Uvážíme-li, že
se nám nedostává v Praze na 20.000 bytův
a v republice pětkráte tolik, pochopíme teprve
důležitost zákona o zabírání
bytův obcemi. Ale jeden moment zde je velmi důležitý
a sice ten, že jednotlivých pokojů zabaví
se velmi mnoho, že však nedostává se pokojů
s plotnou, kuchyní a příslušenstvím.
A tu přiznávám, že je správným,
co udávají mnozí páni kolegové,
že tu zbývá hlavní jedna odpomoc: stavět
a sice hodně a brzy stavět. Ale bylo zapotřebí,
aby dávno již jako základ k těmto stavbám
byl vydán zákon o zabírání
a vyvlastňování nutných stavebních
pozemkův, ale za cenu předválečnou,
za cenu přijatelnou; vždyť my měli případy,
kde za pozemek, který byl zhodnocován před
válkou v sumě 600 K, žádá se
dnes 20.000-25.000 K, jedná se tedy o 1000 procentní
zvýšení. Tato lichva je těžkou
překážkou stavebního ruchu. Když
připočítáme ostatní zvýšení
režie, přijde se při kalkulaci k tomu, že
činže z pokoje a kuchyně by obnášela
na 2000 korun, což by žádný úředník
ani dělník nemohl zaplatit. (Výborně!)
Stát byl ochoten, novostavby
do krajnosti podporovat, uvázlo však všecko
na otázce uvolnění činží.
Víte velmi dobře, že se sváděly
celé zápasy o tuto otázku, že spolek
majitelů domů z Brna žádal, aby se mohla
zvýšiti činže až o 300 %, ale dolů
nikoli. Při tom poukazovali, že činže
dosavadní jsou tak nepatrné, že ani při
nejmenším nerentují skutečnou hodnotu
kapitálu.
Mám několik z úředního
pramene sebraných dat, která ukazují, že
stoupání činží není tak
nepatrné a nevinné, že se na mnohých
místech přistupuje k zvýšení
činže 50, 350 až 600 procentnímu a že
lidé to museli spolknout, chtěli-li byt si udržeti
nebo jej získati. Všechny zákony o ochraně
nájemníků nebyly nic platny, poněvadž
železná nutnost dohnala nájemníky k
tomu, že platili, i když to byly peníze krvavé.
Majitel domu Karel Šulc
požaduje z krámu v čp. 33-I., Kaprova ulice,
zvýšení z 800 K u 1500 K (téměř
100 %).
Majitel domu Josef Bartoš
zvyšuje nájemné o horentní sumy a sice
od 35 % až do 62 %. Nájemní úřad
9. května 1919 zvýšení toho nepřipustil,
majitel však přes to přinutil je, aby ti, kteří
mají podnájemníky, platili mu z každé
hlavy 10 K měsíčně mimořádně.
Antonín Jelínek
zvyšuje nájemné ze skladiště z
Praze II., Petrská 1177, ze 720 K na 1200 K.
František Houdek
žádá ze skladiště v čp.
111., Platnéřská, Praha I., zvýšení
z 1300 na 4000 K.
Majitelka domu čp. 234-II.,
Riegrovo nábřeží, zvyšuje nájemné
ze skladiště firmy Topič z 1060 K na 2000 K.
Majitel domu Gustav Feith žádá
zvýšení nájemného od Ant. Hendrycha,
majitele prádelny, ze 4 místností z 1550
K na 3400 K.
Olga Schleifová
dává do podnájmu 4 pokoje, ze kterých
přijímá úhrnem 5400 K. Sama platí
z 5 pokojů s příslušenstvím
2668. K. Tedy hotové vyděračství na
podnájemnících.
Manželé Richard a
Marie Veselých z čp. 1444-II., Lípová
ulice, žádají od podnájemníků
3960 K, sami platí ze 3 pokojů 1060 K ročně.
Marie Schürerová
v čp. 550-II. přijímá od podnájemníků
4800 K ročně, sama platí ze 2 pokojů
s příslušenstvím 1322 K. Tedy obratem
ruky vydělává 200, 300-400 %.
Jan Horák, maj.
domu čp. 1396-lI. 2 na Slovanech, zvyšuje nájemné
z biografu ze 4 700 K na 20.000 K.
