Středa 5. listopadu 1919

Notářské sazby upraveny byly zákonem, tedy notářským řádem z r. 1855 a notářským řádem z r. 1871. Zejména rakouský notářský řád obsahuje v §u 183. ustanovení, že justiční správě přísluší právo, sazby zákonem stanovené buď zvýšiti aneb snížiti, avšak mez tohoto zvýšení nebo snížení nesmí přesahovati více než 20% těch sazeb, které notářským řádem původně byly stanoveny. Za celou dobu platnosti notářského tarifu od r. 1871, resp. od r. 1855 nebylo použito tohoto oprávnění justiční správy, až v r. 1917 - ve 4. roce války - vydal rakouský ministr spravedlnosti nařízení ze dne 27. dubna 1917 ř. z. č. 189, kterým se sazby rakouského notářského tarifu zvyšují o 20%.

Sazby tyto nabyly platnosti dne 1. května 1917.

Zvýšení toto - nejvyšší zákonem přípustné - osvědčilo se již tenkrát v r. 1917 nedostatečným a jeví se zejména nyní též nedostatečným a naprosto nevyhovujícím, protože neodpovídá dnešním mimořádným hospodářským a zejména značně zvýšeným drahotním poměrům. Nastala proto nutnost nové úpravy notářského tarifu, aby tak aspoň částečně řešena byla sociální otázka příslušníků stavu notářského.

Toto upravení, resp. zvýšení tarifů, uvedení jich v souhlas s dnešními hospodářskými a drahotními poměry, ponechává se novou předlohou správě justiční. Ministr spravedlnosti jest nyní místo dřívějšího ustanovení zákonného oprávněn, nařízením vydati sazby notářské. Oprávnění to vztahuje se nejen na dosud platné předpisy rakouského notářského tarifu, nýbrž také na předpisy uherského notářského tarifu.

Právní výbor souhlasí s tím, aby dána byla vládě tato moc, upravovati nařízením poplatky a sazby notářské, protože jest přesvědčen, že jedná se o ustanovení přechodné, o ustanovení, které, až odstraněny budou příčiny dnešní hospodářské a mimořádné tísně, také ztratí svou oprávněnost a důvodnost, a bude moci býti přikročeno k definitivní úpravě tarifu notářského stejně, jako bude definitivně upraven celý řád notářský. Ze všech těchto důvodů, které jsem si dovolil stručně přednésti, navrhuje vám právní výbor, abyste schválili zákon o změně dosavadního ustanovení o notářských sazbách, jak jest v připojené předloze navržen.

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen, debata je skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Hlasovati míním dáti tím způsobem, že bychom o zákoně hlasovali v celku, protože má pouze 5 článků a není podán žádný pozměňovací návrh. (Námitek nebylo.) Námitky proti tomuto způsobu hlasování nejsou, budeme hlasovati tak, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s čl. I., II., III., IV. a V. zákona, jakož i s nadpisem jeho, jak je obsazen ve zprávě právního výboru, prosím, aby povstal ze svého místa. (Děje se.) To jest většina, zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení něčeho, textová změna není žádná?

Zpravodaj posl. dr. Klouda: Žádná.

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon je schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen, a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

2. zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona, tisk č. 1396, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 18. března 1919 č. 155 sb. zák. a nař. o prozatímní úpravě notářství, tisk č. 1743. Zpravodajem jest pan dr. Klouda, uděluji mu slovo.

