Národní shromáždění
bere na vědomí rozhodnutí mírové
konference, kterým se stanoví hranice našeho
státu proti Maďarsku a Rumunsku. Přes to, že
nám toto rozhodnutí skýtá určité
výhody tím, že známe nyní definitivní
hranice našeho státu s Maďarskem a Rumunskem,
přece nemůžeme býti spokojeni úplně
úpravou našich hranic se státem maďarským,
provedenou v řadě míst v náš
neprospěch." (Posl Dyk: Proti podmínkám
plebiscitu na Těšínsku nebudeme protestovati?)
Protestujeme také. Již
ve své řeči jsem to uvedl, že protestujeme
proti způsobu řešení této otázky
těšínské, ale uznáte, že
jako zpravodaj nemohl jsem zaujmouti své stanovisko, poněvadž
nebyly předloženy tyto podmínky a stále
se ještě vyjednává v Paříži
o těchto podmínkách. Naší úlohou
zde jest, když už plebiscit má býti, abychom
tyto podmínky učinili pro nás co nejpříznivější.
Co se týče nyní
dalších ustanovení, totiž o mírových
smlouvách s Německem a Rakouskem, první částí
těchto mírových smluv jsou ustanovení
o Společnosti národů. Tato ustanovení
o Společnosti národů můžeme právě
my, malé státy, co nejvřeleji vítati.
Dosud platila zásada: "Si vis pacem, para bellum",
chceš-li mír, připravuj válku. A právě
tato ustanovení o Společnosti národů
mají zásadu tuto převrátiti. Základní
myšlenkou Společnosti národů jest, zabezpečiti
věčný mír. Tedy první cíl,
vedoucí myšlenka Společnosti národů,
jest zajištění světového míru.
Zajištění světového míru
může se díti jednak odzbrojením, poněvadž
povinností jednotlivých členů jest,
své diference předložiti Společnosti
národů, aby o nich rozhodla, tedy nesmí žádný
člen Společnosti sáhnouti ke zbrani, pokud
jeho diference se státem sousedním nebyly předloženy
rozhodčímu soudu. Dále má býti
odzvoněno tajné diplomacii. Smlouvy všech států,
které jsou účastni Společnosti národů,
mají se předložiti sekretariátu Společnosti
národů, tedy nemá býti smluv tajných.
Potom má býti zajištění světového
míru dosaženo tím, že zrušeno bude
všechno, co jest v odporu s ustanoveními o Svazu národů.
Potom má Společnost
národů za úkol, pečovati o národy
nevyvinuté, hlavně v koloniích a o otázky
mezinárodního rázu. Kdo jest členem
Společnosti národů? O tomto členství
Společnosti národů praví článek
I. v mluvě o Společnosti národů, že
jsou tam předně všechny signatární
mocnosti, jak jsou ve smlouvě uvedeny, tedy jsou to státy
spojené a přidružené, v druhé
řadě jsou to neutrálové, kteří
se přihlásí ke Společnosti národů,
a ve třetí řadě teprve mohou býti
se souhlasem Společnosti národů také
ostatní státy členem Společnosti národů,
pokud budou přijaty a hlavně pokud splní
všechny podmínky těchto mírových
smluv a pokud se zaváží, že také,
abych triviálně řekl, budou dělati
dobrotu. To se týká hlavně Německa
a Rakouska. Tedy ty hned ještě členem Společnosti
národů býti nemohou. Orgány této
Společnosti národů pak jsou: celé
shromáždění, je to rada a generální
sekretariát, jehož sekretářem je dnes
výborný muž, Angličan sir Drummond.
Nyní, jak se má jednati.
Jednací řád této Společnosti
národů, který je rovněž ve smlouvě
o Společnosti národů upraven, vychází
ze zásady, že nikdo nemá býti násilím
k ničemu nucen. Tedy zde záleží na všeobecném
souhlasu. Tedy vykonává se to, na čem se
usnesla jednomyslně celá rada anebo shromáždění
národů. Každý spor musí ovšem
býti předložen nejdříve úřadu
tajemnickému, po té radě předložen,
na to shromáždění a konečně
před rozhodčí soud. Novum je vůbec,
že v radě býti mohou zastoupeny také
ženy. Ovšem tato Společnost národů
je neobyčejným krokem vpřed ve směru
pacifistickém. Ale nesmíme tuto Společnost
národů přeceňovati. Však nesmíme
ji také podceňovati. Dnes ještě nemá
tato Společnost národů nijaké zvláštní
efektivní moci. Je to spíše společnost
na mravním základě založená a
úplně dosáhne úspěchu jen tehdy,
jestliže lidstvo povznese se k větší mravnosti
a jestli dosáhne opravdové humanity, opravdového
lidství, jenom tehdy bude skýtati Společnost
národů opravdové záruky věčného
míru.