Hlavní nájemce Josef
Koudelka, který má od Úvěrního
ústavu majitelů domů v čp. 61-ll.
pronajatý jeden pokoj za 60 K měsíčně,
dává tento do podnájmu za 250 K měsíčně.
(Hlas: Proč není zavřen?) Poněvadž
nemají bytové úřady žádné
pravomoci, poněvadž soudcovská neodvislost
a dosavadní zákony nedovolovaly, aby se lichva řádným
způsobem trestala.
Pronajímatelka Barbora
Lieberzeitová v domě čp. 322-I.,
ul. Karolíny Světlé, požaduje od podnájemnice
zvýšení nájemného z 288 K na
1200 K.
Luisa Grossová,
majitelka domu čp. 4597-lI., zvyšuje nájemné
ze 4 pokojů z 1600 K na 3200 K.
Bohumil Ryšánek,
majitel domu čp. 68-V., zvyšuje nájemné
z 2400 K na 3700 K, z 1300 K na 3200 K, z 3500 K na 5200 K, z
1600 K na 2300 K, z 3100 K na 5200 K z 800 K na 1300 K, z 500
K na 1200 K.
Německý mužský
tělocvičný spolek
v Praze-I., Perštýn č. 13., co majitel domu
čp. 622-I., Týnská ulice, zvyšuje nájemné
ze skladiště z 240 K na 840 K. Vrcholem všeho
však zůstává následující
případ:
Majitel domu č. 6. na Perštýně,
dr. Zvěřina, požaduje na svém nájemníku,
Klubu německých umělkyň, zvýšení
činže z 8000 K na sumu 49.000 K ročně.
Zvýšení to činí celých
600 %, ačkoliv před nedávnem zvýšil
činži ze 3000 na 8000 K. Tedy jsou to vesměs
případy, které i o nápravu a my trváme
na tom, aby zákon o ochraně nájemníků
byl náležitým způsobem rozšířen,
aby se takováto lichva bytová nedala prováděti.
Poněvadž soukromí
podnikatelé nechtěli stavěti z ohledu na
nepatrnou rentaci, jak prohlašovali, svého kapitálu,
zdá se mi, že by bylo správným co někteří
pp.kolegové zde prohlašují: že měl
by iniciativy chopiti stát. Představuji si, že
by stát prvé řadě byl povinen, postaviti
pro své zřízence a řádné,
hlavně ve svých hlavních centrech, jako v
Bratislavě, Brně, v Praze atd. (Hlas: Což
továrny, které mají válečné
dodávky?)... Ano, současně také
by se mohla krise velmi dobře řešiti, když
je tu otázka státní podpory pro nezaměstnané.
Ministerstvo sociální péče bude podporovati
soukromé podnikání tím, že připlatí
na jednotlivé mzdy až 6 korun denně. V otázce
mzdové značně zájemníkům
se tedy ulehčí a mohla by se uchopiti celá
řada průmyslníků, kteří,
jak správně kolega řekl, vydělali
obrovské sumy ve válce, ale ponechávají
je pro sebe, stavbou dělnických a úřednických
domů krisi bytovou řešiti. Neměli by
své úředníky, zřízence
a dělníky ponechávati naprosto jen náhodě
v šanc. (Posl. Dubický: Typickým příkladem
jest firma Laurin & Klement, která vydělává
miliony a pro dělnictvo nedělá nic!)
Pro nezaměstnané se vyplatilo do půl června
170 milionů na podporách v nezaměstnanosti,
do dnes pak jistě na 250 milionů. Zdá se,
že by bylo účelnější, kdyby
se byla aspoň polovina této obrovské sumy
věnovala na stavbu bytů pro zřízence
a státní zaměstnance vůbec, tak že
bychom byli nejen poskytli nezaměstnaným možnost
výdělku, poněvadž za čtyry koruny
podpory nemůže žádný žíti
ani umříti, ale současně bylo by bývalo
zde viděti, že zde také něco hodnotného
zůstalo, celá řada domů a p., což
by bylo bývalo úlevou pro budoucnost i pro dobu
přítomnou.
