Čtvrtek 30. října 1919

Dále vložen odstavec, že ministr sociální péče pro místa lázeňská může povoliti další výjimky z § 8.

V § 12. provedena změna tím směrem, že obec neb nájemní bytový úřad za pronajatou místnost musí platiti majetníku domu (pronajímateli) náhradu, splatnou jako nájemné, za dobu ode dne, kdy prošla lhůta k vyklizení, předpokládaje, že byl byt vyklizen.

Odstavec čtvrtý v § 12. škrtnut a nahražen zněním, že "o náhradě útrat platí obdobná ustanovení civilních řádů soudních."

V § 13. mezi první a druhý odstavec vloženo, že obec při pronajímání zabraných bytů a místností má pokud možno přihlížeti k rodinným a zdravotním poměrům. V tomto směru byly také činěny námitky. Tedy výbor i v tomto směru vychází vstříc.

V § 15. ustanoveno, že nájemce zabraného bytu může obci dáti výpověď ve lhůtách, obvyklých v místě.

Do § 20. vložen další odstavec, a to, že obec musí nájemci zabraného bytu dáti výpověď, opatří-li mu ten, komu byt byl zabrán, vhodný a dostatečný byt náhradní, a za druhé, přestal-li v obci nedostatek bytů, že musí obec na vyzvání nadřízeného úřadu politického dáti výpověď nájemcům zabraných místností a v § 16. odst. 3.

V § 22. odst. 1. pozměněn tím způsobem, že obec má ustanoviti bytovou komisi, složenou mimo předsedu nebo jeho zástupce z polovice ze zástupců majetníků větších domů a z polovice ze zástupců nájemců, kterou zvolí obecní zastupitelstvo, přihlížejíc podle možností k návrhu příslušných organisací.

Do § 23. pak vložena věta, aby přednosta společného bytového úřadu, pokud je to možno, a jeho náměstkové vzati byli ze stavu soudcovského.

§ 32. byl škrtnut následkem změny v § 1. a 20. Dnes se ještě navrhuje, aby § 34., kde se zmocňuje provedením zákona celá vláda, byl změněn tím způsobem: "Provésti tento zákon náleží ministru sociální péče v dohodě s ministry spravedlnosti, vnitra, financí, obchodu, veřejných prací, zemědělství a veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy".

Výbor navrhuje, aby slavné Národní shromáždění v pozměněné formě zákon přijalo. (Výborně!)

Předseda Tomášek (zvoní): Než přistoupíme k debatě, přečtu návrh, který mně byl podán panem kolegou poslancem Johanisem o němž se zmínil také pan zpravodaj. Návrh zní: Návrh na změnu § 34. zákona o zabírání bytů obcemi (tisk 1738):

§ 34. osnovy zákona o zabírání bytů obcemi budiž změněn a upraven takto: "Provésti tento zákon náleží ministru sociální péče v dohodě s ministry spravedlnosti, vnitra, financí, obchodu, veřejných prací, zemědělství a veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy."

Návrh jest dostatečným počtem podpisů opatřen a jest předmětem jednání.

(Zvoní): Navrhuji, aby při tomto odstavci denního pořádku stanovena byla řečnická lhůta 30minutová.

Jest snad proti tomu nějaká námitka?

(Nebyla.) Není. Prohlašuji návrh svůj za přijatý a sděluji, že k slovu se zatím přihlásili členové Národního shromáždění Zeminová, dr. Horáček dr. Scheszl a Marek. Uděluji slovo prvnímu řečníku zapsanému, kolegyni Zeminové.

Posl. Zeminová: Slavné Národní shromáždění! Pan referent podrobně podal zprávu o všech pozměňovacích návrzích a o celém tom jednání v sociálně politickém výboru. Já se chci zabývati otázkou zákona o zabírání bytů obcemi z povšechného stanoviska.

