Předseda:
Tomášek.
Místopředsedové:
Dula,
dr. Hajn, Konečný, Udržal.
Zapisovatelé:
Jar. Marek, Emil Špatný;
a větší počet
členů Nár. shromáždění.
Zástupcové
vlády: Předseda vlády Tusara
a členové vlády: Habrman, Hampl, Švehla,
dr. Veselý, dr. Winter.
Z kanceláře sněmovny:
JUDr. Haasz, tajemník sněmovní,
zástupce jeho JUDr. Říha.
87. schůze Národního
shromáždění československého
ve čtvrtek dne 30. října 1619 o 10. hod.
dopolední.
1. Zpravodaj Jaroš. Zpráva
sociálně-politického výboru
o vládním návrhu zákona (tisk č.
1635) o zabírání bytův obcemi (tisk
č.1738).
2. Zpravodaj dr. Klouda. Zpráva
právního výboru o vládním
návrhu zákona (tisk č. 14), kterým
se mění dosavadní ustanovení o notářských
sazbách (tisk č. 1742).
3. Zpravodaj dr. Klouda. Zpráva
právního výboru o vládním
návrhu zákona (tisk č.1396), kterým
se mění a doplňuje zákon ze dne 18.
března 1919 č. 155 sb. zák. a např.
o prozatímní úpravě notářství
(č. 1743).
4. Zpravodaj Hrdlička.
Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu
členů Národního shromáždění
Stoupala, Chaloupky, Sechtra, Vraného a soudr. (tisk
č.158) na ochranu drobných zemědělských
pachtýřů (tisk č. 1745).
Místopředseda Konečný:
Národní shromáždění jest
schopno se usnášeti.
Zahajuji schůzi.
Omluvili se
pro dnešní schůzi:
Churavostí: Fr. Němec
(na neurčito), dr. Metelka (na neurčito),
Skurský (na neurčito), Janoška
(na neurčito), ministr Staněk (na neurčito),
pro dnešní den Zatloukalová-Coufalová,
dr. Kubíček za 29. října 1919;
zaměstnáním:
Landová-Štychová (do 30.listopadu) Tayerle
(na neurčito), Kadlčák (na neurčito),
Jan Veselý;
dále Cingr, Kléga,
Luke, Štěpánek, dr. Witt,
Zika (vesměs na neurčito).
Slavné Národní
shromáždění! V úterý vzpomínali
jsme nejslavnější chvíle třístaletého
politického zápasu československého
národa, výročí to dosažení
politické svobody naší, vyhlášení
samostatnosti Československé republiky. Dnes třeba
vzpomenouti výročí historicky významného
dne vyhlášení deklarace slovenského
národa, jíž - jak doufám - definitivně
Slovensko vstalo a svá maďarská púta
roztrhlo. (Výborně! Bouřlivý potlesk.)
Bylo to 30. října m.
r., kdy v Turčanském Sv. Martině za předsednictví
občana Matuše Dúly shromáždily
se všecky politické strany, organisované v
Národní Radě Slovenské, větve
československého národa a prohlásily,
že trvají na zásadě práva sebeurčení
národa, přijaté celým světem.
Touto deklarací Národní Rada celému
světu ohlásila, že ne maďarská
vláda, jako doposud, nýbrž jedině ona
sama jménem Československého národa
jest oprávněna mluviti a jednati, a prohlásila:
"Slovenský národ jest nerozlučitelnou
součástkou jazykem i kulturou jednotného
národa československého. Z důvodu
tohoto žádá neobmezené právo
sebeurčení na základě úplné
svobody, - a konečně prohlásila, že
žádá okamžité uzavření
světového míru. Tohoto historického
okamžiku vzpomínajíce, těšíme
se všichni ze spojení obou větví československého
národa a doufáme, že náš svazek
potrvá na věky, jak žádá toho
prospěch celého československého národa
i každé jeho větve zvláště.
(Výborně! Nadšený potlesk.
Se strany slovenské hlasy: Ať žijí Češi!
Se strany české: Ať žijí Slováci!)-
Vládní návrh
zákona, kterým se vláda zmocňuje,
aby zatímně upravila obchodní styky s cizinou
(č. t. 1698), byl přikázán výboru
právnímu k podání zprávy ve
lhůtě 8 dnů.
Předsednictvo ministerské
rady žádá, aby byl na místě toho
přikázán výboru finančnímu
s toutéž lhůtou.
Jsou snad proti tomuto návrhu
námitky? (Nebyly.) Není jich, zůstává
tedy při tom a lhůta jest schválena.
Přikročíme
Jako první odstavec dnešního
denního pořadu jest:
1. Zpráva sociálně-politického
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 1635) o zabírání bytů
obcemi (tisk č. 1738).
Zpravodajem jest občan Jaroš,
udělují mu slovo.
Zpravodaj posl. Jaroš:
Stále stoupající nouze o byty, jakož
i ta okolnost, že zásoba bytů ve větších
průmyslových místech, zabraných na
základě nařízení ze dne 22.
ledna t. r., jest vyčerpána, donutila vládu
k předložení této osnovy zákona.
Osnova jest přepracování
a rozšíření původních
nařízení. Dosavadní prostředky
nepostačovaly k opatření bytů v nejnalehavějších
případech. Tak, jako při všech článcích
denní potřeby jednotlivci hledí využívati
nedostatku ve svůj prospěch, tak také bytové
tísně nesvědomití lidé využívají
a těží pro sebe. Přichází-li
dnes vláda se zostřením zákonných
opatření, nutí ji patrně k tomu nejen
nabyté zkušenosti z posledních měsíců,
ale také volání ze řad úředníků
a dělníků po účinnějších
prostředcích zákonných. Účelem
osnovy jest, zavésti v obcích bytovou nouzí
postižených kontrolu pronájmu, jak pokud jde
o osoby, které byt najímají, tak také
o kontrolu požadovaného nájemného majetníkem
domu.
Obci se zákonem poskytuje
větší pravomoc ku zabírání
bytů a majetníkům větších
bytů ukládají se určitá a to
dosti značná obmezení. Pokud jde o organisaci
provádění zákona, navrhuje osnova
volbu bytových komisí obecními zastupitelstvy
a odstraňuje senáty, zřízené
pří společných bytových úřadech.
Ohlášení osnovy
vyvolalo dosti značný ohlas ve veřejnosti.
Organisace majitelů domů posílaly obrněné
protesty, naproti tomu ze řad úřednictva
dožadováno se bylo ostřejších opatření
s poukazem, že prostředky v osnově obci poskytnuté,
nejsou dosti účinné a nečelí
podloudnému pronajímání bytů.
Rovněž i v časopisech objevily se články,
ve kterých zdůrazňováno, že předlohou
zasahuje se do rodinného života, že překročuje
se práh domova, který každému má
zůstati posvátným, že omezuje se vlastnictví,
že předloha dotýká se samotných
základních zákonů státních,
že omezuje osobní svobodu jednotlivce a znemožňuje
mu volnost pohybu.
Nelze popírati, že v
mnohém ohledu osnova omezuje určitá práva
a svobodu jednotlivců. Zajisté v normálních
dobách podobný zákon nebyl by možný
a jsme také přesvědčeni o tom, že
vláda by s podobným zákonem nepřišla.
Není a nesmí býti účelem vlády
československé republiky, omezovati osobní
svobodu jednotlivce, a přeplňovati byty a tak zhoršovati
zdravotní stav ve velkoměstech. ldeálem naším
jistě je, aby jak dělník, tak i úředník
a živnostník směl používati vzdušného
a prostorného bytu, jakému se těší
třeba dělnictvo v krásných družstevních
koloniích londýnských. Válka však
na dlouhou dobu znemožnila podobné řešení
bytové otázky a, nemá-li nastati v blížící
se zimě hotová katastrofa, jest třeba dáti
vládě zmocnění k ostřejším
opatřením.
Třeba si stále a stále
uvědomovati, že nežijeme v době normální,
pravdou jest, že ani tyto prostředky nepostačí
a že jenom rozvinutí stavebního ruchu může
nás zbaviti bytových obtíží.
A v tomto směru, pokud jde o stavební ruch, činiti
výtku vládě, pochybuji, neboť snahou
jak předešlého, tak i nynějšího
kabinetu bylo a jest, podporovati stavební ruch co nejúčinněji.
Také příštím jarem mnoho družstev
stavebních za podpory vlády domy stavěti
bude. Jest však naléhavě třeba, aby
i soukromé podnikání nastalo, aby příští
zimou nebylo již potřebí, znovu snad zákon
v život prodlužovati.
Že jest třeba účinných
opatření na ochranu nájemníků,
o tom svědčí obsáhlé memorandum
domácích pánů brněnských,
kteří nežádají nic více,
než aby povinnost majitelů domů, činiti
oznámení, vztahovala se jedině a pouze na
evidenci bytů a jejich obyvatelů, že nesmí
se však rozšiřovati i na okolnost, za jakých
podmínek majitel domu byt pronajatý má, anebo
jej pronajmouti chce. Dále žádali, aby nájemné
přizpůsobeno bylo drahotním poměrům
tak, že činže, nepřesahuje-li trojnásobný
obnos činže placené v roce 1914, má
býti považována za normální.
(Hlas: To jest strašné!) To znamená,
že kdo platil v roku 1914 K 600 -, mohl by platiti snad K
1800. - a K 2000. - a
nebylo by možno, proti domácímu nějak
účinně zasáhnouti.
Dále žádali zrušení
v prvé řadě vládního nařízení
o ochraně nájemníků (Posl. Kouša:
To věřím!), zrušení podpor
pro nezaměstnané osoby, schopné práce
- pro to jsme všichni, my také, jenom když práce
pro ně jest, - zákaz minimální mzdy,
zrušení 8 hodinné doby pracovní a odstranění
zásobování dělníků dělnickými
konsumy. (Posl. Zeminová: A kolik hodin pracují
páni domácí! Posl. Kouša: To jsou také
republikáni!)
Mohou-li se dnes rozvíjeti
takovéto názory, nedivím se potom, že
lidé, kteří nemohou zaplatiti požadovaný
obnos, spí na ulicích, v železničních
vozech, na půdě, pod formanskými vozy, atd.
Bylo namítáno, že také zostřením
zákona o ochraně nájemníků
bude stavební ruch podlomen, že se žádný
neodváží toho risika, stavěti domy,
když nemá jistoty, že nepřijdou ty domy
pod státní kuratelu. Jest pravda, že dnes domy
se nevyplácejí snad, jako se vyplácely v
dobách normálních, jest pravda, že jsou
zde zákony na ochranu nájemníků, že
není možno libovolně činže zvyšovati,
ale jest také pravdou, že zákon poskytl majiteli
domu právo, aby hotová vydání může-li
je doložiti účty, mohl zaúčtovati
do nájemného. Ovšem jest pravda, že dnes
ten, kdo žil jako rentista z výnosu činže,
může žíti poměrně hůře,
než v dobách normálních, poněvadž,
dostal-li z domu čistý výnos 4000 K před
válkou a má-li jej dnes, pochopitelně, poněvadž
hodnota peněz jest menší a všechno dražší,
žije se mu hůře, je-li to jeho jediným
příjmem.
Ale my nesmíme zapomenouti,
že v takové situaci jest každý ten, kdo
má ukládací papír, že ten mu
nevynáší rovněž více. My
ovšem také musíme říci, že
k vůli tomu, aby někdo mohl žíti jen
z výnosu nájemného, nelze připustiti
a dáti do libovůle domácích pánů
v dnešních dobách kritických nájemníky.
Že by stavební ruch byl tímto zákonem
podvázán, není pravdou a sice proto, poněvadž
novostavby jsou právě z ustanovení tohoto
zákona vyloučeny. Tedy každý může
bez obavy stavěti nový dům.
Osnova dopouští zabírání
bytů případně i svobodných
podnájemníků v tom případě,
projeví-li se účelným tento byt pro
rodinu, která je bez bytu a může přemístniti
podnájemníka svobodného eventuelně
do jiného náhradního bytu. Osnova dále
dává právo tomu, kdo si chce zachovati byt
větší, než zákon připouští,
že může postaviti byt náhradní.
Tedy majitelé větších bytů v
Praze, kteří si chtějí zachovati svůj
byt, když se zaváží, že příštím
jarem postaví dům o několika bytech, mohou
si tím způsobem svůj byt zachrániti.
Tím se také bude podněcovati stavební
ruch a třeba, že ještě dnes zákon
nenabyl moci práva, již mnoho majitelů velkých
bytů prohlásilo, že příštím
jarem postaví náhradní domy.
Jak jsem pravil, proti zákonu
zvedl se velký protest se strany domácích
pánů, zejména proti §§ 2., 8.,
9., 11., 12. atd. Sociálně politický výbor,
aby mu nemohlo býti vytčeno, že nepřihlíží
k projeveným přáním i s jiných
stran, svolal anketu, ve které vyslechl jak majitele domů,
tak zástupce nájemců. Pokud to nevadilo účinnosti
zákona, hleděl sociálně-politický
výbor daným přáním vstříc
a provedl určité změny. Tak v § 1.,
kde se stanoví, že politický úřad
může sloučiti jednu obec s jinými v
bytové obvody, vložil ustanovení, dle kterého
nejen zemský politický úřad to může
učiniti, ale že tak může učiniti
jen tenkráte, když dá k tomu souhlas ministerstvo
sociální péče, vnitra, obchodu, veřejných
prací a zemědělství. Dále vložil
ustanovení, že povinnost oznámení bytů
platí jen v obcích, které mají přes
1000 obyvatel.
V § 2. byl pozměněn
odstavec 2. a vypuštěn odstavec poslední, a
sice z těch důvodů, že dosavadní
nařízení již poskytuje práva
ochrany nájemníkům, a také z těch
důvodů, že není účelem
tohoto zákona, zabývati se otázkou lichvy,
nýbrž že jest jeho účelem zabírání
a evidence bytů. V §§ 3. a 8. vloženo bylo
ustanovení, dle kterého tovární, živnostenské
a zemědělské podniky považovány
jsou za uzavřený celek a, jsou-li v nich místnosti
k obývání způsobilé, mohou
býti použity jen tenkráte, je-li k nim přístup
z jiného místa. Zde se vyšlo vstříc
přání zemědělců a majitelů
živnostenských podniků, a také přání
obchodní komory, která rovněž žádala,
aby tovární místnosti, ve kterých
jsou třeba určité sbírky, musea, které
jsou pro takové továrny nevyhnutelně nutné,
nebyly zabírány.
V § 4. vložena byla věta,
že majitelé více obchodních místností
jsou povinni, učiniti o nich oznámení.
Proti § 5. namítáno,
že za dospělou osobu se považuje teprve osoba
14 roků stará, a uváděno, že
by bylo již třeba v 10 letech, poněvadž
ve 14 letech jsou zejména dívky již pohlavně
zralé a není prý vždycky radno a přípustno,
obojí pohlaví v jedné místnosti nechávati
atd., tedy aby ten věk byl snížen na hranici
10 let, a dále, že tam, kde je osoba lichá
v rodině, že nejsou žádná ustanovení
v tom směru. Tedy § 5. výbor pozměnil
v tom směru, že při lichém počtu
také zbývající 1 člen považuje
se za dospělou osobu. V § 5. vložena věta,
dle které je v oznámení uvésti, zdali
výměra obytných místností převyšuje
80 m2.
V § 9. stanoveno, že místnosti,
v nichž jsou umělecké nebo historické
sbírky, nebo místnosti, které samy sebou
mají velikou uměleckou cenu, mohou býti z
ustanovení tohoto zákona vyňaty.