Jménem národně-sociální
strany prohlašuji, že budeme pro zákon, jak byl
projednán v sociálně politickém výboru,
hlasovati, současně však žádáme
vládu, aby zákon tento vešel v platnost nejdéle
1. listopadu se vším možným urychlením,
neboť, kdybychom nemohli byty zabírati od 1. do 15.
listopadu, neměl by zákon pro nás takové
ceny. Občané žádají, aby vláda
a Národní shromáždění
o tyto otázky se staraly. Prokažme, že máme
nejen dobrou vůli, ale že také cítíme
povinnost, trpícím lidem přijíti vstříc.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda posl.
Dula: Druhým řečníkem jest
pan prof dr. Horáček.Prosím, aby se
ujal slova.
Posl. dr. Horáček:
Velectěné Národní shromáždění!
Musím upřímně přiznati, že
se mi předložený návrh zákona
mnoho nelíbí, a jsem přesvědčen,
že ani panu ministru sociální péče
nepřirostl zrovna k srdci, a že jím není
asi příliš nadšen. Nelíbí
se mi proto, ne že snad bych zásadně byl proti
tomu, aby tam, kde veřejný prospěch toho
vyžaduje, stát měl právo a sice dalekosáhlé
právo zasahovati i v soukromé zájmy, jako
se to zde děje. Ale nelíbí se mi hlavně
proto, že se mi zdá, že sleduje docela opačnou
bytovou politiku než onu, - a já sám jsem se
jí kdysi velice intensivně zabýval - kterou
jsme provozovali v dobách mírových.
Co bylo, vážené
shromáždění, v tehdejších
normálních dobách cílem bytové
politiky? Aby se mohlo bydleti pokud možno levně,
aby se mohlo bydleti pokud možno zdravotním podmínkám
přiměřeně, a aby se mohlo bydleti
pohodlně.
To se mělo týkati nejen
vrstev, které nazýváme hořejšími
desetitisíci, nýbrž bytová politika
sledovala cíle, aby právě levných
a zdravých bytů dostalo se i vrstvám nejširším,
zejména dělnickým, neboť potřeba
bydlení jest tak nutnou existenční potřebou,
jako potřeba potravy a potřeba oděvu. A jsou,
jak známo, země hospodářsky a kulturně
vyspělé, ve kterých skutečně
všem vrstvám, i dělnickým, dostává
se takového přiměřeného ukojování
potřeby bydlení. My víme, a bylo zde na to
již poukazováno, že dělník anglický
a americký těší se skutečně
takovému všemožnému pohodlí v oboru
bydlení, že na svůj vlastní domek, který
má několik prostorných místností,
ve kterém se může skutečně cítiti
doma, kde skutečně může pěstovati
ten pravý život rodinný. A my, bohužel,
víme, že dělnictvo naše a jiných
zemí okolo nás ve střední Evropě
netěší se takovým utěšeným
poměrům bytovým, že je namnoze stísněno,
že byty jeho jsou přeplněny, že jsou zdravotně
závadný, a při tom předraženy.
A bohužel, zdá se, že není ještě
u nás také dosti porozumění ve všech
vrstvách pro potřebu bydlení a že nevěnovalo
se, zejména v době, kdy to bylo možno, dostatečné
péče a dostatečného zájmu pro
otázku bydlení. (Posl. Kouša: Pražská
radnice dřívější!) A tu se
mi zdá, že právě zákon, o který
se dnes jedná, nesleduje oněch účelů;
že naopak nečiní a nebude činiti naše
bydlení lepším, pohodlnějším
(Hlas: Naopak!), a zdravějším, nýbrž
naopak. A to jest ovšem vadou tohoto zákona. Ovšem
nalézáme se pod tíhou železné
nutnosti, žijeme v poměrech naprosto mimořádných.
A tu myslím, že dnes při řešení
dnešní otázky bytové by to vlastně
nemělo býti ministerstvo sociální
péče, které by tuto otázku vzalo do
ruky, nýbrž že by to spíše mělo
býti ministerstvo veřejných prací,
které v první řadě by mělo
v tomto oboru uplatniti svou působnost. (Hlas: Tak jest!)
A já, ačkoli jistě uznávám
veškeré vymoženosti a zásluhy moderní
techniky a veškerého technického snažení,
přece jenom myslím, že právě
na tomto poli naše vyspělá technika do jisté
míry selhala.