Co se týče hranic Německa
a hranic Rakouska, tyto hranice jsou positivně vymezeny.
Co se týče hranic Rakouska, tu tyto hranice jsou
vzhledem k ostatním státům okolním
řešeny s několika ohledů; jednak se
stanoviska etnografického, jinde zase se stanoviska strategického
a jinde jsou to docela přirozené hranice.
Zajímavé jsou hranice
proti Italii. Hranice proti Italii v Tyrolsku jsou čistě
strategické. Bylo dávnou tužbou Italie, posunouti
své území až k Brenneru. A dnes Italie
dosáhla také svého cíle. Dnes Italie
sáhá až na severu k Etztálským
ledovcům, Alpám Zillertálským a Karnským.
A je to výborná, velice přirozená
hradba, nepřekročitelná. To jest neobyčejná
výhoda pro Italii. Dále hranice jde až k jihovýchodnímu
cípu Korutan, až ke kraji celoveckému. A zde
zase dohoda stála před problémem, kam má
připadnouti tento kraj celovecký: má připadnouti
Jugoslavii, nebo má připadnouti Rakousku? Zase rozpaky,
a proto z toho vyšel plebiscit. Zde ale toto území
celovecké - ač připomínám znovu,
že jest zde velká menšina slovinská na
- západ od Celovce u Běláku připadá
k Rakousku. Celý tento kraj celovecký rozdělen
je na dvě části: na část severní
a jižní. V obou těchto částech
bude se hlasovati, a to ne jako ve Slezsku po obcích, nýbrž
bude se hlasovati v celém území. Celé
území najednou rozhodne, kam chce patřiti.
Dříve ale bude hlasovati
území jižní. Rozhodne-li toto území
jižní, že má patřiti k Jugoslávii,
potom se bude hlasovati v území severním,
a bude-li hlasovati pro Jugoslavii, připadne k Jugoslavii,
bude-li hlasovati pro Rakousko, připadne Rakousku. Rozhodne-li
ale jižní část, že chce patřiti
k Rakousku, tedy v severní části již
se nebude hlasovati a připadne celé toto území
Rakousku. Zvláštní ustanovení jest to,
že tato území nebudou obsazována vojskem
dohody, jako to bude ve Slezsku, nýbrž jižní
část bude obsazena vojskem jihoslovanským,
severní část potom vojskem rakouským.
Hranice jde dále do jižního
Štýrska, kde Maribor připadá Jugoslavii,
a potom k Rakousku připadá ještě celý
západní pás Uher, přilehlých
k Dolním Rakousům a Štýrsku. (Slyšte!)
A tu musím něco připomenouti. Ovšem
tento požadavek našeho koridoru, kde měli jsme
býti spojeni od severu, od Bratislavy k Jugoslavii, že
o tento koridor tímto ustanovením dohody, že
západní komitáty maďarské mají
připadnouti Rakousku, jsme přišli. Ale nejen
to. Tam, na těchto hranicích, jest ještě
celá řada obcí chorvatských. Tyto
obce chorvatské sahají na sever až k Mikulovu
na Moravě a tyto menšiny připadnou rovněž
Rakousku. Potom dostáváme předmostí
bratislavské. Ovšem toto předmostí bratislavské
nemá žádné strategické ceny,
poněvadž nesmí býti opevněno.
Potom ztrácí Rakousko kraj u Valčic a potom
u Cmuntu. Tu musím zase něco připomenouti.
Jest velká řada obcí ve východní
části Dolních Rakous na pravém břehu
Moravy až ku Gänserndorfu, kde jsou silné menšiny
české. Tyto menšiny české byly
sice revokovány pro nás, ale bohužel nepodařilo
se nám získati této krajiny na pravém
břehu Moravy. Hranice nejde po pravém břehu
Moravy, ale středem toku Moravy, tak že bude třeba
zvláštních smluv, kdybychom chtěli regulovati
Moravu, že musíme učiniti úmluvu s Rakouskem,
aby nám byla tato regulace usnadněná.
Ve smlouvě s Rakouskem jsou
ohledně státního občanství
a ohledně menšin též ustanovení,
jako ve smlouvě naší. To jest neobyčejně
důležité pro nás. Totiž zde běží
o menšiny naše ve Vídni. Naše menšiny
ve Vídni mají táž práva, jako
mají německé menšiny zde u nás.
My nežádáme v této věci nic,
než aby naší menšině vídeňské
bylo měřeno tak, jak jest měřeno německé
menšině u nás. (Tak jest! Výborně!)
Když bude měřeno našim Čechům
vídeňským, jako my u nás měříme
německé menšině, budeme úplně
spokojeni. Ať dají Vídeňáci tolik
škol naší menšině, jako my dáváme
zde na př. v Praze Němcům, ať nám
je dají, a budeme spokojeni (Potlesk.)
Ovšem zde je důležitá
věc. My nemůžeme přímo ve Vídni
naléhati na splnění mírových
podmínek, poněvadž nejsme v bývalém
poměru, žijeme docela v cizím státu,
ale můžeme učiniti nátlak na Vídeň
nepřímo prostřednictvím Ligy národů
a jako stát, který jest členem Ligy národů
můžeme žádati, aby Rakousko bylo přiměno
k tomu, aby splnilo podmínky mírové, co se
týče těchto článků.
Co se týče dále
Německa, tam ustanovení o minoritách vůbec
není. Tu právě, vážené
shromáždění, musím připomenouti
jednu důležitou věc: že totiž v mírové
smlouvě s Německem bylo úplně zapomenuto
na starý slovanský kmen Srbů lužických.
(Slyšte!) o Srbech lužických v mírové
smlouvě naprosto není řeči. Mírovou
smlouvou nemají zabezpečena práva, která
mají zabezpečena minority ve státě
našem, jako v Rakousku. Zde rovněž musíme
pozvednouti svého hlasu a říci Paříži,
že i zde měla konati své povinnosti, že
i o tento kmen slovanský se měla postarati.
A proto, poněvadž nemůžeme
změniti mírovou smlouvu samu, navrhujeme vám
zase, abyste přijali resoluci, ve které tento požadavek
jest obsažen. Je to resoluce následující:
(čte):
"Všechna ustanovení,
která směřují k ochraně minorit,
vřele vítáme, ačkoliv ve státě
našem ochrana minorit jest věcí samozřejmou,
poněvadž sami jsme zkusili národní útlak.
Ovšem doufáme, že zásada ochrany minorit
nabude všeobecné platnosti a zejména, že
bude platit též o Lužických Srbech a Čechoslovácích
v říši německé."
Ohledně hranic s Německem
nebudu se příliš šířiti,
ačkoliv je to látka opravdu hodně lákavá.
Pro krátkost času připomenu jenom to, že
je odčiněn zločin, který spáchán
byl Německem v letech 70tých, že přichází
Alsasko- Lotrinsko nazpět ke své mateřské
zemi, totiž k Francii. Dále, že hranice u Belgie
jest rovněž korigována v tom smyslu, že
krajina Moresnet přichází k Belgii, potom
kraj eupenský a kraj Malmédy připadne rovněž
k Belgii, ovšem po plebiscitu. Ale ten plebiscit v těchto
krajích je spíše formální, nežli
skutečný. Tam jednoduše mohou občané
do vyložených archů, kde a jak chtějí,
se zapsati, kam chtějí patřiti. To se rozumí,
že se budou přihlašovati k Belgii.
O Horním Slezsku bylo již
promluveno a nyní dále je důležitá
hranice na východě. Na východě totiž
obnovila zase dohoda stát Polský a hranici mezi
Německem a Polskem vedla čistě etnograficky.
Hranice tato v mírové smlouvě jest docela
podrobně vytýčena. V celku mohu říci,
že se řídila hranicemi etnografickými
a přesně potom, jako všude jinde, hranice tato
teprve bude vytýčena na místě samém
zvláštní komisí, a tato komise má
také vzíti ohled na poměry hospodářské,
etnografické, komunikační atd.
Abych nezapomněl ještě
něco o vytyčování hranic. Také
mezi státem naším a Rakouskem bude zvláštní
komise vytyčovati naše hranice a tu bude třeba
dobrý pozor dát na hranici mezi Moravou a Dolními
Rakousy. Tam totiž jsou poměry zvláštní.
Přímo na hranicích jsou některé
obce, které mají část katastru dnes
ještě na straně rakouské, a tu právě,
poněvadž tato komise vytčená bude míti
za povinnost, bráti zřetel také k poměrům
hospodářským, bude úkolem této
komise, ve které budeme také zastoupeni, aby upravila
hranici tak, aby snad některá pole nebyla ve státě
Rakouském a jiná pak na Moravě.
