Slečna Fráňa
Zeminová nás podezírala, že z důvodů
stranických my prý jsme proti tomuto zákonu
obstruovali. To velmi výstižně a dobře
již kolega Schieszl odmítl. Pokud jde o účel
zákona, jest bohužel asi pravda, že tohoto účelu
ztěžka bude dosaženo.
Jednoho bude dosaženo již
snad zítřejšího dne, až vejde ve
známost, že zákon byl tímto shromážděním
přijat: uspokojení, radostného uspokojení
všech těch tisíců ubohých, kteří
nemají bytů, anebo bydlí naprosto nedostatečně.
Budou uspokojeni, že konečně mají zákon.
Ale zdali budou míti byty, to jest ovšem otázka
druhá. Již pan prof. Horáček také
k tomu poukázal, že dělením bytů,
které nastane, získají se jisté prostory,
ale získají se prostory jednotlivé, získají
se byty pro svobodné lidi, ale ztěžka bude
lze získat dělením bytů dostatečný
prostor, aby se mohly nejdůležitější
pro rodinu místnosti, kuchyň a ostatní příslušenství
v tomto novém bytě zaříditi. My sice
budeme míti celou řadu možností, uspokojiti
svobodné, ale nebudeme míti nadále tu možnost,
po které všichni jistě nejvíce bažíme,
abychom tisíce rodin, které nemají svého
rodinného krbu, rodinným krbem zaopatřili.
Mne jakožto člena sboru obecních starších
pražských, který měl po dobu snad 14
let příležitost pracovati v autonomii, ovšem
v prvé řadě zajímají výsledky,
které bude tento zákon míti pro obyvatelstvo
pražské. Statistika dřívějších
dob učí, že po každé válce
nastává nedostatek bytů. Ale již za
světové války o tom mnoho literatura komunální
psala, že je třeba v čas proti nedostatku,
který jistě nastane, se ohraditi a učiniti
náležitá opatření.
Jestli to bylo pravdou pro každou
komunu zejména pro každé velké město,
je to tím více pravdou pro hlavní a sídelní
město Prahu, poněvadž toto město osvobozením
vlastně počíná znova žíti.
Zde v tom městě teprve znova a nejrychleji začne
rašiti a bujeti život a hospodářský
rozkvět, rozkvétá a rozkvetl již obchod
a to přirozeně zase nová sta a tisíce
obyvatelů přivádělo do tohoto města,
i kdyby nebylo toho, že jakožto hlavní město
svobodného státu musíme se zařizovati
na správu, která velikých set a tisíců
úředníků potřebuje.
Ale nyní se laskavě
rozhlédněte po tom městě, které
má tak velikou budoucnost před sebou! S jakým
fundem a s jakým zastavením se dočkalo této
veliké doby? Když se rozhlédneme po Praze a
chceme zjistiti, jak staré Rakousko se staralo o rozkvět
Prahy, o její bytovou politiku, vidíme vůbec
jen samou negaci. Jest pravda, že zásluhou dra Kramáře
svého času rakouská vláda byla donucena,
povoliti asi 8 mil. korun na úpravu Prahy, ale s tou výhradou,
že těch peněz bude použito k vybudování
nábřeží a mostů. To se stalo,
peníz vládou povolený ani nestačil
na ty opravy, ale na vlastní výstavbu města
rakouská říše nepřispěla
takřka ničím. A jestli něčím,
tedy je to skutečně přímo charakteristické,
co ancien régime pokládal za důležité,
aby se v Praze stavělo. V posledních snad 20 až
25 letech byla zde vystavěna veliká budova, vlastně
celá soustava budov: - jsou to Albrechtská kasárna,
nyní kasárna Štefánikova - dále
zde vláda postavila velkou budovu pod novoměstskou
věží, která slouží za trestnici,
a konečně postavila Pankrác. To jsou kulturní
stavby, kterými nám Rakousko za poslední
snad čtvrtstoletí a déle vyzdobilo Prahu!
(Veselost.)
A když byste se poohlédli
dále po Praze, jak vlastně to Rakousko umísťovalo
své úřady, tedy vidíte, že snad
za 100 let neprovádělo žádných
staveb pro umístění státní
správy. Rakousko jen zmocnilo se toho, co zde již
bylo, a využilo toho ke svým účelům.
I k účelům vyučovacím užívalo
budov, které byly naprosto nevhodné. Česká
technika je umístěna v bývalém konviktu
jesuitském, německá technika je umístěna
taktéž v bývalém t. zv. malém
jesuitském konviktu v Husově třídě.
