Ovšem, ale přece jenom,
abychom světu ukázali, ale také abychom ukázali
právě samým našim spojencům,
že nenakládají s námi tak, jak jsme
si zasluhovali za naši práci, jak jsme si zasluhovali
za své oběti, musíme s tohoto místa
a hodně hlasitě říci, co nám
schází, musíme říci, že
nejsme spokojeni se vším, co nám zde uložili,
a musíme zde jasnými slovy říci, co
chceme.
Nalezli jsme pak způsob ten,
že svá přání vyslovíme
v resolucích, které připojíme k zprávě
výborové a předložíme je zároveň
Národnímu shromáždění
k schválení. Ovšem přirozeně
není mi možno, jak již jsem zprvu řekl,
z důvodů časových i věcných,
abych jednotlivé články do největších
možných detailů probral, a proto musím
se spokojiti, abych vytkl alespoň ty nejdůležitější
věci, které jsou nutny k pochopení a posouzení
mírových podmínek, a hlavně pak musím
vzíti zřetel k těm článkům,
které týkají se bezprostředně
našeho státu.
Především, pokud
se týče smlouvy mezi státy spojenými
a přidruženými na straně jedné
a státem československým, tu musím
připomenouti, jak nám byly stanoveny hranice. Probéřete-li
smlouvy právě vzpomenuté, shledáte,
že hranice našeho státu positivně nám
vymezeny nebyly. Tyto hranice byly nám vymezeny toliko
negativně. Byly stanoveny hranice Rakouska, hranice Německa
a tím, že byly vymezeny hranice těchto států,
vypadly také hranice naše. Mimo to zvláštním
rozhodnutím byly stanoveny hranice mezi Uherskem a Slovenskem,
potom mezi Rumunskem a Jihokarpatskou Rusí.
Vážené shromáždění!
Bylo nám slíbeno, že dostane se nám
hranic historických. To nám bylo slibováno
od začátku mírové konference. Měli
jsme sliby Francie atd. Ale bohužel, že z těchto
slibů nám zbylo velmi málo. Historické
hranice byly zachovány toliko na západě a
na severu Čech, ale ostatně historických
hranic dbáno nebylo. Na západě a severu žádali
jsme malé korektury hranic. Byly to korektury z ohledů
strategických. Tak především žádali
jsme západní hřbety Šumavy a potom severovýchodní
hřbety Krkonoš, ale nejvyšší rada
přes tento náš požadavek přešla
jednoduše k dennímu pořádku. Snad zdálo
se jí to tam v Paříži, kde formovali
celý svět, malicherným, aby se starali o
čárku na mapě, která ovšem pro
nás značila neobyčejně důležitou
korekturu v ohledu strategickém. Tedy tento náš
požadavek splněn nebyl. Na jihu zůstaly v celku
staré hranice, jenom tam nastala malá korektura
u Cmuntu, kde dostali jsme cmuntské nádraží,
a potom na jihu Moravy u Valčic. Tyto části
území byly nám dány čistě
jenom z ohledů komunikačních.
Na jihu Slovenska byly určeny
hranice dopodrobna zvláštním rozhodnutím
dohody, a tu musíme říci, že tyto hranice
mezi Slovenskem a Uherskem nám naprosto v žádném
ohledu vyhověti nemohou. (Tak jest!) Tyto hranice
dělány byly z ohledů etnografických.
Tedy je to hranice etnografická, ačkoliv zde nějakou
přesnou hranici etnografickou vésti nemůžeme.
I tu i tam, na té i oné straně zůstane
vždycky celá řada menšin, jednak slovenských,
jednak maďarských.
První pohled na mapu nám
ukáže, že tyto hranice jsou pro nás neobyčejně
nevýhodné, především v ohledu
strategickém a také v ohledu hospodářském.
(Tak jest!)
V tomto hospodářském
ohledu jsme ještě ve větší nevýhodě,
nežli v ohledu strategickém. Všechna horstva
na Slovensku jdou asi směrem od severu k jihu. Rovněž
tak řeky. Následkem toho jest, že také
komunikační tepny, dráhy, musejí jíti
také od severu k jihu a pak se mohou spojiti jednou velkou
dráhou, která tyto lokální dráhy
spojuje směrem od východu k západu. Dříve
sváděla je do Budapešti a nyní nám
záleží na tom, aby všechny tyto dráhy
ze Slovenska a jihokarpatské Rusi byly svedeny do Bratislavy.
A zde právě je velká chyba pro nás,
že tato dráha nám přidělena nebyla.
To je neobyčejné minus v úpravě hranic
na jihu Slovenska. Mimo to také nedostalo se nám
uhelných dolů Salgo-Tarjánských, které
ovšem dohoda zase z ohledu na Maďarsko přiřkla
Maďárii, poněvadž tam mají málo
uhelných dolů. Tedy jsou to hranice nevýhodné.
Mimo to přiřkla nám
dohoda jihokarpatskou Rus a tu, vážené shromáždění,
si musíme říci pravdu. Tím, že
dohoda nám přiřkla jihokarpatskou Rus, nepřiřkla
nám žádné zvláštní
výhody. Vždyť již první pohled na
mapu nám stačí, abychom hned viděli,
jak strategicky nevýhodně je položeno toto
území. Tam nás mohou, kdyby snad vypukla
válka, za krátko Maďaři odříznouti
úplně. Mimo to nesmíme zapomenouti na poměry
nacionální, na poměry hospodářské,
kulturní atd. této jihokarpatské Rusi. Tam
poměry nacionální jsou dosti neupravené,
tam stojí proti sobě Rusové na straně
jedné, na druhé straně jsou to Rusíni
a tyto dva živly vedou úporný boj a nám
pak připadne důležitá úloha snad
vyrovnávati tyto protivy mezi nimi. Mimo to kulturně
toto území je neobyčejně pozadu, takže
musíme tam investovati veliký kapitál, abychom
je pozdvihli jak kulturně, tak hospodářsky.
Není to tedy vlastně žádná výhoda
pro nás.
Rozumí se ovšem samo
sebou, že my s velkou ochotou přijímáme
do svého státu tyto své bratry, abychom je
chránili, abychom je pozdvihli v každém ohledu,
jak hospodářsky, tak i kulturně. To je zase
plus. Velikou výhodou je to, že máme zde tímto
územím jihokarpatským spojení s Rumunskem.
Kdyby toho nebylo, pak ovšem ztratili bychom toto spojení
a potom také spojení s Ukrajinou na severovýchodě.
Tedy z ohledu tohoto je to velmi důležité.
(Hlas: Marmarošská Sihoť!) To ovšem
jsme ztratili, to tam není. Tedy pravím, že
žádné zvláštní výhody
nám tím dohoda neudělala. To jsou hranice
jižní.
Ale, vážené shromáždění,
nyní přicházím vlastně k jedné
z nejsmutnějších kapitol celých těchto
mírových smluv. Je to totiž otázka Těšína
a otázka Horního Slezska. A tu, vážené
shromáždění, musíme nepokrytě
a hodně hlasitě říci, aby to bylo
slyšeti hodně daleko, až v Paříži,
že my stojíme pevně na stanovisku, že
Těšín je terra nostra (potlesk), že
Těšín je zemí naší. (Hlučný
potlesk.)
Zde musíme vysloviti, že
všecky imperialistické nároky polské
úplně postrádají jakéhokoliv
podkladu, že nároky polské jsou neoprávněny
a že také co nejvíce se budeme proti nim brániti
a musíme brániti. (Posl. Dyk: Neříkáme
to trochu pozdě?) Snad ne. I v poslední chvíli
je někdy velmi dobře, vysloviti to, co chceme, a
právě v mírové konferenci jsme poznali
velmi často, že slovo v poslední chvíli
bylo rozhodující a že právě poslední
slovo mělo neobyčejný význam. Tak
také i zde není nikdy pozdě. Ovšem zde
má rozhodovati plebiscit. Zde jevila dohoda jakési
rozpaky; otázka těšínská táhla
se dlouho a dlouho, neustále byla to taková válka,
že jsme jednou byli nahoře, podruhé dole, až
konečně, když dohoda nevěděla,
jak z rozpaků, svolila k plebiscitu. Ovšem, poněvadž
nemáme oficielního sdělení o podmínkách
tohoto plebiscitu, nemohu ještě podrobiti kritice
také jednotlivá ustanovení jeho. Snad co
nejdříve budeme míti k tomu příležitost.
Tedy tam rozhodne plebiscit. Totéž platí o
krajinách Horního Slezska. Horní Slezsko
jest krajina, která ode dávných dob patřila
ke koruně české. Od nejstarších
dob patřila tato krajina nejdřív k říši
velkomoravské, potom okolo roku 1000. zmocnil se jí
na čas Boleslav Chrabrý. Ale i tehdy, když
Boleslav Chrabrý se jí zmocnil, byly neustálé
boje mezi knížaty českými a mezi polskými
o tuto krajinu, až konečně r. 1054 došlo
k narovnání v Quedlinburce, kde prostřednictvím
německého císaře knížata
česká vzdala se krajin slezských. Ale co
se stalo?
