toho, na kterou trať se vztahují, mohly by eventuelně
znamenati úžasné zatížení
našeho státního pokladu. Přepočítáme-li
všechny tyto dluhy pětinásobně, dojdeme
k tak vysokému zúročení - mluvme prozatím
jen o zúročení, - že to budou těžko
naše státní dráhy i náš
státní budget sám snášeti.