Vojenská nemocnice je umístěna v jesuitském
klášteře na Karlově náměstí,
finanční ředitelství je umístěno
v klášteře Hybernů, vrchní soud
a vrchní finanční ředitelství
jsou umístěny v klášteře jesuitském
a tak to jde dále a dále a mohl bych vám,
velectění pánové, vypočísti
snad všechny ústavy až do loterního úřadu
a finanční prokuratury, že vláda rakouská
ničím nepřispěla ke stavbě
budov, že jen budov, které byly k docela jiným
účelům vybudovány, použila k
účelům státním.
A za tohoto stavu věcí,
když v Praze nebylo žádné zásoby,
žádného -řekl bych - reservoiru bytového,
došli jsme samostatnosti. Do Prahy se hrnou tisíce
lidí z potřeby, tisíce lidí ze zvědavosti
nebo z pohodlí nebo z chutí, užívat
lepšího života, ale ti, kdož v Praze bývali,
ti zde pomalu být nemohou.
Pražská obec již
před desetiletími trpce do toho si stěžovala,
že zemská správa, zemský výbor
tehdejší, vylidňuje Malou Stranu. Dálo
se tak jistě z účelu šlechetného.
Byli to ti, kteří starali se o udržení
starého rázu Prahy, a pod jich vedením zemský
výbor skupovával jednu starožitnou budovu za
druhou, až na Malé Straně vykoupil celý
ten velký komplex od Montágů přes
náměstí Valdštýnské až
k domu Auerspergovu. Vykoupil ještě řadu dalších
domů, ale jaký byl toho nejbližší
následek? Že Malá Strana ve svém významu
jako čtvrt městská naprosto poklesla. Zde
najednou bylo mnoho domů, ve kterých se ve dne úřadovalo
a v noci to byly prázdné místnosti. Zde najednou
nebylo potřebí živnostníků a
řemeslníků, poněvadž nebylo,
kdo by od nich kupoval, a tak se stalo, že jsme my sami vlastně-
třeba v dobrém úmyslu - tuto čtvrt
velmi poškodili. Každý to viděl a každý
to uznával.
Ale to byla jen jedna čtvrt.
Když nyní pohlédnete, co děje se v Praze,
-slovy stručnými to naznačil také
kolega Schieszl - tedy vidíte, že ten osud vylidnění
Malé Strany se nyní rozprostřel nad celou
Prahou. (Souhlas.) Všecky možné úřady,
které, jak už zde bylo správně řečeno,
nemusí v Praze být, jsou nyní soustředěny
do Prahy, všechna ministerstva zabírají ne
jednu, dvě, deset, ale hned celé desítky
budov a z těchto budov vyhánějí všechny
nájemníky. Kdyby jenom 10 nájemníků
bylo v jedné budově, tedy jediné ministerstvo
Národní obrany vypudilo alespoň nějakých
500 nebo 600 rodin z jejích bytů. (Hlasy: Slyšte!
Slyšte!) To znamená: u nějakých
5 nebo 6 tisíc lidí ministerstvo Národní
obrany učinilo bez přístřeší.
Ale ono není samo; a právě v tom já
vidím závadu velikou, že toto ministerstvo,
když si opatřuje mnohdy i násilnými
prostředky potřebné pro sebe místnosti,
se dere na místa těch malých nájemníků,
že zabírá soukromé byty, ač jsou
zde ještě veřejné místnosti,
veřejné ústavy, kterých by velmi dobře
mohlo býti k veřejným účelům
použito.
Bylo zde již dvěma řečníky
na to poukázáno, že ku př. Josefov svými
velikými stavbami vojenskými, odkud ku příkladu
i velitelství sborové bylo přeloženo
do Litoměřic a kde je spousta budov nevyužitých,
tento Josefov již svými hradbami, svým ohraničením
by se velmi dobře hodil k tomu, aby na příklad
všichni chovanci z Pankráce byli převedeni
do Josefovských kasáren a tam umístěni
po ten čas, než by vláda vybudovala řádnou,
moderním potřebám odpovídající
trestnici. K tomu není potřeba velké architektury,
to by mohla býti stavba, kterou by vláda provedla
v nejbližším roce velmi snadno na takovém
místě, které by rozkvět města
nikterak neohrožovalo; pak by se najednou osvobodily taky
bezprostředně ve městě pražském,
tam, kde přestává Pankrác a začínají
již se svými moderními, krásnými
stavbami Vršovice. nejen dvě velké budovy před
branami Pankráce, nýbrž i velká -největší
snad budova v Praze - velká budova vnitřní,
která jest velmi dobře stavěna, která
má tři velká křídla, osvobodily
by se další čtyři velké kasárny
a bytové domy, kterých užívá
nyní úřednictvo a zřízenectvo,
které opatruje Pankrác, a ještě asi
sedmý dům, který se tam staví. Na
Pankrác by se mohl pak dáti některý
z veřejných ústavů, nebo některé
ministerstvo, které potřebuje mnoho místností.