Tyto krajiny místo, aby podlehly
kultuře východní, která byla dominující
v Polsku, přijímaly právě naopak kulturu
západní, až v ní uvázly docela.
Tedy tyto krajiny Horního Slezska patří úplně
kultuře západní.
Potom za Jana Lucemburského
knížata slezská, poněvadž dobře
věděla, kde jest jejích prospěch a
kam patří, přijala krajiny ty v léno
od krále českého, Jana Lucemburského.
I Bedřich Veliký byl
si dobře vědom toho, že Slezsko patří
koruně české a proto roku 1742 dal si držení
těchto krajin potvrditi od stavů českých.
A z těchto krajů, z celého Horního
Slezska, z nichž velká část patří
nám etnograficky a hospodářsky a na něž
máme právo přirozené i také
právo, které má základ v hospodářských
poměrech, - tedy z tohoto Slezska dostává
se nám naponejprv velice málo. Jest to toliko okres
hlučínský, jest to asi 340 km a 38.000 obyvatel.
Tento kraj smlouvou mírovou s Německem výslovně
jest přiřčen nám, tedy nám
nesporně patří. Ale běží
o jiné krajiny, běží o krajiny, jichž
zástupci Slezska vždycky a vždycky se domáhali
a revokovali je pro náš stát. Jest to především
celá řada farností na levém břehu
Odry u Ratiboře, a také i pravém. Vědomí
těchto obyvatelů jest takové, že o sobě
říkají, že jsou Moravci, v kostele zpívají
české písně atd. Činíme
si ovšem nároky na tyto kraje. Tedy tyto krajiny patří
rozhodně nám a o tyto krajiny právě
přicházíme.
Dále máme také
naději - ale ovšem zase jen naději - na druhou
část, na část na sever od Hlučínska.
Jest to část okresu hlubčického. Tam
totiž snad dohodě se stalo nějaké nedopatření.
O Horním Slezsku má rozhodovati plebiscit. Tyto
obce budou hlasovati buď pro Polsko nebo pro Německo.
Bude hlasování po obcích, tedy nebude to
plebiscit decisivní, nýbrž hlasování
čistě informativní. Tedy tyto obce, které
jsou na severozápad od Opavy, budou hlasovati buď
pro Německo nebo pro Polsko. Jestliže ale obyvatelstvo
Horního Slezska rozhodne plebiscitem, že chce patřiti
Polsku, tedy tyto kraje německé, poněvadž
by byly odříznuty od Německa, nebudou patřiti
Polsku, třeba by pro ně hlasovaly, nýbrž
budou patřiti nám. Tedy budou hlasovati pro Polsko
nebo Německo, ale po případě připadnou
nám. Tedy jest to jakés paradoxon.
Předseda
(zvoní): Prosím, pánové, o
klid.
Zpravodaj posl. dr. Hnídek:
Tady jistě viděti, že zde nám nebylo
měřeno tak, jak se na spojence, kterými jsme
věrně, také patří. (Posl.
Dyk: Není to naše chyba?) Snad, nechci
o tom rozhodovati s tohoto místa, ale jsem přesvědčen,
že jistě naše delegace v tomto ohledu učinila
vše to, co bylo v její silách a možnosti,
a že nepropásla - a já jsem se přesvědčil
v Paříži osobně - ani jediného
okamžiku, aby se hlásila o tyto krajiny, a vše
možné dělala. Tedy naší delegaci
nelze jistě, vážené shromáždění,
žádné viny klásti. Ale snad jsou to
poměry mezinárodní, že snad Poláci
měli větší oblibu nebo něco podobného,
ale na nás viny není.
Rovněž také žádali
jsme Kladsko, kde jsou české obce, ale ani toto
Kladsko nebylo nám přiřknuto. Tedy to jsou
asi naše hranice, jak jsou naznačeny na mapě.
Připomínám při tom, že na mapě,
která byla právě vydána, jest chyba.
Tento kraj, o němž jsem již mluvil, že rozhodne
o něm plebiscit, jest zakreslen k naší republice.
Ale pravděpodobně naším nebude, poněvadž
obyvatelstvo v krajích na sever odtud bude hlasovati pro
Němce a následkem toho zůstane u Německa.