Bylo již k tomu poukázáno,
že za dosti dlouhou dobu 1 roku, nikoliv zajisté z
nedostatku dobré vůle, se nepodařilo překonati
ty veliké překážky, aby stoupající
poptávce bytové mohlo býti účinným
způsobem vyhověno
Ovšem, mám jistou omluvu
pro naše techniky. Vím, že mají polehčující
okolnost, že musí bojovati s vážnými
překážkami ekonomickými. Jest známo,
že dnes není možno stavěti obytné
domy z důvodů hospodářských,
poněvadž prostě ty domy by postrádaly
své rentability. Není možno, aby za dnešních
poměrů ohromné náklady, které
by tím vznikly, bylo možno uhraditi docílitelným
nájemným a výnosností těchto
domů.
A jest to zvláštní,
že právě zde potkáváme se s takovými
nepřekonatelnými překážkami,
kde jsou jinak všechny podmínky úspěchu
a kde vlastně není nedostatek předpokladů,
které jsou v jiných oborech. Jestliže postrádáme
potravin, jest to přirozeno, poněvadž nemůžeme
si jich sami dostatečné množství vytěžiti.
Jestliže nemáme dosti
surovin k zaměstnání našeho průmyslu,
jest to přirozeno, poněvadž si jich nemůžeme
sami zde obstarati. Ale pokud se týká zřizování
domů obytných, jest tomu jinak. Zde nehrají
přírodní, nepřekonatelní činitelé
takovou úlohu, aby s nedali jinak nahraditi. Máme
dosti volné půdy v okolí velkých měst,
máme zde pracovní síly namnoze nezaměstnané.
(Posl. Myslivec: Ale placené!) Máme konečně
kapitál také k disposici. Ale ovšem překážkou
jest, jak známo, hlavně zákon o ochraně
nájemníků, který ovšem nedovoluje
zvyšovati rentabilitu starých domů a proto
i při nových domech musil by cestou soutěže
nepříznivě působiti na budoucí
činže. Ale to jest zákon, který my nemůžeme
dnes rušiti.
Jestliže kde musí býti
lichvě čeleno, pak jí zejména musí
býti čeleno v oboru bydlení. Kdybychom neměli
takové ochrany nájemníků, pak bychom
otevřeli lichvě bytové dvéře
dokořán. My to vidíme jíž na
těch příkladech, které ctěná
předřečnice zde uvedla, zejména ohledně
podnájemníků.
Ale já bych jedné obtíže
se zde chtěl dotknouti. Mluví se zde stále
o heslu socialisace a my víme, jak tato socialisace nejasně
bývá vykládána a jaké překážky
se jí v cestu staví, zejména v oboru podnikání
průmyslového, zemědělského,
snad i v hornictví.
A tu se táži, zda-li
snad by nebyl dnes čas, uvažovati o takové
socialisaci právě v oboru podnikání
stavebního, opatřování domů
obytných? (Zcela správně!) Pánové,
jistě nechci zahrocovati svou řeč zde proti
nějakému určitému stavu, nebo povolání.
Ale já se táži, zdali skutečně
instituce soukromého vlastnictví jest naprosto nutná,
pokud se týče obytných domů, a zda-li
by právě zde nedala se nahraditi docela dobře
nějakou jinou formou vlastnickou? A já jen připomínám,
že se tu velmi široké obzory otevírají
zejména komunální politice sociální,
neboť nedovedu si představiti, proč by ku příkladu
vlastníkem obytných domů nemohla býti
také obec, zejména ve velkých městech.
Mně se zdá, že
právě na tomto poli, kde vlastně o nějakém
podnikání, tedy organisování práce
a kapitálu ve vlastním slova smyslu, nemůžeme
ani mluviti, kde jedná se o docela jednoduché způsoby
správy, není potřeba přihlížeti
k oněm jistým psychologickým momentům,
které činí náhradu soukromého
podnikání tak nesnadnou. A tu bych si přál,
aby v budoucnosti, až bude doba příznivější,
při řešení otázky bytové
k takovému společenskému podnikání
veřejnému, zejména obecnímu při
zřizování nových obytných domů
bylo náležitě přihlíženo.
Dnes ovšem nám nezbývá,
než abychom smířili se s tímto zákonem,
který nutno pokládati za jisté nutné
zlo. A poněvadž bytová tíseň
dnes, třeba v první řadě týkala
se velkých měst a průmyslných středisk,
zasahuje i na venkov, takže i tam se nedostatek bytů
velmi silně pociťuje, prohlašuji zde jménem
svým i jménem republikánské strany
českého venkova, že pro předlohu zákona
budeme hlasovati. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Dula:
Následující řečník
je p. dr. Schieszl.