Zrovna tak jistě nejsou využity dosud ony budovy,
které jsou postaveny k účelům nemocničním
v Pardubicích a poměrně velmi dobře
zařízeny.
Přes to v Praze ještě
máme vojenské nemocnice. Bylo by se tázati,
proč my nesoustředíme dnes již bohudíky
poměrně nepatrný počet těch
vojenských nemocných v Pardubicích, kde o
jejich opatření jest postaráno, když
jest zde tak neobyčejná nouze bytová?
Proč se zase těchto
kasáren a nemocnic, které se užívají
jako vojenské nemocnice, neužije jako veřejných
úřadů, které by pak mohly soukromé
byty, do kterých se nastěhovaly, opustiti a do jisté
míry zase přece jen bytové nouzi poleviti?
Máme také velký
tábor, který jest postaven u Něm. Brodu.
Tento veliký tábor byl již rakouskou vládou
stavěn z velké části s toho hlediska,
že ho bude třeba i po válce; byl postaven tak,
aby mohl býti používán po dlouhá
léta. Tábor je ohražen a poměrně
dobře zařízen. Lze se zase ptáti,
zda vláda pomýšlela již na to, aby na
př. tak velkou skupinu budov, která nemusí
býti bezprostředně v Praze, jako jest celý
hohnický ústav, přestěhovala mimo
hlavní město.
K účelům klinickým
stačí jistě blázinec, který
máme v Kateřinkách; k účelům
stálého chování duševně
chorých aspoň po dobu přechodní jistě
by postačil tábor u Německého Brodu,
poněvadž tyto nemocnice nepotřebují
býti bezprostředně u Prahy a nemocní
ze zábav vědeckých ústavů ničeho
nemají a vědeckých ústavů nepotřebují
a pro jejich okřání zajisté venkovský
vzduch a pobyt v širším prostoru jest neméně
tak výhodný, jako pobyt v Bohnicích. Zase
bychom měli zde asi dvacet snad palácových
budov, do kterých bychom mohli umístiti zase některá
ministerstva nebo veřejné úřady, a
zase abychom nabyli sta a sta bytů soukromých, pro
soukromé užívání vypočtených,
koupelnami a kuchyněmi opatřených. To vše
by zůstalo jaksi pro náš lid.
Ale i dále bych na to upozornil,
že i v jiném směru se chybuje a chybovalo.
Jest zbytečno, když se zabírají veliké
hotely za tím účelem, aby se z nich dělala
ministerstva, nebo úřadovny jen soukromých
obchodních společností. Jestliže dnes
jest hotel "Viktoria" a "Central" obsazen
a jestli zítra nebo pozítří mají
býti další zabrány na př. "Paříž"
pro úřady, které nemusí býti
v Praze, pak jest to přímo zhouba pro město
Prahu, poněvadž se nám zde odebírají
se strany úřední byty, kterých jest
pro naše obecenstvo nevyhnutelně zapotřebí.
(Výborně!)
My na jedné straně
děláme zákony, dle kterých theoreticky
dáváme možnost našim lidem v Praze bydleti,
a vzbuzujeme naděje mezi nimi, že skutečně
se dostanou pod střechu, na druhé straně
však jim tu možnost všude bereme, prakticky zamezujeme,
aby se ubytovali, poněvadž v těch bytech sídlí
úřady nebo ústavy, které nemusí
býti v Praze a mohou býti jinde umístěny.
Tedy chcete-li prakticky a rychle jednat: "Bis dat, qui cito
dat!" pak se postarejte o to, aby ty ústavy, úřady
a ministerstva, které nemusí býti v bytech
soukromých, byly dány do dosud neupotřebených
veřejných budov, po případě,
aby byly dány i mimo Prahu.
Ony změny, které navrhujeme
a které jsem si dovolil sl. Národnímu shromáždění
předložiti, ony změny mají za účel,
jedině zlepšiti zákon, aniž by cokoli
na jeho podstatě bylo změněno, co náleží
k essenciále tohoto zákona. My žádáme,
- a je to doplněk k § 5 - aby ty místnosti,
které nemají většího rozsahu,
než 10 m2, nebyly považovány za celý
pokoj. To je, vážené shromáždění,
nejjednodušší principielní požadavek
hygieny.