Málokterý zákon byl očekáván s takovou netrpělivostí a touhou na straně jedné a s takovou netajenou nechutí na straně druhé, jako právě zákon o zabírání bytů obcemi. Když jsem v sociálně politickém výboru pozorovala tento tichý, ale houževnatý zápas obou proudů, pochopila jsem, že nadchází obrat v sociální politice státu. Revoluční opojení, národní solidarita a ochota všech, hojiti těžké, nezaviněné rány válečné, zdá se mně, vyprchala.

Do jisté míry bylo mně zvláště nepochopitelno stanovisko národních demokratů, kteří v otázce zákona o zabírání bytů měli celou spoustu různých námitek. Kryli je ovšem hlavně s hlediska zdravotního, mravního atd., ale zdá se mi přece, že by právě národní demokracie neměla zapomínati, že značná část úředníků, živnostníků a zřízenců, kteří trpí úžasnou bytovou nouzí, jest také příslušníkem jejich strany a že tedy bylo by v jejich zájmu, když by zákon ten podporovali. Zámožné vrstvy našeho národa chystají se docela zjevně k odporu proti předlohám, jež by je v jejich privilegovaném pohodlí a blahobytu ohrožovaly. Nutno totiž konstatovati, že v sociálně politickém výboru, jako v celé řadě výborů jiných, nadchází situace, že zásady politické ustupují do pozadí a že tam, kde jde o hospodářský prospěch jednoho stavu, koalice se zakolísá, že národní demokracie šla ruku v ruce se stranou agrární právě ve výboru sociálně politickém proti druhým koalovaným stranám. Uznávám ovšem loyálně, že provedli jsme v uplynulém období řadu sociálně politických předloh nesmírného a velikého významu. (Posl. dr.Stránský: Tato bude také odhlasována!)

Ale přece jenom nás do jisté míry roztrpčovalo, že nežli k tomu odhlasování dojde, dochází k protahování jednání, že se stále a stále nové námitky vyskytují a nám to připadá, jako by se měla propást lhůta 1. listopadu, která pro uskutečnění tohoto zákona jest nezbytná. 28. říjen, který tolik svobody a štěstí přinesl národu jako celku, v mnohém zůstal něco dlužen člověku. Vlastenectví, demokracie, republikanismus zůstávají krásnými slovy. Milionům zůstávají neužitečným a marným snem a tisícům staly se lacinou ozdobou, za kterou skrývají sobecké a prospěchářské své cíle. Musíme si říci jedno: Buďme k sobě upřímni!

Jako je jedna jen možná spravedlnost a pravda ve všech otázkách, tak může býti také jen jediná demokracie. Ten, kdo jest jednou demokratem v otázce rovnosti národů, musí zůstati demokratem také v rovnosti občanů v národě. Činí-li určité rozdíly v tomto nazírání, svědčí to o tom, že není demokratem zásadním, nýbrž demokratem příležitostným, který je jen tenkrát opravdu demokratem, když mu to přináší výhody, ale jakmile sahá se mu na určitá privilegia nebo pohodlí, přestává býti demokratem a stává se sobcem. Lid to chápe, že zázraky se nedají za rok udělat, ale přece jen bolestně neseme všichni, že máme ve státě statisíce jednotlivců, kteří pro svobodu národa ani prstem nehnuli, kteří před rakušáctvím se plazili, ve válce byli zbabělí a přece dnes v republice se roztahují a dosud zde volně svého nepoctivě nabytého majetku užívají.

Jestliže dnes máme strašný nedostatek bytů, není tím vinen pouze zakrnělý stavební ruch, nýbrž také úžasné zbohatnutí - hlavně v městech -tisíců lidí, kteří drobné a střední vrstvy národa vytlačili z jejich bytů a zabírali je sami ve velikém rozsahu pro svoje pohodlí, několik bytů spojovali a tak krizi bytovou ještě zvyšovali.

Lid to posuzuje docela jednoduše, říká, kamkoliv přijdete: "Boháči se měli dobře před válkou, měli se dobře ve válce i po válce a ze svého sobectví nechtějí lidovým vrstvám vůbec nic postoupiti".

Dnes dosud byt o 5-10-15 pokojích není žádnou zvláštností a takoví lidé jsou přesvědčeni o tom, že když tak bývalo kdysi v minulosti, že musí tak zůstati i v přítomné době. Nazvali jste, pánové, zákon o zabírání bytů obcemi krutým, ale není krutým, hořkým výsměchem, když vracejí se nám po 4-5 letech strašlivého utrpení domů lidé ze zákopů, když vracejí se nám celé řady legionářů do osvobozené vlasti, kterou pomáhali svojí silou a energií vybudovávati, a když mezi tím, co bohatci se roztahují po velikých bytech, nemáme, kam bychom tyto lidi pod střechu ukryli? Divíte se potom, pánové a paní, že nemocná duše národa po takových zjevech ještě více se rozjitřuje? Což pohodlí jednotlivcovo je posvátnou nedotknutelností a utrpení a strádání ohromných tisíců stává se dnes již tak všedním zjevem, že se zdá ostatním lidem nutností? Jistě na stotisíc rodin ve státě nemá svého vlastního bytu. Život stává se těmto lidem přítěží, stává se jim hotovým peklem. Co nám může vrátiti mír a klid v duši lidu a národa? Co nám může dáti radost z práce a ze života? Veliká spravedlnost pouze, která se nezastaví ani před dveřmi paláce, ani před sklepním bytem chudého člověka, ani před fortnou rozsáhlého kláštera, ani před rozvalinami starých cihelen a podzemních doupat, kam se ukrylo tisíce naších lidí, nemajících řádného obydlí.

V Americe častokráte dělnická rodina obývá sama pěkný svůj vlastní domek s krásnou zahrádkou, nebo má k disposici byt o 3-4 pokojích. U nás se však myslívalo od jakživa, že nárok na větší byt může míti jen zámožný člověk.

Malý výdělek člověka hospodářsky odvislejšího, sociální předpojatost a četnější často rodina předurčila dělníka, malého živnostníka či zřízence k tomu, že musel se pravidelně omezovati ve svém požadavku pohodlí na pouhý jeden pokoj a kuchyň. A nazval někdo tento život krutým a litoval těch milionů lidí, kteří celý život takovým způsobem trpěli? Není to kruté a nespravedlivé, že pracující člověk má buď malý, nezdravý nebo i žádný byt, kdežto lidé bohatí, kteří prací se neživí, oplývají všemožným pohodlím, obývají v nejkrásnějších čtvrtích města v bytech světlých, vzdušných, zdravých?

Bytová krize stala se metlou obyvatelstva po válce. Nejbolestněji ji pociťujeme ovšem ve Velké Praze, kam se od převratu nastěhovalo na 100-150.000 lidí. V přítomné době máme sice asi 1200 bytů ve stavbě, ale co je to platné, když lidí stále přibývá, porody se množí jako dosud nikdy a příliv obyvatelstva je 20krát tak velký, jako by snesl nevelký dosud stavební ruch?

Pět let lidi rozdělovala válka, nyní nedostatek bytů trhá nelítostně rodiny. Muž, odcházející za povoláním, bydlí jinde, v hotelích a podnájmech, žena bydlí u rodičů, děti u příbuzných, ze života nemají nic, jen nepohodlí, z rodinného štěstí nic, než hořkost a smutné vzpomínky. Nejsou již postižení v přítomné době pouze dělníci, ale celá řada vynikajících úředníků, právníků atd., kteří byli služební cestou přiděleni na jiná místa. Mám zajímavý příklad u nás z Vinohrad, rady z ministerstva spravedlnosti Vlčka, který osm měsíců hledá byt, jeho paní bydlí v Králové Hradci u rodičů, on sám bydlí v hotelu, jeho dva synové bydlí každý zvlášť v podnájmu. Jedna pouze rodina bydlí na čtyřech místech. Celý plat téměř tohoto nešťastníka aby připadl vlastně jen na zaplacení činže při tomto rozervaném způsobu života!

Za války byly uzavřeny desetitisíce tak zvaných válečných sňatků. Po demobilisaci se hrnou muži domů, ale mladé štěstí manželské není možné, nemohou založiti vlastní hnízdo - není bytů. Buď se ženou nebydlí, nebo jsou trpěni leckdes z milostí, byty jsou přeplněny, jeden druhému je na obtíž a na překážku.

Z toho vzniká roztrpčenost a podrážděnost, stupňovaná ještě vědomím, že kdo se za války povaloval doma, lichvařil a kradl, že se vzmohl, najal si veliké byty a po poctivcích, trpitelích a pracovnících, kteří přišli o všechno, dívá se jen s pohrdáním.

Na Žižkově bydlí jeden ze živnostníků pouze ve studeném krámě. Jeho paní je v jiném stavu; očekávají příchod porodu v nejbližších dnech. Uchýlili se do hotelu, ale, poněvadž porody v hotelích se leckde nepřipouští, dostali zase z hotelu výpověď. V porodnici nebylo místa, nikde u známých nemohli získati bytu; následkem toho v nejbližších dnech možná dá paní život dítěti na studených dlaždicích svého krámu, za poměrně velkého chladna, které může míti za následek smrt dítěte i rodičky!

Nebo historie polských židů. Je nutno, abychom se této bolestné kapitoly dotkli. Národ náš to nemůže pochopiti, proč je nepošleme domů, když se ve východní Haliči již nebojuje. Náš mravní charakter zde do jisté míry pokazili, živí se jen lichvařením a jsou tudíž obtížnými cizinci. Jenom ve Velké Praze máme dosud na 2000 polských židů (Posl. Mattuš: Slyšte!) a já žádám docela resolutně jménem domorodého obyvatelstva, aby byli bezodkladně jako obtížní cizinci bezohledně vypovězeni nejen z obvodu naší Prahy, nýbrž z obvodu celého státu (Souhlas.)

Proslulý mistr Ondříček, skladatel Förster, neocenitelný náš kritik a spisovatel prof. Šalda 10 měsíců prosili u bytového úřadu o přidělení bytu, ale marně. Proto musí přijíti tento ostrý zákon aby obce měly právo, lidi beze cti, ohledu a charakteru trochu z jich přepychu odsunouti a udělati místo těm, kdož čestně a pilnou prací se živí. Namnoze se říká, že velkých bytů není již zde k disposici. V posledních dnech přišel ministerstvu sociální péče případ do rukou, že rodina přihlásila 4 pokoje, ale pro své služebné přihlásila 14 pokojů. (Posl. Sladký:Slyšte! Slyšte!) To jest jisté a určité, že služebné bydlí v jednom, nejvýš ve dvou pokojích a že rodina má pro sebe 12 až 13 pokojů, což je v přítomné době přímo zločinem na národě.

Na umělce zvlášť těžce dolehla krise bytová. Ateliery se zabraly za byty, skladiště či útulky podezřelých návštěv a malíři a sochaři, kteří přišli z vojny, ciziny či vyšli z akademie, mohou bydleti po ulicích.

Celá řada důležitých úřadů je bídně umístěna. Referát průmyslového školství umístěn jest v místnostech, které se podobají Daliborce. Nejvyšší soudní dvůr v Brně nemůže začíti úřadovati, poněvadž pro zřízence a úředníky nemůže najíti místnosti v ministerstvu Národní obrany několik set úředníků, mezi nimi i v šarži plukovníkův, úřadují po chodbách.(Výkřik: Vždyť mají 40 domů!) Při tak ohromném rozsahu ministerstva můžete se přesvědčiti, že situace vypadá tak, jak uvádím. Chodby nedají se vytápěti. Jsem zvědava, jak toto úřadování bude vypadati v zimě. Dostali jsme v posledních dnech zprávy, že v Brně chybí byty pro 3.000 úředníků a zřízenců státních.

Na Slovensku a v Praze jest to ještě horší. Nedávno stěžovalo si na 2.000 studentů, kteří sešli se na velkém protestním táboře, že nemají střechu nad hlavou. Jejich zdraví, možnost studia i mravnost jsou těžce touto bídou ohroženy.

Řekneme-li však slovo o zabrání klášterů pro úlevu těchto trpitelů, hned se křičí, že vyháníme Boha z kostela. (Hlas: Ať naše vláda již jednou staví!) Hned k tomu dojdu. Mluvívá se o tom, když jsme kláštery nestavěli, že nemáme práva, klášterníky z klášterů vyháněti. My jsme, pánové, kláštery nestavěli, to jest pravda, stavěli je zedníci, technikové, umělci a právě tyto kategorie lidí nemají kde bydleti. Nestavěli je důstojní patres a musíte uznati, že jejích pohodlí musí ustoupiti poněkud do pozadí. Kdo pracuje, má právo na byt, kdo lenoší, ať se uskrovní, nebo, když se mu to nebude líbiti, ať se odebéře tam, kam chodí nezaměstnaní: do Švýcar za Emauzáky a důstojným hrabětem Huynem. (Výkřik: vy bydlíte?) My jsme čtyři a máme jeden pokoj a kuchyň. Promluvím jen slovo o tom. Chtěla jsem tyto věci dopodrobna znáti a šla jsem proto k statistickému úřadu města Prahy, aby mi vydal seznam klášterů a seznam osob, které tam bydlí. Řeklo se mi, že neexistuje, že nemohou mi ho dáti. Odebrala jsem se do bytového úřadu a žádala jsem totéž na jednom z radů tohoto úřadu. Slíbil mi, že žádané pošle do odpoledne, uplynulo však 14 dní a nedostala jsem dosud ničeho. Jest v tom přikrývání jejich pohodlí a já lituji, že v době tak kritické nemáme správné představy o tom, jak se v klášterech bydlí. U Sv. Víta bydlí pár panovníků ve velkých místnostech a bytech a na Vyšehradě samém též. "Nechte maličkých přijíti ke mně", pravil Kristus a my nemáme, kam umístiti vdovy a sirotky. Uskrovněte se tedy a dejte byty těm, kdo mají nezbytné nároky na ně a potřebují jich, a potom nebude tolik sporů a nechutností zde mezi námi. (Výkřik: Kláštery dělaly všecko, co mohou, ale židé nedělí nic!) Tisíce lidí musí nyní v nutných záležitostech úředních či obchodních navštěvovati sídelní město. Neodjedou-li však ještě týž den, pak marně shánějí byty po hotelích. Všude jest přeplněno, ani úplatky portýrům již nejsou nic platny a při tom zůstává fakt, že celá řada místností v hotelích bývá obydlena podezřelými cizinci, kteří pašují zboží k nám, nebo falešné peníze. Bez řádných dokladů-žádám vládu, aby nikoho v Praze netrpěla. Staly se také případy, že hotely a byty staly se útulkem prostituce. Omlouvají se tím, že jest potřebí jistého útulku lásky. Přijde na to, jak si kdo věc představuje.

My musíme trvati v zájmu mravnosti a v zájmu řádného bydlení obyvatelstva na tom, aby takovéto útulky lásky, ať řemeslné či neřemeslné, byly prostě zavírány bytovými úřady. (Výborně!).

Bytů nemáme, ale zedníkův a tesařů bez práce máme celé spousty, takže jsme je musili, když jsme ty lidi chtěli umístiti, poslali do Francie na vybudování severního jejího území, a mezitím u nás stagnace ohromná v bytové otázce nás utlouká. Je viděti, že nedovedeme opravdu úsporně hospodařit (Výborně! Posl. Myslivec: Je tady vláda! Ať vláda začne stavěti! Posl. Kopeček: Má býti lacinější cement a cihly!) Stát tu iniciativu zde dával, vláda dává všecky možné výhody, vy jistě se všichni pamatujete na výklad ministra sociální péče dra Wintra. Jednalo se se staviteli a podnikateli, nabízel se také státní úvěr a všecky možné výhody, pouze jedna klausule zde byla a sice, až se domy postaví, že si vláda vyhražuje, aby vzhledem na výrobní náklady měla právo, spolurozhodovat o stanovení činží. Právě to byl kámen úrazu. Páni nechtěli stavěti, páni chtěli vydělávati a když dnes nevyděláte 300-500 procent, pak prostě stavět nechcete. (Výborně!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP