Průběhem války,
kdy klesla způsobem nepoměrným hodnota peněz,
zaopatřovací platy a provise hornické naprosto
nedostačují ani k nejnutnějšímu
živobytí, neřku-li na zvýšené
náklady životní, jaké ssebou cenová
politika za války přinesla. Aby mohla vyniknouti
skutečnost tohoto stavu, je potřebí konstatovati
ze statistiky, vydané ještě starou vládou,
z roku 1913, že průměrná pense horníka
obnáší 257 K 42 h ročně, průměrná
pense vdovy obnáší 103 K 69 h (Posl. Zeminová:
Slyšte!) a průměrná pense sirotků
že obnáší 38 K 05 h (Posl. Zeminová:
Měsíčně?) ročně.
(Posl. Zeminová: Skandál!)
Tyto poměry přirozeně,
když hodnota peněz za války klesla, staly se
neudržitelnými, ba zrovna tragickými, tím
spíše, že se teď ukázalo, že
za stávajících poměrů není
naděje, aby cestou jinou, cestou dohody nebo cestou tlaku
odborových organisací podnikatelé byli donuceni
k vyrovnání a upravení těchto poměrů.
Dalo by se ovšem namítnouti,
přes to, že tyto poměry provisionistů
hornických jsou velmi nedostatečné proti
jiným dělníkům, kteří
nemají žádného starobního a invalidního
pojištění, že přece tu jest jistý
předskok a je to jistý náskok. Nesmí
se však zapomenouti, že postavení horníků,
jejich účast na národním hospodářství,
jejich, řekl bych, fysická i duševní
námaha, kterou přinášejí, a risiko
životní, které přinášejí
svému povolání, zasluhuje mimořádného
ohledu, mimořádného opatření
se strany státní správy. Horníci od
let - najme jejich odborové organisace - domáhali
se toho, aby otázka zaopatření pensistů,
otázka rent byla náležitým způsobem
upravena. Když Národní shromáždění
k mému a kolegy Brožíka podnětu na žádost
odborových organisací k této věci
přikročilo, došli jsme k tomu poznání,
že úprava těchto poměrů dá
se provésti jenom cestou mimořádnou a cestou
nouzovou, poněvadž k finančním nedostatkům,
jaké se objevují při zákonu o bratrských
pokladnách, druží se neméně důležitá
věc a sice organisace bratrských pokladen, která
sama o sobě v zásadě jest úplně
vadnou. Kdyby mělo Národní shromáždění
otázkou základní úpravy bratrských
pokladen, tedy organické úpravy, se zabývati,
nebylo by včas hotovo a nedoporučovalo by se také,
přikročiti k specielní úpravě
celého zákonodárství tohoto proto,
poněvadž Národní shromáždění
a najmě ministerstvo sociální péče
jest toho mínění, že dosavadní
zákonodárství sociální, pokud
se týká zaopatřovacích platů,
jest dočasné, že jest provisoriem, jelikož
ministerstvo sociální péče chystá
všeobecnou úpravu sociálního pojištění,
do něhož mají býti vsunuti nejen horníci,
nýbrž také i ostatní dělnictvo
dosud nepojištěné.
Jde tedy a šlo o mimořádné
opatření, opatření nouzové
a opatření dočasné, kterým
by dnešnímu neudržitelnému stavu co do
postavení hornických provisionistů byl učiněn
konec a kterým, pokud ta možnost stává,
by se postavení jejich upravilo aspoň do té
míry, pokud prostředky, které jsou zde k
disposici, by tomu dovolovaly. K řešení této
záležitosti sociálně-politický
výbor svolal v červenci anketu bratrských
pokladen a jich zástupců, při kteréžto
anketě zástupci bratrských pokladen hájili
ovšem stanovisko úpravy nepoměrně širší
a hájili také stanovisko úplně jiné
organisace bratrských pokladen. Ani prvý, ani druhý
podnět nemohl býti přijat vzhledem k tomu,
že jde o dočasné mimořádné
opatření, že tedy ze základu ani organisace
pojištění horníků, ani záležitost
úpravy rent nemohla býti vzhledem k neuspořádané
valutě upravována trvale. Na základě
toho výbor sociálně-politický přikročil
k vypracování návrhu zákona, jakožto
zákona dočasného, který jest se svou
platností jen stanoven na určitou dobu. Zajímavo
jest, že základní renty horníků
jsou stanoveny již podle stanov starých bratrských
pokladen na 200 K ročně. Jest málo jen bratrských
pokladen, které tento obnos svými stanovami překročily.
Výsledek toho, jaké opatření z toho
vyplývá, měl jsem již v úvodu
své řeči tu čest, vám předložiti.
Pokud se týká specielně
merita věci, chci upozorniti, že dle staré
statistiky Rakouska bylo všech bratrských pokladen
hornických 135, že měly vůbec v roce
1913 asi 18 mil. 674 tisíc korun příjmů
a že vydání veškerá obnášela
16,821.689 korun.
Na provisích bylo z tohoto
obnosu vyplaceno pro invalidy 7,537.566 K, pro vdovy a sirotky
2,402.089 K a pro sirotky 592.427 K 84 h. V československé
republice je asi 80 procent veškerých podnikův
a veškeré výroby, nalézá se v
československé republice 67 bratrských pokladen,
v nichž je skutečně oprávněných
člen 129.400, méně oprávněných
členů 4906. Osob provisi požívajících
je 58.127, oprávněných žen a dětí
je 219.865, jmění vykazovaly tyto pokladny ke dni
31. prosince 1917 celkem 100,800.441 K. Jest ovšem velmi
zajímavo, že téměř 90 procent
tohoto jmění je nemobilního a že bylo
90 procent tohoto jmění upsáno na válečné
půjčky (Slyšte! Slyšte!), takže
skutečně bratrské pokladny, majíce
přikročiti k úpravě těchto
poměrů, ocitají se v situaci velmi prekérní
a to z toho důvodu, že pohotových prostředků
k tomuto účelu není.
Sociálně-politický
výbor ve svém návrhu rozděluje nároky
členů ve dvě části, a to nároky
členů, které před 1. červencem
1919 staly se splatnými, a těch členů,
kteří vstoupili do provise od 1. července
1919, a kteří teprve do provise nastoupí
a vychází sociálně politický
výbor při tom z následujících
předpokladů. Vzhledem k tomu, že horní
podnikatelé náležité úpravě
pensí hornických se bránili proto, aby nemusili
dopláceti na případné deficity bratrských
pokladen, vychází výbor z toho názoru,
aby ti podnikatelé na úpravu rent těchto
pensistů přispívali sami ze svého,
kdežto na úpravu rent těch, kteří
po 1. červenci 1919 nastoupí do stavu provisionistů,
navrhuje sociálně politický výbor,
aby náklady ty nesli společně rovnou měrou
dle starého vzoru podnikatelé i dělníci.
Sociálně-politický
výbor zabýval se také ještě jedním
zajímavým podnětem v této záležitosti
a to část hutních podniků, najmě
Pražsko-železářská společnost
a Komárovské železárny, dožaduje
se, aby dělnictvo v hutích a průmyslu železářském,
které jest současně členstvem bratrských
pokladen, bylo z platnosti a působnosti tohoto zákona
vyloučeno, a odůvodňuje svůj požadavek
tím, že prý by následkem značného
zvýšení režijního nákladu
nesnesly soutěže. Sociálně politický
výbor zabýval se v jedné ze svých
schůzí těmito námitkami podnikatelů
hutních a usnesl se tyto názory zamítnouti,
prostě z toho důvodu, poněvadž není
myslitelno, aby dnes mohla býti z platností a působnosti
zákona vyloučena celá řada dělníků.
Sociálně-politický
výbor navrhuje, aby základní provise pro
horníka, pro provisionistu, činila 600 K ročně,
polovinu toho obnosu aby činila pro dělnici, dále
navrhuje, aby tato provise každého roku, pokud tedy
člen dovršuje své členství u
bratrské pokladny, byla zvýšena o 24 K ročně,
u dělnice pak o 12 K ročně. Dále navrhuje,
aby oni dělníci, oni horníci, kteří
se stali provisionisty před 1. červencem 1919, požívali
základní renty 600 K ročně, zvyšované
členskou dobou delší 10 let úhrnem o
30 K pro každé započaté pětiletí,
tak že by tato renta těchto provisionistů dostoupila
nejvyšší částky 840 K ročně.
Sociálně-politický
výbor na podněty, které vyšly z ankety,
aby služební doba horníků byla stanovena
zákonem na 25 roků, tedy aby bylo v zákoně
učiněno opatření, že pense po
25 letech obnáší tolik a tolik, - sociálně-politický
výbor na tento podnět mezinárodního
sjezdu horníků nepřistoupil, a to z toho
důvodu, že jde o mimořádné nouzové
opatření a že tedy také ti příslušníci
odboru, kteří pracovali v závodech a podnicích
déle než 25 let, byli by poškozeni, když
by jim ta doba do čekací doby počítána
nebyla a když by podle toho nebyla také upravena jejich
provise. Sociálně-politický výbor
nechal tuto hranici otevřenou, neuzavřenou, a to
z toho důvodu, aby u horníků, kteří
pracují déle, toto také podle toho obráželo
se ve výši renty, která jim bude poskytována.
Ještě jednu zásadní
změnu učinil sociálně-politický
výbor. Uspořádal dosud neurovnané
anebo nízké renty sirotků tím způsobem,
že základ položil na čtvrtinu pro dítě,
kdežto podle starého zákona byla šestina,
a polovinu dávky; když sirotek ztratil oba rodiče,
zde sociálně-politický výbor vycházel
z předpokladu, aby pokud možno byly renty sirotkův
upraveny. Sociálně-politický výbor
také poukázal na tu okolnost, že značná
část horníků ztrávila mnoho
let ve službách vojenských, že tímto
postupem také mohlo by dojíti k přesunům
a přestupům z vojenských služeb, anebo
naopak, a dojíti k poškození jednotlivých
horníků, a doporučil proto v § 2., aby
se na tyto přídavky vztahovala také platnost
zákona ze dne 24. května 1918 č. 270 ř.
z., kterým jsou zabezpečeny renty horníků,
kteří konali povinnost vojenskou a po případě
také v této povinnosti vojenské stali se
invalidními.
Konečně sociálně-politický
výbor řídil se tou zásadou, aby pro
platnost tohoto zákona pro příslušníky
států cizích platila reciprocita, a to tím
způsobem, že příslušníkům
cizích států, kteří mají
trvalé bydliště v cizině, náleží
mimořádný přídavek podle zákona
jen tehdy, zachovává-li jejich stát vůči
příslušníkům československým
vzájemnost. Chci jenom na jednu věc upozorniti slavné
Národní shromáždění, a
to na otázku velmi důležitou. Oba dva páni
navrhovatelé vycházeli z předpokladu, má-li
se přikročiti k úpravě rent pensistů
a provisionistů hornických, že je potřeba,
aby organisace pojištění byla nějakým
způsobem upravena a to prostě z toho důvodu,
poněvadž jednak máme závody, které
nejsou aktivní a u nichž není dobře
možno očekávati, že by snesly zvýšené
zatížení, jednak jest celá řada
závodů, které již jako takové
přestaly existovati a kde existuje jen bratrská
pokladna s liquidními rentami. Jeden názor byl,
aby bratrské pokladny byly sloučeny v revírní
a revírní pokladny aby sloučeny byly v jednotu
bratrských pokladen, která by vzájemná
risika vyrovnávala. Tento návrh nebyl sociálně-politickým
výborem přijat, nýbrž byl přijat
návrh, kterým se zřizuje pro toto opatření
ústřední zaopatřovací fond
při Úrazové pojišťovně dělnické.
Tento ústřední
zaopatřovací fond má říditi
správní výbor, který se skládá
z 9 členů a stejného počtu náhradníků,
a to ze 6 členů zástupců dělnictva
a ze 3 zástupců zaměstnavatelů. §
7., který se této záležitosti dotýká,
stanoví, že aspoň 3 zástupci členů
bratrských pokladen a jich náhradníci musejí
býti aktivními členy bratrské pokladny,
neboť je možno, aby k zastupování zájmů
dělnictva povoláni byli také nečlenové
bratrských pokladen, najmě zástupci organisací,
zejména zástupci organisací odborových.
Tento ústřední zaopatřovací
fond, zřízený při každé
územní úrazové pojišťovně,
má jednak vésti předpisování,
přehled a příjem příspěvků,
má je také vymáhati a má určovati
příspěvky, které jednotlivé
bratrské pokladně mají býti vyměřeny.
Nemohu, nechtěje zdržovati
schůzi Národního shromáždění,
než návrh zákona, který jest Národnímu
shromáždění sociálně-politickým
výborem předložen, co nejvřeleji doporučiti
jakožto opatření naléhavě nutné,
opatření nezbytné a za něž, myslím,
budou desetitisíce nevinných, v bídě
trpících horníků-pensistů,
jejich vdov i sirotků Národnímu shromáždění
vděčny.
Předseda:
K slovu není nikdo přihlášen. Debata
je skončena, přistoupíme k hlasování.
Prosím pány, aby zaujali svá místa.
Poněvadž není
podán žádný pozměňovací
návrh, dám, nebude-li proti tomu námitek,
hlasovati o zákonu najednou. (Námitky nebyly.)
Námitek není, tedy povedeme si, jak jsem právě
uvedl. Kdo souhlasí s §§ 1. až 16. incl.,
jakož i s nadpisem zákona, jak jsou obsaženy
ve zprávě sociálně politického
výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. § 1. - 16., jakož i nadpis
zákona jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj ke
druhému čtení slova?
Zpravodaj posl. Laube: Prosím,
aby v § 8. slovo "ministr sociální péče
ve shodě s ministerem veřejných prací."
bylo opraveno na správné s "ministrem."
Předseda:
Jinak nic?
Zpravodaj posl. Laube: Jinak
nic.
Předseda:
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem v prvém čtení, s malou korekturou
v § 8. místo "ministerem" - "ministrem",
také v druhém čtení, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon
jest schválen také ve druhém čtení,
a tím tento odstavec denního pořádku
jest vyřízen, a přistoupíme k poslednímu,
jímž jest:
6. zpráva sociálně-politického
výboru s osnovou zákona o drahotních příplatcích
k úrazovým důchodům (tisk č.
1716).
Zpravodajem jest p. kolega Laube.
Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Laube: Vážené
Nár. shromáždění! Také
tento zákon je nouzovým zákonem, je zákonem
nejvýš nutné potřeby. A sice mohu zde
zase jenom citovati fakt, že již starý zákon
v úrazovém pojištění dělníků
z r. 1887 sám ve své platnosti neznamenal nikterak
valného zabezpečení úrazových
rentistů. Ukazuje to sama statistika úrazových
pojišťoven pražské a úrazové
pojišťovny brněnské, z nichž pražská
vykazuje, že průměrná výše
ročního důchodu je 367 K pro zraněného,
v Brně pak jenom 337 K. Tedy tato skutečnost, která
již v dobách mírových, když hodnota
peněz byla náležitá, sama o sobě
ukazuje, že již v tehdejší době tyto
renty byly nedostatečné, tím nedostatečnější
se ovšem objevila, když hodnota peněz klesla
sotva na desetinu a kdyžtě dělníci a
jich pozůstalí, buď vdovy nebo sirotci, ascendenti,
tedy příbuzní, když tito na tomto základě
berou od úrazových pojišťoven rentu. Ukázalo
se, že tyto renty jsou naprosto nedostatečné,
že neodpovídají v pravém slova smyslu
nejnutnějším potřebám, neřku-li
aby mohly plně uhraditi náklady životní.
Sociálně-politický
výbor jednal o této věci a došel k tomu
poznání, že by bylo potřebí nouzového
opatření ve prospěch úpravy tohoto
křiklavého nedopatření zákona,
resp. nouzového opatření dočasného,
opatření, kterým by úprava rent těchto
důchodců a úprava rent vdov a sirotků,
po případě ascendentů byla provedena.
Sociálně-politický výbor vycházel
ovšem z předpokladu, že hranicí, kde možno
konstatovati velmi nízkou rentu, že hranicí
tou jest 30. červen 1917, poněvadž od 1. července
1917 vešla v platnost osnova zákona ještě
za starého Rakouska, kterým byly hranice příjmové
nepoměrně proti staré době zvýšeny.
Vedle toho také jaksi tato hranice, 30. červen 1917,
jest hranicí, od které vlivem a tlakem odborových
organisací počalo poněkud stoupání
mezd v závodech a podnicích, a do té doby
pro všechny ty, kteří utrpěli úraz
a byli skutečně poškozeni, přirozeně
se objevuje naléhavá nutnost, aby jejich úrazové
důchody byly mimořádnými příplatky
nebo mimořádnými opatřeními
upraveny Sociálně politický výbor
vycházel z předpokladu, že může
jíti jen o dočasné nouzové opatření,
a stanovil konečnou hranici zákona na den 30. září
1921 s platností od 1. října 1919. Zákon
sám nejedná jen o zraněných úrazové
pojišťovny pražské a brněnské,
nýbrž zákon má také na mysli
ony pojištěnce, kteří náleželi
dříve úrazové pojišťovně
železniční ve Vídni, tedy odborové,
úrazové pojišťovně a potom Úrazové
pojišťovně hornické ve Vídni. Vedle
toho musí zákon bráti zřetel také
k oněm podnikům, které na základě
paragrafu 4. zákona o úrazovém pojištění
byly z povinného pojištění vyloučeny.
Dále zákon zabírá
ony podniky, které měly, jak jsem již citoval,
v paragrafu 4. své vlastní pojištění.
Zákon je budován na základě, aby všichni
dělníci zranění, kteří
při provozováni podniku ležícího
v nynějším území republiky Československé
a podléhajícího úrazovému pojištění,
před 1. červencem 1917 utrpěli úraz,
dostávali příplatek k důchodu. Tedy
zákon tu má na mysli, aby se opatření
na úlevu těchto důchodců týkalo
specielně jen těch, kteří úraz
utrpěli v podnicích v obvodu Československé
republiky.
Příplatek k důchodu
byl stanoven teprve od 42 % ztráty výdělečné
schopnosti, nebo jinými slovy: od 25 % výše
náhrady, kterou zákon stanoví. Tímto
způsobem má postupovati příplatek
důchodový, a sice tak, že při ztrátě
42 % až do 66 2/3 % náleží
oprávněným osobám příplatek
30 %, při ztrátě vyšší než
66 2/3 % až do 831/3
% příplatek 40 %, při ztrátě
nad 83 1/3 % příplatek 50
%.
Vychází se tu z předpokladu,
že čím kdo více jest zraněn,
čím kdo tedy méně má schopnosti,
aby se věnoval svému povolání a tedy
výdělku pro svou existenci, tím že jest
potřebí účinnější
péče se strany zákonodárce. Totéž
stanovisko zachovává zákon i, pokud se týče
příplatku k důchodu vdovám, rodičům,
sirotkům oboustranně osiřelým. Stanoví,
že vdovám a rodičům má býti
stanoven příplatek 50 %, sirotkům 30 % a
sirotkům oboustranně osiřelým 50 %
z důchodu, kterého požívají.
Vedle toho jest zajímavé
a důležité ustanovení, že důchodcům
úrazové pojišťovny, kteří
tedy náleželi úrazovým pojišťovnám
územním v Praze a v Brně, bude z moci zákona
tento příplatek přiřknut. Pokud však
jde o důchodce z Odborové úrazové
pojišťovny rakouských železnic a z Úrazové
pojišťovny hornické ve Vídni, náleží
příplatek pouze, podá-li poživatel důchodu
u územní úrazové pojišťovny
dělnické, neb u správy podniku, příslušné
podle předešlého odstavce, do 6 měsícův
ode dne, kdy nárok na příplatek vznikne,
žádost za přiznání příplatku,
opatřenou doklady, prokazujícími nárok.
Nejde o nic jiného než
o ten fakt, že obě dvě úrazové
pojišťovny, které měly sídlo ve
Vídni, nepředaly všechna akta, a není
také naděje, že by všechna akta byla včas
předána. Bude tedy v tomto případě
nutno, aby žadatel sám předložil ony doklady,
kterými by nárok svůj mohl odůvodniti.
Obmezující ustanovení
o příplatku jsou taková, že příplatek
náleží pouze těm, pokud důchod
sám anebo důchod i s příplatkem nepřesahuje
ročně u zraněného 1800 K, u pozůstalých
úhrnem 900 K.
Pokud jde o důchody z úrazův,
utrpěných při provozování podniků
železničních, započítávají
se do částky, uvedené v odstavci prvním,
též výslužné, běžný
dar z milosti, drahotní přídavky (výpomoci
a pod.) k výslužnému a běžným
darům z milosti, z řádného výslužného
však pouze 75 %.