Tedy mezi Polskem a Německem
jsou hranice etnografické a to je pro geografa zajímavý
obraz. Jak vidíte na mapě, Východní
Prusy jsou od svého vlastního státu úplně
odděleny, jsou odděleny koridorem, který
má Polsko k moři a pak jsou odděleny samostatným
přístavem gdanským. V jižní části
tohoto Východního Pruska rovněž bude
plebiscit. Tento plebiscit bude informativní jako ve Slezsku,
bude po obcích a bude se tam hlasovati mezi Německem
a Polskem. Rovněž ztratí Německo Šlesvik,
kde bude rovněž plebiscit mezi Dánskem a Německem.
Uzemí toto rovněž je rozděleno na dvě
části. V severní se bude hlasovati v celém
kraji, v jižní části pak po obcích.
To jsou hranice Německa.
Co se týče klausulí
vojenských, tu jen krátce referuji to, že v
těchto klausulích vojenských je vyjádřena
myšlenka, že militarismus pruský a německý
vůbec je zdrcen, je poražen. To je přesně
vyjádřeno. Vojenská moc Německa je
zničena, Německu se předpisuje, jakou má
míti brannou povinnost, že tam nesmí býti
stálé vojsko, že tam nesmí býti
všeobecná branná povinnost, že tam musejí
míti vojsko vybudováno na dobrovolnickém
systému. Dále je stanoven také počet
vojska na 100.000 mužů a 4.000 důstojníků,
rovněž je zde učiněno opatření,
aby nějakým podloudným způsobem si
Německo vojsko zvětšiti, četnictvem,
ozbrojenými hajnými, nebo podobným způsobem
nemohlo. Rovněž výzbroj a střelivo,
všecko musí býti v evidenci u dohody, pevnosti
50 km od Rýna musejí býti zbořeny,
na jižní hranici nesměji se žádné
pevnosti zřizovati, mimo ty, které jsou, a tu je
důležité pro náš stát, že
na našich hranicích je neobyčejně málo
pevností, skoro žádné, mimo Vratislav.
Ta je silně opevněna, ostatní ne. Více
jich Německo nesmí stavět. Rovněž
musí Německo vydat dohodě veškerý
válečný materiál, který ukořistilo
v cizině, - to je důležito hlavně pro
Rusko - a to do 2 měsíců.
A tu musím při této
příležitosti, mluvíme-li o vojsku, dáti
průchod našemu přání, totiž,
aby konečně naši hoši, kteří
prolévali krev za hranicemi, vrátili se do naší
vlasti (Výborně!), aby naše vojsko sibiřské
konečně uzřelo svou vlast. Ale nejen to,
ale také váleční zajatci, kteří
po celou dobu pěti let byli v cizině, ti všichni
touží, aby konečně byli dopravení
do vlasti, aby uzřeli své rodiny. Dnes již
opravdu zavládla všeobecná nervosita v naší
veřejnosti, která stůj co stůj žádá,
aby vojsko naše zahraniční bylo dopraveno do
své vlasti. (Výborně! Potlesk.)
A proto předkládá
Vám zahraniční výbor tuto resoluci
k schválení:
"Tisíce našich státních
občanů vzdáleno jest od své vlasti
v rozličných krajích světa; ti všichni
touží po své vlasti, které byli namnoze
po celou válku vzdáleni. Žádáme
jménem těchto svých spoluobčanů
kterékoli národnosti, aby byli co nejdříve
dopraveni do své vlasti".
Dále ještě k této
části byly připojeny klausule trestní.
Podle mírové smlouvy všichni viníci
války a všech ukrutností, které byly
za války spáchány, mají býti
vydáni dohodě a mají býti souzeni,
a v první řadě má býti souzen
největší viník na světové
válce a největší původce všech
ukrutností, sám Vilém II. Mírová
smlouva výslovně žádá, - a jmenuje
jej - že on musí býti postaven před
zvláštní soud a že se dohoda bude dožadovati
vydání jeho v Holandsku.
Ale tu přicházím
k myšlence, která u nás je hodně zanedbávána.
Také u nás byli mnozí, kteří
v našem státu a v bývalém Rakousku byli
viníky velkých ukrutností a pronásledování,
které Rakousko na nás páchalo. Ti také
mají býti vydáni trestu, a my musíme
pozvednouti svého hlasu, aby takoví Friedrichové
atd., byli postaveni před soud dohody a aby byli potrestáni.