Máme-li plochu bytovou pod
10 m2, a uvážíme-li, že postel
je 2 metry dlouhá a 1 metr široká, tedy to
již přestává býti obytnou místností,
to již je spíše nějaká komůrka,
nebo je to vedlejší nějaká příhrada,
ale není to pokoj. Bylo by tedy velkým zhoršením
zákona, kdybyste tuto výhradu do něho nepojali.
Dále žádáme
při § 7, aby doba pro prohlížení
bytů byla fixována jednak v těch městech,
kde jsou nájemní řády, po rozumu těchto
nájemních řádů, kde jich není,
tedy aby doba k prohlížení bytů stanovena
mezi 10-12 hod. dop. a 2-4 odpoledne. Ty dámy, které
jsou členy Národního shromáždění,
nejlépe vám mohou potvrditi, že dříve
než před 10. hod. dop. žádná domácnost
není do té míry hotova s úklidem a
úpravou, aby takové vniknutí velmi nevítaného
hosta tam velice nerušilo. Je to jen ta nejobyčejnější
slušnost, řekl bych, abychom umožnili těm,
kdož v bytech bydlí, aby aspoň ráno
do 10 hodin a odpoledne do 4 hod., pak od 6 hodin měli
tento byt skutečně pro sebe a nemusili jej kdekomu
stále ukazovati, je-li ten byt opravdu vhodným čili
nic.
Dále navrhujeme k § 8.,
aby úřad, který bude o bytech rozhodovati,
rozhodl teprve tenkrát, když prohlídku v bytě
vykonali nejméně tři členové.
Tato změna je zase jen zřejmým zlepšením
zákona, poněvadž zamezuje, aby komise, která
bude jednat o určitém bytě, nejednala o věci,
o které nemá vůbec nejmenšího
ponětí.
Představte si, že 6 nebo
7 soudců laiků a soudce odborný mají
rozhodnouti a že jen jeden z nich onen byt viděl.
Nazírání takového jedince může
být velice různé od skutečnosti a
od pravdy, tím, že jednou prohlédne si ten
byt jenom majitel domu, který zajisté bude pro to
neb aspoň k tomu bude náchylen, aby byt se příliš
nezatěžoval množstvím podnájemníků,po
druhé prohlédne jej výhradně jenom
někdo, komu se jedná o to, aby se za každou
cenu pod tu střechu dostal, ať jest to hygienické
čili nic. A podle úsudku jediného by měla
rozhodnouti celá komise? Z toho důvodu prosím,
abyste také změnu § 8. vlídně
přijali.
Dále žádáme
v § 9., aby tam, kde celý byt netvoří
větší prostoru než 80 m2, odpadla
povinnost hlášení. To jest, myslím,
žádost velice přirozená, neboť,
není-li byt tak velký, aby vůbec mohl být
použit pro dvojí bydlení, pak jest zbytečno,
do toho bytu se chodit dívat, jest zbytečno obtěžovat
toho, kdo byt hledá, a obtěžovat toho, kdo
byt má, poněvadž konec konců do tak
nepatrného bytu nikdo se dál přistěhovati
nemůže.
Dále žádáme,
aby také II. odstavec § 9. byl pozměněn
tak, aby ten, kdo jest veřejně vyslán mimo
své bydliště, nebyl po tu dobu nucen podrobovati
se povinnosti hlášení svého bytu. To
jest zase věc přirozená, poněvadž,
jest-li kdo v zájmu veřejném, jest-li odeslán
na nějakou komisi, ku provedení nějakého
díla, určitou dobou neobmezeného, nemůže
býti za to, že uposlechl rozkazu své vlády,
anebo sobě nadřízeného úřadu,
trestán tím, že za to, že koná
svou úřednickou anebo zřízeneckou
povinnost, ze svého bytu jest vykázán, a
když přijde zpět, nemá kde bydleti.
Konečně žádáme,
aby došlo ku změně, pokud jde o instanční
zřízení. Ve zprávě, kterou
podporuje referent návrh zákona, se praví,
že pro úlevu nejvyššího soudního
dvoru správního byla zvolena instanční
cesta tak, že lze se odvolati od rozhodnutí komise
bytové, anebo bytového soudu přímo
k nejvyššímu správnímu soudnímu
dvoru. Ale, slavné Národní shromáždění,
ráčíte zajisté všichni uznati,
že to žádná úleva není.
Skutečnou úlevou nejvyššímu správnímu
soudnímu dvoru by bylo, kdyby zde byl nějaký
instanční postup, kdyby zde byl druhý článek
- řeknu takový cedník, skrze který
by ty hrubší kusy nepropadly již, ty jasné,
a kde teprve to, co není dosti jasné, co žádá
si bližšího posouzení, šlo by ještě
na vyšší instanci, a bylo by to spíše
velikým zatížením nejvyššího
správního soudu, kdybychom jej činili i konečnou,
ale i bezprostřední instancí po rozhodnutí
instance prvé. Z toho důvodu navrhujeme vám,
abyste přijali ustanovení zákona, že
od bytového úřadu, anebo bytového
soudu jde odvolání k zemské správě.
Jest to také již z toho důvodu přirozeno,
že pak rozhoduje taková slezská správa
a moravská správa o věcech, které
jsou ji blízky, o poměrech, které zná,
kdežto kdyby z těchto našich jednotlivých
zemí přicházela odvolání přímo
hned na nejvyšší správní soud,
tedy přišla by v takovém množství
ta odvolání, že by správní soud
jimi byl naprosto zaplaven a že by buď soud musil činit
rozhodování přímo schematická,
kde by jednotlivé případy nemohl probírati,
anebo by byl prací tak zavalen, že by své povinnosti
vůbec nedostál.
Z těchto všech důvodů,
které jsem uvedl, prosím slavné Národní
shromáždění, aby dodatky, které
Národní demokracie mým prostřednictvím
slavnému Národnímu shromáždění
předložila, laskavě nejen zákonu, ale
i všem těm, kdo jsou na tomto zákoně
interesováni. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Dula.
Následuje pan kolega Jílek:
Poslanec Jílek: Slavné
Národní shromáždění! Právě
projednáváme zákon, na který se těší
tisíce a tisíce lidí. Ale správně
zde řekl pan kol. rada Mattuš, že ti lidé
se těší, že dostanou zákon, ale
jest-li ty byty budou míti, jest veliká otázka.
Bytová nouze skutečně po válce nabyla
hrozného dosahu a jest trapno dívati se, v jakých
místnostech mnozí lidé bydlí. Jsou
to sklepní místnosti, půdy, kolny a celá
řada železničních zřízenců,
kteří musí konati dosti těžkou
práci, bydlí v železničních vagonech
atd. Ale není ještě na tom dosti, že tito
lidé musí bydleti kolikráte ve sklepích
a v různých komorách. Ale když
uvážíme teď nynější
dobu zimní, že tito lidé nemají ani
uhlí, ani petrolej, ani mizernou svíčku,
že nemají čím topiti a čím
svítiti, pak ovšem tato otázka bytová
jaksi neuspokojuje ten lid při pomyšlení, že
jest teď zima, tmavé dlouhé noci a že
není čím svítit a čím
topit. Je to smutné, že naše vláda za
tu celou dobu nepostarala se o to, aby lid měl čím
topiti a svítiti.
Velectění, myslete
si, že ten lid se ustavičně chlácholí.
Ten lid se neuchlácholí, když se mu nedá
a odpírá, čeho potřebuje. Skutečně
se musíme diviti, že pro cizinu uhlí máme
a pro sebe ne. Náš lid má mrznouti! Velectění,
na tento zákon se skutečně těší
celá řada lidí, že upraví, vlastně
odpomůže té bytové nouzi, ale mám
trochu pochybnosti o tom. Nechci býti prorokem, a možná,
že by bylo lépe, kdybych byl falešným
prorokem, že možná následkem tohoto zákona
bude těch bytů ještě méně,
poněvadž na základě tohoto zákona
veškerá soukromá podnikavost bude ochromena.
Jest pravda, že za nynějších trapných
poměrů stavebních jest těžko,
aby soukromník stavěl. Jest také jisto, že
ty poměry nebudou tak hned upraveny, a že krise stavební
nebude tak brzy překonána. Kdo má teď
stavěti? V prvé řadě zde musí
býti stát a obce. Jest sice pravda, že celá
řada obcí podniká stavby, aby své
příslušníky a lidi, kteří
tam jsou prací nebo úřadem odkázáni,
umístily, ale každé toto podnikání
obcí nenalézá pochopení u naší
vlády. Naše vláda ani ty stavby, které
obce drahým nákladem podnikají, nepodporuje,
ano i žádosti družstev za takovou stavbu leží
po několik měsíců v Praze. Když
taková žádost celé léto leží
v Praze, pak se na zimu těžko staví. I když
obec takové stavby podniká, přicházejí
tyto byty strašně draho, a mnohá obec těžko
se k tomu odhodlá, když ještě vidí,
že vláda o tuto bytovou otázku málo
se stará.