Ve smlouvě, kterou uzavřela dohoda s naším
státem a to v čl. I., jest jisté omezení
naší suverenity, neboť v této smlouvě
se nám diktuje, že musíme uznati další
články II-VIII, které se týkají
státního občanství a minorit, že
musíme uznati za základní státní
zákon. Zde tedy jsme již do jisté míry
jako suverénní stát obmezeni.
Další články
smlouvy jednají především o občanské
svobodě a o právu minorit. Dle článku
II. veškeré obyvatelstvo našeho státu
bez rozdílu jazyka, náboženství a národností
má požívati úplné svobody občanské.
Je to požadavek samozřejmý, jehož jsme
také nikdy neupírali. Čl. III. stanoví,
že stávají se ipso facto již občany
naší republiky ti občané Rakouska a
Uher, kteří bydlí nebo mají domovské
právo v krajinách postoupených. Tedy ti jsou
občané naši ipso facto. A tu je důležitým
odstavec tohoto článku, dle něhož všechny
tyto osoby mohou optovati pro cizí stát, že
totiž mohou prohlásiti všichni osmnáctiletí,
že chtějí býti příslušníky
buď Uher nebo Rakous, a my nesmíme jim v tom klásti
žádných překážek.
Důležitým ustanovením
také je, že mají právo podržeti
si veškerý majetek nemovitý, nijak zatížený
a pak mohou si s sebou vzíti, aniž by naň uvaleno
bylo clo, majetek movitý. Tento článek zpočátku
zarazil proto, poněvadž se zdá, že je
jaksi v rozporu s naším záborovým zákonem
z dubna 1919, a tu bylo třeba autentického výkladu.
Proto obrátil se pan ministr zahraničí přímo
na mírovou konferenci a oznámil jí, že
vykládá si ten článek tak, že
nemovitý majetek může býti zatížen,
ale že nesmí býti zatížen nějakým
zvláštním, jiným opatřením,
než je zatížen majetek občanů tuzemských,
a mírová konference odpověděla, že
je opravdu tomu tak a že tento výklad je správný.
Tedy i zákon záborový bude se vztahovati
na ty občany, kteří jsou sice ipso facto
našimi občany, ale kteří by chtěli
optovati buď pro Rakousko nebo pro Uhry.
Že bylo nedorozumění
o tomto článku, toho dokladem jest to, že celá
řada velkostatkářů, kterým
běželo o jejich velkostatky, honem chtěla optovati
buď pro Uhry, nebo pro Rakousko, aby zachránili, co
se zachrániti dá.
Ovšem že tento autentický
výklad jest rozhodující a ovšem musí
se potom tyto osoby, které optují pro cizí
stát, do 2 let vystěhovat.
Dále jest článek
VIl., jest to článek o minoritách. Zvláštní
jest historie tohoto článku. Z počátku
na mírové konferenci bylo uvažováno
o tom, když v Polsku byly veliké pogromy židovské,
že mají se chránit v prvé řadě
židé těmito zákony. Potom přišlo
se přece jen na to, že není dobře možno
hájiti jen jednu konfesi aneb jednu národnost, a
proto vznikl z toho celý tento článek o ochraně
minorit vůbec. Všichni občané bez rozdílu
národnosti mají mít u nás rovné
právo, jsou rovnoprávnými občany před
zákonem. A tu jest dále článek, že
mohou užívat svého jazyka ve stycích
soukromých i obchodních, ve věcech týkajících
se náboženství, tisku, veřejného
projevu jakéhokoli druhu aneb veřejných shromáždění
a že bez ohledu na to, že by vláda československá
uzákonila svůj vlastní úřední
jazyk, tedy češtinu, což jest samozřejmé,
mohou u soudů užívat svého vlastního
jazyka. To vztahuje se je jak na Maďary, jednak také
na Němce. Ovšem zde jest zvláštní
věc, jak pojímáme toto slovo "soud".
Tento článek dělali právníci
angličtí a proto toto slovo soud má širší
význam, to neznamená jen soud v užším
slova smyslu, nýbrž znamená to i úřad
správní. Tedy jsou oprávněni k užívání
svého jazyka jak ústně, tak i písemně.
Tyto menšiny jakékoliv,
tedy bez ohledu na počet, mají právo zakládati
si své vlastní soukromé minoritní
ústavy humanitní a potom školy. Tedy výslovně
připomínám, že mají právo
na svůj náklad na minoritní školy soukromé,
ale mimo to jest dále opatření, že,
kde jest značná minorita, buď v okresu nebo
ve městě, že mají právo z prostředků
veřejných na své školy vůbec,
tedy právo, které konečně rozumí
se u nás samo sebou. My nikdy nikoho národnostně
nerdousili, my vždy, - a mohu to prohlásiti - i do
budoucnosti chceme s našimi spolukrajany žíti
jako rovný s rovným, a Němci nemají
naprosto práva, jak to činí ku př.