Posl. dr. Schieszl: Slavné
Národní shromáždění!
O předmětu, o kterém
dnes jednáme, konal se v neděli v Lidovém
paláci v Hybernské ulici tábor lidu, na kterém
mluvili členové tohoto slavného Národního
shromáždění, referent kol. Jaroš,
pan dr. Meissner, kol. paní Ecksteinová
a kol. pan Němec. Na tomto táboře
jsem se dověděl, že prý naše strana
tento zákon v sociálně politickém
výboru obstruovala. Přičítám
to nesprávné informaci, neboť toto tvrzení
vychází z úst pana dra Meissnera, který
není členem sociálně-politického
výboru. Naše obstrukce, vážení
pánové a dámy, spočívala v
tom, že jsme navrhli, aby byli slyšeni zástupci
majitelů domů. Ti byli slyšeni příštího
dne a tím byla celá naše obstrukce hotova.
Podali jsme, je pravda, celou řadu pozměňovacích
návrhů a myslím, že mohu říci
s klidným svědomím, že také celá
řada z těchto pozměňovacích
návrhů našla své místo v přepracované
osnově. Kdyby se mluvilo o obstrukci, tedy by snad nanejvýš
bylo možno, některé jiné zjevy projednávání
zákona v soc. pol. výboru nazvati obstrukcí.
Tak na př. členové republikánské
strany, tedy strany koalice, vyžádali si, aby návrh
byl vzat s denního pořádku, a trvalo, tuším,
týden, než zase návrh se vrátil do sociálně-politického
výboru. Pánové, oni to nedělali z
důvodů obstrukčních, - výslovně
to podotýkám - oni měli pro to věcné
důvody, ale vyžádali si pro to celý
týden, kdežto naopak naše návrhy nezdržely
vůbec jednání sociálně-politického
výboru, neboť i ta anketa byla zařazena jako
zvláštní schůze. Mohlo by se říci,
že jednání sociálně-politického
výboru bylo zdrženo i tím, že pan předseda
sociálně-politického výboru vyžádal
si, aby v jedné schůzi podával předseda
ústavního výboru dobrozdání
o docela zbytečné otázce ve věci,
která nás nemusila naprosto zajímat. Tedy
i tím bylo jednání zdrženo, ač
to k věci nepatřilo.
Odmítám tedy výtku,
že naše strana v této věci dělala
nějakou obstrukci, a řekl bych ještě,
pokud jde o to, že byli slyšeni interesenti, toto; Hned
na začátku činnosti Národního
shromáždění, když se jednalo o
zákonu o 8hodinové době pracovní,
jsem jaksi proklamoval požadavek, aby, pokud možno,
vždy o každém zákonu byli slyšeni
interesenti, vycházeje z toho předpokladu, že
tímto způsobem jest možno, širší
veřejnost zainteresovati na pracích Národního
shromáždění, že je skutečně
možno, získati tím také něco
pro jednání ve výborech, a že tím
způsobem se také zbavíme eventuelní
výtky interesovaných kruhů, že přes
jejich hlavy děláme něco, nevyžádaše
si ani od nich ani vota.
Na té schůzi jeden
z pánů, velmi vážený člen
tohoto Národního shromáždění,
řekl, že veřejnost, lid, nesmí si dáti
vzíti právo kontroly a vlivu na činnost Národního
shromáždění. Tedy zde se jaksi přímo
proklamuje právo, aby lid, veřejnost přímo
účinkovala do Národního shromáždění.
My jsme to chtěli učiniti jen tím způsobem,
že jsme legální cestou chtěli vyslechnouti
zástupce jednoho kruhů interesentů, ale zdá
se mi, že by byla činnost Národního
shromáždění znemožněna,
kdybychom přistoupili k tomu, aby skutečně
lid přímo vykonával nějakou kontrolu
nebo vliv na činnost Národního shromáždění.
K tomu, myslím, že jsou volby. Volby jsou takovým
nárazníkovým opatřením, kde
se má ten vliv ulice objeviti, ale pak, po dobu volebního
období, myslím, že musí Národní
shromáždění pracovat v klidu, má-li
jeho práce býti cenná. (Tak jest! Výborně!)