(Výborně!)
Tedy mají býti vydáni
trestu všichni ti, kteří ve válce jakýmkoliv
způsobem se prohřešili a to hlavně na
našem národě. Tu ovšem musili bychom sáhnouti
možná do svého vlastního těla,
musili bychom dnes volati a hnáti co dnes se neděje
k zodpovědnosti a potrestání ty, kteří
dnes mezi námi zaujímají vysoké postavení,
ale dosud potrestáni nebyli. (Výborně!)
Další ustanovení
jest o reparacích. Co jsou to reparace? Reparace jsou totiž
válečné náhrady. Článek
177 míru rakouského a čl. 231 míru
německého konstatují zodpovědnost
obou států za škody válečné.
Tam je konstatována otázka viny. Dlouho bylo diskutováno
o tom, kdo má vinu na světové válce
atd. Dnes již tato otázka je nesporně vyřešena.
Dnes již to došlo tak daleko, že státníci
němečtí a státníci rakouští
konečně rozvázali své jazyky a otevřeně
nám dnes říkají, jak to vlastně
bylo. Ovšem jako historik mám zde zase jisté
pochybnosti. Byly vydávány za války rozličné
enunciace atd., ale všechny ty enunciace, všechna tato
oznámení byla lživá. Tedy musíme
i tyto rozličné memoiry, musíme i tyto spisy,
které jsou vydávány, bráti s jistou
kritičností.
My dnes ještě jsme příliš
blízko těm událostem, než abychom je
náležitě kriticky mohli rozebírati.
Snad až za nějakých 50 let bude k tomu více
příležitostí. Ale to jest mimochodem
řečeno. Otázka viny jest rozřešena
a proto ten, kdo zavinil válku, kdo zavinil válečné
škody, ten musí je nahraditi a pro to jsou zvláštní
články reparační, které mluví
široce a dlouze o náhradách válečných.
Zde má se dostati občanům civilním
a vojenským úplné náhrady za škody,
které utrpěli ve válce. A jest důležito,
jak tyto škody budou odhadovány a jak budou nahrazovány.
Pro válečné
náhrady jest zřízena zvláštní
komise, tzv. reparační, která jest v Paříži.
V této komisi reparační zastoupena jest Amerika,
Britanie, Japonsko, Italie a Francie, potom Belgie. Mimo to jest
tam ještě, že tam bude ještě jeden
člen. A zde jest nesrovnalost mezi smlouvou německou
a smlouvou rakouskou. Ve smlouvě německé
tímto dalším členem je označen
zástupce Jugoslávie, kdežto ve smlouvě
s Rakouskem jest označen jeden člen následujících
států: Řecka, Polska, Rumunska, Jugoslavie
a naší republiky. Tedy zde jest nesrovnalost, kterou
ovšem bude musiti mírová konference nějak
vyrovnati a doplniti.
Vedle této komise reparační,
která má rozhodující hlas a která
bude vlastním vykonavatelem mírové smlouvy,
co se týče finančních a hospodářských
otázek, jest ještě jiná komise, která
bude zasedati nejspíše ve Vídni a má
hlas čistě poradní, nikoliv decisivní.
V této komisi jsou zastoupeny: Amerika, Francie, Britanie,
Italie a potom společný zástupce těchto
5 mocností: Řecka, Polska, Rumunska, Jugoslavie
a republiky československé. Tedy výslovně
připomínám, že tato komise bude míti
čistě hlas poradní a hlavní slovo
bude míti komise reparační v Paříži.
A tu jest neobyčejně důležito pro nás,
poněvadž mírová smlouva nám ukládá
veliké povinnosti finanční, veliká
břemena, o kterých bude rozhodovati tato reparační
komise pařížská, a musím velmi
důrazně tento fakt připomenouti, že
v této reparační komisi hlavní nejsme
zastoupeni, ačkoliv se tam bude o nás rozhodovati.
Poněvadž pak tato reparační komise bude
míti tak veliké právo, musím zdůrazniti,
že také my máme právo na reparaci, neboť
také my jsme válečnými poškozenci
a máme právo žádati, aby z té
veliké sumy, která bude se všech stran se shrnovati
do společné pokladnice této reparační
komise, odkud potom budou reparace na rozličné státy
vydávány, že máme právo, z těchto
sum, které jsou určeny na reparace, požadovati
patřící nám část.