Posl. dr. Klouda: Velectěné Národní shromáždění! Týkal-li se právě přijatý zákon změny starého notářského řádu rakouského a uherského, týká se nový vládní návrh již zákona, který vydán byl námi samými. Jedná se o změnu březnové novely k notářskému řádu ze dne 18. března 1919 č. 155 sb. zákonů a nařízení. Také tato novela, kterou dnes projednáváme, jest důsledkem neustálených poměrů našich právních. Novela březnová ve svém čl. 6. z důvodů zavedení pořádku ve stavu notářském stanovila lhůtu jednoho měsíce, do které mají veškeří notáři, kteří v území československé republiky již jsou ustanoveni, složiti přísahu notářskou, jak novelou březnovou byla stanovena. Pro ty notáře, kteří by ve lhůtě zákonem stanovené přísahy nesložili, stanovena zákonná praesumpce, že o notářích takových má se za to, že se úřadu vzdávají a má se proti nim postupovati podle ustanovení notářského řádu. (Hluk. Předseda zvoní.) Uplynutím konečného dne doby, do kdy měl notář přísahu vykonati, pozbývá notář oprávnění, aby pak dále funkci svou zastával.

Posl. Rouček: (K předsedovi.) Prosím, aby byla schůze přerušena na půl hodiny a aby byla svolána konference předsedů klubů, poněvadž jest zde důležitá stížnost.

Předseda: Dříve vyřídíme tento odstavec.

Zprav. posl. dr. Klouda (pokračuje): Toto ustanovení však událostmi na Slovensku nemohlo býti v celém území naší republiky uvedeno v život. Událostmi na Slovensku bylo zaviněno, že do některých míst našeho území na Slovensku vůbec nepřišla naše sbírka zákonů a nařízení, na jiná místa došla opožděně po svém vyhlášení, (Hluk. Předseda zvoní. Prosím o klid!) a tak se stalo, že někteří notáři vůbec ve lhůtě k složení přísahy určené přísahu tu složiti nemohli, nejsouce obeznámeni s obsahem zákona. Z důvodu toho obrátila se správa na Slovensku na vládu naši se žádostí, aby učiněna byla výminečná opatření ohledně notářů na Slovensku. I předložila vláda návrh zákona, který právě se zřetelem na tyto mimořádné a výminečné poměry na Slovensku stanoví určitá výminečná a mimořádná opatření. Především týká se to možnosti odkladu platnosti onoho předpisu novely k notářskému řádu, který stanoví jednoměsíční lhůtu ke složení přísahy notářské, jak jsem již dříve byl vysvětlil.

Současně s tím žádá vláda pro sebe právomoc, aby mohla notáře sesaditi, a mimo to z důvodů služebních přeložiti.

Právní výbor stojí na stanovisku unifikačním, nechce tvořiti zvláštní zákony pro Slovensko a pro žádnou část našeho území státního. Proto přiklonil se k návrhu vládnímu v tom směru, aby platnost zákona byla rozšířena na celé státní území.

Z důvodu toho navrhuje právní výbor, aby osnova zákona tak, jak vládou byla navržena, byla přijata s některými změnami. Změny ty jsou dvě: především změna, která týká se lhůty, po kterou může justiční správa využíti mimořádného, jí vyhraženého oprávnění ke zbavení úřadu notářského a k přeložení notáře. Musíme si býti dobře vědomi, že tímto mimořádným právem zasahuje se velice závažně do autonomie stavu notářského a po případě i do individuelních práv notáře samotného. Tyto důvody vedly nás k tomu, že na místo navržené 2leté lhůty, po kterou má vláda právo použíti mimořádného práva k sesazení notáře, zbavení jeho úřadu a k přeložení notáře, aby lhůta ta z krácena byla na dobu jednoho roku.

Druhá změna, kterou právní výbor k vládní osnově přičinil, týká se práva notáře, zbaveného úřadu, aby mohl v rozkladu, který ve 14tidenní lhůtě jest oprávněn proti opatření vládnímu podati, podrobně uvésti veškeré důvody, které má se své strany proti tomu, aby byl úřadu zbaven. Vládní osnova zákona navrhovala, aby notář úřadu svého zbavený měl toliko právo, vylíčiti svou činnost, z čehož by se mohlo vyvozovati, že ostatních okolností v rozkladu svém použíti, oprávněn by nebyl. Takto odůvodněné změny doporučuje právní výbor, aby byly do osnovy vládní pojaty, a navrhuje, aby slavné Národní shromáždění osnovu zákona, jak ji právní výbor předložil, ústavně schválilo.

Předseda: Ke slovu není dále nikdo přihlášen, debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. Pane kolego Merto! (Zvoní.)

Také tento zákon není příliš obsáhlý, má pouze 5 paragrafů. Žádný pozměňující návrh nebyl učiněn; budeme hlasovati o něm v celku, nebude-li proti tomu námitek. (Námitek nebylo.) Námitek není.

Kdo souhlasí s § 1., 2., 3., 4. a 5. zákona, jak je obsažen ve zprávě právního výboru a jak byl doporučen p. zpravodajem, jakož i s nadpisem jeho, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen v prvém čtení.

Ke druhému čtení přeje si p. zpravodaj slova? Uděluji mu je.

Zpravodaj poslanec dr. Klouda: K §u 2. odstavci 2. navrhuji, aby nedopatřením pojatá cifra "14ti" byla pozměněna a vypsána slovy: "aby do čtrnácti dnů po dodaném rozhodnutí..."

Předseda: Kdo souhlasí s přijatým právě zákonem v prvém čtení, s korekturou, doporučenou právě panem zpravodajem, aby v §u 2. místo cifry "14ti" bylo slovy vypsáno "čtrnácti", - také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen ve druhém čtení a tím jest druhý odstavec denního pořadu vyřízen a přistoupíme k odstavci dalšímu, jimž jest

3. zpráva výboru státně-zřízeneckého o peticích č. 447, 1307 a 1359, kulturního o peticích č. 998 a 1525, zásobovacího o peticích čís. 1157 a 1202 a ústavního o peticích č. 881, 988, 1008, 1046, 1068, 1069, 1076, 1087, 1220 (tisk č. 1744).

Zpravodajem jest nejprve pan kolega Tučný. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec Tučný: Vážené Národní shromáždění! Státně zřízeneckému výboru přikázána byla žádost Františka Hnátka, notářského solicitátora z Kostelce nad Černými Lesy, aby mu byla přiznána starobní renta. Poněvadž žadatel byl pouze 8 let ve službách státních, po necelých 8 letech ze státní služby vystoupil a více se do ní nevrátil, ba, jak bylo šetřením v ministerstvu spravedlnosti zjištěno, ani se o zpětné přijetí do státní služby neucházel, státně zřízenecký výbor nemohl jeho žádosti vyhověti a přešel přes ni k dennímu pořadu.

Témuž výboru přikázána byla petice různých korporací z Uherského Brodu, v níž se žádá, aby pro veřejné a státní úřady na Slovensku byli přijímáni lidé čistého svědomí, ideálních snah a obětavých duší. Státně zřízenecký výbor doporučuje tuto petici ministerstvu vnitra, aby jí bylo vyhověno.

Konečně došla žádost K. Schmida, celního inspektora na Král. Vinohradech, aby mu bylo přiřknuto služební pořadí. Státně zřízenecký výbor přikázal věc k vyšetření ministerstvu financí a navrhuje, stala-li se mu křivda, aby křivda tato byla napravena.

Prosím slavné shromáždění, aby zpráva státně zřízeneckého výboru o třech peticích těchto byla schválena. (Výborně!)

Předseda (zvoní): K slovu nikdo není přihlášen k těmto třem peticím, debata o tom jest skončena, přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Nejprve budeme hlasovati o petici č. 447. Výbor navrhuje, aby přes žádost, obsaženou v této petici, přešlo se k dennímu pořadu. Kdo s návrhem tím souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, návrh je schválen.

Dále k petici č. 1307 navrhuje výbor, aby byla postoupena ministerstvu vnitra s doporučením. Kdo s návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, návrh je schválen.

Konečně k petici č. 1359 navrhuje výbor, aby byla postoupena ministerstvu financí, aby věc vyšetřilo a vyřídilo. Kdo s návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, také návrh tento jest schválen.

Přistoupíme ku zprávě výboru kulturního o peticích č. 998 a 1525. Zpravodajem jest pan kolega dr. Krejčí, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Krejčí: Vážené shromáždění!

Paní Marie Kolářová, vdova po profesoru obchodní školy a lektoru jazyků slovanských při universitě české, žádá, aby jí byl dosavadní vdovský plat z milosti, ročních K 800, - zvýšen a současně změněn v pensi vdovskou.

Jest to akt milosrdenství a myslím, že poukázati na jméno zasloužilého slavisty Martina Koláře postačí k odůvodnění návrhu, který podává kulturní výbor, totiž, aby petice tato doporučila se ministerstvu školství a národní osvěty co nejvřeleji k příznivému vyřízení.

Co se týče druhé petice, běží o zachování krás naší nejskvělejší historické památky, Karlova Týna, a jiných podobných skvostů, kterým hrozí zkáza hospodářskými a jinými všelijakými úpravami. Příslušné korporace obrátily se na Národní shromáždění zvláštní peticí a vzhledem k tomu činí kulturní výbor návrh tohoto znění (čte):

"Petice č. 1525 se postupuje vládě za účelem zřízení dozorčí komise s názvem: "Dozorčí komise národního parku Karlo-Týnského" a vypracování návrhu zákona, předmětu toho se týkajícího. Mimo to území se vláda vyzývá, aby stejnou péči věnovala i jiným územím, jako na př. Kotouči u Štramberka na Moravě" a dále - a to prosím, aby bylo pojato jako doplněk zprávy - "Hradiště s vrchem Tetínským nad Berounkou".

Doporučuji tuto zprávu ke schválení.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen. Debata je skončena.

Přistoupíme k hlasování, a sice nejprve o petici Marie Kolářové č. 998. Kulturní výbor navrhuje, aby tato petice byla doporučena ministerstvu školství a národní osvěty co nejvřeleji k příznivému vyřízení.

Kdo souhlasí s návrhem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Návrh je přijat.

K petici "Českého Zemského Svazu cizineckého" a "Svazu českých spolků pro okrašlování a ochranu domoviny v Čechách, na Moravě a ve Slezsku se sídlem v Praze" č. 1525 navrhuje kulturní výbor, aby tato petice byla postoupena vládě za účelem zřízení dozorčí komise s názvem: "Dozorčí komise národního parku Karlo-Týnského" a vypracování návrhu zákona, předmětu toho se týkajícího. Mimo to území se vláda vyzývá, aby stejnou péči věnovala i jiným územím, jako na př. Kotouči u Štramberka na Moravě, dále Hradišti s vrchem Tetínským nad Berounkou.

Kdo s návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Také tento návrh jest schválen.

Přistoupíme k dalším peticím, jimiž se zabýval výbor zásobovací, k peticím č. 1157 a 1202.

Zpravodajem jest pan kolega dr. Schieszl.

Zpravodaj posl. dr. Schieszl: Slavné Národní shromáždění!

První petice čís. 1157 pochází od několika slovenských rolníků z okolí povážských letních sídel. Oni se domnívali, že snad příštím, totiž teď již minulým letem, nahrne se do slovenských lázní mnoho mezinárodního obecenstva zbohatlického a že tím obtíže zásobovací na Slovensku budou jenom rozmnoženy. Především sluší konstatovati, že rozhodujeme-li dnes o této petici, přicházíme trochu pozdě a jest nutno litovati, že věci takové nevyřizují se včas, třebaže v konkretním případě nebylo možno nějakým způsobem zakročiti. Vedle toho myslím, že obava petentů byla v tomto případě vedena trochu pesimismem. Ve skutečnosti myslím, že bychom si byli přáli, aby těch hostů ve slovenských lázních bylo více.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP