Velectěné Národní
shromáždění! Obracím se k zákonu.
Bylo již řečeno kolegyní Zeminovou,
že v tomto zákoně nejde o zájem nějaké
určité třídy. Zde budou postiženi
příslušníci všech tříd
a všech politických stran a jde naopak o ukojení
požadavků příslušníků
všech tříd a všech politických
stran. Že by nebyli postiženi také majitelé
domů, jak se domnívá kolegyně Zeminová,
to není správné. Já znám několik
případů, ale uvedu jen jeden, který
jsem měl příležitost stopovat od začátku
až do konce. V únoru vrátil se důstojník,
kandidát advokacie, který již kdysi v r. 1916,
kdyby nebylo bývalo války, mohl zahájiti
svou praxi. Jak známo, příprava advokáta
je velmi dlouhá. Nejen vysokoškolského vzdělání
potřebuje, ale pak i 7 roků praxe, doby, kdy každý
musí ponejvíce strádati. Vrátil se
a chtěl konečně otevříti, jsa
33letý, svou advokátní kancelář,
chtěl počít se svou činností.
Má dům na Vinohradech a žádal, aby směl
dát výpověď nájemníku
dvou pokojů a kuchyně v přízemí
svého domu. Přátelé, nedostal toho
povolení. Ten člověk od února chodí
po Praze a nic nedělá. Nemůže nic dělat,
poněvadž nemá místností, ve kterých
by svou živnost zahájil. Takových případů
je celá řada.
Ale já se nechci zabývati
kasuistikou, já nechci uváděti všechno
to, co bylo velmi výstižně uvedeno právě
sl. Zeminovou, ty hrůzy, ty poměry, ve kterých
dnes skutečně lidé žijí. Já
se omezím - protože se mi zdá, že není
tady na takovou kasuistiku místa - jen na několik
otázek ryze zásadních. A tu především
mám námitku, že tímto zákonem
přistoupíme k dalšímu omezení
vlastnického práva; ale přes tuto námitku
bych se ještě lehko přenesl, kdyby tu nešlo
o dalekosáhlé omezení smluvní svobody
a sice zrovna v oboru, o který jde v tomto případě.
Zase jeví se tu určitý systém. Jde
tu o to, že jednotlivci nezbude pomalu nic v jeho životě,
kde by se mohl svobodně rozhodovat, že se stáváme
pomalu již jen strojem, k jehož pohonu používáme
posledních zdrojů hybné síly, který
však pracuje bez duše, bez cíle a hrozí
se zastaviti jak pro nedostatek té hybné síly,
tak pro nedostatek vedení. Zase rozmnožujeme byrokratický
systém a byrokracii, která je u nás čím
dál tím méně zodpovědna a z
části nepoctivá. "Na jedné straně
se na tu byrokracii stále žaluje, ale na druhé
straně jí odevzdáváme svá luka
a pole, své dílny a továrny a konečně
jí chceme ponechati i svou duši, vychování
našeho charakteru" - řekl president ve svém
poselství. A zejména na to poslední bych
kladl důraz. My člověka zbavujeme vůbec
možnosti, aby se volně vyvíjel a sám
rozhodoval. Oloupíme jej o možnost, vzdělati
se na praktických případech, využitkovat
své tvůrčí činnosti.
Snad by mi někdo namítl,
že tu nejde o byrokracii, že se zde rozhodování
dává do rukou samosprávy. Ale to by byla
jenom hříčka se slovy, neboť není
pochyby, že to rozhodování ukládá
se jisté kanceláři, bureau, a jest docela
lhostejno, je-li to kancelář autonomní nebo
státní. Přiznávám ostatně,
že kdybych měl již voliti mezi byrokracií
v tomto případě, že bych raději
sáhl po byrokracii státní. Proč? Nejsem
toho názoru, že nové radnice jsou snad horší,
než byly ty staré. Naopak, znám radnice a mohl
bych je jmenovati, které jsou čipernější.
než ty staré radnice. Pánové! Já
se neobávám říci, že bych rozhodování
o těchto věcech nedal ani těm starým,
ani těm novým radnicím, a sice proto, poněvadž
zde jde o lidi, kteří nejsou k tomu dost vycvičeni
a dosti nestranní. Já bych přece raději
chtěl míti toho skutečného byrokrata,
který má odborné vzdělání
a musí za své rozhodnutí skutečně
odpovídati.
Další námitka
- a toho se dotkli již páni řečníci
přede mnou - jest ta, že vláda nestará
se vlastně dosti o odstranění bytové
nouze.
K odstranění bytové
nouze rozeznával bych dvojí prostředky. Jednak
prostředky nouzové a provisorní, kterými
chceme dosáhnouti svrchovaného jaksi využitkování
toho, co zde jest a jednak ovšem prostředky positivní,
kterými rozmnožujme byty, tvoříme byty
nové.
Pokud jde o ty prostředky
nouzové, provisorní, měl bych dotaz na slavnou
vládu. Z jara byla zřízena meziministerská
komise, které bylo uloženo, aby zkoumala, které
úřady v Praze umístěné mohly
by býti vystěhovány ven. Máme celou
řadu úřadů, které nemusí
býti v Praze, které nesouvisí svým
úřadováním s ostatními úřady.
Právě za tím účelem byla tato
meziministerská komise zřízena. Byli bychom
velmi zvědavi, dospěla-li vůbec k nějakým
výsledkům, nebo zahájila-li vůbec
své práce. Jest mi známo, že město
Josefov ucházelo se samo a nabízelo velké
ubikace, které tam jsou, k umístění
některých takových úřadů.
Byli bychom zvědavi, zdali této nabídky bylo
použito a mohlo-li jí býti použito.
A když již mluvíme
o tom umístění úřadů:
padl zde již výkřik, že ministerstvo Národní
obrany jest umístěno ve 40 nebo 43 obytných
domech. Bylo zde ovšem řečeno, že tam
úředníci úřadují na
chodbách. Jest možno, že skutečně
je potřebí všech těchto místností,
a že jest potřebí všech těch úředníků.
Srovnáme-li však ten svůj státeček
s bývalým Rakouskem, tedy nemůžeme se
přece jen uvarovati jakéhosi podezření,
že snad by přece jen tolik těch úředníků
nemusilo všude býti, a že by bylo možno
i zde trochu se po nich poohlédnouti, snad i počet
jejich redukovati, a tím některé domy obytné
vrátiti zase svému účelu. Bylo zde
také mluveno již o tom, že máme pořád
ještě v Praze celou řadu nepohodlných
cizinců. (Výkřik: Polských židů!)
Chtěl bych však ještě toto sdělení
doplniti tím, jakých praktik používají
tito lidé, aby obešli předpisy, které
byly v té věci vydány. Tuším,
že jest předpis, že cizinec nesmí bydleti
v hotelu déle než 8 dnů. Věc se dělá
prostě tak, že ten cizinec jest tam 8 dní a
po 8 dnech odstěhuje se pro forma na jednu noc do jiného
hotelu, nebo vymění si s kolegou místo a
následujícího dne vrátí se
zase do svého pokoje, který má na trvalo
najatý.
Netajím se však, že
všemi těmito prostředky mnoho nezískáme.
Hlavní přece jest jen to, abychom stavěli,
abychom byty vyráběli, a to znamená, abychom
podnítili stavební ruch. A tu bych především
řekl, že bych se chopil této otázky
nejprve po jisté stránce negativní.
Bylo zde již poukázáno
k tomu, že prý podnikatelé nechtějí
stavěti. Já se nebudu pouštěti do těch
otázek, jak jsou drahé ty cihly atd. Bylo by snad
dobře, aby se utvořila nějaká družstva,
která by si zřídila cihelny; pak bychom viděli,
zač by tato družstva mohla cihly dodávat. Ale
mně jedná se zde o jinou zásadní věc,
mně jedná se o to, jsou-li dnešní poměry,
je-li dnešní právní řád
takový, aby povzbuzoval k iniciativní a podnikatelské
činnosti. A tu zdá se mně, že tady je
kořen celé té věci a že dokud
náš právní řád nebude
do jisté míry ustálen, nemůžeme
počítati s rozvojem podnikavosti.
Vláda po této stránce
nevyužitkovala všech možností, ba snad vůbec
ani na ně nemyslí. Máme zastaralý
berní systém. Snad bylo by možno, aby této
otázce věnovala se jistá péče,
aby berní systém byl tak reformován, aby
budil náladu pro podnikání a vzbuzoval chuť
ke stavění. Není pochyby, že by dnešní
přechodní doba a mimořádné
poměry musily se zobrazovati v tom berním systému,
kterého by bylo užito, a není pochyby, že
by zde musila býti na př. zvolena jistá činžovní
progresivní daň na velké byty, které
snesou toto zatížení a mnoho jiných
věcí. O těch je nutno uvažovati a je
nutno s nimi přijíti, ne jen stále s negací.
Velectění pánové,
řeknu docela otevřeně, že jedním
a sice nutným z prostředků, kterým
můžeme docíliti, aby stavební ruch se
rozvinul, jest, že musíme připustiti zvýšení
činže. To slovo zdá se býti hrozným
a kolegyně Zeminová již uvedla, jak
by to působilo na lid. Není pomoci, my musíme
k tomuto prostředku sáhnouti a lituji, že jsme
již k němu nesáhli. Jest pravda, že jest
zde potřebí veliké opatrnosti. Jest pravda,
že zejména rozpočet malých domácností
jest svrchovaně napjatý a že by zvýšení
činže, kdyby přišlo v tuto dobu a nebylo
spojeno se snížením cen jiných životních
potřeb, vyvolalo boj, který by byl ještě
větší, než jest dnešní. Tedy
zde musíme jíti také s druhé strany,
vláda se musí starat zejména vhodnou politikou
dovozní, aby předměty denní potřeby,
které neobyčejně stouply v ceně, na
př. textilie, aby ty v ceně klesaly, a využití
okamžitě klesání těchto potřeb
denních nebo jiných k tomu, aby stoupaly činže.
Zdálo by se, že mluvím ve prospěch domácích
pánů, než podívejme se, jak otázka
vypadá hospodářsky a sociálně.
Představme si nějakého žižkovského
hokynáře, který za svého života
tam na Žižkově si zahospodařil 30.000
K a jsa stár, se svou ženou koupil před válkou
za těch 30.000 barák v ceně 100.000 K. Ten
nesl před válkou 1200-1500 K. Z toho, jsa zvyklý
skromně žít, mohl býti skutečně
živ. Teď přišla válka a on bere stále
1200 K nebo 1500 K. Může z toho býti živ?
Zajisté, že nemůže. Jest to hospodářsky
spravedlivé, že bere stále těch 1200
K? (Posl. dr. Horáček: Když to má
v cenných papírech, jest to zrovna tak!) Ale
já se ptám: jak to vypadá i sociálně?
Vezměme si nájemníka v prvém poschodí,
v druhém aneb ve čtvrtém v tomto domě,
ať jest to úředník, dělník
anebo keťas. Ten platí tutéž činži,
kterou platil před válkou, ačkoliv vydělává
snad pětkrát, nejméně však dva
a půlkrát tolik, kolik vydělával před
válkou. Kde je tady sociální spravedlnost?
My tady vidíme, že pustíme-li činže,
že se nedopustíme žádné sociální
nespravedlnosti, nýbrž naopak že tady budeme
chrániti ne bohaté, že budeme také chrániti
i sociálně slabé, neboť jest klam, že
domácí páni jsou lidé jen sociálně
silní.
Dámy a pánové!
Mnozí se domnívají, že jest možno
odstraniti bytovou nouzi tím, že se bude stavěti
- když nechtějí soukromí podnikatelé
-jaksi veřejně. Ať již tím, že
budou stavěti družstva státem subvencovaná,
anebo tím, že bude stavěti stát sám
ve vlastní režii. Také pan ministr sociální
péče, zdá se mi, jest toho názoru,
že jest možný tento způsob, a myslím,
že docela vytýká dru Rašínovi,
že, jsa ministrem financí, stavěl se proti
tomu, aby stát stavěl ve vlastní režii.
Pánové, v Praze stavělo se ročně
400 domů. To znamená za pět roků effektivní
úbytek 2000 domů. Počítá-li
se průměrně, že náklad na jeden
dům před válkou obnášel 100 tisíc,
víme, - říkají nám to odborníci
a máme toho doklady - že dnes takový dům
by stál 800 tisíc, ale já vezmu jen 600 tisíc.
(Hlas: To je málo!) Má-li zůstati
činže zachována, - a ona musí býti
stejně vysoká, jako v starých bytech, a uvedu
později, proč- tedy to znamená, že
činží bude kryto jen 100 tisíc korun
a že těch 500 tisíc korun musí se hraditi
buďto ve formě subvence, anebo přímo
vkladem státu. To znamená, pánové,
že při 2000 domech v Praze by to znamenalo náklad
jedné miliardy. Teď si k tomu připočtěte
Plzeň, Bratislavu, Brno a jiná města, neboť
nouze o byty jest všude, i na vesnicích, představte
si tyto poměry a vidíte, že jest naprosto vyloučeno,
aby stát stavěl ve vlastní režii, aby
stát subvencoval tolik staveb, kolik by bylo potřeba,
aby přirozeným způsobem potřeba bytová
byla kryta. (Posl. dr. Bouček: Kolik jsme zaplatili
na příspěvcích v nezaměstnanosti?)...
To jest jiné! Především nebylo to tolik
a jest to jen nedostatečná organisace, nechci říci,
vina vlády, že nebylo možno ty lidi zapřáhnouti,
aby stavěli obytné místnosti. (Hlas: Všichni
nejsou stavební dělníci!)
Tato cesta zdá se mi tedy
býti naprosto neschůdnou. Jest pravda, a bylo mi
namítáno, že na nové domy by se omezení
činží nevztahovalo, že v nových
domech bylo by možno činže pustiti, tam že
by bylo nutno platiti ty činže, které by odpovídaly
nákladům výrobním. Přátelé,
takovýmto opatřením by byli postiženi
sociálně nejslabší. Proč? V těch
domech nových budou zřizovány byty malé
a při tom nedostatečně vypravené.
Naproti tomu nejlepší byty budeme míti v těch
domech, které byly vystaveny bezprostředně
před válkou, anebo v posledních letech před
válkou. V těchto domech zůstávají
činže stejné, v těch nových domech
s těmi malými, špatnými byty by byly
činže vysoké. Co to znamená? To znamená,
že by sociálně-silní, silní jedinci,
a ti nejsou jen v jedné straně, ať již
podmazáním, ať známostí, ať
jakýmkoli způsobem by si opatřovali nádherné
byty v domech starých, a že by drahé a špatné
byty v nových domech zůstaly pro lidi, kteří
nemají dosti energie a peněz, aby si opatřili
laciné byty ve starých domech. To jest opatření,
které by také nepomohlo a stihlo by právě
sociálně slabé.
Říkám-li, že
je nutno pustiti činži, tedy jest mi samozřejmo,
že ji nemůžeme pustiti najednou a jest mi také
samozřejmo, že ji nemůžeme pustiti ve
prospěch jen majitelů. Neříkám,
jak ta věc vypadá hospodářsky. Kdybychom
ji vzali čistě národohospodářsky,
není pochybno, že by činže celá
měla připadnouti majiteli. Ostatně stát
si z toho beztoho polovinu vezme ve formě činžovní
daně a přirážek k ní. Věc
jest jiná. Z politických důvodů zdá
se mi býti nutné, aby činže nebyly puštěny
naskrze ve prospěch majitelů domů, nýbrž
aby jistým způsobem, zejména u velkých
bytů, stát sám si tyto činže,
anebo toto zvýšení, nebo jistou quotu zabral.