Lodgmann ve svých řečech, mluviti do světa,
že jsou utiskováni, že my hrajeme si na pány
a oni že jsou utiskovanými otroky; my zde výslovně
prohlašujeme, že nemají práva Němci
zdejší vyvolávati do světa, že
jsou utlačováni. Ano jde to tak daleko, že
my jim dáváme mnohem více, než co jest
jim garantováno mírovou smlouvou (Hlasy:
Tak jest!), oni mají daleko výhodnější
postavení než to, které jsme jim povinni dáti
podle mírové smlouvy. Podle mírové
smlouvy mají právo na menšinové školy
a užívání jazyka a dost. Ale dnes pomalu
by to tak vypadalo, jako by oni poroučeli nám. Proč?
Oni tomu byli zvyklí od staletí a staletí,
zde nás komandovati a nejen komandovati, ale přímo
potlačovati a proto dnes, kdy si mají zvyknouti
na rovnoprávnost, tedy se jim to zdá býti
přílišné. Tedy my stojíme na
stanovisku: Já pán, ty pán, oba rovni a nic
více! Ale tu jest to důležité: Němci
již zase volají do světa, poněvadž
tyto články jsou postaveny pod ochranu národů,
že oni si budou stěžovati u Ligy národů,
že jsou tady potlačováni. (Hlasy: Jen ať
si stěžují!) To ale není možno
a to proto, poněvadž oni jsou uznáni zde ne
snad jako právní jednotka, tedy Německo jest
jako právní jednotka ale docela jako každý
občan jednotlivý druhého jazyka. Tedy v takovém
jsou poměru a my stojíme k nim ne jako k právní
jednotce, ale stojíme k nim jako k občanům
jiného jazyka, nic více a nic méně
a to jest také stanovisko mírové konference.
Na mírové konferenci bylo dlouho a dlouho o těchto
otázkách uvažováno a mírová
konference pojímá je tím způsobem.
Rovněž nemohou si stěžovati u Ligy národů,
poněvadž stěžovati si může
jen ten člen Ligy národů, kdo jest členem
výkonného výboru. Tedy mohlo by si za naše
Němce stěžovati na př. jen Německo,
až bude členem Ligy národů, a ne oni
sami. (Hlas: Dáme jim školskou statistiku, jak
vypadá!) O tom budu mluviti, až budu mluviti o
menšinách v Rakouscích.
Tedy dále jest nám
postoupena Karpatská Rus, ovšem která má
míti samosprávný sněm a kde mají
před tento sněm samosprávný patřiti
také záležitosti jazykové, vyučovací
a náboženské.
Potom další hlava III.
obsahuje klausule hospodářské, kde dohoda
si vyhrazuje právo jmenovati konsuly atd. a vyhrazuje si
také nejvyšší výhody celní,
hospodářské a jiné.
Tedy to jest asi tolik, co bych měl
promluviti o smlouvě mezi námi a smlouvě
s ententou. A tu, jak jsem již poznamenal, jest důležito,
aby z našeho Národního shromáždění
vyšel protest proti hranicím tak, jak jsou, a aby
v resoluci byly vyjádřeny naše požadavky.
A tu zahraniční výbor předkládá
Vám, pánové, následující
resoluci:
"Národní shromáždění
československé republiky projevuje svoji nespokojenost
se způsobem řešení otázky Těšínska,
Oravy a Spiše.
Vědomi práv, která
máme na tuto půdu, od tisíciletí nám
náležející, prohlašujeme slavně,
že nároky polské na tyto kraje uznati nemůžeme.
Každé řešení této otázky,
které by nám v tomto smyslu neučinilo žádost
našim požadavkům, protiví se našemu
cítění a našemu právu.
Rozhodnutí o Ratibořsku,
Hlubčicku a Kladsku nemůže nás rovněž
v žádném případě uspokojiti.
Kraje tyto, obývány obyvatelstvem českým,
patří historicky i ethnograficky k naší
republice. Národní shromáždění
v okamžiku, kdy jedná se o ratifikaci mírových
smluv, velmi rozhodně zdůrazňuje vzhledem
k těmto krajům historická a přirozená
práva republiky československé.