Není ovšem nejmenší pochyby, a ukázal
jsem to na tom příkladě s hokynářem,
že bude třeba i ve prospěch majitelů
domů pustiti činže, aby dostali větší
zúrokování kapitálu, který
do toho vložili.
Přátelé, ve
schůzi městské rady pražské městský
fyzik dr. Procházka líčil poměry bytové
v Praze. Uvedl tam, že takové bytové poměry,
jako jsou v Praze, nejsou v žádném jiném
hlavním městě evropském. A uvedl také
celou řadu návrhů, kterými by bylo
možno jaksi čeliti hygienickým zásadám
i při tomto zákoně. Četl jsem ze zprávy,
kterou jsem včera dostal do rukou, že městská
rada měla zakročiti sama v ministerstvu sociální
péče ještě o některé změny.
Není mi ničeho známo, stalo-li se tak. V
sociálně-politickém výboru nebylo
nic sděleno, patrně se toto usnesení neprovedlo.
Ale mohl jsem se zadostiučiněním konstatovati,
že mnohé z těch návrhů, které
mi teprve včera byly známy, jsou shodny s těmi,
které jsme podávali v sociálně-politickém
výboru.
A teď na konec řekl bych
jen tolik: President Masaryk ve svém poselství řekl,
že se nesmí příliš mnoho slibovati.
Tento příkaz dá se vyjádřit
také positivně. Musí se říci
pravda, i když je tvrdá, i když žádá
oběti. Právě starost o sociálně
slabé vede mne k přesvědčení,
že se musí změnit politika vlády v otázce
bytové. Zvýšení činží
jest otázka nepopulární - očekávám,
že za to, že jsem ji zde proklamoval, budeme já
a strana napadeni. Jsem přesvědčen, že
nezmění-li vláda svou politiku, bude se lid
sám, a po případě i bouřlivě
domáhat této změny, třeba pod jiným
heslem. On nebude říkati, že chce zvýšení
činže, ale bude říkati, že nechce
bytový úřad, že chce svobodu smluvní
atd. Budeme hlasovati pro zákon, ale hlasujíce pro
něj, jsme si toho vědomi, že je to kapkou na
rozpálenou plotnu, a musíme při tom vysloviti
důrazné přání, abychom podle
slov presidenta Masaryka přešli konečně
od socialisace distribuce - k socialisaci produkce.
Místopředseda Dula:
Oznamuji, že máme ještě 6 řečníků
zapsaných a mimo to byl podán jeden návrh
na doplnění tohoto zákona a jedna resoluce,
kterou dám přečísti.
Sněmovní tajemník
dr. Haasz (čte):
Návrh člena Národního
shromáždění Jaroslava Mattuše
a soudr. na doplnění návrhu zákona
o zabírání bytův obcemi (tisk 1738):
§ 5. odst. 4. budiž doplněn
větou: "Pokoje o výměře menší
než 10 m2 pokládají se za půl
pokoje."
§ 7. budiž doplněn
větou: "Prohlídky takové omezují
se v místech, pro něž jest vydán nájemní
řád, na dobu, určenou v nájemním
řádě pro prohlídku bytů vypovězených,
v jiných místech na dobu od 10 do 12 hod. dopoledne
a od 2 do 4 hodin odpoledne.
§ 8. 1. věta mějž
toto znění: "Obec (společný bytový
úřad) může zabrati po prohlídce
aspoň třemi členy komise."
§ 9. Před posledním
odstavcem budiž vřazen tento odstavec: "Místnosti
bytů stavebně uzavřených, nečiní-li
podlahová plocha obytných místností
více než 80 m2, a byty osob, které
z úředního příkazu dlí
dočasně mimo místo svého stálého
pobytu."
§ 13. Poslední odstavec
mějž toto znění: " Obec (společný
bytový úřad) může zabrané
byty a místnosti svým nákladem upraviti a
provésti v nich stavební změny po provedené
stavební komisi; o stavu před úpravou budiž
sepsán protokol."
§ 15. Odst. 1. budiž doplněn
větou: "Nájemníci zabraných částí
bytu, kteří podle § 10. posled. odstavce mají
nárok spoluužívati nevyhnutelně nutného
příslušenství, nesmějí
přijímati podnájemníků."
§ 27. Odst. 3. mějž
toto znění: Z rozhodnutí společného
bytového úřadu, pokud rozhoduje jako první
stolice, možno se odvolati do 8 dnů k Zemské
politické správě, jinak není proti
němu opravného prostředku."
Dr. Mattuš a
soudr.
Resoluce
k zákonu o zabírání bytů
obcemi:
Vláda se vyzývá,
aby se vším usilím i nadále podporovala
rozvoj stavebního ruchu, zejména podporou stavebních
družstev a veřejných korporací. Zvláště
se žádá, aby vláda energicky působila
k zamezení lichvy se stavebními pozemky a stavebním
materiálem."
Dubický a
soudr.
Místopředseda Dula:
Udelujem slovo panu radovi, kolegovi Mattušovi.
Posl. Matuš: Slavné
Národní shromáždění!
Po hluboce založené řeči
dra Schieszla a po řeči ministra dra Horáčka
není zajisté třeba šířiti
slov. Já budu hleděti jen k tomu, abych slav. shromáždění
odůvodnil návrhy změn, které právě
byly čteny, a abych poprosil pak slavné Nár.
shromáždění, aby tyto změny vlídně
přijalo, neboť neznamenají nic jiného,
než podstatné zlepšení zákona,
o kterém dnes se máme rozhodnouti.
Návrh týká se
tak důležité věci, že zajisté
bylo by bývalo očekávání, že
všichni budeme jednotni, přirozeným, a bylo
by lze očekávati, že i v odůvodnění
svých návrhů půjdeme za stejným
cílem a že nebude mezi námi aspoň přímých
nějakých výtek nebo útoků.
Uznávám, že člen Nár. shromáž.
sl. Fráňa Zeminová i v tomto směru
si uložila velikou reservu. Proto však ale nedovedla
se zhostiti toho, aby proti straně národní
demokracie zde neužila jednotlivých úsloví,
která zřejmě ukazují, s jakou - nechci
říci nenávistí - ale s jak malou láskou
nebo přízní na tuto stranu hledí.
(Veselost). Mne potěšilo v její řeči
to, co vlastně se jí nelíbilo. Divila se
tomu, jak je to možno, že ve výboru, který
o návrhu jednal, jedna část koalovaných
stran, a sice strana republikánská v mnohých
bodech shodovala se s tím, co zástupci strany národní
demokracie žádali a propagovali. Já myslím
vůbec, že na českém venkově a
i v českých městech jest nadmíru veliké
množství lidí, kteří se diví,
že tak zřídka kdy tyto dvě strany, které
představují střední stav, které
představují velkou spoustu výrobních
sil, které mají v mnohém stejný cíl,
jdou pohromadě. A myslím, že by i zájmům
městským i zájmům venkovským
bylo na prospěch, kdyby nebylo onoho omezení, kterému
se, bohužel, musí podrobovati zástupcové
republikánské strany, jsouce v těsném
objetí se stranami, které s konečným
ideálem strany republikánské nemají
pranic společného, že bychom mnohem spíše
a snáze mohli ve prospěch české věci,
ve prospěch české republiky společně
se stranou agrární a jakožto zástupcové
středních stran společně s ostatními
stranami celého tohoto Národního shromáždění
pracovati na společném díle. (Posl. Slavíček:
"Pane rado, není to volební agitace)"
Volební agitace to není, poněvadž víte,
že ani vaše strana nebude moci dáti volby dříve
na program, než někdy v únoru nebo březnu.
Do té doby, bohužel, po mé řeči
nikdo ani již nevzdechne. (Veselost).